Avdelningschef, statlig

Sök bland 15 lediga jobb som Avdelningschef, statlig och börja ditt nya yrkesliv idag!

Avdelningschef till analysavdelningen

IVO söker en avdelningschef som vill leda arbetet med att utveckla myndighetens analysverksamhet som ett led i att bidra till en god och säker hälso- och sjukvård samt omsorg. Rollen som avdelningschef Vid avdelningen arbetar cirka 60 medarbetare fördelat på fyra enheter och en stab. Du leder avdelningens arbete och ansvarar för att förstärka analysverksamheten. Förbättrad datakvalitet, hållbar datainfrastruktur och automatiserad inhämtning av data är några centrala komponenter i arbetet. Ett viktigt uppdrag för dig blir att fortsätta att driva utvecklingen av och träffsäkerheten i analysverksamheten. Analysavdelningen utgör en del av kärnverksamheten där samarbete med tillsyn och tillståndsprövning är av stor vikt. Du rapporterar till generaldirektören och ingår i IVO:s myndighetsledning. Du är personalansvarig chef för avdelningens enhetschefer och en mindre stab med direktrapporterande personal. Du har ansvar för verksamhet, personal och ekonomi på avdelningen och leder avdelningens arbete och, tillsammans med den övriga myndighetsledningen, den fortsatta verksamhetsutvecklingen på IVO. Vi söker dig som har • Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer vara relevant för uppdraget. • Flerårig erfarenhet som chef inom kvalificerat analysarbete. • Flerårig erfarenhet som chef i statlig myndighet. • Erfarenhet av att leda genom andra chefer. • Erfarenhet av personalansvar för andra chefer. • Erfarenhet av att leda förändringsarbete. • Mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt. Vi ser det som meriterande om du har: • God och aktuell kunskap om de sektorer som IVO verkar inom. • God och aktuell kunskap om statlig tillsyn eller tillståndsprövning. •  Flerårig erfarenhet i ledande befattning av arbete med data, statistik och datadrivna analyser. Vi söker dig som är utvecklingsorienterad och en van förändringsledare. Du leder och samarbetar med andra på ett coachande sätt och din ledarstil står för tydlighet och integritet. Du har en god förmåga att kommunicera i hela organisationen och kan skapa förutsättningar för att medarbetare ska känna sig engagerade och delaktiga. Du är trygg i att företräda verksamheten externt och mån om att etablera och stärka externa samarbeten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Vad kan IVO erbjuda dig? Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald. Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Chefsavtalet tillämpas. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm, men då IVO finns på flera orter förekommer resor i tjänsten. Hur du ansöker Bifoga CV och ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i tjänsten och hur du tänker att du kan bidra. Betyg och andra handlingar tas med vid en eventuell intervju. Tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Rekryteringen kommer att ske med hjälp av extern konsult. Sista ansökningsdag är den 9 juni 2024. IVO bidrar till en säker vård och omsorg Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

16 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Site Manager

Arbetsbeskrivning Vill du vara med på en utvecklande resa och vara en del av dem gröna omställningen. Hos oss på Randstad kan du bygga din karriär och utvecklingsmöjligheterna är stora. Som Site manager hos Randstad är du ansvarig för att säkerställa att det dagliga arbetet on site hos våra kunder fungerar optimalt – både utifrån kundens behov och i enlighet med Randstad recruitment outsourcing koncept och uppsatt budget. Tjänsten omfattar heltid och löper tillsvidare. Våra anställningar inleds med sex månaders provanställning. Du kommer arbeta tillsammans med teamet on site i Boden men vi värnar om flexibilitet i arbetslivet, därför finns möjlighet att delvis arbeta hemifrån. Något för dig? Då är du varmt välkommen att visa intresse för tjänsten senast 2024-06-02. Notera att urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan därför komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Vår rekryteringsprocess består av ett par olika moment i form av intervjuer och tester och vi genomför kontroll av straffrättsligt register på samtliga slutkandidater. För frågor som rör tjänsten och dess innehåll är du varmt välkommen att vända dig till: Kajsa Björkman, Senior Rekryteringskonsult via [email protected] eller på nummer +4672-450 06 33. Vi ser fram emot din ansökan! Ansvarsområden Som Site manager hos Randstad är du ansvarig för att säkerställa att det dagliga arbetet on site hos våra kunder fungerar optimalt – både utifrån kundens behov och i enlighet med Randstad recruitment outsourcing koncept och uppsatt budget. Detta gör du bland annat genom att arbetsleda och coacha vårt kundteam i vardagen, i nära dialog med våra kunder och med förståelse för våra kunders, medarbetares och konsulters behov. Du verkar tillsammans med Process-manager för att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter hos kunden och arbetar i nära dialog med Process manager för att kontinuerligt förbättra kvalitén på våra tjänster, bland annat genom att ansvara för regelbundna uppföljningsmöten i enlighet med fastställd kommunikationsmatris. Du ansvarar också för att leverera kontinuerlig och kvalitativ leverans Kvalifikationer • Minst 2 års erfarenhet av arbete med rekrytering och erfarenhet av arbetsledning med dokumenterat goda resultat.  • Körkort är ett krav. Meriterande: • Högskoleexamen inom HR, management eller ekonomi, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som kan bedömas som likvärdig. Som ledare hos Randstad har du ett agilt och proaktivt förhållande till ditt uppdrag. Du är öppen för förändringar och fattar snabba beslut där du tar ställning till helheten och alla parters intressen. Utöver detta bygger du nära relationer och partnerskap med både medarbetare och kunder och inspirerar, coachar, utmanar och ger feedback – för att alla parter ska nå sin fulla potential. Du sätter höga standarder, är tydlig med dina förväntningar och agerar förebild i alla lägen. Effektivitet, mod och kvalitet är ledord för dig och du letar ständigt efter det bästa sättet att göra saker. Du ser också mångfald som en nyckel till framgång och bygger grupper av medarbetare med olika bakgrund, perspektiv och synsätt.  Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

