Avdelningschef, kommun

Sök bland 24 lediga jobb som Avdelningschef, kommun och börja ditt nya yrkesliv idag!

Enhetschef till Miljö- och hälsoskyddsenheten

Nu söker vi en interim enhetschef till Sigtuna kommun på Miljö- och hälsoskyddsenheten. Om uppdraget Uppdraget är på heltid under ungefär 8 månader med önskad start i mitten eller slutet på juni. Arbetet sker till största del på plats. Detta är ett föräldravikariat. Dina arbetsuppgifter I huvudsak gäller det att leda det dagliga arbetet på enheten och också planera vad som ska göras framåt. Du blir en del av avdelningens ledningsgrupp där du aktivt deltar och bidrar till avdelningen som helhet men även representerar aktuell enhet. Personalgruppen består av 13 medarbetare och som ledare förväntas du vara närvarande och stötta i det dagliga arbetet. Duansvarar även för att driva utvecklingsprojekt på enheten och delta i gemensamma projekt för kontoret. Dina kvalifikationer Du har erfarenhet av att arbeta med miljö- och hälsoskyddstillsyn samt ha erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet. Du har chefserfarenhet Meriterande Vi ser gärna att du har flera års chefserfarenhet och har arbetat i en kommun eller i offentlig sektor. Du har lätt för att samarbeta och ett stort intresse av att leda medarbetarna i gruppen mot verksamhetens mål. Du är strukturerad, analytisk och kan se till helheten för verksamheten. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska.Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 240531 Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss underkontorstid på 072-194 5000 Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Avdelningschef Miljö- och byggavdelningen

Välkommen till Bergs kommun. Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många. På bergsliv.se har vi samlat inspirerande reportage om människor som bor i kommunen och fakta om våra tätorter. Om du är nyfiken på vilken bergsliv som passar dig så får du snabb vägledning via vårt quiz. Välkommen att hitta ditt drömliv i Bergs kommun! Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Berg och Härjedalens kommuner har sen 2018 en gemensam Miljö- och byggavdelning, och en gemensam Miljö- och byggnämnd. Vi söker nu vår nya avdelningschef, som kan, och vill leda arbetet framåt tillsammans med oss. Sätet för tjänsten, nämnden och avdelningen är i Bergs kommun. Arbetsuppgifter I rollen som avdelningschef, är du direkt underställd kommundirektören och du kommer att ha tre stycken underställda enhetschefer, och i din delade roll som enhetschef för byggenheten kommer du även att ha ett antal direkt underställda medarbetare. Som avdelningschef har du det övergripande ansvaret för hela avdelningens budget-, verksamhet-, personal- och arbetsmiljöfrågor.  Avdelningen består av Miljö-, livsmedel- och serveringsenheten, Plan- och geodataenheten, Administration- och kundserviceenheten samt Byggenheten. Som avdelningschef delar du ditt ledarskap mellan avdelningsledningen och ledning av byggenheten. Som avdelningschef för Miljö- och byggavdelningen deltar du i verksamhetsutveckling för hela din avdelning i nära samarbete med både tjänstemän och politiker i både kommunerna. Du är en del av kommunledningsgruppen i Bergs kommun. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk eftergymnasial utbildning inom bygg som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har minst två års relevant arbetslivserfarenhet av arbete som chef inom offentlig, politiskt styrd verksamhet. Och du har minst fem års relevant erfarenhet av arbete inom byggsektorn varav minst tre år är inom en ledande befattning. Du har tidigare erfarenhet av att leda andra chefer. Mycket goda kunskaper inom minst ett område av relevant lagstiftning (plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och alkohollagen), och det är meriterande att ha goda kunskaper inom flera områden. Genomförd ledarskapsutbildning är meriterande, liksom tidigare arbete med att leda chefer utifrån en tillitsbaserad ledningsfilosofi. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav.  Personliga egenskaper För att bli framgångsrik i rollen som Miljö- och byggchef behöver du vara beslutsam och engagerad, samt kommunikativ och synlig som ledare. Du är självgående och har förmågan att leda, stötta och entusiasmera medarbetare, organisera arbetet och nå konkreta resultat. Du tänker strategiskt, har lätt för att samarbeta, är omvärldsorienterad samt trivs med att arbeta serviceinriktat mot kommuninvånare och andra intressenter. I ditt arbete som avdelningschef står du stadigt i din roll som arbetsgivare, och representerar din arbetsgivare genom ett professionellt och serviceinriktat arbetssätt. Du följer fattade beslut, och arbetar i enlighet med organisationens mål och värderingar. Arbetet kräver att du har lätt för att uttrycka dig väl muntligt och i skrift. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet i den här rekryteringen då avdelningschefsuppdraget är en nyckelroll för avdelningens alla verksamheter.  Vi erbjuder Vi erbjuder en inspirerande miljö där du arbetar nära chefskollegor, verksamhetsutövare samt politiker i en framåtdriven organisation. Möjlighet till semester- och pensionsväxling finns, visst distansarbete, samt tillgång till förmånsportalen Benify. Vi har också ett årligt friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvårdstimme. Tillträde enligt överenskommelse och snarast möjligt. Vi gör löpande urval bland sökanden, vänta därför inte för länge med att skicka in din ansökan. Varmt välkommen till oss i Bergs kommun!   Kontaktinformation Ralf Westlund, Kommundirektör, 0687-161 24 Fackliga representanter, Kommunväxeln, 0687-161 00 Arbetsplats Ängesvägen 4A 845 31 Svenstavik

