Kulturchef

Sök bland 5 lediga jobb som Kulturchef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Konstchef

Konstenheten, som är placerad inom Fastighets Stöd och Service ansvarar för upphandling av konst i samband med de byggprojekt som genomförs. Konstenheten hanterar också regionens stora konstsamling och arbetar kontinuerligt med utplacering av konst i de olika verksamheterna. I uppdraget ingår bland annat att sprida kunskap om konstens betydelse för den offentliga miljön samt att genom sina inköp stimulera konstlivet. Västra Götalandsregionen tillämpar 1 %-regeln vid ny- och ombyggnationer. Rollen som Konstchef Vi söker dig som vill bli vår nya konstchef där du ansvarar du för att enheten sprider kunskap om konstens betydelse och hur den kan gestaltas i offentlig miljö samt stimulerar konstlivet genom upphandling av konst. Vidare ansvarar du för enhetens verksamhet, arbetsmiljö, ekonomi och personal och kommer ingå i område fastighetsfunktioners ledningsgrupp. Inom enheten arbetar till exempel konstprojektledare, konsthandläggare, koordinator, handläggare och hantverkare. Här får du möjligheten att leda, samordna och driva konstenhetens verksamhet med samarbete och entusiasm i fokus. Med din erfarenhet som chef samt erfarenhet inom området finns du tillgänglig och coachar dina medarbetare. Du är lyhörd med ett stort intresse samt kunskap för offentlig konst, personal och verksamhetsfrågor. Ditt arbete spänner över ett stort geografiskt område med personal i hela Västra Götalandsregionen.  Placeringsort är vid regionens hus i Göteborg. Då resor ingår i rollen behöver du ha B-körkort. Där det är möjligt använder vi gärna kollektivtrafik vid resande. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från högskola/universitet med relevant akademisk utbildning, inom konst- kultur- eller samhällsvetenskapliga ämnen.   Flerårig erfarenhet som både specialist samt chef inom konstområdet, med erfarenhet av personalansvar inom en större organisation och/eller förvaltning, kommun eller myndighet. Det är meriterande med chefserfarenhet inom området från en politiskt styrd organisation där du även har kunskap om offentlig konstupphandling. Du motiveras och inspireras av att tillämpa ett gott tillitsbaserat ledarskap med fokus på samarbete mot förvaltningens övergripande mål. Här kommer du som känner ett stort samhällsengagemang trivas, då denna roll påverkar och bidrar till samhällsnyttan genom konstens betydelse i det offentliga rummet. Rekryteringsprocessen I den här processen efterfrågar vi inget personligt brev utan du kommer i stället få besvara ett antal frågor där du ombeds beskriva dina erfarenheter. Efter sista ansökningsdag kallar vi de kandidater som matchar profilen bäst baserat på urvalsfrågorna för en första intervju. Ansök senast 30 maj, intervjuer är planerad till 12 juni. Chefsrekryteringsprocessen i Västra Götalandsregionen utgår från regionens fyra chefskriterier; Värdegrundsbaserat chefskap, Mål och resultatorienterat chefskap, Kommunikativt chefskap och Utvecklingsorienterat chefskap. Som en del av urvalsprocessen sker djupintervju och testning vid regionens Center för chefsrekrytering i Göteborg. Testerna planeras att genomföras 18 juni, så markera det i kalender redan nu. Som en av Sveriges största fastighetsförvaltare kan vi erbjuda dig goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt arbete för samhället och bidra till samhällsnytta och konst i det offentliga rummet. Fastighet, stöd och service är Västra Götalandsregionens egen serviceorganisation och fastighetsförvaltare som ser till att saker fungerar som de ska. Vi tar bland annat hand om fastigheters drift, ser till att alla anställda får lön, att lokaler städas och att uppdrag inom regionen bemannas med specialistkompetens. Vi vill arbeta nära dem vi stödjer för vi tror att tillsammans kan vi göra skillnad. Med öppenhet och fokus på utveckling och samarbete verkar vi för ett gott liv i Västra Götalandsregionen. Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt. Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate. VGR krigsplacerar alla tillsvidareanställda medarbetare Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

13 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Kulturhuschef till Partille kommun

