Kommunhandläggare

Sök bland 5 lediga jobb som Kommunhandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vikarierande administratör - kulturverksamhet

Om rollen och dina arbetsuppgifter Då en av våra kulturhandläggare ska vara föräldraledig söker vi en vikarie till kulturchefens stab. Rollen utgör en nyckelfunktion inom flera av våra huvudprocesser. I arbetet ingår fakturahantering och administration kopplad till bland annat musikcheckssystemet, bokning, kontakter och administration koppat till kultur i skola och förskola samt administrativt stöd och handläggning kopplat till verksamhetens övriga stödformer och verksamheter. Kulturhandläggaren ingår i kulturstödsgruppen och samverkar nära med utvecklingsstrateg, kulturutvecklare och övriga medarbetare i staben. I rollen ingår många administrativa arbetsuppgifter, men även många interna och externa kontakter och att hålla sig a jour med verksamhetsområdet. De administrativa uppgifterna omfattar bland annat bokning, fakturahantering, utbetalningar, ärendehantering, uppdatering av hemsida och informationsmaterial samt viss elevadministration inom musikchecken. Vi söker dig som har bred erfarenhet och kunskap inom kommunal administration, gärna med inriktning mot kulturverksamheter. Du har högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, administration eller kulturområdet eller annan utbildning eller arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant och likvärdig. Du har en mycket god administrativ förmåga och vana av att självständigt organisera ditt arbete och skapa struktur i din vardag. Du är flexibel, och klarar av att hantera många olika arbetsuppgifter under en dag. Mycket av arbetet sker inom olika digitala system, och du behöver ha en digital mognad och förmåga att sätta dig in i nya system när arbetet kräver det. Arbetet innebär många kontaktytor både internt och externt vilket kräver såväl god samarbetsförmåga som god kommunikativ förmåga. Du har gott omdöme, är lyhörd, samarbetsinriktad och bekväm med att både jobba nära dina kollegor och att jobba självständigt. Meriterande kunskaper är kunskap i de system som används i Lunds kommun, som exempelvis Raindance och Rbok. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Verksamhetsområde kultur består av Lunds Konsthall, med ansvar för både den offentliga konsten och Konsthallen på Mårtenstorget, Kulturskolan och enheten scener som bokar och producerar kulturarrangemang både på våra egna scener och på gator och torg. I kulturstaben arbetas det även med stöd till det fria kulturlivet, kulturstrategiskt arbete och utvecklingsarbete. Staben utgår från kommunhuset Kristallen som arbetsplats, men har hela Lund som sitt arbetsfält. Kultur- och fritidsförvaltningens cirka 350 medarbetare arbetar med att ge lundaborna tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter och berikande kulturupplevelser, nu och i framtiden. Vi brinner för kultur, bibliotek, idrott och fritid, och arbetar för att skapa förutsättningar och tillgång till stimulerande livsmiljöer och aktiviteter som inte bara ökar livskvalitén, utan också främjar god hälsa och aktivt intellekt. Det gör vi genom att tänka stort om smått och vara lyhörda för vad medborgare och föreningar önskar och behöver. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

13 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Vikarierande administratör till Tekniska kontoret

