Nationalekonom

Sök bland 10 lediga jobb som Nationalekonom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Ekonom

Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som finns mitt i centrala Malmö. Vi har cirka 1 800 medarbetare och 24 000 studenter. Vår forskning och våra utbildningar präglas av den roll som universitet har i ett öppet samhälle – att på vetenskaplig grund och tillsammans med andra samhällsaktörer bidra till ett hållbart och jämlikt samhälle. Att identifiera och ta oss an framtidens utmaningar är högt prioriterat. Våra forskare och studenter vill vara med där det händer och tillsammans med andra skapa, dela och sprida kunskap för att förstå, förklara och utveckla samhället. Både lokalt och globalt.Malmö universitet är ett nyskapande, urbant och internationellt lärosäte som tack vare engagerade och erfarna medarbetare bidrar till samhällsutveckling. Hos oss arbetar lärare, forskare och andra medarbetare med olika kompetenser tillsammans för att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Alla yrkeskategorier och roller är viktiga. Du är välkommen att söka jobb hos oss!  Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på Malmö universitet: Jobba hos oss    Vi söker     Ekonom    Innehåll och arbetsuppgifter     På ekonomiavdelningen arbetar controllers, system- och redovisningsansvariga, ekonomer, upphandlare och ekonomiadministratörer. Avdelningen ger internt stöd och service till verksamhetsansvariga inom universitetet. Ekonomerna på Malmö universitet arbetar inom hela ekonomiprocessen – allt ifrån budget, löpande ekonomihantering till prognoser, uppföljning, analyser och bokslut samt hanterar kalkyler, offerter och avtal och ger forskare hjälp med beräkningar inför forskningsansökningar, men stödjer också universitetets utbildnings-, uppdrags- och forskningsverksamhet med uppföljning och redovisning av forskningsprojekt. Ekonomiavdelningen är samlad i en gemensam organisation på universitetet och ett uppdrag är att utveckla gemensamma processer och arbetssätt. Kvalifikationer     Vi söker dig som har ekonomisk utbildning och erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete i större organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med ekonomi inom universitet/högskola, statlig/offentlig verksamhet och/eller stor organisation. Du har fördjupade kunskaper i Excel och erfarenhet från arbete i större ekonomisystem. Malmö universitet arbetar i redovisningssystemet Raindance, leverantörsfakturasystemet Proceedo och i HR-systemet Primula men också i BI systemet Hypergene med flera. Du har också goda datorkunskaper inom övriga delar av Officepaketet. Kunskap om och erfarenhet av olika forskningsfinansiärer och projektekonomi kommer att värdesättas. Arbetet som ekonom hos oss ställer stora krav på självständighet samt samarbets- och initiativförmåga. En förutsättning för att klara arbetet är att du är noggrann, analytisk och har ett systematiskt arbetssätt. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska och att du är självgående samt trivs med att ha en internkonsultativ roll. Arbetsplats   Malmö universitets ekonomiavdelning bemannas av ett trettiotal personer och ansvarar för alla ekonomifrågor inom universitetet. Ekonomiavdelningen ingår i universitetets gemensamma verksamhetsstöd. Upplysningar     Ingrid Bengtsson-Rijavec, Chef Ekonomiavdelningen, 040-665 19 43, [email protected] Inför rekryteringsarbetet har Malmö universitet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.      Ansökan     Du söker anställningen via Malmö universitets rekryteringssystem genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med instruktioner nedan och att den är universitetet tillhanda senast 2024-06-04. Din ansökan ska skrivas på svenska, engelska eller något av de nordiska språken. Du som sökande ansvarar för att din ansökan och dess bilagor översätts.  Ansökan skall innehålla:  • Meritförteckning  • Relevanta betyg och intyg  • Kortfattad redogörelse på max 1 sida där du beskriver din erfarenhet, bakgrund och kompetens relaterad till den sökta anställningen och hur detta gör dig till den mest lämpliga kandidaten  Övrigt     Anställningen är en tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligt. Malmö universitet tillämpar provanställning. Malmö universitet är en arbetsplats och ett lärosäte som präglas av ett öppet och inkluderande synsätt, där jämställdhet och lika villkor tillför mervärde i vår verksamhet. Malmöuniversitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde     snarast eller enligt överenskommelse. Fackliga företrädare     SACO: [email protected] SEKO: [email protected] OFR: [email protected]   Välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Junior arbetsmarknadsforskare till IFAU

