Biståndsbedömare/Biståndshandläggare

Sök bland 40 lediga jobb som Biståndsbedömare/Biståndshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Biståndshandläggare inom äldreomsorg vikariat

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare. Fr.o.m. september 2024 förstärks enheten med ytterligare en enhetschef och kommer då vara bemannad med en enhetschef för biståndshandläggare funktionshinderomsorg och avgifter och en enhetschef för biståndshandläggare äldreomsorg. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom äldreomsorg för vikariat. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom äldreomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser enligt SoL samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat, för att säkerställa rättssäkerheten och med att utveckla verksamheten. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL och LSS. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden. Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat t.o.m. 2025-05-31 med möjlighet till förlängning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.    I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg VIK

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare. Fr.o.m. september 2024 förstärks enheten med ytterligare en enhetschef och kommer då vara bemannad med en enhetschef för biståndshandläggare funktionshinderomsorg och avgifter och en enhetschef för biståndshandläggare äldreomsorg. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg för vikariat. Inriktningen för tjänsten är socialpsykiatri. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser till personer med fysiska, psykiska, kognitiva och/eller intellektuella funktionsnedsättningar samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL och LSS. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden. Tjänsten är ett föräldraledighetsvikariat t.o.m. 2025-05-31 med möjlighet till förlängning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.    I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Enheten Myndighet inom omsorgsförvaltningen består av enhetschef, samordnare, biståndshandläggare inom äldreomsorg respektive funktionshinderomsorg samt avgiftshandläggare. Fr.o.m. september 2024 förstärks enheten med ytterligare en enhetschef och kommer då vara bemannad med en enhetschef för biståndshandläggare funktionshinderomsorg och avgifter och en enhetschef för biståndshandläggare äldreomsorg. Vi har våra kontor i ljusa och fräscha lokaler på Expo-området i Värnamo. I samma fastighet finns också några av våra närmsta samverkanspartners: Förebyggande samt Vård och Rehab. Vi söker nu en biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg. Inriktningen för tjänsten är LSS-handläggning. Hos oss får du vara del av en grupp med stort engagemang och som arbetar tillsammans för verksamhetens utveckling. Vi arbetar utifrån arbetssättet Individens behov i centrum (IBIC) och använder verksamhetssystemet Combine. Som stöd i handläggningsarbetet finns bland annat juridisk handledning att tillgå. Alla våra verksamheter arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund MURAS: Människan i fokus, Utveckling, Respekt, Arbetsglädje, Samverkan. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorg handlägger du ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer behov och fattar beslut om insatser till personer med fysiska, psykiska, kognitiva och/eller intellektuella funktionsnedsättningar samt följer upp beslutade insatser. Arbetet innebär många kontakter med brukare, deras anhöriga och ställföreträdare/ombud och samverkan med verkställare och andra samarbetspartners, såväl interna som externa. Tillsammans med dina kollegor på enheten arbetar du för ett gott arbetsklimat och för att säkerställa rättssäkerheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från Socionomprogrammet, Sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om handläggning och dokumentation inom socialtjänstens område. För att klara uppdraget krävs förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ för att kunna göra bedömningar som leder till välmotiverade beslut.  Som person behöver du vara trygg i dig själv, ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du ska kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt vilket också kräver att du är flexibel. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du vara relationsskapande och lyhörd. Du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt, och kunna anpassa din kommunikation till den du har kontakt med. Om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Combine, Cosmic Link eller arbetssättet IBIC är detta meriterande, liksom erfarenhet av handläggning enligt SoL och LSS. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor B-körkort erfordras. Kommungemensam riktlinje medger sporadiskt distansarbete upp till två dagar/vecka om verksamheten tillåter. Distansarbetsavtal upp till 50 % av arbetstiden kan vara möjligt vid längre pendlingsavstånd. Urval och intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.    I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Biståndshandläggare

Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid. Socialförvaltningen är en av kommunens största förvaltningar och har som uppdrag att bistå våra kommuninvånare med vård och omsorg vid alla tillfällen i livet. Nu är vi på jakt efter dig som vill vara en viktig kugge och som vill ha ett jobb där du gör skillnad! Hos oss på biståndsenheten arbetar biståndshandläggare, avgiftshandläggare, verksamhetsledare och enhetschef tillsammans med att förbättra livskvaliteten för kommunens äldre och ge dem en trygg och värdig omsorg. Det finns många fördelar med att vara anställd i Falkenbergs kommun! Vi erbjuder ett årligt friskvårdsbidrag, flextid och möjlighet till distansarbete. Vi är en trygg arbetsplats med gott arbetsklimat. Vi utbildar alla våra chefer i Utvecklande ledarskap och arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Under det kommande året förstärker vi vårt fokus på god och nära vård och behöver därför bli en biståndshandläggare till. Passa på att bli en del av vårt gäng! ARBETSUPPGIFTER Inom biståndsenheten finns biståndshandläggare med områdesansvar, boendesamordnare med ansvar för att fördela platser på särskilt boende, korttid och växelvård samt ett team som ansvarar för alla vårdplaneringar vi gör tillsammans med Region Halland. Arbetsuppgifterna som biståndshandläggare består i huvudsak av att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen. I arbetet ingår att göra hembesök i utredande och uppföljande syfte, samordnade individuella planeringar samt ansvara för jourärenden under kontorstid. I det dagliga arbetet har du gott stöd från kollegor, verksamhetsledare och av enhetschef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom, har läst sociala omsorgsprogrammet eller har en annan likvärdig högskoleutbildning. Vid annan utbildning än socionomutbildning eller sociala omsorgsprogrammet behöver du ha läst socialrätt vid högskola. Du som person är trygg, strukturerad och har god initiativ- och samarbetsförmåga. Du är bekväm med att både arbeta självständigt och är flexibel i det att du kan växla mellan olika områden inom enheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan befintlig personal.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Programme Officer focused on M&E to Plan International Sweden

Plan International Sweden are looking for a Programme Officer (Monitoring, Evaluation, Accountability and Learning) Team at the Programme Department. MEAL is all vital to the ambition of the Plan Federation Global Strategy. The work underpins Plan's support to delivery of effective and accountable gender-transformative programmes. As a Programme M&E Officer you will have the following key responsibilities: - Overall lead for the Quarterly Monitoring process where all projects under implementation are monitored in terms of progress in implementation. This includes: - Planning, preparation and leading of the quarterly monitoring sessions (4-5 sessions/quarter); - Analyses of quarterly monitoring reports and aggregation into one report summarising the quarter. - Coordination and focal point for Plan International Sweden’s take on of PMERL (Plan International’s digital Project Management, Monitoring, Evaluation and Learning system). This entails: - Support in the training of Plan Sweden’s programme staff - Coordination with the Global Hub and other Plan International Offices - Planning and executing the rollout of the system at Plan Sweden - Provide support to Plan International colleagues (in Sweden and in our Country Offices) in utilising the system - Contribution and support in implementing other parts of the MEAL Team’s plan of action (verksamhetsplan) We are looking for a candidate with: - Academic degree in political science, peace and conflict, social science, gender, or other relevant field of study; - Genuine interest and preferably some previous experience from working with issues related to development effectiveness (as defined by OECD/DAC), Monitoring & Evaluation (M&E) and/or Results-Based Monitoring (RBM); - Strong analytical skills and excellent writing skills in Swedish and English. - Excellent ability to structure and plan a variety of working tasks; an eye for details; - Good knowledge in and demonstrated experience of using Excel in data analyses and presentations of findings. We believe that you have excellent interpersonal skills and professional attitude, along with the ability to facilitate and work well in a culturally diverse team setting and with multiple partners. Your main strengths are finding solutions, flexibility and creativity. Plan International Sweden values diversity and strives for our organization to reflect the diversity of society. We have a core set of organizational values that will guide how we work with each other; we work well together, we are open and accountable, we are inclusive and empowering and we strive for lasting impact. About the position The position is a temporary position (1 year) on a full-time basis which corresponds to 37.5h/week. Starting date in August. The position is based in Stockholm. The position includes travel to countries where Plan International Sweden has program cooperation. Application and contact Welcome with your application! Deadline for application is 2024-05-30. Application should include a CV, a motivation letter and 2 examples of reports/reviews previously produced. If you have any questions about the position, please contact Viktoria at [email protected]. If you have any questions about your application, please contact Elin at HR [email protected] Plan International Sverige startades 1997 och har idag runt 100 medarbetare. Vi är en självständig del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 75 länder. Plan International är politiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention. Vi arbetar för att alla barn ska ha rätt att gå i skolan, få tillgång till hälsovård, bli skyddade mot våld, övergrepp och försummelse samt att få möjlighet att delta i samhället och utveckla sin potential. Hos oss är långsiktighet och handlingskraft viktigt, genom vårt driv och engagemang ger vi förutsättningar för barn och unga att kunna påverka sin framtid. Vi respekterar alla människor, värdesätter mångfald och utmanar ojämlikhet. Vi kämpar för en rättvis värld som stärker barns rättigheter och flickors lika villkor – vill du hjälpa till?

