Socialsekreterare

Sök bland 269 lediga jobb som Socialsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Socialsekreterare - Ungdomsgruppen i Bromma

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Välkommen till oss Vi söker nu en ny kollega till Ungdomsgruppen! I Ungdomsgruppen arbetar 7 socialsekreterare, en socionom hos polis och en biträdande enhetschef. Vi arbetar aktivt med hur du som medarbetare upplever din arbetsmiljö och vi har ett utvecklingsfokus på enheten. Barns delaktighet är en central del av vårt arbete och vi har flera barnrättsombud på enheten. Under 2023 har vi startat upp arbetet med intressegrupper och litteraturstudier där våra medarbetare får möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom områden som de finner särskilt intressant. Vår enhet består av medarbetare som har en positiv inställning till arbetet, ställer upp för varandra och skapar arbetsglädje även i tuffa situationer.  Bromma stadsdelsförvaltning är en av Stockholm stads 11 stadsdelar. Bromma ligger nära Stockholms innerstad och vid Mälaren med dess vackra natur. Stadsdelen har ca 82 000 invånare. Vi sitter i nybyggda lokaler i Bromma Blocks med närhet till goda kommunikationer och affärer. Enheten för barn och unga består av en enhetschef, fem biträdande enhetschefer, en metodutvecklare samt två administratörer. Enheten är indelad i en mottagningsgrupp, en barngrupp (0-11 år), en ungdomsgrupp (12-17 år), en syskongrupp (0-17 år) samt en arbetsgrupp för familjevård och kontaktverksamhet. Vi erbjuder Vi erbjuder dig friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling och flexibel arbetstid. Som ny medarbetare hos oss erbjuds du god introduktion oavsett tidigare erfarenhet av yrket och vi har en introduktionsplan som följs upp regelbundet under din första tid hos oss. Vi på enheten för barn och unga i Bromma: Deltar aktivt i omställningen till ny socialtjänstlag genom medverkan i NUSO (nationell uppföljning av socialtjänstens omställning) Deltar i flera samverkansformer med interna och externa aktörer såsom exempelvis andra enheter, polis och skola/förskola Följer regelbundet upp din sociala arbetsmiljö genom "Brommasamtal" Har regelbunden individuell ärendehandledning samt extern handledning Möjlighet till fortbildning både på grund och fortsättningsnivå Din roll Som utredande socialsekreterare i Ungdomsgruppen kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att utreda barns behov av skydd och stöd samt följa upp insatser enligt SoL och LVU. Vi arbetar med Signs of Safety som förhållningssätt där vi aktivt arbetar med att mobilisera och involvera den unges nätverk för att tillsammans hitta lösningar på svårigheter i hemmiljön. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga grupper inom den egna verksamheten men även med externa aktörer såsom skolor/förskolor, BVC, polis, åklagare och BUP. Som socialsekreterare kommer du ha veckomöten med din arbetsgrupp, individuell ärendehandledning, extern handledning samt arbeta i nära samarbete med kollegor och biträdande enhetschef. Din kompetens och erfarenhet För att vara aktuell för tjänsten ska du ha fullgjord socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga, utbildning inom barnsamtal, erfarenhet av Signs of Safety, BBIC samt Stockholm stads dokumentationssystem Paraplyet. Vi söker dig som är nyfiken, engagerad och har en vilja att driva din egen och enhetens utveckling framåt. För att trivas hos oss ska du tycka om ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Vi söker dig som har hög personlig mognad, är empatisk och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är självgående och har förmåga att upprätthålla en god struktur i ditt arbete samt har förmåga att behålla lugnet i krävande situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du är förtroendeingivande och har förmåga att etablera god kontakt med människor som befinner sig i utsatta situationer. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig skrift då dokumentation utgör en stor och viktig del av arbetet. Du kan hantera komplexa frågor och har en god analyserande förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan ske under ansökningstiden. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Webbplats: start.stockholm

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Socialsekreterare för konsultuppdrag inom Våld i nära relation