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss. Tjänsten är placerad på samhällsbyggnadsförvaltningen som arbetar med kommunövergripande frågor, såsom strategisk och fysisk planering, myndighetsutövning inom miljö och byggfrågor samt regional utveckling. Här finns också det samlade ansvaret för kommunens tekniska försörjning inom avfall och renhållning, vatten och avlopp, gator, vägar och parker. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden. Vill du vara med och bidra till utvecklingen på en arbetsplats där du får mycket ansvar och där du kan växa och utmanas? Då tror vi att tjänsten som administratör på Gnesta kommuns tekniska kontor kan vara rätt för dig. På tekniska kontoret arbetar vi med frågor inom områdena renhållning, VA och gata, park och vi lyder under Renhållningsenheten. Tekniska kontoret är en liten enhet med sin huvudsyssla inom renhållningen, men uppdraget innefattar idag även administrativ service åt de andra verksamheterna. Som administratör på tekniska kontoret är du en del av Renhållningsenheten där tjänsten som administratör är organisatoriskt placerad. Renhållningsenheten omfattar bland annat insamling av hushållsavfall, återvinningsmaterial, farligt avfall, slam från enskilda avlopp samt grovavfall. Vi har också hand om driften av kommunens återvinningscentral. Insamling av hushållsavfall och slam från enskilda avlopp sker idag med upphandlade entreprenörer där enheten är kommunens kontakt gentemot våra entreprenörer och ansvarar för ett väl fungerande samarbete. Verksamheten är taxefinansierad. ARBETSUPPGIFTER Har du tidigare arbetat med Future och EDP-mobile och är både administrativt och socialt skicklig? Då kan du vara den vi söker. Tjänsten som administratör hos oss innebär att du jobbar brett med många olika arbetsuppgifter. Grunden är att du är en del i arbetet med att ge våra kunder en hög servicegrad och rättssäker ärendehantering. Arbetet innebär att du handlägger de mer avancerade kundärenden och fakturafrågorna som berör verksamheten. Du, tillsammans med din kollega samordnar och koordinerar verksamheten mot våra entreprenörer (sopor och slam). Du kan även komma att utföra uppgifter åt de andra verksamheterna inom området. Förutom de dagliga sysslorna med hantering av saker som till exempel inläsning av betalningar till vårt verksamhetssystem Future är du även en viktig kugge i vårt samarbete med våra entreprenörer som hanterar sophämtning och slamhantering KVALIFIKATIONER Du som söker ska ha erfarenhet av arbete inom administration och kundservice. Du har minst gymnasieutbildning inom ekonomi eller annan likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av att arbeta med ekonomifrågor. Meriterande är att du har erfarenhet av arbete i verksamhetssystem EDP Future och EDP Mobile. Det är en merit om du har erfarenhet av att skriva, skapa rutiner och har jobbat med information, utbildning av system. Du har god datavana, främst inom MS Office. Meriterande är även om du har arbetat med information med digital hantering, hemsidor eller social media. Du behärskar flytande svenska och engelska i tal och skrift. Du har lätt för att jobba team men kan även ta egna initiativ. Vi söker dig som är tydlig och kunnig samtidigt som du är smidig och anpassningsbar med förmåga att möta olika människor och situationer. Som person är du strukturerad, effektiv, flexibel och noggrann. För dig är det en självklarhet att ge service till andra personer. Då vi är en liten arbetsgrupp lägger vi stor vikt vid personlighet och att det blir rätt person som kommer till vår arbetsgrupp. Intervjuer och tillsättning kan komma att ske löpande under ansökningsperiodens tid. Tjänsten är ett vikariat med möjlighet till förlängning. ÖVRIGT Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund. Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

