LSS-handläggare

Sök bland 7 lediga jobb som LSS-handläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Handläggare till Utredningsenheten LSS/SoL

Är du redo att bli en del av vårt team på Utredningsenheten LSS/SoL och ta steget mot nya utmaningar? Här får du chansen att påverka och göra skillnad för våra medmänniskor samtidigt som du utvecklar dig själv. Om du vill upptäcka nya möjligheter och utmaningar inom handläggning är detta den perfekta chansen för dig. Skicka in din ansökan och bli en del av vårt härliga team! Om tjänsten Välkommen till oss på Utredningsenheten LSS/SoL! Som handläggare hos oss kommer du att jobba med beslut utifrån LSS (Lagen om Service och Stöd) och SoL (Socialtjänstlagen). Hos oss får du ett varierande arbete, där du ansvarar för hela handläggningsprocessen och själv driver ditt arbete framåt. Tjänsten innebär att du har kontakt med människor som har olika funktionsnedsättningar, där du utreder deras rätt till olika insatser utifrån deras unika livssituation. Du bedömer stödbehovet utifrån rådande lagstiftning samt får en förståelse för individens hela livssituation som kan påverkas av flera olika faktorer så som psykiska, fysiska och sociala. Som handläggare har du många olika kontakter med både interna och externa aktörer. De interna aktörerna kan exempelvis vara Individ- och familjeomsorg (IFO) medan de externa aktörerna kan vara Försäkringskassan eller privata aktörer. Vi jobbar kontinuerligt med utveckling och utbildar oss utifrån behoven som vi ser i vår omvärld. Sedan tre år tillbaka utreder vi utifrån IBIC (Individens Behov i Centrum). Vi utreder från medborgarens individuella behov, samt utifrån motiverande/ tillitsbaserad kommunikation. Vi har kommit långt i vårt digitaliseringsarbete vilket öppnat upp för att du kan jobba på distans en del av tiden och anpassa ditt schema efter dina egna förutsättningar. Välkommen till en arbetsplats där vi växer och utvecklas tillsammans! Exempel på arbetsuppgifter: • utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och SoL • genomföra professionella samtal där du har rollen som samtalsledare • medverka till att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet • följa upp och ompröva beviljade insatser och bistånd • andra förekommande uppgifter så som deltagande i utvecklingsarbetet för verksamheten Om arbetsplatsen Utredningsenheten LSS/SoL är en del av Socialförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Som vår nya kollega blir du en del av en engagerad arbetsgrupp med 27 handläggare, två gruppledare och en enhetschef. Arbetsplatsen finns centralt i Örebro.  Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. Du trivs med att arbeta självständigt likväl som tillsammans med andra i ett team. I rollen som handläggare är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer och anpassar ditt sätt att förmedla budskap till dem du möter i arbetet. Vi ser att du har en vilja att anstränga dig för att leverera lösningar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver. Vidare har du en god förmåga att självständigt kunna planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • examen från socionomprogrammet alternativt sociala omsorgsprogrammet med inriktning mot äldre och funktionshindrade • B-körkort  Meriterande: • erfarenhet av handläggning utifrån LSS och SoL • erfarenhet av myndighetsutövning • erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättningar • erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum) Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 28 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

15 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
LSS-handläggare barn och vuxen sökes

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss LSS-enheten arbetar med myndighetsutövning enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i enhetens arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning, enhetliga bedömningar samt uppföljning av beslut och beviljade insatser. Enheten hanterar ärenden avseende både barn och vuxna. Uppdraget innebär att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar. I handläggningen ingår möten med brukare och deras anhöriga samt ofta juridiska ombud. Samverkan med regionen, skola, externa utförare och andra enheter inom socialförvaltningen, tex Barn- och ungdomsenheten, är frekvent förekommande. Du behöver känna dig trygg i att samverka, och delta i möten med flera mötesdeltagare där du är sammankallande. Ditt uppdrag - Du kommer huvudsakligen att arbeta med LSS och självständigt handlägga ärenden och utreda behov av stöd och insatser. - Ditt arbete kommer att bestå av att ta emot ansökningar och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. - Förutom detta ingår det att delta i SIP-möten, samverka internt och externt, granska fakturor, samt aktivt delta i och bidra till enhetens utveckling. - I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med brukare, samverkan externt och internt samt att delta i olika gruppmöten.   Det här söker vi hos dig - Socionomexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och SoL är ett krav - Erfarenhet av myndighetsutövning i offentlig sektor är ett krav  Meriterande:  - Att du har erfarenhet av myndighetsutövning LSS - Att du har erfarenhet av målgruppen - Att du har erfarenhet av att utreda rätten till personlig assistans - Att du har erfarenhet av individbaserad systematisk uppföljning (ISU)  Din kompetens - Det är viktigt för oss att du är en stabil person med god social kompetens som kan behålla lugnet i svåra situationer. - Du är självgående, positiv, och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. - Du har också ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. - Du har god samarbetsförmåga, tar helhetsansvar, och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt. - God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med svenska språket  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation. Vi har tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, lediga klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. För närvarande tillämpas ett distansarbetsavtal som innebär att du bereds möjlighet att, i samråd med dina kollegor, arbeta på annan plats än kontoret två dagar per vecka om verksamheten så tillåter. I rollen ges du möjlighet till extern ärendehandledning, juridisk handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Har du frågor kring tjänsten, kontakta:  Sara Stam Tel: 08-606 91 27 eller [email protected] Emma Antonsson Tel: 08-606 82 84 eller [email protected] Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

