Enhetschef inom socialtjänst

Sök bland 26 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vi söker en biträdande enhetschef till boendestödsteamen och Bostad först

Vill du ha trevliga kollegor och ett viktigt och givande uppdrag som biträdande enhetschef? Vi söker nu en effektiv, coachande och lösningsinriktad biträdande enhetschef med ansvar för olika delar av det som faller inom socialpsykiatriområdet. Där kommer du ha en operativ och utmanande roll i en ständigt föränderlig verksamhet. Socialpsykiatrienheten ligger i Social och arbetsmarknadsförvaltningen, och där är vi en del av individ och familjeomsorgen/IFO. Socialpsykiatrienheten består av en enhetschef, och snart tre biträdande enhetschefer som kommer ha ett tätt samarbete. Vi utför insatser för personer med psykisk funktionsnedsättning och samsjuklighet. Våra insatser är bostad med särskild service, boendestöd i ordinärt boende, ledsagning, och bostad först. Alla insatser sker enligt socialtjänstlagen. Vi har förnärvarande tre boenden mot området socialpsykiatri, ett team som arbetar med Bostad först, och tre boendestödsteam (där även ledsagning ingår). Vi kommer även utöka vår verksamhet under kommande år, och står därmed i ett ständigt förändringsarbete. När du söker tjänsten kommer du till en enhet där du finner en engagerad enhetschef samt duktiga och kompetenta medarbetare som inte bara arbetar sida vid sida, utan också ser och bryr sig om varandra. Här råder en samarbetsinriktad anda som skapar en positiv arbetsmiljö. Glädje är en integrerad del av vardagen, och varje medarbetares positiva energi bidrar till den gemensamma trivseln. Målgruppen vi möter är komplex, och därför ställs krav på flexibilitet och ett tätt samarbete. Individ- och familjeomsorgen (IFO) består av fyra enheter; mottagnings- och förebyggandeenheten, barn- och familjeenheten, socialpsykiatrienheten samt enheten för sociala insatser. IFO:s ledningsstruktur består idag av en strategisk och operativ ledningsgrupp med olika ansvarsområden. Som biträdande enhetschef kommer du vara en del av det operativa ledningsteamet inom IFO. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet Utöver värdegrunden så har kommunen en inarbetat ledarfilosofi där det tydligt framgår att man som chef och ledare förväntas i sitt ledarskap vara: - Tydlig - Modig - Kommunikativ - Långsiktig - Coachande ARBETSUPPGIFTER Som biträdande enhetschef arbetar du operativt inom enheten till skillnad från enhetschefen som har ett mer strategiskt ansvar. Dina arbetsuppgifter består i att utifrån uppsatta mål, planera, leda, utveckla och följa upp arbetet på verksamheten. Du rapporterar direkt till enhetschefen och ingår i den operativa ledningsgruppen. Till din hjälp har du samordnare och ett gäng härliga medarbetare. Du har personal-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för ca 25 medarbetare och arbetar i enlighet med rådande lagstiftning, riktlinjer och andra styrdokument. Du arbetar i samverkan med andra organisationer och verksamheter då de flesta av våra klienter även har insatser genom andra huvudmän, andra förvaltningar inom kommunen, samt civilsamhället. Som biträdande enhetschef förväntas du bidra till en god samverkan både internt och externt för att hitta goda lösningar framåt där Borlängebornas behov alltid står i fokus. KVALIFIKATIONER Krav: • Socionomexamen, sociala omsorgsprogrammet, eller annan relevant högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig • Krav på att ha arbetat i arbetsledande funktion/chefstjänst tidigare • Du har en pågående/avslutad ledarskapsutbildning • Goda datakunskaper och erfarenhet av olika digitala system • Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket, muntligt som skriftlig • Körkort Meriterande är: • God kunskap och förståelse för socialtjänstens uppdrag • Genom gått en arbetsmiljöutbildning • Utbildning inom samtalsmetodik • Projektledarutbildning • God kännedom om verksamhetsområdet socialpsykiatri och de insatser vi utför • Utbildning inom psykiatri/samsjuklighet och erfarenhet av samverkan mellan olika organisationer • Kännedom om bostad först och dess grundstenar Som person söker vi dig som är kommunikativ och du förmedlar information enkelt och tydligt. Du är en problemlösare som utvecklar effektiva och genomförbara lösningar på de utmaningar som du ställs inför. Du tror på samarbete genom att dela på ansvar och vara de övriga behjälplig när det behövs för att uppnå måluppfyllelse. Planering är något som kommer naturligt för dig och du kan planera både på kort- och lång sikt samt följer och fördelar resurser utifrån det. Vidare är du en person som arbetar konstruktivt under, press, stress och utmanande situationer. Slutligen behöver du också vara en initiativtagare som driver ditt eget och enhetens arbete framåt. Du bör ha kunskap och intresse för vår målgrupp, som faller inom psykiatri och samsjuklighet. Den målgrupp vi möter är komplex, och det krävs flexibilitet hos både dig som biträdande enhetschef samt hos våra medarbetare. ÖVRIGT För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Vill du arbeta som biträdande enhetschef inom socialpsykiatri?