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Kulturum är kommunens kultur- och utbildningscentrum med bland annat bibliotek, kulturskola, Partille Gymnasium och flera scener som flitigt används för lunchkonserter och stora konserter. I Kulturum finns även ett kafé och en utställningshall. ARBETSUPPGIFTER Engageras du av kultur i alla dess former? Inspireras du av givande möten med människor? Nu finns en unik möjlighet att söka tjänsten som kulturhuschef i Partille kommun! I rollen som kulturhuschef förväntas du bedriva ett nära och motiverande ledarskap. Du leder genom att delaktiggöra dina medarbetare med stor tillförsikt till deras olika spetskompetenser. Du kommer att ansvara för ca 18 medarbetare inom områdena bibliotek, kultursamordning och värdskap, vaktmästeri samt ljud & ljusteknik. Ledaruppdraget är brett och omväxlande, och kommer under perioder att innefatta exempelvis projektledning och arbete med riktade satsningar av olika slag. I tjänsten ingår att arbeta aktivt för att kontinuerligt utveckla kulturhusets olika verksamheter, med målet att kulturen ska flöda i Partille kommun och locka såväl kommunens invånare som många andra besökare till Kulturum! KVALIFIKATIONER Till denna tjänst söker vi en trygg, tydlig och engagerande ledare! Det är ett krav för tjänsten att du har erfarenhet av att arbeta som chef. Du har en för området relevant högskoleutbildning. Det är positivt om du har erfarenhet av offentlig verksamhet. Som person tror vi att du är kreativ, driven och bra på att få saker att hända! Du är strukturerad i ditt arbetssätt och van vid att prioritera bland dina olika ansvarsområden. Du är modig och vågar testa nya idéer och angreppssätt. Du agerar efter egen övertygelse samtidigt som du på ett lyhört och smidigt sätt samarbetar och kommunicerar med din omgivning. Du är naturligt relationsskapande och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan till oss! ÖVRIGT Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll. Första intervjuer planeras till 27/5 och 30/5. Fördjupningsintervjuer planeras till 11/6.

30 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Enhetschef kultur och bibliotek i Hallstahammars kommun

Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet. Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef är du direkt underställd förvaltningschef, har det övergripande ansvaret för enheten där du leder och utvecklar arbetet på såväl operativ som strategisk nivå. Du ingår i ledningsgruppen för kultur- och fritidsförvaltningen och deltar i verksamhetsplaneringen och utvecklingen av förvaltningen. Du ansvarar för enhetens budget, planering, genomförande, uppföljning och analyser samt för utvecklingen av enhetens verksamhet. Likaså ansvarar du för att ta fram enhetens underlag, utredningar, ärenden och liknande till nämnd och förvaltning. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och förstår din roll gentemot nämnd. Engagerat representerar du enheten i relevanta nätverk, forum och sammanhang. Du är personalansvarig för cirka 17 medarbetare inom tre verksamhetsområden. Tillsammans arbetar ni med utvecklingen av verksamheten och kulturhuset i samverkan med övriga i huset där du har en viktig roll i samordningen. Du samordnar även det systematiska arbetet med fritids- och kulturupplevelser för barn, unga och vuxna där även lovaktiviteter för barn och unga ingår samt ansvarar för arbetet med ungas arrangörskap tillsammans med enhetschef fritidsgårds-, barn- och ungdomscoachverksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utvecklingsinriktad och är en god ledare med ett coachande ledarskap. Du har god kännedom om konst och kultur i bred bemärkelse samt har ett genuint intresse för och kunskap om kulturens roll i samhällsutvecklingen. Du har en högskoleexamen med inriktning mot någon eller några av de områden som du kommer att ha ansvar för, alternativt har annan förvärvad kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetat som chef, alternativt har erfarenheter som bedöms likvärdiga. Erfarenhet av arbete som bibliotekschef är ett extra plus. Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är en trygg, stabil och modig ledare med förmågan att leda i förändring. Din förmåga att samverka och bygga relationer är avgörande för att driva arbetet framåt. Med skicklig kommunikation och pedagogisk förmåga vägleder du andra med lyhördhet och engagemang. Din analytiska förmåga och ditt goda omdöme säkerställer välgrundade beslut och prioriteringar, även under press. Du är en förändringsdrivare som med ödmjukhet och ett inkluderande sätt agerar med handlingskraft och tar ansvar för att främja utveckling och framsteg. För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga till omvärldsanalys, att kunna inspirera och leda kollegor, medarbetare och övriga intressenter mot gemensamt uppsatta mål. Du har ett systematiskt arbetssätt, är processorienterad, håller tidsplaner, lär dig snabbt och söker reda på den information och fakta du behöver i rollen som enhetschef samt trivs med variationen i att arbeta såväl strategiskt som operativt. ÖVRIGT • Hallstahammars kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökanden med kunskaper i finska i tal och skrift. • Tjänsten innefattar varierande arbetstider, helg och kvällsarbete ingår. • B-körkort erfordras (manuell växellåda). • Du har goda kunskaper i digitala system såsom Microsoft 365 Då arbetet innebär kontakt med barn och unga kommer vi inför intervju vilja se ett utdrag ur belastningsregistret. Vi genomför intervjuer löpande och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes vänligen men bestämt.