16 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Vikarierande biståndshandläggare till vård- och omsorg

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Tjänsten är placerad inom enheten för myndighetsutövning och administration inom omsorgsförvaltningen. Teamet består idag av sex biståndshandläggare SoL, två administrativa handläggare, två controllers och en enhetschef. En stabil personalgrupp med mycket skratt och vi månar om varandra. Då en av våra biståndshandläggare kommer gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande biståndshandläggare riktad mot SoL. ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare har du en viktig roll inom omsorgsförvaltningen, där grunden för alla insatser läggs. Arbetet innebär att ha hand om myndighetsutövning i enlighet med fastslagna delegationer och riktlinjer inom området. En stor del av ditt arbete innebär att planera för individer som har behov av hjälp samt bedöma behov efter sjukhusvistelse. Arbetet innebär ibland resor för planering samt egna hembesök inom de olika ärendena. Ingen dag är den andra lik och skrivbordstid varvas med att vara ute på planerade besök men också akuta besök vid behov. Omprövningar och uppföljningar av redan fattade beslut är också en del av ditt arbete. Du får ta ansvar för bedömning, dokumentation och beslut utifrån det socialrättsliga området. Du är ansvarig handläggare för dina ärenden och fattar beslut utifrån delegation men har bra stöd och råd som finns nära till hands av både chef och kollegor. Arbetet innebär samarbete både inom gruppen och med andra yrkesroller och samverkanspartners både externt och internt. Vi arbetar efter ett behovsinriktat arbetssätt IBIC (Individens Behov I Centrum). Vår enhet jobbar aktivt med att utveckla våra arbetssätt och samverkan utifrån vad som är bäst för personerna som vi möter. KVALIFIKATIONER Du har en högskoleutbildning inom sociala omsorgsprogrammet eller socionomprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren finner likvärdig. Du har läst socialrätt. Det är meriterande om du kan eller har erfarenhet av handläggningsprocessen utifrån SOL och/eller LSS. Arbetet kräver att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan organisera och prioritera ditt arbete effektivt. Som person är du självgående och du driver dina processer vidare. Du har god samarbetsförmåga och kan relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt samt kan anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till andra. Vi lägger stor vikt vid att du kan samverka med olika aktörer och att du har ett naturligt sätt att skapa relationer. En viktig del av arbetet innebär dokumentation och du bör därför vara bra på att kommunicera i både tal och skrift på svenska. Tillsammans med övriga medarbetare och chef har vi ständigt krav på att handläggningen ska gå skyndsamt men även att det ska bli rätt beslut, det är därför viktigt att kunna hålla tidsramar och samtidigt vara noggrann. Då arbetet innebär resor med kommunens bilar är körkort ett krav. ÖVRIGT Alla kommunens vikarier har tillgång till personalgym och upp till 12 fria bad i kommunens badhus. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Biståndshandläggare