Vill du ha trevliga kollegor och ett viktigt och givande uppdrag som biträdande enhetschef? Vi söker nu en effektiv, coachande och lösningsinriktad biträdande enhetschef med ansvar för olika delar av det som faller inom socialpsykiatriområdet. Där kommer du ha en operativ och utmanande roll i en ständigt föränderlig verksamhet. Socialpsykiatrienheten ligger i Social och arbetsmarknadsförvaltningen, och där är vi en del av individ och familjeomsorgen/IFO. Socialpsykiatrienheten består av en enhetschef, och snart tre biträdande enhetschefer som kommer ha ett tätt samarbete. Vi utför insatser för personer med psykisk funktionsnedsättning och samsjuklighet. Våra insatser är bostad med särskild service, boendestöd i ordinärt boende, ledsagning, och bostad först. Alla insatser sker enligt socialtjänstlagen. Vi har förnärvarande tre boenden mot området socialpsykiatri, ett team som arbetar med Bostad först, och tre boendestödsteam (där även ledsagning ingår). Vi kommer även utöka vår verksamhet under kommande år, och står därmed i ett ständigt förändringsarbete. När du söker tjänsten kommer du till en enhet där du finner en engagerad enhetschef samt duktiga och kompetenta medarbetare som inte bara arbetar sida vid sida, utan också ser och bryr sig om varandra. Här råder en samarbetsinriktad anda som skapar en positiv arbetsmiljö. Glädje är en integrerad del av vardagen, och varje medarbetares positiva energi bidrar till den gemensamma trivseln. Målgruppen vi möter är komplex, och därför ställs krav på flexibilitet och ett tätt samarbete. Individ- och familjeomsorgen (IFO) består av fyra enheter; mottagnings- och förebyggandeenheten, barn- och familjeenheten, socialpsykiatrienheten samt enheten för sociala insatser. IFO:s ledningsstruktur består idag av en strategisk och operativ ledningsgrupp med olika ansvarsområden. Som biträdande enhetschef kommer du vara en del av det operativa ledningsteamet inom IFO. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet Utöver värdegrunden så har kommunen en inarbetat ledarfilosofi där det tydligt framgår att man som chef och ledare förväntas i sitt ledarskap vara: - Tydlig - Modig - Kommunikativ - Långsiktig - Coachande ARBETSUPPGIFTER Som biträdande enhetschef arbetar du operativt inom enheten till skillnad från enhetschefen som har ett mer strategiskt ansvar. Dina arbetsuppgifter består i att utifrån uppsatta mål, planera, leda, utveckla och följa upp arbetet på verksamheten. Du rapporterar direkt till enhetschefen och ingår i den operativa ledningsgruppen. Till din hjälp har du samordnare och ett gäng härliga medarbetare. Du har personal-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för ca 28-30 medarbetare och arbetar i enlighet med rådande lagstiftning, riktlinjer och andra styrdokument. Du arbetar i samverkan med andra organisationer och verksamheter då de flesta av våra klienter även har insatser genom andra huvudmän, andra förvaltningar inom kommunen, samt civilsamhället. Som biträdande enhetschef förväntas du bidra till en god samverkan både internt och externt för att hitta goda lösningar framåt där Borlängebornas behov alltid står i fokus. KVALIFIKATIONER Krav: • Socionomexamen, sociala omsorgsprogrammet, eller annan relevant högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig • Krav på att ha arbetat i arbetsledande funktion/chefstjänst tidigare • Du har en pågående/avslutad ledarskapsutbildning • Goda datakunskaper och erfarenhet av olika digitala system • Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket, muntligt som skriftlig • Körkort Meriterande är: • God kunskap och förståelse för socialtjänstens uppdrag • Genom gått en arbetsmiljöutbildning • Utbildning inom samtalsmetodik • Projektledarutbildning • God kännedom om verksamhetsområdet socialpsykiatri och de insatser vi utför • Utbildning inom psykiatri/samsjuklighet och erfarenhet av samverkan mellan olika organisationer Som person söker vi dig som är kommunikativ och du förmedlar information enkelt och tydligt. Du är en problemlösare som utvecklar effektiva och genomförbara lösningar på de utmaningar som du ställs inför. Du tror på samarbete genom att dela på ansvar och vara de övriga behjälplig när det behövs för att uppnå måluppfyllelse. Planering är något som kommer naturligt för dig och du kan planera både på kort- och lång sikt samt följer och fördelar resurser utifrån det. Vidare är du en person som arbetar konstruktivt under, press, stress och utmanande situationer. Slutligen behöver du också vara en initiativtagare som driver sitt eget och enhetens arbete framåt. Du bör ha kunskap och intresse för vår målgrupp, som faller inom psykiatri och samsjuklighet. Den målgrupp vi möter är komplex, och det krävs flexibilitet hos både dig som biträdande enhetschef samt hos våra medarbetare. ÖVRIGT För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Biträdande regionchef till Klaragården

