Utredningssekreterare

Sök bland 4 lediga jobb som Utredningssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Utredare Grova Brott Lokalpolisområde Södertälje

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Lokalpolisområde Södertälje ingår i polisområde Stockholm syd och innefattar flera områden klassade som utsatta och särskilt utsatta. Detta innebär komplexa problembilder kopplade till organiserad brottslighet och kriminella nätverk. Mot den bakgrunden har polisområde Stockholm syd beslutat om olika initiativ- och ambitionshöjningar i Södertälje. Hos oss finns det idag fem utredningsgrupper: en mängdbrottsgrupp som hanterar den större delen av det som anmäls till polisen, en ungdomsgrupp som hanterar misstänkta och målsägare under 18 år, en grupp som har fokus på kriminell ekonomi samt två utredningsgrupper som hanterar större och mer komplexa brott, vilket denna tjänst främst avser. Troligen har du tidigare erfarenheter av utredningsarbete eller jobbar som utredare i dagsläget. Vi sätter stor vikt vid att kunna arbeta tillsammans mellan grupperna när det behövs. Vi är lokaliserade centralt i Södertälje med närhet till såväl kollektivtrafik som goda parkeringsmöjligheter. Våra lokaler är nya och fräscha och erbjuder en atmosfär att trivas i. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget är att handlägga och utreda grova brott inom Polisområdet genom att planera och genomföra förhör, samverka med interna och externa parter, inhämta och sammanställa information samt presentera denna såväl muntligt som skriftligt. Utredningsarbetet bedrivs systematiskt, kvalitetssäkrat och med god rättssäkerhet, vilket ställer krav på dig som utredare att vara noggrann, initiativrik och objektiv. Utredare vid gruppen för grova brott förväntas kunna ansvara för att operativt leda en utredning genom att fördela och följa upp arbetsuppgifter som annan personal utför. Rollen ställer stora krav på integritet då gruppen och samarbetspartners använder hemliga tvångsmedel. Därutöver ska du ha god förmåga att planera ditt arbete och kunna prioritera efter verksamhetens föränderliga behov. Som ny i gruppen kommer du få stöd för att på bästa sätt komma in i dina nya arbetsuppgifter. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Är anställd hos polismyndigheten alternativt tidigare varit anställd hos polismyndigheten. • Minst ett års erfarenhet av utredningar som arbetsgivaren bedömer är relevant. • Goda kunskaper av att arbeta i Microsoft Officepaketet • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du även har: • Erfarenhet av utredningsarbete inom grova brott • B-körkort • Erfarenhet som förhörsledare • Erfarenhet av arbete med hemliga tvångsmedel • Erfarenhet av kvalificerad brottsutredningsverksamhet Personliga egenskaper Vi söker dig med ett engagerat, ansvarstagande och positivt förhållningssätt. Du tycker om att möta och samverka med andra människor och är trygg i dig själv och strävar ständigt efter att utvecklas. Du är flexibel och klarar av att hantera flera frågor parallellt samt har lätt att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Arbetet innefattar såväl förhör som analys och registrering varför noggrannhet och systematiskt tänkande är av vikt. Du tar ansvar över dina uppgifter och strukturerar dem för att driva processerna framåt. Avslutningsvis ser vi att du trivs att arbeta såväl självständigt som med andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Arbetsort: Södertälje Arbetstid: Veckoplanering 40h/v Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Utredare Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Utredningssekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Du arbetar med oss i moderna lokaler i Rådhus Skåne mittemot resecentrum med goda kommunikationer. Tjänsten tillhör planeringsavdelningen som också arbetar med lokalförsörjning, It-frågor, placeringar i förskola och skola och informationssäkerhet. Vi söker dig som drivs av att bidra till kvalitets- och utvecklingsarbete. Är du intresserad av offentlig förvaltning och att utveckla, kvalitetssäkra och effektivisera den, passar det här uppdraget dig! Välkommen att bli en del av vår verksamhet! ARBETSUPPGIFTER Du arbetar med att samordna hela beredningsprocessen för Barn- och utbildningsnämnden, dess arbetsutskott och övergripande samverkansgrupp. I sammanhanget har du ansvar för ärendebevakning, utskick av kallelser och skrivning av protokoll samt arvoden till förtroendevalda. Du förbereder och deltar i beredningsmöten och har nära kontakt med förvaltningschef och handläggare. Du arbetar också med delegeringsordning och fungerar som stöd vid utlämning av offentlig handling. Vi arbetar med dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution och Netpublicator för sammanträden. Du fungerar som backup för vår registrator som du arbetar nära tillsammans med. Du är initiativtagande och bidragande i arbetet med att ta fram olika riktlinjer, utvecklandet e-tjänster och som intranätsredaktör. KVALIFIKATIONER Du som söker har examen från högskola eller universitet om 120p/180hp inom samhällsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av arbete som nämndsekreterare från politiskt styrd organisation. Du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet Evolution eller annat ärendehanteringssystem och vi ser gärna att du har erfarenhet av och intresse för utvecklingsarbete. Du har förmågan att tillämpa specialiserad och detaljerad expertkunskap samt förmågan att förmedla denna till andra på ett pedagogiskt sätt genom att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt har förmågan att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar. Förmåga att planera och organisera ditt arbete krävs i rollen vilket innebär att du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Vi vill att du har förmåga att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. ÖVRIGT Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden! I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

