Socialchef/Socialdirektör

Sök bland 5 lediga jobb som Socialchef/Socialdirektör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arboga kommun söker Socialchef/förvaltningschef

”I Arboga har vi nära till beslut, där du kan vara med och påverka såväl i det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbete. Du har ett helhetstänk och ser betydelsen av att bygga relationer, som bidrar till en öppenhet och ett långsiktigt förtroende och stolthet hos medarbetare och kommunens invånare. Min förhoppning är att tillsammans med dig, övriga chefer i ledningsgruppen och medarbetare arbeta för att hela kommunen når sin fulla potential. Välkommen till Arboga kommun!” - Anders Neuman, kommundirektör. Socialförvaltningen Nu söker Arboga kommun en ny socialchef tillika förvaltningschef då den nuvarande socialchefen, Ingela Iversen, planerar att gå i pension under hösten 2024. Ingela har under sina år i kommunen upplevt en stimulerande och rolig arbetsmiljö med en engagerad och kunnig personalstyrka i spetsen. Nu strävar hon efter en smidig övergång till sin efterträdare. Socialförvaltningen har idag 430 anställda. Den dagliga verksamheten leds av socialchefen tillsammans med ledningsgruppen, som består av fyra verksamhetschefer och en administrativ chef, med stöd av ekonomiavdelningen och HR. Förvaltningen består av verksamheterna: Individ- och familjeomsorg Vård och omsorg Verksamheten för funktionsstöd Arbete- och vuxenutbildning Central administration Socialförvaltningens vision är – Vi skapar en bättre tillvaro. Tillsammans strävar förvaltningen aktivt mot att möta denna vision och har genom åren skapat en arbetsmiljö där medarbetare känner både stolthet och trivsel. Samarbeten mellan KAK- kommunerna (Kungsör, Arboga, Köping) rör missbruksvård, arbetsmarknad och öppenvården Barn och familj, familjerätt samt familjehemsarbete. Ditt framtida uppdrag Socialchefens uppdrag är ett helhetsansvar för socialförvaltningens uppdrag och ett ansvar för att aktivt bidra till utvecklingen i hela kommunen. Arbetet ska genomföras enligt det uppdrag som förvaltningen har och enligt den lagstiftning som verksamheten lyder under. Socialchefen har det yttersta ansvaret att: Förvaltningen drivs mot en ekonomi i balans. Inspirera till ett gott utförande av socialförvaltningens tjänster till medborgarna. Ansvara för att nämndens beslut verkställs. Utveckla verksamheten, för att på så vis möta framtida krav och förväntningar på kommunen. Säkerställa att förvaltningen uppnår de resultat som kommunfullmäktige och socialnämnden fattar beslut om. Utveckla samarbeten på ”tvärs” i kommunen för att lösa angelägna och komplexa frågor såsom integrationsfrågor, kompetensförsörjning och en välmående arbetsplats. Socialchefen rapporterar till nämnden och till kommundirektören. Socialchefen ingår i kommundirektörens ledningsgrupp. Vem söker vi? Vi ser att du som söker har följande kunskaper och erfarenheter: Relevant högskole-/universitetsutbildning. Erfarenhet av att leda en komplex organisation med flera beslutsnivåer. Kunskap om de lagar som påverkar socialförvaltningen, bland annat socialtjänstlagen, juridik kring upphandling och avtal, arbetsmiljölagen, hälso- och sjukvårdslagen och lagen om stöd och service för funktionshindrade. Flera års erfarenhet av att framgångsrikt leda andra chefer samt driva en verksamhet inom någon av socialförvaltningens områden. Erfarenhet av samverkan inom kommun eller region för att lösa gemensamma övergripande frågor. Erfarenhet av att skapa resultat som är förankrade i de politiska besluten. Ett starkt intresse för samhällsfrågor och konkret erfarenhet av förändrings- och förbättringsarbete i en politiskt styrd organisation. För att lyckas i rollen som socialchef är du en engagerad och handlingskraftig ledare med förmågan att hantera föränderliga miljöer. Din erfarenhet och kunskap inom förvaltningens område gör dig trygg och beslutsam, med förståelse för ekonomiska konsekvenser och utmaningar i en kommun av Arbogas storlek. Vidare är du ansvarstagande och skapar trygghet och struktur i arbetet samt är uthållig och effektiv i potentiella motgångar. I rollen som ledare är du även öppen för andras kunskaper och du bygger långsiktiga relationer för att främja öppenhet och samarbete. Utöver detta har du en god förmåga att hantera komplexa frågor, vilket skapar ett förtroendefullt arbetsklimat. Som ledare värdesätter du kommunens värdegrund och bidrar till en öppen och respektfull kommunikation internt och externt. Vad kan Arboga kommun erbjuda dig? Arboga är en kommun där det är nära till beslut och där du kan vara med och påverka i såväl det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Du kommer till en kommun som är i ett spännande skede där du verkar i en miljö som präglas av närhet och handling. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor och medarbetare möts du av sammanhang där man vill skapa en god omsorg som präglas av trygghet, vänlighet och delaktighet. Du blir också en del av en skicklig och kompetent grupp, vilket tjänar som inspiration och bollplank. Inte minst kommer du bli en nyckelperson i kommunens utveckling och framtid för att Arboga ska förbli en kommun med en inspirerande livsmiljö för alla. Välkommen att anmäla intresse för tjänsten Blir du nyfiken och vill veta mer? Läs hela rollbeskrivningen här. Känner du att du är rätt person för uppdraget? Då ser vi gärna att du skickar in din intresseanmälan till oss senast 2 juni 2024. All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting. För mer information kontakta: Mia Haglund: [email protected] 072-396 05 82 Observera att en bakgrundskontroll kan förekomma för slutkandidater. Bakgrundskontrollen syftar till att verifiera den sökandes arbets- och utbildningshistorik samt eventuella andra relevanta uppgifter. Denna praxis bidrar till att upprätthålla hög integritet och trovärdighet i vår rekryteringsprocess. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande bakgrundskontroll, en säkerhetsprövningsintervju och registerkontroll kommer, i enlighet med säkerhetsskyddslagen, att genomföras innan anställning. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Verksamhetschef IFO