14 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
enhetschef till Medborgarskolan

Arbetsbeskrivning Är du en trygg ledare som drivs av att arbeta i en värdeskapande kontext? Vill du få möjlighet att påverka och utveckla framtiden för svensk folkbildning? Då hoppas vi att du söker tjänsten som enhetschef på Medborgarskolan.  Som enhetschef blir du en del av Medborgarskolan Region Mitt bestående av sju län, med cirka 60 anställda och närmare 550 timanställda kurs- och cirkelledare. I rollen har du operativt ansvar för folkbildning och utvecklingsprojekt inom Sörmland, Västmanland, Uppland, Dalarna och Gävleborg. Du kommer att arbeta nära ditt team av kompetenta och engagerade medarbetare för att tillsammans driva den dagliga verksamheten mot uppsatta mål och kvalitetskrav. Därutöver ingår du i ledningsgrupp för folkbildning tillsammans med din enhetschefskollega och regionchef med utökat ansvar som folkbildningschef. Vi söker dig som är prestigelös och trygg i din roll som ledare, som lyssnar in och inkluderar andra för att hitta den bästa lösningen. Vi tror att du med fördel har erfarenhet av förändringsledning och därigenom förmåga att synliggöra riktning och vägen dit. Du välkomnas till en ledningsgrupp med stor driv- och genomförandekraft, som agerar utifrån hjärta och mod. Här får du möjlighet att påverka, med korta beslutsvägar och frihet under ansvar.  Medborgarskolan är en ideell folkbildnings- och utbildningsorganisation som verkar med målet att vara den självklara mötesplatsen för människor som vill utveckla ny kunskap. Organisationen har en humanistisk värdegrund och söker dig som vill leda utifrån individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde. Som enhetschef innebär det bland annat att entusiasmera och bidra till delaktighet och utveckling, men också att agera relationsskapande både internt och externt. Du ansöker på www.randstad.se, senast 2024-06-02. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Kajsa Björkman [email protected] eller Andrea Lindh [email protected] För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Ansvarsområden Leda enhetsmöten och delta i daglig verksamhet för att säkerställa efterlevnad av verksamhets- och resultatmål Delta i ledningsgrupp för folkbildning och andra interna forum för samverkan Optimera arbetssätt och se till att processer och rutiner implementeras Driva förbättrings- och förändringsarbete med hänsyn till ekonomi och folkbildningens uppdrag Verka för externa relationer genom ambassadörskap och deltagande i relevanta nätverk och sammanhang Kvalifikationer Akademisk utbildning vi bedömer relevant för tjänsten, alternativt motsvarande erfarenhet Erfarenhet från roller med budget- och resultatansvar med goda resultat vad gäller ekonomistyrning Ett antal års erfarenhet som ledare/chef med personalansvar Erfarenhet av att operativt leda organisatoriskt förändringsarbete Erfarenhet av försäljning med uppvisat gott affärsmannaskap, t.ex. genom korsförsäljning eller liknande God kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift Systemvana Meriterande: Erfarenhet av ledningsgruppsmedverkan Erfarenhet av folkbildning/föreningsliv/utbildningssektorn Erfarenhet av upphandling inom arbetsmarknad/offentlig sektor Erfarenhet av arbete nära offentlig sektor Om företaget Medborgarskolan Värmland Örebro Län Hos Medborgarskolan får du arbeta i en fantastisk miljö med ett antal varierande och spännande varumärken under ett och samma paraply, Karlstads Globala Gymnasium, Påhlmans gymnasium, Påhlmans Handelsinstitut och Stockholms tillskärarakademi. Medborgarskolan finns över hela landet och våra kurser och kulturaktiviteter engagerar varje år närmare en miljon deltagare. Vår verksamhet är öppen för alla. Vår ambition är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens. Läs mer om Medborgarskolans verksamheter på www.medborgarskolan.se

