The Finance Family AB jobb

Lediga jobb hos The Finance Family AB

AML-analytiker till bank i Stockholm

The Finance Family söker för kunds räkning en AML-analytiker till en bank i Stockholm.Tjänsten är en direktrekrytering och du kommer att bli anställd hos den aktuella banken. Om rollen och arbetsuppgifter:I rollen arbetar du med onboarding av bankens privat- och företagskunder. Du genomför kundanalys enligt KYC-processen och utreder ägarstrukturer, verklig huvudman, PEP etc.I förekommande fall har du även kontakt med kunder (anonymt) när kompletterande information samt styrkande underlag krävs. Du genomför egna analyser och bereder ärenden, innan de eskaleras för slutgiltigt beslut.Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av: • Analys av syfte och art.  • Bedöma kommande transaktioner. • Utreda träffar mot PEP- och sanktionslistor. • Bedöma AML-risk inför inledande av en affärsförbindelse. • Inhämta kompletterande information och styrkande underlag. • Säkerställa ägarstruktur och Verklig huvudman. • Sammanställa underlag för beslut i kommitté.  Kvalifikationer och erfarenhet:Vi söker dig som har 2-3 års erfarenhet av AML-relaterat arbete, gärna inom onboarding eller ODD/EDD. Vidare har du även en relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik eller ekonomi. Du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska, samt är analytiskt lagd. På den aktuella avdelningen lägger man ett stort värde i nya idéer som kan utveckla gruppens arbetssätt, så rollen passar dig som är nytänkande och har en positiv attityd. Placeringsort: Stockholm Ansökan Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV.Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)• Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, eller hälsorelaterad information. Vi ser fram emot din ansökan! .

30 maj 2024
Sista ansökan:
28 juli 2024
Group Financial Controller till Scania

Scania har målsättningen att driva omställningen till ett hållbart transportsystem genom att utveckla säkra, smarta och energieffektiva transportlösningar som är bättre för både människorna och vår planet. Då vår nuvarande kollega går vidare internt söker vi en Group Financial Controller som vill bidra till utvecklingen och förstärka vårt team! På Scania trivs man och blir kvar. Karin, Head of Group Financial Reporting Operational och din blivande chef säger: ”Det jag uppskattar mest med Scania är att det hela tiden rör på sig, jag gillar verkligen min föränderliga vardag och alla kunniga människor jag har runt omkring mig som jag får möjlighet att samarbeta med. Nu söker jag dig som vill utvecklas inom koncernredovisning i en grupp med ett vänligt arbetsklimat med högt i tak och där vi hjälper varandra”. Du kommer att tillhöra funktionen Group Accounting där vi arbetar med koncernredovisning, konsolidering och uppföljning av Scaniakoncernen. Tjänsten är placerad på Scanias huvudkontor i Södertälje, men då vi tror på flexibilitet erbjuder vi dig möjligheten att arbeta på distans några dagar i veckan. Här får du ta ett stort eget ansvar samtidigt som du kan bolla komplexa redovisningsfrågor med dina kompetenta kollegor i ett av Sveriges största bolag. I rollen kommer du bland annat att arbeta med: • Konsolidering, analysering och sammanställning av månadsrapporter till Scanias ledning i koncernrapporteringssystemet HFM (Oracle) • Avstämning och analys av materiella och immateriella tillgångar i månadsbokslut • Vara stöd i rapporteringen till rapporterande enheter • Ansvar för sammanställning av de finansiella rapporterna i Scanias Interimsrapport • Årsredovisningsarbete För att lyckas i rollen behöver du: • Högskoleexamen inom ekonomi • Erfarenhet av operativt koncernredovisningsarbete alternativt några års erfarenhet från revision av större koncerner • Tala och skriva svenska och engelska obehindrat Utöver en trevlig arbetsplats erbjuder Scania en rad förmåner som t ex direktbuss från Stockholm via Scania Job Express, arbetstidsförkortning, flexibla arbetstider liksom hybridarbete för att nämna några. Läs mer om hur det är att arbeta på Scania här. Varmt välkommen med din ansökan! I denna rekrytering samarbetar Scania med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Hanna eller Eva:  [email protected] eller 0707-909 606 [email protected] eller 0708-344 723 P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