Arbetsbeskrivning Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få det stöd som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, insatser till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens kompetensförsörjningsenhet. Socialförvaltningen är uppdelad i fem verksamhetsområden: Hemvård, Vård- och omsorgsboende, Individ- och familjeomsorg, Funktionsstöd samt hälso- och sjukvård. Som verksamhetschef på Individ- och familjeomsorgen tillhör du socialförvaltningens ledning. Din närmaste chef är förvaltningschefen. Vill du bidra till att göra socialtjänsten bättre? Hos oss får du arbeta med ett utvecklingsinriktat gäng och med stimulerande, utmanande och utvecklande arbetsuppgifter, välkommen med din ansökan! Anställningsform: Tillsvidareanställning. Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse.  Senaste ansökningsdag: 24-06-09. Intervjuer sker löpande så ansök redan idag. Randstad Care ansvarar för rekryteringsprocessen men du blir anställd av Karlskoga kommun. För mer information om tjänsten eller för ett förutsättningslöst samtal kontakta gärna: Pernilla Håkansson, Rekryteringskonsult Randstad Care 0701–606446 alt [email protected] Fackliga företrädare; Vision 0586–61361 Ansvarsområden Inledningsvis kommer tjänsten innebära att införandet av den nya socialtjänstlagen kommer att vara i fokus med utgångspunkt i tillitsbaserade arbetssätt. Som verksamhetschef inom socialtjänsten är du ansvarig för att säkerställa att verksamheten når sina mål om att bedriva effektivt socialtjänst med hög kvalitet för kommunens medborgare. Ditt främsta uppdrag som verksamhetschef är att tillsammans med övriga chefer och ledning skapa de nödvändiga förutsättningarna för organisationens omställningsarbete inför den nya Socialtjänstlagen. I din roll har du ett helhetsperspektiv där du sätter riktningen baserat på övergripande mål och driver strategiska processer framåt. För att lyckas med uppdraget är samarbete och samverkan både internt och externt avgörande. Du förväntas skapa goda förutsättningar för ett nära samarbete med politiska företrädare och genom olika utredningar presentera information för förvaltningens politiska nämnd. Du rapporterar direkt till förvaltningschefen och har en självklar roll i förvaltningens ledning. Kvalifikationer Som sökande har du förmågan att effektivt samverka med olika aktörer både internt inom organisationen och externt med samarbetspartners. En central del av rollen är att kunna skapa och leda genom tillit, där förmågan att inspirera och engagera medarbetare är avgörande. Meriterande för rollen är att du tidigare haft erfarenhet som andra linjens chef, med särskild betoning på att leda i förändringsprocesser och driva större förändringsprojekt inom socialtjänsten. Din förmåga att navigera i komplexa situationer och hantera utmaningar på strategisk nivå kommer att vara avgörande för att lyckas i rollen. Som verksamhetschef förväntas du ha ett särskilt fokus på din kärnverksamhet men också ta ett förvaltningsövergripande ansvar och ibland kommunövergripande. Vi vill att du är trygg i din yrkesroll och har förmåga att leda, inspirera och motivera dina medarbetare och genom det skapa möjligheter till utveckling. Med din struktur, stabilitet och goda samarbetsförmåga strävar du mot resultat och god kvalitet i verksamheten. Vi vill att du har förmåga att se händelser i ett större sammanhang, kunna tänka långsiktigt och se direkta konsekvenser av olika beslut. Du har god förmåga att kommunicera, lyssna och arbeta med grupper på ett konstruktivt sätt samt arbetar gärna tillsammans med andra. Samverkan på övergripande nivå både internt och externt är en av de viktigaste delarna av ditt uppdrag och därför vill vi att du har god samarbetsförmåga och lätt för att knyta kontakter. Som verksamhetschef förväntas du ha ett särskilt fokus på din kärnverksamhet men också ta ett förvaltningsövergripande ansvar och ibland kommunövergripande. Om företaget Karlskoga kommun I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur, den högteknologiska industrinäringen och mycket mer. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Karlskoga är vackert beläget vid Möckelns strand och här bor ca 30 000 invånare. Det är en stad med framtidstro som bubblar av aktiviteter och nytänkande.

