Generalsekreterare

Sök bland 3 lediga jobb som Generalsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Generalsekreterare till Caritas Sverige

Är du Caritas Sveriges nya generalsekreterare? Vi hoppas det! Du kommer att leda och ingå i ett engagerat team som arbetar med fokus på kyrkans sociala arbete. Caritas Sverige är en del av Katolska kyrkan i Sverige/Stockholms katolska stift. Tjänsten rapporterar till stiftets generalvikarie och är förlagd till Stockholm.    Om rollen Som generalsekreterare är dina arbetsuppgifter bland annat att:   • Övergripande leda Caritas Sveriges arbete genom att organisera, strukturera, planera och implementera arbetet och de anställda  • Ansvara för budget  • Ansvara för migrations-, asyl-, och människorättsfrågor i stiftet • Övergripande ansvara för att organisera Caritas insamlingar till biståndsprojekt • Övergripande ansvara för Mötesplatsens verksamhet  • Behålla och utveckla de internationella kontakterna med Caritas Internationalis och Caritas Europa • Medverka till att sprida Caritas uppdrag och inspirera till ökat antal volontärer  • Samarbeta med övriga stiftsorgan för att gemensamt utveckla och förbättra stiftets pastorala och evangeliserande arbete   Din profilCaritas Sverige är en värderingsstyrd organisation och vi söker dig som har ett genuint engagemang för mänskliga rättigheter i Sverige och Internationellt. Du bekänner dig till den kristna tron. Eftersom det är en ledarroll med såväl administrativa som operativa delar, önskar vi att du har erfarenhet av ledarskap från en eller flera roller och att du har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete. Du har dokumenterad erfarenhet av samhällsengagemang. Svenska och engelska språket talar och skriver du väl och du har en förmåga att formulera dig väl i såväl andliga frågor som samhällsfrågor.     Det är meriterande om du: • Har kunskap och talar ett av de stora språken i vårt stift som spanska, polska och arabiska • Är katolik med god kännedom om katolska kyrkan i Sverige   Dina personliga egenskaper är viktiga för denna roll. Vi söker dig som är en trygg, stabil och strukturerad ledare. Dina goda chefs- och ledaregenskaper kommer till uttryck genom din tillit och förtroende till din omgivning samt din förmåga att arbeta strukturerat. Det är viktigt att du är uthållig utan att tappa glöden och att du skapar engagemang hos dina medarbetare. Du har en god förmåga att samverka med andra såväl internt som externt och du verkar för att hitta lösningar som förenar olika intressen.    Uppgifter om tjänsten Arbetsorten är Stockholm. Resor ingår i tjänsten, både till de olika församlingarna i Sverige, samt internationellt.      Tillträde: 8 oktober 2024 eller enligt överenskommelse     Anställningsform: Tillsvidare      Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning kommer att göras före anställning.  Novare Public ansvarar för den här rekryteringen och hanterar alla ansökningar. Önskar du mer information eller har frågor om tjänsten är du välkommen att kontaktaKarin Gustafsson eller Gustav Nyqvist.   [email protected] [email protected]     Varmt välkommen med din ansökan!   Caritas är den katolska kyrkans organisation för bistånd, humanitär hjälp och internationell utveckling och är en av världens största biståndsorganisationer. Caritas Sverige startade sin verksamhet 1946 och är idag ett av Caritas Internationalis 167 nationella Caritas medlemmar. Caritas Sverige lägger tonvikt på att uppmuntra församlingar till att bygga upp ett karitativt arbete på lokal nivå. Caritas stödjer migranter och offer för trafficking, har insamlingar för att stödja Caritas humanitära insatser internationellt. Caritas bedriver en Mötesplats för samhällets allra mest utsatta som också fungerar som utbildningscentrum och modellverksamhet för volontärdrivna Mötesplatser runt om i Sverige.  Caritas kommer de närmaste åren att genomgå förändringar till att bli en mer självständig organisation och förnya samarbetet med de katolska församlingarna och missionerna.

