Byggnadsinspektör

Sök bland 7 lediga jobb som Byggnadsinspektör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Byggnadsinspektör

– Ett jobb med plats för växtkraft Bygg- och miljöavdelningen i Krokoms kommun söker en engagerad och utvecklingsinriktad medarbetare till byggenheten. Välkommen med din ansökan! Bygg- och miljönämnden är ansvarig för den lokala myndighetsutövningen i Krokoms kommun enligt bland annat miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen, alkohollagen, samt lagen om tobak och liknande produkter. Bygg- och miljöavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen och har som huvudsakligt uppdrag att stödja nämnden i sitt arbete. Hos oss arbetar sju byggnadsinspektörer, fem miljö- och hälsoskyddsinspektörer, en livsmedelsinspektör och en alkohol- och tobakshandläggare, tre administratörer, en verksamhetsutvecklare och en enhetschef. Dina arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter kommer ingå att hantera tillsyn och prövning inom framför allt plan- och bygglagens område, att hantera serviceärenden i form av frågor från enskild, samt att hantera samverkansärenden i kontakt med myndigheter, andra förvaltningar och kollegor. Vidare ingår planerings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete inom enhetens ansvarsområde. Din kompetens Ett krav för tjänsten är att du har en akademisk utbildning som byggnadsinspektör, byggnadsingenjör, lovhandläggare eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Körkort för bil är också ett krav för tjänsten. Kunskaper och erfarenheter av myndighetsutövning, data- och/eller systemvetenskap samt projektledning är meriterande. Dina personliga egenskaper och grundläggande färdigheter: Vi söker dig som är serviceinriktad och har en vilja att utveckla dig själv inom ditt arbetsområde. Vi vill att du ska ha lätt för att samarbeta, men även ha förmåga att arbeta självständigt. Du behöver kunna planera och prioritera arbetsuppgifter. Vidare vill vi att du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, samt att du ska ha god datorvana och lätt för att hantera administrativa system. Utvecklas med glädje Arbetet som byggnadsinspektör är variationsrikt och innebär många kontakter med kommuninvånare och företagare, men också med politiker och andra tjänstemän i kommunen. Vi har frågat våra medarbetare vad de tycker är bra med att arbeta hos oss och de då har bland annat svarat så här: ”Varierande arbetsuppgifter som spänner över många olika sakområden gör att det sällan blir trist eller enformigt”, ”mycket utrymme för eget ansvar och egna idéer om hur saker ska utföras”, ”bra kompetensutvecklingsmöjligheter”, ”flexibla arbetstider och bra möjligheter till distansarbete”, ”goda möjligheter till friskvård på arbetstid”, ”prestigelöst, flexibelt och okonstlat förhållningssätt till varandra”, ”vackra och varierande omgivningar när man är ute på tillsyn”, ”det är långa avstånd men känns som att vi har nära till varandra och till dem vi jobbar för”, ”bra gemenskap där vi stöttar och hjälper varandra att lyckas”. Övrig information Den utlysta tjänsten är ett 12 månaders vikariat på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet. Sista ansökningsdag: 2024-06-02. Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Krokom, kommunen mitt i Jämtland I Krokoms kommun bor ca 15 500 människor fördelat på 193 byar och samhällen. Detta gör oss till en befolkningsmässigt mellanstor kommun men till ytan och upplevelsemässigt är vi desto större. Våra gränser sträcker sig från Storsjöns stränder med Östersund i söder till de vidsträckta och vilda fjällen i norr. I väster finns Norge och Åre och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här finns en fantastisk natur och väldigt goda möjligheter till ett varierat friluftsliv. I närområdet finns exempelvis några av Sveriges mest värdefulla granurskogsområden, största älgar och tätaste björnstammar. Vi har också några av de bästa fiskevattnen i landet och skid- och skoteråkningen är även den på topp. Annat som utmärker oss är exempelvis en välutvecklad småskalig mathantverkstradition och närheten till Östersund med ett rikt krog- och kulturliv, samt goda kommunikationer till övriga Sverige.

