Anbudsansvarig/Bid Manager

Sök bland 8 lediga jobb som Anbudsansvarig/Bid Manager och börja ditt nya yrkesliv idag!

Säljkoordinator till vår kund sökes!

Har du arbetat i en administrativ roll sedan tidigare och är redo för en ny utmaning? Låter det dessutom lockande att arbeta i en varierande roll där du får chansen att arbeta självständigt? Sök tjänsten som säljkoordinator hos vår kund redan idag, löpande urval! Information om tjänsten Professionals Nord söker för vår kunds räkning en säljkoordinator. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos vår kund under sex månader. Intentionen är att du på sikt ska kunna bli anställd direkt hos dem, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet. Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och vår kunds önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till [email protected]. Arbetsuppgifter I rollen som säljkoordinator har du daglig kontakt med kunder, säljare och agenter globalt. Du hanterar skeppning av leveranser över hela världen där du ansvarar över att se till att samtliga utgående kollin har rätt dokumentation. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer även innefatta: • Offerera reservdelar och handlägga/registrera kundorder • Fakturering och utfärdande av exportdokument • Kundreskontrabevakning och betalningsuppföljning Vi söker dig som: har en avklarad och godkänd gymnasieexamen och har arbetat med offert/orderhantering sedan tidigare. Du talar och skriver flytande på både svenska och engelska. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med tullfrågor och frakt. Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen som säljkoordinator hos vår kund. Du är självgående och arbetar lösningsorienterat inför de arbetsuppgifter du ställs inför. Vidare är du kommunikativ och hjälpsam i dialogen med såväl kunder som interna kollegor. START: Omgående OMFATTNING: Heltid STAD: Örebro URVAL: Sker löpande KONTAKT: Mia Haaster Sök tjänsten nedan genom att fylla i din information samt bifoga dokument. Logga gärna vidare in på "Mina sidor" efter att du bekräftat ditt konto, här kan du skapa din kandidatprofil vilket utökar din chans till drömjobbet! Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

6 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Tender and Sales Support Manager

We are looking for a Tender and Sales Support Manager for Renewables and Utility Applications to be part of an international team, in our Global Center of Competence for Power Quality in Sweden. In this central role you will translate customer needs and challenges into competitive and attractive offers. This is done in close co-operation with partners and other Hitachi Energy teams. On the same time you support business development and sales by driving the Power Quality teams and funneling the important knowledge they posses to our colleagues around the world. You will work with projects in many different geographies with the possibility to influence where. You will be a part of a team that has a passion for continuous improvements and quality assurance. We have fun at work and what we do is important with a direct impact on our customers, co-workers, and company’s success! Your responsibilities   You have a key role as team lead for your tender teams where you will coach, motivate and develop colleagues and drive know-how sharing and cross-collaboration Define key targets and ensure these are achieved while forming and driving a tender strategy Oversee the preparation of proposals through internal and external resources Ensure most competitive offers, taking into account the market situation and customer’s conditions. Identify which approach (e.g. direct sales, consortium, or channel) can be applied to better serve the customer Oversee the validation of terms and conditions (commercial, technical, legal, pricing) in each offer Assign and allocate internal and external resources for technical and commercial support and proposal preparation Supports bid/no bid analyses and decisions. Participate and/or drive the project risk review processes Support the Sales organizations during the sales phase with meetings, product presentations and negotiations with customers and provide technical support and clarification as needed Ensure all proposals follow relevant Hitachi Energy’s procedures and guidelines as well as legal requirements Your background We are looking for a driven, dedicated and service-minded person who can work both independently and as well in a team You have good communication, negotiation and presentation skills, and are open to global collaboration You have as a minimum a Bachelor degree or equivalent Proven ability to develop and manage customer relationships Your ability to work independently as well as in a team collaborating with others. Experience with working in project related business Experience with working in complex tenders Experience with cost calculations and Full Cost Models Used to take ownership of assigned tasks Fluency in English, both written and verbal is required, Swedish is a merit but not a must, other languages is a plus as we work across the globe More about us   We are on a rapid growth journey and we are eager to learn more about you and what you can contribute. A team with a great team spirit, cooperation and with diverse backgrounds is waiting for you to join! You are welcome to apply by 20th of May. Applications will be reviewed on an ongoing basis, so don’t delay – apply today!  More information: Hiring Manager, Tony Moberg, +46 10 738 22 64, will answer your questions about the position. Union representatives – Sveriges Ingenjörer: Nawzad Rashid, +46 107-38 91 48; Unionen: Karin Ulvemark, +46 107-38 51 42, and Ingrid Rinaldo, +46 107-38 58 19; Ledarna: Christer Fridlund, +46 107-38 29 12. All other questions can be directed to Lead Recruiter Helena Stefansdottir, +46 107-38 53 98, [email protected].

