Sveriges Domstolar jobb

Lediga jobb hos Sveriges Domstolar

Attunda tingsrätt söker ordningsvakt med utpräglad servicekänsla

Attunda tingsrätt är en av landets största tingsrätter med drygt 150 medarbetare. Tingsrätten är en utvecklingsinriktad arbetsplats med engagerade och kunniga medarbetare. Tingsrätten strävar alltid efter ett utvecklat ledarskap och medarbetarskap. Vårt mål är att verksamheten ska kännetecknas av hög kvalitet och effektiv handläggning. Vi vill vara en arbetsplats där medarbetarna visar varandra omtanke och ser domstolen som en helhet. Vi ser också ett särskilt värde i att ha medarbetare med olika erfarenhet och bakgrund. Verksamheten bedrivs i moderna och ändamålsenliga lokaler vid Sollentuna station, endast 15 minuter med pendeltåg från Stockholms Central. Huvudbyggnaden är ihopbyggd med Sollentunas nya landmärke, Färgskrapan. Förutom tingsrättens egna lokaler finns i Färgskrapan bland annat några av landets största rättssalar och högsäkerhetssalar som är tillgängliga för alla Sveriges domstolar. Vill du vara en del av Sveriges domstolar och varje dag jobba för allas rättssäkerhet? Är du intresserad av ett utvecklande arbete med ett levande samarbete med olika personalkategorier? Sök då tjänsten som ordningsvakt till vår enhet för bemötande och säkerhet. Vi söker nu en ordningsvakt till vår enhet för bemötande och säkerhet. På enheten arbetar nio ordningsvakter och fyra ytterligare medarbetare som leds av en bemötande- och säkerhetschef. Tillsammans ansvarar gruppen för en hög säkerhet och god service såväl internt som externt i förhållande till parter, allmänhet, medarbetare och andra intressenter. Förutom våra egna lokaler ansvarar vi för några av landets största rättssalar och högsäkerhetssalar som är tillgängliga för alla Sveriges domstolar Arbetsuppgifter Som ordningsvakt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. I ditt arbete ingår att kunna leda och fördela arbetet. Du arbetar som en del av tingsrättens reception, tjänstgöring i säkerhetskontroll, bevakning vid förhandlingar och bevakning av allmänna ytor. Du hanterar larm, ingripande vid ordningsstörningar, första hjälpen, brandskydd, brandronder, passerkort och besöksrutiner. Arbetet i reception innebär administrativa uppgifter, såsom att besvara allmänhetens frågor kring målhantering, förhandlingar m.m. I tjänsten ingår också att ge support gällande tekniken vid förhandlingar, bokning av studiebesök och nämndemannahantering. Arbetsuppgifter inom internservice såsom posthantering, utlämnandefrågor och viss lokalförvaltning förekommer. Arbete vardagar dagtid med schemalagd arbetstid med öppning alternativt stängning enligt rullande schema. Arbete efter ordinarie schema förekommer, helgtjänstgöring undantagsvis Vi erbjuder Vi är en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare där vi arbetar för ett utvecklat ledarskap och medarbetarskap. Våra förmåner inom friskvård omfattas av friskvårdstimme, friskvårdsbidrag samt möjlighet till olika frisvårdsaktiviteter med dina kollegor. Vi har även arbetstidsminskning i samband med helgdagar, samt goda semester- och pensionsvillkor. Kvalifikationer Du ska ha ordningsvaktsförordnande och erfarenhet av arbete som ordningsvakt. Du har även en godkänd och avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har minst tre års väl vitsordad erfarenhet av allmänt säkerhetsarbete samt väl vitsordad erfarenhet av service och administration. Arbetet kräver att du har en god datorvana med god teknisk kompetens. Du ska kunna utrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska samt ha goda kunskaper i engelska. Du behöver ha ett normalt färgseende, eftersom arbete vid röntgenutrustning kräver det. Personliga egenskaper Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service samt drivs av att koordinera och leda verksamhet. Det betyder även att du tycker om att administrera och organisera. Som person har du ett stort engagemang för arbetet och bidrar till ett gott arbetsklimat. Arbetet inom enheten för bemötande och säkerhet är framförallt ett lagarbete som kräver samarbete. Vi lägger stor vikt vid att du har ett högt säkerhetstänkande och ett gott bemötande både internt och externt. Du är lugn och trygg i din yrkesroll samt har en hög grad av personlig mognad. Vidare har du lätt för att lära dig nya uppgifter och trivs med att hantera flera olika moment samtidigt i arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 10 juni 2024. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande: Bifoga CV och personligt brev. Ladda upp underlag som styrker att du har en slutförd och godkänd gymnasieutbildning. Ladda upp underlag som styrker att du har, förordnande som ordningsvakt, erfarenhet av arbete som ordningsvakt samt minst tre års väl vitsordad erfarenhet av allmänt säkerhetsarbete samt väl vitsordad erfarenhet av service och administration. Motivera varför du söker jobbet och vad du kan bidra med till verksamheten. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.