13 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Arjeplogs kommun söker socialchef

I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel. Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö. Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen. Beskrivning Som socialchef vill vi att du ska leda och utveckla Arjeplogs kommuns sociala verksamhet med sikte på framtiden och med fokus på bl. a. ledarskap, effektivitet samt kvalitet. Du innehar det övergripande ansvaret inom sociala verksamhetsområdet, detta ansvar omfattar bl.a. planering/budgetering, analyser och uppföljningar, personalledning och att systematiskt driva ett löpande förbättringsarbete. Du vidareutvecklar verksamheten ur ett helhetsperspektiv där ständiga förbättringar och delaktighet är starka ledord. Arjeplogs kommun arbetar för att främja människors trygghet genom att erbjuda tjänster av både förebyggande och åtgärdande karaktär. Inom socialas verksamhetsansvar ingår bland annat äldreomsorg, omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg, hemtjänst, hemsjukvård och rehabilitering. Arbetsuppgifter Som socialchef arbetar du utifrån de politiskt uppsatta målen, du leder, följer upp och utvecklar avdelningen. Arbetet innebär att du, under det sociala utskottet och kommunchefen, har fullt budget- och personalansvar för kommunens samlade socialtjänst. Du driver verksamheten, sätter mål och utvecklar den egna verksamheten i enlighet med kommunens strategi. Du leder avdelningens ledningsgrupp och ingår i den kommunala ledningsgruppen som leds av kommunchefen. Kvalifikationer Vi söker dig som har en för tjänsten relevant akademisk utbildning samt en gedigen erfarenhet från liknande verksamhetsområden. Vi ser gärna att du har arbetat i ledande befattning och har erfarenhet av att hantera ekonomi/budget, personal- och arbetsmiljöfrågor. Som person har du ett tydligt och coachande ledarskap samt ett stort engagemang. Du är mål och resultatinriktad och har god kunskap inom de aktuella lagrummen avseende offentlig sektor främst inom socialtjänsten. Du är väl insatt i den kommunala beslutsprocessen och i din yrkesroll är du strategisk, kommunikativ och utvecklingsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass, detta innebär att i det fall tjänsten blir placerad i säkerhetsklass så behöver en godkänd säkerhetsprövning genomföras innan tjänsten tillsätts. Det kan även innebära att du som sökande måste vara svensk medborgare. B-körkort är ett krav. Övrigt Tillträde enligt överenskommelse Varaktighet tills vidare Sysselsättningsgrad tills vidare Provanställning kan komma att tillämpas Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

