Stödassistent

Sök bland 251 lediga jobb som Stödassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stödassistent sökes till gruppbostad inom LSS-verksamhet i Kungälv

Beskrivning Vill du vara en del i vårt team/kluster med grundplacering på en av våra gruppbostäder? Som personal på vårt boende kommer du att ingå i en engagerad personalgrupp, du arbetar med att verkställa beslut inom LSS och du ger hyresgästerna stöd och omsorg i alla vardagliga situationer. Du utgår ifrån individens behov, vilja och önskningar och tar tillvara på de resurser och förmågor varje individ har. Vi arbetar flexibelt med påverkningsbara scheman utifrån brukarnas behov. På gruppbostaden kan det komma att ingår jourtjänstgöring i ditt schema och hos oss arbetar man schemalagt varannan eller var tredje helg.  Arbetsuppgifter Som stödassistent är det viktigt att kunna motivera individen till att genomföra aktiviteter, vilket blir en viktig del av uppdraget i ditt dagliga arbete. Den enskildes vardag med sysslor såsom städ, tvätt, matlagning, handling, fritidsaktiviteter med flera är en självklar del i ditt arbete att hjälpa till med på ett motiverande och pedagogiskt sätt. Lågaffektivt bemötande är ett centralt begrepp i ditt uppdrag. Du är mån om att arbeta strukturerat med tydliggörande pedagogik samt social dokumentation. Det är angeläget att samverkan sker på ett professionellt sätt med olika yrkeskategorier samt nätverket runt den enskilde. På arbetsplatsen ingår det att hjälp till med Aktiviteter i Dagliga Livet (ADL) och omvårdnadshygien. Kvalifikationer Du skall ha kunskap och erfarenhet kring att arbeta med personer med funktionsvariationer på boende och/eller dagligverksamhet. Det är även meriterande om du har erfarenhet och kunskap av att arbeta med tydliggörande pedagogik, problemskapande beteende, alternativ kommunikation (AKK) till exempel tecken som stöd, bilder samt sociala berättelser. Utbildningar kopplade till Funktionshinder så som AKK, lågaffektivt bemötande och program så som Inprint, Widget med flera är önskvärt. Arbetet ställer krav på att du har gott bemötande, god samarbetsförmåga, är öppen för förändringar, har ett reflekterande förhållningssätt och att du arbetar efter överenskomna mål. Som person skall du vara tydlig i ditt kroppsspråk, ha god fysisk och psykisk kondition och vara lösningsorienterad. Arbetet kräver god kunskap i svenska språket både i tal och skrift. Datakunskap är viktigt för pedagogisk AKK samt dokumentation. Formella krav - Godkänd gymnasieutbildning från Barn & Fritidsprogrammet, Vård- och omsorgsprogrammet med inriktning mot funktionshinder, eller utbildad stödassistent. - Innehav av B-körkort. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. Varmt välkommen med din ansökan! Övrigt - Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com - Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju. - Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak. - Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden. - Provanställning kan komma tillämpas enligt kollektivavtal. - Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation. - Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas. - Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten. - Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. - Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

16 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Stödassistent till korttidsboende för barn och unga

