Sekreterare

Sök bland 6 lediga jobb som Sekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Nämndsekreterare till Huddinge kommun

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Om arbetsplatsen Tjänsten som nämndsekreterare är placerad på enheten för utredning, nämnd och juridik, på Kommunstyrelsens förvaltning. Kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för styrning av och centralt stöd till hela kommunorganisationen. Enhetens uppdrag är att bland annat att förvalta och utveckla de kommunövergripande processerna för att bereda ärenden samt förbereda och genomföra nämndsammanträden. Till enhetens ansvarsområden hör även samordning i vissa kommunövergripande frågor såsom finskt förvaltningsområde, nationella minoriteter, EU-samordning, internationella frågor, kontakter med akademi och lärosäten, genomförande av allmänna val samt kommunjuridiska frågor. Sektionen stöttar också avdelningschefen i planerings- och uppföljningsprocessen. Sektionens viktigaste utvecklingsarbete framöver är att skapa gemensamma, organisationsövergripande rutiner och arbetssätt inom de processer kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för. Nämndsekreterarna är delvis centraliserade och de flesta arbetar på kommunstyrelsens förvaltning. Medarbetarna tillsammans med chefen på enheten för utredning, nämnd och juridik är gemensamt ansvariga för genomförandet av enhetens samtliga uppdrag. - Arbetsuppgifter Du kommer att vara sekreterare i nämnder, utskott och beredningar som lyder under kommunfullmäktige. I rollen ingår att arbeta med beredning av ärenden, utskick av kallelse och handlingar inför sammanträde, mötesadministration och protokollföring. Som nämndsekreterare på kommunstyrelsens förvaltning kommer du att delta i kommunens nätverk för nämndsekreterare och aktivt arbeta med utvecklingen av nämndprocessens olika delar ur ett kommunövergripande perspektiv. I rollen som nämndsekreterare arbetar du nära den politiska ledningen, och du kommer vara ett stöd för de förtroendevalda liksom för handläggare och chefer på förvaltningen. Du kommer även att vara backup för andra nämndsekreterare och kommunsekreterare. Tjänstgöring på eftermiddagar och kvällar ingår i uppdraget då flera av de politiska organen sammanträder efter kontorstid. Din profil Vi söker dig som har högskoleexamen med relevant inriktning som exempelvis statsvetare, samhällsvetare, jurist, arkivarie eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du strukturerad, stabil, serviceinriktad och social. Du har en fallenhet för ordning och reda och en förmåga att överblicka, samordna och prioritera. Du har lätt för att lära dig olika IT-system och tillämpar ett digitalt arbetssätt. Meriterande erfarenheter för tjänsten är: - Kännedom om en kommuns ansvarsområden och funktioner - Nämnd- eller styrelseadministration - Ärendehanteringssystem, i Huddinge arbetar vi i W3D3 - Erfarenhet av politisk organisation och kännedom om förtroendevaldas uppdrag - Kommunallag, förvaltningslagen, offentlighet och sekretesslagen - Erfarenhet av att föredra och utbilda - God språklig förmåga och vana att skriva formella handlingar Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

13 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Kyrkoherdesekreterare till Västermalms församling

