Kommunsekreterare

Sök bland 5 lediga jobb som Kommunsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kommunsekreterare med intresse av demokratiutveckling

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026 Beskrivning Har du ett starkt samhällsengagemang och ett intresse av demokratiutveckling? Vill du vara med och forma framtidens administration i en politiskt styrd organisation, nära förtroendevalda och kommunledning?  Vi har ett viktigt och spännande arbete för dig! Vår nuvarande kommunsekreterare går vidare till andra arbetsuppgifter inom administrationen och därför söker vi nu en kvalificerad kommunsekreterare. Arbetsuppgifter Som kommunsekreterare kommer du att ha en viktig roll i att vidareutveckla kommunens ärendeprocess tillsammans med förtroendevalda, förvaltningschefer och övriga kommunsekreterare. Du kommer i första hand att vara sekreterare i bl.a. barn-  och utbildningsnämnden och kulturnämnden, med ett ansvar för att ärendeberedningen håller en hög kvalitet. Arbetet sker i nära samarbete med förtroendevalda och kommunledning liksom med andra verksamheter i hela organisationen. I arbetsuppgifterna utgör valsamordning och demokratiutveckling en viktig del, men även utredningsuppdrag ingår liksom ett ansvar för informationsförvaltningen ur ett arkivperspektiv hos de nämnder där du är verksam. Du förväntas även att ansvara för internutbildningar inom ditt ansvarsområde. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda. Du kommer att arbeta med kunniga och erfarna kollegor inom kanslienheten som präglas av en stark team- och servicekänsla. Viss kvällstjänstgöring förekommer. Varför Säffle kommun? Vi erbjuder en kreativ arbetsmiljö där administrativa processen har en viktig plats och där du har stora möjligheter att vara med och påverka hur vårt arbetssätt ska utvecklas framöver. Som kommunsekreterare på kanslienheten är du centralt placerad i vår organisation, men du kommer också att vara verksam på plats hos de nämnder och förvaltningar som tillhör ditt ansvarsområde.  Kommunens kansli har ansvar för det centrala nämndsekretariatet, registratur, juridik, kommunarkiv, koncernövergripande verksamhetsutveckling, fastighetsfrågor, upphandling och vaktmästeri. Kanslienhetens kontor är belägna i Säffles vackra stadshus från 1950-talet mitt i centrala Säffle. Kvalifikationer Du har högskoleutbildning med juridisk eller stats-/samhällsvetenskaplig inriktning eller liknande. Du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning/politiskt styrd organisation. Du har goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt och en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift. Tidigare erfarenhet av arbete som kommun-/nämndsekreterare är meriterande. Som person är du initiativtagande och resultatorienterad. Du är bra på att samarbeta och bygga relationer och nätverk i en större organisation. Du har också förmåga att skapa strukturer, ordning och reda för ärendeprocessen samt att kunna förmedla denna på ett pedagogiskt sätt. Du har en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter av olika slag med varierande svårighetsgrad. Villkor Vi kallar till intervju fortlöpande under rekryteringsprocessen.   För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/ Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

16 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Kommunsekreterare med intresse av systemförvaltning