14 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Biträdande avdelningschef Resurseffektivt samhälle

Är du en erfaren chef som vill arbeta med att främja en resurseffektiv energianvändning inom industri, transporter, bebyggelse och städer? Då kanske detta kan vara rätt roll för dig? Vi behöver förstärka avdelningen Resurseffektivt samhälle med en biträdande avdelningschef. Varmt välkommen med din ansökan! Om oss Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart och robust energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig och helhetssyn. Myndigheten är i en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen. Avdelningen för Resurseffektivt samhälle har till uppgift att främja resurseffektiv energianvändning i samhällets alla sektorer så väl som en långsiktig kapacitetsuppbyggnad för energiomställningen i samhället. På avdelningen finns sju enheter och de närmare 90 medarbetare som arbetar här har en bred kompetens inom både tekniska, juridiska och samhällsvetenskapliga discipliner samt bakgrund från olika arbetsplatser som myndigheter, kommuner, Regeringskansliet, energikonsultbolag och näringslivet. Ledningsgruppen består av avdelningschefen, den biträdande avdelningschefen samt sju enhetschefer. Dina arbetsuppgifter I rollen som biträdande avdelningschef bistår du avdelningschefen i ledningsarbetet på avdelningen. Det innebär bland annat att planera, genomföra och följa upp avdelningens dagliga arbete. Vara ett stöd för avdelningens enhetschefer samt arbeta med verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling. Att strategiskt planera, samordna och implementera åtgärder för att förbättra och optimera avdelningens övergripande och strategiska arbete ingår också. Du är avdelningschefens naturliga ersättare som ställföreträdande internt så väl som i externa sammanhang. Du kan även komma att ha en samordnande roll gentemot andra avdelningar på myndigheten och vara en kontaktpunkt för avdelningens åtaganden i vissa frågor. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och förväntas i den rollen aktivt delta och bidra i avdelningens övergripande arbete och utveckling. Din profil Vi söker dig som har driv, engagemang och intresse för den aktuella tjänsten. Du har akademisk utbildning inom ett område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har dokumenterad erfarenhet från tidigare arbete som chef samt erfarenhet av ledningsgrupparbete. Det är meriterande om du har kunskap/erfarenhet från något eller några av följande områden: Erfarenhet och kunskap från arbete inom energi- och/ eller klimatområdet Erfarenhet av att ha jobbat inom minst ett av avdelningens verksamhetsområden Erfarenhet av att leda andra chefer Erfarenhet av samverkan med andra samhällsaktörer Erfarenhet av verksamhetsutveckling Erfarenhet från arbete vid statlig myndighet, institut eller offentlig sektor Erfarenhet av förändringsledning och utveckling av team/grupper   Tjänsten kräver att du kan kommunicera väl i tal och skrift på både svenska och engelska samt har goda kunskaper i moderna IT- system och program. Som person är du ansvarstagande, trygg och stabil. Du har en god förmåga att leda, coacha, engagera och motivera andra. Du har en förmåga att skapa förutsättningar för andra att uppnå goda resultat. Du har ett förtroendeingivande sätt och lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer både inom och utanför myndigheten. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv. Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten. Varaktighet/Arbetstid/Antal Tillsvidareanställning, heltid med provanställning 6 månader. En person ska anställas. Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Du söker tjänsten via hemsidan, sista ansökningsdag är 6 juni 2024. Vi ser gärna att du söker så snart du kan men urvalsarbetet påbörjas först efter sista ansökningsdagen. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår webbplats - märk då din ansökan med dnr 2024-005826. Kontaktpersoner I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells, ManpowerGroup. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Johanna Mossberg på telefon 016-544 22 70. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen på telefon 070-377 14 13, [email protected] Fackliga kontaktpersoner Mikaela Sahlin, SACO-S tfn: 016-544 20 97 och Eva-Karin Magnusson, ST tfn: 016-544 21 94. Välkommen med din ansökan!