Är du en skicklig administratör med hög servicekänsla och god samarbetsförmåga? Om du ser dig om efter en ny utmaning, har ett öga för detaljer och trivs med omväxlande arbetsuppgifter, då kan detta vara jobbet för dig! Västermalms församling söker en kyrkoherdesekreterare med placering i trevliga lokaler på Kungsholmen. Här får du arbeta tillsammans med ett 60-tal kollegor som gör skillnad för människors liv varje dag! Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, provanställning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse, urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten Ditt huvudsakliga ansvarsområde innebär att assistera och ge administrativt stöd till församlingens kyrkoherde samt biträdande kyrkoherde. Du hanterar en mängd olika arbetsuppgifter som bidrar till den dagliga verksamheten. Med fokus på struktur och ordning har du en central roll i att säkerställa att församlingen fungerar smidigt och effektivt enligt de riktlinjer och föreskrifter som gäller för verksamheten. Dina arbetsuppgifter innefattar: • Sekreterare i kyrkorådets arbetsutskott och kyrkofullmäktige • Diarieföring • Administrativt stöd till ledning samt mötesplanering och kalenderhantering • Kyrkoskrivaruppgifter vid behov såsom bokningar av dop, vigslar och begravningar • Delat ansvar kring receptionsuppgifter Vem är du? Vi söker dig med flerårig erfarenhet som administrativ assistent, sekreterare eller administratör, med fördel inom en offentlig/politikerstyrd verksamhet alternativt idéburen organisation. Du har erfarenhet av diarieföring och är insatt i offentlighetsprincipen. Vi ser gärna att du har en eftergymnasial utbildning. Du uttrycker dig obehindrat på svenska i såväl tal som skrift och har mycket goda IT kunskaper, framför allt i Office-paketet. För att lyckas i rollen ser vi att du är strukturerad med en väl utvecklad organisationsförmåga och ett positivt och prestigelöst förhållningssätt. Du är ansvarstagande, tillmötesgående och kan självklart ta egna initiativ när det behövs. Vidare är du samarbetsinriktad och hjälpsam samtidigt som du självständigt kan planera och driva ditt arbete framåt. Givetvis hanterar du information och känsliga uppgifter med hög integritet och gott omdöme. Vi ser gärna att du som söker delar Svenska Kyrkans värderingar. Om verksamheten Västermalms församling är en stor och växande församling i Stockholm med stabil ekonomi och ca 70 000 invånare. Innerstadspuls, nybyggaranda och idylliska villakvarter präglar församlingens olika delar. I församlingen arbetar ca 60 erfarna och kunniga medarbetare med stort engagemang. Verksamheten bedrivs i arbetslag runt Kungsholms, S:t Görans och Essinge kyrkor med ett gemensamt kansli. De pastorala teamen består av; Gudstjänster och kyrkliga handlingar, Identitet och mognad, Utsatthet och gemenskap, Återhämtning och fördjupning, Kultur och påfyllnad samt Service. Läs mer om oss på https://www.svenskakyrkan.se/vastermalm

13 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Institutionssekreterare

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa. Vi bedriver forskning med hög kvalitet och samhällsrelevans inom ämnet idrottsvetenskap med fokus på människan i rörelse. Vi utbildar lärare i skolämnet idrott och hälsa, såväl som tränare, hälsovetare, sport managers, idrottsvetare och forskare. Vid GIH arbetar och studerar 160 medarbetare och 1 400 studenter. Högskolan är belägen i centrala Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts- och friluftsområde.Arbetsuppgifter  Vi söker nu en kommunikativ, ansvarstagande och driven institutionssekreterare med kompetens och erfarenhet av att hantera såväl studentrelaterade ärenden som att deltaga i institutionsledningsarbete.  Hos oss ges du möjlighet att arbeta i en bred roll tillsammans med engagerade kollegor med olika bakgrund och professioner. GIH är ett lärosäte som värnar om att ge plats för kvalitet, engagemang och nytänkande. Vi erbjuder dig en tjänst där du har stort utrymme för utveckling och kreativitet i en platt organisation med mycket energi och entreprenörsanda.  Vid institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik (FNB) bedrivs utbildning och forskning inom ämnena biomekanik och fysiologi. Institutionen leds av en prefekt och idag arbetar cirka fyrtio medarbetare vid institutionen. Som institutionssekreterare på FNB kommer du att vara placerad direkt under prefekten.  De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av: • Hantera studentregistrering, studieavbrott, behörighetsgranskning, dispenser och ämnesval samt ansvara för kontakter med samverkande lärosäten och övriga externa samarbetspartners.  • Bereda och föredra institutionsbeslut samt producera, publicera och revidera information och texter på GIH:s samarbetsplattform och i övriga digitala system som används. • Besvara och hantera studentrelaterade ärenden inkomna i ärendehanteringssystemet. • Vara kontaktperson för institutionens program och kurser vid bl a terminsstart och tentamenstillfällen. • Utgöra stöd till studierektorer, kursansvariga och lärare avseende GIH:s kommunikations- och lärplattformar. • Utgöra administrativt stöd till institutionens ledning vad gäller forskningsfrågor samt vara behjälplig vid exempelvis extern kommunikation. • I övrigt förekommande arbetsuppgifter inom ramen för anställningen. Behörighetskrav Behörig att anställas är den som har: • Akademisk examen på kandidatnivå inom för anställningen relevant ämnesområde.  • Aktuell erfarenhet av att ha arbetat med likartade uppgifter. • God systemadministrativ- och datorprogramvana. • God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift. • God förmåga att både samarbeta och arbeta självständigt samt den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för anställningen, vilken beskrivs i GIH:s medarbetarskapspolicy. Bedömningsgrunder För denna anställning har följande bedömningsgrunder fastställts: • Mycket stor vikt läggs vid personlig lämplighet, där vi ser att du som person är nyfiken och flexibel samtidigt som du är organiserad och mycket noggrann när det krävs. Du har en god servicekänsla, god kommunikativ förmåga och tycker om att arbeta med människor. Du är utvecklingsinriktad och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och olika program och system. Du vill ta egna initiativ men är också duktig på att samverka med andra.  • Stor vikt läggs vid erfarenhet från liknande arbete, gärna inom utbildningssektorn. • Stor vikt läggs vid erfarenhet av att ha arbetat i utbildningsdministrativa system och program. Varaktighet/Arbetstid Anställningen är en tidsbegränsad anställning på heltid i ett år, med möjlighet till förlängning. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Lön Individuell lönesättning tillämpas. Ansökningsförfarande Du ansöker via vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". Handlingar bifogas elektroniskt och ska vara i word- eller pdf-format. Ansökan ska innefatta följande handlingar: • sammanställning av utbildningar och anställningar (CV), • personligt brev. Ansökan ska vara GIH tillhanda senast den 27 maj 2024.  Åberopade meriter ska kunna intygas vid anmodan. GIH verkar för mångfald och jämställdhet inom samtliga anställningskategorier. Vi ser därför gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

