Kommunchef/Kommundirektör/Stadsdirektör

Sök bland 4 lediga jobb som Kommunchef/Kommundirektör/Stadsdirektör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stadsdirektör, Solna stad

Om oss  Solna är Sveriges tredje minsta kommun till ytan men har cirka 85 000-86 000 invånare och över 100 000 arbetstillfällen. Vi är i en spännande utvecklingsfas och befolkningen växer. Det är många företag som söker sig hit. Solna är en storstadskommun att räkna med. Inom kommunens näringsliv bedrivs framtidens forskning och här skapas de nya jobben. Här möts talang och ambition från hela världen. I Solna formas framtiden.   Om tjänsten Som stadsdirektör i Solna stad är du ledande tjänsteman och högsta chef för kommunens 2 300 engagerade medarbetare. Du arbetar nära politisk ledning och stadens förvaltningschefer samt företräder Solna inom och utom staden. I rollen stöttar du kommunstyrelsen i sitt arbete att planera, leda och samordna kommunens verksamheter samt leder organisationens förändring och utveckling.   Solna är i stark tillväxt och det pågår omfattande samhällsbyggnadsprojekt i staden.  I rollen ingår att  - Vara ytterst ansvarig över de stora planlagda projekten inom staden samt fortsätta arbetet med vår stadsbyggnadsutveckling och vårt bostadsbyggande. - Säkerhetsställa att ekonomi- och budget är i balans. - Utveckla våra skolor till att bli bland de bästa i regionen. - Fortsätta stadens arbete med att vidareutveckla ett gott ledar- och medarbetarskap. - Utveckla Solna stad som näringslivskommun. - Säkerställa kompetensförsörjningen och bibehålla staden som en attraktiv arbetsgivare.  - Fortsätta arbetet med våra digitaliseringsprojekt för en effektiv förvaltning. - Skapa långsiktig planering och beslutsunderlag för politiken.  Vi står för en samarbetsinriktad kultur där ett gott partnerskap och ett uppskattande förhållningssätt skapar förutsättningar för att lyckas med det gemensamma uppdraget.    Beskrivning av kvalifikationer  - Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Gedigen erfarenhet av ledarskap med ansvar för personal, budget och verksamhet i större eller mer komplexa organisationer. - Erfarenhet av att leda genom andra i en politiskt styrd organisation.  - Tidigare erfarenhet av att leda verksamhet i förändring- och utveckling. - Omfattande erfarenhet av att kontinuerligt arbeta med ständiga förbättringar. - Stor erfarenhet av ekonomi, budget och uppföljning med dokumenterad erfarenhet av att ha uppnått långsiktigt god driftsekonomi. - Meriterande är erfarenhet och förståelse för skolan som verksamhetsområde. Som ledare har du en förmåga att skapa engagemang med hög grad av tillit och delaktighet, genom att uppmuntra och tillvaratar goda idéer. Vidare har du ett starkt resultatfokus med en förmåga att planera utifrån ett brett perspektiv. Du skapar trovärdighet, där ditt ledarskap bottnar i en drivkraft att samarbeta och skapa samverkan genom lyhördhet och tydliggörandet av olika lösningar.   Övrig information  Uppdraget som stadsdirektör omfattas av en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen innan anställning. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast. Sista ansökningsdag är 2024-05-31. För mer information om tjänsten kontakta Sara Kukka-Salam, [email protected], ordförande kommunstyrelsen, tel. 072-543 33 62 eller Stina Wickman, [email protected], HR-chef, tel. 072-583 20 60.  Välkommen med din ansökan!   Fackliga företrädare Akademikerförbundet SSR, [email protected]  Akavia, Cecilia Hallander, tel. 072-583 19 47  Kommunal, Jeanette Hjalmarsson, tel. 072-583 17 83  Sveriges Lärare, Kristina Karhunen, tel. 076-041 07 84  Sveriges Skolledare, Mariana Berlin, tel. 072-583 31 88  Vision, Annika Engberg Lordin, tel. 08-746 11 45    I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Biträdande förvaltningschef tillika administrativ direktör