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Kommunikativ byggnadsinspektör sökes!

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Om arbetsplatsen Är du en kommunikativ lagspelare med stort kundfokus? Då vill vi ha med dig i vårt gäng! Stadsbyggnadsförvaltningen planerar, bygger och förvaltar Helsingborgs stad. Vi utvecklar och förvaltar våra stadsmiljöer och grönstruktur till platser där människor vill vara. Vi arbetar med strategisk planering, möjliggör för ny bebyggelse och infrastruktur samt utvecklar stadens offentliga rum. Vi ansvarar för drift och underhåll av gator, torg, parker, natur och stränder. Vi är cirka 240 medarbetare. På stadsbyggnadsförvaltningen erbjuder vi dig en miljö med arbetsglädje där vi lär oss av varandra, ger varandra feedback, testar oss fram och vågar misslyckas! Vi på bygglovsenheten teknik söker nu en ny kollega som i rollen som byggnadsinspektör tillsammans med oss vill skapa värde och vägleda våra kunder genom byggprocessen och i tillsynsärenden. Idag är vi 9 byggnadsinspektörer på enheten som ingår i avdelningen för stadsplanering som även omfattar bygglovsenheten gestaltning, detaljplan, översiktsplan, lantmäteri samt kart- och mätenheten. Tillsammans med kollegor på förvaltningen arbetar vi kreativt och med glädje för en hållbar stad som vi och helsingborgarna är stolta över. Vi utgår från stadsbyggnadshuset som är centralt beläget precis vid Helsingborg central. Arbetsuppgifter Med denna tjänst erbjuder vi dig ett stimulerande och utvecklande uppdrag med stort eget ansvar. Du kommer att arbeta tillsammans med andra byggnadsinspektörer och i ett nära samarbete med bygglovshandläggare och bygglovsarkitekter. Du deltar i hela bygglovsprocessen, men handlägger ärenden inför start- och slutbesked inom byggprocessen. I arbetet ingår att hålla tekniska samråd, åka ut på arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd samt ge service i form av råd och upplysningar. I arbetsuppgifterna ingår även tillsyn av ovårdade tomter och byggnadsverk. Rollen är utåtriktad och innebär många kontakter med allmänheten, fastighetsägare, byggare och konsulter. Som byggnadsinspektör har du en viktig roll i Helsingborgs utveckling och är delaktig i att skapa en bra livsmiljö för stadens invånare. Kvalifikationer För att lyckas på bästa sätt med ditt uppdrag hos oss ska du vara byggnadsingenjör eller ha en annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du ska även ha ett par års arbetslivserfarenhet som byggnadsinspektör i en annan kommun då vi ser att nya perspektiv kan berika enhetens fortsatta utveckling. För att trivas hos oss är det viktigt att du är lika intresserad av människor som av teknik och att du har förmåga att samspela och bygga relationer med många olika kontakter, både internt och externt. Uppdraget passar dig som ställer höga krav på kvalitet och produktivitet i ditt arbete och som sätter fokus på kundernas behov. Du behöver ha goda kommunikativa förmågor i tal och skrift och kan formulera dig väl på svenska samt anpassa din kommunikation efter situation, syfte och mottagare. För att möta förväntningar från kunder och kollegor är det viktigt att du är strukturerad, ser vad som behöver prioriteras, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Det är av stor vikt för uppdraget att du har goda kunskaper i byggteknik, är van att läsa och tolka ritningar samt att du är väl insatt i plan- och bygglagen och Boverkets byggregler. Då vi jobbar med automatiserade processer i vår bygglovshantering krävs förståelse och ett intresse för att nyttja de digitala systemen fullt ut. Vi ser att olikheter berikar och strävar efter en organisation som kännetecknas av jämställdhet och mångfald i alla avseenden. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet och att du passar in i vårt team. Därför värdesätter vi att du som söker har god självkännedom, är omtänksam och ödmjuk samt samarbetar med glädje. Övrig information B-körkort är ett krav.  Sista ansökningsdag:  2024-05-28, Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför så snart som möligt.  Anställningsform: Tillsvidare  Omfattning: Heltid  Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse  Varaktighet: Tillsvidare  Antal tjänster: 1 I denna rekrytering samarbetar Helsingborgs stad med Randstad. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Jenny Gillard [email protected] eller Ida Nilsson [email protected]  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Avfalls- och Bygglovsplanerare till projektet Fastighetsnära insamling