30 maj 2024
Sista ansökan:
1 juli 2024
Business Controller till Layer Group

Vad händer när man samlar de främsta lokala entreprenörerna inom måleri, golv och industrifärg under samma tak? Jo, då får man Layer Group. Bolaget består av de skickligaste hantverkarna på varje lokal marknad, hantverkare som ha ett grundmurat gott rykte hos både kunder och medarbetare. Layer Groups tillväxtresa fortsätter och nu behövs förstärkning av en kommunikativ Business Controller, som vill vara med på en häftig resa!  I rollen som Business Controller på Layer Group ingår du i ett härligt team av ekonomer som varje dag känner att man bidrar till företags ambition, nämligen att vara den ledande ytskicktsleverantören. Som Business Controller lägger du en stor del av din tid på att stötta de lokala bolagen i budgetarbetet, med prognoser och analyser samt med verksamhets- och projektuppföljning. Dessutom kommer du bli högst delaktig i arbetet med att implementera Power BI, samt även utveckla verktyget över tid. Troligen kliver du med liv och lust in i rollen som superuser!  Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av:  • Stöttning och support till dotterbolag i ekonomiska frågor  • Högst delaktig i implementering av Power BI och utveckling av verktyget  • Analys av bolagens finansiella resultat, nyckeltal och eventuella avvikelser  • Driva budget- och prognosarbete inom din region  För att komma till din rätt i rollen som Business Controller hos Layer Group drivs du av att ha en bra dialog med de bolag du ansvarar för och du trivs när din kompetens leder till andras framgång. Att Layer Group fortfarande är ett startupbolag råder det inga tvivel om och du kommer få vara med på en häftig resa där förändringar tillhör vardagen.   ”Förutom att ansvara för ett antal bolag kommer du som Business Controller vara delaktig vid bolagsförvärv. Att delta i due diligencearbetet och framför allt vid onboardingen av de nya bolagen kommer vara en viktig del i rollen”, berättar Caroline Bryne, Controllerchef. För att lyckas i rollen behöver du bl a:  • Högskoleutbildning eller motsvarande, samt ha jobbat ett antal år som controller  • Mycket goda kunskaper i Power BI  • Besitta en god analytisk förmåga  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift  ”Hos oss äter vi oftast lunch tillsammans, vi reser på konferens någon gång om året och vi hälsar ofta på ute hos våra olika dotterbolag. På kontoret finns ett riktigt bra gym och träningskompisar finns det gott om”, fortsätter Caroline.   Varmt välkommen med din ansökan – du kommer att göra skillnad!  P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.  Du kan läsa mer om Layer Group här: https://www.layergroup.se/  I denna rekrytering samarbetar Layer Group med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Maria eller Patrik:  [email protected] 072-039 38 40  [email protected] 073-858 10 10

30 maj 2024
Sista ansökan:
21 juni 2024
Redovisningsansvarig till Recipharm

Recipharms ekonomifunktion är just nu mitt inne i en spännande förändringsresa. Man jobbar för fullt med att harmonisera och standardisera organisation och processer, och du kommer att få vara högst delaktig i att utveckla sättet man arbetar på. Vi letar efter dig som är en skicklig redovisare, som ser lösningar i stället för problem och som hellre är med och skapar strukturer än förvaltar dem.  Ekonomiavdelningen ansvarar för redovisning, bokslut samt intern och extern rapportering. I rollen som redovisningsansvarig har du ansvar för moderbolaget samt två koncernholdingbolag och du har järnkoll på resultat- och balansräkningen. Ett systembyte till SAP står på agendan och det är bra om du är van att arbeta självständigt och söka reda på den information du behöver.  Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta: • Löpande bokföring och ansvar för balanskontoavstämningarna • Upprätta månads- och årsbokslut liksom årsredovisningar och inkomstdeklarationer • Intercompany-avstämningar och cashpool-hantering • Intern och extern finansiell rapportering Du kommer att tillhöra ett trevligt team på 14 personer på Recipharms ekonomiavdelning i Älvsjö. Du har möjlighet att arbeta delvis på distans samt även från koncernens kontor på Vasagatan, Stockholm.  Din blivande chef, Jörgen Rahm säger så här: ”Jag ser väldigt mycket fram emot att välkomna vår nya kollega. Det viktigaste för mig är att du tycker om att skapa kontakter med andra, bl a med business controllers, group accounting team och revisorer, och har en nyfikenhet och ett engagemang som tar dig ut i organisationen.”. För att lyckas i rollen behöver du: • Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande, med breda redovisningskunskaper • Erfarenhet från att upprätta bokslut och årsredovisningar på egen hand, inkl skatt • Vara nyfiken, ansvarstagande, självgående och målinriktad  • Tala och skriva svenska och engelska obehindrat Varmt välkommen med din ansökan – du kommer att göra skillnad! P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Du kan läsa mer om Recipharm här - https://www.recipharm.com/ I denna rekrytering samarbetar Recipharm med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Hanna eller Maria på: [email protected] eller 0707-909 606 [email protected] eller 072-039 38 40