15 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Avdelningschef för kansli -och utvecklingsavdelningen

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Är du en ledare som brinner för utveckling och har mod att förändra? Vi söker nu en modig och driven chef till oss på arbete- och välfärdsförvaltningen som vill göra skillnad på riktigt. Vi kan erbjuda dig ett utmanande, roligt och engagerande jobb med goda utvecklingsmöjligheter där du har möjlighet att bidra med din kompetens och sätta din prägel på verksamheten. Kansli och utvecklingsavdelningens uppdrag är att stödja nämnd, förvaltningsledning och verksamheten att leda, samordna, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens arbete. Du arbetar tillsammans med övriga stabsenheter ekonomi och HR-avdelningen. Avdelningarna arbetar tillsammans direkt under förvaltningschefen och vi är måna om ett gott samarbete mellan alla stödfunktionerna. Genom stöd, service, samordning och styrning ska vi ge förvaltningen och dess verksamheter förutsättningar för att klara uppdraget för medborgarna i kommunen. Förvaltningen består utav fyra verksamheter: barn och ungdom, utbildning och arbete, utredning samt vuxenvård. Vi har även en övergripande stab, som har i uppdrag att stödja våra verksamheter, inom ekonomi, HR-, kansli och utveckling. Vi arbetar alla tillsammans för att utföra arbete- och välfärdsnämndens uppdrag. Vi är ungefär 450 medarbetare inom förvaltningen. Välkommen med dina ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som chef i Kristianstads kommun är du en viktig förebild och ansikte utåt för kommunens gemensamma värden. Du driver aktivt ett förändrings- och utvecklingsarbete samt skapar förståelse och engagemang för det som behöver genomföras och ditt ledarskap främjar ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och du ser till att goda idéer tas tillvaratas. För att lyckas med uppdraget är samarbete och samverkan både internt och externt viktigt. I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar för ett gott samarbete med politiska företrädare samt att genom olika utredningar presentera beslutsunderlag och information till förvaltningens politiska nämnd. I uppdraget som avdelningschef har du fullt ledningsansvar vilket innebär ansvar för personal, verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. I ditt uppdrag ingår att driva utveckling, kvalitetsarbete och resultatuppföljning samt omvärldsanalys för att förvaltningen ska klara sitt uppdrag och visa resultat för de medborgare vi är till för. Att leda, samordna, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens arbete ingår. Övergripande ansvar för förvaltningens kvalitetsledningssystem är en del av ditt uppdrag, vilket kräver förmåga att leda processorienterat. Förvaltningsövergripande samordnarfunktioner ingår som samordnare mot våld i nära relation, drog och brottsförebyggande samordnare, samba-samordnare, informationssamordnare och kommunikatör. I ditt uppdrag ingår att sätta dig in i olika övergripande frågor och föreslå lämplig hantering, vilket kräver att du har lätt för att ta till dig texter och sammanfatta innehåll för dig själv och andra. God kunskap i svenska i tal och skrift är en förutsättning. Avdelningens uppdrag är att genom styrning, stöd, service och samordning ge förvaltningen och verksamheterna förutsättningar att klara sina uppdrag för kommunmedborgarna. Avdelningen består av två enheter, kansli samt utvecklingsenhet och arbetar med att skapa strukturer i gemensamma processer inom utveckling, arkiv, registratur- och nämndsfunktion, omvärldsbevaka samt följa upp förvaltningens arbete. På avdelningen arbetar totalt 14 medarbetare. Du rapporterar direkt till förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsorganisation som leds av förvaltningschef. KVALIFIKATIONER Till detta uppdrag söker vi dig som har examen från universitet eller högskola som socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med kvalitets-eller utvecklingsfrågor inom offentlig sektor. Du behöver även kunskap om lagstiftning inom kommunal förvaltning samt socialtjänst. Ledarerfarenhet där du bland annat har har erfarenhet av övergripande styrning och uppföljning utifrån en övergripandenivå krävs för tjänsten. Du har vana av att erfarenhet av att leda genom andra och vana att leda specialister utanför ditt eget sakkunskapsområde är meriterande. Du har också en god förmåga att leda medarbetare i förändring med synliga resultat i organisationen. Vi vill att du har förmåga att kommunicera klart, tydligt och korrekt både i skrift och tal. Du har förmåga att uttrycka dig på ett välstrukturerat och logiskt sätt vilket innebär att du kan målgruppsanpassa din kommunikation. För att lyckas i ditt chefsuppdrag är du nyfiken, omvärldsorienterad och ser möjligheter. Du utmanar och utvecklar både verksamhet och medarbetare men också ditt eget ledarskap. Vidare har du förmåga att motivera, leda och sätta upp mål och nå resultat utifrån gällande styrdokument. Vi vill att du även är bra på att kommunicera ut mål och förväntningar till dina medarbetare och kan ge och ta emot feedback. Förmåga att både självständigt och tillsammans med andra fatta snabba och tydliga beslut krävs i rollen. Du är en analytisk och strukturerad person som ser och förstår konsekvenser av olika handlingsalternativ men som också kan skapa förutsättningar inom ditt ansvarsområde. Som person är du duktigt på att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt och du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

