Informationschef/Kommunikationschef

Sök bland 7 lediga jobb som Informationschef/Kommunikationschef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Avdelningschef Kommunikation och utställningar, Statens historiska museer

Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet med Tumba Bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Myndigheten har omkring 400 medarbetare. Tilltalas du av Statens historiska museers vision Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler? Vill du bidra till att så många som möjligt får tillgång till kulturarv och historia? Då kan du vara vår nya kollega när vi söker en chef till avdelningen Kommunikation och utställningar! Om uppdraget I ditt uppdrag som chef ligger ansvaret för Statens historiska museers sammanhållande arbete med kommunikation, att göra verksamheten så känd och använd som möjligt. Med våra starka varumärken och breda utbud vill vi vara en attraktiv plats för lärande, upplevelser och dialog om historia ur olika infallsvinklar och perspektiv. Du bidrar till att varumärkena är väl kända och till att verksamheten når ut, varför digital verksamhetsutveckling är av stor vikt. Du ser till att vi har en väl fungerade internkommunikation som utvecklas och du driver avdelningen framåt genom att inspirera och stödja medarbetarna att utvecklas i sina roller. Under din ledning agerar avdelningen professionellt, samordnat och affärsmässigt för hela myndigheten. Den avdelningen du leder driver och utvecklar marknadsföring, kommunikation och mediaproduktion i samarbete med övriga organisationen. I uppdraget ingår också att samordna och utveckla det publika utbud som genomförs i projektform. Det kan handla om utställningar, publikationer och digital förmedling i varierande kanaler. Museibutikssortiment, strategiska samarbeten och allianser är andra områden som avdelningen driver. Verksamheten stödjer varje museum och avdelning liksom myndigheten som helhet så att vi tillsammans når vårt uppdrag och strategiska utvecklingsmål. Målgrupperna finns i hela landet och vi strävar efter en ökad användning av hela vårt utbud, där museibesök är en del tillsammans med exempelvis digitala erbjudanden. Ditt uppdrag är att fortsätta utveckla avdelningens arbete där du har verksamhets-, budget- och personalansvar. Avdelningen har dryga 30-talet medarbetare och två enheter. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp samt är direktrapporterande till överintendenten.   Kvalifikationer • Relevant akademisk utbildning inom kommunikation, kulturvetenskap eller områden relevanta för publikt arbete • Flerårig erfarenhet av att vara chef och ledare med personal- och budgetansvar • Flerårig erfarenhet av arbete inom eller ledning av strategisk kommunikation, marknadsföring och mediahantering • Flerårig erfarenhet av arbete inom eller ledning av publikt arbete • Erfarenhet av arbete med digital utveckling och digitala plattformar • Erfarenhet av parallellt arbete med flera olika varumärken och med affärsmässigt perspektiv • En stark stilistisk förmåga, på såväl svenska som engelska. Meriterande • Erfarenhet av kulturområdet • Arbete inom staten eller offentligt finansierad verksamhet • Erfarenhet av att ha varit chef över chefer   Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din förmåga att leda och samverka. Du är trygg, entusiasmerande och engagerad samt har omvittnad god samarbets- och initiativförmåga. Myndighetens mål för utveckling av verksamheten bidrar till att vi befinner vi oss i ständig förändring, därför vi söker dig som lockas av utvecklingsarbete och är drivande. Du ser till helhetens bästa likaväl som du leder din avdelning mot uppsatta mål och prioriteringar. Med ett affärsmässigt perspektiv kan du prioritera för att verksamheten ska ge så stor utväxling som möjligt. Att vara strukturerad, ha god organisationsförmåga och sträva efter effektivitet är förutsättningar för att lyckas i rollen. Som en erfaren chef och ledare har du en ledaridé där ett tillitsfullt och inkluderande förhållningssätt ingår för driva och utveckla verksamheten att tillsammans med chefer och medarbetare samt övriga delar av myndigheten. Vi erbjuder Anställningen är tillsvidare och avser heltid med organisatorisk placering i Stockholm. Eftersom vår verksamhet finns på flera arbetsställen och orter så förekommer en del resor i tjänsten. Tillträde enligt överenskommelse. Övrigt Upplysningar om tjänsten lämnas av Överintendent, Magnus Hagberg, tel. 08-519 556 31 samt personalansvarig Emelie Gloza, tel. 08-519 556 07. Facklig företrädare för SACO är Jonas Lindwall, tel. 08-402 30 21. Välkommen med din ansökan senast den 27 maj.

