Verksjurist

Sök bland 3 lediga jobb som Verksjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Jurist

Har du ett par års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning? Är du intresserad av digitaliseringsfrågor och vill utvecklas tillsammans med oss och bidra i digitaliseringen av det offentliga Sverige? Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här.  Om jobbet Nu söker vi jurister till enheten för juridik. Du kommer arbeta med löpande juridiska frågor inom myndighetens verksamhetsområden. Du kommer besvara remisser, bereda utlämningsärenden och svara på frågor från verksamheten. Du kommer också att: • Bidra med expertis i juridiska frågor i syfte att säkerställa att myndighetens verksamhet bedrivs inom ramen för gällande rätt. • Självständigt driva ditt eget arbete, men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper med andra kompetenser inom myndigheter och i samverkan med andra aktörer. • Bidra med juridisk expertis i vårt interna utvecklingsarbete. Om dig För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter: Kompetenser • Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande. • Muntlig kommunikation - du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen. • Serviceinriktad - du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. • Ansvarstagande - du tar aktivt ansvar, planerar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet ta du ansvar och gör det som behöver göras. Kunskaper Ska-krav • God kunskap i svensk lagstiftning • Godkunskap inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift. Erfarenheter Ska-krav • Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning. Bör-krav • Erfarenhet av juridiska frågor kopplat till digitalisering och verksamhetsutveckling inom offentlig förvaltning • Erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor • Erfarenhet av arbete med avtals- och upphandlingsrätt. Utbildning Du har en juristexamen. Om Digg och vad vi erbjuder Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det. Vi erbjuder • tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning. • placeringsort är Sundsvall • resor förekommer och antal kan variera över tid. • jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här. • generösa förmåner. Läs mer på digg.se Sök Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan. Sista ansökningsdag är 29 maj 2024. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Helene Thorgren på tel 010 48 47 403. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Verksjurist till Naturvårdsverket

Vi söker nu en verksjurist till rättsenheten på Naturvårdsverket. Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med att driva utvecklingen mot en hållbar miljö. Verksjuristerna ger juridiskt stöd i frågor som rör bl.a. allmän förvaltningsrätt, upphandling, dataskydd, digitaliserings- och IT-juridik, avtal och överenskommelser, skadestånd, offentlighet och sekretess samt statsstöd. Rättsenheten har ansvar för det övergripande arbetet inom rättssäkerhet samt ansvarar för arbetet kring korruption och oegentligheter. På rättsenheten arbetar för närvarande sex jurister. Dina arbetsuppgifter  Som verksjurist arbetar du under ledning av enhetschefen med att ge juridiskt stöd till myndigheten. Du bidrar till att säkerställa att myndighetens arbete bedrivs och utvecklas på ett rättssäkert och effektivt sätt. Det innebär omväxlande arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera goda kunskaper inom de aktuella rättsområdena med förståelse för vad som bäst bidrar till att Naturvårdsverkets uppdrag fullgörs effektivt och enligt gällande rätt. Den aktuella tjänsten innebär att du tillsammans med övriga jurister på enheten och i nära samarbete med olika yrkeskategorier och delar av verksamheten bland annat • lämnar löpande rättsligt stöd till verksamheten, • utgör stöd till chefsjuristen, • skriver rättsutredningar och gör juridiska bedömningar i större juridiska frågeställningar, • bidrar till att utveckla rutiner och arbetssätt genom att delta i framtagandet av verksövergripande styrande och stödjande dokument • deltar i projekt, regeringsuppdrag och remissvar, och • bidrar till att utveckla och etablera processer för ärendehandläggning och beslutsfattande i enlighet med bland annat förvaltningslagens bestämmelser. Du kommer, tillsammans med kollegor på enheten, att hålla interna utbildningar kopplade till enhetens ansvarsområden. Exempel på detta är statstjänstemannarollen, förvaltningsrätt och dataskydd. Din kompetens Vi söker dig som har juristexamen och flerårig erfarenhet av juridiskt arbete vid domstol, myndighet, departement eller annan likvärdig erfarenhet, exempelvis från advokatbyrå. Du ska ha förmåga att göra djupgående rättsliga analyser och överblicka hela rättsområden. Vi ser det som meriterande att du har goda juridiska kunskaper i frågor som rör förvaltningsrätt och juridiska frågeställningar som hör till ärendehandläggning. Flera års erfarenhet av annat för enheten relevant kvalificerat juridiskt arbete är också meriterande. Vi ser det även som meriterande att du har erfarenhet av samarbete med andra kompetenser och av utveckling av nya arbetssätt.  Vi söker dig som är ansvarstagande, noggrann och utvecklingsinriktad. Vi förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Utöver detta är du • social, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta, • lösningsinriktad i förhållande till myndighetens uppdrag och kan prioritera, • en lagspelare samtidigt som du har förmåga att arbeta självständigt, • effektiv och tar egna initiativ med en förmåga att självständigt driva arbetet framåt, och • en person med förmåga att ta generella lärdomar från en specifik kontext vidare till gagn för annan verksamhet inom myndigheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om anställningarna Anställningarna gäller tills vidare på 100 %. Tillträde sker så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Naturvårdsverket tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att vara placerad i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler i Hammarby sjöstad, Stockholm, eller Östersund. Naturvårdsverket erbjuder ett flexibelt arbetssätt genom möjlighet till distansarbete upp till 50 % av arbetstiden. Vi eftersträvar en effektiv verksamhet, ett hållbart arbetsliv och trivsel. Vi tillämpar individuell lönesättning. Självklart värdesätter du myndighetens långsiktiga inriktning sammanfattad i tre ord: nytänkande, samverkande och enklare. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 22 maj 2024. Kontakt Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta nedanstående personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00. Anna Zilla, enhetschef på rättsenheten Kontaktpersoner för ST och SACO. Om Naturvårdsverket Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Vi bygger vårt arbete på kunskap och visar på möjligheter för en hållbar utveckling. Vi är en miljömyndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Naturvårdsverket ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning. Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss se www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Jobba-hos-oss Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