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) är ett statligt forskningsinstitut med ca 50 anställda. IFAU utvärderar arbetsmarknadspolitik, utbildnings­politik och social­försäk­rings­politik samt genom­för studier av arbetsmarknadens funktionssätt. Institutet ligger i nära anslutning till Uppsala universitet och är en mycket stark forskarmiljö med fokus på empirisk arbets­marknads­forskning. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt i en kreativ och trevlig miljö. IFAU söker junior arbetsmarknadsforskare Vi söker en junior forskare i nationalekonomi med inriktning mot arbetsmarknadsekonomi och arbetsmarknadspolitik. Arbetsuppgifter Som juniorforskare i arbetsmarknadsekonomi bedriver du självständig registerbaserad forskning om svensk arbetsmarknad och arbetsmarknadspolitik. Genom policyrelevant forskning bidrar du till en långsiktig kunskapsuppbyggnad inom ramen för IFAU:s uppdrag och vår målsättning om kunskap för en bättre samhällsutveckling. IFAU:s forskare publicerar regelbundet i vetenskapliga tidskrifter och sprider sin forskning till policyintresserad publik i Sverige. Som junior forskare på IFAU samarbetar du med engagerade kollegor och har en nära dialog med departement, myndigheter och andra organisationer som är relevanta för vårt uppdrag. Kvalifikationer Du ska nyligen, för högst fem år sedan, ha avlagt doktorsexamen inom arbetsmarknadsekonomi. Du har dokumenterad erfarenhet av empirisk forskning med svenska registerdata, har hög akademisk potential och ett intresse av att självständigt bedriva forskning om svensk arbetsmarknadspolitik. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet med betoning på exempelvis samarbetsförmåga. Meriterande Akademiska publiceringar är meriterande liksom förmågan att utveckla svenska och internationella nätverk. Det är också meriterande om du tidigare har bedrivit forskning om och utvärdering av insatser som ges av Arbetsförmedlingen eller andra aktörer inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken. Dina meriter värderas i relation till den tid som förflutit sedan du disputerade. Lön sätts utifrån kompetens. Varaktighet och omfattning Befattningen är tills vidare med inledande sex månaders provanställning. Omfattningen är 100%. Tillträde 2024-08-15 eller efter överenskommelse. Frågor Om du har frågor är du välkommen att kontakta vikarierande generaldirektör Martin Söderström, tel. 018-471 60 53. Facklig företrädare för Saco är Olof Rosenqvist, tel. 018-471 60 50. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.ifau.se. Personuppgifter som lämnas i samband med ansökan behandlas enligt dataskyddsförordningen. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-06-07. Ansökan ska innehålla meritförteckning, personligt brev som beskriver varför du söker tjänsten samt dina framtida forskningsintressen och högst tre exempel på forskning och policyutvärderingar. Ange också kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Märk ansökan med dnr 112/2024 och skicka den via e-post: [email protected]. Urval sker löpande och relevanta sökande kan bjudas in till intervju redan under pågående ansökningsperiod. (Löpande tillsättning tillämpas dock ej.) IFAU värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Ekonomisakkunnig

Som ekonomisakkunnig har du bl.a. följande arbetsuppgifter: - Uppföljning av svenska och norska olika institutioners och bankers ekonomiska och kommersiell verksamhet. - Följa upp de beslut och lagstiftning som både Sverige och Norge tagit och tar inom ekonomi och handel. - Upprätta ekonomiska och statistiska rapporter samt eventuella rapporter som arbetsgivaren begär.

15 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Administratör (tidsbegränsad anställning)