14 maj 2024
Sista ansökan:
23 juni 2024
Generalsekreterare till yrkesorganisationen Sveriges Fotterapeuter

Sveriges Fotterapeuter är en fri och obunden yrkesorganisation med ca 2000 medlemmar utspritt över hela Sverige - tillsammans arbetar vi för en bättre fothälsa. Förbundet har 17 distrikt med egna styrelser, verksamhet och ekonomi. Förbundet erbjuder sina medlemmar förmånliga försäkringar, utbildningar och föreläsningar, stöd i marknadsföring och en medlemstidning som ges ut fyra gånger per år. Vi är ett litet förbundskansli med en administratör och en arbetande styrelse med ett gemensamt stort engagemang för våra frågor. Nu söker vi vår första generalsekreterare som vill leda arbetet med att utveckla och flytta fram förbundets position, få oss att växa och skapa ännu större medlemsnytta! Vi söker dig som kan bidra till att göra vårt förbund mer synligt i samhället och få allmänheten att förstå vikten av en god fothälsa. Är det dig vi söker?  Ditt uppdrag: Som generalsekreterare har du det övergripande ansvaret att leda, driva och utveckla Sveriges Fotterapeuter mot uppsatta mål i enlighet med förbundets prioriterade områden. Vi söker dig som med en trygg hand vill förvalta det vi byggt upp och samtidigt har ett strategiskt och visionärt förhållningsätt för att positionera förbundet som en relevant aktör. Att påverka beslutsfattare i frågor där vi vill vara med och göra skillnad som branschorganisation är viktigt, därför utgör rådgivning, stöd, kunskapsspridning och arbete med intressepolitik/opinionsbildning en stor del av ditt arbete. Som generalsekreterare medverkar du aktivt som talesperson i media och representerar förbundet och medlemmarnas intressen i olika sammanhang. I det operativa arbetet har du som generalsekreterare ansvar för personal, budget och resultat. På kansliet arbetar du som generalsekreterare tillsammans med en administratör. Arbetet genomförs även i nära dialog med förbundsstyrelsen och våra engagerade medlemmar och förtroendevalda i våra distrikt. Du arbetar på uppdrag av, och är direkt underställd, förbundsstyrelsen. För detta uppdrag söker vi dig som har: • Ledarerfarenhet med god förmåga att motivera, leda och utveckla personal. • Goda ekonomikunskaper och erfarenhet av budgetansvar. • Erfarenhet från organisations- och verksamhetsutveckling med framgångsrika resultat. • Erfarenhet av arbete inom marknadsföring, kommunikation och/eller sälj. • En trygghet i att agera talesperson – du är bekväm på scen, i mötet med medlemmar, olika intressenter inom näringsliv och politiskt styrd organisation, på olika nivåer. • En digital mognad, använder tex sociala medier i det opinionsbildande arbetet. • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. • Utbildningsbakgrund inom till exempel marknad, kommunikation och/eller försäljning. Du är en omvärldsbevakande, kommunikativ och trygg ledare som trivs med att leda andra mot gemensamma mål, medverka i den offentliga debatten och själv stå på scenen och representera förbundet. Precis som vi har du ett intresse för branschens position på frisk- och hälsovårdsmarknaden och vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete i en medlemsstyrd organisation. Du har en strategisk förmåga som i kombination med kreativitet leder till konkreta utvecklings- och förbättringsinsatser. Vidare är du en skicklig kommunikatör som både internt och externt och vet hur du når fram med ditt budskap. Du brinner för att samverka med parter på olika nivåer och är en naturlig brobyggare i dina yrkesrelationer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi erbjuder dig: Vi erbjuder dig en tjänst med stort handlingsutrymme och goda möjligheter att påverka förbundets fortsatta riktning tillsammans med en kompetent styrelse och engagerade distrikt. Hos oss får du bidra till att stärka såväl varumärket som fotterapeuternas yrkesroll. Arbetsplatsen är flexibel med förtroendetid. Välkommen med din ansökan! Känns detta som en roll för dig? I så fall ser vi fram emot att du registrerar CV och ett motivationsbrev om varför du ska bli Sveriges Fotterapeuters nya generalsekreterare. Vi tar helst emot din ansökan så snart som möjligt, men allra senast den 6:e juni. Eventuella frågor besvaras av Signeras konsulter Sofia Ruckemann, tel. 073-539 64 51 eller Marina Sjölin, tel. 070-744 70 60.