14 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Universitetslektor inom vårdvetenskap med uppdrag som prefekt

Är du redo att ta steget in i en nyckelroll där du leder, motiverar och påverkar vägen framåt för en hel institution? Institutionen för vårdvetenskap söker nu en ny prefekt för att stärka vårt team av fyra proprefekter. Uppdraget som prefekt förutsätter en grundanställning som lärare vid Högskolan i Borås varför utlysningen gäller en anställning som universitetslektor. Välkommen med din ansökan! Arbetsbeskrivning Uppdraget som prefekt Som prefekt får du en nyckelroll med dagligt ansvar för institutionens välmående och framgång. Inför akademichef ansvarar du för övergripande planering av institutionens verksamhet vilket inkluderar utbildning, forskning, samverkan, utvecklings- och kvalitetsarbete, ekonomi, personal samt arbetsmiljö. Uppdraget innebär en arbetsgivarroll där du leder och motiverar institutionens personal för att nå gemensamma mål. Som en respekterad och god ledare och företrädare för arbetsgivaren värnar du om en sund arbetsmiljö. Du kommer att samarbeta nära med både studenter och studentkår, medarbetare, fackliga representanter och skyddsombud. Med akademichef som närmaste chef får du tillgång till värdefull vägledning och stöd, samtidigt som du själv är närmaste chef för proprefekter och medarbetare. Arbetsgivaransvaret för medarbetarna kan fördelas mellan dig och proprefekterna på ett sätt som passar bäst för ert samarbete. Som prefekt är du en viktig del av institutionens framtid. Du ingår i akademichefens ledningsråd och är därigenom delaktig i akademins strategiska verksamhetsutveckling vilket ger dig chansen att påverka dess riktning. Genom att fatta beslut enligt akademins organisations- och beslutsordning och leda och utveckla institutionen utifrån högskolans behov, mål och omvärldens krav, bidrar du till att institutionen fortsätter att växa och utvecklas på ett positivt sätt. Arbetsuppgifter universitetslektor i vårdvetenskap Som universitetslektor ansvarar du för undervisning och kursadministration inom program och kurser på grundnivå och inom aktuell specialistutbildning för sjuksköterska. Rollen omfattar också handledning och examination av examensarbeten på både grundnivå och avancerade nivå samt undervisning i vetenskaplig teori och metod. Undervisning i vårdvetenskap relaterat till sjuksköterskans ansvarområde på grundnivå samt avancerad nivå kan även förekomma. Samverkan med professionens företrädare är en viktig del av arbetsuppgifterna, liksom att delta i bedömningssamtal under studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Du också bidra till forskning och utvecklingsarbete inom det egna området vid akademin, samt följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet vid högskolan. Kvalifikationer För detaljerad information om de kvalifikationer som krävs för anställningen, vänligen se komplett annons på högskolans hemsida: hb.se/lediga-anstallningar   Om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som universitetslektor, sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Sysselsättningsgrad: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Placeringsort: Borås Villkor för uppdrag som prefekt: 3 år med möjlighet till förlängning i ytterligare 3 år. Uppdragets omfattning är heltid där eventuellt utrymme för forskning och annan verksamhet bestäms individuellt utifrån verksamhetens behov och individens önskemål. Till uppdraget ingår ett funktionstillägg med 11 500 kr/månad enligt lokalt villkorsavtal (Dnr 1082-23). Diarienummer: PA2024/77 Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av akademichef Katarina Karlsson via telefon 033-435 47 61. Facklig företrädare är Anders Jonsson, Saco-S. Fackliga företrädare nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Ansökan Du ansöker om anställningen via vår hemsida genom att klicka på ”Ansök” längst ned i annonsen. För mer information om hur du ansöker, besök sidan Hjälp för sökande.  Skriv tydligt i din ansökan vad du söker för anställning och ange diarienummer. En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:  • Försättsblad/personligt brev med kort motivering till din ansökan där sökt befattning och ämne framgår. • CV med översiktlig förteckning av utbildningar och arbetslivserfarenhet i kronologisk ordning, inklusive referenser och löneanspråk. • Meritportfölj enligt Högskolan i Borås riktlinjer. (Ladda ner mall) • Relevanta examensbevis som styrker behörighet och krav i anställningen. • Eventuellt intyg på genomgången högskolepedagogisk utbildning. • Komplett publikationslista och/eller förteckning över arbeten inom det konstnärliga ämnesområdet. • Relevanta vetenskapliga/konstnärliga publikationer som åberopas som stöd för ansökan (max 7 st). • Eventuella övriga relevanta intyg/betyg/dokument som styrker behörighet och krav i anställningen. Kontakta [email protected] om du har vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan. Publikationerna ska vara högskolan tillhanda senast en vecka efter sista ansökningsdatum. Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt. Välkommen med din ansökan senast vid midnatt 2024-06-04 (CET, Central European Time).