14 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
LSS-handläggare

Vill du arbeta som handläggare inom myndighetsutövning och samtidigt ha möjligheten att kunna planera och strukturera din arbetsvecka självständigt?  Då är detta rätt verksamhet för dig!  Nu stärker vi vår arbetsgrupp med ytterligare LSS-handläggare och söker just dig. Vi erbjuder en arbetsplats med eget kontor med närhet till kollegor, metodhandledare och chef med möjlighet till delvis arbete hemifrån. För att kunna erbjuda en god balans mellan arbete och fritid så har vi även ett förmånligt flextidsavtal samt möjlighet till semesterväxling för att utöka antalet semesterdagar. Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för. Sociala omsorgsförvaltningen har som övergripande mål att personer med funktionsnedsättning skall kunna leva som andra, uppnå full delaktighet och jämlikhet i samhället. Individuell bedömning av personens behov och ett individuellt bemötande i omsorgen är viktigt för ett självständigt liv. Du kommer till en arbetsplats med väl upparbetade rutiner, en tydlig struktur och tillgång till nära arbetsledning med god återkoppling, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Nu väljer vi att stärka vårt arbetslag med ytterligare en kollega. Förutom möjligheten till ett spännande och meningsfullt arbete får du som vår blivande kollega en god introduktion. Vi erbjuder handledning via kollegor på arbetsplatsen. Myndighetsutövningen för LSS innefattar dels insatser enligt LSS men även enligt SoL. Verksamheten är uppdelad i en barngrupp, som ansvarar för barn 0-ca 19 år, och en vuxengrupp, som ansvarar för vuxna ca 19 år och uppåt. Verksamheten har även en metodhandledare som stöttar LSS-handläggarna i både praktiska frågor och kring ärendehandledning. Till denna enhet söker vi nu ytterligare en LSS-handläggare. LSS-handläggare Arbetsuppgifter Du har nu möjligheten att söka ett spännande, meningsfullt och stimulerande arbete där du kommer att utreda, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt både LSS och SoL för vår målgrupp. Det kan exempelvis röra sig om insatser såsom ledsagarservice, kontaktperson, daglig verksamhet och boende enligt LSS samt exempelvis hemtjänst, boendestöd med mera enligt SoL. Kontakten med brukarna sker antingen via hembesök/möten på förvaltningen, planeringsmöten inför hemgång från slutenvården, SIP eller via möten initierade av andra professionella inom exempelvis andra kommunala verksamheter eller regionen. Samverkan med bland annat verkställigheten och regionen är en viktig del i LSS-handläggarnas arbetsvardag. Du kommer att arbeta i en grupp med engagerade LSS-handläggare och en närvarande chef i fräscha lokaler i Borås centrum. Du får ett eget kontor i nära anslutning till dina kollegor och metodhandledare. För att bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde ges du regelbunden ärendehandledning med dina kollegor och metodhandledare. Vi satsar på dig som arbetar hos oss genom att erbjuda en gedigen introduktion och bredvidgång innan du själv ansvarar för dina ärenden. Vi uppmuntrar också till kompetensutveckling. Övrig information Läs här om dina förmåner som anställd . Kvalifikationer Du som sökande är utbildad socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och gärna också av målgruppen. Du har ett stort engagemang, ett gott bemötande och ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig. Du gillar att samarbeta och tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse. Då rättssäkerhet och dokumentation är en viktig del i vårt uppdrag lägger vi stor vikt vid att du är noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete. Du ges möjlighet att självständigt lägga upp din arbetstid då vi har ett förmånligt flextidsavtal. Efter din introduktion finns även möjlighet till arbetsanpassning utifrån delvis distansarbete, under förutsättning att arbetet tillåter. B-körkort är meriterande för tjänsten. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