vid Institutet för internationell ekonomi. Sista ansökningsdag: 2024-05-29. Institutet för internationell ekonomi (IIES) är ett av Nordens och Europas ledande forskningsinstitut i nationalekonomi. Institutets målsättning är att producera ledande ekonomisk forskning om viktiga samhällsfrågor. Institutet är en internationell arbetsplats med engelska som arbetsspråk. Vi värdesätter en engagerad, dynamisk och samarbetsinriktad arbetsmiljö. Vi söker nu en administratör/ekonomihandläggare för ett föräldravikariat. Arbetsuppgifter Anställningen innefattar arbete med faktura/ekonomihantering i ekonomisystemet Raindance, utläggsersättningar, friskvårdsersättningar och semesterhantering i personalsystemet Primula samt vissa andra ekonomiuppgifter. Arbetsuppgifterna kommer även att bestå av diverse administrativa göromål så som inköp av kontorsmaterial, möbler och böcker, allmän kontorsservice så som posthantering och omsorg om våra trivselutrymmen samt att utgöra en samordnande funktion för olika kontakter med interna och externa enheter. Du kommer även att assistera den administrativa chefen och forskarna med enklare göromål samt vid behov assistera med att ta emot gäster och sätta upp teknik inför våra seminarier. Kvalifikationer Du som söker får gärna ha läst ekonomi på gymnasienivå eller motsvarande och/eller har erfarenhet av systemen Raindance och Primula och/eller handläggning av ekonomi- och personalärenden i andra system. Det viktigaste är dock att du tycker om och känner dig bekväm med att arbeta med siffror. Vi önskar även att du har erfarenhet av Officepaketet. Du bör ha god simultankapacitet och förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter. Då arbetsbelastningen varierar bör du kunna hantera såväl arbetstoppar som mindre intensiva perioder. Eftersom vi är en internationell arbetsplats med många utländska medarbetare bör du ha goda kunskaper i såväl svenska som engelska, speciellt förmåga att uttrycka dig väl i skrift då jobbet innefattar många utskick på e-post. Givet arbetsuppgifternas natur är detta en anställningen som normalt utförs på plats (mycket begränsad möjlighet att arbeta hemifrån). Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna Anställningsvillkor Anställningen är ett föräldravikariat på heltid t.o.m. 2025-02-28. Önskat tillträdesdatum kring 2024-08-15, men detta kan eventuellt diskuteras. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av administrativ chef Christina Lönnblad, tfn 08-164377, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

14 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Forskningsassistent (2 tidsbegränsade anställningar)

vid Institutet för internationell ekonomi. Sista ansökningsdag: 2024-05-29. Institutet för internationell ekonomi (IIES) söker en forskningsassistent/dataanalytiker inom nationalekonomi. Inom ramen för jobbet kommer du att tillhandahålla stöd med dataarbete till forskningsprojekt vid institutet. Anställningen innebär stora utvecklingsmöjligheter för dig som är intresserad av att delta i internationellt ledande ekonomisk forskning. IIES är ett av Nordens och Europas ledande forskningsinstitut i nationalekonomi. Institutets målsättning är att producera ledande ekonomisk forskning om viktiga samhällsfrågor. Institutet är en internationell arbetsplats med engelska som arbetsspråk. Vi värdesätter en engagerad, dynamisk och samarbetsinriktad arbetsmiljö. Arbetsuppgifter Modern ekonomisk forskning bygger i ökande omfattning på analys av stora datamängder. Detta medför utmaningar vad gäller insamling, hantering och analys av data. Vi söker efter en forskningsassistent som kan bidra med erfarenhet och kunskap inom dataanalys. Du kommer att arbeta i nära samarbete med forskarna på IIES och kommer att ansvara för att hantera flera parallella projekt, dokumentera ditt arbete och leverera inom satta tidsramar. Arbetsuppgifterna och miljön ger dig chansen att skaffa dig betydande erfarenhet i hur ledande ekonomisk forskning utförs. Kvalifikationer Vi söker analytiskt lagda kandidater som är intresserade av samhällsvetenskaplig och nationalekonomisk forskning. Datavetenskap, statistik, eller andra kvantitativa ämnen är relevanta utbildningsbakgrunder. Vi är speciellt intresserade av sökande med påvisad erfarenhet inom kvantitativ forskning, dataprocessering, data scraping, textanalys, datavisualisering och/eller administration av enkätstudier. Kunskaper inom programvarorna STATA, R, ArcGIS och Python är mycket meriterande. Arbetsspråket är engelska och man förväntas kunna kommunicera obehindrat på engelska både i tal och skrift. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och tillträdesdatum enligt överenskommelse men ej tidigare än 1 september 2024. Anställningen är t o m 2025-06-30. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Om du har frågor om projektet eller anställningen, kontakta gärna professor Konrad Burchardi, [email protected], tfn 08-163054 eller professor Ingvild Almås, [email protected], tfn 08-6747711. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