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Enhetschef

Arbetsbeskrivning Är du redo att anta en ny utmaning som chef inom drift, underhåll och förvaltning? Vi har glädjen att presentera ett spännande konsultuppdrag som enhetschef för enheten Bygg och drift som ligger under Park och Gata inom Teknik- och serviceförvaltningen. Vi söker dig som har lång chefserfarenhet inom förvaltning av offentliga miljöer. I rollen som enhetschef har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar för enheten Bygg och drift som ligger under Park och Gata inom Teknik- och serviceförvaltningen. Tillsammans med fyra gruppchefer ansvarar du för drift och underhåll av allmän plats; dvs gator, torg och parker med mera. Bygg och drift ansvarar också för vinterväghållning och uppdraget innebär även ansvar för viss fastighetsskötsel inom kommunen och en viss del av kommunens investeringsprojekt. Som enhetschef arbetar du i nära samarbete med övriga enheter där du driver din verksamhet framåt i utveckling och planering. Du är direkt underställd verksamhetschefen för Park och Gata och ingår i verksamhetens ledningsgrupp där du förväntas bidra till hela verksamhetsområdets strategiska utveckling. Uppdraget sträcker sig från den 1 juni till och med årsskiftet 2024/2025, med möjlighet till förlängning. Arbetet är förlagt hos kund i Örebro. Distansarbete är möjligt till viss grad. Ansvarsområden Exempel på arbetsuppgifter: Leda, utveckla, följa upp och analysera verksamheten mot uppsatta mål Leda och stödja medarbetare samt ansvara för att de får den kompetensutveckling som de behöver Följa upp och föra dialog med upphandlade entreprenörer Ta ansvar för att gällande lagar, policys, riktlinjer och rutiner efterlevs Kommunicera internt med kollegor inom och utanför verksamhetsområdet Park och gata samt politiker inom framförallt Teknik- och servicenämnden Kommunicera externt med bland annat entreprenörer, medborgare och media Kvalifikationer Kvalifikationskrav: Akademisk examen om minst 180hp relevant för verksamhetsområdet park och gata Chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar Flerårig erfarenhet av förvaltning av offentliga miljöer Erfarenhet av att tillämpa ett coachande ledarskap Erfarenhet av verksamhetsutveckling Kunskap om BasP och BasU Kunskap inom entreprenadjuridik B-körkort Som person är du initiativtagande, driver ditt arbete framåt på ett transparent, strukturerat och organiserat sätt. Du har en helhetssyn och förstår din roll i helheten. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Din samarbetsförmåga är mycket god och du månar om att utveckla din verksamhet samt personal. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Meriterande: Erfarenhet av att leda genom andra Erfarenhet av anbudshantering Erfarenhet från kundservice Erfarenhet inom anläggningsbranschen Erfarenhet av vinterväghållning Erfarenhet Ekonomistyrning Kommunikation Ledarskap Planerat underhåll Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