Arbetar du kanske som verksamhetschef idag och vill vara med och påverka samt utveckla LSS för vuxna? Är du redo för att ta nästa kliv i en mer övergripande och affärsutvecklande roll? Då är det här ett jobb för dig! Vi påKlaragårdensöker nu efter enbiträdande regionchef som kommerjobba medatt driva, leda och utveckla regionens verksamheter, chefer och medarbetare. Om rollen: Vi befinner oss i en spännande tillväxtresa och i rollensom biträdande regionchef, kommer du att vara med ochstärka upp arbetet i vårt marknadsområde. Inomregion Klaragården harvi totalt 13 verksamheter och bedriverboende enligt LSS § 9:9 i Västergötland, Östergötland och Sörmland och vänder sig till individer tillhörande personkrets 1 och 3. Som biträdande regionchef kommer du att verka som regionchefens förlängda arm. Ni kommer tillsammans och i ett tätt samarbete driva utvecklings- och förändringsarbete i syfte att nå en hög affärsmässighet, kvalitet och produktivitet. I rollen ansvarar du för personalförsörjning, kvalitet och metodarbete samt uppföljning av resultat. Du rapporterar till regionchef.Huvudsakliga arbetsuppgifter: Ansvara för rekrytering och kompetensförsörjning inom regionen Starta upp nya verksamheter Driva regionala projekt Följa upp resultat, schemaläggning, bemanning och resursoptimering Säkerställa lagefterlevnad, avtalstrohet samt att rutiner och policys följs Löpande kvalitets- ochmetodutveckling Bedriva samarbete med stödfunktionerHR, ekonomi, kvalitet och metod Vid behov fungera som tillförordnad verksamhetschef, då ordinarie chef är tillfälligt frånvarande Vem är du?Du har tidigare chefserfarenhet och ser möjligheter i det lilla och det stora med förmåga att driva strategiska mål på både kort och lång sikt. Som ledare hittar du ständigt möjliga lösningar på utmaningar och har en positiv grundinställning. Att hålla i och lyckas ta projekt hela vägen i mål med efterföljande uppföljning är en självklarhet för dig. Du förmedlar kunskap och motiveras av att driva processer,förändring och förbättringsarbete.Vidare är dukommunikativ, relationsskapande och förmedlar information tydligt och kan bidra med konstruktiv feedback. För att lyckas i rollen behöver du även varaflexibel, struktureradmed förmåga atthantera många uppgifter parallellt. I övrigt är duflexibel inför resa i tjänsten. Kvalifikationer: Högskoleutbildning såsom socionom, beteendevetare eller likvärdig utbildning Utbildning i socialrätt minst 7,5 hp (om ej utbildad socionom) Minst tre årserfarenhet av ledande befattning inom LSS Erfarenhet från budgetarbete och ekonomisk analys Grundläggande kunskaper i arbetsrätt ocharbetsmiljö Erfarenhet av att starta upp LSS-boenden för vuxna Vi ser det även som meriterande om du har: Arbetat i en större organisation och/eller företag i stark tillväxt Arbetat mot offentlig sektor Erfarenhet av att ha arbetat i privat sektor och i personalintensiv verksamhet Erfarenhet av att leda i förändringsprocesser Erfarenhet av att leda andra chefer PlaceringTjänsten innebär placering i Östergötland men du behöver kunna resa i tjänsten i hög omfattning. Vad kan vi erbjuda dig?Hos oss får du bidra med att utveckla vår organisation och ett av branschens ledande företag. Vi erbjuder dig spännande uppdrag med möjlighet att skapa relationer med kunder, medarbetare och uppdragsgivare på alla nivåer. Hos oss har du stöttande chefer nära samt övriga centrala stödfunktioner inom koncernen. Om rekryteringsprocessenSista ansökningsdag är 31/5. Rekrytering sker löpande, och tjänsten kan tillsättas under ansökningstiden. Vi välkomnar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Om tjänstenTjänstgöringsgrad: heltid, tillsvidareTillträde: Enligt överenskommelse Har du frågor om tjänsten kontaktaregionchef Therese [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Avdelningschef till stöd- och utvecklingsavdelningen inom SAF

