Controller

Sök bland 163 lediga jobb som Controller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Site Controller Perstorp AB

Som en av världens ledande innovatörer av specialkemikalier vet vi att små saker gör stor skillnad. Genom att använda naturens minsta byggstenar kan vi hjälpa till att främja vardagen – göra den säkrare, bekvämare och mer miljövänlig för miljarder människor över hela världen. Om tjänsten Som Site Controller på Perstorp AB kommer du att jobba mot våra olika fabriker och följa upp verksamheten i dialog med produktion och funktionsansvariga. Du kommer att analysera kostnadsstrukturen och arbeta med kalkyler. Placering är på vårt site i Perstorp med möjligheter till hybridarbete ett par dagar i veckan. Närmast rapporterande chef sitter i Perstorp. Huvudsakliga arbetsuppgifter I din roll som Site Controller ansvarar du bland annat för: • Analys och uppföljning av produktionskostnader • Månads, kvartals och årsvis uppföljning av siten • Produktkalkyler, uppsättning och efterkalkyler • Rapportering • Lönsamhetsanalyser • Projektuppföljning kopplat till produktion • Kommunikation med stakeholders i organisationen Lämplig bakgrund För att lyckas i rollen har du en akademisk bakgrund inom ekonomi och minst 5 års erfarenhet av liknande tjänster, gärna från producerande bolag. Du har erfarenhet av att rapportera i större organisationer med tighta deadlines och du har en generellt hög IT kompetens och goda kunskaper både i Excel och i olika BI system. Personliga egenskaper Som person är du ansvarsfull, strukturerad och noggrann. Du är prestigelös och har inga problem att hugga i där det behövs, stort som smått. Du har god förståelse för rutiner i större bolag och att hålla deadlines är en självklarhet för dig. Du är positiv och har ett ödmjukt sätt samtidigt som du kan ställa krav om det skulle behövas. Du är ansvarstagande och sätter dig gärna in i företagets samtliga flöden och processer för att förstå vad som driver lönsamhet. Du arbetar med ett stort driv och du har en hög problemlösningsförmåga. Du utmanar och ifrågasätter och har lätt för att kommunicera med övriga i teamet. Vad erbjuder vi Vi är ett företag som arbetar mot hållbara lösningar inom kemisk industri. Hos oss erbjuds ett intressant och spännande arbete i en central roll i verksamheten. Vi erbjuder ett utvecklande arbete på en avdelning med god laganda. Vi anser att balans i livet är en förutsättning för att känna arbetsglädje och engagemang. Därför är det självklart för oss att underlätta för våra medarbetare att förena arbete och familjeliv. Vi stödjer också friskvård och det finns goda träningsmöjligheter på arbetsplatsen. Om företaget Perstorp believes in improving everyday life – making it safer, more convenient and more environmentally sound for billions of people all over the world. As a world leading specialty chemicals company, our innovations provide essential properties for products used every day and everywhere. You’ll find us all the way from your car and mobile phone to towering wind turbines and the local dairy farm. Simply put, we work to make good products even better, with a clear sustainability agenda. Founded in Sweden in 1881, Perstorp’s focused innovation builds on more than 135 years of experience, representing a complete chain of solutions in organic chemistry, process technology and application development. Perstorp has approximately 1,430 employees and manufacturing units in Asia, Europe and North America. Sales in 2021 amounted to 13.5 billion SEK. Ansökan I denna rekrytering har Perstorp valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Annie Höjman på [email protected]. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt. Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan och vi ser fram emot att välkomna dig som en viktig del av vårt framgångsrika team!

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Analytiker till Projektkontoret