Genom våra värdeord mod, tolerans och kreativitet arbetar vi i Uppvidinge kommun för att ge god service och utveckla samhällsviktiga funktioner till våra invånare, besökare och företag. Uppvidinge kommun är kommunens största arbetsgivare med cirka 800 anställda. Hos oss vill vi att våra medarbetare ska känna stor delaktighet och det ska finnas utrymme för flexibilitet och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där vi tillsammans har möjlighet att verkligen göra skillnad för kommunens invånare. Välkommen med din ansökan och välkommen till en kommun med ett blomstrande näringsliv, ett rikt föreningsliv och närhet till naturen! Vi söker just nu nya medarbetare till Videbo, som är ett korttidsboende för barn och ungdomar med olika funktionsvariationer, som omfattas av LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade då en av våra medarbetare ska vara tjänstledig för studier. Videbo ligger i Lenhovda och här jobbar just nu 6 tillsvidareanställda medarbetare som söker nya kollegor. Till Videbo kommer barn och ungdomar för att få miljöombyte eller för att familjen är i behov av avlastning. Hit kommer även barn och ungdomar som behöver korttidstillsyn efter skoltid, likt en fritidsverksamhet. Vårt fokus är att barnen och ungdomarna ska ha kul hos oss genom att hitta på olika aktiviteter, men också att kunna slappna av och känna trygghet. ARBETSUPPGIFTER Är du en engagerad, flexibel och positiv person med bra tålamod och respekt för andras integritet? Då har vi ett arbete som passar dig! Arbetet hos oss kräver att du är lyhörd, ansvarsfull och kan arbeta både i grupp och ensam. Omvårdnad ingår i arbetet, även att utföra delegerade uppgifter som t.ex. sondmatning. Tillsammans med övrig personal arbetar du för att ge barnen och ungdomarna individuellt anpassat stöd och för att planera deras vistelse. God samarbetsförmåga med föräldrarna är viktigt. Videbo är öppet efter familjernas behov, vilket gör att schemat ändras regelbundet, framför allt vid lov. KVALIFIKATIONER Det är ett krav att du har utbildning inom exempelvis socialpedagogik, specialpedagogik, fritidspedagogik eller att du är utbildad undersköterska, barnskötare eller har annan relevant utbildning. Ett annat krav är att du har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med funktionsvariation, även personer med neuropsykiatriska funktionsvariation. Du ska ha förmåga att sätta fasta gränser och hålla uppgjorda rutiner för personerna du arbetar med. För dokumentationshantering krävs att du har datorvana och kan behärska det svenska språket. Störst vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. Intervjuer kommer hållas löpande. Krav på erfarenhet. ÖVRIGT Om du blir aktuell för anställning kommer arbetsgivaren att begära utdrag från belastningsregistret. Kommunstyrelsen har tagit ett beslut om att samtliga nyanställningar ska uppvisa belastningsregister innan anställning. Det utdrage som ska visas upp är utdraget för arbete inom skola eller förskola. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Uppvidinge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har Uppvidinge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Stödassistent till Malörtgatan BmSS Nordost

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en stödassistent som vill vara med från start och utforma verksamheten. Målgruppen är personer med diagnoser inom socialpsykiatri. Tillsammans ska vi skapa en servicebostad där hyresgästerna inspireras och motiveras till att använda, utmana och utveckla sina förmågor. Vi arbetar med individuella pedagogiska lösningar för att ge varje hyresgäst goda förutsättningar för att lyckas och därigenom utvecklas. Det är dygnet runt-verksamhet där vi utgår från hyresgästernas behov och behöver revidera arbetstider utifrån det. Arbetstiden är förlagd till schemalagd dag- och kvällstid samt helger I rollen som stödassistent ingår kontaktmannaskap, vilket innebär att du har utökat ansvar kring en eller flera hyresgäster. I detta ingår bland annat att ta fram individuellt anpassat arbetssätt, social dokumentation och att samverka i det professionella nätverket runt hyresgästen. Som stöd till dig i detta arbete finns det stödpedagog på enheten. Du kommer verka för och vara en del av den goda arbetsmiljön, som skapar ett gynnsamt klimat både för hyresgästernas och kollegernas utveckling. Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. I arbetsuppgifterna ingår även läkemedelshantering enligt delegering och i hemmet vanligt förekommande sysslor, så som matlagning, tvätt och städning. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andra språk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom vård och omsorg eller av arbete med målgruppen inom socialpsykiatri. Har du erfarenhet av någon av följande metoder så ser vi det som positivt: LAB (lågaffektivt bemötande),AKK (Alternativ och kompletterande kommunikation), Tydliggörande pedagogik, Tecken som stöd, ESL (Ett självständigt liv), IBIC (Individens behov i centrum), MI (Motiverande samtal) Kommunikation är en viktig del av arbetet vilket kräver att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du behöver ha god datavana och om du dessutom har erfarenhet av social dokumentation sedan tidigare ser vi det som meriterande. Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden: Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. ÖVRIGT Bifoga ditt studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning. Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister vilket du kan göra via följande länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Stödassistenter till Lagerbladsgatan