28 maj 2024
Sista ansökan:
17 juni 2024
Ekonomiassistent till konsultuppdrag

Till två av våra trevliga kunder söker vi nu Ekonomiassistenter till uppdrag inom kund- och leverantörsreskontra både för deltid och heltid. Uppdragen är 6 månader med start omgående. Vi söker dig som vill ha ett deltidsuppdrag på 50%. Vår kund sitter på Kungsholmen och i rollen kommer du att hantera leverantörsreskontraprocessen i Rillion. Vi ser gärna att du har arbetat med både leverantörsreskontra och Rillion.  Vi söker även en Ekonomiassistent för en roll inom kund- och leverantörsreskontra där du kommer att få hantera ett par bolag i en koncern självständigt med hela flödet. Rollen är 100% till en kund söder om Stockholm. I rollen krävs att du kan arbeta i sommar under veckorna 29-31. Vi ser gärna att du har arbetat med både kund- och leverantörsreskontra. P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Jeanette  [email protected]  070-353 55 73 Varmt välkommen med din ansökan!

27 maj 2024
Sista ansökan:
26 juni 2024
Financial System Controller till ASSA ABLOY

De flesta i Sverige har en relation till ASSA ABLOY. ASSA ABLOY finns där när vi vrider om låset i dörren, när vi går igenom dörrar som öppnas automatiskt eller när vi drar nyckelkortet. Företaget tillverkar lösningar som hjälper människor, varor och information att röra sig säkert och smidigt.   Även om bolaget är väletablerat präglas det av en härlig entreprenörsanda där besluten är väldigt decentraliserade. Koncernen firar i år 30-årsjubileum och är lika nyfikna och förändringsbenägna nu som för 30 år sedan.   Rollen som Financial System Controller inom Group Accounting är central och vi behöver nu förstärka teamet med en person till. Det är en roll för dig som vill utveckla dina systemkunskaper, samtidigt som du får användning av din erfarenhet av koncernredovisning. Du får jobba tätt tillsammans med vår Financial System Controller, som arbetat många år i bolaget. Tillsammans agerar ni stöd till organisationen kring systemutveckling och underhåll i nuvarande koncernrapporteringssystem HFM. Bolaget står inför en förändringsresa där koncernrapporteringssystemet ska bytas, vilket kommer innebära en rolig resa från HFM in i ett nytt system.   Du kommer rapportera till Charlotte Göransson, Head of Group Accounting, och du kommer få en central roll i en global förvärvsintensiv organisation!  ”Att förstärka med fler resurser som stöttar i vårt arbete med ett nytt system är en förutsättning både för att ro själva projektet i hamn, och även för att få en effektiv användning av nuvarande system och på sikt få bästa möjliga utväxling av det nya systemet”, säger Charlotte.   Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå av: • Underhåll och utveckling av koncernrapporteringssystemet HFM  • Incidenthantering • Access management • Arbeta med och dokumentera processförbättringar • Arbete med cybersäkerhet ”För att komma till sin rätt i rollen som Financial System Controller bör man ha sin grund inom koncernredovisning och administration av ekonomisystem. Att kunna sin redovisning är viktigt både för att kunna bidra i förbättrings- och utvecklingsarbete, och för att kunna kontrollera att systemet konsoliderar korrekt. Vi är bland de snabbaste när det gäller att stänga böckerna, och då gäller det att allt är rätt från början”, fortsätter Charlotte. Du kommer att tillhöra ett härligt gäng på fem personer som sitter i ljusa, fina lokaler i centrala Stockholm. ASSA ABLOY tillämpar hybridarbete men eftersom alla trivs så bra tillsammans är det oftast full fart på kontoret. För att lyckas i rollen behöver du: • Akademisk utbildning inom ekonomi och gärna också systemvetenskap   • Ha en bakgrund inom koncernredovisning/controlling men känna att din karriär framåt handlar om system • Besitta en god analytisk förmåga och vara strukturerad i ditt arbete • Tala och skriva svenska och engelska obehindrat.  Varmt välkommen med din ansökan – du kommer att göra skillnad! P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Du kan läsa mer om ASSA ABLOY här: https://www.assaabloy.com/se/sv I denna rekrytering samarbetar ASSA ABLOY med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Jeanette eller Maria: [email protected]  070-353 55 73 eller [email protected] 072-039 38 40