27 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Hovrätten för Västra Sverige söker beredningsjurister

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Hovrätten för Västra Sverige söker beredningsjurister Hovrätten för Västra Sverige är den näst största av landets sex hovrätter. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar cirka 130 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg. Arbetsuppgifter Som beredningsjurist i hovrätten har du en omväxlande och ansvarsfull roll i en viktig och spännande verksamhet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter utgörs av att bereda mål och göra rättsutredningar, vara föredragande i mål och ärenden samt ta fram förslag till beslut. Du ska också vara protokollförare vid hovrättens huvudförhandlingar eller andra möten. I din roll kommer du att i ditt arbete främst bistå hovrättens ordinarie domare men också ha ett nära samarbete med hovrättens domstolshandläggare, tf. assessorer och fiskaler. Kvalifikationer Vi söker dig som är notariemeriterad jurist vid allmän domstol och har arbetat som beredningsjurist vid allmän domstol eller har motsvarande erfarenhet. Du ska ha goda juridiska kunskaper och snabbt kunna sätta dig in i de rättsområden som omfattas av hovrättens verksamhet samt ha en god analysförmåga. Rollen kräver också att du har en god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Du behöver också kunna arbeta resultatinriktat, vara noggrann och ha lätt för att samarbeta samt ha en god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och har förmåga att söka tillgänglig information och lära dig de IT-system som tillämpas i verksamheten. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund. Övrigt Rekryteringen gäller en eller flera visstidsanställningar i cirka ett år. Tjänsterna är på heltid. Personlighets- och problemlösningstester kan komma att ingå som en del i urvalsprocessen

27 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Vi söker domstolsassistent till Uddevalla tingsrätt

Uddevalla tingsrätt är en domstol med cirka 45 anställda, belägen i centrala Uddevalla. Domsagan sträcker sig från Stenungsund i söder till Strömstad i norr. Vi handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vår ambition är att mål och ärenden ska handläggas på ett rättssäkert och effektivt sätt och att de som kommer till oss ska känna att de får ett gott bemötande. Arbetet innebär På målkansliet arbetar domstolshandläggare som bereder mål och ärenden för avgörande. Det innebär bl.a. att sköta skriftväxling mellan parter, planera inför förhandlingar, expediera domar och beslut samt att ha kontakt via mejl och telefon med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten. Som domstolsassistent kommer du att stötta domstolshandläggarna i vissa arbetsuppgifter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Registrera inkomna handlingar • Enklare kommunicering i mål/ärenden • Viss expediering • Hantera beställningar för allmänna handlingar Kvalifikationer Vi söker dig med: • Avslutad gymnasieutbildning med slutbetyg • Erfarenhet av administrativt arbete • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift • Goda IT kunskaper Det är meriterande med: • Erfarenhet av administrativt arbete på annan domstol eller annan myndighet Dina egenskaper För att lyckas i rollen som domstolsassistent är det avgörande att du är ansvarstagande, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Du samarbetar bra med andra och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt. Du värdesätter att jobba i ett team och du värnar om dina kollegor men du jobbar bra även individuellt. Du gillar att jobba i ett högt tempo och har god förmåga att vara flexibel, kunna prioritera och lösa problem. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete och uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Övrigt Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, så vet du med dig att du är intresserad av en tjänst hos oss vänta inte med att söka. Löneintervallet för en domstolsassistent är idag cirka 28 000- 31 000 kr. Lönen är individuell och sätts utefter erfarenhet och kompetens. Antal: en eller flera tjänster

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Uddevalla tingsrätt söker en eller flera domstolshandläggare