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra. Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER I januari 2023 öppnade stadsområde Nordost ett nytt BmSS på Lagerbladsgatan. Det är ett nybyggt hus med 8 lägenheter. Målgruppen är personer med diagnoser inom socialpsykiatri. Vi söker nu en stödassistent som vill vara med och fortsätta utforma verksamheten. Tillsammans skapar vi en servicebostad där hyresgästerna inspireras och motiveras till att använda, utmana och utveckla sina förmågor. Vi arbetar med individuella pedagogiska lösningar för att ge varje hyresgäst goda förutsättningar för att lyckas och därigenom utvecklas. Det är dygnet runt-verksamhet där vi utgår från hyresgästernas behov och behöver revidera arbetstider utifrån det. Arbetstiden är förlagd till schemalagd dag- och kvällstid samt helger. Vi jobbar för att skapa en modern servicebostad där användandet av välfärdsteknik är en naturlig del av arbetet. I rollen som stödassistent ingår kontaktmannaskap, vilket innebär att du har utökat ansvar kring en eller flera hyresgäster. I detta ingår bland annat att ta fram individuellt anpassat arbetssätt, social dokumentation och att samverka i det professionella nätverket runt hyresgästen. Som stöd till dig i detta arbete finns det stödpedagog på enheten. Du kommer verka för och vara en del av den goda arbetsmiljön, som skapar ett gynnsamt klimat både för hyresgästernas och kollegernas utveckling. Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. I arbetsuppgifterna ingår även läkemedelshantering enligt delegering och i hemmet vanligt förekommande sysslor, så som matlagning, tvätt och städning. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andra språk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom vård och omsorg eller av arbete med målgruppen inom socialpsykiatri. Har du erfarenhet av någon av följande metoder så ser vi det som positivt: LAB (lågaffektivt bemötande),AKK (Alternativ och kompletterande kommunikation) , Tydliggörande pedagogik, Tecken som stöd, ESL (Ett självständigt liv), IBIC (Individens behov i centrum), MI (Motiverande samtal) Kommunikation är en viktig del av arbetet vilket kräver att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du behöver ha god datavana och om du dessutom har erfarenhet av social dokumentation sedan tidigare ser vi det som meriterande. Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden: Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Eslövs kommun söker stödassistenter till LSS verksamhet

Vi söker nu stödassistenter till gruppboende/serviceboende som vill vara med i arbetet om att ge varje brukare en välfungerande vardag och möjliggör dennes rätt till självbestämmande, delaktighet och inflytande över sitt egna liv. En utav tjänsterna är tillsvidare och övriga två tjänster är vikariat på 1 års tid med möjlighet till förlängning/tillsvidareanställning. Ditt uppdrag  Att arbeta inom LSS innebär att stötta den enskilde genom att vägleda, strukturera och motivera brukaren i vardagen. Insatserna kan variera utifrån den enskildes behov. Arbetet kan innefatta både ett enklare stöd i vardagen till ett mer omfattande stöd i att klara sina grundläggande behov. I vissa fall utför du delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser. Övriga arbetsuppgifter:  • säkerställa att insatserna i den enskildes genomförandeplan planeras, utförs, utvärderas och utvecklas efter behov.  • daglig dokumentationshantering i systemet Life Care. Verksamheten är bemannad under dag-, och kvällstid samt under helg och jour, vilket innebär att du kommer att arbeta oregelbundna tider. Din erfarenhet och dina personliga egenskaper • Adekvat gymnasialutbildning från barn-, och fritidsprogrammet, inriktning socialt eller pedagogiskt arbete eller har gått vård-, och omsorgsprogrammet med yrkesutgång funktionshinder eller psykiatri, alternativt om du har annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. • Tidigare erfarenhet inom verksamhetsområdet och arbete med människor som har funktionsvariationer. • Erfarenhet av dokumentationshantering. • Datorvana och behärskar det svenska språket, både i tal och skrift. Meriterande: • Erfarenhet av lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik • B-körkort Som person ser vi att du är trygg i din roll, har förmåga att lyssna och sätta dig in i andra människors situation. Du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem samtidigt som du har ett prestigelöst fokus på brukarens välmående. Samtidigt är du strukturerad och arbetar enligt en tydlig process. Vi erbjuder Hos oss får du möjlighet till varierat arbete som gör skillnad i vardagen för den enskilde och där fokus på arbetsmiljö och delaktighet prioriteras. Med hjärta, framtidstro och våra värdeord - engagemang, nyskapande och allas lika värde, arbetar vi tillsammans för att skapa resultat och nå vår vision; Skånes bästa kommun att bo och verka i 2025. Om arbetsplatsen Inom verksamhet funktionsnedsättning möter du människor som har olika förutsättningar utifrån intresse, ålder och funktionsvariationer. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande och ett kommunikativt förhållningssätt. Övrigt I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval samtidigt som alla ansökningar kommer tas i beaktande och ingen kommer bli anställd innan annonsen löper ut. Tio goda anledningar till att välja oss som arbetsgivare. Ta del av det och läs mer om hur det är att arbeta i Eslövs kommun på vår hemsida; https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma support 0771-693 693 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i Kontaktcenter på Gröna Torg 2. Märk din ansökan med Rekryteringsavdelningen och annonsens referensnummer. Enligt Lag (2013:852) om registerkontroll skall du vara beredd att lämna ett registerutdrag (högst ett år gammalt) ur polisens belastningsregister. Utdraget beställs av den arbetssökande själv från Rikspolisstyrelsen. Blankett kan hämtas på www.polisen.se eller på närmsta polisstation. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Stödassistent, natt, till Änggatans särskilda boende, vikariat