6 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Anbudsansvarig Projektledare (Bid Manager) till Forenede Service i Malmö

Forenede Service är en del av den danska Forenede-koncernen och har varit etablerade i Sverige sedan 1998. Att vara ett stort företag med det lilla familjeföretagets anda är viktigt för oss. Vi är ett ledande serviceföretag, men har inte glömt de värderingar som har tagit oss dit vi är i dag - närhet till kunden och närhet till våra medarbetare. Hos oss är alla jobb lika viktiga och vi står stadigt i vår ambition att städa och putsa fönster bäst. På Forenede Service bryr vi oss om varandra och har en hjälpsam kultur där trivsel och engagemang är i fokus.Om rollen Vi söker nu dig som vill arbeta i en nyckelroll med möjlighet att påverka och vara delaktig i företagets strategiska affärsprocesser. Du är noggrann, mycket god kommunikatör och har så klart sinne för affärer. Du vill bidra till företagets tillväxt och affärsmål genom att projektleda anbudsteam med vinnande strategier och självständigt administrera anbuden – men såklart också genom din personlighet. Du är en person som vill göra skillnad! Som Projektledare är du processägare för samordningen av försäljningsprocessen och arbetar självständigt med att producera säljande texter och anbudsmaterial men i nära samarbete med Kalkylerare och Affärsområdeschefer. Med dina mycket goda kunskaper inom LOU och offentlig upphandling kommer du analysera och komma med lösningar som stödjer kloka beslut. Du fungerar även som centralt affärsstöd, såväl internt som i möten med kund där du tillhandahåller professionell och serviceinriktad support i affärs-, anbuds-, förhandlings- och avtalsfrågor. Vi erbjuder dig en plats mitt i hjärtat i ett av Sveriges största tjänsteföretag. Kulturen är kommersiell, professionell och inkluderande. Vi drivs av en gemensam passion för försäljning och affärer där inställningen är att vi vinner och förlorar som ett team. Försäljningsteamet som du ingår i har ett brett samarbete med många personer inom företaget och därför söker vi en person som har följande förmågor: Kommunikativ – Du måste på ett tydligt sätt kommunicera och sälja in dina strategier och anbud till de som tar beslut. Social – Vi har högt i tak på vår arbetsplats och skrattar mycket tillsammans. Analytisk – Du vänder och vrider på olika förutsättningar för att hitta bästa lösningen. Kreativ ­– Du letar alltid lösningar framför problem. Affärsdriven – Du brinner för att göra en bra affär och du kan arbeta mot uppsatta mål. Noggrann – Du är en noggrann person som gärna grottar ner dig i de anbudsunderlag som kommer in från våra potentiella kunder. Men det är precis lika viktigt med noggrannhet i administrationen av våra affärssystem. Flexibel – Du kan snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter och du är bra på att både lyssna och tala. Teamorienterad – Du sätter laget före jaget. Kvalifikationer För att lyckas i rollen måste du har sinne för detaljer och aldrig lämna något åt slumpen. Du gillar att arbeta strukturerat i affärsprocesser. Det är meriterande om du har erfarenhet inom Facility Management eller B2B-tjänstesektor, antingen som leverantör eller beställare inom offentlig verksamhet. Vidare tror vi att du har; • Mycket goda kunskaper inom LOU och den offentliga upphandlingsprocessen • Utmärkta kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift • Grym på layout och presentationsteknik • Förstår vikten av dialog och kommunikation • Några års erfarenhet av offentlig försäljning • Starka kunskaper inom projektledning Vi erbjuder både friskvårdsbidrag, sociala aktiviteter och möjlighet till bil. Att du trivs på din arbetsplats är mycket viktigt för oss – vi arbetar tillsammans i både med och motgång. Tjänsten är heltid och placerad på vårt kontor i Malmö. Vi har kollektivavtal och tillämpar provanställning. Vid frågor om tjänsten, kontakta då vår Kommersiella chef Ann-Charlotte Ekwall på ”[email protected]”. Tillträde enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan! Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