10 maj 2024
Sista ansökan:
21 augusti 2024
enhetschef till Medborgarskolan

Arbetsbeskrivning Är du en trygg ledare som drivs av att arbeta i en värdeskapande kontext? Vill du få möjlighet att påverka och utveckla framtiden för svensk folkbildning? Då hoppas vi att du söker tjänsten som enhetschef på Medborgarskolan.  Som enhetschef blir du en del av Medborgarskolan Region Mitt bestående av sju län, med cirka 60 anställda och närmare 550 timanställda kurs- och cirkelledare. I rollen har du operativt ansvar för folkbildning och utvecklingsprojekt inom Sörmland, Västmanland, Uppland, Dalarna och Gävleborg. Du kommer att arbeta nära ditt team av kompetenta och engagerade medarbetare för att tillsammans driva den dagliga verksamheten mot uppsatta mål och kvalitetskrav. Därutöver ingår du i ledningsgrupp för folkbildning tillsammans med din enhetschefskollega och regionchef med utökat ansvar som folkbildningschef. Vi söker dig som är prestigelös och trygg i din roll som ledare, som lyssnar in och inkluderar andra för att hitta den bästa lösningen. Vi tror att du med fördel har erfarenhet av förändringsledning och därigenom förmåga att synliggöra riktning och vägen dit. Du välkomnas till en ledningsgrupp med stor driv- och genomförandekraft, som agerar utifrån hjärta och mod. Här får du möjlighet att påverka, med korta beslutsvägar och frihet under ansvar.  Medborgarskolan är en ideell folkbildnings- och utbildningsorganisation som verkar med målet att vara den självklara mötesplatsen för människor som vill utveckla ny kunskap. Organisationen har en humanistisk värdegrund och söker dig som vill leda utifrån individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde. Som enhetschef innebär det bland annat att entusiasmera och bidra till delaktighet och utveckling, men också att agera relationsskapande både internt och externt. Du ansöker på www.randstad.se, senast 2024-05-26. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Kajsa Björkman [email protected] eller Andrea Lindh [email protected]. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Ansvarsområden Leda enhetsmöten och delta i daglig verksamhet för att säkerställa efterlevnad av verksamhets- och resultatmål Delta i ledningsgrupp för folkbildning och andra interna forum för samverkan Optimera arbetssätt och se till att processer och rutiner implementeras Driva förbättrings- och förändringsarbete med hänsyn till ekonomi och folkbildningens uppdrag Verka för externa relationer genom ambassadörskap och deltagande i relevanta nätverk och sammanhang Kvalifikationer Akademisk utbildning vi bedömer relevant för tjänsten, alternativt motsvarande erfarenhet Erfarenhet från roller med budget- och resultatansvar med goda resultat vad gäller ekonomistyrning Ett antal års erfarenhet som ledare/chef med personalansvar Erfarenhet av att operativt leda organisatoriskt förändringsarbete Erfarenhet av försäljning med uppvisat gott affärsmannaskap, t.ex. genom korsförsäljning eller liknande God kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift Systemvana Meriterande: Erfarenhet av ledningsgruppsmedverkan Erfarenhet av folkbildning/föreningsliv/utbildningssektorn Erfarenhet av upphandling inom arbetsmarknad/offentlig sektor Erfarenhet av arbete nära offentlig sektor Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

8 maj 2024
Sista ansökan:
28 juli 2024
Enhetschef till enheten för forskningsstöd

