Åklagarmyndigheten jobb

Lediga jobb hos Åklagarmyndigheten

Åklagaraspiranter

Dina arbetsuppgifter Åklagarmyndigheten söker dig som vill ha en central roll i brottsbekämpningen. Som åklagare använder du juridiken i teori och praktik under stort eget ansvar och i samarbete med andra. Som åklagaraspirant kommer du att arbeta med alla delar i förekommande brottmålsärenden på en allmän åklagarkammare. Du kommer att leda förundersökningar, fatta beslut i åtalsfrågan samt att processa i domstol. Vi erbjuder utvecklande och varierande arbetsuppgifter med goda karriär- och utvecklingsmöjligheter samt flexibla arbetstider. Från den första arbetsdagen erbjuder vi kontinuerlig kompetensutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare med en nordisk juristexamen. Vid tillträde som åklagaraspirant måste du även vara notariemeriterad från tings- eller förvaltningsrätt. Du ska även ha ett stort intresse för straff- och processrätt, vara juridiskt skicklig, ha en förmåga att samarbeta och leda andra, vara drivande, kunna organisera och prioritera ditt arbete och fatta självständiga beslut, vara stabil och ha ett gott omdöme, ha en god analytisk förmåga och förmåga till kritiskt tänkande ha god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du utöver din notariemeritering har erfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete. Antagningsförfarandet Under tiden som åklagaraspirant har du en tidbegränsad anställning om 9-12 månader. Därefter följer en tillsvidareanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi drygt 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

15 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Kvalificerad handläggare

Dina arbetsuppgifter Anställningen är placerad på Åklagarkammaren i Örebro. Som kvalificerad handläggare möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter. Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att: ge åklagare administrativt stöd, t.ex. arbete i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter kontrollera, bedöma och registrera inkomna ärenden vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post utföra arbetsuppgifter som fördelas från administrativ chef bereda ärenden ta särskilt stort ansvar för kammarens administrativa verksamhet handleda och vara samtalspartner för kollegor. Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, har aktuell och relevant skicklighet som motsvarar flera års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant, har aktuell och relevant erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m. har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du ska även vara noggrann, strukturerad och följa de förhållningsregler och rutiner som finns, vara självständig och ansvarstagande, vara stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög, vara stabil och ha god självkännedom, ha lätt för att samarbeta och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning, vara serviceinriktad, ha god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom rättsväsendet eftergymnasial utbildning t.ex. inom ekonomi eller juridik. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning, Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi drygt 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Åklagaraspiranter

Dina arbetsuppgifter Åklagarmyndigheten söker dig som vill ha en central roll i brottsbekämpningen. Som åklagare använder du juridiken i teori och praktik under stort eget ansvar och i samarbete med andra. Som åklagaraspirant kommer du att arbeta med alla delar i förekommande brottmålsärenden på en allmän åklagarkammare. Du kommer att leda förundersökningar, fatta beslut i åtalsfrågan samt att processa i domstol. Vi erbjuder utvecklande och varierande arbetsuppgifter med goda karriär- och utvecklingsmöjligheter samt flexibla arbetstider. Från den första arbetsdagen erbjuder vi kontinuerlig kompetensutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som är svensk medborgare med en nordisk juristexamen. Vid tillträde som åklagaraspirant måste du även vara notariemeriterad från tings- eller förvaltningsrätt. Du ska även ha ett stort intresse för straff- och processrätt, vara juridiskt skicklig, ha en förmåga att samarbeta och leda andra, vara drivande, kunna organisera och prioritera ditt arbete och fatta självständiga beslut, vara stabil och ha ett gott omdöme, ha en god analytisk förmåga och förmåga till kritiskt tänkande ha god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du utöver din notariemeritering har erfarenhet av relevant kvalificerat juridiskt arbete. Antagningsförfarandet Under tiden som åklagaraspirant har du en tidbegränsad anställning om 9-12 månader. Därefter följer en tillsvidareanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi drygt 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

13 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Kravanalytiker

Till enheten för it-utveckling vid Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi nu ytterligare en kravanalytiker som ska vara delaktig i vår digitalisering och vårt förändringsarbete genom att identifiera och analysera verksamhetskrav. På enheten arbetar projektledare, systemutvecklare och jurister i nära samarbete för att skapa de bästa förutsättningarna för våra användare och andra som berörs av våra it-system. Med vår centrala roll i rättskedjan spelar våra system en viktig roll även för övriga aktörer i rättskedjan, ex. domstolar och polis. Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består av att driva arbetet med att identifiera behov och krav från verksamheten inför utveckling av myndighetens systemstöd analysera och dokumentera de krav som finns planera detta arbete och hålla i workshops. Arbetet som kravanalytiker är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov. Arbetet bedrivs inom förvaltning av befintliga system eller i projekt vid nyutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har: högskole- eller universitetsexamen inom systemvetenskap, datavetenskap eller annan it-inriktning. Alternativt utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig flera års erfarenhet av att driva kravarbete och identifiera verksamhetsflöden flera års erfarenhet av att dokumentera krav på ett strukturerat sätt aktuell erfarenhet av att leda krav-workshopar god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift. Som person vill vi att du har lätt för att samarbeta, förmåga att skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning är drivande, självgående, metodisk och analytisk. Det är meriterande om du har relevanta certifieringar inom krav- och verksamhetsanalys erfarenhet av informationsmodellering erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet erfarenhet av arbete med agil metodik. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i 6 månader. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Vi ser gärna att du inkommer med din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt. Läs mer om hur det är att arbeta på it-avdelningen här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Systsmutvecklare fokus DevOps