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu dig som vill jobba som Analytiker. I rollen ansvarar du för våra anläggningsprognoser, en viktig pusselbit för att kunna beräkna investeringsramen och elnätsavgiften.   Vårt arbete är helt avgörande för att Sverige ska kunna möta både dagens och morgondagens elbehov, samtidigt som vi ställer om mot en fossilfri framtid. För att vi ska lyckas behöver vi bli fler! Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!   Om tjänsten I rollen som Analytiker till Projektkontoret ansvarar du för våra anläggningsprognoser. Våra långsiktiga prognoser för anläggningar är viktiga då det ger underlag för beräkning av Svenska kraftnäts investeringsram och transmissionsnätstariff. Som Analytiker är du ytterst ansvarig för metoden samt dess utveckling. Idag bygger kalkylen på en avancerad Excelkalkyl, men i den här rollen kommer du att driva utvecklingen till ett mer robust och användarvänligt system. Som Analytiker ansvar du för att samla behov från interna användare och omformulera dessa till tekniska funktionsförbättringar. Du tar ett helhetsansvar för framdriften av detta utvecklingsarbete, efterföljande kvalitetstester innan skarp release samt kommunikation om uppdateringar. Du kommer i rollen att bedriva interna utbildningar ca. en gång per månad. Utbildningen riktar sig till utredningsledare och projektledare för anläggningsprojekt, där syftet är att lära användarna att kalkylera anläggningsprojekt med hjälp av min-maxbedömningar och kvantitativa risker. Tjänsten kommer även att innefatta:  • analys och prioritering av identifierade behov • ta fram analyser på förfrågan Du kommer få möjligheten att stödja några av de största infrastrukturprojekten i Sverige under de kommande åren och jobba med och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Du kommer tillhöra den nybildade enheten Process och Verktyg som utvecklar och förvaltar divisionens processer för portfölj- och programstyrning. Vidare ansvarar enheten för de system som stödjer Program- och projektverksamheten i deras genomförande, såsom t.ex. Alfresco, Projektverktyget och Kalkylverktyget.   Om dig Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i ditt agerande och beslut. Du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar där du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till olika mottagare. Du arbetar bra med andra människor och agerar på ett lyhört och smidigt sätt. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Du har en akademisk examen, exempelvis inom nationalekonomi, statistik eller annan för tjänsten relevant utbildning i kombination med erfarenhet som myndigheten bedömer relevant. Vidare har du: • avancerad användarkunskap inom Excel • vana att hantera större mängder data Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av: • VBA-programmering • Power Pivot och Power Query i Excel • PowerBI • kunskap och erfarenhet av kalkylering och ekonomiskt prognosarbete   Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid. • Enstaka resor kan förekomma vid behov. • Sista ansökningsdag är 10 juni 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning. I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post     [email protected]. Rekryterande chef är Kamilla Nilsson, tel. nr. 070 622 8660 och ansvarig rekryterare Carl Isaksson, tel. nr. 010 489 20 28. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

16 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Uppdrag som operativ inköpare och controller i Stockholm

Varierande och utvecklande roll inom ekonomi och inköp. Tjänsten är en kombinerad roll som innefattar ekonomiarbete och arbete som operativ inköpare.Sök tjänsten idag! Om uppdraget Vi söker en driven medarbetare som gillar att ha många bollar i luften och som kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Under konsultuppdraget kommer du att ha en kombinerad roll där du både arbetar som controller samt stöttar upp som operativ inköpare i form av attavropa tillfälliga tjänster vår kund är i behov av under en kontorsflytt. Uppskattningsvis kommer du arbeta 40% med ekonomiarbete och 60% med inköp. Uppdraget är på en mindre myndighet i Stockholm och förväntas starta den 19 augusti och preliminärt pågå till och med 30 december 2024. Därefter finns det chans till förlängning i två månader. Tjänstgöringsgraden är heltid, 100% och det finns möjlighet till distansarbete två dagar i veckan. Dina arbetsuppgifter Den ekonomiska delen av rollen handlar om att hantera myndighetens övergripande ekonomi. Bland annat kommer du att ha kontakt med Statens servicecenter då myndigheten köper in ekonomiadministrativa tjänster från dem. Kontakten är löpande och innefattar ekonomi- och bokföringsfrågor. Du kan även komma att göra månadsvisa budgetuppföljningar samt budgetprognoser. Enklare arbete i Unit 4 i form av att ta fram rapporter Kontakt med revisorer från Riksrevisionen och ta fram underlag efter önskamål Förberedelser inför årsredovisningen Löpande fakturahantering i Visma Proceedo i form av kontroll och slutattest Arbetet kopplat till operativ inköpare består avsamordning och förberedelser i samband med att myndigheten ska byta lokaler i slutet av 2024.Detta innefattar att avropa tjänster från olika ramavtal. Roller som kan avropas är bland annat inom flytt och drift av de nya kontoret. Vid behov kan du även komma att genomföra vissa direktupphandlingar till roller som ej finns inom de befintliga avtalen. Under detta uppdrag kommer du att arbeta tillsammans med myndighetens generaldirektör, en myndighetskoordinator samt en IT-samordnare. Dina kvalifikationer Gymnasium eller likvärdig utbildning Genomgått utbildning inom aktuellt område Minst ett års arbetslivserfarenhet av liknande arbete som controller Minst sex månaders arbetslivserfarenhet med inköp av tjänster Tidigare arbetslivserfarenhet från arbete i en statlig myndighet om minst ett år Goda kunskaper i MSOffice-paketet eller likvärdigt Kunskaper i analysverktyg (exempelvis QlikView och Insikt) Kunskaper i ekonomisystem (exempelvis U4 Agresso, Raindance, Visma m.fl.) Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift Då rollen är kombinerad så letar vi efter dig som kan hantera flera arbetsuppgifter samtidigt och som snabbt kan sätta sig in i nya uppgifter. Meriterande Erfarenhet av att arbeta i en mindre verksamhet Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska.Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 2024-06-05 Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jaqueline Shafig, [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss underkontorstid på 072 175 50 00 Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