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Partille kommun är en arbetsgivare som har nära till beslut. Friskvård och hälsa är viktigt för oss som arbetsgivare och det finns därför ett brett utbud av aktiviteter inom friskvård och hälsa, med koppling till allt från förmånscykel till flextidsavtal. Arbetsplatsen är belägen centralt i Partille med närhet både till kommunikationer och köpcentra. På social- och arbetsförvaltningens sju enheter arbetar ca 130 personer inom något av områdena: råd, stöd och behandling till barn, vuxna och familjer, familjerätt och familjerådgivning, mottagande av nyanlända och integration, råd, stöd och behandling vid missbruk, arbetsmarknadsåtgärder, ekonomiskt bistånd och stöd- och utveckling. Social- och arbetsförvaltningen, SAF, verkar under social- och arbetsnämnden. Avdelningen för stöd och utveckling har uppdraget att stötta, utveckla och administrera social- och arbetsförvaltningens arbete. Stödfunktionerna och administrationen är förvaltningens nav som bistår förvaltningen med administrativt stöd och håller ihop de administrativa processerna. På Stöd-och utvecklingsavdelningen arbetar i nuläget sju medarbetare såsom verksamhetsutvecklare, ekonomiassistent, nämndsekreterare och fyra administratörer. Avdelningen ansvarar bland annat för statistik, förvaltningens journalföringssystem, hantering av fakturor, arkivering, nämndärenden, avgifter, posthantering, avtal och upphandling, diarieföring, utvecklingsfrågor, digitalisering, e-tjänster, arkivering, med mera. Det är en avdelning med hög servicenivå, stort serviceintresse och god kommunikationsförmåga. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en ny avdelningschef till stöd och utveckling, är det du? Uppdraget som avdelningschef för stöd- och utvecklingsavdelningen är en spännande och varierande tjänst där du både ska vara med och driva processer och utveckling framåt samtidigt som du tar dig an de mer fyrkantiga frågorna som säkerhet och lokaler på ett medvetet och ambitiöst sätt. Budget-, arbetsmiljö- och personalansvar ingår som sedvanliga chefsuppgifter. Förändringsledning är centralt i detta uppdrag viket innebär att du arbetar strukturerat och målmedvetet med att driva förändringsarbetet framåt inom organisationen, inte minst utifrån den nya socialtjänstlagen som kommer innebära omställning till en mer modern socialtjänst där stöd- och utvecklingsavdelningen kommer vara en viktig del i att både utforma, utveckla och stödja processer. Allt för att vi ska kunna erbjuda så bra verksamheter som möjligt för våra medborgare och brukare. Rollen som avdelningschef innebär att du arbetar nära dina 7 medarbetare och skapar förutsättningar för engagemang, arbetsglädje och utveckling. Arbetsgruppen söker en närvarande och omtänksam chef som både kan värna om och utveckla arbetsuppgifter. Då medarbetarna hanterar en stor variation av uppgifter så önskas en chef som kan leda och fördela arbetet på ett jämnt sätt inom avdelningen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning för tjänsten, exempelvis socionom, beteendevetenskaplig utbildning, offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av verksamhets-, personal- och budgetansvar. Har du erfarenhet av att driva förändringsarbete, är förtrogen med myndighetsutövning inom socialtjänst samt har juridisk kunskap/erfarenhet är detta meriterande. Partille kommun är en förhållandevis liten kommunal arbetsgivare vilket innebär att du tillsammans med dina medarbetare förväntas driva, utveckla och ta ansvar för frågorna inom ditt verksamhetsområde. Det är därför viktigt att du trivs att arbeta självständigt med dina sakfrågor och känner dig trygg med att ta initiativ, starta aktiviteter i syfte att uppnå resultat. Du har en god struktur och driver processer framåt både ensam och tillsammans med andra. Som ledare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du samarbetar prestigelöst mot det gemensamma målet, anpassar dig och hittar lösningar genom att lyssna, kommunicera och hantera motsättningar på ett konstruktivt sätt. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval, varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Intervjuer är planerade till framförallt följande datum: 11 samt 12 juni Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Chef inom individ och familjeomsorg