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Änggatans särskilda boende med inriktning socialpsykiatri är beläget centralt i Älvängen. Boendet har 18 lägenheter varav två är korttidsplatser. De boende har beslut enligt socialtjänstlagen. Utifrån uppdraget gör vi individanpassade genomförandeplaner som vi jobbar utifrån. Änggatans särskilda boende arbetar för en öppen och inkluderande arbetsmiljö. Salutogent förhållningssätt och lågaffektiva principer genomsyrar arbetsplatsen. Fokus är på att ge de boende det stöd de har rätt till och behöver. Boendet är bemannat dygnet runt. Arbetsuppgifter Vi arbetar utifrån individualiserat stöd med genomförandeplaner som utgår från socialtjänst myndighets uppdrag. Målet är att våra boende ska ha en meningsfull och fungerande vardag. Ditt uppdrag är att stötta, vägleda och motivera våra brukare i deras dagliga liv. Stöd ges på ett sådant sätt att det stärker den enskildes tilltro till sin egen förmåga och vi arbetar för att tillsammans med brukaren utveckla mer självständighet. Omsorg och vissa praktiska arbetsuppgifter ingår i tjänsten. Flera av medarbetarna har medicindelegering. Det kan förekomma att brukare har husdjur i sina lägenheter. Arbetet med de boende planeras, dokumenteras och följs upp. Dokumentation utifrån socialtjänstlagen sker i verksamhetssystemet Treserva. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad och skapa positiva förändringar i våra brukares liv. Sök tjänsten idag och ta steget mot ett meningsfullt arbete! Kvalifikationer Arbetsgemenskapen viktig och vi förväntar oss att du tar ansvar för både gruppens arbete och våra boende. I tjänsten ingår att delta och vara aktiv på arbetsplatsträffar och verksamhetsmöten.  Krav Lägsta utbildningskrav är omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tidigare erfarenhet av arbete med personer med psykiska funktionsvariationer. Empatisk förmåga behövs för att vara lyhörd utifrån brukares behov. Vi tror på ett nära samarbete med socialsekreterare, rehab, sjukvården och inom arbetsgruppen för att skapa en väg framåt för brukaren, du behöver därför ha en god förmåga till samverkan. Med din förmåga till självständighet planerar, genomför och följer du upp insatserna, du behöver därför arbeta strukturerat. På vårt boende kan det hända oplanerade saker under en arbetsdag som gör att man behöver kunna prioritera om, du behöver vara flexibel utifrån det. Meriterande Utbildning exempelvis från yrkeshögskola/kvalificerad yrkesutbildning, pedagogutbildning, boende- eller aktiveringspedagog, socionomutbildning eller annan för arbetet adekvat utbildning. Erfarenhet av arbete med personer med samsjuklighet. Erfarenhet av arbete med personer med skadligt bruk eller beroende. Kunskap rörande hälso- sjukvårdsinsatser så som rehab och delegerad medicinsk omvårdnad. Övrigt Arbetstiden innebär schema 37/37 enligt bilaga J. Schemat är förlagt till främst journätter, men i viss mån även kvällar och dagtid. För tjänsten krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister, utan anmärkningar. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Om du går vidare i rekryteringen kommer du enligt Ale kommuns bestämmelser att göra ett språktest.  Om du har skyddade personuppgifter vänligen kontakta chef direkt gällande hur du ska göra din ansökan.  Tillträde enligt överenskommelse. Den ena tjänsten är ett vikariat utifrån tjänstledighet för studier 240902-250606, det andra vikariatet är ett föräldravikariat från och med september 2024 med planering på minst 8 månader.   Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Stödpedagog Kasernvillan

