Affärsarkitekt

Sök bland 2 lediga jobb som Affärsarkitekt och börja ditt nya yrkesliv idag!

Business Analyst, PLM

At Grit Scales AB, we are on a mission to help our clients simplify business processes, solve complex business problems, and develop innovative products using excellent IT skills. Customer satisfaction is our main focus and we pride ourselves in having a diverse workforce. About the Role We are now looking for a Business Analyst with more than 4 years experience for one of our very important clients. As a Business Analyst in the area of Product Lifecycle Management (PLM), you will be part of a skilled Agile team of specialists that help our client reduce time to market for software and hardware. You should be an analytic team player with an interest in how processes and information flows to support Product Development - to be a good fit for this role. The work will be performed within a cross-functional team. This role will require cooperation with other teams, collaboration with customers as well as the ability to work independently when the need arises. Good Interpersonal skills, high confidence and good communication skills for managing stakeholders is required for this role. Responsibilities You will work with understanding and analyse needs from the organisation, balance the requirements from different stakeholders and deploy the new solutions in our clients program. Help the client meet business needs for both hardware and software development processes. Help with solving short term tasks, as well as long term strategic matters. You must be passionate about learning about our client’s business and that you see yourself contributing in teamwork, workshops and communicating with different stakeholders as part of the requirements gathering and implementation process. You will work in close collaboration with stakeholders, and also with the teams developing our chain of digital tools. Work closely with customer to ensure that they are using tools in the best possible way, including assisted planning and coaching. Required Qualifications: • BSc or Masters degree in Engineering or any other relevant field. • Previous experiences from working with Product Lifecycle Management (PLM). • Proven skills in written and spoken English. • Great facilitation, presentation and collaboration skills. • Demonstrated ability to be a team player in a fast-paced agile environment. Meritorious qualifications for this position: Excellent proven skills with PLM applications (KDP, Teamcenter, 3DX). Excellent and proven Product Documentation skills Great understanding of software development processes. Automotive experience. Location: Goteborg, Sweden All interested applicants should send a pdf copy of resume as well as a pdf copy of motivation letter (cover letter) on or before 17th May, 2024. Applications sent via email will not be considered. If you have any questions about this recruitment, please send them to: [email protected]. Please Note that we work with ongoing selection and the position may be filled before the last application date Note We will put great emphasis on your personal characteristics. We value individuals who have an analytical approach to problem solving, strong communication skills both within and outside your team, an interest for technology as well as the ability to build good human relations and a curiosity to learn and explore new ways of doing things. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

26 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Senior Kravledare- informationsarkitekt

Följ med på vår resa! Vill du bli en del av ett sammansvetsat team som står inför en spännande tillväxtfas? Då kan vi på Envoi stolt presentera ditt nästa uppdrag! Om Envoi AB Vi ska inte säga för mycket, men vi har nog världens roligaste jobb. Envoi är ett konsultbolag där vi arbetar med spännande uppdrag i hela Sverige, och har sedan 2018 arbetat med att leda organisationer genom digital transformation. Om jobbet Vi söker just nu fler konsulter som vill vara med på vår resa framåt! Som IT konsult hos oss hjälper vi dig att utvecklas i din roll och hittar kunduppdrag som matchar din kompetens och intresse. Uppdragsbeskrivning Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Här får du arbeta tillsammans med kollegor som känner en stolthet över att få arbeta med viktiga och meningsfulla uppgifter. Uppdragsbeskrivning Vi söker en kravledare som ska ta fram, ansvara och leda en plan för kravframtagning, hålla workshops och samordna kravaktiviteter med projektteam samt rapportera kravarbetets framdrift till sin programledare/projektledare. Som kravledare leder och driver du kravarbetet i ett eller flera projekt med IT-påverkan. Projekten kan omfatta både egenutveckling eller införande av standardsystem och bemannas av verksamhetsspecialister och interna/externa resurser inom IT. Arbetsuppgifter I rollen som Kravledare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Vidare innebär rollen att: Under uppdraget kan andra arbetsuppgifter inom enheten/avdelningen bli aktuella, som tex att arbeta med krav, tester, testledning och arkitekturarbete i näraliggande projekt och som också ligger nära rollen som kravledare. Du får samarbeta med kollegor med många års erfarenhet inom elbranschen och du kommer således ha möjlighet att få god vägledning och utbildning i din nya roll samt skaffa dig djup kunskap om elmarknaden parallellt med det tekniska arbetet. Konsulter inom denna kategori arbetar med verksamhetsutveckling och verksamhetsnära utveckling av IT- och beslutsstöd. Uppdrag inom denna kategori syftar till att stödja verksamheten i att fånga utvecklingsbehov, formulera och driva krav på IT-lösningar samt utöva förändringsledning vid implementation. Verksamhetsområden med behov av utveckling de närmaste åren är t ex elnätsdrift, balansreglering, elmarknad och kraftsystemanalys. Beställaren tar ansvar för att resursens säkerhetsklassning överensstämmer med det arbete som utförs. - Samla in funktionella och icke-funktionella krav genom workshops och enhetligt dokumentera resultatet av kravarbetet - Säkerställa att kraven kommuniceras och förankras med och mellan olika kravställare - Koordinera kraven med verksamhets- och IT-arkitekter - Säkerställa att kraven är skrivna på ett utvecklingsbart och testbart sätt - Säkerställa kravuppfyllnad i de testfall som tas fram i samarbete med testledare - Ge metodstöd inom kravhantering till verksamhetsspecialister/kravställare avseende både funktionella - och icke-funktionella krav med särskild betoning på användbarhet - Ge metodstöd inom kravhantering i projektgruppen - Bidra till att utveckla kravprocess och strategi i samarbete med andra krav- och testledare - Delta i testplanering och tester och däri verifiera kravuppfyllnad - Tillsammans med arkitekter aktivt bidra i informationsmodellering och arkitekturella vägval Obligatoriska krav - Universitet-/Högskoleutbildning 120p/180hp inom systemvetenskap, informatik eller ingenjörsutbildning inom el eller data. - Minst 9 års arbetslivserfarenhet inom kravställning och därmed arbetat med funktionella- & icke funktionella krav - Minst 5 års arbetslivserfarenhet av kravställning av komplexa verksamhetsprojekt med betydande inslag av IT och agil kravställning och systemutveckling - Minst 5 års arbetslivserfarenhet av att ta fram och dokumentera arbetsflöden och processer vid IT-förändringar. Enligt etablerad metodik på marknaden. - Minst 5 års erfarenhet som verksamhetsarkitekt eller informationsarkitekt - Minst 5 års erfarenhet av UX-design eller användbarhetskunskap - Minst 5 års arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med något/några kravverktyg, t.ex. Azure, ADOS, JIRA m.fl. Intresserad? Har du en bakgrund som möter kraven ovan? Välkommen med en ansökan! Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

19 mars 2024
Sista ansökan:
5 september 2024