Vill du göra skillnad i Haparandabornas vardag, och jobba i en spännande organisation sök då jobbet hos oss. Hos oss får du utvecklas och växa med uppgiften. Vi arbetar för att hitta nya innovativa arbetssätt för ett hälsosamt och meningsfullt liv. Tillsammans arbetar vi för att vara en trygg stad att växa upp, leva och att åldras i. Följ med oss i socialtjänsten på förändringsresan mot den nya socialtjänstlagen.  Arbetsuppgifter Du kommer närmast att leda myndighetsutövning inom socialtjänstens ansvarsområden. Du kommer närmast att verka under områdeschef IFO tillsammans med tre andra ledare. I uppdraget som Enhetschef ingår att fatta myndighetsbeslut i individärenden utifrån delegation, leda och fördela arbetet enligt delegera arbetsuppgifter. Du är även del i att leda kommunens folkhälsoarbete. Handleda och stötta medarbetarna med prioriteringar och vara ett stöd i deras beslutsfattande. Du har personalansvar för dina medarbetare och du ansvarar för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du ansvarar för det systematiska kvalitetsarbetet inom enheten utifrån sektorns ledningssystem för kvalitet. Du kommer tillsammans med förvaltningens kvalitetsutvecklare samt övrig ledningsgrupp  bidra till det strategiska utvecklingsarbetet, vilket kan handla om nya eller förändrade arbetssätt. Som enhetschef har du budgetansvar för enheten. Krav Vi söker dig som har socionomexamen samt mångårig yrkeserfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst. Du har god förmåga att samverka såväl inom koncernen som med externa samverkanspartners.  Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda andra i din yrkesroll och chefserfarenhet med personalansvar. Det är meriterande om du har kunskaper om MI, FREDA och verksamhetssystemet Pulsen combine. Du ska ha mycket god erfarenhet av myndighetsutövning och evidensbaserat arbete inom följande områden: försörjningsstöd, dödsbo, skuldsanering, personligt ombuds arbetsområde, vuxenhandläggning enligt SOL, LVU och LVM samt familjerätten. Barn och familjegruppens arbete samt öppenvård och biståndshandläggning.  Personliga egenskaper Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga förmågor. Vi söker dig som har mycket god förmåga att motivera, skapa engagemang och delaktighet. Ditt ledarskap präglas av att du är öppen, modig, tydlig, lyhörd, coachande och nytänkande. Du har god förståelse för människors olika förutsättningar och anpassar ditt ledarskap utifrån detta. Du är utåtriktad och har god förmåga att skapa och underhålla relationer både internt och externt.  Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Vid tänkt anställning begärs referenser samt utdrag ur belastningsregistret.  Vi erbjuder dig semesterväxling, flexavtal och friskvårdsbidrag eller friskvård på arbetstid.       Mer information om vår organisation hittar du på haparanda.se (https://www.haparanda.se/). Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

13 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Verksamhetschef/ föreståndare

Är du en person som utstrålar värme och trygghet? Vill du bidra till att ge ungdomar ett bra liv med bättre förutsättningar? Vi erbjuder dig ett viktigt och spännande arbete där den ena dagen inte är den andra lik. Tillsammans hjälper vi flickor 15-19 år att skapa en trygg, ansvarsfull och självständig framtid. Hos oss kommer du hitta engagemang och prestigelöshet, vi har en stark kultur där vi hjälps åt för att lyckas. VÅR MÅLGRUPP Villa Bergerska är ett HVB-hem som ligger ca 20 minuter utanför Halmstad. Vi tar emot flickor 15-19 år med olika bakgrund och behov. Vår målgrupp är främst flickor som vistas i olämpliga miljöer som till exempel har begått enstaka brott, provat att ta droger eller som har ett hotfullt beteende. Vi har möjlighet att ta emot flickor både enligt SoL och LVU med kort varsel, dygnet runt. VI SÖKER FÖRESTÅNDARE Vi erbjuder ett spännande uppdrag där du får vara med att forma och utveckla vår verksamhet tillsammans med dina kollegor och verksamhetsnära ledning. Samtliga har lång erfarenhet av socialt arbete och ledarskap samt att bygga stabila och hållbara organisationer. Att vara föreståndare hos oss innebär att du delar vår passion för utveckling och att du har ett naturligt öga för möjligheter som kan göra oss ännu bättre. DINA ARBETSUPPGIFTER Som föreståndare är du ledningsansvarig för personal, arbetsmiljö, verksamhetsutveckling, säkerhet, rapportering till chef, verka utifrån tillstånd, driftsbudget, lönerapportering, bemanning och marknadsföring av verksamheten samt samverkan med externa aktörer. Du ansvarar även för att ta fram tydliga rutiner, förankra och implementera beslut och regelbundet följa upp verksamheten. I din roll som föreståndare kommer du att arbeta nära tillsammans med vår samordnare som likt dig ingår i vår ledningsgrupp. Du ansvarar för att planera och genomföra arbetet för våra ungdomar samtidigt som du vägleder våra medarbetare i ett adekvat förhållningssätt utifrån uppdrag. Eftersom du har en central roll i verksamheten är det av yttersta vikt att du har ett flexibelt, visionärt och lösningsorienterat arbetssätt, där insatserna planeras och anpassas efter varje ungdoms behov - och att du på ett ledigt sätt kan hantera och implementera synpunkter från övriga medarbetare i ditt arbete. I dina arbetsuppgifter ingår även: - Medverka vid rekrytering av personal, hålla i personalmöten, årliga medarbetarsamtal samt lönesamtal. - Delta i möten med socialtjänst, nätverk, skola, BUP m fl samt hålla i samtal med placerade ungdomar. - Hålla samt etablera kontakter med beställare och myndigheter. - Besluta om in- och utskrivningar. PERSONLIGA EGENSKAPER
 Detta är ett arbete för dig som har positiv och empatisk människosyn samt känner ödmjukhet inför att arbeta med ungdomar som befinner sig i en skör situation. Du är trygg i dig själv, strukturerad och har förmåga att behålla ditt lugn, även under pressade situationer. Fallenhet för att motivera och se människors styrkor är en resurs. Som person är du prestigelös och du kan både arbeta självständigt och ta egna initiativ. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, beteendevetare eller annan likvärdig högskoleutbildning inom socialt arbete, minst 180hp och uppfyller de krav som IVO ställer på föreståndare för HVB (relevant högskoleutbildning, erfarenhet av liknande verksamhet och personlig lämplighet (3 kap. 5 § SoF och 5 kap. 1 § HSLF 2016:55). Tjänsten kan endast tillsättas av person som godkänns av IVO. Du ska vara väl förtrogen med aktuell lagstiftning, ha erfarenhet av liknande verksamhet, målgrupp samt god erfarenhet av arbetsledning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ANSÖKAN Vid anställning kommer vi att be om utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister för HVB. Rekrytering sker löpande. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ansökan skall innehålla CV, personligt brev och löneanspråk. Vi ser fram emot din ansökan!