Vill du arbeta på en enhet där du har möjlighet att aktivt delta i och utveckla din yrkesroll genom att förbättra och säkra kvaliteten på arbetet? Vill du ha en bred handläggartjänst där myndighetsutövning ingår samtidigt som du får jobba i en trivsam och kompetent arbetsgrupp? Trafikenheten tillhör Samhällsbyggnadsförvaltningen och vi arbetar med bland annat trafiksäkerhetsfrågor, kollektivtrafik, trafikreglering och parkeringsservice. Trafikenhetens färdtjänsthandläggargrupp består av 5 handläggare med dig och en teamledare som arbetar med färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Eskilstuna växer och utvecklas som stad och även vi på Trafikenheten befinner oss på en spännande utvecklingsresa där vi ser över våra arbetssätt, rutiner och processer. Just nu arbetar vi för fullt med att digitalisera större delar av våra processer och hoppas att du vill vara med oss på den resan. Vi har vårt kontor i Värjan, vilket ligger centralt i Eskilstuna, nära både tåg- och busstation. ARBETSUPPGIFTER Du kommer handlägga ärenden om färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och parkeringstillstånd för rörelsehindrade där du utifrån inkomna ansökan utreder, bedömer och beslutar och rätten till stöd utifrån gällande lagstiftning, praxis och regelverk. Du kommer arbeta med flera parallellt pågående arbetsuppgifter, periodvis hantera en större mängd ansökningar och även en del administration. I ditt dagliga arbete har du kontakt med våra sökanden och deras anhöriga som huvudsakligen sker via mail och telefon. Vi har också ett nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen och andra verksamheter inom Eskilstuna kommun, vilket ställer höga krav på att kommunikationen, både muntlig och skriftlig, håller god kvalitet. Vi erbjuder en god introduktion som går ut på att du får lära dig ett verksamhetsområde åt gången och vi tillämpar mentorskap för nyanställda. Kompetensutveckling inom ansvarsområdena sker löpande. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en akademisk utbildning, till exempel socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig och värdefull. Du har en mycket god förmåga att ta till dig information och kommunicera på svenska i tal och skrift. Du har även en hög datamognad och är bekväm med att arbeta i flera olika digitala verksamhetssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av att arbeta med några av följande lagrum som Skollagen, Lag om färdtjänst, Trafikförordningen, Kommunallagen, Offentlighets- och sekretesslagen, Förvaltningslagen. Det är positivt om du har erfarenhet av att arbeta i ett system som till exempel Viva och har tidigare skrivit underlag till domstolar. Du trivs med varierande arbetsuppgifter, är snabb och strukturerad samtidigt som rättssäkerhet och god kvalitet är en självklarhet för dig. Du klarar av att behålla lugnet i pressade situationer och fokuserar på rätt saker. Du har en personlig mognad, har god självinsikt, är flexibel, öppen, positiv, nyfiken och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt, men är prestigelös och vill tillhöra ett team där det är högt i tak. Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Tillsammans med invånarna bygger vi vårt samhälle som en attraktiv och hållbar kommun. Här ska boende, besökare och företagare trivas och växa. Vår målsättning är att Eskilstuna ska vara en trygg och säker kommun att bo och vistas i. På vår förvaltning är vi drygt 350 medarbetare i många befattningar, organiserade i en stab och fyra verksamhetsområden. Tillsammans ansvarar vi för strategisk utveckling av staden, hantera ansökningar, tillstånd och genomföra kontroller, att sköta våra gator, parker och naturområden, samt att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö via räddningstjänsten. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

7 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Vikarierande handläggare till Idrottsstaben

Om rollen och dina arbetsuppgifter Verksamhet Idrott är ett område inom Kultur- och fritidsförvaltningen söker nu en vikarierande handläggare till verksamhetens stabsfunktion. Personen vi söker har ett stort engagemang för utveckling av idrott, föreningslivet och för att bidra till en aktiv fritid för Lundaborna.  Arbetsuppgifterna inom idrottsstaben är varierande och verksamheten befinner sig i ett utvecklingsskede. Rollen som handläggare inbegriper delaktighet i övergripande utvecklingsprocesser men också bland annat fördelning av tränings- och tävlingstider kommunens idrottsanläggningar och idrottsplatser. Beroende på tidigare erfarenheter kan det även bli aktuellt att arbeta med evenemangsplanering, fakturering och stöd vid fakturafrågor från föreningar samt kommunens representant gentemot Riksidrottsförbundets lokala företrädare.  Anställningen sträcker sig under en period om 12 månader. Tjänstgöringsgraden utgörs av 75% av heltid men möjlighet finns att föra dialog om högre sysselsättningsgrad. Vi söker dig Vi söker dig som: - har högskoleutbildning inom relevant område för tjänsten eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant - har kunskap om och erfarenhet av föreningsliv och specifikt idrottsföreningars förutsättningar - har erfarenhet av schemaläggning eller bokning och digitala system för detta Vi ser det som meriterande med: - erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet - utbildning inom projekt- och processledning - erfarenhet av ekonomiadministration - erfarenhet av avtalshantering - erfarenhet av bidrag- och bokningssystem inom kommunal verksamhet - erfarenhet av arbete med eller inom idrottsföreningar Vi söker en person som är strukturerad, serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Du har förmåga att självständigt kunna driva processer och projekt, ta egna initiativ samt kunna prioritera dina uppgifter.  Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Verksamhet Idrott är ett område inom Kultur- och fritidsförvaltningen som arbetar med att skapa förutsättningar för ett väl fungerande idrotts- och föreningsliv i Lunds kommun, genom bland annat tillhandahållande av lokaler, anläggningar och stöd. Urval till intervju sker löpande. Vi ser fram emot din ansökan. Kultur- och fritidsförvaltningens cirka 350 medarbetare arbetar med att ge lundaborna tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter och berikande kulturupplevelser, nu och i framtiden. Vi brinner för kultur, bibliotek, idrott och fritid, och arbetar för att skapa förutsättningar och tillgång till stimulerande livsmiljöer och aktiviteter som inte bara ökar livskvalitén, utan också främjar god hälsa och aktivt intellekt. Det gör vi genom att tänka stort om smått och vara lyhörda för vad medborgare och föreningar önskar och behöver. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