3 maj 2024
Sista ansökan:
1 juli 2024
Anbudsansvarig Projektledare (Bid Manager) till Forenede Service i Danderyd

Forenede Service är en del av den danska Forenede-koncernen och har varit etablerade i Sverige sedan 1998. Att vara ett stort företag med det lilla familjeföretagets anda är viktigt för oss. Vi är ett ledande serviceföretag, men har inte glömt de värderingar som har tagit oss dit vi är i dag - närhet till kunden och närhet till våra medarbetare. Hos oss är alla jobb lika viktiga och vi står stadigt i vår ambition att städa och putsa fönster bäst. På Forenede Service bryr vi oss om varandra och har en hjälpsam kultur där trivsel och engagemang är i fokus.Om rollen Vi söker nu dig som vill arbeta i en nyckelroll med möjlighet att påverka och vara delaktig i företagets strategiska affärsprocesser. Du är noggrann, mycket god kommunikatör och har så klart sinne för affärer. Du vill bidra till företagets tillväxt och affärsmål genom att projektleda anbudsteam med vinnande strategier och självständigt administrera anbuden – men såklart också genom din personlighet. Du är en person som vill göra skillnad! Som Projektledare är du processägare för samordningen av försäljningsprocessen och arbetar självständigt med att producera säljande texter och anbudsmaterial men i nära samarbete med Kalkylerare och Affärsområdeschefer. Med dina mycket goda kunskaper inom LOU och offentlig upphandling kommer du analysera och komma med lösningar som stödjer kloka beslut. Du fungerar även som centralt affärsstöd, såväl internt som i möten med kund där du tillhandahåller professionell och serviceinriktad support i affärs-, anbuds-, förhandlings- och avtalsfrågor. Vi erbjuder dig en plats mitt i hjärtat i ett av Sveriges största tjänsteföretag. Kulturen är kommersiell, professionell och inkluderande. Vi drivs av en gemensam passion för försäljning och affärer där inställningen är att vi vinner och förlorar som ett team. Försäljningsteamet som du ingår i har ett brett samarbete med många personer inom företaget och därför söker vi en person som har följande förmågor: Kommunikativ – Du måste på ett tydligt sätt kommunicera och sälja in dina strategier och anbud till de som tar beslut. Social – Vi har högt i tak på vår arbetsplats och skrattar mycket tillsammans. Analytisk – Du vänder och vrider på olika förutsättningar för att hitta bästa lösningen. Kreativ ­– Du letar alltid lösningar framför problem. Affärsdriven – Du brinner för att göra en bra affär och du kan arbeta mot uppsatta mål. Noggrann – Du är en noggrann person som gärna grottar ner dig i de anbudsunderlag som kommer in från våra potentiella kunder. Men det är precis lika viktigt med noggrannhet i administrationen av våra affärssystem. Flexibel – Du kan snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter och du är bra på att både lyssna och tala. Teamorienterad – Du sätter laget före jaget. Kvalifikationer För att lyckas i rollen måste du har sinne för detaljer och aldrig lämna något åt slumpen. Du gillar att arbeta strukturerat i affärsprocesser. Det är meriterande om du har erfarenhet inom Facility Management eller B2B-tjänstesektor, antingen som leverantör eller beställare inom offentlig verksamhet. Vidare tror vi att du har; • Mycket goda kunskaper inom LOU och den offentliga upphandlingsprocessen • Utmärkta kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift • Grym på layout och presentationsteknik • Förstår vikten av dialog och kommunikation • Några års erfarenhet av offentlig försäljning • Starka kunskaper inom projektledning Vi erbjuder både friskvårdsbidrag, sociala aktiviteter och möjlighet till bil. Att du trivs på din arbetsplats är mycket viktigt för oss – vi arbetar tillsammans i både med och motgång. Tjänsten är heltid och placerad på vårt kontor i Stockholm (Danderyd). Vi har kollektivavtal och tillämpar provanställning. Vid frågor om tjänsten, kontakta då vår Kommersiella chef Ann-Charlotte Ekwall på ”[email protected]”. Tillträde enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan! Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