11 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Biträdande enhetschef till Familjehuset i Lund

VoB Syd är ett offentligägt företag som tillhandahåller tjänster inom socialtjänstens område. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. VoB står för Vård och behandling och driver behandlingshem, utredningshem, stödboenden samt jour- och familjehemsverksamhet. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU). VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Familjehuset är ett akut, utrednings- och behandlingshem för barn och familjer. Verksamhetens övergripande uppdrag är att bistå kommunernas socialtjänst i arbetet med familjer med barn i åldern 0–12 år. På Familjehuset utgår arbetet från barnets behov och rättigheter, med ett anknytningsteoretiskt perspektiv och synsättet att all utveckling sker i relation. Behandlings- och utredningsarbetet vilar på miljöterapeutisk grund och utgår från grundprinciperna enligt BBIC. Under placeringen erbjuds bland annat samspelsbehandling under strukturerade former, föräldra- och barnsamtal samt utvecklingsbedömningar enligt ASQ. ARBETSUPPGIFTER Som biträdande enhetschef är du en del i att organisera, leda och utveckla verksamheten i samarbete med enhetschefen. Fördelning av ansvars- och arbetsuppgifter i det vardagliga ledningsarbetet sker i enlighet med vad som överenskommits mellan er. Du är underställd enhetschefen som du ersätter vid hens bortavaro. Du ingår i verksamhetens ledningsgrupp, och fungerar som stöd till samordnare som har det dagliga operativa ansvaret för att uppdraget utförs i enlighet med avtal och genomförandeplan. När samordnare inte är på plats går du in som ersättare och tar operativt ansvar. KVALIFIKATIONER Du som söker är socionom eller har annan adekvat högskoleutbildning som bedöms som likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete, gärna som barnutredare, och har en god administrativ förmåga. Det är meriterande med erfarenhet av arbete på HVB med den aktuella målgruppen liksom goda kunskaper i lagstiftningen inom området samt om dokumentation, journalföring och BBIC. Det är vidare meriterande om du har erfarenhet av familjebehandling. Vi ser gärna att du har vidareutbildning i någon av de metoder vi använder oss av såsom MI, Marte Meo, PYC, Tryggare barn, Signs of Safety eller annan relevant metod. Du har hög integritet och god förmåga att samarbeta både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningar är klara för berörda liksom löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, är flexibel samtidigt som du är strukturerad. Att tillse att god kvalitet upprätthålls och se till verksamhetens behov är naturligt för dig. Du sätter upp mål och håller deadlines. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda eller samordna arbetsgrupper och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. ÖVRIGT Kollektivavtal: AB/HÖK vård- och omsorg Arbetstiden i VoB är rökfri och du behöver ha B-körkort. Inför en ev. anställning inhämtas ett utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Urval sker löpande och den första intervju planeras att hållas den 3/6 samt den 12/6.