Uddevalla tingsrätt är en domstol med cirka 45 anställda, belägen i centrala Uddevalla. Domkretsen sträcker sig från Stenungsund i söder till Strömstad i norr. Vi handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vår ambition är att mål och ärenden ska handläggas på ett rättssäkert och effektivt sätt och att de som kommer till oss ska känna att de får ett gott bemötande. Arbetsuppgifter I rollen som domstolshandläggare erbjuds du varierade och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och intressant verksamhet. Som domstolshandläggare kommer du att bereda mål och ärenden för avgörande och därvid på eget ansvar bland annat ta emot och registrera handlingar samt sköta skriftväxling, planera rättegångsdagar, kalla till förhandlingar, ha kontakter med parter, advokater och myndigheter samt expediera domar och andra handlingar. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns. Kvalifikationskrav Vi söker dig som har: • avslutad gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning med slutbetyg • aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av administrativt eller handläggande arbete under de senaste åren • god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och skrift • goda kunskaper i engelska • goda datorkunskaper och ser dator och e-post, som naturliga arbetsverktyg. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet från domstol eller Paralegalutbildning. Dina egenskaper Vi söker dig som har lätt för att lära dig nya arbetsuppgifter och trivs med att hantera flera olika moment. Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetstempot är ofta högt och för att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara lugn och stabil samt ha god förmåga att hantera stress och kunna prioritera. Då vi idag arbetar i och med flera IT-verktyg behöver du ha goda kunskaper att hantera IT-system på ett effektivt sätt. Då du är med och verkar för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Mycket stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper. Rekryteringen avser följande anställningar • Tillsvidaretjänst en eller flera med tillträde 1 september 2024 eller enligt    överenskommelse.  • Vikariat en eller flera för tiden 1 september 2024- 31 december 2025 med möjlighet till förlängning, Tillträdesdag kan ske genom överenskommelse.  • Särskild visstidsanställning en eller flera för anställningstid om sex till och med tolv månader från tillträdes dag 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Övrigt Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, så vet du med dig att du är intresserad av en tjänst hos oss vänta inte med att söka.  Löneintervallet för en domstolshandläggartjänst är idag cirka 31 000- 33 500 kr. Lönen är individuell och sätts utefter erfarenhet och kompetens.  Observera att vi söker en eller flera anställningar.

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Gävle tingsrätt söker ordningsvakter

Vill du arbeta för allas rättssäkerhet – varje dag? Är du intresserad av att arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig! Arbetet innebär Som ordningsvakt utgör du kärnan i säkerhetsarbetet samtidigt som du skapar trygghet i domstolens lokaler för både besökare och anställda. Det innebär en rad viktiga och utvecklande arbetsuppgifter som bidrar till en säker och trygg miljö. I ditt arbete ingår det även flera arbetsuppgifter av mer administrativ karaktär. Du kommer tillsammans med dina kollegor arbeta med bland annat: • bemanna säkerhetskontrollen • bemanna receptionen • ansvara för ordningshållning under förhandlingar och i allmänhetens utrymmen • hantera teknik i förhandlingssalar • hantera vissa administrativa uppgifter samt viss målhantering • delta i arbetet med den interna servicen som posthantering, lokaltillsyn, arkiv, beställning av kontorsmaterial, leveransmottagning mm. • hantera passerkort, larm och besöksrutiner. Du roterar mellan olika arbetsuppgifter vilket gör arbetet omväxlande. Som ordningsvakt vid domstolen ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstids slut. Visst arbete under helg kan också förekomma. Vi söker dig som • har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan motsvarande utbildning • har giltigt ordningsvaktsförordnande • har mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift • är van datoranvändare Om du har ordningsvaktsförordnande med behörighet att tjänstgöra i domstol är det meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom rättsväsendet, företrädesvis domstol, eller annan myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant. Vidare är det meriterande om du har relevant administrativ erfarenhet och en god administrativ förmåga. Arbetet som ordningsvakt är ett lagarbete som ställer stora krav på samarbetsförmåga och ett gott omdöme. Självklart är du med och bidrar till vårt goda arbetsklimat! Du är serviceinriktad och tycker om att hjälpa andra människor, både internt och externt. Du behöver ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer samtidigt som du är noggrann när du utför arbetsuppgifterna. Du tar egna initiativ och är lugn och stabil i stressade situationer. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Som ordningsvakt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Som medarbetare inom Sveriges Domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor, och har goda möjligheter till kompetensutveckling i Domstolsverkets regi. Vill du veta mer om hur det är att arbeta som ordningsvakt på en tingsrätt inom Sveriges Domstolar? Möt då två av Sveriges Domstolars ordningsvakter på vår hemsida: https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/sakerhet-och-service/ordningsvakt/ Vilka är vi Gävle tingsrätt är en allmän domstol med Gävle, Sandvikens, Hofors och Ockelbo kommuner som domsområde. Tingsrätten handlägger tvistemål, brottmål, domstolsärenden och konkurser. Tingsrätten är organiserad i ett målkansli och en administrativ enhet. Vid tingsrätten tjänstgör omkring 45 personer, varav 8 domare, 4 fiskaler och 11 tingsnotarier. Övrigt Vi söker två ordningsvakter, på tillsvidareanställning med provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdagen är 16 juni. Bifoga ditt gymnasiebetyg samt ordningsvaktsförordnande i din ansökan. Välkommen med din ansökan! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Domstolsverket söker kursvärdar, åtta eller flera