14 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Kommunikationschef till Nyköpings kommun

Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En snabbt växande kommun med hållbarhetsfokus och god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare. Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Ostlänken, en del av Sveriges nya stambanor med resecentrum i Nyköpings centrum och vid Skavsta. Utvecklingen kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om arbetsmarknad och god medborgarservice. Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer. Nu söker vi en ny kommunikationschef Har du en genuin förmåga att med kommunikation som verktyg stärka oss som kommun, har du ett ledarskap som stärker medarbetarnas förutsättningar att bli sitt bästa och en förmåga att skapa och utveckla starka relationer samt ett genuint kundfokus? Vill du dessutom använda dina förmågor i en kommun som växer? Kom och jobba med oss i Nyköping! Avdelningen Kommunikation & Kundservice har cirka 40 medarbetare som leder och samordnar kommunens interna och externa kommunikationsarbete samt gemensamma kundservice och internservice. Ansvaret omfattar innehåll i och utveckling av kanaler, innehåll och formgivning, strategiskt och operativt kommunikationsstöd i alltifrån byggprojekt till förändringsarbeten, kriskommunikation och ledningsstöd. På avdelningen kan vi utföra det mesta med egna kompetenser. ARBETSUPPGIFTER Du är ytterst ansvarig för att på strategisk nivå driva och utveckla kommunikationsarbetet och leda avdelningen tillsammans med din ledningsgrupp. Du har 11 direktrapporterande varav 2 chefer samt 9 strateger och kommunikatörer. Du rapporterar till kommundirektören och ingår i kommunens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för hela kommunens verksamhet. Du äger kommunens kommunikationsprocess som ska vara effektiv, präglas av öppenhet och transparens där offentlighetsprincip och meddelarfrihet för alla anställda är självklara utgångspunkter. Särskilt viktiga utvecklingsuppdrag är att: - Stärka det kommungemensamma budskapet med särskilt fokus på det interna arbetsgivarvarumärket och Nyköpings attraktivitet i vid bemärkelse. - Stärka demokratiperspektivet och medborgarnas känsla av och möjlighet till inflytande och delaktighet. - Fullfölja utbyggnaden av vår kundservice till att omfatta all verksamhet. - Utveckla kommunikationsarbetet med de möjligheter och utmaningar som digitaliseringen och AI innebär. KVALIFIKATIONER Du har i dina roller skapat förutsättningar för en stark kommunikation och har arbetat med kvalificerat kommunikationsarbete på ledningsnivå och behärskar områdets alla delar. Dokumenterad erfarenhet av strategisk kommunikation är viktigt; till exempel med inriktning på samhällsinformation, kriskommunikation, internkommunikation, varumärkesbyggande och platsmarknadsföring. Du har mycket god förståelse för medielandskapet, kommunikationens roll i förändringsledning och ledningskommunikation. Lämplig bakgrund är aktuell erfarenhet av en liknande roll och flerårig erfarenhet som chef över chefer i en större organisation samt god förståelse för förutsättningarna i en politiskt styrd organisation och offentliga processer. Vi ser gärna att du har akademisk examen i för tjänsten relevanta områden. Personliga egenskaper Du har ett engagerande och inspirerande sätt att leda som tar tillvara och utvecklar personalens kompetens där alla medarbetare får och kan utveckla sin fulla potential. Du har mycket god samarbetsförmåga, är transparent, tydlig, inkluderande, målmedveten och kan fatta beslut, säkerställa genomförande och följa upp effekt. Därtill har du en väl utvecklad servicekänsla, är utåtriktad, trygg och kommunikativ. Du tar stort eget ansvar och visar initiativ- och utvecklingskraft. Din förmåga att vägleda och prioritera utifrån en hög förståelse för vad Nyköping och alla våra verksamheter behöver utifrån ett helhetsperspektiv är viktigt. ÖVRIGT I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. För ytterligare information, kontakta Kristina Stutterheim, 07033162724, [email protected] Varmt välkommen med din ansökan (CV + personligt brev) snarast möjligt, dock senast den 30 maj via angiven länk. Ansökan mottages enbart på detta sätt. Urval sker löpande.

