Planeringsingenjör, elkraft

Sök bland 6 lediga jobb som Planeringsingenjör, elkraft och börja ditt nya yrkesliv idag!

Beredare till Vattenfall Services!

Bli en del av Sveriges ledande företag inom energi- och elanläggningar! Vattenfall Services söker beredare där du arbeta nära projektledare med administrativa uppgifter inom eldistributionsnät – från beredning till kundkontakter. Vi erbjuder flexibilitet med två dagar hemifrån, utvecklingsmöjligheter och en stabil karriärväg. Ta steget mot en spännande framtid inom energibranschen med Vattenfall! OM TJÄNSTEN Vattenfall Services är Sveriges ledande företag inom underhålls-, entreprenad- och konsulttjänster för energi- och elanläggningar. Deras kunder finns inom elnät, energi, industri, kommun, landsting, fastighet, transport och entreprenad. Vattenfall växer och behöver bli fler, därför söker vi nu tillsammans med Vattenfall beredare till Skövde eller Jönköping. I rollen som beredare arbetar du nära projektledare, underhållsledare och andra beredare med administrativa uppgifter så som bereda och projektera all verksamhet inom eldistributionsnät, alltså både nybyggnations- och underhållsprojekt på friledningsnät, jordkabelnät samt i nätstationer. I beredningsarbetet ingår tekniska lösningar, markägarkontakter, nätberäkningar, ekonomiska kalkyler, offerter, kontakter med kunder och myndigheter, materialbeställningar, dokumentation och uppföljning. Du kommer att arbeta tätt med dina kollegor i de olika projekten där du erbjuds en varierad roll både framför datorn och ute på fält. Även om tjänsten för det mesta är administrativ kommer du ha mycket kontakt med både interna och externa parter, därav passar tjänsten dig som drivs av att skapa relationer. Du erbjuds - Goda möjligheter till work life balance där du kan arbeta hemifrån två dagar i veckan - Ett kliv in i en roll hos en stor aktör med goda utvecklingsmöjligheter ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Utföra nätberäkningar för effektivt eldistributionsnät * Skapa ekonomiska kalkyler för kostnadseffektiva projekt * Utveckla underlag för detaljerade offerter och anbud * Hantera kommunikation med kunder och myndigheter för smidiga projektgenomföranden * Granska och administrera olika typer av dokumentation för projektspårning och efterlevnad VI SÖKER DIG SOM - Har en avslutat gymnasial utbildning men fördel inom el eller energi - Har arbetslivserfarenhet från en livärdig roll - Har ett starkt intresse för teknik, redo att utvecklas inom elkraft - Har god datorvana (Office-paketet) samt administrativ förmåga då du kommer arbeta i olika data- och ärendehanteringssystem - Goda kunskaper i svenska språket då arbetsuppgifterna sker på detta språk Det är meriterande om du har - Har en eftergymnasial utbildning inom elkraft Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: * Relationsskapande * Samarbetsinriktad * Strukturerad Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Tjänsten hos Vattenfall är placerad i en säkerhetsklassad verksamhet vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras i samband med rekryteringsprocessen. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

13 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Anslutningstekniker/Beredare till Oskarshamn Energi