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Vill du arbeta som kursvärd i våra utbildningslokaler i Stockholm? Vi söker dig som Har minst 60 högskolepoäng från pågående juristutbildning och som tycker att det skulle vara stimulerande att träffa personal från Sveriges Domstolar och lärare från olika delar av juristvärlden. Som kursvärd måste du vara serviceinriktad, noggrann och teknikkunnig. Du har också förmåga att prioritera och planera ditt arbete och att hantera flera olika uppgifter parallellt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor. Ingen erfarenhet krävs. Arbetsbeskrivning Som kursvärd ansvarar du för service i anslutning till utbildningarna i våra utbildningslokaler på Torsgatan såväl som i Färgskrapan, Attunda tingsrätt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att se till att lokalerna är förberedda och iordningsställda inför kommande utbildningar, att den tekniska utrustningen fungerar för såväl plats- som för distansundervisning, att vara tillgänglig och ge god service åt lärare och kursdeltagare samt förbereda fikapauser under för- och eftermiddag. Utbildningarna bedrivs på vardagar under terminstid och varje kurs pågår normalt under en till fyra dagar. Övrig information Vi har åtta eller flera lediga anställningar. Anställningen löper terminsvis. Anställningsform är tidsbegränsad anställning som timavlönad studentmedarbetare.  För att vara aktuell för anställningen önskar vi att du bifogar Ladok-intyg som styrker att du studerar på juristlinjen. Du ska också ange en referens. Vi kommer att tillämpa löpande urval så du är varmt välkommen med din ansökan redan idag! Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

21 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Hovrätten över Skåne och Blekinge söker Handläggarchef

Hovrätten över Skåne och Blekinge är en av landets sex hovrätter. Vid hovrätten arbetar ca. 110 medarbetare. Hovrätten är en modern arbetsplats belägen i centrala Malmö i en byggnad vid kanalen på Hovrättstorget. Hovrätten är indelad i tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. I hovrätten arbetar i dag 19 domstolshandläggare. Vår verksamhet kännetecknas av hög kvalitet. Vi arbetar för en god arbetsmiljö med ett öppet och trivsamt arbetsklimat där delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Vi bedriver ett kontinuerligt och engagerat utvecklingsarbete. Arbetsuppgifter Som handläggarchef representerar du arbetsgivaren och leder, fördelar och följer upp arbetet för domstolshandläggarna på din avdelning. Du har ett tydligt verksamhets- och arbetsgivarfokus och i ditt arbete ingår personal- och arbetsmiljöansvar för fyra till fem domstolshandläggare. Du håller medarbetarsamtal och lönesättande samtal samt är delaktig i introduktion av nya medarbetare. Du ser till att kompetensutvecklingsbehov uppmärksammas och tillgodoses. Du arbetar aktivt med att utveckla hovrättens verksamhet i stort med fokus på arbetssätt, rutiner och verksamhetsstöd. Utöver din chefsroll arbetar du operativt som domstolshanläggare. Du biträder domare och övrig juristpersonal med att förbereda mål till avgörande, planera förhandlingar, att föra protokoll vid förhandlingar samt att expediera avgjorda mål. Arbetet är mycket omväxlande. Du måste kunna hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt.  Kvalifikationer Vi söker dig som drivs av att motivera, leda och utveckla andra. Du har läst en teoretisk gymnasieutbildning och har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Ytterligare ett krav är att du har erfarenhet av domstolsarbete. Erfarenhet från en arbetsledande funktion kan vara meriterande men din personliga lämplighet för arbetet är avgörande. Som ledare är du kommunikativ, engagerad och har en god förmåga att organisera och leda en grupp samt att delegera. Ditt ledarskap präglas av tydlighet, engagemang och prestigelöshet. Du är en trygg person med integritet och gott omdöme.  Du är också drivande och effektiv. Du har lätt för att prioritera och strukturera arbetet för dig själv och andra. Du är lyhörd, smidig och har god självkännedom. I organisationen bidrar du med din samarbetsförmåga och ditt lösningsorienterade sätt att arbeta. Eftersom arbetstempot stundvis är högt måste du dessutom ha förmåga att hantera stress.