13 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Kommunikations- och kanslichef

Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Sävsjö kommun! Som kommunikations- och kanslichef är du mitt i händelsernas centrum och du arbetar nära både politiker och ledande tjänstepersoner. Du kommer att leda ett team med åtta erfarna medarbetare som är specialiserade inom olika områden såsom kommunikation, samhällsinformation, säkerhet, nämndsekreterarskap och kommunarkiv. Avdelningens uppdrag är att leverera service och stöd till kommunens verksamheter, politiker och invånare. Avdelningen är placerad på kommunledningskontoret och du rapporterar till kommundirektören. Som kommunikations- och kanslichef ingår du både i förvaltningens ledningsgrupp och i den kommunövergripande ledningsgruppen. ARBETSUPPGIFTER Ditt uppdrag är att leda, utveckla och skapa goda förutsättningar för dina medarbetare så att ni tillsammans når uppsatta mål för avdelningen och för kommunen som helhet. Du har ett gott kollegialt stöd och nära samverkan med andra kanslichefer och kommunikationschefer på småländska höglandet via etablerade yrkesnätverk. Du kommer in i ett spännande skede där vi utvecklar vårt kommunikationsarbete, både i den vardagliga dialogen med våra invånare och internt med våra medarbetare. I uppbyggnaden av det civila försvaret är en välfungerande kriskommunikation prioriterad. Parallellt planerar vi att påbörja ett arbete med att bygga ett långsiktigt platsvarumärke som ska öka vår kommuns attraktionskraft. Det administrativa stödet gentemot kommunens nämnder och förvaltningar utvecklas i flera pågående projekt. Nya upphandlingar av olika verksamhetssystem är aktuella i närtid och i det arbetet är du beställare och systemägare tillsammans med övriga höglandskommuners representanter. Detta är några exempel på uppdrag som avdelningen arbetar med just nu. KVALIFIKATIONER Du har en akademisk utbildning inom kommunikation och/eller inom statskunskap, juridik och offentlig förvaltning. Tidigare chefserfarenhet och erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete i en politiskt styrd organisation är meriterande. Som kommunikations- och kanslichef krävs god förståelse för hur arbetet bedrivs i en politiskt styrd organisation. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och med hur den politiska processen fungerar. Du kommunicerar väl, både muntligt och i skrift. Du är bekväm med att vara ett ansikte utåt för verksamheten och kommunen som helhet, både vid fysiska möten och i media. Du har stor frihet att disponera din arbetstid. Du får tillgång till flera förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag, tjänstepensionsavtal och möjlighet att byta semesterersättningen mot extra semesterdagar. Vid rekryteringen kommer stort vikt läggas vid dina personliga egenskaper, din motivation och ditt engagemang för tjänsten. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer genomföras innan slutgiltigt beslut om anställning fattas. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan direkt via länken i annonsen.