Om jobbet Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Nu söker vi dig som är utbildad socionom med flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning våld i nära relation till uppdrag i Stockholm.  Vi erbjuder dig flexibelt upplägg, trygga anställningsvillkor, bra lön och goda förmåner. Du får en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du får chansen att bredda din kompetens, få nya erfarenheter och utvidga ditt kontaktnät. Om Dedicare Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela Sverige som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Vi har ramavtal med flera kommuner i hela landet och kan således erbjuda dig ett stort urval av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa. Vem är du? Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självgående och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Som person är du flexibel, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig effektivitet liksom god förmåga att ta egna initiativ. Vi erbjuder Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande: -                     Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag -                     Du får en lön som är synonym med dina prestationer -                     Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens -                     Du får personlig och nära kontakt med din konsultchef -                     Du får möjlighet att medverka på träffar och utbildningar som Dedicare anordnar för anställda konsulter Blir du konsult hos Dedicare kommer du ha kontakt med konsultchef Hanna Magnusson. Hanna har arbetat som konsultchef inom socionombemanning på Dedicare sedan 2017. Välkommen med din ansökan! Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

16 maj 2024
Sista ansökan:
27 juni 2024
Socialsekreterare/resurshandläggare övergripande IFO

Är du socionom? Vill du ha ett brett och varierat arbete där du får arbeta inom hela socialtjänsten?  Vi söker nu två socialsekreterare som stärker upp vår organisation. Du kommer att ha uppdrag inom hela IFO där behov uppstår, t.ex. vid längre frånvaro eller vid personalomsättning. Om arbetsplatsen Verksamheten Individ och familj ger råd, stöd och riktade insatser till personer och familjer med brister i sin sociala trygghet. Målet är att stärka deras resurser och möjligheter att leva ett självständigt liv. I verksamheten ingår Biståndsenheten, Barn och ungdomsenheten, Vuxenenheten, samt Arbetsmarknad och Integration.  Arbetsuppgifter I rollen som resurshandläggare får du möjligheten att arbeta i en omväxlande och utmanande roll där dina uppdrag varierar inom hela Individ- och familjeomsorgens myndighetsutövning. Du bidrar och täcker upp vid frånvaro, vakanser, samt stödjer handläggare vid hög belastning. Allt för att främja arbetsmiljön för medarbetarna inom IFO. Med en vardag där handläggningsuppdragen varierar ställs det såklart krav på trygghet och erfarenhet av de olika uppdragen och handläggningsprocesserna inom IFO. Dina kollegor hittar du i den enheten du för tillfället har ditt uppdrag. Vi erbjuder en spännande roll där du både skapar dig en bred erfarenhet och en förståelse för Individ- och familjeomsorgen som helhet. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du behöver kunna kommunicera och dokumentera, vilket gör att du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du använder datorn och digitala system som en del av din vardag. Önskvärt är att du kan dokumentera i Pulsen Combine.  B-körkort krävs.  För att lyckas i den här rollen behöver du kunna ta ansvar, jobba strukturerat och driva dina frågor vidare. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda samarbeten med såväl dina närmsta kollegor som andra aktörer. Du sätter "kundens" perspektiv i fokus. Du har lätt att anpassa dig till nya situationer.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor Tillsvidare, heltid, Dagtid, flextidsavtal finns Tillträde enligt överenskommelse Individuell lönesättning Provanställning kan komma att tillämpas Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-06-09. Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.  Upplysningar Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: Verksamhetschef, Marina Dickfors, tfn. 0224-74 90 33, [email protected]  Fackliga kontaktpersoner: Vision, Thomas Roberg, tfn. 0224-74 96 62, [email protected] Om Sala kommun Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare varav ca 13 000 i Sala stad. Tack vare korta avstånd, avgiftsfri kollektivtrafik och bra service runtom i hela kommunen finns möjlighet till livskvalitet och en enklare vardag. I kommunen finns ett starkt näringsliv, ett rikt föreningsliv och natursköna områden som inbjuder till aktivitet och rekreation. När längtan till storstan tar över kan du med enkelhet ta tåget. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. Är du inte redo att lämna storstan för Sala än så går det naturligtvis bra att pendla, vilket flera av våra 2000 medarbetare gör. Läs mer om Sala på www.sala.se.   Välkommen med din ansökan! Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Socialsekreterare inriktad mot våld i nära relation