13 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Studentmedarbetare till finansiell stabilitet

Vill du bidra till att säkerställa den finansiella stabiliteten i Sverige? Vi söker nu en studentmedarbetare till avdelningen Finansiell stabilitet för hösten 2024.  Rekryteringen sker med stöd av Avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. Avdelningen ansvarar för Riksgäldens arbete för att motverka risker för allvarliga störningar i det finansiella systemet. I ansvaret ingår att hantera banker och centrala motparter i kris, det så kallade resolutionsuppdraget. Vi ansvarar också för den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Vi arbetar för att finansiella företag som hamnat i kris ska hanteras på ett stabilitetsbevarande och för staten kostnadseffektivt sätt, utan att skattebetalarna drabbas. Som ansvarig för insättningsgarantin har avdelningen också en central roll för konsumentskyddet på finansmarknaden. En stor del av avdelningens löpande verksamhet handlar om att planera och upprätthålla beredskap för framtida kriser. Avdelningen deltar också i det internationella arbetet inom ansvarsområdena. På avdelningen drygt 25 personer. Vi erbjuder dig En utvecklande och spännande miljö där den finansiella stabiliteten står i fokus, där du har kunniga och engagerade kollegor och möjlighet att utöka dina kunskaper om finansmarknaden. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består i att ta fram underlag i det löpande arbetet på avdelningen och granska bankernas inrapportering av uppgifter. Du kommer även att utföra vissa administrativa uppgifter. Kontakter med Finansinspektionen eller Riksbanken samt olika internationella organ, liksom med finansbranschen, kan förekomma. Tjänsten som studentmedarbetare innebär en tidsbegränsad anställning på deltid med stöd av Avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. Du kan parallellt med dina studier arbeta högst tio timmar i veckan. Din profil Utifrån tjänstens beskaffenhet och avtalets tillämningsområde söker vi dig som: • Studerar på ett masterprogram med inriktning mot nationalekonomi, företagsekonomi, finansiell ekonomi eller motsvarande relevant inriktning. • Du har minst 180 godkända högskolepoäng och har något år kvar till masterexamen. • Inte har påbörjat en forskarutbildning. Det är meriterande om du har goda kunskaper i Excel, van att hantera stora datamängder och har arbetslivserfarenhet från finansmarknaden. Som person är du självgående och har lätt att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du är ansvarstagande, noggrann och uthållig samtidigt som du har ett analytiskt förhållningssätt. Du har god samarbetsförmåga och uttrycker dig väl på svenska och engelska, både i tal och i skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan med CV, personligt brev och relevanta betyg via www.riksgalden.se/jobb, senast den 24 maj 2024. Ange referens 2024/466. Anställningen är tidsbegränsad till och med den 20 december 2024. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Henrik Smedberg enhetschef, 08-613 45 62 och kring rekryteringsprocessen Paul Pedersen, HR, tfn 08- 613 46 15. Fackliga representanter är: Maria Sjöholm, Saco-S och Lena Niklasson, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Bisysslor och innehav av värdepapper Som statligt anställd ska du agera sakligt och opartiskt. Det är viktigt att anställdas opartiskhet inte kan ifrågasättas och därigenom rubba förtroendet för Riksgäldens verksamhet. Därför måste du som anställd anmäla både dina bisysslor och ditt innehav av värdepapper. Du behöver ansöka om tillstånd för affärer i kreditinstitut, såsom köp av bankaktier, innan handel sker. Säkerhetsklassad tjänst Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 220 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

7 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Forskningsassistent (2 tidsbegränsade anställningar)