11 maj 2024
Sista ansökan:
1 juni 2024
Barncancerfonden söker enhetschef för kommunikation och påverkan

Barncancerfonden kämpar för en framtid där alla barn som drabbas av cancer överlever, och gör det utan medicinska eller sociala men för livet. Så är det inte idag. Varje dag drabbas ett barn av cancer. Långt ifrån alla kommer att överleva, och vissa barn kommer få en diagnos som inte kan botas. Mer än varannan överlevare har komplikationer livet ut, ofta med livshotande besvär. Vi vägrar acceptera att det finns barn utan hopp. Därför satsar vi på världsledande forskning för att besegra de obotliga barncancerdiagnoserna, och för att vården ska kunna bota utan att skada. Vi hjälper därför beslutsfattare att förstå och ta ansvar för drabbades situation. Därför erbjuder vi akut och långsiktigt stöd för barn, familjer, och överlevare. Under de senaste åren har något hänt, tack vare den livsviktiga forskningen står vi på tröskeln till en barncancerrevolution. För att rädda fler barn till livet, och för att behandlingarna ska bli elakare mot cancern och snällare mot barnen, behövs ännu mer forskning och innovation. Vill du vara med oss? Mer om rollen I rollen som enhetschef för kommunikation, opinion och påverkan har du huvudansvar för att leda organisationens ändamålskommunikation, såväl externt som internt, och leder organisationens strategiska påverkansarbete. Enheten är en del av avdelningen Forskning, utveckling & stöd och du rapporterar till avdelningschefen. Enheten samarbetar med övriga enheter och ansvarar för att fondens kommunikation är strategisk och samordnad. Rollen innefattar ansvar för Barncancerfondens ändamålskommunikation, påverkansarbete, opinionsbildning och internkommunikation samt hantering av press/PR och sociala medier. I rollen ingår även ansvar för Barncancerfondens redaktion, webbredaktion inklusive UX samt utvecklingen av eventuella nya verktyg eller kanaler som behövs för att vässa kommunikationsarbetet. Som chef för kommunikation, opinion och påverkan navigerar du med trygghet i det politiska landskapet, bygger och förvaltar externa relationer i syfte att skapa förändring på systemnivå för cancerdrabbade barn och familjers bästa men också för att bidra till utvecklingen av det ekosystem som både vård och forskning ingår i. Du har personal- och enhetsansvar samt ingår i barncancerfondens chefsgrupp. För att Barncancerfonden ska åstadkomma mesta möjliga effekt för cancerdrabbade barn och familjer ingår det i uppdraget att bygga ändamålsenliga, samskapande processer, arbetssätt och kultur, såväl inom enheten som tillsammans med övriga enheter, framför allt Forskning & Utbildning, Råd & Stöd samt Marknad & Insamling samt i relation till externa samarbetspartners. En annan viktig del i uppdraget är att nå fler och nya målgrupper och att öka andelen ”förtjänad media”, vilket i huvudsak betyder fler externa, redaktionella artiklar och inslag om Barncancerfondens arbete med exempelvis forskning, stöd och påverkan. Den enhet som du kommer att leda består av 11 erfarna medarbetare med spetskompetenser inom enhetens olika områden, varav flera utgör expertfunktioner. Enheten är en sammanslagning vilket ger en ny chef möjlighet att forma enheten på bästa sätt framåt. Din profil Du är en god och erfaren ledare med exceptionellt god samarbetsförmåga, är trygg och tydlig i ditt ledarskap och kommunikation, har ett starkt samhällsengagemang samt ett driv och intresse för att leda och utveckla människor och team. Eftersom dina medarbetare arbetar i ett högt och omväxlande tempo i relation till en ständigt föränderlig omvärld, ställer tvära kast höga krav på att du som chef kan säkerställa rätt prioriteringar och en hållbar arbetsmiljö. Vi strävar efter ökad mångfald i vår organisation. Alla som arbetar på Barncancerfonden, oavsett funktion, bidrar till vår vision: Alla som drabbas av barncancer ska leva, inte bara överleva. Vi söker dig som är/har: Väldokumenterad erfarenhet av ett värdeskapande ledarskap från fler arbetsplatser Minst 5 års ledarerfarenhet Du har en universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikationsområdet eller likvärdig utbildning Dokumenterad erfarenhet av att leda komplex och föränderlig verksamhet Gedigen kunskap om och erfarenhet av kommunikations-, opinions- och påverkansarbete Kunskaper om hur beslut fattas och implementeras i Sverige, inom politiska organ och offentlig förvaltning Erfarenhet av strategisk kommunikation, marknadskommunikation samt varumärkesstärkande kommunikation Meriterande Erfarenhet av hopslagning av enheter eller ledning i samband med omorganisationer Erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor eller forskningsrelaterad verksamhet Erfarenhet av att ha arbetat utifrån ett rättighetsperspektiv, gärna barns rättigheter Erfarenhet av medlemsorganisation och arbete inom ideell/idéburen sektor/civilsamhälle Anställningsform och tillträde  Tjänsten är en tillsvidareanställning, som inleds med en provanställning om 6 månader, med placering i Stockholm. Resor i och utanför Sverige kan förekomma. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Lön enligt kollektivavtal. För information om tjänsten, kontakta Verksamhetschef, tf kommunikationschef Emma Tonnes, [email protected]. Facklig representant - kontakt: Elin Bernhard, mobil: 070-092 09 21 Välkommen med din ansökan Ansök snarast, ansökningarna behandlas löpande men senast den 2024-05-29. Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut så vänta inte med din ansökan! På Barncancerfonden ska vi göra allt som står i vår makt för att vår verksamhet ska vara trygg och säker för våra barn. En bakgrundskontroll sker därför alltid i slutet av en rekrytering hos Barncancerfonden, som ett sista steg innan du får ett jobberbjudande. Om Barncancerfonden Barncancerfonden arbetar för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. Ändamålen finansieras av privata givare, organisationer och företag. Vi erbjuder en kreativ arbetsplats på Epicenter präglad av engagemang, framtidstro och gemenskap. Tillsammans gör vi skillnad för drabbade barn och deras närstående, på kort och lång sikt!