13 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen

Beskrivning Vi söker en tillförordnad avdelningschef för vår nygamla avdelning – serviceavdelningen. Nuvarande serviceavdelningen är en del av verksamhetsområdet internservice och kommer att delas upp i tre avdelningar där transport, fordon och lokalvård bildar egna avdelningar. De verksamheter som initialt blir kvar i serviceavdelningen är enheten för kvalitet och miljö samt servicecenter. Då vi är i en förändringsprocess kan fler verksamheter tillkomma avdelningen eller andra organisatoriska förändringar kan behöva ske. Detta är anledningen till att vi väljer att ha en tillfällig lösning under ett år. Arbetsuppgifter Som tillförordnad avdelningschef för serviceavdelningen ingår du i verksamhetsområdets ledningsteam och leder serviceavdelningens ledningsteam. Serviceavdelningen består av enheter vars uppdrag är att implementera och förvalta ISO-certifierade miljö- och kvalitetsledningssystem, driva Sola bygg- och möbelåterbruk samt att utföra facility management. Enheterna utför också olika typer av vaktmästartjänster, driftar kommunens gästhamnskontor och ger service vid borgerliga vigslar och val. Ditt uppdrag är att tillse att cheferna och medarbetarna trivs, känner arbetsglädje och engagemang samt har tillräckligt mandat och rätt förutsättningar för att utföra sina uppgifter på allra bästa sätt. Det förväntas att du är en närvarande och inkluderande chef. Du kommer även att ha en nära dialog med våra kunder och regelbundet följa upp den service vi ger i syfte att jobba mot ständiga förbättringar. Som avdelningschef kommer du att ansvara för systematiken i våra kundrelationer samtidigt som du har en aktiv och operativ roll. Kvalifikationer Du har en akademisk examen som är relevant för avdelningens verksamheter, gärna ekonomisk, service- eller miljöinriktning. Du har  enhets- eller avdelningschef och har erfarenhet av att leda andra chefer. Politisk styrd organisation (offentlig verksamhet)Har du dessutom erfarenhet av att leda och arbeta med några av avdelningens olika verksamhetsområden så ser vi det som meriterande. Du är också van ekonomi- och verksamhetsstyrning i form av planering, uppföljning och analys. För att passa för tjänsten behöver du vara flexibel, uppfinningsrik och genuint intresserad av att ge service och stöd till koncernens olika förvaltningar och bolag. Om Karlstads kommun Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 600 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten och avloppshantering, gator och parker, lekplatser och skogsmark samt den interna servicen. Vi utvecklar infrastrukturen, förvaltar fastigheter och bygger bland annat nya skolor och har hand om kommunens naturområden. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Avdelningschef IFO - Välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER Omsorgsförvaltningen är organiserad i följande verksamhetsområden: Äldreomsorg, funktionshinderomsorg och individ-och familjeomsorg. Totalt arbetar ca 600 personer i förvaltningen. IFOs verksamheter innefattar all myndighetsutövning vad gäller barn och ungdom, vuxna med beroendeproblematik, våld i nära relation, försörjningsstöd, äldre, socialpsykiatri och funktionshinder enligt LSS mm. Även den öppna vården med olika hemmaplansinsatser och arbetsmarknadsverksamhet ingår i verksamhetsområdet. Öppenvården består av två verksamhetsdelar; inriktning barn och familj samt beroende. Fyra duktiga och engagerade enhetschefer leder respektive enhet som är: Barn och ungdom, vuxen, bistånd och arbetsmarknad. Nu söker vi deras närmaste chef. Som chef har du ett övergripande ansvar för verksamheterna innefattande myndighetsutövningen, ekonomi, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Du rapporterar direkt till förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du håller samman verksamheternas medarbetare, coachar och utvecklar enhetschefernas förmåga att både samarbeta och agera självständigt inom det egna ansvarsområdet. Vi kommer värdera dina personliga egenskaper högt då samarbetsförmåga, viljan att skapa ett större vi över enhetsgränserna och det sammanhållande sociala arbetet är nyckeln till framgång. Du samarbetar med övriga i kommunens verksamheter och omvärldsbevakar för framtida strategiska ställningstaganden. Du arbetar utifrån kommunens styrmodell och företräder IFO inför nämnden. Din profil: Som ledare inspirerar du enhetscheferna till att vilja, våga och kunna utveckla sina egna förmågor och får dem att ta ansvar för att utveckla verksamheten tillsammans i rätt riktning. Du välkomnar nya sätt att arbeta och har modet att pröva nya vägar. Du är ärlig och tydlig när du ger feedback och vågar gå in i dialog där du agerar på ett konstruktivt sätt. Vidare tar du ansvar för verksamheten i både med- och motgång, sätter invånaren i fokus samt tar ansvar för din och enhetschefernas leverans. Du kommer att vara en viktig del av kommunens förberedelse och arbete med omställningen till den nya socialtjänstlagen. Vi erbjuder dig en gedigen introduktion som anpassas efter dina behov. KVALIFIKATIONER Du har examen från en högskoleutbildning inom ett område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten exempel socionom eller beteendevetare med socialrätt. - Flerårig erfarenhet av arbete som chef inom något av IFO-områdena med budget-, personal-, och verksamhetsansvar. Det ekonomiska ansvaret gör att du ska ha förmågan att analysera utfall och kan vidta åtgärder för att söka balans mellan resurser och uppdrag. - Erfarenhet av att ha varit chef över andra chefer och att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du ser till hela kommunkoncernens bästa. - Du har kunskap om lagstiftningen inom området, en god förmåga att använda relevanta systemstöd samt B-körkort krävs. ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats. Vi har gjort vårt mediaval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag. Välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Två enhetschefer till Huddinges kommunala förskolor