Vi söker en ny medarbetare Är du vår nya kollega? Vi söker vi en ny kollega och som tillsammans med oss vill fortsätta förbättra och utveckla vår organisation. Tjänsten är ett vikariat då en av våra medarbetare skall vara föräldraledig fram till 2025-09-30. Som biståndshandläggare hos oss har du möjligheter att utvecklas i din profession på en mindre arbetsplats som präglas av god stämning och arbetsro. Vårt arbete och samarbete genomsyras av tillit och ansvarstagande vilket skapar utveckling för oss medarbetare. Blir du en del av vårt engagerade och kunniga team är du med och bidrar till en bättre kvalitet i myndighetsutövningen för omsorgen om äldre. Arbetsuppgifter Biståndsenheten består av, fyra biståndshandläggare äldreomsorg, en biståndshandläggare för personer med funktionsnedsättningar under 67 år, en LSS handläggare och en handläggare för bostadsanpassningsbidrag och färdtjänsttillstånd samt en enhetschef. Som biståndshandläggare ansvarar du för myndighetsutövning genom att utreda, bedöma och fatta beslut enligt gällande lagstiftning och övriga regelverk, vara en stödjande funktion för brukare och närstående, ge service och information och ha kontakter med andra vårdgivare. Målet för arbetet som biståndshandläggare är att hjälpa äldre med funktionsnedsättningar och personer med psykiska och fysiska funktionsnedsättningar att få rätt stöd och service.  Arbetet innebär kvalificerat utredning-och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår också att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen. Då vi är en liten grupp som arbetar nära varandra är samarbetet en viktig del av arbetet. Hos oss kommer du få kompetensutveckling i form av kontinuerlig utbildning därutöver ett friskvårdsbidrag på 2500 kronor per år. Vi erbjuder en arbetsplats med trevliga arbetskamrater där så väl humor, prestigelöshet och omsorg om varandra är viktiga ingredienser. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka in din ansökan redan idag! Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen, sociala omsorgslinjen, socialpedagog eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Det är meriterade om du har arbetat med myndighetsutövning tidigare. Som person ser vi att du är trygg, stabil och har en god förmåga till självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och är trygg och stabil och har en god förmåga att skilja på det personliga och det professionella. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du träffa människor med olika bakgrunder och erfarenheter, det är därför viktigt att du är lyhörd och gentemot människor du möter. Det är viktigt att du är flexibel och kan anpassa dig ändrande omständigheter med ett lösningsfokuserat förhållningsätt. Du är välorganiserad och planerar ditt arbete självständigt samt förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligen och skriftligen. Kvalitet, bemötande och samarbete är det viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund.  Krav  Socionom, Sociala omsorgslinjen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig, Körkort B. Välkommen med din ansökan! Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet. Läs mer om hur det är att bo och verka i Tanum. https://www.nykommun.se/kommun/tanum/ Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag, personalstödsprogram, kompetensutveckling och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag. https://www.tanum.se/naringslivarbete/arbetsmarknad/ledigajobbikommunen/formanerochmojligheterforanstallda.4.2cfe40f718529bcf8d191c9.html Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med annons- och bemanningsföretag i rekryteringen.