10 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Kommunikations- och försäljningschef

Vill du vara delaktig i arbetet med att utveckla och fördjupa relationen med vår publik? Regionteatern Blekinge Kronoberg söker nu en kreativ och kulturintresserad chef som skall leda vår kommunikations- och försäljningsavdelning i arbetet med utvecklingen och relationen till vår publik, främst i Blekinge och Kronoberg men även i närliggande regioner samt i våra digitala kanaler. Om tjänsten: Du kommer att leda och utveckla publikarbetet och försäljningen av våra föreställningar både på våra fasta scener samt på turné i våra regioner. Du ansvarar för all extern kommunikation, vilket innebär att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta informations- och kommunikationsinsatser. Du ansvarar för att skapa, skriva och koordinera innehåll på digitala plattformar, samt i program, pressmeddelanden, mm. vilket kräver att du är en duktig skribent som lätt växlar mellan olika former av skrivuppdrag. Du är högst inblandad i försäljningen av alla föreställningar och övriga arrangemang. Du har personalansvar inom avdelningen inkluderat delegerat ansvar för arbetsmiljö. Ansvara för att producera digitalt och tryckt försäljnings- och marknadsföringsmaterial. Delta i processen för framtagning av PR-/pressmaterial, fotografering och bildval. Delta i publikarbete, kampanjer och marknadsföring av teaterns verksamhet. Du har budgetansvar för marknadsförings- och försäljningsbudget. Du representerar verksamheten i relevanta fora både internt och externt. Du har ansvar att, tillsammans med VD och ekonomichef, sätta målen för försäljning av våra föreställningar och övriga tjänster. Du kommer att leda arbetet för utveckling av våra digitala kanaler samt marknadsaktiviteter. I din funktion är du direkt underställd VD. Kvalifikationer – vi söker dig som har/är: Relevant eftergymnasial utbildning inom kommunikation, försäljning, marknadsföring, projektledning, kulturproduktion eller motsvarande. Mycket viktigt är att du har hög nivå i att uttrycka dig i tal och skrift i framför allt svenska, men även engelska. Goda kunskaper om layout, typografi, färg och form samt erfarenhet av system som inDesign, men även inom Office-programmen. Erfarenhet av att hantera, utveckla och driva kundkontakter. Körkort B är ett krav. Personliga egenskaper för att lyckas i rollen: Utåtriktad, kommunikativ och lyhörd och bra på att skapa och utveckla goda relationer både med kunder och medarbetare. Stort intresse för scenkonst och nyfikenhet för kulturutvecklingen i regionerna Blekinge och Kronoberg. En självgående, strukturerad person med god förmåga att prioritera. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tjänsten är på heltid. Tillträde augusti 2024 eller enligt överenskommelse. Ansökan med CV skickas till [email protected] I ditt personligt brev vill vi att du skriver en kort presentation av dig själv, varför du söker tjänsten och hur du anser att du kan bidra till verksamheten. Sista ansökningsdag är den 26 maj 2024. Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Chef till sektionen för publikationer