Avfalls- och bygglovsplanerare till projektet Närsorterat Vi letar efter dig som vill vara med och forma framtiden för hållbar sortering. Vi söker engagerade och drivna kollegor som aktivt vill vara en del av implementeringen av Fastighetsnära Insamling (FNI) för alla med gemensam hämtplats för avfall i vår region. Enligt ett riksdagsbeslut i juni 2022 övergick ansvaret för insamlingen av hushållens förpackningsavfall från producenterna till Sveriges kommuner den 1 januari 2024. Enligt den nya förordningen får kommunerna också ansvar för att införa fastighetsnära insamling (FNI) till samtliga hushåll senast den 1 januari 2027. "Närsorterat," som vi valt att kalla det, innebär att förpackningar av papper, plast, metall och glas ska sorteras och samlas in nära fastigheten, på samma sätt som mat- och restavfall hanteras idag. Om rollen I rollen som avfalls- och bygglovsplanerare är ditt ansvarsområde att säkerställa arbetsmiljö-, trafik- och bygglovsperspektivet vid utvärderingar för beslut om insamlingslösningar hos våra kunder. Du ser till att lagkrav tillgodoses vid implementering av nya insamlingslösningar och att processen för bygglovshanteringen löper smidigt och effektivt. Du bidrar aktivt till att skapa ett bra samarbete med kollegor, kunder, myndigheter och samarbetspartners för att uppnå det gemensamma målet: en hög sorteringsgrad. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Du agerar rådgivare till fastighetsägare och byggherrar vid ny- och ombyggnation av insamlinglösningar. - Du etablerar och underhåller samarbetet med bygglovsansvariga i berörda kommuner. - Du besvarar remisser i detaljplaner och byggprocesser. Vem är du? Vi ser att du är noggrann, strukturerad och målinriktad. Du trivs med att arbeta självständigt och lösningsorienterat för att föra projektet i rätt riktning. God kommunikation och gott samarbete med kollegor, myndigheter, samarbetspartners och kunder är avgörande för att lyckas i rollen. Det är viktigt att du kan relatera till och arbeta utifrån våra värdeord; Trovärdig, Omtanke, Nytänkande och Professionell och att du delar vår strävan mot ett hållbart samhälle. Vi ser att du har: - Högskoleutbildning inom stadsplanering, byggnadsteknik, miljöteknik, miljö-och hälsoskydd eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig, exempelvis bygglovshandläggare. - Erfarenhet av liknande arbete, företrädesvis inom kommunal förvaltning eller byggbranschen. - B-körkort för manuellt växlad bil. - Datorkunskaper, hantering av Officepaketet. - Goda språkliga kunskaper i svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du även har: - Erfarenhet av att arbeta med bygglovsprocessen från ansökan till godkännande gentemot myndigheter. - Erfarenhet av att arbeta med miljöfrågor och kunskap om relevanta lagar och regler inom avfalls- och återvinningssektorn. - Förståelse för och erfarenhet av bygglovsprocessen kopplat mot avfallsbranschen, och att säkerställa att insamlingslösningar uppfyller byggnormer och bestämmelser. - Kännedom om verktyg och program som används inom yrkesområdet, exempelvis dimensioneringsverktyg och beräkningsmodeller. Vad får du? Hos oss får du ett varierande arbete på en arbetsplats som sätter miljön först. Här bryr vi oss om varandra och vår arbetsmiljö. Vi erbjuder flera förmåner, bland annat ger träning ledig tid. Vi vill spegla våra kunder och samhället i stort och vill därför anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och den erfarenhet det ger. Annat bra att veta: Tjänsten är tillsvidare på heltid med placering på Navet, Gasverksgatan 7, Västerås. Tillträde efter överenskommelse. Du kommer att besöka kunderna runt om i regionen. Bilar finns att tillgå. Låter det här som en tjänst för dig? Då är du välkommen att söka tjänsten redan idag. Ansökan sker via vår webbplats. Sista ansökningsdag är 2 juni. Varmt välkommen med din ansökan! Om Vafabmiljö Vafabmiljö är ett kommunalförbund bildat av Heby, Enköping och alla kommuner i Västmanland. Vi arbetar med avfallshantering på ett sätt som är långsiktigt och hållbart. Våra mål är att avfallsmängderna ska minska och att avfallet ska ses som en resurs. Allt ska återanvändas eller återvinnas så långt det bara är möjligt. Genom att dela med oss av vår kunskap och erbjuda bra lösningar vill vi ge dig förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid. Tillsammans kan vi rädda världen lite grann varje dag, brukar vi säga. Nyfiken på att veta mer om Vafabmiljö? Kika in Vafabmiljö karriärsida (cruitive.com) Elin Lindelöf Rekryterare [email protected] 073-745 44 52 Linda Gårdstam Avdelningschef Planering [email protected]