Om tjänsten Som Anslutningstekniker/Beredare blir du en viktig del i vår organisation, du arbetar för att säkerställa att olika insatser på vårt elnät genomförs smidigt och effektivt. I arbetsuppgifterna ingår att samordna olika insatser med kund och installatör, begära avbrott, ordna utrustning, materialbeställningar samt planera lämpliga resurser inklusive underentreprenörer; alltid med säkerhet, miljö och ekonomi i åtanke. I rollen ingår även tidplaner, anslutningsberäkningar, tillståndshantering och uppföljning. Du stöttar medarbetare och underentreprenörer i dagliga frågor kopplat till de olika projekten, samt ansvarar för dokumentation från start till mål, så att resultatet levereras enligt överenskommelse och avtal. Vidare ansvarar du för att ta hand om olika kundärenden som kommer in till oss. Kan gälla allt från överklagan av en anslutningsavgift till försäkringsärenden vid strömavbrott, eller tips /rådgivning vid säkringsändringar.  Dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar: Resursplanering av anslutningsprojekt Teknisk dokumentation och beredning av anslutningshandlingar Koordinering med interna och externa intressenter för att säkerställa en enhetlig och kostnadseffektiv process Uppföljning och utvärdering av anslutningsprojekt för att säkerställa överensstämmelse med gällande regler och normer Tjänsten avser heltid och är placerad på kontoret i Oskarshamn. Beredskap kan bli aktuellt för tjänsten, vilken förväntas tillsättas omgående. Kvalifikationer Vi söker dig som vill ha ett utvecklande arbete, där du genom ditt engagemang och ordningssinne får vara med och bereda olika projekt och nätanslutningar. Du har i grunden teknisk utbildning inom el eller elkraft, på gymnasienivå eller motsvarande erfarenheter. Vi ser gärna att du har arbetat projektorienterat tidigare, alternativt kommer du från installationssidan. Du är en ansvarstagande person som har ett stort engagemang för dina uppdrag. Det är viktigt att du har lätt för att ta initiativ och samarbeta med kollegor och kunder. Du motiveras av att erbjuda service och kvalitet, du agerar affärsmässigt och du tar stort ansvar när det gäller kvalité och framdrift. För att trivas tillsammans med oss är det är viktigt att du tycker om teamwork och har lätt för att kommunicera, då vi arbetar i en i en kund- och resultatorienterad verksamhet. Likaså att du är noggrann, strukturerad och har förmåga att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt. Du talar och skriver svenska flytande, är en van användare av MS Office och innehar B-körkort. Om arbetsgivaren Energibranschen är mitt i en spännande utvecklingsfas där kunden, hållbarhet och ny teknik står i centrum. Vi har vår verksamhet i energikommunen Oskarshamn och har som mål att ligga i framkant i den utvecklingen och upplevas som ett innovativt och hållbart energibolag. Oskarshamn Energi erbjuder energiprodukter och tjänster inom exempelvis el, elnät, fjärrvärme, biogas, solceller, laddlösningar till elbilar samt tjänster och entreprenader i Oskarshamnsregionen. Inom våra affärsgrenar har både hållbarhet och miljö ett stort fokus och våra investeringar präglas av ett hållbart tänkande. Oskarshamn Energi är ett lokalt energitjänstföretag om ägs till lika delar av Oskarshamns kommun och E.ON Sverige AB. Koncernen består av Oskarshamn Energi AB med helägt dotterbolag Oskarshamn Energi Nät AB. Koncernen har en omsättning på ca 375 Mkr och har 35 anställda. För ytterligare information besök gärna vår hemsida Hur du ansöker I denna rekrytering samarbetar vi med Telin och du söker tjänsten via telinrekrytering.se Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi tar ej emot ansökningar via e-post på grund av lagstiftningen GDPR. För att din ansökan skall vara giltig, vänligen registrera dig och ansök via vår hemsida. Har du frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Gustav Warelius på telefon 072-377 74 54 eller e-post [email protected] Funderar du på att flytta till Kalmar län kan det vara bra att känna till att det finns extra stöd och vägledning att få. På flyttahit.nu kan du bland annat läsa mer om regionen, våra kommuner, se lediga bostäder och få en kontaktperson. Flyttahit.nu är ett samarbete mellan Kalmar läns kommuner och Region Kalmar län. Välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Project Planner

We are strengthening our Planning Team in the Hitachi Energy, Grid Integration business unit and looking for an experienced Project Planner to join the Nordic Cluster organization (Finland, Sweden and Denmark). Location for this position is in Västerås, Sweden. In this role, you will be in the driving seat to develop robust, dynamic and resource loaded project schedules that meet contractual objectives and provide clear roadmaps for the execution phase. Of course, you will not be doing this alone but together with key stakeholders such as Project Managers, Project Controllers, Lead Engineers, Buyers, Site Managers and, of course, with our customers. During the project execution phase, we put planning at the heart of the project. Your main responsibility lies in maintaining the project schedule with frequent progress updates in close collaboration with the project team. You will also conduct schedule and resource analysis, provide relevant lookahead plans to stakeholders, and prepare schedule progress reporting materials both for external and internal purposes. Your responsibilities Creating, maintaining and analyzing projects, current and forecasted schedule, including costs, resources and risks in close collaboration with Project Managers and Project team members When needed, you will be the one who draws the attention of Project Managers and project team on schedule deviations, problems and solutions that may arise Active role in communicating schedule information to stakeholders Active role in developing solution options to handle delays together with the project team Following up the projects you are working with, preparing reports and analyses (S-curves, CPA, Resource Histograms, On-Time-Delivery Milestones) Your background M.Sc. or B.Sc. in relevant field Several years of experience and expertise in planning and scheduling Strong teamwork skills and ability to motivate and inspire colleagues around you Ability to prepare and maintain high quality, dynamic project schedules together with the project team Self-driven person who takes personal responsibility Goal oriented and structured way of working Experience working with Primavera P6 and if you have experience in Oracle Unifier is seen as an advantage Project Management Certificate (PMP® and/or PMI-SP®) is seen as an advantage Good written and spoken communication skills in English, Swedish is an advantage Interested to join the Team and take on exciting challenges in growing energy business? Apply for the position by May 21, 2024. We will initiate interviews as candidates apply and position will be filled as soon as a suitable candidate is found. For more information about this role, please contact Mr. Harri Paakki, Project Planning and Controls Manager, mobile +358 40 7798 049. Union representatives – Sveriges Ingenjörer: Stefan Andersson, +4610 7380821; Ledarna: Frank Hollstedt, +46 10 7387048; Unionen: Karin Ulvemark, +46 107-38 51 42 or Ingrid Rinaldo, +46 107-38 58 19. All other questions can be directed to talent partner Carina Riström, [email protected].