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna, erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa. Om arbetsplatsen Vi söker nu två enhetschefer till Huddinges kommunala förskolor. I uppdraget kommer du att ingå i två ledningsgrupper för förskola. Ledningsgrupperna består av rektorer och en enhetschef. I uppdraget som enhetschef ingår att vara närmsta chef för förskoleområdenas administratörer, vaktmästare och kökspersonal. Som enhetschef har du en samordnande roll i i förskoleområdenas ledningsgrupper vad gäller administrativa, ekonomiska och arbetsmiljö processer. Ledningsgruppen arbetar tillsammans i ett delat ledarskap. Det innebär att ni tillsammans som ledningsgrupp tar ansvar för hela förskoleområdets verksamhetsutveckling och likvärdighet. Enhetscheferna i Huddinge kommun samarbetar och utbyter erfarenheter i ett gemensamt team. Huddinges förskolor har totalt 5 enhetschefer på 7 förskoleområden. Rollen som enhetschef är en viktig roll för ökad likvärdighet och goda förutsättningar för samtliga förskolor i Huddinge kommun. Du rapporterar direkt till skolchef/ områdeschef. - I rollen som enhetschef ingår det att ta ett samordnande helhetsansvar för förskoleområdets administrativa arbete, budgetarbete, det systematiska arbetsmiljöarbetet samt rehabiliteringsprocesser. I rollen ingår att leda arbetet och ha personalansvar för administration, vaktmästare och kökspersonal på samtliga förskolor i förskoleområdena och att leda och driva utveckling i förskoleområdets ledningsgrupp. Enhetschefen och rektorerna i ledningsgruppen leder gemensamt för att hela verksamheten agerar i samklang utifrån en grund bestående av gemensamma värderingar gällande vad man vill med verksamheten, hur man bemöter och leder människor, har förtroende för varandras kompetens och person samt inbördes prestigelöshet. Du är i ord och handling tydlig med mål, verksamhetsidé samt förskolans vision och har kunskap om hur dessa omsätts i praktiken. Det är självklart för dig att ha höga förväntningar och kvalitetskrav på medarbetarna och en tydlig process för att följa upp och stödja medarbetarnas lärande. Vi söker dig som har tidigare chefserfarenhet- gärna rektorsutbildning. Du bör även ha goda kunskaper och tidigare erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete samt rehabilitering. Vidare är det önskvärt att du har tidigare erfarenhet av facklig samverkan. För uppdraget som enhetschef är det meriterande om du har tidigare arbetat som rektor på strategisk nivå. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ett framgångsrikt arbete med att kvalitetssäkra administrativa processer, budgetarbete och systematiskt arbetsmiljöarbete. Du bör även vara intresserad av arbetet med måltider i förskolan då du kommer att vara närmsta chef för kökspersonalen i förskoleområdena. Som person är du prestigelös, modig, du har erfarenhet och god förståelse gällande det kommunala uppdraget. Du har god insikt och förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du har en positiv inställning till det kollegiala lärandet och du har lätt för att skapa goda relationer, förmedlar motivation och entusiasm och lyckas få dina medarbetare att växa genom att möjliggöra för delaktighet i verksamhetensutvecklingsprocesser. Du har lätt för att samarbete med andra och trivs med att arbeta i team och arbetet kräver att du har mycket god egen organisatorisk förmåga. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska samt har god datorvana. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