16 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Verksamhetscontroller

Om arbetsplatsen Med tanke på verksamhetsutveckling. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta. Enheten för verksamhetsstöd har ca 40 medarbetare som arbetar inom verksamhetsområdena ekonomi, HR, upphandling, juridik, säkerhet, GIS-samordning, service, diarium och arkiv, kontroll av medel från vissa EU-program samt verksamhetscontroller. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp med tre verksamhetscontrollers som arbetar med planering och uppföljning på myndighetsövergripande nivå, förvaltning, administration och utveckling av planerings- och uppföljningssystem, kvalitetsutvecklingsarbete samt analyser, uppföljningar och utvärderingar. Ansvaret för arbetsuppgifterna fördelas inom arbetsgruppen. Arbetet är i ständig utveckling och utifrån våra uppdrag kan arbetsuppgifterna komma att förändras över tid. Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html.  Arbetsuppgifter Controllergruppen ansvarar för planering och uppföljning på myndighetsövergripande nivå såsom verksamhetsplanering, tertial uppföljningar och årsredovisning. Vidare ansvarar gruppen även för förvaltning, administration och utveckling av planerings- och uppföljningssystem, kvalitetsutvecklingsarbete, stöd till enheternas ledningar i planerings- och uppföljningsfrågor samt olika analyser, uppföljningar och utvärderingar. Vanligt förekommande arbetsuppgifter: - Leda, samordna och utveckla arbetet med årsredovisningens verksamhetsmässiga del - Planering och utveckling av verksamhetsplanerings direktiv - Planering och utveckling av tertial uppföljningar - Utveckla våra processer för intern styrning och kontroll - Förvaltning, administration och utveckling av planerings- och uppföljningssystem - Kvalitetsutvecklingsarbete, exempelvis stöd i arbetet med förbättringar av processer och arbetssätt på enhetsnivå och på myndighetsövergripande nivå - Stöd till enheternas ledningar i planerings- och uppföljningsfrågor - Analyser, uppföljningar och utvärderingar på länsledningens eller enhetens uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som: - Har relevant akademisk utbildning inom exempelvis statsvetenskap, samhällsvetenskap eller ekonomi eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet som bedöms relevant för tjänsten - Har aktuell erfarenhet av verksamhetsplanering, årsredovisning och uppföljning  - Har god förmåga att kommunicera enkelt och begripligt både muntligt och skriftligt på svenska. Vi ser det som meriterande om du även har: - Erfarenhet av statlig styrning, redovisning eller uppföljning - Erfarenhet av kvalitetsutvecklingsarbete - Kunskap om Hypergene. För att du ska trivas i rollen krävs att du är självgående och strukturerad. Det är också viktigt att du har god samarbets- och kommunikationsförmåga samt förmåga att ta ett helhetsperspektiv och se till hela verksamhetens bästa. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Villkor Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas.  Tjänsten kommer att innebära säkerhetsprövning innan tillträde. Om Länsstyrelsen Västerbotten Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle. Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch. Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för. Som anställd på Länsstyrelsen Västerbotten får du ha en bisyssla. Din bisyssla får dock inte riskera att skada förtroendet för dig som medarbetare eller myndighetens anseende. Du kan inte ha en bisyssla som gör att du har svårt att koncentrera dig på ditt arbete hos oss. När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling. Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

16 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Erfaren controller till miljöförvaltningen