3 maj 2024
Sista ansökan:
1 juli 2024
Tender Controlling Manager

As a Tender Controlling Manager for Hitachi Energy, HVDC business you will be collaborating at global level with sales team. We are seeking a highly motivated Tender Controlling Manager act as a business partner responsible for all financial and commercial matters and actively drives the tender department performance. The right candidate will be responsible to manage the work of highly skilled and talented team of tender controllers. We are interested to learn more about you and what you can contribute with so don’t hesitate to apply even though you don’t fulfil all requirements. Your responsibilities You will be collaborating at global level with sales team to provide controlling support. You will be Working closely with Bids and Proposal team globally to ensure the competitive offering. Accurate preparation of tender costing, cash flow exposure, risks lists including Fx risks, credit risks, tax or PE risks and provide support to ensure that Bid bonds are issued in time, FCM are uploaded in RRDB in time. You will provide support to sales or B&P team for discussing various financing arrangements with prospective customers. You will Support in developing the HVDC long term business strategy. Ensures the continuous cost optimization of tender costs by providing analysis and detailed information of cost for each tender. Collaboratively working with BU and company risk review managers for providing relevant financial information to be used for risk reviews with Hitachi. You will be responsible to ensure HVDC and company guidelines and processes at global level are adhered and followed. In case of deviation, same should be escalated and corrective action to be initiated. Your background You hold degree with finance as basic qualification. You have 12-15 years of controlling and finance experience. Relevant Industry experience in the similar or equivalent industry with project and tender controlling, financial planning, and analysis along with business controlling background. Leadership and management skills to work around with local team, global units and execute the change. Additional information Are you ready for an exciting new challenge? Does the above description sound like you? Welcome to apply no later than 26/5! Applications will be reviewed on an ongoing basis, so don’t delay – apply today! Recruiting Manager Pankaj Gupta, [email protected], will answer your questions about the position. Union representatives – Sveriges Ingenjörer: Mikael Hjort, +46 107-38 29 86; Unionen: Fredrik Holmgren, +46 107-38 21 85; Ledarna: Christer Fridlund, +46107-38 29 12. All other questions can be directed to Talent Partner Ingrid Schjelderup, [email protected].