Arbetsbeskrivning Enhetschef till enheten för forskningsstöd Kansliet för teknik och naturvetenskap med ca 60 anställda svarar för verksamhetsstöd och service till studenter, ledning, institutioner och centrumbildningar inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Kansliet består av fyra enheter och är en del av universitetsförvaltningen, men får huvuddelen av sitt uppdrag via fakultetsnämnden. Kansliet arbetar med forsknings- och utbildningsplanering, studentservice, ekonomisk planering, rekrytering av lärare, uppföljning av verksamheten samt handläggning av frågor på fakultetsnivå. Kansliet samarbetar med övriga avdelningar vid universitetsförvaltningen vid beredning av ärenden och medverkar i utredningar och remisser på uppdrag av ledningen. Läs mer om verksamheten inom teknik och naturvetenskap. Vi söker nu en enhetschef som kan leda enheten för forskningsstöd. Enheten som består av tio anställda utgör stöd till fakultetsledningen när det gäller forskningsrelaterade ärenden, t.ex. strategier, förankringsprocesser, prioriteringar, utvärderingar och nomineringar. Enheten är också aktiv vid verksamhetsplanering, uppföljning och återrapportering. Enhetens medarbetare handlägger forskningsrelaterade ärenden och är föredragande vid ledningens beslutsmöten. Enheten arbetar också med stöd till ansökningar inom EUs ramprogram och de som kräver central hantering, t ex Wallenbergstiftelserna, National Institutes of Health (NIH), liksom andra större ansökningar från svenska och internationella finansiärer. Enheten utgör också stöd till arbetet med fakultetens infrastrukturer, centrumbildningar och andra forskningssatsningar. Enheten har nära samarbete med övriga enheter vid universitetet som jobbar med forskningsstöd. Ansvarsområden Som enhetschef för enheten för forskningsstöd har du det övergripande ansvaret för att leda, planera och följa upp enhetens verksamhet och du ansvarar för att fatta beslut i enlighet med gällande delegationer. Du har personal- och budgetansvar och ansvarar för arbetsmiljön på enheten. Du genomför avstämningar samt medarbetar- och lönesamtal. En viktig del av arbetet är att samarbeta med företrädare för fakultetens ledning och institutioner. Universitetsförvaltningen genomför en omorganisation av forskningsstödet och som enhetschef har du en viktig roll i att tillsammans med dina medarbetare utveckla samarbetet med andra delar av universitetsförvaltningen. Utöver detta tillkommer arbete med olika typer av utredningar eller kansligemensamma uppdrag och projekt. Du ingår i kansliets ledningsgrupp och bidrar därigenom till kansliets utveckling. Du rapporterar direkt till kanslichefen. Kvalifikationer För anställningen krävs universitets- eller högskoleutbildning med examen på forskarnivå, eller motsvarande kompetens som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Därtill har du utbildning inom ledarskap eller på annat sätt inhämtad kunskap om ledarskap. Du har flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av att leda personal och har under minst tre år haft chefs- och personalansvar. Du är en ledare som har goda vitsord och aktuella referenser vad gäller ditt ledarskap och arbetsmiljöarbete. Du har erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller motsvarande komplex organisation och god kännedom om förutsättningarna för forskning vid svenska lärosäten. Stor vikt kommer att läggas på personliga förmågor. Genom tydligt ledarskap och ett förtroendebaserat arbetssätt bidrar du till att främja god arbetsmiljö, engagemang och delaktighet inom gruppen. Du behåller lugn i stressade och pressade situationer och fokuserar på de mål och prioriteringar din grupp har att utgå ifrån. Du har integritet och visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du har förmåga att samarbeta och skapa relationer utanför den närmaste gruppen. Du kommunicerar väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du är självgående och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och flexibelt sätt. Önskvärt/meriterande i övrigt Universitets- eller högskoleutbildning inom teknik/naturvetenskap eller annat relevant ämnesområde är meriterande. Det är önskvärt att du har generell kännedom om universitetsvärlden. Chefserfarenhet från universitet/högskola eller likande större organisation är starkt meriterande. Det är vidare meriterande att du har kunskap om olika källor till extern forskningsfinansiering liksom kunskap om hanteringen av forskningsinfrastrukturer. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, verksamhets- och processutveckling samt förändringsledning. Om företaget Uppsala universitet Om anställningen Anställningen är tillsvidare (provanställning kan tillämpas). Omfattningen är heltid. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala Upplysningar om anställningen lämnas av: Tf kanslichef Karin Berggren Bremdal, 018-4716202, [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2024, UFV-PA 2024/1562. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet: https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

8 maj 2024
Sista ansökan:
29 augusti 2024
Avdelningschef/Kommunikatör

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Ekonomihögskolan vid Lunds universitet är en internationellt framstående handelshögskola som har s k trippel kvalitetsackreditering. Vi arbetar i en internationell miljö och har eftertraktade utbildningar på både grund- och mastersnivå. Ekonomihögskolan har ett nära samarbete med företag och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Vi månar om en god, stimulerande arbetsmiljö och arbetar kontinuerligt med att utvecklas som en attraktiv arbetsgivare. Arbetsuppgifter Ekonomihögskolans kommunikationsavdelning ingår i Ekonomihögskolans kansli och ansvarar för Ekonomihögskolans kommunikationsarbete vilket omfattar utbildnings-, intern-, forsknings- och samverkanskommunikation med ett gemensamt syfte att bygga och vårda Ekonomihögskolans varumärke, synliggöra verksamheten, stötta fakultetens ledning, institutioner och centra samt löpande arbeta fram strategier för att utveckla detta arbete. Kommunikationsavdelningen arbetar även med att anordna och kommunicera kring fakultetens event. Som avdelningschef ansvarar du för att leda och utveckla Ekonomihögskolans kommunikationsavdelning. Parallellt arbetar du operativt som kommunikatör inom bland annat webb, internkommunikation, forskningskommunikation, utbildningskommunikation, video- och podcastproduktion samt studentrekrytering. Du ansvarar även för att anordna event vid fakulteten. Den operativa delen som kommunikatör utgör majoriteten av arbetsuppgifterna. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Relevant akademisk utbildning - Minst sju års erfarenhet av kvalificerat arbete som kommunikatör - Chefserfarenhet med personalansvar - Relevant ledarskapsutbildning - Mycket god: - Erfarenhet och kunskap inom webbpublicering - Erfarenhet och kunskap av att jobba med sociala medier som Instagram, Facebook och LinkedIn - Erfarenhet och kunskap av video- och podcastproduktion - Erfarenhet och kunskap av att arbeta i Adobe Creative Cloud; framför allt InDesign, Photoshop, Acrobat och Premiere - Kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska - Kunskap och skicklighet inom textproduktion Meriterande för anställningen är: - Erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete inom universitet/högskolesektorn - God kunskap och erfarenhet av att anordna event - Erfarenhet och kunskap om lärplattformen Canvas - Erfarenhet och kunskap om webbverktyget Drupal - Erfarenhet av produktion av digitalt utbildningsmaterial Personliga egenskaper: Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och även har förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Förmåga att planera, organisera och prioritera är också viktigt för tjänsten. Vidare krävs flexibilitet och förmågan att kunna anpassa sig snabbt till olika situationer, grupper och förutsättningar. I denna rekrytering kommer vi att fästa mycket stor vikt vid den personliga lämpligheten. Villkor Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Anställningens titel är avdelningschef.    Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