Regionstyrelseförvaltningen Som en del av Region Gotland ansvarar regionstyrelseförvaltningen för strategisk planering och ärendeberedning, regional utveckling, koncernstyrning, internt stöd och service till regionens övriga förvaltningar samt kultur och fritidsverksamhet. Våra cirka 500 medarbetare månar om kvalitet och effektivitet. Regiondirektören är förvaltningschef för regionstyrelseförvaltningen. Vi söker nu en biträdande förvaltningschef tillika administrativ direktör som dels ska ta ett stort övergripande ansvar för styrning, ledning och utveckling av regionstyrelseförvaltningen men som även ska vara ett strategiskt bollplank till vår regiondirektör i allmänhet. Dina arbetsuppgifter Vi söker dig som lockas av utmaningen att ta en drivande roll i regionstyrelseförvaltningens centrala funktion, där uppdraget är att styra, stödja och leda regionens verksamheter, och har förmågan att navigera och prioritera i ett brett och mångfacetterat uppdrag. Som biträdande förvaltningschef tillika administrativ direktör arbetar du nära regiondirektören i en mängd olika strategiska frågor. Du företräder regionstyrelseförvaltningens samlade intressen vid koncernledningsmöten och andra sammanhang där regiondirektören företräder regionen som helhet. Du ansvarar för att leda regionstyrelseförvaltningens ledningsgrupp. Likaså ansvarar du för att leda den förvaltningsgemensamma fackliga samverkansgruppen och stabsfunktionen samt för regionstyrelseförvaltningens chefsträffar. I din roll är du direkt ansvarig för flera olika verksamheter såsom beredskap och säkerhetsskydd, säkerhet, regionkansli, informationsförvaltning, inköp och måltid. Ditt uppdrag består även av att övergripande ansvara för förvaltningens årshjul, innefattande bland annat verksamhetsplan, budget, månadsrapporter, delårsbokslut, årsbokslut och andra uppföljningar liksom ägarstyrning av regionens hel- och delägda bolag, stiftelser m.m. Tillsammans med regiondirektören medverkar du vid regionstyrelsens arbetsutskott och regionstyrelsen för att föredra olika ärenden. Tillsammans ansvarar ni även för regionstyrelseförvaltningens inre organisation och arbetssätt, kvalitet och ekonomi. Då vi just nu befinner oss i ett arbete med en omorganisation kommer du att tillsammans med berörda chefer även att ansvara för att tydliggöra roller och processer i den nya organisationen. För närvarande utreds bland annat den samlade bilden av hur Region Gotland arbetar med säkerhets- och beredskapsfrågor, varpå en eventuell förändring förväntas tidigast vid vårsskiftet 2024/2025. Vidare finns ett antal tjänster som är direktrapporterande till den biträdande förvaltningschefen, bland annat ledningsassistent och ledningsstöd. Rollen rapporterar till regiondirektören och ingår i koncernledningsgruppen. Vem är du? Vi välkomnar dig som har gedigen ledarerfarenhet med personal- och budgetansvar samt erfarenhet av att driva kvalitets- och verksamhetsutveckling på strategisk nivå i en större organisation. I grunden har du en relevant utbildning från universitet eller högskola. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda genom andra chefer och specialister, gärna inom politiskt styrd organisation så att du är välbekant med de krav som ställs på offentlig förvaltning. För detta uppdrag värdesätter vi kunskap om verksamhetsövergripande processutveckling och förändringsledning. Vi ser gärna att du även har vana av att utforma och författa styrdokument, handlingsplaner, rapporter och utvärderingar samt att du uttrycker dig väl i tal och skrift. Som ledare är du prestigelös och arbetar med tillitsbaserad styrning och ledning samtidigt som du vågar utmana och driva utveckling för att nå mål. Du har förmågan att få chefer och medarbetare att uppleva engagemang och motivation som leder till en god samt hållbar utveckling av hela organisationen. Eftersom dina uppdrag präglas av samarbete och dialog behöver du ha dels en stark kommunikativ förmåga, dels förmågan att samverka och bygga förtroenden både internt och externt. Du kan balansera olika aktörers intressen samtidigt som du tydligt och målinriktat driver frågor framåt. För att vara framgångsrik i rollen behöver du slutligen ha en helhetssyn med förståelse för verksamhetens komplexitet och olika förutsättningar i kombination med en god förmåga att prioritera och delegera. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

11 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Kommundirektör till Tanum kommun.