13 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Generalsekreterare

Vill du vara med och förbättra vardagen för barn och unga med celiaki? Vill du jobba med verksamhetsledning i en spännande barn- och ungdomsorganisation? Är du en driven och ansvarstagande person med erfarenhet av ideella sektorn? Sök då tjänsten som generalsekreterare hos oss på Svenska Celiakiungdomsförbundet! Om SCUF Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF, arbetar för barn och unga med celiaki (glutenintolerans). Vi vill att barn och unga ska kunna känna sig obehindrade och inte uppleva utanförskap på grund av sin celiaki. SCUF ser till att barn och unga har en röst som tas på allvar i frågor kring celiaki. För att påverka sprider vi kunskap och lyfter erfarenheter och positiva exempel som inspirerar till ett mer tillgängligt samhälle. Vi skapar mötesplatser och erbjuder nationella läger och sammankomster. SCUF är ett ideellt förbund med medlemmar i åldern 0-29 år. Vi har ett flertal medlems-föreningar runtom i Sverige samt en förbundsstyrelse och ett kansli. Vi samarbetar både med andra ungdomsförbund och relevanta organisationer. Om tjänsten Generalsekreteraren har det övergripande ansvaret för hela SCUF:s operativa och verkställande verksamhet. Detta inkluderar verksamhetsplanering, ledning, utveckling och personalansvar. Generalsekreteraren har också det övergripande ansvaret för ekonomin bland annat budget och finansiering. Exempel på arbetsuppgifter · Ansvar för koordinering och implementering av SCUF:s fastställda verksamhetsplaner samt övriga verksamhetsdirektiv från förbundsstyrelsen · Ta fram förslag på budget och ansvara för budgetuppföljning · Övergripande ansvar för SCUF:s kort- och långsiktiga finansiering, inkl. att ansöka om och redovisa statsbidrag samt enskilda projektbidrag · Löpande ekonomiadministration vilket inkluderar kundfakturerings-, bokförings-, löne- och arvodesunderlag samt utbetalning av fakturor och löner. · Tillsammans med övriga anställda och förbundsstyrelsen utveckla verksamheten · Kontinuerlig arbetsledning av övriga anställda samt ansvar för utvecklingssamtal och lönesamtal · Vid behov rekrytering av personal – annonsering, intervjuer, kontrakt och introduktion · Representera SCUF i externa sammanhang såsom möten, mässor eller medlemsträffar. För att passa till tjänsten bör du: · Ha ett genuint intresse för ledarskap · Ha en drivkraft i att skapa engagemang · Vara självgående och strukturerad · Vara lyhörd och kommunikativ · Ha erfarenhet av, eller kunskap om ekonomiskadministration och styrning · Ha erfarenhet av, eller kunskap om, analytiskt och strukturerat arbete utifrån verksamhetsplaner och strategiska mål Det är meriterande om du: · Har en relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis ekonomi, ledarskap, organisationsutveckling eller personalvetenskap. · Har erfarenhet från ideell sektor och barn- och ungdomsorganisationer · Har erfarenhet av, eller kunskap om celiaki · Har erfarenhet av arbetsledning, antingen ideellt eller som anställd. Övrigt Det är viktigt att du har ett starkt driv och engagemang för barn och ungas rättigheter. Eftersom SCUF är en ungdomsorganisation och tjänsten främst innehåller arbete inriktat mot barn och unga, ser vi gärna att du som söker själv är eller identifierar dig som ung och kanske i början av din karriär. Villkor och förutsättningar Tjänsten är 100% med 37,5 h arbetsvecka och 30 dagars semester, tjänstgöring kan förekomma på obekväma arbetstider såsom helg- och kvällstid utifrån verksamhetens karaktär och när våra ideella ledare och förtroendevalda är tillgängliga. Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader. SCUF:s omfattas av kollektivavtal mellan Fremia och Unionen. Vi erbjuder friskvårdsbidrag om 3 500kr/år och en friskvårdstimme i veckan. Tjänsten utgår från SCUF:s kansli i Stockholm med möjlighet till visst distansarbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tillträde enligt överenskommelse men gärna i början av juni månad. Utdrag ur belastningsregistret krävs innan tillträde. Ansökan Skicka in ansökan (personligt brev och CV) till [email protected] senast 19 maj 23:59. Märk mailet med ”Generalsekreterare”. Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningsperiodens slut. Frågor? Maila [email protected].

16 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024