15 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Biståndshandläggare LSS, Enheten för vuxna.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Välkommen till oss Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Bromma Stadsdelsförvaltning är en av stadens elva stadsdelar. Bromma ligger nära Stockholms innerstad och vid Mälaren med dess vackra natur. Stadsdelen har ca 80 000 invånare. Förvaltningen sitter i aktivitetsbaserat kontor, nära Bromma flygplats, vid Bromma Blocks, med närhet till goda kommunikationer och affärer. Avdelning Socialtjänst och fritid svarar för stadsdelens Individ- och familjeomsorg, fält, fritid och prevention samt myndighet och utförare. Vi arbetar för en sammanhållen socialtjänst. Enheten för vuxna vid Bromma stadsdelsförvaltning är en beställarenhet med ca 30 medarbetare uppdelade på två grupper med vardera biträdande enhetschef som leder och fördelar arbetet. En grupp arbetar med barn och vuxna med funktionsnedsättning och den andra gruppen arbetar med vuxna personer med beroendeproblematik- och socialpsykiatrins målgrupp. Enheten leds av en enhetschef och vi har två administrativa assistenter och en metodutvecklare som stöd för oss alla i det dagliga arbetet. Gruppen funktionsnedsättning består av en biträdande enhetschef, 13 biståndshandläggare varav 1 jobbar med kontaktsekreteraruppdrag samt 1 administrativ handläggare. Biståndshandläggarna är uppdelade i ett team med 4 handläggare som jobbar med inriktning mot barn och unga och ett team med 8 handläggare som jobbar med inriktning mot vuxna. Vi söker nu efter en ny medarbetare till barngruppen. Arbetsgruppen präglas av nyfikenhet och professionalitet där vi ser bemötande, samverkan och möjligheter som en naturlig del av vårt arbete. Enheten för Vuxna har under 2023 skapat fokusgrupper för samsjuklighet, VINR, MI och barnrätt som vi fortsätter att arbeta med under 2024. Nyligen har även hela Bromma stadsdelsförvaltning påbörjat ett två-årigt utvecklingsarbete kring aktivt medarbetarskap – det vore kul om du ville vara med på den fortsatta resan framåt! Vi erbjuder • Extern handledning med arbetsgruppen • Möjlighet till vidareutveckling genom utbildning • Flextid och sommartid • Subventionerad friskvård • Möjlighet att semesterväxla • En härlig arbetsgrupp med god sammanhållning Din roll Som biståndshandläggare i vuxengruppen är dina arbetsuppgifter att utreda ansökningar om stöd till personer med funktionsnedsättning, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SoL). Vårt uppdrag är att tillgodose behovet av insatser till våra brukare för att bidra till ett självständigt liv utifrån individens förutsättningar. Samverkan internt med andra enheter, grupper samt externt med exempelvis vården är ett stående inslag i ditt arbete. Ett gott bemötande gentemot både brukare och deras anhöriga samt andra samarbetspartners ser vi som en självklarhet. På enheten har vi höga ambitioner, vi vill hela tiden utvecklas och bli ännu bättre på det vi gör! Därför söker vi dig som trivs med en föränderlig vardag och kan arbeta under föränderliga direktiv. Din kompetens och erfarenhet Du har slutförd socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare arbetat som biståndshandläggare inom funktionsnedsättning är meriterande. Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.  Du har en god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Vi ser fram emot att läsa din ansökan. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Webbplats: start.stockholm