6 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Tillsynshandläggare till bygglovenheten

Enheten består av 21 personer som arbetar med administration, bygglovhandläggning, inspektion samt tillsyn. Vi söker nu ytterligare tillsynshandläggare för att förstärka vår enhet. Vi arbetar sedan några år tillbaka digitalt och arbetar för att utveckla våra digitala processer. Vi erbjuder ett arbete där du har möjlighet att påverka och utvecklas i din roll. Hos oss ställer vi upp för varandra och hjälper till där det behövs.   Dina arbetsuppgifter Dina främsta arbetsuppgifter som tillsynshandläggare kommer vara handläggning av ärenden utifrån Plan- och bygglagen, men även Miljöbalken. Som tillsynshandläggare ingår du i bygglovenheten och deltar i gemensamma arbetsgrupper och möten som är relevanta för ditt uppdrag. I handläggningen ingår utredning, kommunicering och beslutsfattande. Att bereda ärenden för byggnadsnämnden är en del av det vardagliga arbetet. Du är också delaktig i att skriva fram yttranden till domstol vid en överklagandeprocess. En stor del av arbetet består av att utföra platsbesök hos kommunens medborgare och kommunicera frågeställningar och bedömningar. Det förutsätter att du är orädd men samtidigt inkännande inför både samtal och situationer som kan vara obekväma. Arbetet bedrivs till stor del självständigt men även med stöd av kollegor. Arbetsgruppens samsyn kräver en öppenhet och vilja att dela med sig av såväl kunskap som utmaningar. Södertälje kommun arbetar aktivt med att motverka organiserad brottslighet och i detta arbete är tillsyn en viktig del där du har möjlighet att bidra. Den myndighetsgemensamma tillsynen består av ett nära samarbete med bland andra polis, brandförsvar, arbetsmiljöverket och skatteverket där gemensamma platsbesök utförs.   Vem är du? Du trivs bra att arbeta i team och du har ett lyhört förhållningssätt. Som person är du lugn, stabil och relationsskapande. Du har en helhetssyn och tar hänsyn till flera perspektiv och har god förmåga att göra korrekta avvägningar. Du är service och utvecklingsorienterad. Eftersom du kommer arbeta nära dina kollegor och dessutom ha mycket kontakt med allmänhet och verksamhetsutövare och andra myndigheter, kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Personliga egenskaper: - Du bör ha en god och väl utvecklad samarbetsförmåga, då ett gott samarbete med kollegor är mycket viktigt. I Södertälje kommun arbetar vi myndighetsgemensamt, vilket även innebär ett samarbete kring ärenden med andra myndigheter. - Du har en god kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer krav på att du är kvalitetsmedveten och noggrann i ditt arbetssätt, samt att du är en trygg person, såväl på det personliga planet som i ditt yrkesutövande. - För dig är det viktigt att sätta medborgaren i fokus och att sköta tjänsteutövningen med en hög noggrannhet. Du är också bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett för situationen effektivt sätt. - I perioder arbetar enheten under tidspress vilket kräver att du är stresstålig. Krav: - Till rollen som tillsynshandläggare söker vi dig som har en akademisk examen inom området, t ex jurist, arkitekt, civil- eller högskoleingenjör, alternativt yh-utbildning som bygglovshandläggare. - Mycket goda kunskaper i svenska, både tal och i skrift - Körkort B - God datorvana      Meriterande: - Goda kunskaper inom Plan- och bygglagen, Plan- och byggförordningen och Miljöbalken. - Erfarenhet av att arbeta med de primära arbetsuppgifterna. - Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Möjlighet finns att arbeta upp till 50% på distans. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap några minuter från Södertälje Centrum och kommunikationer. I huset finns också tillgång till en lunchrestaurang med mycket ekologisk mat och vegetariska alternativ. Välkommen till oss! Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024