Kultursekreterare

Sök bland 3 lediga jobb som Kultursekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kulturarvsutvecklare sökes till Laholms kommun

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Beskrivning Kulturenheten i Laholm ansvarar för kulturfrågorna i kommunen, allt från bevarande av kulturarvet till utveckling av framtidens kultur och kulturutövare. Vi ingår i Samhällsbyggnads-, kultur- och folkhälsoförvaltningen. Inom Kulturenheten finns biblioteken, kulturskolan, Teckningsmuseet, allmänkultur samt Ung i Laholms öppna mötesplatser för ungdomar. Sammanlagt är vi drygt 40 medarbetare som arbetar med att bidra till människors utveckling och välmående genom att främja kultur, kreativitet och innovation. Kulturenheten har nyligen fått ett utökat uppdrag inom folkhälsoområdet med fokus på att främja psykisk hälsa och motverka ofrivillig ensamhet. Laholm präglas av konsten med en mångårig satsning på offentlig konst runtom i stadsrummet, och brukar benämnas "Den lilla staden med de stora konstverken". Här finns också Teckningsmuseet, det enda museet i Norden med fokus på att främja teckningskonsten och ett av kommunens största besöksmål med mer än 30 000 besökare om året. På den anrika Laholms Teater erbjuds kulturevenemang för alla åldrar. Kulturhistorien och kulturarvet präglar Laholm. Den välbevarade bronsåldersgraven Lugnarohögen är en del av det rika fornhistoriska kulturarvet, Laholms stadskärna representerar det medeltida kulturarvet, medan de unika vattenkraftverken i Lagan har präglat kommunen i den industrihistoriska tiden.  Om tjänsten Du kommer att ansvara för att förvalta och utveckla besöksmålet Lugnarohögen i enlighet med nämndens vision. Du bemannar besöksmålet under säsong, och genomför guidningar för besökare från när och fjärran, liksom för våra skolelever när de lär om sin kulturhistoria. Du är delaktig och bidrar med kompetens inom kulturarvs- och kulturmiljöområdet i olika kommunala och regionala grupper och nätverk. Du ingår i Kulturenhetens stab och ledningsgrupp, och är föredragande i kultur- och folkhälsonämnden i frågor som gäller kulturarv och kulturmiljö. Laholms arbete med frågor kring gestaltad livsmiljö är ett område som kommer att utvecklas, liksom arbetet med att bevara kulturarvet i händelse av kris. Tjänsten som kulturarvsutvecklare är i grunden en fast anställning på 50%, men med goda möjligheter till utökningar. Du kommer återkommande att vara delaktig i att driva utvecklingen av olika kulturhistoriska platser runtom i kommunen för att bevara dem och göra dem mer tillgängliga för invånare och besökare. Du utformar utvecklingsprojekt och söker externa projektmedel för vidareutvecklingen med hjälp av bland andra kommunens projektkoordinator och destinationsutvecklare. Under hösten 2024 kommer tjänsten att omfatta 100 % då du kommer att driva utvecklingen av den historiskt värdefulla Lagaholmsruinen, belägen vid Lagans strand i centrala Laholm, i ett projekt finansierat med stöd av Region Halland. Är du den vi söker? Du har en examen från högskola/universitet inom kulturarvsområdet eller annan relevant inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete i en liknande roll i en kommun är önskvärt, och det är mycket meriterande om du har jobbat med någon form av pedagogik/besöksmål/turism/guidning tidigare. Det är en fördel om du har erfarenhet av att leda och arbeta i projekt, och framgångsrikt har lett processer i samverkan med interna och externa aktörer. Du har arbetat i en politiskt styrd organisation, och har förståelse för den politiska processens förutsättningar.  Du är driven, engagerad och har lätt att samarbeta med andra. Du har god erfarenhet av självständigt arbete med stort eget ansvar. Du arbetar utåtriktat och har lätt för att skapa långsiktigt goda relationer, engagemang och samarbeten kring gemensamma mål.  Som person är du flexibel samt lösnings- och resultatorienterad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då kommunen är geografiskt stor är B-körkort en förutsättning. Villkor Antal tjänster: 1 Tillträde i augusti 2024, eller enligt överenskommelse. Rekryteringsprocessen kan komma att inledas innan sista ansökningsdag.  Välkommen att söka!  Övriga upplysningar Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

10 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Utvecklingssekreterare inom bild och form