14 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Boendesamordnare

Vård- och äldreförvaltningen är en av Borås Stads största förvaltningar med drygt 2 600 medarbetare. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem vi är till för. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang. Delar du vårt intresse för socialt arbete med fokus på våra äldre? Vill du vara en del av en arbetsgrupp med breda kunskaper och ett stort engagemang och utveckla både dig själv och vår verksamhet tillsammans med oss? Vi erbjuder dig ett givande och omväxlande arbete i en god arbetsmiljö. Välkommen med din ansökan! Vård- och äldreförvaltningens myndighetsverksamhet ansvarar för biståndshandläggning, boendeplanering, bostadsanpassning avgiftshandläggning samt vårdplanering. Verksamheten har ca 90 medarbetare varav ungefär hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden. Ledningsfunktionen består av en verksamhetschef samt fyra enhetschefer. Vi har våra kontor på Ramnåsgatan 1 som ligger i närheten av Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten. För oss är arbetsglädje och trivsel viktigt och någonting vi ständigt arbetar med. Här är du en del av ett team som hjälper varandra och som värnar om varandras olikheter och styrkor. Vi arbetar utifrån väl inarbetade rutiner och en tydlig struktur, vilket ger en stabil grund för en trygg och rättssäker verksamhet. Boendesamordnare Arbetsuppgifter I ditt arbete som boendesamordnare arbetar du huvudsakligen med att verkställa beslut om dagverksamhet, korttid och vård- och omsorgsboende. Du arbetar utifrån förvaltningslagen och socialtjänstlagen med fokus på att tillgodose goda boende- och vistelseformer utifrån biståndshandläggarnas bedömningar. Arbetet är processorienterat och i din roll säkerställer du en snabb flödesstruktur för att ständigt belägga våra platser. En förutsättning för en effektiv och kvalitativ boendesamordning är att ha en aktiv och bra dialog och ett gott samarbete med förvaltningens olika verksamheter. Detta för att kunna matcha individers behov med befintliga platser inom respektive verksamhet på bästa möjliga sätt. Du har också ett nära samarbete med såväl interna som externa samarbetspartners som bland annat lokalförsörjningsförvaltningen och sjukhus samt den enskilde och dess anhöriga. Utöver arbetsuppgifterna som är kopplade till förvaltningens interna boendesamordning kan utredning av utomkommunala ansökningar av vård- och omsorgsboende förekomma. Det kan även bli aktuellt med administrativa arbetsuppgifter som inte är direkt knutna till boendesamordning. Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuds du som anställd inom Borås stad flera personalförmåner, bland annat i form av friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens simhallar, förmånscykel och en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar. Kvalifikationer Du har antingen socionomexamen eller annan akademisk examen (lägst kandidat) som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser helst att du har god kompetens inom socialt arbete kopplat till äldreomsorg, gärna från erfarenheter inom biståndshandläggning. Har du B-körkort är det meriterande. Din förmåga att vara kommunikativ, lyhörd och lösningsfokuserad gör att du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. Du ser det som en självklarhet att samarbeta och samverka på ett professionellt sätt med alla dina kontakter. Du behöver självständigt kunna planera, strukturera och prioritera i ditt arbete. Det är också viktigt att du trivs i en miljö där arbetsdagen är varierad eftersom vissa dagar är mer intensiva än andra och plötsliga situationer ställer krav på flexibilitet och förmåga att prioritera om. Du är van vid att arbeta i olika IT- system och du har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Biståndshandläggare

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Tillsammans med fokus på medborgarens behov! En av våra biståndshandläggare skall vara föräldraledig och vi söker en ny kollega för vikariat i cirka 1 år. Vi erbjuder individuell introduktion med mentorskap. I Hemgångsstödsteamet är vi totalt 29 medarbetare och teamet består biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor. Teamet ansvarar för hela kundprocessen från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden är slut efter cirka tre veckor. Syfte är att säkerställa att kunden känner sig trygg under övergången från sjukhus/korttidsboende till hemmet och kan återgå till en fungerande vardag. Återhämtning, träning och rehabilitering kommer att ske i hemmiljön. Teamet har ett nära samarbete med Region Skåne. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera i teamet och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Det dagliga arbetet innefattar vårdplaneringar, dokumentation, individuella möten och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter. Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i för området gällande lagstiftningar och gärna erfarenhet av handläggning enligt SoL. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i ditt arbete behöver du datorvana samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Har du erfarenhet av handläggning i verksamhetssystemet Life Care är det meriterande liksom erfarenhet av handläggning inom målgruppen äldre. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Som person är du självständig och utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024