Tanums kommun söker kommundirektör Tanums kommun ligger i norra Bohuslän och har cirka 13 000 invånare. Vår kommun är placerad längs Skageraks kust och kännetecknas av vacker natur, en vidsträckt skärgård och en levande landsbygd. Med förankring i vår mångtusenåriga historia tar vi klivet mot framtidens utmaningar. För att ge våra medborgare en god välfärd gör vi satsningar på skola, omsorg, närings- och föreningsliv. Vi växer genom att stärka vår identitet som en hållbar kommun full av småskalig entreprenörsanda och livslångt lärande. Här erbjuds möjligheter att bo, verka och vistas året runt i hela kommunen. Tanum investerar för framtiden som en trygg, hållbar, effektiv och ansvarstagande kommun med service i världsklass. Detta ger oss livskvalitet i vardagen. Uppdraget Kommundirektören är kommunens ledande tjänsteperson med ansvar för att omsätta politiska visioner till praktisk handling och säkerställa att kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges beslut verkställs effektivt. Kommundirektören ansvarar särskilt för strategiskt arbete i förverkligandet av kommunens vision och övergripande mål inom tre områden: service, näringsliv och bostäder med utgångspunkt i budget och styrdokument. Kommundirektören ansvarar vidare för att kommunstyrelsen får underlag för att kunna utöva sin uppsiktsplikt. Kommundirektören arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen. Kommundirektören skapar förutsättningar för tillit och god dialog internt mellan politik, chefer, medarbetare och fackliga organisationer såväl externt med kommuninvånare, näringsliv och andra aktörer.  I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att verka för ekonomiskt ansvarstagande och effektivt resursutnyttjande samt bevaka omvärldsfrågor och leda utvecklingsprocesser. Till din hjälp har du kommunledningskontoret med ansvar för bland annat kommunutveckling, ekonomisk förvaltning, personalpolitik, ledning- och samordning och näringslivsfrågor. Som kommundirektör är du också chef för samtliga förvaltningschefer och arbetar för samverkan och samordning inom hela organisationen. Kvalifikationer - Relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt någon form av ledarskapsutbildning - Chefs- och ledarerfarenhet - Bör ha erfarenhet från politisk styrd organisation samt erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete inom offentlig sektor - Erfarenhet av ekonomi, verksamhets- och personalledning med arbetsmiljöansvar på strategisk nivå i en organisation med krav på samverkan, samarbete och balans mellan ekonomiska, medarbetar och verksamhetsperspektiv - God kunskap om den kommunala verksamhetens regelsystem, relevanta lagar och organisationsstruktur - God kunskap om samhällsfrågor relaterade till kommunal verksamhet, bolag och näringsliv - Mycket god svenska i tal och i skrift Vi förväntar oss att du har ett moget och omdömesgillt ledarskap som bygger tillit och delaktighet internt och externt. Du besitter en strategisk förmåga i kombination med en helhetssyn ur ett kommunövergripande perspektiv samt en förmåga att bidra till de kommungemensamma processerna. Dessutom är du lösningsorienterad, strukturerad och resultatorienterad. Din goda förmåga att kommunicera, i både tal och skrift, gör det möjligt att förklara komplexa sammanhang på ett lättförståeligt sätt. Du har också lätt för att knyta nya kontakter och skapa nätverk. Så här ansöker du Vi ser fram emot din ansökan innan 2024-06-09. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möjligt. I denna rekrytering samarbetar Tanums kommun med Tarasso. För att inleda en första konfidentiell diskussion och för mer information om tjänsten, välkommen att kontakta Anders Bolin, telefon: 0732508805 och e-post: [email protected] Tjänsten är säkerhetsklassad vilket kräver ett svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning. Fackliga företrädare nås genom Tanums kommuns kundcenter 0525-18 000 Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet. Läs mer om hur det är att bo och verka i Tanum https://www.nykommun.se/kommun/tanum/ Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag, personalstödsprogram, kompetensutveckling och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag. .http://www.tanum.se/naringslivarbete/arbetsmarknad/ledigajobbikommunen/formanerochmojligheterforanstallda.4.2cfe40f718529bcf8d191c9.html