27 maj 2024
Sista ansökan:
17 juni 2024
Arbetsrättsjurist till storbank i Stockholm

The Finance Family söker nu en arbetsrättsjurist för ett konsultuppdrag till en bank i Stockholm.Tjänsten beräknas starta omgående och pågår initialt i 6 månader. Om rollen och arbetsuppgifter:Banken genomgår under 2024 en större omorganisation. Bankens nuvarande arbetsrättsjurist behöver stöd i arbetsrättsliga frågor kopplade till detta. Huvudsakliga frågor rör verksamhetsförändringar, omplaceringsutredningar, ärenden med externa ombud, avtalshantering & fackliga relationer.Tjänsten är placerad på bankens kontor men möjlighet till hybridarbete finns. Kvalifikationer och erfarenhet:Vi söker dig som har minst 3 års erfarenhet av arbetsrättsligt arbete. Du har en utbildning inom aktuellt område och har deltagit i flera liknande uppdrag hos olika kunder tidigare.Du kan arbeta självständigt i rollen och tar eget ansvar inom ramen för uppdraget. Placeringsort: Stockholm Ansökan Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV.Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)• Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, eller hälsorelaterad information. Vi ser fram emot din ansökan! .

24 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Head of Account To Report (GBS) to Mölnlycke Health Care

Do you want a career that impacts millions of people for the good? At Mölnlycke, you’ll be helping to equip medical professionals with solutions to improve outcomes for patients. And you’ll develop your career in a growing organisation with an inspirational culture – where you’ll be recognised for the results you’ve achieved.  Join us and make a difference!  On behalf of our client Mölnlycke Health Care, we are now recruiting a Head of Account To Report within the Global Finance GBS department. In this key position you´re responsible for all accounting, closing and reporting activities for the local Mölnlycke companies. This includes establish, structure and lead the Account to Report (AtR) organization in GBS in order to support Mölnlycke’s current and future business targets in process area Account to Report. In addition you will lead, coach and support the individuals of AtR organization to ensure continuous development of needed competencies, efficient working methods and a stimulating working environment to secure that the AtR organization is able to meet the requirements from the GBS customers.  You’ll be working at our headquarters in Gothenburg, collaborating with stakeholders across our three regions of EMEA, AMERICAS and APAC. You’ll also be a member of the GBS Leadership team reporting to Jerker Jenedahl These will be your key accountabilities • Lead the transformation of process in scope for the AtR organization • Accountable to realize continuous improvements in process execution and process quality based on Mölnlycke business needs and business ambition in collaboration with the rest of the GBS organization • Responsible for all closing and reporting services to Mölnlycke global entities , to secure timely month and year end reporting with high quality. • Keep close contact to, and cooperate with, MHC Group Finance and local sites to secure that the financial reporting is done in line with Group/IFRS standards and to support local legal GAAP reporting • Responsible for adherence to internal controls on process steps performed in the GBS environment • Be a key driver for process digitalization and introduction of data driven processes in GBS at large and for AtR in particular • Accountable for achieving set business goals and service levels with GBS customers in the area of AtR • Accountable for Development of talent pool within GBS together with the rest of the GBS management team What you’ll need To be successful in this position you have excellent analytical skills and the ability to have holistic and strategic mindset, combined with high level of business understanding and business acumen. You have strong communication and interpersonal skills, including the  ability to influence stakeholders and lead people on different levels in the organization. You are capable of  turning data into meaningful information and presentations.Characteristics required for this position involve being curious and eager to learn and explore with a growth mindset. You are self-confident with proven ability to lead and drive projects. You have proven demonstration of the highest level of integrity as well as high levels of teamwork with cooperation. You are fluent in English, written as well as spoken and other language skills are creditable. Qualifications • University degree – Bachelor/Master in accounting, finance or business administration • Minimum 10 years of experience operating at a senior level in an international corporate environment  • Minimum 5 years of experience of reporting according to IFRS • Good understanding of SAP ERP • Experience from leading positions in Shared Service Center or GBS settings is valuable • Leadership experience in changing environments • Excellent Process Development and Process Management Skills • General understanding of process automation through IT enabled solutions What you’ll get •  Competitive compensation package including company car  •  Wellness benefits  •  Flexible working hours  •  Great colleagues in a global company  •  An open, friendly and fair working atmosphere    Our approach to diversity and inclusion At Mölnlycke diversity is not just a vision, but our strength. We are dedicated to fostering an inclusive workplace that values and celebrates the power of diversity. At the heart of our commitment is the belief that diversity fuels innovation, creativity and problem-solving. We invite you to be a part of a team where authenticity is embraced, and every employee, regardless of background or any other traits, experiences a true sense of belonging. Your attitude, drive, enthusiasm, and eagerness to learn are just as important to us as the requirements for the role.   About Mölnlycke Mölnlycke is a world-leading medical products and solutions company that equips healthcare professionals to achieve the best patient, clinical and economic outcomes. Our business is organised in the four business areas Wound Care, Operating Room Solutions, Gloves and Antiseptics, where customer centricity, sustainability and digitalisation are at the heart of everything we do. For more information, please visit www.molnlycke.com.   To applyThis recruitment process is being conducted in collaboration with The Finance Family. For more information or have any questions regarding this role please contact responsible Recruitment Consultant Susanne Areschoug 0730-983870 or Marianne Seal 0701-660830.We look forward to receiving your application!