13 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
LSS handläggare

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?" Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle. Vad jobbar du för? I socialförvaltningen arbetar vi för kvalité, trygghet och trivsel. Vi är medskapare, vi är nyfikna och ser möjligheter i förändringsarbete. Hos oss uppmuntras du till att reflektera, utveckla och utforska. Genom att våga pröva och ompröva bidrar vi till ny kunskap och nya arbetssätt. Så har vi aldrig gjort förr används som beröm. Vill du vara med och forma ett helt samhälle med oss? ARBETSUPPGIFTER Som LSS- handläggare kommer du att informera om verksamheten, handlägga ansökningar, bedöma behov, utreda rätten till insatser och följa upp beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).  Det gäller personer i alla åldrar, både barn och vuxna, som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. Arbetet innebär att du har kontakt med den enskilde, anhöriga eller legal företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du gör även hembesök och kommer ha tät kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga handläggare samt arbetsledning. Vi arbetar i verksamhetssystemet Lifecare och till viss del Procapita. Under hösten kommer vi att påbörja arbetet med att implementera IBIC som metod. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen och har erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning med några års arbetslivserfarenhet inom dessa områden. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utreda insatser enligt LSS. Det är också meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet Lifecare och har erfarenhet av IBIC. Du har god kommunikativ förmåga och förmåga att på ett pedagogiskt sätt formulera dig på svenska i tal och skrift. Du har hög servicekänsla och arbetar processinriktat, både självständigt och i samarbete med andra. Du är en utvecklingsinriktad person med förmåga att tänka i nya banor samt har ett professionellt förhållningssätt. Din goda förmåga till nätverkande hjälper dig då du behöver inhämta information för att komma vidare och nå goda resultat i ditt arbete. Som person ser vi gärna att du är flexibel, positiv, öppen och möter människor med respekt, nyfikenhet och intresse.  ÖVRIGT Välkommen med din ansökan då urval och intervjuer kommer att ske löpande. Vi undanber oss kontakt från andra annonsörer. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. För att komma ifråga för en anställning inom Socialförvaltningen i Bjuvs kommun ska ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Registerutdraget uppvisas först vid erbjudande om anställning. Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag. Känslan skapar Familjen Helsingborg. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. familjenhelsingborg.se

8 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Sektionsledare till Myndighet!

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det. Söker du en roll där ditt intresse för människor och juridik kan blomstra? Är du en positiv person som sprider glädje och energi omkring dig? Trivs du i en miljö med fokus på rättssäkerhet och samarbete? Då är du den vi letar efter! Ansök idag och bli en del av vårt team! Tjänsten och arbetsuppgifterna Ditt främsta ansvar som sektionsledare är att stödja handläggarna i deras dagliga arbete genom effektivt samarbete med medborgare, anhöriga, kollegor inom organisationen och externa aktörer. Din förmåga att hålla dig uppdaterad kring lagstiftningen är värdefull och bidrar till att höja kompetensen på Myndighet. Som sektionsledare har du flera betydelsefulla uppgifter enligt lagar och bestämmelser, såsom: - handleda individuellt och i grupp vid ärenden och ärendedragningar. - ge dagligt stöd till handläggare i att utföra arbetsuppgifter enligt gällande riktlinjer och rutiner. - läsa utredningar, beslut och uppdrag samt ge feedback och utveckling till handläggare. - bevaka utredningstider och uppföljningar samt se till att dokumentationen är korrekt - hålla koll på verkställigheten av beslut och andra tidsfrister. - bidra till att öka rättssäkerheten - samverka både i individuella ärenden och i mer övergripande samverkan, både internt och externt. - att aktivt delta i utvecklingsarbetet genom att bidra med idéer och samarbeta med kollegor för att identifiera förbättringsmöjligheter som främjar organisationens utveckling och framsteg. - vid behov, hantera ärenden själv. Ingår i ditt ansvarsområde att både ersätta och samverka med andra sektionsledarkollegor för att säkerställa medborgarens fokus. Vi erbjuder dig Vi är glada över att erbjuda dig en spännande roll i en uppbyggnadsfas, där vi formar morgondagens myndighetsutövning med en klar inriktning på medborgarnas behov i centrum. Vi är i en spännande utvecklingsresa. Du som söker till oss Krav: - du är utbildad socionom, jurist eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. - du har flerårig arbetslivserfarenhet inom myndighetsutövning relaterad till handläggning av stöd enligt LSS och SoL, samt erfarenhet av tillämpliga lagar såsom förvaltningslagen och kommunallagen. - bra svenska i tal och skrift är viktigt för rollen Vi ser det som meriterande om du har någon typ av ledarerfarenhet och tidigare arbete med verksamhetssystemet Lifecare.  Du är en person som sprider glädje och positivitet naturligt omkring dig, och du trivs i en livlig arbetsmiljö där samarbete och gemenskap är viktiga. Du är självgående och trygg, och har förmågan att se helheten i dina arbetsuppgifter. För att hantera dina arbetsuppgifter på bästa sätt krävs ett starkt omdöme, en tydlig struktur och förmåga att fatta beslut. Du är flexibel och anpassningsbar till förändrade omständigheter, och du ser dessa förändringar som möjligheter till utveckling. Välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
LSS-handläggare