8 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Avdelningschef fysisk planering

Vi söker en framsynt chef som vill vara med och utveckla det framtida Skellefteå i en spännande tid. Skellefteåkommun är i en period av snabb tillväxt och vi arbetar hårt för att möta denna utmaning. Problemställningar måste omvandlas till nya hållbara lösningar snabbt och innovativt, vilket kräver mod, driv och samarbete. Samhällsomvandlingen påverkar både centralort och omgivande samhällen. Avdelningen fysisk planering planerar för framtidens Skellefteå på uppdrag av kommunledningskontoret. Det har aldrig varit så spännande att arbeta med fysisk planering som nu. Avdelningen har ca 70 st medarbetare och fyra chefer inom de fyra verksamheterna plan, bygglov, lantmäteri och geodata. Här arbetar vi bland annat med, översiktsplanering, detaljplaner, bygglov, geodata, GIS och fastighetsbildning, med målet att skapa en hållbar och inkluderande framtid för våra invånare. Vår arbetsplats kännetecknas av ett öppet samarbetsklimat, där alla medarbetare har möjlighet att bidra med sina idéer och expertis. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef för fysisk planering har du det övergripande ansvaret för avdelningens personal, ekonomi och verksamhets frågor. I verksamhetsansvaret ingår att leda arbetet med en hållbar samhällsomvandling med fokus på en god livsmiljö och gestaltning, rättssäker och serviceinriktad myndighetsutövning, ökade förutsättningar för bostadsbyggande och exploatering. Det innebär även ansvarar för att utveckla avdelningens strukturerade kvalitet- och utvecklingsarbete genom medarbetarna och chefer i syfte att förbättra för dem vi är till för. En viktig del för att öka servicen och effektivisera processer är driva ett aktivt förbättringsarbete med nya digitala lösningar. Du stärker även samarbetet med andra verksamheter och bolag i kommunkoncernen och med näringslivet för att utveckla verksamheten och stärka kommunens samhällsutveckling. Du ingå i förvaltningsledningen samt leder fysisk planerings ledningsgrupp. I personalansvaret ingår att leda och skapa förutsättningar för fyra underställda chefer så att de lyckas i sina respektive uppdrag och ansvarsområden med en helhetssyn för kommunens utveckling. Du inspirerar, engagerar och utvecklar sammanhållning och gemensamma strävan mot uppsatta mål. En annan viktig del är att arbeta systematiskt med arbetsmiljöarbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ledarerfarenhet och som har erfarenhet av utvecklings och förändringsarbete och har varit delaktig i att ta en verksamhet från ett läge till ett annat. Har du utöver det haft erfarenhet av att vara chef ser vi det som starkt meriterande. Du har en högskoleutbildning inom samhällsplanering, ingenjör, juridik, organisation eller ett annat relevant område. Det är viktigt att du har kunskap om den digitala utvecklingen och vilka möjligheter det kan innebära för verksamheten och dess kunder. Du kan kommunicera flytande på svenska, både muntligt och skriftligt och är bekväm att vid behov kommunicera på engelska. Du är insatt i vad myndighetsutövning innebär. Har du erfarenhet inom samhällsplanering, lantmäteri, bygglov eller myndighetsutövning, är det meriterande. Har du arbetat i en politiskt styrd miljö samt kan förstå behoven hos olika intressenter är det ytterligare en fördel. Som ledare behöver du ha förutsättningar att utöva ett tillitsbaserat ledarskap, göra strategiska avvägningar i ditt ledarskap och fatta underbyggda beslut. En stark analytisk och strategisk förmåga i kombination med struktur och målmedvetenhet är en nyckel till att lyckas i denna roll. Du bör vara trygg även i situationer där inte allt är förutsägbart, och har en naturlig förmåga att bygga kontakter och relationer. ÖVRIGT Samhällsbyggnad ser till att gator och torg, samhällen och bostadsområden fungerar så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Uppdraget omfattar planering, rådgivning, tillsyn och en hel del långsiktiga utvecklingsfrågor med koppling till fysisk planering, gator och parker, transport och service, räddningstjänst, sotning samt vatten och avfall. Med teknik av god kvalitet och mångfald, både sett till verksamhetsområden, personal och teknisk utveckling, gör vi ett växande Skellefteå möjligt. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