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
PROJEKTINGENJÖR INOM LOKALNÄT TILL ÖRESUNDSKRAFT

Vill du vara med och göra skillnad? Energibranschen är hetare än någonsin. Vi söker dig som tillsammans med våra erfarna medarbetare vill få vara med och skapa morgondagens optimala Elnät. Om verksamheten Vårt Affärsområde Distribution ansvarar för utveckling samt drift och underhåll av våra samtliga distributionsnät (el respektive fjärrvärme, gas och fjärrkyla). Avdelningen för Elnät är uppdelad i två enheter: Projekt samt Drift & Underhåll. Enheten Projekt, där denna tjänst är placerad, är en beställarorganisation och ansvarar för projektering och projektledning samt dokumentation av utbyggnads- och underhållsprojekt (reinvesteringsprojekt), som skall utföras inom lokalnät 0,4-24kV respektive regionnät med stationer 6-130kV. Om tjänsten I rollen som Projektingenjör, för projekt i lokalnäten, ansvarar du för projektering och dimensionering i dina anläggningsprojekt, som du därefter driver för genomförande. Du gör förkalkyler (EBR - kostnadskatalog) och deltar i ekonomiska uppföljningar av dina anläggningsprojekt. Vi är ett team med tydliga roller och vi arbetar i ett mycket nära samarbete med varandra. Våra anläggningsprojekt har en teknisk bredd och kan vara allt från enklare anslutningar av villahushåll till något större projekt för kunder med industri- och hyresfastigheter. Under projekteringen har du ofta ett nära samarbete med olika interna och ibland även externa specialister och samarbetspartners. Som projektingenjör har du ansvaret för att samordna och koordinera så att rätt teknisk lösning blir vald och projekterad och att lösningen är i linje med budget och är affärsmässigt sund. När projekten övergår till utförande ansvarar du för att projektets tidplan och budget efterlevs, i tätt samarbete med våra entreprenörer. Rollen är placerad vid vårt huvudkontor i Helsingborg och du rapporterar direkt till enhetschefen för Projekt (El). Om dig Vi söker dig som antingen har en utbildning med inriktning mot elkraft eller några års erfarenhet av projektering/projektledning i en beställarorganisation. Det är meriterande om du har erfarenhet från antingen montör- eller schaktvärlden. Du vet att du trivs i en roll med ett nära samarbete inom teamet och med kunder, entreprenörer och konsulter. Vi förutsätter att du har goda kunskaper inom Officepaketet och att du är van vid att självständigt skapa och hantera dokumentation och planer med hjälp av t.ex.: AutoCAD, projektverktyg och dokumenthantingssystem. Vi ser gärna att du har en kunskap inom EBR/ESA samt AMA (markentreprenad) och entreprenadjuridik. Vi förutsätter att du har körkort och att du behärskar svenska flytande, i tal och skrift. Det är viktigt för oss att du är samarbetsinriktad, öppen och tydlig i din kommunikation. Och att du är naturligt strukturerad, noga och kvalitetsmedveten. I rollen kommer du att ställas inför en del komplexa frågeställningar – Vi tror därför att det är viktigt att du trivs med problemlösning/analys och att du är bra på att prioritera det som leder arbetet framåt. Det är även av vikt att du är tålmodig och ej rädd för att ta beslut. Vill du skapa framtidens hållbara samhälle tillsammans med oss? Mångfald För oss är mångfald viktigt på riktigt. Det som gör oss olika är också det som utvecklar oss mest. Olika perspektiv, erfarenhet och personligheter är en stor del av vår nyckel till framgång. Var dig själv och bidra på ditt alldeles egna sätt - välkommen till Öresundskraft! Förmåner På Öresundskraft är vi måna om välmående och hållbara medarbetare. Därför erbjuder vi våra anställda flera förmåner. Läs mer HÄR! Kontakt Vi samarbetar med Nexer Recruit i denna rekrytering. Efter fullgjord registrering finns du i Nexer Recruits databas och kan komma att bli kontaktad i framtida rekryteringar, även om inte denna tjänst skulle bli aktuell. För närmare information om tjänsten är du välkommen att kontakta Nexer Recruit: Björn Larsson: 072-572 36 70,[email protected] eller Jenny Nilsson: 070-301 82 79, [email protected]. Tillträde till tjänsten kan ske omgående. Vi arbetar därför med ett löpande urval för intervjuer. Facklig kontakt Adam Matulaniec, Vision, 042-490 3579 Magnus Gunnarsson, Akademikerna, 042-490 3551 Om ÖresundskraftVi är 400 positiva klimataktivister som tillsammans med våra 125 000 kunder skapar smarta tjänster, resurseffektiv energianvändning och ett hållbart energisystem. Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad. Med allt ifrån el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband och stadshubb för Internet of Things till energitjänster lever vi vår vision: "För en bättre värld". www.oresundskraft.se Våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Lika enkelt ska det vara att trivas och må bra som medarbetare! Nyrenoverade kontorslokaler i all ära – alla får dessutom både träna varje vecka och årligen volontärarbeta 17 timmar på betald arbetstid. Vi har helt enkelt gett oss sjutton på att tillsammans med kunder och samarbetspartners lösa klimatutmaningarna för nordvästra Skåne. Kom och hjälp oss i detta viktiga arbete! #tillsammansför17 Välkommen med din ansökan! Sökord: projektingenjör / elkraft / lokalnät / regionnät / EBR / ESA / projektör / beredare / elnät /