vid Institutet för internationell ekonomi. Sista ansökningsdag: 2024-05-25. Institutet för internationell ekonomi (IIES) söker två forskningsassistenter i nationalekonomi. Inom ramen för arbetet kommer du att tillhandahålla stöd med dataarbete till forskningsprojekt vid institutet. Anställningen innebär stora utvecklingsmöjligheter för dig som är intresserad av att delta i internationellt ledande ekonomisk forskning. IIES är ett av Nordens och Europas ledande forskningsinstitut i nationalekonomi. Institutets målsättning är att producera ledande ekonomisk forskning om viktiga samhällsfrågor. Institutet är en internationell arbetsplats med engelska som arbetsspråk. Vi värdesätter en engagerad, dynamisk och samarbetsinriktad arbetsmiljö. Arbetsuppgifter Som forskningsassistent kommer du att arbeta nära en grupp forskare inom spetsforskningsprojekt i nationalekonomi. Gruppen arbetar med flera nya och pågående projekt om ojämlikhet och arbetslöshet genom att använda toppmodern empirisk teknik för att besvara frågor som är policyrelevanta för vår tid. Vi använder stora administrativa dataset för att bidra till att utforma bättre policies and utvidga den nuvarande gränsen för vår kunskap. Arbetsuppgifterna kommer att innefatta skapande av nya data genom att scanna och digitalisera böcker och dokument från historiska arkiv, datahantering, rensning och förberedelse, dataanalys och iordningsställande av resultat. Du kommer även att skapa statistiska resultat och instruktiva figurer för att presentera resultat. Anställningen erbjuder en möjlighet att få delta i olika steg i forskningsprocessen och få en värdefull träning i att använda dataintensiva metoder. Detta är en värdefull erfarenhet för såväl arbete inom den privata och den offentliga sektorn som för att bedriva vidareutbildning Kvalifikationer Vi söker dig med en universitetsutbildning inom nationalekonomi eller ett relaterat område (t ex datavetenskap, ingenjörsvetenskap, matematik), exempelvis någon som studerar på eller just har slutfört ett mastersprogram i nationalekonomi eller närliggande område. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med data genom att använda Stata, R, eller Python, förmågan att arbeta självständigt och i en gruppmiljö för att lösa problem. Vidare ska du ha god organisationsförmåga och detaljkänsla. Arbetsspråket är engelska och du förväntas kunna kommunicera flytande på engelska i såväl tal som skrift. Kunskaper i svenska är en fördel men inte ett krav. Anställningsvillkor Anställningen är på heltid och tidsbegränsad till 12 månader, dock längst t o m 2025-06-30. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde snarast. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av lektor Arash Nekoei, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

5 maj 2024
Sista ansökan:
25 maj 2024
Nationalekonom med kunskap inom konkurrensfrågor till PTS

Vill du vara med och verkar för en god konkurrens inom elektronisk kommunikation så att slutanvändarna får tillgång till ett brett utbud av tjänster till låga priser? Är du utbildad nationalekonom med kunskaper inom konkurrensanalys? Då kan du vara den vi söker! Digitalisering är en av de starkaste förändringsfaktorerna i dagens samhälle och telekommarknaderna är i ett skede av utveckling och förändring. Det innebär även att regelverken som styr marknaden blir fler och mer komplexa. På enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur får du bidra till framtagandet och efterlevnaden av den reglering som främjar konkurrensen inom ekonomisk kommunikation. Om rollen I rollen som ekonom på enheten kommer du att göra marknadsanalyser, marknadsavgränsningar och dominansbedömningar inom ramen för reglering av marknaden för tillträde till fibernät. I arbetsuppgifterna ingår även databearbetning och arbete med prisreglering och kalkylmodeller. Du kommer även att delta i nationellt och internationellt harmoniserings- och implementeringsarbete, bl.a. genom deltagande i expertgrupper i samverkan med andra europeiska regleringsmyndigheter. Om teamet Enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur (UM2) är en av tre enheter på avdelningen för marknadsreglering. I nuläget är vi 8 st medarbetare, jurister och ekonomer, men vi ska bli 11 st. Vi är experter på frågor om konkurrens och tillträde till fibernät och arbetar nära tillsammans i projektform för att ta fram regleringsbeslut. Vi är också engagerade i det europeiska harmoniseringsarbetet och följer noga hur utvecklingen kan påverka den svenska marknadssituationen. Om dig För att trivas i rollen bör du vara analytisk lagd och ha förmågan att sätta sig in i komplicerade marknadssituationer och identifiera regleringsbehov med grund i konkurrensteori. Du har lätt för att samarbeta med andra kompetenser och förståelse för såväl ekonomiska som juridiska perspektiv. Du är initiativtagande och levererar självständigt med god kvalitet. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Examen i nationalekonomi • Dokumenterade kunskaper i konkurrensanalys • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Det är även meriterande om du har: • Utbildning inom industriell organisation på avancerad nivå • Erfarenhet av arbete i offentlig sektor eller telekomsektorn • Kunskaper i programmeringsspråk (R, Python, SQL, Stata) • Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag? För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Emilie Fridensköld på [email protected] eller HR-specialist Jessica Petersson på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 20 maj. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Postdoktor i nationalekonomi