8 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Socialchef till Skinnskattebergs kommun

”Var med och forma framtiden i Skinnskattebergs kommun! Just nu har vi en spännande möjlighet öppen för dig som är intresserad av att axla rollen som socialchef hos oss. Det här är en perfekt tjänst för dig som är duktig på att jobba utvecklingsorienterat samtidigt som du kan prioritera hög kvalitet i vår kärnverksamhet. Vi söker en socialchef som kan leda vägen framåt och som är skicklig på att skapa engagemang och delaktighet bland teamet för att nå gemensamma mål. Vi välkomnar helt enkelt en trygg och framåtsträvande ledare med hjärtat på rätt ställe. Vi ser fram emot din ansökan!”  -Thomas Lindberg-kommunchef. Sammanhang och roll Socialförvaltningen i Skinnskattebergs kommun omfattar vård- och omsorg, individ- och familjeomsorg, LSS, arbetsmarknad och integration, socialpsykiatri, kommunal hälso- och sjukvård, hemsjukvård, interkommunal samverkan för familjerätt och ungdomsmottagning. Som socialchef är du ansvarig för att leda och utveckla socialförvaltningen genom ett brett samarbete, både internt och externt. I rollen ingår personalansvar för sju medarbetare samt ansvar för arbetsmiljö, verksamhet och ekonomi. För att fortsätta utveckla socialförvaltningen kommer du att behöva fokusera på områden som: - kompetensförsörjning - bemanning - digitalisering och effektivisering Som socialchef är du direkt underställd kommunchefen och ingår i kommunchefens ledningsgrupp. I rollen ingår också att leda och stödja socialförvaltningens ledningsgrupp, som består av sju enhetschefer, en socialt ansvarig samordnare och en systemadministratör. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Relevant akademisk utbildning. - God kunskap om socialtjänstlagen. - Erfarenhet av verksamhets- personal- och budgetansvar inom relevant område samt erfarenhet av att leda chefer. - God operativ och strategisk förmåga. Det är meriterade är om du har erfarenhet av arbete på högre chefsnivå inom offentlig sektor och politisk styrd verksamhet. Har du erfarenhet av förbättringsarbete är även detta ett stort plus i kanten. För att lyckas i rollen behöver du vara en trygg och tydlig ledare som är beslutsam och kommunikativ. Du bör även ha ett genuint intresse för människor och vara skicklig på att skapa hållbara relationer baserade på ömsesidigt förtroende. Dessutom är det viktigt att du strävar efter att uppnå goda resultat och har förmågan att slutföra det du påbörjat. Din positiva och samarbetsvilliga inställning smittar av sig och gör det enkelt för dig att engagera andra och skapa en känsla av samhörighet i teamet. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Information och intresseanmälan All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting. Anmäl ditt intresse för tjänsten senast den 19 maj 2024.  För mer information kontakta rekryteringskonsult: Anneli Wallin - 072-398 02 77 - [email protected] Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Därav kan en säkerhetsintervju bli aktuell. Varmt välkommen med din intresseanmälan! Om Skinnskatteberg I hjärtat av Bergslagen ligger Skinnskatteberg, känd för sin natur med djupa skogar, fiskrika sjöar och bra utbildningsmöjligheter i kombination med rikt kultur- och föreningsliv. Kommunens 4 400 invånare kan bland annat njuta av 244 sjöar och vattendrag samt 12 naturreservat. Skinnskatteberg är en av tio kommuner i Västmanlands län, ett län där det råder stark ekonomisk tillväxt. Kommunfullmäktige, med 25 ledamöter, utgörs av ett samarbete mellan Moderaterna (2 mandat), Centerpartiet (1 mandat), Liberalerna (5 mandat), Socialdemokraterna (9 mandat), Vänsterpartiet (2 mandat) samt Sverigedemokraterna (6 mandat). Kommunen strävar efter att förbli en attraktiv kommun att både leva och driva företag i. För både attrahera nya invånare och säkra befintliga invånares behov, satsas på nybyggnation av hyreslägenheter, tomtutveckling för villabyggande och bra boenden för äldre. Totalt arbetar ca 400 (tillsvidare- och visstidsanställda) personer i kommunen. Läs mer på skinnskatteberg.se samt upplevskinnskatteberg.se. AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan.

