Bergsingenjör

Sök bland 3 lediga jobb som Bergsingenjör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Tekniskt sakkunnig berg/Kravställande specialist inom Berg

Som specialist inom bergteknik på trafikförvaltningen får du arbeta med konkreta anläggningsfrågor i Stockholms största och viktigaste tunnelsystem. Du får också ansvar för de strategiska inriktningarna inom ditt specialistområde för långsiktig förvaltning och nya anläggningar. Om rollen Stockholm växer och inom trafikförvaltningen pågår en mängd nya investerings- och utvecklingsarbeten. Trafikförvaltningen och sektion Infrastruktur är anläggningsägare för Stockholms kollektivtrafiks spår- och järnvägsinfrastruktur och ansvarar för att förvalta och vidareutveckla densamma. Sektionens mål är att säkerställa hög tillförlitlighet och säkerhet i trafiken. Som specialist inom bergteknik i gruppen Berg och konstruktion har du ansvar för sakfrågor inom SL:s spåranläggning som rör områdena bergteknik och geoteknik, samt för strategisk kravställning för långsiktig förvaltning av befintlig anläggning och ny anläggning. Det innebär att du exempelvis driver eller medverkar vid tekniska utredningar samt granskar underhållsleverantörers åtgärdsförslag avseende bergschakt, bergsslänter och bergtunnlar. Du tar ansvar för att optimal teknisk lösning väljs och stöttar dina kollegor med kvalitetssäkring av underlag. Några exempel på arbetsuppgifter: Delta i förstudier, med ansvar för sakfrågorna, och sammanställa utredningar och rapporter Ta fram riktlinjer och andra styrande dokument som säkerställer att anläggningen förvaltas optimalt Verka som sakkunnig kravställare i ombyggnads-, upprustnings- och nybyggnadsprojekt samt hantera och godkänna eventuella beslut om avsteg från kravställningen Delta i ibrukstagandebesiktningar Delta i strategiska utvecklingsprojekt med framtagning av projektspecifika systemkrav För att trivas och lyckas i rollen behöver du: För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt har en förmåga att ta initiativ. Du arbetar strukturerat och proaktivt utifrån ett helhetsperspektiv. I arbetet har du många externa och interna kontakter varför förmågan att ha en konstruktiv dialog med olika parter och bygga förtroendefulla relationer är viktig. Du behöver även ha ett lösningsorienterat förhållningssätt. Krav: Högskoleutbildning inom väg och vatten eller samhällsbyggnad, med inriktning mot bergteknik, alternativt annan utbildning som tillsammans med förvärvad erfarenhet bedöms likvärdig Flerårig arbetslivserfarenhet från större projekt inom infrastrukturbranschen, gruvbranschen eller vattenkraftsbranschen. Ex. byggledare, besiktningsman, huvudinspektör mm. Erfarenhet av att upprätta och följa upp styrande regelverk såsom interna regelverk och branschstandarder Det här erbjuder vi dig På trafikförvaltningen har du möjlighet att växa och utvecklas för ett helt yrkesliv. Här kan du vara expert och fokusera på ditt sakområde. Samtidigt som du jobbar i ett lag och i en organisation med stor bredd. Det finns stora möjligheter att röra sig mellan olika roller och uppgifter. Du har utrymme att forma din egen karriärväg och stärka både din personliga och professionella utveckling i en spännande och varierad miljö! Vi är en välkomnande och öppen arbetsplats där vi stöttar och hjälper varandra. Vi vet att nyckeln för att vi ska klara vårt uppdrag – är medarbetare som trivs, mår bra och kan utvecklas på jobbet. Därför lägger vi stor vikt vid att säkerställa hållbarhet i vårt arbetssätt, bland annat genom att erbjuda flexibilitet i vardagen och hybridarbete när möjlighet finns. Årligen erbjuds hälsoundersökning och friskvårdsbidrag på 5 000 kr. Hälsospåret, vår friskvårdssatsning, innehåller en rad olika hälsofrämjande aktiviteter. SL-kort är en annan uppskattad förmån hos oss. Läs mer om våra förmåner här. Välkommen med din ansökan! Du ansöker med CV via vår hemsida, vi har inte möjlighet att ta emot ansökan via e-post. För att säkra objektiva bedömningar använder vi tester i samband med urval. Om du har några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Amir Hosseini, tfn 0707864020. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Charlotte Sujeebun Olofsson, tfn 0707863222. Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är 24 maj. Vi ser fram emot din ansökan!  Tjänsten är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Eventuella arbetsprov kan bli aktuella för tjänsten. Webb och sociala medier För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida. Du hittar oss också på LinkedIn. Nyckelord: kravställande specialist, teknisk sakkunnig, berg, #LI-Hybrid Vi är stolta samhällsutvecklare. Med kompetens och engagemang tar vi Stockholm och kollektivtrafiken framåt. Vi ansvarar för SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuseet och tillsammans utvecklar vi en trygg, attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik för nära 900 000 resenärer. Följ med oss på resan! Att söka jobb i Region Stockholm Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. https://www.regionstockholm.se/jobb

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Junior Materialdesigner till försvarsindustrin i Karlskrona