8 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Kommunchef

Är du en driven förändringsledare med erfarenhet av övergripande arbete på ledningsnivå? Är du redo att leda förändring och forma en kultur av samarbete och delaktighet i en framstående kommun? Välkommen att söka som kommunchef i Piteå kommun! Piteå, med sina drygt 42 000 invånare, är en kuststad som präglas av närhet till naturen, ett rikt kulturliv och ett näringsliv som består av både stora industrier och småskaliga företag. Vi strävar efter att bli fler invånare och har flera intressanta utvecklingsprojekt på gång både i stadskärnan och på landsbygden. Vi söker en engagerad och erfaren ledare som attraheras av att leda framtidens Piteå – en framtid som ska präglas av utveckling och nytänkande. Piteå kommun har drygt 4000 anställda som varje dag arbetar mot målet att göra skillnad i pitebornas vardag och på ett professionellt och trevligt sätt levererar den service de har rätt till. Rollen som kommunchef innebär att du med en trygg ledarstil och ett tillitsbaserat förhållningssätt, som ger förutsättningar för engagemang och delaktighet, ska leda den kommunala organisationen utifrån politiska beslut. Med din förståelse för de olika verksamheternas komplexitet och förutsättningar bidrar du till den helhetssyn som driver arbetet framåt. Du skapar goda relationer med allmänheten och näringslivet och kommer delta i nätverksbyggande såväl lokalt, regionalt som nationellt. Du kommer företräda kommunen i många olika sammanhang både externt och internt, vilket ställer krav på din förmåga att beskriva kommunens uppdrag och mål, ingjuta mod och hopp samt skapa förtroende. Arbetet som kommunchef har inriktning på samverkan och samordning av kommunens resurser. Du bygger samarbete mellan förvaltningar, tjänstemän, politiker och de kommunala bolagen i Pikab-koncernen. Som kommunchef har du ett nära samarbete med kommunstyrelsens ordförande och kontinuerliga avstämningar är en naturlig del i uppdraget. Vi söker;  Du som söker tjänsten har minst 5 års aktuell erfarenhet från ledande befattningar på hög nivå inom offentlig- och/eller privat organisation. För att framgångsrikt kunna leda organisationen har du tidigare flerårig erfarenhet av förändringsledarskap med goda resultat och erfarenhet av att leda chefer. Du har en akademisk utbildning som är lämplig för rollen och erfarenhet av ett strategiskt och utvecklingsinriktat ledarskap, eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Meriterande är tidigare arbete i ledande befattning inom offentlig verksamhet med goda kunskaper inom kommunalstyrning och beslutsfattande. Vi ser facklig samverkan som en grundläggande del av vår organisation. Som person är du engagerad, mål- och resultatinriktad samt van vid att driva kvalitativt förändringsarbete. Det krävs att du är strategisk, analytisk och drivande. I arbetet kommer du att möta många olika människor och finnas i många olika sammanhang vilket ställer krav på en god förmåga att kommunicera. Du har en helhetssyn med förståelse för de olika verksamheternas komplexitet och olika förutsättningar och samverkar med de fackliga organisationerna på ett övergripande plan. Vidare skapar du tillit och leder personal med en tydlig styrning mot uppsatta mål. Personliga egenskaper som anses betydande för rollen är av stor vikt i rekryteringsprocessen. Tjänsten är säkerhetsklassad och godkänd säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss samtycker du till detta. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta; Patric Lundström, Kommunstyrelsens ordförande, telefon 073-514 05 21 Kata Nilsson, Kommunstyrelsens vice ordförande, telefon 076-141 67 90 Rekryteringsprocessen hanteras av StudentConsulting, eventuella frågor om rekryteringsprocessen går direkt via ansvarig rekryterare Veronica Nylund, e-post: [email protected] Välkommen med din ansökan senast 2024-05-26. Du söker tjänsten via länk nedan https://www.studentconsulting.com/sv/lediga-jobb/pitea/kommunchef-till-pitea-kommun/76107

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024