8 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Avdelningschef

vid Ledningssekreteriatet, Rektors kansli. Sista ansökningsdag: 2024-05-24. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet med ca 30 000 helårsstudenter och närmare 5 500 anställda. Vi bedriver framstående utbildning och forskning inom human- och naturvetenskaperna, med bred samverkan nationellt och internationellt. Är du redo för ett spännande chefsuppdrag i en komplex och stimulerande akademisk miljö? Vi söker nu en engagerad och erfaren chef till Ledningssekretariatet. Ledningssekretariatet är en avdelning inom universitetsförvaltningen som tillsammans med Planeringssekretariatet och Rättssekretariatet utgör Rektors kansli. Ledningssekretariatet har i uppdrag att ge stöd till universitetsledningen i såväl operativa ledningsnära som universitetsövergripande strategiska frågor. Uppdraget omfattar beredning, utredning och samordning inom sekretariatets ansvarsområden. Vid sekretariatet arbetar ca 18 medarbetare. Du möts av hög kompetens och stort engagemang i en verksamhet som kontinuerligt utvecklas. Arbetsuppgifter Du planerar, leder, utvecklar och följer upp sekretariatets verksamhet i kontinuerlig dialog med övrig verksamhet. Du verkar för ett nära samarbete inom Rektors kansli. Du utvecklar och upprätthåller ett brett kontaktnät inom universitetet och samverkar aktivt med andra lärosäten. Du rapporterar direkt till universitetsdirektören och ingår i förvaltningens chefsgrupp. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • relevant akademisk examen • omfattande erfarenhet av chefs- och ledarskap inom en stor och komplex organisation samt av verksamhetsutveckling • erfarenhet av högskolesektorn, dess styrning och verksamhet • mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Personliga egenskaper: Som vår chef för Ledningssekretariatet behöver du besitta en mycket god förmåga att kommunicera med människor såväl enskilt som i större grupper. Du skapar engagemang, delaktighet och inspirerar till ett lösningsinriktat arbetssätt. Du har en förmåga att överblicka komplexa sammanhang. Du är också en erkänt skicklig ledare som har förmåga att arbeta strategiskt, med blick för hur den verksamhet du leder kan bidra till att utveckla organisationen i stort. Som chef har du hög tillit till dina medarbetare, delegerar samt följer upp med tydlighet och månar om en god arbetsmiljö. För att lyckas i rollen är det viktigt att bygga förtroendefulla relationer med alla delar inom universitetet. Som person är du modig, lyhörd och har förmågan att skapa ett gott arbetsklimat, där medarbetare trivs och utvecklas. De många kontaktytorna förutsätter att du är samarbetsorienterad och prestigelös. Att du har ett gott omdöme vid ageranden, beslut och uttalanden ser vi som en viktig grundsten för denna position. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Mer om Ledningssekretariatet Sekretariatet har ansvar för samordning av universitetets kvalitetssystem, utbildnings- och forskningsutvärderingar, utbildningsregelverk samt universitetets deltagande i Europa-alliansen Civis. Sekretariatet utgör kanslistöd till universitetsstyrelsen, rektorsföredragningar och universitetsövergripande beredande organ. Inom sekretariatet hanteras även organisationsfrågor, universitetets regelbok, remissyttranden och utredningar. Därutöver ansvarar sekretariatet för akademiska högtider, universitetets konstsamling och representationsvåning. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde snarast. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av personalspecialist Anders Ihrfors, tfn 08-16 20 96, [email protected].  Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

6 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024