Statens Skolinspektion jobb

Lediga jobb hos Statens Skolinspektion

Analys- och skrivstark utredare till Skolinspektionen

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fem grenar: planerad tillsyn, planerad kvalitetsgranskning, tematisk kvalitetsgranskning, tillsyn utifrån individärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Då en av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu en engagerad medarbetare som vill arbeta med oss. Är du den vi söker?    Vi söker nu en utredare till ett vikariat på Enheten för analys och rapport. Enheten har uppdraget att analysera och sammanställa iakttagelser från inspektion i rapporter, och ingår i Analys- och statistikavdelningen på Skolinspektionens huvudkontor i Stockholm. Syftet med rapporterna är att nå ut bredare med våra iakttagelser än till de inspekterade verksamheterna.   Arbetsuppgifter Denna tjänst innebär att genomföra kvalificerat utredningsarbete, mer specifikt att analysera underlag efter inspektion och att sammanställa och presentera iakttagelserna i intresseväckande rapporter och andra underlag. Du kommer även att medverka i enhetens övriga arbetsuppgifter.   Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat arbete med möjligheter att utvecklas som utredare tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor   Vi söker dig som har • högskoleexamen i pedagogik, samhällsvetenskap, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant • aktuell arbetslivserfarenhet av att skriva kvalificerade analyserande underlag och rapporter • aktuell arbetslivserfarenhet av arbete med kvalitativa utredningsmetoder • mycket god förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt på svenska   Det är meriterande med • god kunskap om svenska skolsystemet • tidigare erfarenhet från tillsyn/inspektion inom statlig eller kommunal verksamhet   För att trivas i rollen är det viktigt att du är aktiv och snabbt kan sätta dig in i nya områden, att du har god analytisk förmåga och tar ansvar för ett gott resultat. Du har ett flexibelt förhållningssätt, är öppen för att ge och ta emot konstruktiv återkoppling och vill dela med dig av erfarenheter och idéer för att bidra till utveckling och lärande. Rollen ställer krav både på samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt, lösningsfokuserat och prestigelöst. Du behöver ha en mycket god förmåga att kunna planera ditt arbete och kunna hantera flera parallella uppdrag.   Personliga egenskaper, förmågor och motivation samt kompetenser kommer att tillmätas stor vikt.   Om tjänsten Tjänsten är en visstidsanställning med placeringen på huvudkontoret i Stockholm. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse till och med 28 februari 2025.   Våra förmåner omfattar goda möjligheter till friskvård med friskvårdstimme och friskvårdsbidrag, möjlighet till överenskommelse att distansarbeta del av tid, samt nyrenoverade fina lokaler. Vi har ett aktivitetsbaserat arbetssätt med goda möjligheter till varierade arbetsplatser.   Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.   Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet.   Ansökan Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast den 13 juni 2024. Ansökan har dnr: SI 2024:4327. Frågor Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Camilla Thinsz Fjellström. För frågor rörande själva rekryteringsprocessen kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt. Fackliga företrädare Saco-S: Caroline Engskär, OFR/S: Stina Linder. Samtliga nås via växelnumret: 08-586 080 00. .   Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

23 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolområdet och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Då en av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu en engagerad medarbetare som vill arbeta med detta stora och viktiga samhällsuppdrag. Är du den vi söker?  Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen. Kansliet är placerat vid huvudkontoret i Stockholm. Då en av våra medarbetare går på föräldraledighet söker vi nu en jurist. Tjänsten är ett vikariat med start maj 2024 t.om augusti 2025.  Arbetsuppgifter Arbetet som jurist på kansliet är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att kunna göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete, att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak, arbeta med beredning av inkommande ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår handläggning, att utarbeta beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller att föredra beslutsförslag inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår kontakt med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring. Tjänsten innebär att kunna ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut. Kvalifikationer Vi söker dig som har • juristexamen • avslutad notarietjänstgöring inom de senaste 3 åren Det är meriterande med   • aktuell juridisk arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndighet utöver din notarietjänstgöring • annan aktuell juridisk arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • att kunna tillträda tjänsten omgående Du har vidare • en god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad • förmåga att arbeta självständigt och med kollegor • en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning • förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo • förmåga att arbeta lösningsinriktat Som person • är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt • är du analytisk och noggrann • har du integritet och mycket goda samarbetande egenskaper • har du mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser • har du lätt att möta och kommunicera med andra människor Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten/Arbetsplatsen Tjänsten är ett föräldravikariat med tillträde omgående eller senast under september (ett snabbt tillträde ses med fördel). Föräldravikariatet sträcker sig till och med 31 augusti 2025. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 4 juni 2024. Ansökan har dnr 2024:3942. Frågor Kontaktpersoner • Frågor om tjänsten: kanslisamordnare Stina Engberg, tfn 08-586 085 00. • Frågor om rekryteringsprocessen: [email protected].   I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024