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vi på miljöförvaltningen söker nu en controller till en bred och varierande roll. Är du serviceinriktad, prestigelös, har förmåga att skapa förtroendefulla relationer på alla nivåer och vill vara en del i vårt viktiga uppdrag att arbeta för att alla i Stockholm ska leva i en frisk och hälsosam miljö? Då kan den här tjänsten vara för dig, se till att skicka in ansökan senast 2 juni! Välkommen till oss Miljöförvaltningen övervakar den inre och yttre miljön i Stockholm och arbetar för att alla i Stockholm ska leva i en god miljö nu och imorgon. Förvaltningens arbetsområden är mycket varierande, det kan röra sig om allt från inomhusmiljö och mathygien till trafikbuller, vattenkvalitet och biologisk mångfald. Vi är ca 260 medarbetare. Läs gärna mer om miljöförvaltningen på start.stockholm/miljoforvaltningen Vi är fem personer som ansvarar för miljöförvaltningens centrala ekonomiuppgifter. Vi ger kvalificerat stöd och service till förvaltningschefen och avdelningscheferna samt driver verksamhetsuppföljning och utvecklingsfrågor inom ekonomiområdet. Vi ingår i avdelningen Verksamhetsstöd där vi är ca 20 medarbetare som stöttar förvaltningen med ekonomi, it juridik, HR samt arkiv och registratur. Vi erbjuder Miljöförvaltningen erbjuder dig ett intressant och varierande arbete på en arbetsplats med bred expertkunskap. Vi sitter centralt på Kungsholmen i nyrenoverade, ljusa lokaler med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Vi har generösa flexramar, möjlighet att arbeta hemifrån några dagar per vecka och satsar på hälsa och friskvård. Läs mer om våra förmåner Din roll som controller Rollen som controller är bred och du kommer att stödja hela verksamheten i arbetet med verksamhetsstyrning, planering, analys och uppföljning. Du kommer att ha ett nära samarbete med cheferna på förvaltningen. Miljöförvaltningen är en del av Stockholms stad, och all rapportering sker till miljö- och hälsoskyddsnämnden samt till stadsledningskontoret. Det innebär att du kommer att ha kontakter med bland andra controllers i stadshuset samt stadens revisorer. Tillsammans med vår andra controller ansvarar du för att kvalitetssäkra prognoser och att ekonomiska underlag levereras i tid. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att: arbeta med förvaltningens verksamhetsplan, budget, treårsplan, tertialrapport 1 och 2, månadsprognoser samt verksamhetsberättelse ge stöd till förvaltningens chefer i stadens nya budget- och prognosverktyg Hypergene (införs under 2024) samordna förvaltningens arbete med intern kontroll och risk- och väsentlighetsanalyser samordna och driva utveckling av verksamhetens arbete med gemensamma rutiner och arbetssätt inom ekonomiområdet Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning ekonomi flera års erfarenhet av arbete som controller med redovisning, ekonomisk sammanställning, budget och årsredovisning erfarenhet att självständigt driva arbetsuppgifter mycket goda kunskaper i Excel mycket god förmåga att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med ekonomisystemet Agresso och/eller Hypergene uppföljning och redovisning inom offentlig sektor portföljstyrning av projekt. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och att du kan kommunicera på ett tydligt sätt. Du är utvecklingsinriktad vilket innebär att du driver på utveckling och är öppen för nya perspektiv. För att klara av rollen är du strukturerad och har förmåga att självständigt planera och driva ditt arbete på ett effektivt sätt. Dessutom är du noggrann med detaljer och håller tidsramar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten. Vi är nyfikna på vem du är och vad du kan bidra med. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Document Controller