3 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Erfaren Anbudsingenjör

DAB är ett av Skandinaviens ledande företag inom tätskikt, gjutasfaltbeläggningar och betongrenoveringar. Vi söker nu dig som vill vara med på vår tillväxtresa i en central roll. Till Region väst söker vi En erfaren Anbudsingenjör Är du en affärsdriven anläggare som brinner för att leverera hög kvalitet och lönsamhet i projekten? Då är vi nyfikna på dig. Som Anbudsingenjör hos oss på DAB har du en viktig och central roll då du fungerar som stödfunktion till vår produktion. Du arbetar tillsammans med dina kollegor så att våra projekt får rätt förutsättningar för att leverera kvalitet och lönsamhet. Du kommer få en mängd varierande arbetsuppgifter och blir delaktig från anbud hela vägen genom produktionen. I det dagliga arbetet använder du såväl traditionella kalkylmetoder i MAP och system för mängdavtagning och visualisering. Varför DAB? Hos oss hamnar du i en platt och snabbfotad organisation. Du får ett utvecklande arbete hos en arbetsgivare med goda värderingar, starkt fokus på miljöarbete och förstås – viljan att lyckas. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du delar våra värderingar – Sympatiska, Trovärdiga och Innovativa. Vem söker vi? För att vara framgångsrik i rollen som Anbudsingenjör hos oss har du ett professionellt och trevligt bemötande gentemot andra. Du tycker om att ta ansvar och driva kalkylarbetet framåt, sätter affären och lönsamheten i centrum och har förmågan att föreslå systemval och tekniska lösningar. Du har ett tydligt och förtroendegivande kommunikationssätt och stimuleras av samarbete med duktiga och engagerade kollegor. Vi värdesätter ett analytiskt och strukturerat arbetssätt samtidigt som det är viktigt att du kan anpassa dig till snabba förändringar i arbetet. Vi ser gärna att du har: Flerårig erfarenhet inom anläggning, betong, brokonstruktion Erfarenhet av att sammanställa kalkyler, offerter och vana att förhandla kontrakt Jobbat med både offentliga och privata kunder Kunskap inom branschens allmänna bestämmelser AB04, ABT, ABK, AMA systemet Relevant teknisk utbildning inom området Goda IT-kunskaper Erfarenhet av kalkylsystemet MAP eller motsvarande (meriterande) Är du nyfiken på oss? Välkommen med din ansökan via Select Executive Search, www.selectexecutivesearch.se Kontakta rekryteringskonsult Marie Bubach om du har frågor på [email protected] eller 0707–607243. Intervjuer sker löpande, sista ansökningsdag 6 juni 2024. Om företaget DAB är ett av Skandinaviens ledande företag inom tätskikt, gjutasfaltbeläggningar och betongrenoveringar.  DAB är precis lagom stort! Vi har drygt 200 medarbetare och omsätter drygt en halv miljard, vilket gör att vi har nödvändiga muskler, men vår verksamhet är uppdelad i regioner vilket gör känslan familjär och organisationen lättarbetad och rätt så platt. Vi utför arbeten i hela Sverige samt i Danmark och Norge. Våra kontor finns i Göteborg, Stockholm, Malmö, Helsingborg, Örebro, Arbrå, Köpenhamn och Oslo. Men – vi nöjer oss inte med att vara ett av Skandinaviens ledande i vår bransch. Vi arbetar ständigt för att ta fram ännu bättre material, säkrare metoder och mer kostnadseffektiva system för både nybyggnation och reparationer. Vi brinner för innovation, är uttalat miljömedvetna och drivs av att lyckas!