7 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Överförmyndarhandläggare till enheten för överförmyndarärenden

Ref: 20240698 Arbetsuppgifter Enheten för överförmyndarärenden söker nu två vikarierande handläggare till ansökningsteamet respektive granskningsteamet. Båda arbetsgrupperna består av kunniga, samarbetsinriktade och ansvarstagande medarbetare som tillsammans med chef eftersträvar ett arbetsklimat med mycket arbetsglädje! Vi erbjuder dig en varierande tjänst där du får vara del av ett spännande uppdrag som gör verklig skillnad för våra Malmöbor. Som anställd inom Malmö stad erbjuds du flextid samt friskvårdsbidrag.  I ansökningsteamet kommer du att utreda och handlägga ärenden rörande enskildas behov av ställföreträdare. Arbetet innebär att du självständigt driver utredningar till beslut genom att bland annat granska inkomna handlingar och hitta och föreslå lämpliga ställföreträdare bland våra redan godkända ställföreträdare. I teamet utreder du också behov av byte av ställföreträdare. Ansökningsteamet ansvarar även för all nyrekrytering och utbildning av ställföreträdare. I granskningsteamet arbetar vi med tillsyn och handläggning av pågående ärenden som rör godmanskap och förvaltarskap. Vi granskar ställföreträdares redovisningshandlingar och fatta beslut om arvodering till ställföreträdare. Sedan januari 2023 granskar vi även digitala redovisningar som har lämnats in i E-Wärna Go. Vi arbetar också med att handlägga och fatta beslut i pågående ärenden om godmanskap och förvaltarskap, handlägga ansökningar om olika typer av tillstånd som ställföreträdarna behöver i sina uppdrag, t.ex. vid arv och bostadsförsäljning, och utreda brister i uppdraget som ställföreträdare. Handläggare i granskningsteamet medverkar också vid utbildnings-, fortbildnings- och informationsinsatser till ställföreträdare Tjänsterna innebär såväl myndighetsutövning som administration. Du kommer också att ha många kontakter med ställföreträdare, anhöriga, myndigheter samt interna och externa samarbetspartners, företrädesvis via telefon. Frågor som rör verksamhetsutveckling och förbättringsarbete är ständigt i fokus och enheten är inne i en intensiv utvecklingsfas som vi hoppas du vill vara en del av.  Kvalifikationer För tjänsten i ansökningsteamet söker vi dig som har examen från högskola/universitet på minst kandidatnivå med inriktning mot ekonomi, juridik, beteende- eller samhällsvetenskap (eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig). För tjänsten i granskningsteamet söker vi dig som har en kandidatexamen inom juridik eller ekonomi. Båda tjänsterna kräver mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift samt goda datorkunskaper.  Meriterande: • Erfarenhet av självständigt utredningsarbete • Erfarenhet av myndighetsutövning • Erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer Som person har du en god förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners och du trivs med ett arbete som innebär mycket social kontakt. Du har god initiativförmåga, är handlingskraftig och tar ansvar för resultat med hög kvalitet. Vidare är du strukturerad och noggrann och har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt att anpassa dig när det sker förändringar på arbetet och har ett adaptivt förhållningssätt. Arbetet kräver också en god analytisk förmåga och att du kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i tal och i skrift. Som kollega är du samarbetsinriktad och vill vara med och aktivt bidra till en god arbetsmiljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Om arbetsplatsen Enheten för överförmyndarärenden ansvarar för tillsynen över förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet. Enheten fattar också beslut om tillstånd till dessa ställföreträdares olika åtgärder, utser ställföreträdare och beslutar om arvode till ställföreträdare. Enheten utreder också behov av ställföreträdarskap och yttrar sig till tingsrätten i dessa ärenden. Enheten ansvarar även för att rekrytera personer till uppdrag som ställföreträdare och att se till att ställföreträdarna får tillräcklig utbildning för att klara sina uppdrag. Hela enhetens verksamhet sker med stöd av delegation från överförmyndarnämnden. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Vikariat. Vikariatet i ansökningsteamet löper 1 augusti 2024 - 30 september 2025. Vikariatet i granskningsteamet löper 1 augusti 2024 till 31 januari 2025. Omfattning: Heltid Antal tjänster: 2 Tillträde: Enligt överenskommelse  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