6 maj 2024
Sista ansökan:
1 juni 2024
Byggnadsinspektör

Vill du vara med och utveckla Ronneby kommun? Miljö- och byggnadsförvaltningen arbetar för en hållbar utveckling i hela kommunen som stärker Ronnebys identitet, med livskraftiga samhällen och en levande landsbygd. Som byggnadsinspektör i Ronneby kommun hanterar du många varierande arbetsuppgifter. Vår målsättning är att ha en effektiv och kundorienterad handläggning. Bygglovsavdelningen har 11 medarbetare och ingår i miljö-och byggnadsförvaltningen som alla arbetar för att göra Ronneby kommun till en ännu mer attraktiv plats att bo och verka i. Nu har du chansen att bli en av oss! Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap. Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre! ARBETSUPPGIFTER I rollen som byggnadsinspektör ingår arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. Arbetsrollen omfattas till största del av den byggnadstekniska granskningen av ärenden samt handläggning av anmälningspliktiga åtgärder. Du förväntas kunna arbeta självständigt med att planera och hålla i tekniska samråd, genomföra arbetsplatsbesök och slutsamråd ute på arbetsplatsen vilket ställer krav på att du har körkort. Du ska även kunna handlägga och fatta beslut om start- och slutbesked samt bereda och presentera ärenden för miljö- och byggnadsnämnden. Som en del av yrkesrollen ingår även tillsynsarbete som omfattas av bland annat OVK, hissar samt enkelt avhjälpta hinder. I arbetet ingår att ha kontakt med berörda parter i de enskilda ärendena samt driva ärendet framåt genom att genomföra utredningar, göra bedömningar och fatta beslut. Inom avdelningen jobbar vi aktivt med samsyn som innebär att vi hjälps åt med att lösa svåra frågor och komplicerade uppgifter. Alla medarbetare arbetar tillsammans och delar erfarenheter. Du förväntas kunna samarbeta med andra inom förvaltningen och inom kommunen. En viktig del av ditt arbete kommer vara att ge information och rådgivning till allmänheten, näringsliv och internt inom kommunen. Förvaltningen är inne i ett utvecklingsarbete och det finns stora möjligheter att bidra till utvecklingen av arbetssätt, rutiner, processer, service och bemötande på ett intressant och meningsfullt sätt. Det är viktigt att du delar med dig av din kompetens, deltar i utvecklingsarbetet och bidrar till fortsatt trevligt arbetsklimat. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning inom bygg eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god kännedom om plan- och bygglagen med dess föreskrifter och förordningar, förståelse för myndighetsutövning samt innebörden av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Har du tidigare års erfarenhet av yrket som byggnadsinspektör och kan bidra med dina kunskaper i vår utveckling är det meriterande. För att lyckas i din roll som byggnadsinspektör behöver du trivas både med att arbeta självständigt och i grupp samt kunna organisera och prioritera i ditt arbete med en god samarbetsförmåga. Du bör vara service- och utvecklingsorienterad. Vi lägger stor vikt vid att du agerar och beslutar på ett rättssäkert sätt, samtidigt som du håller hög servicenivå och har ett professionellt bemötande. Du har lätt för att tydligt kommunicera på svenska så väl i tal som i skrift. Du har också en god förmåga att förstå, tolka och förklara svensk lagtext och dess tillämpning. Vi förväntar oss att du har god digital kompetens, och ser det som en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i Sokigos system ByggR och Nova bygg. Körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För oss är personliga egenskaper och hur du passar in i vårt team viktigt. Därför tror vi att du är en glad, positiv, självständig, noggrann och strukturerad person som tycker om att arbeta i en till största delen händelsestyrd verksamhet. Du är flexibel, trygg och gillar att, tillsammans med teamet, utveckla de egna arbetssätten i linje med förvaltningens mål och ambitioner. ÖVRIGT Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.