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vill du arbeta som stödassistent i vår härliga arbetsgrupp på Kasernvillan? Vår kollega har valt att gå vidare till nya utmaningar inom Funktionsstöd, så vi söker dig med ett stort engagemang för vår målgrupp och uppdraget som vi har. Kasernvillan är en verksamhet som riktar sig till personer med autism. Arbetet som stödpedagog är stimulerande, utmanande, roligt och väldigt varierande. Hos oss finns goda utvecklingsmöjligheter genom utbildningsinsatser. Inom Funktionsstöd erbjuds du en välfylld utbildningsportal som rymmer såväl fysiska som digitala utbildningar, anpassade utifrån kundernas behov. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent har du uppdraget att arbeta pedagogiskt i det kundnära arbetet, vara kontaktman och arbeta med genomförandeplaner och dokumentera insatserna. I ditt arbete använder du dig av olika verktyg så som lågaffektivt bemötande, alternativ och kompletterande kommunikation och tydliggörande pedagogik, allt för att främja den enskilde och förebygga utmanande uttryckssätt. Uppdraget innebär att tillsammans med kollegorna utveckla det pedagogiska arbetet för att främja ett livslångt lärande. Det är viktigt att du har förmåga att planera och strukturera arbetet utifrån ett helhetsperspektiv. Vi söker dig som är strukturerad, ansvarstagande, lösningsfokuserad, har en god förmåga att samarbeta och är öppen för utveckling. Det är viktigt för oss att du även arbetar utifrån LSS värdegrund och kvalitet som främjar kundens delaktighet, självbestämmande och integritet. Med hjälp av olika metoder/modeller (Kommunikationshjälpmedel ,AKK, TAKK, GAKK, tydliggörande pedagogik, bild stöd, Samtalsmatta, Lågaffektivt bemötande (Studio 3) arbetar vi fram meningsfulla aktiviteter för varje kund. Arbetsuppgifterna består främst i att ge våra kunder: • Individuellt stöd i sina aktiviteter på den dagliga verksamheten • Utveckla och upprätthålla förmågor och kommunikation med hänsyn till funktionsnedsättningen • Stödja kundernas delaktighet på alla olika nivåer, individ, grupp och samhällsnivå • Stödja kundernas självbestämmande och personliga integritet • Svara för social dokumentation enligt gällande riktlinjer • I förekommande fall utföra medicinska uppgifter på delegation av sjuksköterska, eller bistå kund med egenvård KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har godkänt barn- och fritidsprogram med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete alternativt vård-och omsorgsprogram med inriktning psykiatri eller funktionshinder eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Arbetet kräver erfarenhet av arbete med människor med funktionsvariationer. Du har erfarenhet och kompetens inom Autismspektrum och kan hantera eventuella utmanande uttryckssätt. Vidare vill vi att du har kunskap inom tydliggörande pedagogik, TAKK och lågaffektivt bemötande (Studio III) samt vana att arbeta med pedagogiska program. Eftersom arbetet innebär kommunikation och dokumentation förutsätter vi att du har datorvana och behärskar svenska i tal och skrift. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Som person har du en god samarbetsförmåga är socialt kompetent, stresstålig och har ett professionellt förhållningssätt. Du är flexibel, kan fatta egna beslut och utföra arbete på uppdrag av andra. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Stödassistent till gruppbostad enligt LSS