Ref: 20240963 Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad utvecklingssekreterare med särskilt fokus på Malmös kulturliv inom bild- och formområdet. Vi söker dig som älskar att arbeta inom konstområdet, du ser behoven och vet vad Malmös invånare och besökare efterfrågar. Utifrån detta vill du tänka stort, nytt och annorlunda tillsammans med oss – för Malmöborna. Tillsammans skapar vi möjligheter för stadens invånare och besökare att ta del av och själva skapa kultur. Din roll: I vårt team är du specialist på konstområdet bild- och form. Området är brett och innefattar såväl bildkonst såsom design, konsthantverk och performance. Du kommer vara i kontakt med konstnärer, gallerister och övriga aktörer inom området och behöver navigera mellan olika perspektiv. Du är en del av ett team med handläggare som är experter på andra konstområden. Tillsammans arbetar vi för att ge Malmö de bästa möjligheterna för ett starkt och spännande kulturliv. Du samverkar internt med handläggare, lotsar, strateger och andra inom Kulturförvaltningen. Externt samverkar du med andra förvaltningar och delar av staden. Du har kontakt med regionala och statliga myndigheter och en nära dialog med aktörer och branschorganisationer inom bild- och formområdet. Dina huvudsakliga uppgifter är att handlägga, bedöma och analysera ansökningar om kulturstöd samt följa upp tidigare stöd. Omvärldsbevakning på området är centralt. Några exempel på arbetsuppgifter: • Du tar fram beslutsunderlag och gör en bedömning och analys av ansökningarna utifrån stödets kriterier. • Du genomför kartläggningar och analyser av utvecklingen inom ditt fält. • Du bevakar löpande kulturutbudet inom ditt fält. • Du har en konsultativ och uppföljande dialog med aktörerna inom bild- och formområdet i staden Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning om minst 180hp inom konst/kultur, samhälle alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. • Minst 2 års aktuell erfarenhet av arbete inom ansvarsområdet. • Bred kunskap om och förståelse för konst- och kulturlivet. • Kunskap om villkoren för konstnärlig produktion och kulturarrangemang. • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska. • God administrativ förmåga. • Kunskap om och förståelse för ekonomi. Vi ser det som meriterande om du har: • Arbetat med handläggning av ansökningar. • Varit yrkesverksamt aktiv inom området för bild- och form. • Arbetat inom politiskt styrd organisation • Har ett aktuellt nätverk inom bild- och form. • Erfarenhet från producerande/utställande verksamhet För oss är dina personliga förmågor och färdigheter viktiga. Som utvecklingssekreterare ställs krav på förmågan att driva processer självständigt och det är därför viktigt att du trivs med att ta ansvar för detta genom egen planering och organisering. Vi ser att du är van att arbeta mot deadlines. Ett bra samarbetsklimat är väldigt viktigt för oss och vi ser att du bidrar till detta i såväl vårt interna arbete såsom i dialog med externa parter.  Tillsammans för vi gruppens arbete framåt och i det ser vi att du är en lagspelare. Arbetet ställer höga krav på noggrannhet och vi ser att du i detta har ett kvalitetsmedvetet arbetssätt där du genom din kunskap bidrar till att rätt beslut och avvägningar tas. Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på Kulturförvaltningens stab i sektionen för Kulturstöd och analys. I sektionen arbetar 6 handläggare och en planeringssekreterare. Sektionen ligger under den Kulturstrategiska enheten tillsammans med sektionen för Kultur och samhällsutveckling. Vårt kontor är placerat centralt i Malmö med staden precis utanför dörren. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb   Information om tjänsten Anställningsform: Vikariat med ev. möjlighet till förlängning (tom 2025-02-28) Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: 2024-08-19 Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