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1200 anställda, varav drygt 900 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap. Är du redo att ta ledningen för vår nya sektion, driva utvecklingen av FOI:s ärende- och dokumenthanteringssystem och ta fram lösningar för FOI:s forskningsrapporter och grafiska produktion? Har du erfarenhet av att utveckla arbetsprocesser och vill jobba med att synliggöra vår forskning inom försvar och säkerhet?  Då kan FOI vara din nya arbetsplats! Vi erbjuder ett arbetsliv i balans, en utvecklande arbetsmiljö och ett samhällsviktigt arbete!   Om tjänsten Sektionen för publikationer har bildats för att ta ett tydligare grepp kring FOI:s forskningsrapporter och vårt grafiska arbete. I rollen som sektionschef driver du utvecklingen av den nya sektionen och dess ansvarsområden. Under de närmaste åren kommer du ha ett särskilt utvecklingsansvar för myndighetens ärende- och dokumenthanteringssystem (Platina) samt mallar och blanketter. Vidare kommer utveckling av myndighetens grafiska profil och sektionens arbetsprocesser vara viktiga uppgifter inom sektionschefens ansvar. Du leder och fördelar det dagliga arbetet inom tryckeri, rapportadministration, grafisk produktion och grafisk profil. Du ansvarar också för systemförvaltning av de system myndigheten har för att hantera de drygt 1000 forskningsrapporter som årligen tas fram i forskningsverksamheten. Vid sektionen finns fem medarbetare och en chef, men verksamheten förväntas växa de närmaste åren. Som chef har du ansvar för budget, verksamhet och personal. Du rapporterar till kommunikationschefen och ingår i Forskningsstöds chefsgrupp. Om enheten Sektionen är en del av kommunikationsenheten där det också finns funktioner för digitala kanaler, presstjänst, kommunikationsrådgivning samt bibliotek.   FOI finns på fyra platser: Stockholm-Kista, Umeå, Stockholm-Grindsjön och Linköping. Du kommer att ingå i enheten Kommunikation som tillhör avdelningen Forskningsstöd .  Har du den kompetensprofil vi behöver ?  Vi söker dig som har: Relevant akademisk examen inom exempelvis systemvetenskap, kommunikationsvetenskap eller grafisk design, alternativt annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig Flera års relevant och aktuell erfarenhet som projektledare inom utveckling av administrativa processer och stödsystem Fera års relevant erfarenhet av systemförvaltning i en organisation med många intressenter samt Goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Det är meriterande om du har: Projektledarutbildning Utbildning inom grafisk design, Chefserfarenhet med personalansvar, Relevant erfarenhet från arbete i offentlig sektor samt Erfarenhet av systemförvaltning av dokument och ärendehanteringssystem. För att lyckas i rollen som sektionschef har du förmåga att sätta den egna verksamheten i ett större perspektiv. Du samarbetar naturligt med andra och är lyhörd mot andras behov samtidigt som du har förmågan att ta egna beslut när det behövs. Du planerar, organiserar och prioriterar det dagliga arbetet på ett effektivt sätt. I utvecklingsprojekt arbetar du metodiskt med analys, planering och implementering och du ser värdet av förankring genom hela processen. Du är en trygg och motiverande person som trivs i ledarrollen och du är noga med att ge dina medarbetare rätt förutsättningar att arbeta mot gemensamma mål. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vad erbjuder vi dig? FOI erbjuder en unik arbetsplats, där du får möjlighet att arbeta med det som är viktigt för både totalförsvaret och hela samhället. FOI är en statlig myndighet under Försvarsdepartementet och är ett av Europas ledande forskningsinstitut inom försvar och säkerhet. Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Vi arbetar medvetet för en god arbetsmiljö med en bra balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta erbjuder vi en rad förmåner. Läs mer om hur det är att  jobba hos oss:  https://www.foi.se/jobba-hos-oss.html Vill du vara med och söka svaren för en säkrare värld? Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 19:e maj! För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Pwter Wahlquist. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Magnus Lindström (OFR/S – ST) Samtliga nås på 08-555 030 00. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten. Då vi är en myndighet betraktas inlämnade ansökningshandlingar som allmän handling och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen. Erbjudanden från rekryteringsföretag undanbedes