Document Controller We are building a state-of-the-art Gigafactory that will be one of the largest cell production facilities in Europe and construction is set to begin in 2023. To make that happen we need the best to join our in-house Engineering, Procurement & Construction Management (EPCM) team. We are now looking for Document Controller to join our fantastic team – come be a part of an exciting journey together with us! Volvo Cars is one of the most well-known and respected car brands in the world. Northvolt is a leading supplier of sustainable, high-quality battery cells and systems, dedicated to delivering the world’s greenest lithium-ion battery. Together, we have formed a joint venture, NOVO Energy, to power the next generation of pure electric Volvo cars. Few industries offer as great opportunity for career growth and personal development as the new European battery industry. In working for this joint venture, you'll not only develop skills that are highly sought after in the global automotive and industrial sector, but you are also contributing to a climate-neutral way of life for future generations. Our mission is to build a “First in Class” Gigafactory that transforms Volvo Cars into a full EV (Electrical Vehicle) manufacturer - using the most sustainable and innovative methods in construction, whilst achieving the highest level of trust with all service providers to perform the safest, fastest, cost-effective, and excellent quality of craftsmanship project in the industry. About the role In this role you will be part of a Document Control team responsible for the document handling both internally and externally in all project stages. You will also handle on-boarding of suppliers and contractors to our system and providing training to ensure proper use. You will have a key role in our Facility management organization in building the new Gigafactory. You will be in close collaboration with Project Controls Manager and Document Control Lead, with Project Controls Manager being the hiring manager. What you will do in your role: - Manage and organize documentation that comes in and goes out of NOVO - Perform quality checks on documentation at an administrative level - Update/Prepare guidelines, forms and procedures - Communicate effectively with suppliers and Document Control specialists at contractors' organizations - Act as superuser in Aconex, being responsible for ensuring that the document control software is used effectively and efficiently We are looking for you that have an eye for detail and a desire to exceed expectations. We are looking for a team player, that loves to be in an international environment where good relationships and stakeholder management is key to achieve results. We believe that you are self-propelled, highly organized and result driven. You act proactively and have a can-do attitude that goes beyond expectations. Essentials: - BSc Engineering, Economics or Business Administration - Minimum 5 years relevant experience in document control - English written and oral skills, Swedish is a plus - Experience in document control systems and proficiency in Excel Desirables: - Experience in Aconex is highly preferred - Experience in Construction Industry - Experience in a multicultural environment, adaptable and open-minded - Self-performing attitude with the strong skill to contribute on team effort Volvo Cars is one of the most well-known and respected car brands in the world. Northvolt is a leading supplier of sustainable, high-quality battery cells and systems, dedicated to delivering the world’s greenest lithium-ion battery. Together, we have formed a joint venture, NOVO Energy, to power the next generation of pure electric Volvo cars. Our Gigafactory in Gothenburg will be one of the largest cell production facilities in Europe, with a potential annual cell production capacity of up to 50 gigawatt hours (GWh) - thereby enabling a supply of batteries for approximately half a million Volvo cars per year. Our state-of-the-art R&D facility will gather leading expertise from all over the world, to create the next generation battery cells. You can read more about this joint venture in these press releases, here and here.

16 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Ekonom till Övertorneå kommun

Är du analytisk, strukturerad och gillar att ta ett stort eget ansvar? Då kanske vi har tjänsten för dig! Övertorneås samhällsservice och geografiska läge ger möjlighet att ägna dig åt sådant du vill, inte sådant du måste. Bara för att nämna några fördelar med vår kommun så har vi en enda rondell på 250 000 hektar och ett enda trafikljus, kollektivtrafiken är nästan gratis och vi utsågs till Sveriges bästa skolkommun 2020 och 2021. Förutsättningarna för att du ska trivas tror vi alltså är väldigt goda! Nu söker vi en ekonom för ett vikariat till ekonomienheten. Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamheter och till politiken inom områdena redovisning, uppföljning, controlling och inköp i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen. Ekonomienheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, policys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna. I dina arbetsuppgifter som ekonom kommer det ingå att stötta kommunens verksamheter samt utveckling av enhetens processer internt och till angränsande avdelningar. Du kommer även att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetsföreträdare stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. Löpande bokföring, att göra utredningar och analyser, skriva rapporter samt utveckla resursfördelningsmodeller och ekonomiprocesser och i övrigt förekommande arbete inom ekonomienheten kommer att ingå i tjänsten. Du kommer självständigt att driva projekt för att utveckla våra rutiner, system och processer. Du är internkonsult och ger råd och stöd i ekonomifrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar. Din profil Vi söker dig som har ekonomexamen på högskolenivå, gärna med inriktning redovisning, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Du ska helst ha några års arbetslivserfarenhet inom området. Det är meriterande om du har arbetat med redovisning och/eller ekonomistyrning gärna i kommunal verksamhet. Du har god IT-vana, vi jobbar med Vismas affärssystem och Stratsys för framställan av våra rapporter. Dina egenskaper: • är analytisk, strukturerad och ansvarsfull. • har en känsla för rutiner, processer och utveckling. • har en vilja att bidra till enhetens utveckling, en vilja att själv utvecklas och att tillsammans med dina kollegor göra livet lättare för dig och för varandra. • har god förmåga att förmedla budskap muntligt och skriftligt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Fackliga företrädare: Vision Kaarina Koski, tfn 070-2618985, e-post: [email protected] Vi har tobaksfri arbetstid. Vi är förvaltningskommun för finska och meänkieli och det är därför positivt om du kan något av dessa språk. Som anställd i offentlig sektor kan tjänsten innebära en placering i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning kan ske. Den här rekryteringsprocessen hanteras av StudentConsulting, vid eventuella frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Rekryteringskonsult Veronica Nylund via mail [email protected]. Vi jobbar med löpande urval, sök därför tjänsten redan idag! Om företaget Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi tillsatt över 20 000 jobb det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.com