22 april 2024
Sista ansökan:
9 oktober 2024
Project Developer - Grid Scale Batteries

What We DoSwiftly becoming Sweden’s industry leader in battery storage and quickly expanding in selected European markets, our journey is defined by combining pioneering technology with flexible energy assets. As both Battery Energy Storage System (BESS) developers and technology providers, we leverage our core to optimize the electricity system of today through services such as frequency regulation, local congestion management and peak shaving – while also developing the system of tomorrow by enabling planability for both energy producers and consumers. About the role.Now we are looking for a Project Developer to join our team that is working on Grid Scale Battery projects in the BeNeFr region - Belgium, The Netherlands and France. You will join our highly driven, dedicated international team that plays a pivotal role in growing our business. As a part of the role, you will be working on establishing Flower on the Belgium energy market, as well as learning about the Belgium power system and BESS project development in Belgium. Within each project you will be responsible for its different stages, for example, you will identify grid and land owners to develop sites for grid-scale batteries, building permits and market regulations. As well, as part of the project management, you will maintain dialogues and negotiations with all relevant stakeholders. Further duties will include the following: Maintaining and upkeeping the best practices of project execution and related work Continuously working on internal and external structural and strategic improvements. Reporting on project progress and performance promptly. Maintain industry knowledge on relevant wider issues and representations within the power sector. Explore new opportunities and ideas for Flower in the BeNeFr energy market. Internal communication and cooperation with other teams. The role may include business travels. We’re looking for someone resourceful and eager to contribute to the continuous development of our projects and vision to provide the world with access to more sustainable energy sources. Skills and Requirements: Working in a scale-up environment is a fast-paced and exciting opportunity for many professionals. This means lots of freedom to impact and innovate and a big responsibility to make things happen. We believe that you have excellent interpersonal, negotiation, and problem-solving skills, as the job will require establishing new partnerships and collaborations. Further, you are proactive, creative, and solution-oriented with strong attention to detail. Lastly, you are self-driven, hungry for development and growth, and a team player. We believe that you have a background and/or a degree in business, engineering, project management, or similar. Fluency in written and spoken French or Dutch, and English Languages are required. Also, it is a plus, but not a must, if you have: Experience and/or education within the energy sector. Experience in project development and/or project management. Previous involvement in infrastructure projects, preferably within energy. LocationWe value office collaboration but support remote work. Our office is at Söder Mälarstrand 21, minutes away from Gamla Stan subway station in Stockholm. ApplyTo apply, please submit your resume and a cover letter highlighting your relevant experience and why you feel you would be a great addition to our team. In the recruitment process you will meet with the Talent Acquisition Specialist, our VP of Asset Development & Partnerships, and CEO. Our corporate language is English, as we have over 20 nationalities in the office, so we want you to submit your CV in English. We look forward to hearing from you! ---- Are you curious about our other job opportunities at Flower? We have additional roles listed on our careers page. Follow the link and check out all our available positions.https://flower.teamtailor.com/jobs