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/   Enheten för Nationalekonomi vid Handelshögskolan, Umeå Universitet, söker en postdoktor i nationalekonomi med inriktning mot miljöekonomi i allmänhet och bioenergi, energiomställning och effekter på svensk industri i synnerhet. Anställningen baseras på extern forskningsfinansiering och avser heltid under 24 månader. Tjänsten innehåller 20% undervisning och 80% forskning baserad på finansiering via programmet Bio4energy. Välkommen med din ansökan senast den 20 maj 2024. Startdatum: 1 september 2024 eller efter överenskommelse. Projektbeskrivning och arbetsuppgifter Forskningen finansieras och genomförs inom ramen för programmet Bio4energy (https://bio4energy.se/). Bio4energy är ett tvärvetenskapligt program med övergripande fokus på resan från skog, restprodukter och avfall till energi, kemikalier och materialutvinning. Den forskning som bedrivs inom ramen för denna anställning utgår från ett systemperspektiv med särskilt fokus på samhällsekonomi, marknader och industrins utveckling. Som postdoktor kommer du att ingå i ett team av seniora forskare inom nationalekonomi. Din arbetsplats är Enheten för Nationalekonomi vid Handelshögskolan, och du kommer även att vara en del av forskningsmiljön CERE (https://www.cere.se/) med ett nätverk av forskare. En del i anställningen är att undervisa på grund- och avancerad nivå i nationalekonomi, samt delta i planering av undervisning och eventuell kursadministration. Den sökande förväntas ha kompetens för undervisning inom flera områden i nationalekonomi såsom exempelvis mikro- och makroekonomi samt metodinriktade kurser. Även handledning av uppsatser kan vara en del i arbetsuppgifterna. Den sökande förväntas även delta i övrigt institutionsarbete. Behörighetskrav Den sökande ska ha en doktorsexamen i nationalekonomi. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. Prioritet ges till sökande som har erhållit sin doktorsexamen för högst tre år sedan sista ansökningsdatum. En sökande som erhållit sin doktorsexamen innan dess kan beaktas under speciella omständigheter. Speciella omständigheter inkluderar sjukdom, föräldraledighet, förtroendeuppdrag inom fack eller liknande. Bedömningskriterier Vid bedömning av sökande läggs särskild vikt vid tidigare forskningsinsatser och forskningsplanering som är relevant för forskningsområdet, samt vetenskapliga färdigheter som visas genom publikationer i vetenskapliga tidskrifter och forskningsansökningar. Det är meriterande att den sökande har: - Tidigare erfarenhet av forskning med inriktning mot biobränslen, industriell organisation och marknadsmekanismer. - Kunskap och erfarenhet av kvantitativa metoder och tillämpad policyanalys. - Kunskap och erfarenhet av arbete med mikrodata. - Arbetat framgångsrikt i forskargrupper och levererat forskning inom givna tidsramar. - Samarbetsförmåga och kommunikativa färdigheter. - Visat förmåga att använda engelska skriftligt och muntligt. Pedagogisk skicklighet avser arbete med studenter, den egna pedagogiska utvecklingen, samt bidrag till verksamhetens pedagogiska utveckling. Pedagogisk skicklighet ska avse ämnesområdet nationalekonomi. Vid helt likvärdiga kvalifikationer kan könsfördelningen vid enheten beaktas. Ansökan Ansökan ska innehålla följande delar: - Försättsblad med kontaktinformation. - Curriculum Vitae. - Kopior av examensbevis. - Beskrivning av tidigare forskningserfarenhet (1-2 sidor). - Beskrivning av framtida forskningsplaner, (1-2 sidor). - Beskrivning av tidigare pedagogisk verksamhet. - Namn och kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. - Publikationslista. - Utvalda forskningsartiklar (max 5) Din ansökan ska vara inkommen via universitetets e-rekryteringssystem senast den 20 maj 2024. Information För mer information, kontakta biträdande prefekt Tomas Sjögren, mailto:[email protected],  +46(0)90 786 9994 eller docent Lars Person, mailto:[email protected], +46 (0)90 786 5845. I varje rekryteringsprocess eftersträvar vi ökad mångfald och välkomnar därför särskilt kvinnor som sökande till anställningen. Läs mer om Handelshögskolan här: https://www.umu.se/handelshogskolan/ Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