3 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Technical Business Lead

ALTEN TECHNICAL DIRECTION ENGINEERING NORDICS VILL FÖRSTÄRKA TEAMET MED EN TECHNICAL BUSINESS LEAD SOM KOMMER ATT JOBBA MED PRE-SALES OCH FÖRFRÅGNINGAR TILL VÅRA FRAMTIDA ARBETSPAKET! Technical Direction-avdelningen ansvarar för all inhouse-verksamhet från pre-sales till leverans och består för närvarande av Technical Director, Delivery Unit Managers, Practice Leaders och Delivery Managers. Detta är en perfekt tjänst för dig som vill kombinera affärsutveckling och teknologi – vi söker en person som brinner för försäljning och kundrelationer, någon som har en genuin passion för den typen av teknisk kompetens vi erbjuder och levererar till våra kunder.   I ROLLEN SOM TECHNICAL BUSINESS LEAD KOMMER DU ATT ha ett nära samarbete med våra Practice Leaders som leder och koordinerar arbetet inom arbetspaket och ramavtal; ansvara för kommersiella anbud samt säkerställa att dessa överensstämmer med avdelningens krav och önskemål gällande affärsområde, lönsamhet och risk; ta aktiv del i såväl intern som extern kommunikation gentemot ALTEN respektive kunder genom att deltaga i Q&A-möten samt i presentationer av våra erbjudanden; ta ett nationellt ansvar i Sverige och tillhandahålla våra konsultchefer med försäljningsmaterial och referensfall inför kundmöten; samt bidra till utvecklingen av våra försäljnings- och anbudsprocesser. VI SER GÄRNA ATT DU HAR ingenjörsutbildning eller motsvarande; 1-3 års erfarenhet erfarenhet av produktutveckling, gärna inom fordonsindustrin flytande kunskaper i svenska och engelska; ett strukturerat och kundorienterat synsätt; samt fallenhet för att följa etablerade arbetsprocesser och hålla deadlines. Placeringsort för tjänsten är Göteborg och rekryteringen sker löpande. Vi ser fram emot din ansökan! Vill du veta mer om tjänsten som Technical Business Lead? Tveka inte att kontakta Talent Acquisition & Development Partner Mona Pietikäinen på [email protected] OM ALTEN Vi är ett av Europas ledande konsultbolag med 55 000 anställda och verksamhet i 30 länder inom bland annat energi, telekom, fordon, försvarsindustri, industriell tillverkning och IT. Hoss oss finner du en arbetsplats som kännetecknas av fartfylldhet, frihet under ansvar och underbara kollegor. Utöver en konkurrenskraftig lön erbjuder vi dig också ett attraktivt förmånspaket.

30 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Technical Tender Specialist

Vi söker en teknisk specialist för isolering och komponenter, genomförning och lindningskopplare – en Transformator Business Unit i Ludvika, Sverige. I denna roll kommer du att ingå i ett säljteam och fokusera på att leverera kvalitativ kundservice för att tillfredsställa kunder. I nära samarbete med kunder och med andra team, vidta åtgärder för att identifiera nya serviceaffärsmöjligheter för Hitachi Energy. Du kommer att ingå i ett team som brinner för ständiga förbättringar och kvalitetssäkring. Vi har roligt på jobbet och det vi gör är viktigt med en direkt inverkan på våra kunder, medarbetare och företagets framgång! Dina ansvarsområden Ansvara och delta i möten med kunder och föreslå lämpliga optimerade lösningar samt kontrakt i enlighet med företagets anbudspolicy. Etablera och upprätthålla starka kundrelationer genom att ge utmärkt service och support för kundernas behov. Hitta rätta lösningar i tid till rätt pris till en modern teknik. Noggrann uppföljning av försäljningsorder i samarbete med projektledning. Du delar Hitachi Energy’s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten. Din bakgrund Vi söker driven, engagerad och service-minded person som kan arbeta både självständigt och i team. Du har god kommunikations-, förhandlings- och presentationsförmåga. Du har el/teknisk bakgrund, och några års arbetslivserfarenhet inom försäljning är en fördel. Flytande engelska, både skriftligt och muntligt krävs. Svenska är en fördel. Bevisad förmåga att utveckla och hantera kundrelationer. Du är en nyfiken person med drivkraft att utmana dig själv för ständig utveckling på både kort och lång sikt. Mer om oss Tveka inte att ansöka även om du inte uppfyller alla krav. Vi är intresserade utav att lära känna dig mer och vad du kan bidra med! Välkommen med din ansökan! Kandidater utvärderas löpande så sök redan idag, sista dagen att ansöka är 2024-05-31. Mer information: Rekryterande chef Johanna Almen, +46 107-38 30 84, [email protected], kommer att kunna svara på dina frågorangående tjänsten. Sveriges Ingenjörer: Håkan Blomquist, +46 107-38 31 52; Unionen: Tomas L. Gustafsson, +46 107-38 27 47; Ledarna: Christer Fridlund, +46 107-38 29 12. Övriga frågor ställs till rekryterare Johanna Laiv, [email protected].

29 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024