8 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Verksamhetschef Service och stöd

I Borlänge kommun arbetar vi alltid för att ge Borlängebon ännu bättre service. Vi ska hela tiden utveckla vår verksamhet så att Borlängebons resa genom vår organisation blir så värdeskapande som möjligt. Vill du hänga med på resan? Nu söker vi en verksamhetschef till service och stöd. Kontoret för service och stöd består av fyra enheter som var och en ger ett unikt stöd till Borlängebor, förtroendevalda och tjänstepersoner. Verksamhetens olika stödfunktioner utgörs oftast av unika kompetenser vars syfte är att ge kärnverksamheterna förutsättningar att leverera inom ramen för sina respektive uppdrag. Servicecenter: Servicecenter är första kontakten med Borlänge kommun. Kommunvägledarna hanterar enklare frågor och ärenden direkt. Svårare frågor skickas via ett ärendehanteringssystem vidare till handläggare ute i organisationen. Servicecenters leverans och service bygger främst på goda samarbeten med kommunens olika verksamheter och grunduppdraget handlar om att öka tillgängligheten och ge snabb service. Nämndservice: Nämndservice har ett övergripande ansvar för kommunens demokratiska ärendeprocess och har som främsta uppgift att ge stöd till Borlänge kommuns politiska organisation och förvaltningar kring demokratiska spelregler och gällande kvalitets- och lagkrav. Enheten arbetar utifrån ett kommunalt helhetsperspektiv i nära samverkan med andra verksamheter, för en enhetlig och sammanhållen demokratisk process. Överförmyndare i samverkan: Överförmyndare i samverkan Falun-Borlängeregionen är en gemensam överförmyndarnämnd där kommunerna Borlänge, Falun, Ludvika, Smedjebacken, Säter och Gagnef ingår. Borlänge kommun är värdkommun för den gemensamma tjänstemannaorganisationen. Överförmyndarverksamhet är en obligatorisk kommunal tillsynsmyndighet vars uppgift är att utöva tillsyn över ställföreträdares förvaltning och efter ansökan eller anmälan utreda behovet av nämnda insatser. Kommunskydd: Enheten arbetar strategiskt för att stärka Borlänge kommun i frågor om kris och beredskap, civilt försvar, säkerhet, säkerhetsskydd, brottsförebyggande samt lås och larmfrågor. Enheten servar också verksamheterna med posthantering, larm, taggar, passerkort och behörigheter samt ger stöd till borlängebon med konsumentrådgivning Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER I din roll som verksamhetschef kommer du ha det övergripande ansvaret för Servicecenter, Nämndservice, Överförmyndare i samverkan samt Kommunskydd i Borlänge kommun. Du kommer bland annat att stötta dina medarbetare så de kan leverera med hög kvalitet extern mot Borlängebon samt internt i organisationen. Som verksamhetschef så arbetar du på en strategisk nivå, för att verksamheterna ska kunna nå sina mål. Att kunna se större sammanhang och helheter blir en självklarhet i ditt nya arbete. Vidare kommer du att vara del av förändringar och prioritera verksamheten utifrån givna mål. Som verksamhetschef har du det övergripande personalansvaret för verksamheternas fyra st. enhetschefer, delar som ingår i ditt chefskap är också budgetansvar och arbetsmiljö. Du kommer att vara medverkande på olika styrgrupper samt vara delaktig i facklig samverkan. Verksamhetschef rapporterar till förvaltningschef och sitter med i dennes ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som exempelvis är samhällsvetare, kriminolog, jurist eller har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren för tjänsten finner relevant. Du har gedigen arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning. Mycket goda kunskaper i det svenska språket, muntligt som skriftligt samt B-körkort är också krav för tjänsten. Har du genomgått utbildning inom ledarskap, projektledning, ekonomi och arbetsmiljö. Har du arbetslivserfarenhet från nämndadministration, krisberedskap, brottsförebyggande arbete samt av att inneha en chefsposition eller erfarenhet av ledningsarbete. Samtliga av dessa ses som meriterande för tjänsten. Som person söker vi dig som är en god problemlösare som utvecklar effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar på de utmaningar som uppstår. Du har lätt för att ställa om och anpassa dig utifrån nya omständigheter, du arbetar konstruktivt i med- och motgång. Vidare är planering något som kommer naturligt för dig och du kan ta fram kort- och långsiktiga planer som är realistiska som du sedan följer upp och fördelar resurser utifrån det. Du är en relationsbyggare som dels kan upparbeta nya relationer likväl som underhålla de befintliga. Samarbete är en självklarhet för dig, där du kan främja och utveckla andras idéer samt dela med dig av din kunskap i hopp att kunna uppnå uppsatta mål. Du är en god kommunikatör som med enkelhet kan förmedla information på ett tydligt sätt, muntligt som skriftligt. Tjänsten som verksamhetschef för service och stöd är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer genomföras innan anställning sker. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