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerätt. ARBETSUPPGIFTER Rollen som Socialsekreterare inom barn och ungdom med inriktning VINR innebär att du är ansvarig handläggare primärt för ärenden där det finns oro för relationsvåld eller när barnet är medföljande på skyddat boende. Du är tillsammans med ytterligare en socialsekreterare med inriktning ViNR ansvarig för att utreda barnets behov samt följa upp insatsen under placeringstiden. Arbetet innebär myndighetsutövning enligt SoL, LVU samt den nya lagen Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende. Du är en del av en av utredningsgrupperna på barn och ungdom samtidigt som du jobbar nära med handläggare från gruppen Våld i nära relation. Vi vet att socialsekreterare ofta har en tuff och utsatt position och därför jobbar vi hårt med att tillsammans förbättra arbetsmiljön på vår förvaltning. Till stöd i ditt arbete har du tillgängliga och närvarande chefer samt ett glatt gäng kollegor. Som ytterligare stöd har vi centrala stödfunktioner (processledare, senior socialsekreterare, placeringssekreterare och SIP-samordnare) knutna till enheten. De agerar bollplank till dig och dina kollegor, avlastar och säkerställer hög kvalitet och trygghet i ärendehanteringen. Vår seniora socialsekreterare och processledare garanterar en grundlig och individuell introduktion oavsett om du har arbetat flera år i yrket eller är ny. Vi värnar om varandra och ställer upp för varandra. Ett plus är om du gillar att fika med oss andra. Den höga samlade kompetensen inom förvaltningen, tillsammans med det stora antalet interna utbildningar, gör att du hela tiden har möjlighet att utvecklas. Vill du prova på något nytt eller medverka i verksamhetsutvecklingen, så ser vi till att det blir verklighet. Vi har tillit till dig och du har stor frihet i hur du sköter ditt jobb. Det finns ett medmänskligt perspektiv i vår handläggning, där du tillåts att göra det lilla extra. Tillsammans driver vi utvecklingen för att fortsätta vara en kommun i framkant för kommuninvånarnas bästa. KVALIFIKATIONER Socionomexamen är ett krav. Du är specialiserad på våldets mekanismer och behöver ha förmåga att fokusera på barnet. Du har goda kunskaper i svenska både skriftligt och muntligt. Språkkunskaper utöver svenska och engelska är en tillgång. För att klara uppdraget ska du ha gedigen erfarenhet av handläggning inom barn och ungdom och/eller erfarenhet av arbete med våld i nära relation. Du behöver ha körkort då resor inom hela Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Som person är du strukturerad och du organiserar och planerar ditt arbete väl, vilket gör att du slutför det som har påbörjats och du tycker att det är viktigt att hålla deadlines. Du är en stabil person som har förmåga att behålla lugnet i stressiga situationer och du lyckas hantera stress konstruktivt vilket bl.a. visar sig i att du kan behålla ett gott humör även vid press och motgångar. Du har förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och du fokuserar på rätt saker. Du är trygg som person och orkar stå upp för dina åsikter och säga ifrån vid behov. Du har också förmåga att skilja på sak och person. Sist men inte minst är din inställning att det är via ett gott samarbete man når verksamhetens mål och dessutom har man roligare och mår bättre under tiden. Du har dokumenterad förmåga att samarbeta bra med andra människor där du tillsammans med dina kollegor finner lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är smidig, lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Under rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprov förekomma. Dessutom genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Socialsekreterare, barn och unga verkställighet

Vi utökar vårt team och söker nu två engagerade socialsekreterare. Vi söker dig som vill ingå i ett arbetslag där vi jobbar mest av allt för andra men även för varandra. Socialkontoret är kommunens största förvaltning. En av förvaltningens avdelningar är individ- och familjeomsorgen som arbetar med stöd till barn, unga och deras familjer. Individ och familjeomsorgen är uppdelad i tre grenar. Barn och unga utredning, vuxen utredning och verkställighet samt barn och unga verkställighet. Inom verksamhetsgrenen för Barn och unga verkställighet finns ansvar för förebyggande insatser och öppenvård för barn och unga. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare med ansvar för placerade barn och ungdomar är du ansvarig för att följa upp, utreda och verkställa insatser och beslut rörande barn och unga. Det innebär bland annat barn och ungdomar som bor i familjehem, stödboende, hvb eller på sis hem. Du är en länk mellan olika aktörer. Målsättningen är att ge goda förutsättningar till förändring. Du ansvarar för att hålla ihop helheten för det placerade barnet, ungdomen och dess nätverk. I uppdraget förkommer det resor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen med goda kunskaper i lagstiftning som berör verksamhetsområdet. Har du erfarenhet av utredningsarbete samt att möta och vägleda människor i kris ser vi det som meriterande. En förutsättningen för jobbet är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt har B-körkort. Som person är du trygg och hanterar utmaningar på ett konstruktivt sätt. Du känner dig bekväm med att strukturera och planera ditt arbete självständigt samt har en god initiativ- och samarbetsförmåga eftersom du kommer att möta människor i olika livssituationer och samarbeta med andra instanser. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Socialsekreterare Enheten för barn och familj

Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö.Välkommen att söka tjänsten som socialsekreterare hos Enheten för Barn och familj  i Vimmerby kommun! På vår enhet finns stor erfarenhet, hög kompetens och mycket arbetsglädje. Enheten består av socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, familjebehandlare samt socialadministratör och enhetschef. Vi vill skapa en uthållig individ- och familjeomsorg genom en långsiktig satsning på ett processorienterat arbetssätt med ett nära ledarskap i mindre arbetsgrupper. Utöver ett stimulerande och varierande arbete där du får möjlighet att göra skillnad för andra människor erbjuder Vimmerby kommun dig god arbetsmiljö, goda lönevillkor, extern handledning samt friskvårdsbidrag. Du erbjuds även möjlighet till distansarbete. Vi arbetar aktivt med samverkan mellan fackliga organisationer och arbetsgivare för en trygg och god arbetsmiljö. Kontakta gärna fackliga representanter, kontaktuppgifter finns nedan. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare på enheten för barn och familj är du ansvarig handläggare för ett antal utredningar och uppföljning av pågående insatser. Din primära arbetsuppgift är att utreda barn/unga och deras föräldras behov av stöd samt följa upp behovs bedömda insatser.  Vi söker dig som är socionom eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer är lämplig. Du får gärna ha erfarenhet av arbete med målgruppen samt vana av myndighetsutövning. Arbetet utgår från BBIC och vi arbetar i verksamhetssystem LifeCare. Då resor är en del av arbetet är B-körkort ett krav.  För att trivas i rollen som socialsekreterare är du strukturerad och uthållig i ditt arbete, har lätt för att samarbeta och har förmåga att skapa goda relationer. Flexibelitet och kunna anpassa dig till olika situationer är andra egenskaper som behövs i rollen. Då arbetet innebär dokumentation behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i skrift. Du behöver vara trygg i ditt uppdrag och orädd att ta dig an komplexa ärenden med barnets bästa i fokus. Du behöver kunna arbeta självständigt sånär som i samverkan med andra. Anställningens omfattning Anställningsform: tillsvidare Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Ansökan Sista ansökningsdatum: 2024-06-08 Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.  Vi tar emot ansökningar via vårt rekryteringssystem där du bifogar CV och personligt brev. Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Om du vill komma i kontakt med fackliga representanter eller verksamhetschef på socialförvaltningen, ring kommunens växel på 010-356 90 00 Varmt välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Erfaren socialarbetare till ekonomiskt bistånd

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt. Tjänsten och arbetsuppgifterna Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd hjälper du klienter att hitta sina resurser för att uppnå självförsörjning. I Botkyrka kommun är det sociala arbetet och styrkebaserat arbetssättet viktigt. Klientkontakten är en central del av dina arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa rättssäker handläggning, vilket innebär att du ansvarar för att utreda och fatta beslut om försörjningsstöd i enlighet med gällande lagstiftning. Vi värdesätter relationer som gynnar samarbetet med våra kollegor, både inom och utanför vår organisation. Botkyrka kommun erbjuder en stor variation av åtgärder som möter klienters olika behov och vi strävar efter att arbeta med människan i sin helhet med fokus på styrkor. I rollen som socialsekreterare är du myndighetsutövare. Det innebär att du fattar beslut baserat på gällande lagstiftning och riktlinjer. Du är en representant för kommunen och har mandat att utreda, bedöma och fatta beslut om försörjningsstöd utifrån klientens behov och rättigheter enligt lag. Vi erbjuder dig Vi är en attraktiv arbetsplats med 45 medarbetare fördelade på tre enheter. Hos oss kan du njuta av ett flexibelt arbetsarrangemang som ger dig möjlighet att balansera arbete och privatliv på bästa sätt. Vi tillämpar årsarbetstid för att främja en hälsosam balans. Vi har en positiv arbetskultur där samarbete och öppenhet står i fokus. Vi njuter också av gemensamma aktiviteter, som att spela Kahoot, spökboll, Zumba och fika. Vår strävan är att digitalisera verksamheten, frigöra mer tid för klientkontakt och fortsätta möta människors unika behov utifrån kommunens varierande och stora resurser. Du som söker till oss Du har en gedigen kunskap och insikt från arbete inom socialtjänsten, gärna myndighetsutövning. Du har också skaffat dig värdefull praktisk erfarenhet som kommer till nytta i ditt arbete hos oss. Du brinner för motiverande arbete, tycker om att möta olika målgrupper och vill utveckla(s) vår verksamhet så att den alltid möter våra medborgares behov. Din utbildning inkluderar antingen en socionomexamen eller en jämförbar akademisk utbildning med kurser inom socialrätt och socialt arbete. Övriga krav är: - Du är väl bekant med aktuell lagstiftning, såsom SoL - Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och/eller socialt arbete - Goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten Vi ser det som meriterande om du har: - Tidigare erfarenhet av att arbeta i Lifecare (tidigare Procapita) - Tidigare arbetslivserfarenhet från ekonomiskt bistånd/arbete och försörjning - God kännedom om socialförsäkringssystemet För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad då vi samarbetar och samverkar med interna och externa aktörer och arbetar tillsammans i många ärenden. Du är lyhörd, inlyssnande och arbetar motiverande gentemot kollegor och klienter. Du arbetar självständigt med god struktur och kan hantera många parallella processer som befinner sig i olika faser. Du är bra på att behålla lugnet även i pressade situationer; i rollen möter du många utsatta klienter där det är viktigt att kunna bemöta dem på ett lågaffektivt sätt. Du är relationsskapande och bygger allians med klienter för att nå det gemensamma målet. Varmt välkommen med din annons! För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll Om oss Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid. Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande   Övrig information För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Socionomkonsult för socialjouren Uppsalakommun