11 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Biträdande enhetschef till trygga barn i trygga familjer

Arbete, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi arbetar utifrån nämndens mål och utvecklar våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Förvaltningen är indelad i tre processer; Egen försörjning, Ett tryggt och hälsosamt liv och Trygga barn i trygga familjer samt enheten Navigatorcenter där hela förvaltningens mottag finns samlat som en väg in. Då en av våra biträdande gått vidare till en ny tjänst inom organisationen, söker vi i processen trygga barn i trygga familjer nu en biträdande enhetschef till familjeenheten. Familjeenheten består av utredande socialsekreterare, barnhandläggare, familjehemssekreterare, familjerättssocionomer och socialadministratörer. På enheten finns fyra biträdande enhetschefer och en samordnare som stöd för medarbetarna. ARBETSUPPGIFTER Som biträdande enhetschef är du direkt underställd enhetschefen och har ansvar för enhetens dagliga drift. Du leder och fördelar det vardagliga arbetet och ger ett nära stöd till socialsekreterarna på enheten. Du ansvarar för ärendegenomgångar och ärendesamråd med ditt team. Teamet består av socialsekreterare som genomför barnavårdsutredningar och följer upp öppenvårdsinsatser och institutionsplaceringar samt barnhandläggare som följer upp familjehemsplacerade barn. Du kommer fatta beslut enligt gällande delegationsordning. Du ansvarar för utveckling av enhetens rutiner och riktlinjer och tills viss del för introduktionen av nyanställda. Du kommer att sammanställa underlag gällande olika frågor till enhetschef och arbeta med utvecklingsfrågor tillsammans med enhetschef och utvecklingsledare. Biträdande enhetschefer företräder nämnden i domstol. KVALIFIKATIONER Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen samt minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning i den sociala barn- och ungdomsvården. Du har tidigare erfarenhet av att leda och fördela det dagliga arbetet. Det är meriterande med tidigare chefserfarenhet och erfarenhet av att företräda nämnden i domstol. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Som biträdande enhetschef arbetar du med komplexa frågor, du behöver vara lösningsfokuserad och se möjligheter i stället för hinder. I ditt arbete styrs du av nämndens mål i prioriteringar och planering och behöver se till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Rollen kräver att du är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer och kan behålla ditt fokus. Samtidigt behöver du vara flexibel och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt och effektivt. Du har god förmåga till struktur och ordning samt är ansvarstagande. Det är viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vi söker dig som ser fördelarna med ett närvarande ledarskap, som speglar Kristinehamn kommuns Ledar- och medarbetarpolicy (trygghet, tydlighet och tillgänglighet). Vidare så behöver du ha en god digital förmåga samt uttrycka dig väl i tal och skrift. Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav. ÖVRIGT Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare. Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet. Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

8 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Enhetschef till Familjehemsenheten

Vår nya enhetschef är bra på att leda i förändring och utveckling och tycker att familjehemsvård är något av det viktigaste som finns. Tillsammans med tre teamledare tar du enheten in i framgångsrik samverkan med andra enheter för att möta framtidens behov. På familjehemsenheten arbetar vi med utredning, matchning och rekrytering av familjehem. Vi ger också stöd och vägledning till familjehemmen. Målet är att alla placerade barn och unga får en trygg och stabil uppväxt. ARBETSUPPGIFTER I ditt uppdrag som enhetschef har du ansvar för enhetens övergripande utveckling och verksamhet, medarbetare, ekonomi och arbetsmiljön. Du har personalansvar för ca 24 medarbetare. Vi ser fram emot att du fortsätter jobba tätt ihop med din tre teamledare. Ni arbetar mycket med tillitsfrågor och medarbetarna är med i olika arbetsgrupper så att ständiga förbättringar sker i nära dialog och verksamhetsnära detta för att skapa ett genuint intresse och engagemang för utveckling. Du ingår i Område barns ledningsgrupp som leds av en närvarande och engagerad områdeschef. Där finns du tillsammans med sex andra enhetschefskollegor och ert arbete kännetecknas av att tänka lösningar och stötta varandra i olika frågor för att utveckla första linjens socialtjänst, från myndighetsutövning till utförande. Eskilstuna kommun är en av tre kommuner som med SKR tar fram en barnkonsekvensanalys inför den nya socialtjänstlagen så många kommuner följer oss med stort intresse. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av att leda andra i en roll som till exempel teamledare eller gruppledare. Med fördel har du redan chefserfarenhet. Du har erfarenhet av att jobba inom individ- och familjeomsorgen och gärna också med familjehemsvård. Det kommer att hjälpa dig i den här rollen om du är van att leda eller driva förändring och utveckling på något sätt. Ett extra plus är om du har utbildning i BRA-fam. Du är en trygg och strukturerad ledare som vet hur du får med dig medarbetare mot tydliga mål. Du har förmågan att skapa engagemang och att få dina medarbetare att känna att du har deras rygg. Du trivs också med att få bidra till ett övergripande perspektiv för hela socialtjänsten. Du är varmt välkommen med din ansökan! Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

8 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Led utvecklingen som enhetschef för Vuxenenheten i Lerum