Till enheten för it-utveckling vid Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi nu ytterligare en systemutvecklare inom Java EE med inriktning DevOps. Du kommer vara verksam i gränsen mellan utveckling och drift och bistår i utvecklingen av den underliggande infrastruktur som våra egenutvecklade system driftsätts i. På enheten arbetar projektledare, systemutvecklare och jurister i nära samarbete för att skapa de bästa förutsättningarna för våra användare och andra som berörs av våra it-system. Med vår centrala roll i rättskedjan spelar våra system en viktig roll även för övriga aktörer i rättskedjan, ex. domstolar och polis. Cåbra är myndigheternas primära verksamhetssystem dygnet runt, årets alla dagar. Tillgänglighets- och stabilitetskraven på systemet är därför extremt höga. Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består av att arbeta med konfigurations- och versionshantering av våra egenutvecklade system automatisera och övervaka vår byggprocess vara med och driftsätta nya versioner av våra system till test, utbildningsmiljöer och även till produktionsmiljön till viss del arbeta med Java-utveckling av Cåbra. Ditt arbete som DevOps är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov. Arbetet bedrivs inom förvaltning av befintliga system eller i projekt vid nyutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har högskole- eller universitetsexamen inom systemvetenskap, dataingenjör eller annan it-inriktning. Alternativt utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig några års erfarenhet av: administration och konfiguration av Oracle Weblogic konfigurations- och versionshantering samt automation av stöd till systemutvecklingsprocesser utveckling i Java EE och av Oracle Database Linux och Windows god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift. Som person vill vi att du har en god samarbetsförmåga men också förmåga att arbeta självständigt och kunna driva arbetet framåt har en god social och kommunikativ förmåga tycker om att arbeta med komplexa problemställningar. Det är meriterande om du har: erfarenhet av Podman och/eller Docker erfarenhet av Subversion och/eller Git erfarenhet av Ant och/eller Maven och/eller Gradle erfarenhet av Jenkins och/eller Bamboo erfarenhet av Azure DevOps erfarenhet av iipax SHS relevanta certifieringar inom området erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i 6 månader. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning. Åklagarmyndigheten är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt. Läs mer om hur det är att arbeta på it-avdelningen här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Senior it-drifttekniker it-infrastruktur

Enheten för it-drift söker ett flertal seniora it-drifttekniker som ska delta i det dagliga arbetet med drift och förvaltning av Åklagarmyndighetens it-miljö. Som senior it-drifttekniker ingår du i enheten för drift som består av 15–20 medarbetare inom olika teknikområden. Enheten ansvarar för: Löpande drift och förvaltning av myndighetens it-infrastruktur, system och tekniska plattformar Bemanning av beredskapen dygnet runt året runt samt andra och tredje linjen inom vår it-organisation. Dina arbetsuppgifter Arbetet på enheten innebär möjlighet att jobba med moderna system och verktyg i en it-miljö med stor vikt på it-drift- och it-säkerhet. Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer främst att vara drift, förvaltning av Åklagarmyndighetens it-infrastruktur och tekniska plattformar, Vilket innefattar underhåll, installation och konfiguration samt avancerad felsökning och åtgärder av myndighetens it-infrastruktur, tekniska plattformar och relaterade stödsystem. Säkerhetstänket är väl utvecklat och är en naturlig del i arbetet. Du kommer även att arbeta med daglig drift, incidenthantering, övervakningslarm, underhålla och säkerställa drift och tillgänglighet och vara en naturlig del i supportkedjan som spänner över samtliga teknikområden, samt att delta i olika projekt. Du är en centralt placerad resurs med bra överblick över samtliga system och komponenter för att upptäcka förbättringsåtgärder. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasieexamen eller motsvarande utbildning inom it som arbetsgivaren bedömer relevant flera års väl vitsordad arbetslivserfarenhet inom it-infrastrukturområdet ett stort tekniskt intresse och förståelse för grundläggande it-teknik viljan och förmåga att lära dig nya generationer av nuvarande teknisk plattform. Du har spetskompetens inom  några  av följande områden: Automatisering med Script (PowerShell) Operativsystem Server (Windows server 2022 och versionshantering) Autentisering (Kerberos, SAMLv2, OpenID-Connect) Active Directory Exchange, spam och antiviruslösningar (Fortimail, fortisandbox) Certifikatslösningar, Kryptering och signering (PKI) Databashantering (MS SQL) Som person vill vi att du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga är lyhörd och relaterar till din omgivning på ett smidigt sätt med din positiva attityd och inställning är strukturerad, ordningsam och säkerställer kvalitet i ditt arbetsresultat är lösningsorienterad och prestigelös har lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift både på svenska och engelska. Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av • teknisk projektledning • it-drift i organisationer med höga säkerhetskrav. Om anställningen Vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen både arbetar på kontoret och virtuellt. Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under  Jobba hos oss . Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi drygt 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

16 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024