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Verksamhetscontroller

En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer. Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en verksamhetscontroller med inriktning dataskydd och informationssäkerhet. Område Juridik vid stadsledningskontoret ansvarar för juridiska frågor gentemot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt bistår stadsledningskontorets organisation i övrigt med juridiskt stöd. Avdelningens uppdrag innefattar även att lämna råd och stöd i juridiska frågor till stadens förvaltningar och bolag. Område Juridik ansvarar även för stadens visselblåsarfunktion och har totalt 19 medarbetare som består av 1 förste stadsjurist, 1 avdelningschef, 11 stadsjurister, 2 arbetsrättsjurister och 4 controllers. Nu ska området bygga upp en funktion som ska vara med och säkerställa att Göteborg Stads dataskyddsarbete är strategiskt och ändamålsenligt. Funktionens startas upp den 1 september 2024. I arbetet kommer även frågor om informations- och cybersäkerhet vara centrala. Till denna funktion söker vi nu ytterligare en medarbetare. I rollen som verksamhetscontroller på den nya funktionen kommer du vara med och leda och samordna det stadenövergripande arbetet med dataskydd. Du kommer utveckla stadengemensamma processer, utarbeta förslag till styrande dokument och samordna stadens nätverk. I rollen ingår också att vara expert i sakfrågor och stötta med kompetens när bolag och förvaltningar behöver hjälp i konkreta frågor inom dataskyddsområdet. Det ingår också att hålla utbildningar och stötta verksamheterna att integrera dataskyddsarbetet i de ordinarie processerna samt att hjälpa verksamheterna att prioritera och åtgärda de rekommendationer de fått i dataskyddsombudets granskning. Eftersom regelverken kring informationssäkerhet och cybersäkerhet är under utveckling kommer även dessa frågor att aktualiseras för den nya funktionen. Som verksamhetscontroller på stadsledningskontoret får du möjlighet att arbeta med intressanta frågeställningar tillsammans med kunniga kollegor. Du blir del av ett område som präglas av ett mycket gott samarbetsklimat, prestigelöshet och ett uppskattat ledarskap. Vi är angelägna om att främja ett hållbart arbetsliv. Alla är delaktiga i områdets utveckling och tilliten till dig som medarbetare är stor. Vi arbetar i trevliga lokaler vid Gustaf Adolfs torg och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. KVALIFIKATIONER Du har relevant högskoleexamen (exempelvis juristexamen) med erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor. Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation samt kännedom om offentlig förvaltning och det kommunala uppdraget. I arbetet ingår mycket samarbete med stadens olika verksamheter och tjänsten förutsätter därför att du har en god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och lösningsorienterad. För att trivas i den här rollen tror vi att du är en utåtriktad person med serviceanda som har lätt för att skapa goda relationer till dina uppdragsgivare. Arbetet kräver noggrannhet, gott omdöme och förmåga att arbeta på ett självständigt och strukturerat sätt. Stadsledningskontoret ställer krav på god förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt. ÖVRIGT Vi tillämpar löpande urval, vänta inte med din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Produktion Controller till Borås Tapetfabrik