Nu har du möjlighet att, som socionomkonsult, förstärka Uppsala på socialjouren. Ett sommarjobb för dig med relevant erfarenhet och kunskap ➡ Du har socionomexamen med minst 3 års yrkeserfarenhet ➡ Du är självgående och har kunskap om aktuell lagstiftning inom området ➡ Du har grundläggande datakunskaper ➡ Meriterande om du arbetat inom socialjour eller med mottagning BoU ➡ Du behöver ha B-körkort ➡ Uppdragets omfattning 50-75%, 1 juni - 25 augusti Vill du veta mer? 🖋️Registrera din ansökan redan idag så kontaktar vi dig Som konsult får du möjlighet till en ny flexibel tillvaro, se nya platser och få nya erfarenheter! Med din kompetens får du komma in och förstärka och göra positiv skillnad där det verkligen behövs! CareOn har varit verksamma i mer än 20 år och är en resurs att räkna med. Vi är en trygg arbetsgivare åt dig som konsult och en kompetent leverantör till uppdragsgivaren. Tillsammans gör vi skillnad, varje dag, så Välkommen till oss! Kvalifikationer: socionomexamen med 5 års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift ha god kännedom om din arbetskapacitet och förmåga att arbeta självständigt ett flexibelt förhållningssätt till varierade arbetssätt och miljöer följa regler och instruktioner, sträva efter god kommunikation en trygg och lösningsorienterad inställning till att arbeta för individens bästa professionell inställning till att förstärka och utveckla arbetet på arbetsplatsen meriterande om du har utbildningar såsom BBIC, Signs of Safety, MI, ADAD Vi erbjuder: engagerade konsultchefer som också är socionomer och som stöttar dig inför och under uppdragstiden konkurrenskraftig lön trygg anställning med kollektivavtal, försäkring och tjänstepension regelbundna uppföljningar ett team som gör allt för att du ska trivas på ditt uppdrag en flexibel tillvaro och möjlighet att se nya platser Vi har ramavtal, uppdragsgivare och uppdrag över hela landet och den angivna kommunen kan vara, men behöver inte vara, den aktuella uppdragsgivaren i annonsen. Det kan alltså vara andra uppdragsgivare i kommunen eller i länet. Mer information om placering lämnas ut om det blir aktuellt med uppdrag. Våra ledord är kompetens, kunskap och kvalitet! www.careon.se Utbildningskrav: Socionomexamen

16 maj 2024
Sista ansökan:
25 maj 2024
Socialsekreterare Ekonomienheten Hofors Kommun

Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på www.hofors.se ARBETSUPPGIFTER Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll som socialsekreterare? Då har vi jobbet du söker! Ekonomienheten i Hofors Kommun söker en socialsekreterare. Ditt uppdrag kommer att bestå av att hjälpa människor att komma ut i egen försörjning. För att lyckas med det är det viktigt att du är bra på att samarbeta med kolleger inom Kommunen samt externt med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Hälso- och sjukvården. Du kommer att träffa personer som söker bistånd. Du kommer att utreda ansökningar, fatta beslut, verkställa beslut , följa upp beslut samt erbjuda råd och stödinsatser. Det är viktigt att du har förmågan att arbeta relationskapande och är bra på att etablera kontakt med människor som befinner sig i en utsatt situation. Arbetet som socialsekreterare förutsätter att du är bra på att bemöta människor i kris och att du har en humanistisk grundsyn med en tro på människan. Möjlighet till hemarbete finns enligt överenskommelse med chef samt flexavtal. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig samt erfarenhet av myndighetsutövning. Du behärskar ett professionellt bemötande, är noggrann och har en vilja att möta människor i svåra situationer. Du har god samarbetsförmåga, är utåtriktad och engagerad, har lätt att uttrycka dig i tal och skrift, är flexibel och kan variera dina arbetsuppgifter efter verksamhetens och enhetens behov. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Som person är du trygg i dig själv och i din profession. Du har lätt för att bygga relationer och skapa förtroende samt är uthållig och nyfiken på människors olikheter. Det är en fördel om du har erfarenhet av liknande arbete och andra relevanta utbildningar inom området. Tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva ses som meriterande. Vi behöver dig som är stresstålig, trygg, pedagogisk, ansvarstagande, gillar att samarbeta och har intresse av att arbeta i en lärande organisation. Du behöver ha B-körkort då arbetet kan medföra resor i tjänsten. ÖVRIGT OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat. Intervjuerna kommer att ske löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan till oss i Hofors Kommun. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Vikariat Socialsekreterare Barn och familj

Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro ligger inom en timmes bilresa. Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv. Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper. Om arbetsplatsen Som socialsekreterare i barn- och ungdomsgruppen arbetar du med utredningar, bedömningar och beslut kring barn, unga och deras familjer, samt verkställighet av insatser. Bland gruppens arbetsuppgifter inryms även bland annat förebyggande och familjerättsarbete. Vi söker en stabil och flexibel myndighetsutövare med förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv och anpassa sig till förändrade omständigheter. Är du uthållig och har lätt för att navigera i dagliga arbetsutmaningar?. Då kan du vara den vi söker Arbetsuppgifter - Utreda och genomföra kvalificerade utredningar med barnet i centrum. - Hantera ansökningar/anmälningar och följa upp beviljade insatser enligt Socialtjänstlagen och Lagen om vård av unga. - Självständigt ansvar för hela processen i dina ärenden. - Samarbeta med externa samarbetspartner inom hälso- och sjukvård samt med anhöriga och närstående. - Samverka med interna samarbetspartner inom kommunal förvaltning och övrig socialtjänst. - Utöva en god kommunikativ förmåga och ett professionellt arbetssätt för att bibehålla ett gott fokus på barnet och upprätthålla samarbetet med olika aktörer.  Kvalifikationer - Socionomexamen eller likvärdig utbildning. - Djup förståelse för handläggningskrav och relevant lagstiftning. - Utmärkt kommunikativ förmåga och professionellt förhållningssätt. - Erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom socialtjänsten är meriterande. - God förståelse kring socialtjänstlagen, LVU och myndighetsutövning. - God förmåga till reflektion och analys samt kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. - Datavana och B-körkort krävs för resor inom och utanför kommunen. - Erfarenhet av att dokumentera utredningsarbetet enligt BBIC och Viva IFO. Vi erbjuder våra nya medarbetare - Ett introduktionsprogram för nya socialsekreterare. - Nära ledarskap och stöd i det dagliga arbetet. - Möjlighet att växla semesterersättning mot lediga dagar. - friskvårdsbidrag och extern handledning i grupp. Vänta inte med din ansökan - bli en del av vårt team och gör skillnad på riktigt! Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser fram emot att välkomna dig till vårt engagerade och professionella arbetslag. I Hällefors kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Vissa avtalsområden har även möjlighet att växla semesterdagstillägget till fler semesterdagar.  https://skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/saghejtilldittkollektivavtal.65598.html Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling. För mer information om kommunen, besök http://www.hellefors.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hällefors kommun använder vi rekryteringsverktyget Varbi. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Varbi genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag.

16 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024