Verksamhetsområde Myndighet ingår i Sektor stöd och omsorg och våra åtta enheter ansvarar för myndighetsutövning inom socialtjänst, administration, behandling inom missbruk, beroende samt familjestöd. Inom sektorn har arbetet med omställningen till nya socialtjänstlagen påbörjats. Vuxenenheten kommer att ha en stor del i detta då det finns potential att verka för att insatser kan ges genom förenklad handläggning. Sektorn utreder möjligheten att öka kommunens förmåga att erbjuda insatser i öppen form, att ge tidiga och förebyggande insatser till invånarna i Lerum. Här finns goda förutsättningar att arbeta för en utveckling på riktigt. Känner du att du vill vara en del av den här utvecklingen, sök jobbet hos oss! Vuxenenheten består av 10 personer fördelat socialsekreterare, behandlare och en förste socialsekreterare. Vi har de senaste två åren haft cirka 60 ärenden att hantera på enheten. Här finns bra förutsättningar för en enhetschef som vill verka i en kommun där vi satsar på våra chefer. Vuxenenheten inrättades 2019 och ansvarar för myndighetsutövning och beroendemottagning i Lerums kommun. Vi har också i samverkan med Regionen en Socialmedicinsk mottagning i Lerum och sedan 2022 även Mini-Maria. Under det senaste året har enheten påbörjat ett arbete som syftar till att stödja personer som vill lämna en kriminell livsstil. Nästa steg för Vuxenenheten är att ta ansvar för arbete med Våld i nära relation vilket innebär bland annat att utveckla arbetssätt och metoder som kan erbjudas tidigt och i förebyggande syfte. Enheten har fokus på att arbeta förebyggande och ge insatser i tidigt skede. Vi har välutvecklade arbetssätt och metoder i enlighet med Nationella riktlinjer. Förste socialsekreterare har lång erfarenhet inom området beroende, skadligt bruk och missbruk och ansvarar i sitt uppdrag för metodstöd, att handläggningen håller hög kvalitet och är rättssäker samt stödjer samtliga medarbetare i det dagliga arbetet. Socialsekreterarna har tillsammans en gedigen erfarenhet från socialtjänstens myndighetsutövning. Behandlarna är erfarna och besitter kompetens inom olika metoder. Medarbetare beskriver att deras uppdrag är viktigt och meningsfullt och att de har goda förutsättningar. Nu söker vi en enhetschef som inte bara har intresse för Vuxenenhetens uppdrag utan även tycker om att arbeta med utveckling och vill driva enheten framåt gemensamt med medarbetarna. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget som enhetschef innebär att leda Vuxenenheten och ansvara för personal, budget och arbetsmiljö. Fokus är att skapa samverkan mellan myndighets- och utförare av exempelvis boende med stöd, beroendebehandling samt externa samverkansparter. I uppdraget ingår också att utveckla insatser på hemmaplan som matchar invånares behov inom beroendeområdet och våld i nära relation. Utvecklingen driver du tillsammans med enhetens medarbetare genom att ta tillvara deras kompetens och erfarenhet. Du arbetar för att skapa en god och hållbar arbetsmiljö. Vårt mål är att vara en organisation som arbetar professionellt och tar utgångspunkt i individens egen verklighet. Du håller dig informerad inom aktuellt kunskapsläge och vill bidra till helheten genom ett nära samarbete inom områdets ledningsgrupp som består av åtta enhetschefer, verksamhetsutvecklare samt verksamhetschef. Samverkan med övriga enheter och med andra aktörer är en naturlig del i uppdraget. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen eller likvärdig utbildning, erfarenhet från myndighetsutövning i socialtjänsten, främst beroendeområdet samt också från behandlingsverksamhet och våld i nära. Det är önskvärt att du har erfarenhet från området psykisk ohälsa. Det är viktigt att du har förmågan och perspektiv att förhålla dig till både myndighetsutövning och behandling. Erfarenhet av en ledarroll som gruppledare, enhetschef eller projektledare inom relevant område är vidare också ett krav. Som person ser vi att du är ansvarstagande, strukturerad och har ett professionellt bemötande. Du har förmågan att genom delaktighet skapa utveckling. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och är mål- och resultatorienterad. Du behöver vara trygg i rollen som ledare och behärska förmågan att fatta relevanta beslut. Det är också viktigt att du utövar ett ledarskap som är närvarande och tillgängligt och du behöver kunna hantera utmanande situationer. Du behöver ha ett intresse för digital utveckling och förmågan att se hur digitala lösningar kan underlätta både på enheten och för sektorn. Tillträde till tjänsten är enligt överenskommelse. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. I Lerums kommun satsar vi på ledarskapet. Vi har det mest omfattande ledarskapsprogrammet i Sverige kopplat till utvecklande ledarskapsbeteende. Som chef i kommunen får du möjlighet att gå sammantaget 19 dagars ledarskapsutbildning där du fördjupar dig i frågorna vad, varför och hur du som ledare blir mer utvecklande. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

8 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024