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få det stöd som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, råd och stöd till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens kompetensförsörjningsenhet. Socialförvaltningen är uppdelad i fem områden Hemvård, vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård, Individ- och familjeomsorg samt området för personer med funktionsnedsättning. ARBETSUPPGIFTER Gruppbostaden Sandviksvägen 35 är ett LSS-boende med lägenheter för sex personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Nu söker vi dig som är stödassistent, då en av våra medarbetare går i pension. I uppdraget som stödassistent ingår att stödja och motivera de boende kring moment i vardagen i syfte att öka självständigheten efter varje individs förmåga. I arbetsuppgifterna ingår att stödja de boende med personlig omvårdnad, städ, tvätt, inköp samt vid olika aktiviteter. Det ingår från sjuksköterska delegerade arbetsuppgifter såsom läkemedelshantering och ibland även från sjukgymnast/arbetsterapeut rehabiliterande och tränade insatser. I uppdraget ingår att föra social dokumentation enligt lagstiftning samt upprätta, följa upp och revidera genomförandeplaner. Du medverkar i verksamhetens kvalitetsutveckling och deltar i olika möten, utbildningar och handledning. Arbetet sker med stor respekt för de boendes rätt till självbestämmande och integritet. Du arbetar utifrån ett tydliggörande och pedagogiskt arbetssätt, har god kunskap och förståelse kring vikten av ett lågaffektivt bemötande. Du har även uppdrag som kontaktansvarig samt att samverka med anhöriga. Arbetet kan även inkludera att handleda elever från gymnasieskolans utbildningsprogram till exempel, Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet. På Sandviksvägen 35 arbetar man enligt schema, dag, kväll, helg, sovande jour utifrån verksamhetens behov, därav förekommer ensamarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant yrkesexamen från gymnasiets Vård- och omsorgsprogram eller godkända betyg från vuxenutbildningens kurser inom vård och omsorg om 1500 p, alternativt Barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete. Du har också minst ett års erfarenhet av att arbeta med vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning, autism och/eller utvecklingsstörning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för tjänsten. Körkort krävs. Vid anställning kan arbetsgivaren begära ut utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Provanställning kan komma att tillämpas. ÖVRIGT Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du frågor om hur du ansöker - kontakta supporten på tel: 0771-693 693. Har du frågor om tjänstens innehåll - kontakta namngiven person i annonsen.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Stödassistenter till gruppbostäder i Bromma

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Vi erbjuder Vill du driva ett kvalitativt omsorgsarbete med fokus på ett professionellt arbetssätt samt synsätt inom LSS? Välkommen till oss i Bromma! Du kommer att tillhöra enheten för personligt stöd som i sin tur tillhör avdelningen Socialtjänst och fritid, Bromma stadsdelsförvaltning. Enheten ansvarar för 15 grupp- och servicebostäder och en daglig verksamhet i Bromma. På gruppbostäderna bor vuxna personer med olika funktionsnedsättningar. Vi erbjuder individuellt anpassat stöd efter de boendes önskemål, behov och möjligheter. Verksamheterna grundas på respekt, trygghet och delaktighet med utgångspunkt från LSS, lagen om stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Alla verksamheter är belägna inom Bromma och går att nå med kommunala färdmedel. Vi söker flera personer för olika tjänster till olika gruppbostäder och vi kommer att använda oss av ett arbetsprov i en del av rekryteringsprocessen.  Din roll Som stödassistent hos oss är du en viktig del i vårt arbete med att aktivt arbeta och bidra till att de boende känner sig trygga, sedda, delaktiga, uppskattade och viktiga. Genom att vara nyfiken och lyhörd för den boendes behov, förmågor och drömmar skapar du hälsa tillsammans med dina kollegor och chef. Detta är grundläggande för det salutogena förhållningssätt som våra verksamheter bygger på. Som stödassistent arbetar du med att ge stöd och service till de boende i deras egna hem samt skapa meningsfull fritid. Stödet innebär bland annat personlig omvårdnad samt förekommande vardagliga sysslor som finns i ett hem. I arbetet ingår även att dokumentera och säkerställa att viktig information rapporteras vidare. Du arbetar i enlighet med verksamhetens överenskomna rutiner, handlingsplaner och scheman. Schemalagd arbetstid dag/kväll/helg vardag såväl som sön- och helgdag. I vissa tjänster ingår sovande jour på arbetsplatsen. Schema kan förändras utifrån verksamhetens behov. Din Kompetens och erfarenhet Du ska ha undersköterskeutbildning eller annan grundläggande utbildning på gymnasienivå med inriktning vård- och omsorg och med fördel inriktning mot funktionsnedsättning som kan prövas likvärdig.  Vi söker dig som: Erfarenhet av arbete med målgruppen Erfarenhet av att arbeta med personer med olika funktionsnedsättningar såsom intellektuell funktionsnedsättning och autism Har en god samarbetsförmåga för ett väl fungerande samarbete gentemot brukare, kollegor och samarbetspartners Har ett tydligt, motiverande och uppmuntrande förhållningssätt Har en god grundsyn till människan och kan se till varje enskild individs intresse och förmåga Är flexibel Är trygg och stabil i din yrkesroll som kan behålla lugnet i utmanande situationer Jobbar på ett lågaffektivt sätt i ditt bemötande Trivs med att jobba såväl självständigt som i team, är prestigelös och har alltid brukarens bästa som utgångspunkt Behärskar det svenska språket med god kvalitet, vilket är viktigt i kommunikationen med de boende, vid dokumentation och samarbete med kollegor och externa kontakter. För att arbeta hos oss är det en förutsättning av du varje dag har ett intresse, en vilja och en förmåga att möta våra brukare. Meriterande om du har: God datorvana och erfarenhet av social dokumentation Kunskaper i Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation (TAKK) Kunskap om alternativ kommunikation exempelvis bildstöd  B-körkort Kunskap om LSS lagen Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. För denna tjänst kan sex månaders provanställning komma att tillämpas. Vi ser fram emot att läsa din ansökan och vi ber dig bifoga en bild i din ansökan.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Webbplats: start.stockholm