I Säffle kommun både kan, vill och vågar vi. Vi har en öppen attityd och välkomnar det nya. Vi värnar om varandra och samhällets växtkraft. Vi är kända för vårt goda värdskap och med stolthet säger vi att vi är Säfflebor - så har vi formulerat vår vision om hur vi vill leva i Säffle 2026 Beskrivning Har du ett starkt samhällsengagemang och intresse av systemförvaltning? Vill du vara med och forma framtidens administration i en politiskt styrd organisation, nära förtroendevalda och kommunledning?  Vi har ett viktigt och spännande arbete för dig! Vi utökar vårt uppdrag inom administrationen och söker därför en kvalificerad kommunsekreterare. Arbetsuppgifter Som kommunsekreterare kommer du att ha en viktig roll i att vidareutveckla kommunens ärendeprocess tillsammans med förtroendevalda, förvaltningschefer/VD och övriga kommunsekreterare. Du kommer i första hand att vara sekreterare i den gemensamma teknik- och fritidsnämnden Säffle-Åmål och i kommunens bolag, med ett ansvar för att ärendeberedningen håller en hög kvalitet. Arbetet sker i nära samarbete med förtroendevalda och kommunledning liksom med andra verksamheter i hela organisationen. I arbetsuppgifterna utgör förvaltning och utveckling av arbetet i kommunens ärende- och dokumenthanteringssystem en viktig del, men även utredningsuppdrag ingår liksom ett ansvar för informationsförvaltningen ur ett arkivperspektiv hos de nämnder där du är verksam. Du förväntas även att ansvara för internutbildningar inom ditt ansvarsområde. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda. Du kommer att arbeta med kunniga och erfarna kollegor inom kanslienheten som präglas av en stark team- och servicekänsla. Viss kvällstjänstgöring förekommer. Varför Säffle kommun? Vi erbjuder en kreativ arbetsmiljö där administrativa processen har en viktig plats och där du har stora möjligheter att vara med och påverka hur vårt arbetssätt ska utvecklas framöver. Som kommunsekreterare på kanslienheten är du centralt placerad i vår organisation, men du kommer också att vara verksam på plats hos de nämnder/bolag och förvaltningar som tillhör ditt ansvarsområde.    Kommunens kansli har ansvar för det centrala nämndsekretariatet, registratur, juridik, kommunarkiv, koncernövergripande verksamhetsutveckling, fastighetsfrågor, upphandling och vaktmästeri. Kanslienhetens kontor är belägna i Säffles vackra stadshus från 1950-talet mitt i centrala Säffle. Kvalifikationer Du har högskoleutbildning med juridisk eller stats-/samhällsvetenskaplig inriktning eller liknande. Du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning/politiskt styrd organisation. Du har goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt och en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift. Tidigare erfarenhet av nämndsekreterararbete är meriterande. Som person är du initiativtagande och resultatorienterad. Du är bra på att samarbeta och bygga relationer och nätverk i en större organisation. Du har också förmåga att skapa strukturer, ordning och reda för ärendeprocessen samt att kunna förmedla denna på ett pedagogiskt sätt. Du har en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter av olika slag med varierande svårighetsgrad. Villkor Vi kallar till intervju fortlöpande under rekryteringsprocessen. För vidare information om våra verksamheter besök: https://www.saffle.se/ Läs mer om Säffle kommuns förmåner på vår http://jobb.saffle.se/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Säffle kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss kontakt med annonsförsäljare och övriga media i den här rekryteringen.