13 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Sekreterare till enheten för geovetenskap

Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet med regeringens uppdrag att främja kunskapen, forskningen och intresset för vår värld. Myndigheten är en framstående forskningsinstitution och Sveriges största museum. Museet har under mer än 200 år samlat in föremål och data och bedrivit forskning om livet på jorden. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Enheten för geovetenskap (GEO) är värd för forskningsinfrastrukturen NordSIMS-Vegacenter: en svensk nationell anläggning för mikroanalys och mikroavbildning, inom geo- och miljövetenskap samt planetologi. Den disputerade personalen vid GEO utgör ett internationellt team av forskare, som bedriver externt finansierade projekt och verksamhet inom nationella och internationella forskningsprogram, leder och understödjer infrastrukturer samt handleder forskare på doktors- och postdoktorsnivå. De pågående forskningsprojekten inom isotopgeokemi är fokuserade på jordskorpans utveckling, planetologi och lågtemperaturgeokemi. Enheten bedriver även mineralogisk forskning och förvaltar en av de större mineralsamlingarna i Europa. ARBETSUPPGIFTER - Ekonomiadministration, det vill säga att assistera chefer och projektledare i budgetarbete, ekonomisk uppföljning och kontering av anslag och uppdrags- och bidragsmedel, samt att sköta interndebitering och fakturering. - Administrativt och organisatoriskt stöd vid till exempel inköp, resor, möten, gästforskarbesök, inventering, samordning av årsredovisning och registrering av publikationer. - Föra minnesanteckningar och skriva protokoll vid möten på enheten och NordSIMS-Vegacenters styrgruppsmöten. - Ansvar för löpande arbete i enhetens bibliotek, med registrering av inkommande litteratur och hantering av tidskriftsprenumerationer. - Administration av öppen tillgång för vetenskapliga tidskrifter inom Avdelningen för forskning och samlingar. - Hantering av enhetens externa och interna webb-sidor. KVALIFIKATIONER Sökanden ska ha gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning, eller motsvarande erfarenhet. Goda kunskaper i Microsoft-Office-paketet krävs. Erfarenhet av arbete med ekonomiadministration och av administrativt och organisatoriskt stöd är ett krav, liksom goda kunskaper i svenska och engelska. Följande räknas som meriterande: kunskap om och erfarenhet av att administrera externfinansierade projekt. Erfarenhet av att föra minnesanteckningar och skriva protokoll och av att hantera webbsidor. Erfarenhet av offentlig verksamhet och av arbete i Proceedo, Agresso, Sitevision och Primula är också meriterande. Sökanden ska vara serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Hen ska ha intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränga sig för att leverera lösningar. Andra betydelsefulla personliga egenskaper är: att vara noggrann, stresstålig och ha en god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Ansökan ska innehålla: • Personligt brev • CV • Kontaktuppgifter till referenser • Andra kvalifikationer eller information som du vill framhålla. Vårt mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar och ljus framtid. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Kommunsekreterare till Orsa kommun