2 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Verksjurist

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Ansvar och arbetsuppgifter I din roll som verksjurist bidrar du till att myndighetens informationshantering är rättssäker och författningsenlig samt att verksamheten genomsyras av en grundläggande rättsmedvetenhet. Vidare bidrar du till att driva rättsutvecklingen i syfte att utveckla Utbetalningsmyndighetens roll och verksamhet i den offentliga förvaltningen. Ditt fokus kommer vara att, tillsammans med dina kollegor, vidareutveckla myndighetens rättsliga styrning och stöd. Det kan handla om att tolka och tillämpa ny lagstiftning, ta fram rättsliga stöd- och styrdokument eller myndighetsföreskrifter, etablera processer och rutiner för juridikavdelningens arbetsflöden, kvalitetssäkra överenskommelser och avtal eller i övrigt ge vägledning i relevanta rättsfrågor. Arbetsuppgifterna kommer också att innefatta deltagande i utvecklingsuppdrag rörande till exempel e-tjänster och innovation. I din roll som verksjurist omsätter du rättsliga krav i ändamålsenliga processer och åtgärder som stödjer och skapar förutsättningar för verksamheten att uppnå sina mål. Arbetet förutsätter att du har hög juridisk kompetens och förmåga att lösa komplexa rättsliga frågor utifrån ett omfattande regelverk och med beaktande av verksamhetens behov. I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande. Vi söker dig som har • Jur.kand. eller juristexamen • Minst tre års relevant erfarenhet av juridiskt arbete • Erfarenhet av att föredra rättsliga frågor inför beslutsfattare • Goda kunskaper i dataskydd, handlingsoffentlighet och sekretess samt förvaltningslagen • Erfarenhet av att arbeta med komplexa frågor utifrån helhetssyn och verksamhetsförståelse Det är meriterande om du även har • Erfarenhet av föreskriftsarbete eller framtagande av styr- och stöddokument • Erfarenhet av domstolsarbete, exempelvis notarietjänstgöring eller som föredragande • Erfarenhet av samverkan i tvärfunktionella grupperingar • Erfarenhet av juridiska frågeställningar inom ramen för IT-utveckling Efterfrågade förmågor och färdigheter För att lyckats i rollen som verksjurist på Utbetalningsmyndigheten är du flexibel, uthållig och relationsskapande. Du är tydlig i din kommunikation och strukturerad i ditt arbetssätt. Som person är du kreativ och har en god helhetssyn.  Övrigt Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Som verksjurist kommer du att höra till Juridikavdelningen. Avdelningen består i dagsläget av fyra verksjurister, en chefsjurist och ett dataskyddsombud. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Anställningen inleds med provanställning på sex månader. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.  I denna rekrytering söker du med ditt CV. Istället för att bifoga ett personligt brev vill vi att du svarar på några frågor kring din kompetens kopplat till jobbet. Vi ber dig svara utförligt på dessa frågor. Arbetsprov kan bli aktuellt i urvalsprocessen. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten, kontakta chefsjurist Jimmy Everitt på telefon 010-5727525. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Mattias Kollberg (Seko) telefon 010-482 17 59 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

26 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024