21 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Högsta domstolen söker domstolshandläggare

Högsta domstolen söker domstolshandläggare Om Högsta domstolen Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner. Arbetsuppgifter Som domstolshandläggare på Högsta domstolen erbjuds du varierande administrativa arbetsuppgifter i en viktig verksamhet. Tillsammans med andra domstolshandläggare och i samarbete med juristerna på domstolen kommer du att handlägga brottmål, tvistemål och andra typer av mål och ärenden. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling samt expediera domar och beslut. Arbetet är självständigt och innebär att flera olika mål och arbetsuppgifter hanteras parallellt. Du kommer att ha många kontakter skriftligen eller via telefon med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet ställer höga krav på effektivitet och noggrannhet. Högsta domstolen utvecklar ständigt arbetsformerna och du förväntas därför över tid bredda din kompetens för att kunna utföra andra administrativa uppgifter som kan uppstå i verksamheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från domstol eller annan myndighet. Du har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du har god förmåga att driva arbetet framåt och finner stort engagemang i handläggningsarbete. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att jobba effektivt och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt talar och förstår engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet och ser dator, e-post och telefon som naturliga arbetsverktyg. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen. Anställning Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker efter sommaren eller enligt överenskommelse. Övrigt För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Anställningsform Tillsvidareanställning Anställningens omfattning Heltid Tillträde Efter sommaren eller enligt överenskommelse Löneform Individuell lönesättning tillämpas Antal lediga befattningar En eller flera Sysselsättningsgrad 100 Ort Stockholm Län Stockholms län Land Sverige Ref. nr. HDO 2024/440 Kontakt Maria Konstantinidou, handläggarchef, 08-561 666 27, [email protected] Anders Hübinette, beredningschef, 08-561 666 24, [email protected] Fackliga företrädare Taoufik Lamrabti, IT-handläggare, ST-domstol 08-561 666 97, [email protected] Sista ansökningsdag 2024-06-03

20 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Högsta förvaltningsdomstolen söker domstolshandläggare

Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 85 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, beredningschefer, justitiesekreterare, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm. Domstolens beredande organisation består av tre specialiserade beredningsenheter. Stora målgrupper är skatt, socialförsäkring och andra sociala mål. Domstolen hanterar även mål om offentlig upphandling samt offentlighet och sekretess. Det EU-rättsliga perspektivet med därtill hörande frågeställningar är vanligt förekommande i domstolens mål. Arbetsbeskrivning Som domstolshandläggare vid Högsta förvaltningsdomstolen kommer du att delta i den administrativa handläggningen av domstolens cirka 500 måltyper. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att registrera mål, läsa inlagor till domstolen, sköta skriftväxling och expediera domar och beslut. Du kommer även att ha externa kontakter med parter, ombud och allmänhet vilket företrädesvis sker skriftligen eller via telefon. Även andra administrativa uppgifter än handläggning av mål kan bli aktuella. Som domstolshandläggare kommer du att tillhöra en av de målberedande enheterna och ha nära samarbete med dina domstolshandläggarkolleger, domstolens jurister, beredningschefer och annan personal. Eftersom det är en relativt liten domstol samarbetar domstolshandläggarna nära över enhetsgränserna. Domstolen arbetar utvecklingsinriktat och medarbetare uppmuntras till ett aktivt medarbetarskap som präglas av engagemang och delaktighet. Du kommer ha möjlighet att engagera dig i specifika frågor och arbetsgrupper samt i verksamhetsutvecklingen som helhet. Domstolen har som målsättning att vara en trygg, jämlik och inkluderande arbetsplats som sätter stort värde på gemenskap. Vi arbetar för en hälsosam arbetsmiljö med fokus på bland annat hög trivsel och friskvård. Som medarbetare har du, utöver friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, möjlighet att nyttja Domkraften, den gemensamma motionslokalen på Riddarholmen. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Gymnasiekompetens. • Minst två års erfarenhet av kvalificerat och självständigt administrativt arbete inom offentlig förvaltning, advokatbyrå eller motsvarande verksamhet. • Erfarenhet av digital ärendehantering. • Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning. Det kan också vara meriterande om du har arbetat med frågor som faller inom domstolens ansvarsområde. Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kolleger och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Som person är du ansvarstagande och noggrann samt anpassar dig lätt till nya förutsättningar. Du har ett gott omdöme, har lätt för att prioritera och hantera stressiga situationer samt besitter en hög arbetskapacitet. Du behärskar även engelska väl. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande säkerhetsmedvetande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen. Anställningens omfattning Anställningsform: Tillsvidareanställning, inledande provanställning om sex månader. Omfattning: Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse. Ansökan Ansök senast den 5 juni 2024. Ange referens HFD 2024/282. Du är välkommen att söka tjänsten genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Varbi. Lön Individuell lönesättning. Anställning Antal annonserade arbetstillfällen: Ett. Kontakt Kontaktpersoner Anna Heilbrunn, beredningschef, tel. 08-561 676 00. Linnéa Danielson, chefsadministratör, tel. 08-561 676 00. Fackliga företrädare Lina Spelyte Cedvall, domstolshandläggare (fackförbundet ST) tel. 08-561 676 00. Karl Åhammar, domstolshandläggare (fackförbundet ST) tel. 08-561 676 00. Fredrik Larsson, bibliotekarie (Saco-S) tel. 08 561 676 00.

15 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Gällivare tingsrätt söker en domstolshandläggare

Om oss Gällivare tingsrätt är Sveriges nordligaste domstol. Antalet anställda är just nu elva personer. På tingsrätten finns en målavdelning och en administrativ avdelning. Tingsrätten dömer i brottmål och tvistemål samt hanterar en stor mängd andra typer av ärenden. Upptagningsområdet är Gällivare, Kiruna och Jokkmokks kommuner. Tingsrättens och dess personals uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner. Tingsrätten finns i centrala Gällivare men har även förhandlingslokaler i Kiruna. Arbetsuppgifter Domstolhandläggarnas huvudsakliga arbetsuppgifter är att planera rättegångsdagar och kalla till förhandlingar, skriftväxling, bevaka frister och expediera domar. Det medför även daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Som domstolshandläggare blir du aldrig fullärd. Arbetet är varierande och utvecklande. Du kommer att ansvara för dina egna mål och sköter dem från ax till limpa, från den första ingivna handlingen till dess domen expedieras. Du kommer även att föra protokoll vid förhandlingar. Arbetsdagen blir sällan vad du förväntat dig då tingsrätten hanterar många ärenden med korta tidsfrister. Vi söker dig som Har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetslivserfarenhet inom ett administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant för anställningen. Om du har erfarenhet av att arbeta som handläggare inom offentlig verksamhet eller har likvärdig administrativ erfarenhet kan det vara meriterande.  Arbetssättet på domstolen är i princip helt digitalt. Det är därför viktigt att du är van vid att arbeta med IT-stöd. Du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Du kommer att ha mycket kontakt med andra myndigheter, parter och ombud. Du arbetar även i nära samarbete med dina kollegor. Det är därför viktigt att du tycker om att arbeta med människor och är lätt att samarbeta med. Då arbetsbelastningen periodvis är hög måste du kunna organisera ditt arbete och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du tycker om högt tempo och vet hur du ska hantera stress. Du har en mycket hög ansvarskänsla och ett mycket gott omdöme. Du kommer att få del av känsliga uppgifter och förstår att det är viktigt att tänka på hur du hanterar dessa. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning (heltid) med sex månaders provanställning. Sista ansökningsdagen är 2 juni. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024