Välkommen till Orsa kommun, en liten pärla i Siljansbygdens norra del. Här finns vildmark runt knuten och kulturen i centrum. I Orsa gör vi saker tillsammans på ett enkelt sätt med nära samverkan och korta beslutsvägar. I Orsa skapar vi med människor, inte för, här finns livskvalitet och vi gör saker möjliga. I Orsa finns gemenskap, mod och skaparkraft.   Verksamhetsområdet Service och utveckling ansvarar för kost, planering och utveckling samt gemensamt stöd och medborgarservice. Gemensamt stöd och medborgarservice är en central stödfunktion genom administration, kontaktcenter och bemanning. Beskrivning Orsa kommun söker en ny kommunsekreterare till enheten Gemensamt stöd och medborgarservice. Du arbetar i ett team tillsammans med tre utskottssekreterare, en arkivassistent och våra kommunvägledare. I arbetet som kommunsekreterare är du en nyckelperson i den politiska beslutsprocessen och du ansvarar för ärendehantering, kallar till sammanträden, tar fram dagordningar och skriver protokoll. Du är med på möten och beredningar och du har ett nära samarbete med kommunens förtroendevalda, verksamhetschefer och handläggare. Du är också med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar de rutiner och processer som rör ditt verksamhetsområde. Arbetsuppgifter Utöver sedvanlig mötesadministration arbetar du med diariefrågor, arkiv, GDPR, hantering av utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövningar. Du bidrar med din expertis om den politiska processen och det regelverk som styr arbetet i en offentlig organisation. Övriga administrativa sysslor kan komma att inrymmas i tjänsten såsom fakturahantering, systemadministration och registervård. Kvalifikationer Vi söker dig med samhällsengagemang och som vill bidra till att kommuns verksamhet är demokratisk, rättssäker och transparent. Du har en akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms relevant för tjänsten. Du bör ha god kunskap om det regelverk som styr offentlig verksamhet, erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande och du får gärna ha arbetat i en politiskt styrd organisation. Som person är du kvalitetsmedveten, strukturerad och resultatinriktad. Du kan hantera komplexa frågeställningar på ett systematiskt sätt och du förstår värdet av att skapa förtroende. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift och förmåga att kunna omvandla komplex information så den blir lättförståelig. Du måste ha god datorvana och digital kompetens. Vi ser gärna att du har lätt för att se hur saker kan effektiviseras och har förmåga att både driva och slutföra förbättringar inom ditt verksamhetsområde. Villkor Denna tjänst kan komma att placeras i säkerhetsklass. För anställning i dessa fall krävs därför godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll i enlighet med gällande säkerhetsskyddslagstiftning. Välkommen med din ansökan!   Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

8 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Vi söker en sekreterare!

Vi är en advokatbyrå med spetskompetens inom flera rättsområden inom såväl humanjuridik som affärsjuridik. Oavsett område präglas vi och vår verksamhet av ledorden kvalitet, engagemang och medmänsklighet. Vi söker nu en sekreterare med tidigare erfarenhet av liknande arbete för heltidsarbete. Arbetet består av sedvanliga sekreteraruppgifter såsom att bevaka frister, hämta och hantera post, svara i telefonen, boka tolk, skicka klientbrev, ta emot klienterna som kommer till byrån och liknande. Det är viktigt att du kan överblicka en större mängd information och samtidigt ha en känsla för detaljer. Du kommer ha daglig kontakt med domstolar, myndigheter och klienter. Det är därför viktigt att du besitter social kompetens och har ett inre driv. Krav är att du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Vidare är det meriterande om du tidigare har arbetat som sekreterare vid myndighet eller byrå, receptionist eller handläggare och har ett stort intresse för juridik. Erfarenhet av arbetet som domstolshandläggare är särskilt meriterande. Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen. De kandidater som går vidare i processen kommer att genomgå ett skrivtest och/eller arbetsprov. Vi ser fram emot din ansökan! Mejla CV och personligt brev till [email protected]. Ange "sekreterare" i ämnesraden.

15 april 2024
Sista ansökan:
20 juni 2024