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Communication Manager

We are looking for you who want to take on the role of Communication Manager for a large company in the automotive industry. If you have experience in communication management and have strong project management skills, capable of leading multiple projects simultaneously, you are the right person for the role. Read more below and apply today! OM TJÄNSTEN We are looking for a Communication Manager on behalf of our client to a large company in the automotive industry. The assignment is full-time starting immediately and initially lasts eight months. As a Communication Manager, you will play a pivotal role in planning and executing communication projects across various digital channels. This role encompasses content creation, project management, and collaboration with cross-functional teams to ensure a coherent brand message. Your main responsibilities are: - Editorial Strategy and Execution: Develop and execute comprehensive editorial strategies across internal and external channels, ensure alignment with organisational goals and review/edit content to ensure VCC standards. - Communication Strategy and Tactics: Execute comprehensive communication strategies across digital channels and ensure alignment with overall brand messaging and business objectives. - Digital Channel Management: Plan and activate communication projects on all digital platforms, including dotcom, intranet, and other internal channels. Collaborate with cross-functional teams to seamlessly integrate communication initiatives. - Project Management: Take charge of project planning and execution, ensuring timely delivery and quality results. Collaborate with internal stakeholders to gather project requirements and expectations. - Collaboration: Work closely with cross-functional teams (global/company-wide) to create cohesive communication plans. Participate in the Editorial Desk, contributing to content ideation and publishing. - Analytics and Performance: Analyze and follow up on statistics and outcomes of how our channels and content perform across various digital platforms. - Channel Landscape and Development: Focus on developing our channel landscape to reach all employees. Direct communication efforts and find creative solutions in collaboration with our Digital department to ensure effective and engaging communication with all employees. VI SÖKER DIG SOM - Proven experience in communication management, with a focus on digital channels - Good understanding and experience from SEO - Strong project management skills, capable of leading multiple projects simultaneously - Excellent understanding of digital platforms, trends, and analytics - Excellent track record of improving online presence and channel contribution for internal and external channels (Paid, Earned, Shared and Owned channels) - Fluent in written and spoken English It is meritorious if you have - Experience from working in various project management tools, SaaS solutions and CMS platforms is considered a plus To succeed in the role you have exceptional collaboration, communication, stakeholder management and leadership abilities. You have a high level of integrity and professionalism and are keen to take ownership in your areas of expertise. You are comfortable working independently but at the same time you have cross- functional and integrated work experience, with the ability to cooperate and work in a global, and truly diverse environment. Other information - Start: As soon as possible - Assignment: Initially eight months where we set agreements six months at a time - Scope: Full-time, 40 hour per week - Place: Stockholm City Our recruitment process This recruitment process is handled by Academic Work and it is our client’s wish that all questions regarding the position is directed to Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the next phase. The process includes two tests: one personality test and one cognitive test. The tests are tools to find the right talent for the right position, to enable equality, diversity, and a fair process.

16 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024