17 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Fabrikscontroller till Rottneros

Just nu pågår en omställning världen över från plastprodukter till produkter gjorda av förnybar skogsråvara. På börsnoterade Rottneros med bruk i Värmland och Hälsingland är den hållbara skogen kärnverksamhet och du hittar våra produkter i allt från livsmedelsförpackningar, toalettpapper, skosulor, kvalitetsmagasin och miljövänliga tråg. Till bruket i Rottneros söker vi nu en Fabrikscontroller.  Som ansvarig ekonom för bruket har du en bred roll där du hanterar både redovisning, rapportering, uppföljning och analys. Varulager och anläggningstillgångar är centrala delar och du har flera kontaktytor, t ex brukschefen, produktion, inköp och revisorer. Exempel på andra arbetsuppgifter är: • Upprättande av bokslut inkl hantering av punktskatter • Månadsrapportering till koncern och ledningsgrupp • Analys av utfall och upprättande av kalkyler • Delta i förbättringsarbete, t ex kopplat till automatisering Du tillhör ett team på sex ekonomer, två i Sunne och fyra i Vallvik, och rapporterar till Christoffer, Head of Group Reporting. Christoffer säger: ”På Rottneros får du den bästa av två världar – ett börsnoterat bolags komplexitet och det mindre bolagets gemenskap och flexibilitet. Här är det korta beslutsvägar och enkelt att lära känna kollegorna. Vi delar med oss av vår kunskap och för mig är det viktigt att mina medarbetare känner att de hela tiden får utvecklas.” För att lyckas i rollen behöver du: • Goda redovisnings- och analyskunskaper • Tala och skriva svenska obehindrat • Uppskatta självständigt arbete och ha en nyfiken inställning Varmt välkommen med din ansökan! I denna rekrytering samarbetar Rottneros med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Hanna eller Eva:  [email protected] eller 0707-909 606 [email protected] eller 0708-344 723 P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

14 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
Specialist inom AML till bank

The Finance Family söker för kunds räkning en AML-specialist till en bred och varierande roll till en bank i Stockholm.Tjänsten är en direktrekrytering och du kommer att bli anställd hos den aktuella banken. Om rollen och arbetsuppgifter:I rollen arbetar du både med AML-relaterade arbetsuppgifter såväl som inom bedrägeriområdet.Rollen är bred och varierande och du kommer bland annat att arbeta med följande: • interna kontroller inom AML • vara bidragande till den allmänna riskbedömningen • utföra bedrägeriutredningar & hantera bankförfrågningar gällande bedrägerier • PEP/RCA och sanktionskontroll • rapportering till avdelning Compliance • transaktionsmonitorering av större kunder • kvalitetskontrollera offboardingrapporter Kvalifikationer och erfarenhet:Vi söker dig som har minst 4 års erfarenhet av AML-relaterat arbete, gärna i olika roller. Erfarenhet av transaktionsmonitorering sedan tidigare är ett krav. Vidare har du även en relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik eller ekonomi. Du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska, samt är analytiskt lagd. På den aktuella avdelningen lägger man ett stort värde i nya idéer som kan utveckla gruppens arbetssätt, så rollen passar dig som är nytänkande och har en positiv attityd. Placeringsort: Stockholm Ansökan Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV.Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)• Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, eller hälsorelaterad information. Vi ser fram emot din ansökan! .

8 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024