ARBETSUPPGIFTER Myndighet Vård och omsorg i Vellinge kommun söker en engagerad LSS-handläggare. Som LSS-handläggare i Vellinge kommun kommer du att arbeta i ett team bestående av tre LSS-handläggare. I enheten ingår även 8 biståndshandläggare som arbetar med äldreomsorg enligt Socialtjänstlagen, en avgiftshandläggare, en äldre och- anhöriglots samt två seniorkontakter. Du kommer att arbeta med att följa upp insatser enligt LSS och skriva utredningar samt fatta beslut i systemet. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, vårdgivare, hälso- och sjukvård, andra myndigheter och samarbetsparter. I arbetet enligt LSS har vi ett stramt regelverk varför handläggarna förväntas kunna balansera tjänstemannarollens krav på bemötande och juridisk tillämpning. Du arbetar på ett rättssäkert sätt utifrån rådande lagstiftning, gällande föreskrifter, riktlinjer, rutiner och anvisningar. Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Löpande urval kommer att ske, välkommen in med din ansökan! KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC. Goda IT-kunskaper är önskvärt. Du kommer att arbeta i verksamhetssystemen Procapita och LifeCare. Yrket som LSS-handläggare innebär möten med olika människor och därför ställs det krav på en social förmåga, att vara lyhörd, lösningsorienterad och intresserad av att skapa bra möten. Du gillar att möta människor, har en positiv grundsyn och en god samarbetsförmåga med en egen drivkraft. För att lyckas med det behövs förmåga att skapa tydlighet och förtroende. I mötet med brukarna och deras närstående är ett värdigt bemötande och ett varmt intresse för arbete med människor mycket viktigt. Arbetet ställer krav på självständighet, ett strukturerat arbetssätt, flexibilitet och ansvarskännande och god förmåga att kommunicera på ett tydligt och förtroendefullt sätt, såväl i tal som i skrift. Körkort B är ett krav. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Omfattning 100% ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Vi har stort fokus på god service och gott bemötande såväl internt som externt. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

26 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
LSS-handläggare

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. I Ulricehamns kommun gör vi skillnad i människors vardag varje dag, året runt. Ulricehamns kommun arbetar målinriktat genom Vision 2040 tillsammans mot framtiden. - Var med och skapa den med oss! Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden. Verksamhet funktionsnedsättning utför alla de insatser som regleras i LSS (Lagen om stöd och service åt vissa funktionsnedsatta), vilka bland annat inkluderar särskilt boende och daglig verksamhet samt personlig assistans. Verksamhetens främsta uppgift är att främja jämlikhet i levnadsvillkoren och full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en handläggare som ska arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL. Arbetet som handläggare hos oss innebär att du ska utreda behov och fatta beslut om insatser för personer med olika funktionsnedsättningar. Arbetet innebär mycket kontaktytor med individer som söker insatser samt samarbetspartners både internt och externt. I handläggarenheten inom verksamhet funktionsnedsättning har vi fem LSS-handläggare, en socialsekreterare som arbetar med att verkställa insatserna för kontaktperson och stödfamilj samt 1:e LSS-handläggare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom, jurist eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning är det starkt meriterande. Vidare har du god datorvana och är en kommunikativ person som har lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift och kan anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Din förmåga att samverka med såväl interna som externa parter är av stor vikt. Du tar ansvar, har god samarbetsförmåga och bidrar till arbetsgruppen med dina erfarenheter och idéer. Vi vill också att du tycker om utmaningar och problemlösningar vilket ställer krav på flexibilitet. Som person är du analytisk, ser vikten av ett gott bemötande och är öppen för förändringar. Du kan arbeta självständigt och har förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, där du ska ha ett professionellt förhållningssätt och hantera svåra samtal och beslut på ett respektfullt sätt. B-körkort är ett krav då resor ingår i tjänsten. ÖVRIGT Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen. Vänta inte med din ansökan. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

24 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024