Om företaget I över 100 år har Borås Tapetfabrik tillverkat tapeter med fokus på hantverk, kvalitet och hållbarhet. Vår hantverksstolthet och känsla för just kvalitét sitter i våra väggar och via våra kunder förser vi världen med förstklassiga tapeter. På Borås Tapetfabrik skapar vi tillsammans en välmående och hållbar arbetsplats, där engagemang och delaktighet är viktigt. Hos oss står utveckling i fokus och vår vision är att leda en hållbar utveckling inom vår produktion. Vi ingår i den globala inredningskoncernen Embellence Group. Läs mer om oss på www.borastapetfabrik.se Tjänstebeskrivning Vi söker en engagerad och erfaren Produktion Controller med stort intresse för hållbarhetsfrågor. Tjänsten är delad vilket innebär att du kommer arbeta som Produktion Controller för Borås Tapetfabrik och med hållbarhetsfrågor för vår koncern Embellence Group. Som Produktions Controller kommer du bland annat att arbeta med produktionsuppföljning, kalkyler och att sammanställa och presentera data från våra olika produktionssystem. Detta är en unik möjlighet att få vara en nyckelperson inom både produktionsuppföljning och hållbarhetsstrategi, med uppdrag som sträcker sig över båda bolagen. Huvudsakliga ansvarsområden Borås Tapetfabrik: • Upprätta och följa relevanta KPI:er för produktionsuppföljning. • Ansvara för produktkalkyler och ekonomisk planering för tillverkningen. • Ledarskap i ständiga förbättringar och produktionsutveckling. • Stötta VD på Borås Tapetfabrik med förbättringsförslag och projektledning. Huvudsakliga ansvarsområden Embellence Group: • Driva hållbarhetsagenda och koordinera dotterbolagens arbete inom hållbarhet. • Delta i beslutsfattande kring hållbarhetsprioriteringar och initiativ. • Koordinera rapportering och vara superuser för hållbarhetssystemet. • Framställa presentationer och rapportering till ledning och styrelse. Kvalifikationer Vi söker dig som har arbetat några år som Produktions Controller och har en bakgrund som civilekonom eller liknande. Du har stor erfarenhet av produktionsuppföljning, kalkyler och affärssystem. Du är också en avancerad användare av Excel och Officepaketet. Vi ser dessutom att du har ett starkt intresse för hållbarhetsfrågor och erfarenhet av hållbarhetsrapportering. Som person är du självgående, initiativrik och har en analytisk förmåga. Du är även en god kommunikatör som har förmågan att göra det svåra enkelt. Att förbättra och vidareutveckla allt från processer till arbetssätt är något du drivs av. Då flertalet av Embellence Groups dotterbolag är utländska, förväntar vi oss att du trivs i en internationell kontext med olika kulturer och kommunicerar flytande på engelska. Rekryteringen genomförs i samarbete med NearYou. Ansöker gör du via hemsida: www.nearyou.se Sista ansökningsdag: 2024-05-30 Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Med anledning av dataskyddsförordningen GDPR, ber vi dig att utesluta de sista fyra siffrorna i ditt personnummer samt eventuella referenskontakter i din ansökan/CV. För frågor om tjänsten kontakta gärna rekryteringskonsult Ninni Svahn på tel. 0769-48 43 33.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Project controller

Wärtsilä is an innovative technology company known for being a forerunner in the Marine and Energy markets. Every day, we – Wärtsilians - put our hearts and minds into turning Wärtsilä's purpose of enabling sustainable societies through innovation in technology and services into reality. We want to transition the world towards a decarbonised and sustainable future. By pushing the boundaries of engineering and technology, we can make it work. Together, we can create new business opportunities and more sustainable future that we can all be proud of. Want to join the ride? Do you want to be part of the green transition to fossil-free energy? We are now seeking a Project Controller to join our team at the Kalmar office. Your responsibilities: Start-up and closeout of projects in SAP Maintenance of WBS structure in SAP Create and maintain sales order(s) in SAP Monthly closing of project accounts Cost-/profitability analysis Forecasting, Budgeting and Reporting Internal financial reporting to Project Management Team and Finance All financial project forecasting and budgeting Contribute in change- and tender work Project improvement and Risk Management Control and communicate risks Give guidance and instructions to project team members. Actively search for opportunities to improve project financial result Our requirements We are looking for you who hold a MSc or BSc in Economics, Finance, Business Administration, or other relevant topics We hope you have previous experience from project controlling, but newly graduated candidates will also be considered You have the ability to develop high quality working relationships internally and externally You have strong digital knowledge and enjoy applying technical solutions in your work Good oral and written communication skills, English and Swedish Solid business understanding and commercial orientation At Wärtsilä we value, respect and embrace all our differences, and are committed to diversity, inclusion and equal employment opportunities; everyone can be their true self and succeed based on their job-relevant merits and abilities. This is Wärtsilä Wärtsilä is a global leader in innovative technologies and lifecycle solutions for the marine and energy markets. Our team of 17,800 professionals, in more than 280 locations in 79 countries, shape the decarbonisation transformation of our industries across the globe. Read more on www.wartsila.com.

16 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024