19 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Senior Fraud Analyst

Som Senior Fraud Analyst på NOBA har du en nyckelroll i hur vi som bank fortsätter arbeta proaktivt för att motverka finansiell brottslighet i framtiden. Du kommer vara en del av ett team specialister som gör ett viktigt och meningsfullt arbete i en organisation som ligger i framkant med sitt preventiva arbete inom området. Hos oss kommer du ha en värdefull roll som ambassadör för arbetet kopplat till Fraud Prevention som sträcker sig brett över hela verksamheten och bankens samtliga produkter. Om rollen: Som Senior Fraud Analyst utvecklar du strategier och regler inom Fraud Prevention. Rollen är till sin natur både strategisk och operativ; du förser Head of Fraud med rekommendationer kring hur NOBA’s fraudstrategi kan utvecklas, likväl som att du övervakar och tar till åtgärder för att säkra och förbättra datakvalitet. Ditt huvudsakliga ansvarsområde består i att utveckla regelverket för att förhindra bedrägerier inom NOBA genom kvantitativ analys, omvärldsbevakning och input från teamet. Du föreslår ändringar och förbättringar av regeluppsättningen och implementerar dessa. Du samarbetar också brett inom organisationen som speaking partner och kravställare för Fraud Prevention inom NOBA i företagsövergripande initiativ avseende bedrägerier.Vi söker dig som: Erfarenhet av att ha arbetat med Fraud Prevention, gärna inombank eller annat finansiellt institut Erfarenhet av kvantitativt analysarbete och en god problemlösningsförmåga Goda kunskaper i SAS, SPSS, SQL, R, Python eller liknade programmeringsspråk Erfarenhet av projektarbete och kravställning inom området Fraud Prevention samt teknisk kompetens för att genomföra analyser och förvalta projekt Mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska, både i tal och skrift Erfarenhet från nischbank samt att ha arbetat med privatlån, bolån och sparkonto anses som meriterande, liksom om du tidigare arbetat hands-on med fraudutredningar.För att trivas och prestera väl i rollen tror vi att du behöver vara: För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du är en målinriktad person med en förmåga att driva dig själv och ditt arbete framåt, även i stunder som präglas av hinder och svårigheter. Du trivs i en roll där du får utlopp för din analytiska förmåga och arbetar på ett strukturerat sätt även under perioder med högt arbetstempo. Vidare, är du en prestigelös person som är övertygad om att lagarbete är vägen framåt, både i framgång och motgång.Hos oss kan du förvänta dig: En platt organisation med snabba beslutsvägar Utvecklingsmöjligheter inom din roll och inom organisationen Frihet under ansvar Roliga aktiviteter tillsammans med ditt team och kontoret En kultur där feedback, coachande ledarskap och gemenskap är viktigt NOBA är en inkluderande arbetsplats som strävar efter mångfald – vi välkomnar alla sökande oavsett vem du är!Praktisk information:Start: OmgåendePlats: Gävlegatan 22, StockholmAnställningsform: Tillsvidare (6 månaders provanställning)Omfattning: HeltidArbetstider: 08:30-17:00 (jun-aug 08:30-16:00) Ta chansen och följ med på en utvecklande resa med oss på banken med stort och snabba .Vad händer när du har skickat in din ansökan?Antalet steg i rekryteringsprocessen kan variera beroende på vilken tjänst du sök men vi försöker alltid att hålla processen så kort och koncist som möjligt, för att värna om din ansökningsupplevelse. Vanligtvis kan du förvänta dig två intervjuer innan referenstagning och bakgrundskontroll. Du kan läsa mer om hur vår rekryteringsprocess går till underFAQ. Om du har några frågor eller funderingar kring tjänsten så kontakta ansvarig rekryterare Sarah Wahlstedt Corméry på [email protected] ser fram emot din ansökan! NOBA bank värnar om din integritet och vill, med hänvisning till GDPR, be dig att inte inkludera några känsliga personuppgifter i din ansökan. Exempel på känsliga personuppgifter kan vara information om etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse eller information om din hälsa, till exempel sjukskrivning.

2 april 2024
Sista ansökan:
19 september 2024