8 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
KREATIV ADMINISTRATÖR OCH PERSONLIG ASSISTENT

KREATIV ADMINISTRATÖR OCH PERSONLIG ASSISTENT Det här är en annons för konsultuppdrag som kreativt biträde och administratör åt mig i mitt yrke. För att få det  uppdraget måste du också söka jobb som personlig assistent hos mig. Du ansöker dem båda genom att skicka in din ansökan via denna annons på platsbanken.  Du får en tjänstgrad som personlig assistent ca 75%. .  och plockar timmar som kreativ administratör på ca 20-30 h i månaden. Redan under första halvåret får du 20-40 timmar betald utbildning för att få behörigheten dövblindkompetens. Något som är extra viktigt för mig just nu för att kunna utföra mitt arbete i sommar och i höst är att hitta en medarbetare som kan och vill följa med på resa då och då runt om i Sverige för föreläsnoingar, konstutställningar och andra uppdrag. Här är några exempel på arbetsuppgifter du får som personlig assistent: - Ledsagning genom handrörelser som jag avläser genom att hålla min hand på din medan vi rör oss. - Ge mig en stadig hand som stöttning vid överflyttningar så att jag inte faller och skadar mig. - Skära upp och föra maten till munnen när jag ska äta. - Syntolka min omgivning och med handrörelser visa var den jag talar med står. (Socialhaptiska signaler) -  Hjälpa mig in i bilen, lasta rullstolen och köra bilen när vi ska iväg någonstans. Läs en utförlig presentation av om tjänsten som personlig assistent hos mig här: (https://www.dropbox.com/s/7sn6ysmhsfdfqpy/Presentation%20av%20tj%C3%A4nst.pdf?dl=0) Evempel på arbetsuppgifter som kreativ administratör och samordnare: ● Assistera mig när jag skapar min konst, föreläser eller vid fotograferingar. ● Uppdatera och underhålla funktioner på min webbsida.  ● Transkribera och redigera  ljudfiler eller videofilmer. ● Följa med på resor och reka tillgänglighet på plarser jag ska till. ● Bistå med att syntolka foton till sociala medier och min blogg. ● Ta fram information jag behöver ● Signalera publikens reaktioner på min rygg när jag föreläser. ● Synanpassa material jag ska använda men som t.ex. har dålig kontrast eller liten text.. ● Hjälpa mig att packa ordrar från min kreativa webbshop och hantera ordrar som kommer via mejl. ●  Korrekturläsa texter och sortera mail. Varför annonserar jag ut två jobb? Även om samhällets stödinsatser är uppdelade på atomnivå behöver jag människor omkring mig som kan assistera mig och anpassa sig till mina förutsättningar och behov. Vilka tider jag arbetar beror mycket på hur min kropp mår.Det har gjort mig vass på planering och logistik, men jag är på väg att bli blind och det försvårar precis allt.  För att kunna driva min verksamhet och göra mitt arbete behöver jag ett någon som bistår mig med de delar jag själv inte har funktionsförmåga till. Vissa delar av arbetet kan du göra hemifrån, andra kräver min närvaro. Det här är ett upplägg för dig som söker nya utmaningar och gärna håller flera bollar i luften. Du kommer också erbjudas utbildningar i teckenspråk, social haptisk kommunikation, syntolkning m.m. Uppdraget som kreativ administratör i mitt företag Kreativitet av Frida Ingha KB fakturerar du mig som konsult utifrån de timmar du arbetat och rapporterar varje månad utanför tjänsten som personlig assistent. Det går fint att använd faktureringsförtag som gigger, frilansfinans, coolcompany eller genom eget företag... Arvodet är på 300 kr/h. Det här är alltså två olika jobb som hänger ihop eftersom de baseras på två olika samhällsinsatser. Vad förväntas av dig? Tjänsten kräver inte någon specifik utbildning, men kreativitet och organiseringsförmåga kommer du att behöva ha ett sinne för. ✅  Du är van att leta reda på informationen du behöver och tar dig gärna an områden som är nya för dig. ✅  Du har ett bra skrivspråk så du kan transkribera och korrigera texter, ✅ Du har intresse och engagemang för båda tjänsterna i annonsen. ✅ Du är självgående, håller koll på vad som behöver bli gjort och återkopplar om något är otydligt. ✅ Du måste också ha körkort för att kunna köra min bil, med manuell växellåda ✅  Att du är trevlig är förstås också ett plus då vi ska spendera många timmar ihop utan att ha ihjäl varandra. Meddela gärna i din ansökan om du har intresse, kunskap och/eller erfarenhet inom ● konst, media, beteendevetenskap eller politik. ● syntolkning strategisk utveckling och hållbarhet ● Teknik, AI eller webbdesign. ● hemma inom Adobe och iOS ● syntolkning och fotografering ● SFX-make up Program jag använder: Word, Photoshop, Indesign, acrobat, Wix, power point och dropbox. Operativsystem: iOS. .Rekryteringsarbetet sker fortlöpande så avvakta inte med att skicka din ansökan. Undvik otydligheter i ditt CV och låt det gärna framgå i ditt personliga brev vad det är med just dessa två jobb som intresserar dig och vilka framtidsutsikter du ser för vårt gemensamma arbete. okej? Let´s do this!   https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/blankett-4429-LSS-belastningsregistret/

5 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024