7 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Avdelningschef Vård och Omsorg

I Tidaholms kommun arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö. Vi erbjuder olika former av friskvård och rökfri arbetstid. Vi strävar även efter en balans mellan arbete och fritid, därför tillämpar vi 39 timmars arbetsvecka. Vill du vara med att utveckla vård- och omsorgsarbetet i Tidaholm? Nu har du chansen. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Som avdelningschef är du ansvarig för utförande verksamheter inom särskilt boende, hemtjänst, kort-och växelvård samt resursenhet. Förvaltningen är i ett spännande förändringsskede med målsättningen att arbeta med tydlighet, kommunikation och delaktighet. I det arbetet kommer du som avdelningschef ha en ledande och viktig funktion. Vidare kommer du som avdelningschef att ansvara för: - Styrning och ledning fungerar så att verksamhetsmålen nås och budgetramen hålls - Frågor rörande verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö omhändertas och arbetas med på ett strukturerat sätt - Utveckla strukturer, system och kvalitetsledning så att verksamheten bedrivs effektivt och med kvalitet för kund/brukare - Tydlighet finns avseende funktioner och uppdrag i verksamheten - Nämnden erhåller korrekt beslutsunderlag med nödvändig information och analys - Politiska beslut implementeras samt informera om uppnått resultat - Leda avdelningens ledningsgrupp - En systematisk och aktiv omvärldsbevakning sker - Vara en normsättare och föregå med gott exempel i sitt ledarskap - Ingå i förvaltningschefens ledningsgrupp med aktivt deltagande Kvalifikationer För att vara kvalificerad för tjänsten skall du ha högskoleexamen inom området så som socionomprogrammet, sociala omvårdnadsprogrammet eller annan högskoleexamen som vi som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du tidigare arbetat med att leda andra chefer. Även erfarenhet av ekonomistyrningsprinciper och ansvar för förändringsprocesser är meriterande. Du är en tydlig och god kommunikatör. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Urval och intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden, ansök därför redan i dag dock senast 2024-05-26. Kontaktuppgifter till fackliga representanter hittar ni här: https://tidaholm.se/ledigajobb Vi tar endast emot ansökan via vår hemsida https://tidaholm.se/ledigajobb Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