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Föreståndare HVB

Om jobbet  Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer.  På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/.  Uppdrag  Att vara föreståndare på Samskapa kan beskrivas som att du driver ett ”litet företag i företaget”. Du säkerställer att arbetet med ungdomen bedrivs i enlighet med lagar och krav. Med stöd av befintlig struktur och kultur, samt stöd av ett företagsövergripande utvecklingsteam får du förtroende och handlingsfrihet att utföra ditt uppdrag i enlighet med Samskapas kontext och koncept, som du applicerar i ditt dagliga arbete.  Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med kreativa och lösningsfokuserade medarbetare i en omsorgsmiljö som präglas av en stark tro på människors inneboende resurser. Vi ser fram emot att uppmuntra och ta vara på dig och dina idéer i det dagliga arbetet.  Som föreståndare kommer du att ansvara för att planera, samordna, utveckla, följa upp och leda med huvudfokus på ”de fyra resorna”  Ungdomsresan – att stödja ungdomen FRÅN innan denne flyttar in, TILL dess att ungdomen tagit sitt nästa steg i sin utveckling (nästa insats eller hem). Medarbetareresan – från rekrytering (med stöd från HR), genom introduktion, tillsvidareanställning och eventuellt in i avtackning. Kundresan – FRÅN placeringsförfrågan TILL dess att ungdomen tagit sitt nästa steg. Förbättringsresan - FRÅN nuläget TILL önskat läge när det gäller samtliga processer i verksamheten. En viktig kulturell princip på Samskapa och i ungdomsresan är att vi är uthålliga och att vi står kvar. Vi är övertygade om att det är en avgörande faktor för att lyckas, vilket vi anser är vårt professionella ansvar. Krav   Minst 2 års yrkeserfarenhet med kvalificerat socialt arbete inom barn och ungdom Tidigare erfarenhet av en arbetsledande roll med personal-, kvalitets-, behandlings- och ekonomiansvar som föreståndare/verksamhetschef Socionomutbildning som omfattar 3 år eller annan adekvat utbildning enligt föreskrifter från IVO Behörig att kunna stå på tillstånd hos IVO Goda kunskaper inom NPF Trygghet i skriftlig och muntlig framställan B-körkort Meriterande   Erfarenhet av arbete på HVB-hem Ledarskapsutbildning Kvalitetsrelaterad utbildning/erfarenhet Erfarenhet och/eller utbildning inom Lågaffektivt bemötande (LAB), KBT, MI NPF-utbildningar Steg 1 utbildning Personliga egenskaper För att lyckas i rollen ser vi att du har ett starkt engagemang för socialt arbete och är en självgående ledare. Du skall trivas med att arbeta verksamhetsnära och i tätt samarbete med dina behandlingspedagoger. Vidare så har du ett disciplinerat, handlingskraftigt och kvalitetsinriktat förhållningssätt och du uppskattar förändring och utvecklingsarbete. Du är stresstålig och flexibel och vi tror att du med prestigelöshet och kommunikation skapar delaktighet, förtroende och trygghet hos dina medarbetare.   Information om rekryteringsprocessen I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister i samband med anställning. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem. För att underlätta rekryteringsprocessen bör du direkt i samband med din ansökan begära utdraget, då handläggningstiderna kan vara långa. Urval och intervjuer genomförs löpande. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan! Information om tjänsten   Omfattning: Heltid Placering: Sölvesborg Arbetstid: Heltid/förtroendetid Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning Om anställningen Lönetyp: Fast månadslön Arbetsgivaren   Samskapa behandling AB   http://www.samskapa.com

23 april 2024
Sista ansökan:
1 juni 2024