16 maj 2024
Sista ansökan:
15 juni 2024
Kommunsekreterare till Huddinge kommun

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Tjänsten som kommunsekreterare är placerad på enheten för utredning, nämnd och juridik. Kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för styrning av och centralt stöd till hela kommunorganisationen. Enhetens uppdrag är att bland annat att förvalta och utveckla de kommunövergripande processerna för att bereda ärenden samt förbereda och genomföra nämndsammanträden. Till enhetens ansvarsområden hör även samordning i vissa kommunövergripande frågor såsom finskt förvaltningsområde, nationella minoriteter, EU-samordning, internationella frågor, kontakter med akademi och lärosäten, genomförande av allmänna val samt kommunjuridiska frågor. Sektionen stöttar också avdelningschefen i planerings- och uppföljningsprocessen. Sektionens viktigaste utvecklingsarbete framöver är att skapa gemensamma, organisationsövergripande rutiner och arbetssätt inom de processerna för planering och uppföljning. Du blir en viktig del i detta arbete tillsammans med nämndsekreterarteamet. I denna process arbetar enheten även tillsammans med sektionen. Medarbetarna tillsammans med chefen för på enheten för utredning, nämnd och juridik är gemensamt ansvariga av samtliga uppdrag. - Arbetsuppgifter Huddinge kommun har två kommunsekreterare, varav du kommer att vara en av dem. Den andra kommunsekreteraren har även rollen som teamledare. Som kommunsekreterare fungerar du som sekreterare till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt dess, utskott och beredningar. I rollen ingår att arbeta med beredning av ärenden, utskick av kallelse och handlingar inför sammanträde, mötesadministration och protokollföring. Som kommunsekreterare på kommunstyrelsens förvaltning kommer du att delta i kommunens nätverk för nämndsekreterare och aktivt arbeta med utvecklingen av nämndprocessens olika delar ur ett kommunövergripande perspektiv. Rollen kan även komma att innebära att ta fram tjänsteutlåtanden och andra handlingar för beslut. I rollen som kommunsekreterare arbetar du nära den politiska ledningen, och du kommer att vara ett stöd för de förtroendevalda liksom för handläggare och chefer. Då nämndsekreterarna i kommunen till stor del är centraliserade kommer du även att vara backup för främst den andra kommunsekreteraren, men även för övriga andra nämndsekreterare i nämndsekreterarteamet. Tjänstgöring på eftermiddagar och kvällar ingår i uppdraget då flera av de politiska organen sammanträder efter kontorstid. Din profil Vi söker dig som har högskoleexamen med relevant inriktning som exempelvis statsvetare, samhällsvetare, jurist, eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet från tidigare arbete som nämndsekreterare eller kommunsekreterare i annan kommun eller motsvarande på regional nivå. Som person är du strukturerad, stabil, serviceinriktad och social. Du har en fallenhet för ordning och reda och en förmåga att överblicka, samordna och prioritera. Du har lätt för att lära dig olika IT-system och tillämpar ett digitalt arbetssätt. Meriterande erfarenheter för tjänsten är: - Ärendehanteringssystem, i Huddinge arbetar vi i W3D3 - Erfarenhet av politiskk organisation - Kännedom om förtroendevaldas uppdrag - Kommunallag, förvaltningslagen, offentlighet och sekretesslagen - Erfarenhet av att föredra och utbilda - Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete - God språklig förmåga och vana att skriva formella handlingar Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner

13 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Kommunsekreterare

I Kiruna kan du uppleva allt från storslagen fjällvärld till ett spännande kulturliv, från midnattssol till norrsken, från snöfyllda vintrar till ljusfyllda somrar. Kiruna kommun är Sveriges nordligaste stad som vi nu flyttar på. Kiruna befinner sig därmed i ett spännande läge och framtidstron är stor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att Kiruna kommuns verksamheter håller en hög kvalitet med invånarna i fokus. Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av vår värdegrund RASK där respekt, ansvar och samverkan i Kiruna kommun är ledorden. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten är placerad på kommunledningskansliet i en central nämndsadministration. Din och dina kollegors huvudskapliga arbetsuppgift är att vara sekreterare vid politiska sammanträden. Det innebär att ni ansvarar för alla administrativa arbetsmoment som hör till våra politiska sammanträden, att skapa möteskallelser och skriva protokoll. Ni ger stöd till politiker och handläggare i frågor som rör kommunalt beslutsfattande. Ni utgör också ett stöd till handläggare och chefer i arbetet med att producera politiska beslutsunderlag. Tillsammans med dina kollegor delar ni på arbetet ansvarar för era egna mötesprocesser. Du kommer huvudsakligen vara ansvarig för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige men också arbeta mot de andra nämnderna. I uppdraget ingår även dokumenthantering, så som registrering och arkivering. Hanteringen är till största delen digital och sker i diariesystemet Ciceron. Den centrala nämndsadministrationen ger stöd till förvaltningarna i dokumenthanteringsfrågor och deltar i arbetet med att vidareutveckla kommunens dokumenthanteringsprocesser. Arbetet innebär att du snabbt måste kunna sätta dig in de mest skilda frågor och snabbt kunna överblicka innehållet i texter. Intensiteten i arbetet varierar med den politiska sammanträdescykeln och arbetstempot är i perioder mycket högt med fasta deadlines och återkommande kvällstjänstgöring. Du kommer även ska ta ansvar för att kommunledningskansliet löser sitt gemensamma uppdrag genom att täcka upp för kollegor inom områden som angränsar till din roll. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, gärna samhälls- eller, statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande, alternativt erfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du har mycket god datavana med kunskaper från att arbeta med databaserad administration och de vanligaste Office-programmen. Du har också erfarenhet från administrativt arbete med tillämpning av regelverk som styr myndigheters hantering av allmänna handlingar. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet från en politiskt styrd organisation eller närliggande verksamhet. Den vi söker kan hantera många parallella arbetsuppgifter liksom förändrade förutsättningar i arbetet. Du tycker om att arbeta i ett högt tempo och kan prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är självständig men har god förmåga att samarbeta och kommunicera. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att arbeta hos oss ska du dela Kiruna kommuns gemensamma värdegrund där respekt, ansvar och samverkan är ledorden. Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter och att du som medarbetare får en god balans mellan arbete och fritid. Vi har många olika förmåner så som fri-friskvård där du som medarbetare kan träna kostnadsfritt på olika träningsanläggningar, vi har stugor i fjällen som du kan hyra, vi erbjuder möjlighet att löneväxla till lediga dagar. Vi strävar efter jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Kiruna kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli då Kiruna kommun är förvaltningsområde för dessa språk. Kiruna kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