6 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Byggnadsinspektör

Skurups kommun har runt 16 700 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar. 1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad! Skurups vision 2045: Med hjärta och engagemang för livskvalitet, trygghet och utveckling skapar vi platsen där vi lever, verkar och växer – tillsammans. Skurups kommun är platsen för det goda livet. Vi söker nu en byggnadsinspektör för 6 månader, med eventuell förlängning till fast tjänst. Som byggnadsinspektör kommer du arbeta på Myndighetsenheten för miljö och byggnad som svarar för kommunens bygglovshantering samt tillsyn mm. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en byggnadsinspektör. Du har gärna erfarenhet av att arbeta som byggnadsinspektör eller bygglovshandläggare. Vi erbjuder dig ett omväxlande, stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar, kompetenta kollegor, korta beslutsvägar, närhet till politiken och möjligheter till personlig utveckling och kurser. Du kommer främst arbeta med byggprocessen, dvs efter bygglovets antagande, men även en del med bygglov. Tillsyn kan komma att ingå. Arbetet är varierande, som handläggare kommer du att självständigt och i samverkan med dina kollegor ha hand om tekniska samråd, göra arbetsplatsbesök, ha slutsamråd etc, men även ibland handlägga bygglov, marklov, och rivningslov mm enligt plan- och bygglagen. I uppdraget ingår också att ge service och rådgivning till allmänheten, företagare och kommunens övriga verksamheter. Skurups kommun arbetar enligt serviceinriktad myndighetsutövning. Du förväntas också kunna vara föredragande i myndighetsnämnden för dina egna ärenden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är byggnadsingenjör, arkitekt eller har annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande med erfarenhet av bygglovshandläggning. Du behöver ha goda kunskaper i plan- och bygglagen. Personen vi söker är prestigelös, noggrann och positiv. Du behöver också vara intresserad av att diskutera tolkningar av PBL på våra byggmöten och kunna utgå från en gemensam samsyn i bedömningarna. Arbetet innebär många olika kontakter och samarbeta med många människor, det är viktigt att du är lyhörd för andras idéer, är tydlig, pedagogisk, serviceinriktad och lösningsfokuserad och har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du behöver därför ha social kompetens och förmågan att skapa goda relationer. Arbetet som byggnadsinspektör är varierat och självständigt, vilket ställer krav på din förmåga att organisera och planera ditt arbete. Du behöver vara strukturerad, se vad som behöver prioriteras. Vi strävar alltid efter att förenkla för alla utan att göra avkall på rättssäkerheten. Körkort erfordras. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och sociala kompetens. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

2 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Ansvarig byggnadsinspektör med uppdrag att vägleda kollegor

Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en byggnadsinspektör med stor erfarenhet från byggbranschen som har intresse för utveckling och kollegialt stöd. Som ansvarig byggnadsinspektör får du arbeta med spännande stadsutveckling i Sveriges näst största stad. Det är en roll som erbjuder varierande arbetsuppgifter och samarbete med såväl kollegor på Stadsbyggnadsförvaltningen och andra förvaltningar i staden samt exploatörer. I rollen som ansvarig byggnadsinspektör kommer du att vara ett stöd till kollegor genom att vara rådgivande i sakfrågor och bedömningar, hålla i utbildningar och medverka vid kundmöten i olika skeden. Du kommer att arbeta med utveckling av verksamheten och får också möjlighet att fördjupa dig i vissa frågeställningar och svara på remisser och yttranden. I den här rollen är det viktigt att du kan hantera komplicerade ärenden men även att hantera enkla ärenden när det är det som behövs utifrån ärendeinströmning. I dagsläget har vi på avdelningen fyra ansvariga byggnadsinspektörer som nu ska utökas med ytterligare en. Ni arbetar tillsammans i er grupp och har samtidigt tillhörighet i någon av avdelningens geografiskt organiserade enheter. På avdelningen finns även fyra ansvariga bygglovshandläggare. På bygglovavdelningen på Stadsbyggnadsförvaltningen är vi cirka 120 personer som arbetar med bygglov, genomförande, tillsyn och bostadsanpassning. Hos oss arbetar engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens stad, här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och vi arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi arbetar för att långsiktigt kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant ingenjörsutbildning eller liknande, på högskolenivå, inom exempelvis bygg eller installation, och har erfarenhet som byggnadsinspektör. Du har god juridisk kunskap kring PBL och BBR och innehar B-körkort. I rollen som ansvarig byggnadsinspektör är branscherfarenhet inom området önskvärt. Har du dessutom erfarenhet som ledare/stöd till kollegor är det meriterande. Du tycker att det är roligt att på ett pedagogiskt sätt stötta och vägleda kollegor såväl som kunder och arbetar gärna med utveckling av verksamhet tillsammans med andra. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Som ansvarig byggnadsinspektör behöver du har lätt för att kommunicera i tal och skrift och förstår vikten av den administrativa hanteringen vid myndighetsbeslut. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

30 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Byggnadsinspektör sökes för inhyrning/anställning i Skåne

Malmö Personal arbetar med fokus på personalförsörjning, inhyrning av chefer, korttidsbemanning, Search och Headhunting samt Karriärändring. Malmö Personal är också samarbetspartners till Norlandias familjetjänster.Vi utgår från våra kontor i Malmö och Stockholm.Malmö Personal erbjuder via sina konsulter hög kompetens och lång erfarenhet inom rekrytering, uthyrning, karriärändring och förmedling av all kommunal personal. Malmö Personal söker Byggnadsinspektör för inhyrning till teknisk förvaltning i Skåne Som byggnadsinspektör ingår du i kommunernas bygglovsenheter som handlägger ärenden rörande bygglov och tillsyn enl. PBL, strandsskydds dispenser samt bostadsanpassningsbidrag. Kvalifikationer:  Kommunal erfarenhet av arbete med bygglov Examen som arkitekt, byggnadsingenjör, bygglovshandläggare, jurist eller annan utbildning som vi  bedömer som likvärdig. Bra på att kommunisera med olika målgrupper Du måste kunna uttrycka dig väl i i tal och skrift Strukturerad och flexibel och kan leverera resultat Omfattning är inhyrning 100% under ca 6 månader med sannolik förlängning eller anställning hos kund. Processerna går ibland snabbt, intresserade bör därför ansöka snarast.     Anställningsformer: Antingen anställd hos Malmö Personal eller inhyrd som underkonsult för ev. senare fast anställning hos kund. Vi söker nu dig som i första skedet vill axla konsultrollen.    Skicka din CV till länken nedan Eller ring Connie Winsborn 072 313 88 00 för mer information   Lön/arvode: Ange löneanspråk i ansökan

19 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024