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 september 2024
Projektledare Batteriinstallation till snabbt växande bolag i framtidsbr...

Vill du vara med och bidra till en grönare framtid tillsammans med oss? Som ett led i vår tillväxtresa behöver vi bli fler projektledare och vi söker dig som vill ha en bred och utvecklande roll inom projektledning av batteriinstallation. STELLA Futura erbjuder dig en spännande roll i ett spännande bolag verksamt inom en snabbt växande framtidsbransch - grön energi med visionen att göra förnyelsebara energisystem tillgängliga överallt. Du erbjuds att bli del av en internationell och dynamisk arbetsplats som präglas av entreprenörskap och laganda där vi hjälper varandra till framgång och en mer hållbar framtid. Arbetsinnehåll Som Projektledare Stora Projekt hos STELLA så kommer du vara en del av ett nytänkande och vasst team som leder utvecklingen av batteriaffären i Sverige. Du kommer att projektleda större installationer av batterianläggningar hos energibolag, industrier, logistikcenter och fastighetsbolag. Du är den viktiga, sammanhållande länken mellan sälj och operations då projekten går in i kontraktsskedet. Därefter leder du projektet under hela genomförandefasen. Du kommer att ha en kontinuerlig och nära dialog med kunden och många andra externa kontaktytor som t.ex. våra partners inom anläggning, konstruktion och elektronik. I dina arbetsuppgifter ingår att upprätta all dokumentation nödvändig för att installationsteamet ska kunna utföra projekten på bästa sätt i enlighet med tillämpliga krav, lagar och regler gällande t.ex. arbetsmiljö, säkerhet och kvalitet. I det ingår att upprätta ekonomi- och tidsplaner och sörja för att dessa efterlevs. Du svarar också för att upprätta mötesstruktur med projektets intressenter och aktivt delta i dessa möten. Våra kunder finns över hela Sverige och du behöver ha möjlighet att resa i tjänsten -ibland med kort varsel. Då batteribranschen är ny kommer du ha stor chans att kontinuerligt utveckla och förbättra samarbetet med kunder, entreprenörer och underleverantörer. I takt med att STELLA Futura växer förväntas du också vara delaktig i det kontinuerliga arbetet kring intern processutveckling. Vem vi söker Eftersom vi jobbar med batterisystem är det självklart meriterande om du redan idag jobbar inom samma bransch eller har erfarenhet av liknande installationer inom energisektorn. Kanske är du idag projektledare inom solinstallation eller annat bygg- och fastighetsrelaterat område? Du har givetvis full koll på ABT 06. Eftersom du kommer att jobba med komplexa projekt är ordningssinne och förmåga att strukturera ditt eget arbete av största vikt för framgång i rollen. Vidare är du en tydlig kravställare som med ditt pragmatiska förhållningssätt vinner kundens förtroende. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska. Om du dessutom är lösningsorienterad och prestigelös så har du goda förutsättningar att lyckas som projektledare. Om Stella Futura Stella Futura är teknikoberoende och erbjuder marknadsledande hållbara energilösningar som inkluderar både batterisystem och solinstallationer. Kunder är industrier, offentliga inrättningar samt kommersiella fastigheter. En nyckel är att med finansiella partners erbjuda affärsupplägg och finansieringslösningar som gör det möjligt för kunden att köpa energilösningen som en service, utan tunga initiala investeringar. Genom att kombinera djup ingenjörskompetens med nya finansieringslösningar skapar Stella Futura förutsättningar för en snabb grön omställning för sina kunder. Företaget bedriver verksamhet i Sverige och genom dotterbolag i flertalet afrikanska länder. Företaget ägs av grundarna samt Profura.

11 december 2023
Sista ansökan:
29 maj 2024