6 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Kommunsekreterare 100%

Malå kommun är en vacker och framåt kommun i södra Lappland. Máláge kommuvdna, är en samisk förvaltningskommun. Merparten av de boende är sysselsatta inom trä- och verkstadsindustri, georelaterad verksamhet, transportnäring och offentlig verksamhet. I kommunen finns en god offentlig service samt ett mångsidigt fritidsutbud. Malå är ett bra alternativ för såväl barnfamiljer som företagare och industrier. Flera framgångsrika små och medelstora företag med väl utvecklade produkter, som säljs på världsmarknaden, skapar ett klimat med framtidstro. Vår vision: Malå med allt så nära - en välkomnande och trygg kommun där utveckling sker. Mer info finns på Malå kommuns hemsida: http://www.mala.se och http://www.nykommun.se/mala Beskrivning Vi söker en ny kommunsekreterare som kommer att fortsätta det pågående utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera verksamheten inför framtidens utmaningar. Du kommer att arbeta inom administrativa enheten Central administration. På enheten finns även ekonomi, löner, kundtjänst/växel och IT. Arbetsuppgifter Som kommunsekreterare på Malå kommun kommer du att vara en nyckelperson när det gäller att samordna och administrera arbetet inför nämnder, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige med flera grupper, samt i tillfälliga beredningar. Du ansvarar för den politiska administrationen och ärendeprocessen i form av beredningar, kallelser och protokoll. Utöver huvuduppdraget ingår utredningsuppdrag, remisser, arkivfrågor, demokratifrågor, handläggning eller projektledning samt utvecklingsarbete. Du kommer att vara vår kontaktperson angående GDPR och i rollen bidrar du till informationssäkerhetsarbetet. Som kommunsekreterare har du en nyckelposition med många kontaktytor i organisationen. Din roll kommer att vara konsultativ genom att stödja förtroendevalda och chefer i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Även intern rådgivning och vägledning till tjänstemän och förtroendevalda vad gäller ärendeprocessen ingår som en del i arbetet. Du kommer även att vara systemansvarig för vårt ärendehanteringssystem Evolution. Ansvar för administrativt arbete vid Allmänna val och EU val ingår också i rollen. Kvalifikationer Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Det är viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Den formella rutinen är viktig eftersom struktur är avgörande för att lyckas i denna befattning. Du är van att jobba mot deadlines då den politiska beslutsprocessen innehåller många moment som är tidskritiska. Du är van att samarbete med andra roller/funktioner/avdelningar för att uppnå goda resultat. Vi ser gärna att: Du har erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation och erfarenhet av sekreterarskap i offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av att jobba i ärende- och dokumenthanteringssystem. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Villkor Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Provanställning kan bli aktuell. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.

1 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024