Har du en teknisk bakgrund och ett extra intresse inom material? Vill du vara en del av ett företag som arbetar för Sveriges säkerhet där du med dina ingenjörskunskaper får vara med på resan att utveckla nästa generations teknik inom det marina? Då är rollen som Materialdesigner passande för dig - läs vidare och ansök redan idag då vi tillämpar löpande urval. OM TJÄNSTEN: Vi söker en junior Materialdesigner till vår kund som arbetar inom försvarsindustrin i Karlskrona. I rollen som Materialdesigner kommer du arbeta tätt tillsammans med dina kollegor i teamet där du bland annat stöttar Konstruktörerna och Beräkningsingenjörerna i det dagliga arbetet med din expertkompetens inom material. Då bolaget bygger ihop materialet själva är det en lång process som är uppdelad i olika faser. Du kommer bland annat ta fram materialdata som ligger till grund till hur processen fortlöper i projektet. Då det är en produktionsnära roll där du som Materialdesigner kommer arbeta en del i bolagets labb förutsätter det att du som person gillar att arbeta med händer i kombination med att vistas i kontorsmiljön. VI SÖKER DIG SOM: Har en civilingenjörsexamen inom maskin, teknisk nanovetenskap eller liknande. Valt att rikta din utbildning inom material. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är inget krav med ses som meriterande om du har erfarenhet från en liknande roll sedan tidigare och/eller erfarenhet från försvarsindustrin. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:  Kommunikativ (som Materialdesigner har du många kontaktytor där samarbete är a och o) Flexibel (du behöver kunna anpassa dig till den miljön du arbetar i där ena dagen kan vara nere i labbet och andra dagen på kontoret) Nyfiken (för att ständigt uppdatera dig om nya riktlinjer och procedurer) ÖVRIG INFO: Omfattning: Heltid, långsiktigt. Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid. Placering: Karlskrona. Rekryteringsansvarig: Gabriella Bergström, [email protected]. Lön: Marknadsmässig. Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. OM FRIDAY: Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framförallt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter. Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan – varje dag! Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik.  Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. ”Friday – everyday”, hur låter det?

30 april 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Sakkunnig inom berg- och gruvarbete samt sprängning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Vill du använda ditt engagemang och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya arbete Vi söker en sakkunnig handläggare inom berg- och gruvarbete samt sprängning till avdelningen för regler, marknadskontroll och internationella frågor. Ditt arbete kommer att ha fokus på förebyggande arbetsmiljöfrågor tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Du kommer att utveckla vårt arbete med föreskrifter, standarder och inspektionsstöd. Mycket av arbetet genomförs i projektform och genom samarbete med andra myndigheter, arbetsmarknadens parter och branschorganisationer. Enheten för användarregler har en viktig roll när det gäller att synliggöra och lyfta fram säkerhetsfrågor ur arbetsmiljösynpunkt när det gäller exempelvis byggnads- och anläggningsarbete och användning av olika typer av arbetsutrustning. Som sakkunnig kommer ditt mål vara att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö. Du kommer att arbeta med utveckling av föreskriftstexter och information för att stödja det förebyggande arbetsmiljöarbetet i första hand inom berg- och gruvarbete samt sprängning. En annan viktig arbetsuppgift blir att föra en dialog externt för att motivera de olika aktörerna att satsa på åtgärder som ger bättre arbetsmiljö. I dessa sammanhang kommer du att samverka med verkets övriga avdelningar och med externa aktörer. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • relevant högskoleutbildning om minst 120 gamla respektive 180 nya högskolepoäng (t.ex. högskole- eller civilingenjör inom bergteknik eller geoteknik eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • erfarenhet av berg-, gruv- eller sprängarbete • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska. Det är meriterande om du även har arbetat med:  • byggnads- eller anläggningsarbete • projektledning • standardiseringsarbete • myndighetsutövning. För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du har god analytisk förmåga, och kan planera och organisera ditt arbete väl. Vidare ser vi också gärna att du har ett inkluderande synsätt, har lätt för att skapa kontakter och samarbeta med andra samt bidrar till en positiv arbetsmiljö. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer om oss och rollen Enheten för användarregler, som du kommer att tillhöra, består av 15 kunniga och engagerade kollegor. Tillsammans ska vi bidra till att förebygga olyckor och skador i arbetslivet. Enheten leds av Niclas Nyberg som genom sitt ledarskap ger dig mandat till att utveckla interna processer och ditt medarbetarskap. För honom är det prioriterat att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Dina blivande kollegor brinner för sitt uppdrag, är generösa med att dela med sig av sina kunskaper och tycker att det är viktigt att ha roligt på jobbet. Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna men kan också placeras på någon annan ort där Arbetsmiljöverket har kontor. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. På våra kontor har vi både aktivitetsbaserade och fasta arbetsplatser. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete och hybridmöten. Mer om oss och våra förmåner finner du här! Så rekryterar vi Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Har du frågor om rollen kontaktar du rekryterande chef, tf. Enhetschef Niclas Nyberg och frågor kring rekryteringsprocessen kontaktar du HR-partner, Hampus Cramborn. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?  Välkommen med din ansökan senast den 17 maj 2024!

26 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024