7 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Avdelningschef

Företagsbeskrivning Vill du bli en viktig del av energiomställningen? Vattenfall Services är Sveriges ledande entreprenadbolag inom energi- och elkraftsområdet och vi utvecklar Sveriges energiinfrastruktur! Hos oss jobbar du i en framtidsbransch med stort fokus på en hållbar framtid. Vi behöver fler energihjältar och nu söker vi en Avdelningschef som vill vara med på resan mot ett fossilfritt liv! Är det du? Tillsammans gör vi skillnad, för hela samhället. Jobbeskrivning Din roll som Avdelningschef I rollen som Avdelningschef kommer du ansvara för en avdelning som består av ca 20 stycken tekniker och underhållsledare. Personalen är placerad i Västerås och Avesta men verkar över en större geografi i Bergslagen. Utöver den egna avdelningen så ingår du även i ledningsgruppen för affärsområdet Ledningar Mellan. Tillsammans jobbar vi för att bidra till hela affärsområdets fortsatta tillväxt och utveckling. Som Avdelningschef har du ett övergripande ansvar över avdelningens del inom ett av affärsområdets stora serviceavtal gentemot elnätsägaren. Det innefattar både ett leverans- och resultatansvar. Avdelningen jobbar främst med felavhjälpning och underhåll av elnätet. Som Avdelningschef arbetar du även med utveckling av avdelningens medarbetare och verksamhet i en affärsmässig miljö där säkerhet har högsta prioritet. Arbetet är omväxlande och du förväntas ha nära kontakt med kunder, kollegor och medarbetare. Exempel på arbetsuppgifter: Personal- och resursplanering, hålla dig och avdelningen uppdaterad om tjänster och säkra arbetssätt samt arbeta för vidareutveckling och uppföljning av metoder och vår leverans Ansvara över prognos, budget, resultat- och verksamhetsuppföljning samt analys av verksamheten med stöttning av en projekt controller Kundkontakter och utveckling av befintliga och nya affärer Vara delaktig i upphandlingar, anbuds- och avtalshantering Kravspecifikation Om dig Vi söker dig som bidrar med engagemang, öppenhet och ett starkt fokus på arbetsmiljö och säkerhet. Du är en engagerad ledare som har förmågan att ena och motivera dina medarbetare samt är lyhörd, tydlig och närvarande. Du ser till gruppens bästa samtidigt som du har en affärsmässig drivkraft. Vidare är du en initiativtagande och kommunikativ person som har en stark egen motivation till att stödja utvecklingen av verksamheten, människorna inom den och våra affärer. Vi vet att du kommer utvecklas tillsammans med oss men vi ser gärna att du redan har: Lägst en avklarad gymnasial utbildning, gärna högre studier och inom ett relevant område Flera års erfarenhet av att arbeta som ledare med personalansvar Vi ser gärna att du har erfarenhet av kund- och leverantörsrelationer, ekonomisk uppföljning och avtalshantering Erfarenhet från elkrafts- eller entreprenadbranschen är meriterande Du har god IT- och systemvana då vi arbetar i en processdriven verksamhet B-körkort och möjlighet att resa i tjänsten då medarbetarna är placerade på flera orter Du talar och skriver både svenska och engelska obehindrat Ytterligare information Vi erbjuder Efter flera decennier i energibranschen vet vi att våra medarbetare är vår viktigaste och mest värdefulla tillgång. Därför erbjuder vi dig en varierande arbetsvardag med stora möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling. Vi är en stor och trygg arbetsgivare som ändå känns familjär där medarbetarnas säkerhet, välmående och samarbete är viktiga delar av vår företagskultur! Hos Vattenfall Services kan du göra skillnad och tillsammans tar vi ansvar för en hållbar energiomställning, tillsammans ger vi kraft åt ett fossilfritt liv. Är du nyfiken på dina framtida kollegor? Läs mer här: Dina kollegor - Vattenfall SE  Nyfiken på att följa vår vardag? Följs oss på sociala medier! Linkedin – Vattenfall Services Nordic AB Instagram – Vattenfallservices Placeringsort Västerås eller Avesta. Kontakt Vill du veta mer om tjänsten, kontakta ansvarig rekryterande chef Gustav Roman via [email protected]. För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig rekryterare Peder Andersson via [email protected]. Fackliga representanter för denna tjänst är Torbjörn Blom, Unionen, Magnus Tjergefors, Ledarna, Johan Larsson, SEKO och Alma Svensson, Unionen. Du når alla via Vattenfalls växel, tfn 08-739 50 00 Känns detta som ett jobb för dig? Du är varmt välkommen med din ansökan senast 26e maj!  Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Utöver säkerhetsprövning görs drogtest. Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könsidentitet och könsuttryck, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Vattenfall Services Nordic AB bygger, underhåller och utvecklar energilösningar för energi- och elanläggningar. Vi utvecklar Sveriges energiinfrastruktur för att skapa en hållbar framtid där vi hittar nya innovationer som bidrar till ett fossilfritt samhälle. Vi jobbar med många olika kunder och leverantörer som innebär stora investeringar för energiomställningen. Med oss arbetar du i en samhällsviktig verksamhet och ser till allt fungerar. Tillsammans skapar vi Sveriges säkraste arbetsplats!

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024