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Stödpedagog daglig verksamhet

Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer. Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker! Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb! I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra. ARBETSUPPGIFTER Funktionsstöd inom Osby kommun söker en stödpedagog till den dagliga verksamheten Ambo. Daglig verksamhet är en lagstadgad rättighet som verkställs utifrån LSS, lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade. LSS är en insatsberättigande lag för personer med omfattande och varaktiga funktioner som autism, autismliknande tillstånd utvecklingsstörning och förvärvad hjärnskada i vuxen ålder. Uppdraget för daglig verksamhet är att erbjuda sysselsättning och arbetsträning åt den personkrets som innefattas av ovanstående lagar, är i yrkesverksam ålder, inte tar del av någon utbildning och inte förvärvsarbetar. Tjänsten är på Ambo med tillhörande verksamheter. Verksamheten har funnits i många år. Vi är ett glatt gäng som arbetar här och söker en kollega till då verksamheten vuxit. Är du den vi söker? Ambo har en återbruksverksamhet med många varierande arbetsuppgifter bla en återbruksaffär. Vi delar verksamheten med vår biltvätt. Vi tvättar och städar bilar åt förvaltningens leasingbilar. Vi har andra arbetsuppgifter som en parkpatrull som plockar skräp åt parkförvaltningen. Vi har även visst legoarbete. Sysslorna är omväxlande. Vi arbetar med att verksamheten ska vara meningsfull och efter varje persons individuella behov och ge stimulans, utveckling och gemenskap. Det är ett brett, blandat och utmanade arbete som ställer stora krav på engagemang, bemötande, samarbete och uthållighet. Du kommer att vara våra deltagares förlängda arm i vardagen, vilket kan vara att du stöder deltagarna i olika aktiviteter. Du behöver även kunna känna att du kan möta den praktiska delen i våra sysselsättningar. Vi arbetar med stor respekt för deltagarnas integritet och med delaktighet som fokus utformar du stödet därefter. På Ambo arbetar du både enskilt och i ett team där ni tillsammans ansvarar för planering, genomförande och utvärdering av verksamheten. Ni dokumenterar enskilt och tillsammans. Arbetet omfattar upprättande av genomförandeplaner samt ansvara för att planen följs upp, utvärderas och uppdateras. Till Ambo är den individintegrerade verksamheten knuten. Tillsammans med arbetskonsulent följs regelbundet upp hur arbetspraktiken fungerar, genomförs och utvärderas. KVALIFIKATIONER Som stödpedagog har du relevant utbildning och erfarenhet av målgruppen. Med relevant utbildning avses lägst 60 högskolepoäng eller 200 yrkeshögskolepoäng Övrigt meriterande: annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig Du ska kunna kommunicera på svenska i både tal och skrift. Grundläggande IT-kunskaper. Det är meriterande om du har erfarenhet av LSS-verksamhet och av att arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder, MI och lågaffektivt bemötande är en merit. Körkort krävs för anställningen. Det är meriterande om du har erfarenhet av LSS-verksamhet och främst daglig verksamhet men av att arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder, MI och lågaffektivt bemötande är en merit. Körkort krävs för anställningen. ÖVRIGT Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt. Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag. Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar. Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret. Välkommen med din ansökan!

15 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024