7 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Researcher för bakgrundskontroller

SRS Group är ett svenskt säkerhetsföretag som hanterar konsultativa och operativa säkerhetstjänster för företag, myndigheter och privatpersoner. SRS är auktoriserat av Länsstyrelsen att bedriva och utbilda i personskydd. Våra tjänster omfattar även analys, utredningar och risk- och krishantering. SRS Security är inne i en expansiv fas och verksamheten för bakgrundskontroller söker nu dig som vill jobba med research och bakgrundskontroller. Avdelningen levererar kvalificerad rådgivning, utredningar och beslutsstöd till privata och statliga aktörer. BakgrundskontrollerSRS levererar såväl standardiserade lösningar i samband med personalförsörjning som skräddarsydda tjänster för rekrytering av ledande befattningshavare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter Som researcher ligger ditt huvudsakliga fokus på att genomföra research och bakgrundskontroller. Du kommer löpande arbeta med inhämtning av information till rapporter och beslutsunderlag. Ditt ansvar är att inhämta uppgifter på ett självständigt sätt som ligger till grund för ändamålsenliga bedömningar och rekommendationer. Våra kunder efterfrågar våra tjänster primärt i samband med utredningar, rekrytering av personal, företagsförvärv, upphandlingar och på grund av regelefterlevnad. Syftet är att hantera risker, kvalitetssäkra processer och reducera kostnader för våra kunder och samarbetspartners. Anställningen är behovsanställning med placering i Stockholm. Vi söker dig som har • Gymnasial utbildning • Starkt intresse för informationsbearbetning, digital källkritik och sociala medier • Hög integritet vad avser hantering av konfidentiell information • Meriterande om du arbetat med insamling och bearbetning av information • God förmåga att kommunicera i tal och skrift både på svenska och engelska Personliga egenskaper Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och matchning med SRS företagskultur. Som person är du strukturerad, noggrann och du kan arbeta med flera spännande projekt parallellt. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är social och kommunikativ och att du har en god förmåga att samarbeta med kollegor. Ansökan SRS välkomnar mångfald! Olikheter skapar möjligheter och nytänkande som tillför nya perspektiv och idéer och hjälper oss att leverera bättre lösningar, produkter och råd till våra kunder och samarbetspartners. Välkommen med din ansökan där du bifogar CV och personligt brev. Skicka in din ansökan senast 16 juni 2024. Intervjuer sker löpande och rollen kan tillsättas innan sista dagen för ansökan. Vi kommer att genomföra arbetspsykologiska tester samt bakgrundskontroller.

29 april 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024