30 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Enhetschef till kultur- och aktivitetshuset Huset på höjden

Kultur- och aktivitetshuset Huset på höjden öppnade i slutet av 2018. Huset är en mötesplats för boende, kulturintresserade och föreningsaktiva i kommunen, primärt i närområdet Söderhöjden i Jakobsberg. Även kommunala verksamheter samt studieförbund är aktörer i huset. All samverkan sker utifrån en gemensam värdegrund, där demokrati, integration och trygghetsfrågor är väsentliga. Huset på höjden är HBTQ+ certifierad. I huset finns musik- och mediestudios, danssal, dramasal, bild- och formateljé, minibiograf och mötesrum. Vi har också ett galleri som används till olika aktiviteter, bland annat utställningar. I huset finns även ett café, som drivs av extern part. Kultur- och aktivitetshuset är en del av Järfälla kultur, inom Kultur-, demokrati- och fritidsförvaltningen. Järfälla kultur består dels av kulturkontoret, som ansvarar för allmänkultur, dels av Huset på höjden. Totalt är vi cirka 20 personer på Järfälla kultur, varav 8 i Huset på höjden. Därutöver ett tiotal tim- eller projektanställda. Nu går vår enhetschef Lasse i pension. Därför söker vi dig som tillsammans med personalen vill utveckla verksamheten i vårt hus. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ingår också i Järfälla kulturs ledningsgrupp. Du verkar för att uppnå husets syfte, förmedlar och upprätthåller husets värdegrund samt ansvarar för att etablera, utveckla och leda verksamhetens innehåll och personalens utveckling och delaktighet i huset. Du har ansvar för att samarbeta förvaltningsövergripande inom kommunen i olika arbetsgrupper och i regionala nätverk. Du ska fungera som en coachande möjliggörare för såväl personal, som de som nyttjar huset och arrangerar verksamhet där. Huset på höjden arrangerar även egna aktiviteter och publika arrangemang. Arbetet är vanligen förlagd under kontorstid, men arbete kvällar och helger kommer att förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med en högskoleutbildning, gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap. Din bakgrund är inom liknande verksamhet, med kulturell inriktning. Att du har flerårig chefserfarenhet med personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar är ett krav. Du är strukturerad, strategisk och tydlig. Du har också en vana att röra dig över olika kulturella sammanhang och har en förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet samt kön påverkar verksamheten och besökare. Vana av att arbeta i en politiskt styrd organisation är meriterande. ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation och goda utvecklingsmöjligheter. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

19 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Kulturchef

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Kulturchef Vi söker dig som är en klok och trygg ledare. Du är kreativ, ansvarstagande, flexibel och kan på ett uthålligt sätt driva idéer framåt. Du är positiv och har lätt att kommunicera, såväl i tal som i skrift. Du är kvalitetsmedveten och motiveras av nya utmaningar, men framför allt har du ett genuint intresse av kultur och bibliotek. Kultur i Lysekils kommun I Lysekils kommun ska kulturen ha en given plats och vara såväl en möjlighet som en tillgång för kommunens invånare och för hela samhället. Kulturlivet ska präglas av en öppenhet i uttrycksformer och utövare. Det ska vara möjligt för alla grupper i samhället att ha tillgång till kulturen på lika villkor, både som utövare och konsumenter. Kultur ska vara en självklar del i barns och ungdomars uppväxt och inge en framtidstro och ett gott liv. Unga människor ska också komma till tals i frågor som rör kultur. Kulturenheten ansvarar för tre verksamhetsområden:  Biblioteken i Lysekils kommun med stadsbiblioteket i Lysekil samt filialerna i Brastad och på Skaftö.  Kulturskola med individuell- eller gruppundervisning under både skoltid och fritid inom ämnena musik, dans och teater. Under kulturskolans verksamhet ligger även avgiftsfria lovaktiviteter och kortkurser.  Allmänkultur med ansvar för vissa kommunala evenemang, samordning av barn- och ungdomskultur, kultur i skola, kommunens konstinnehav samt konst i offentlig miljö med mera.  Inom kulturenheten finns cirka tjugo anställda i roller som samordnare, bibliotekarier, assistenter och pedagoger.  Arbetsuppgifter Som Kulturchef i Lysekils kommun har du ansvar för att samordna och utveckla kulturen, barnkulturen och biblioteksverksamheten i kommunen.  I dina arbetsuppgifter ingår: - att leda arbetet inom kulturområdet med kulturella arrangemang och samordning av kulturella projekt samt folkbiblioteken och samarbetet med skolornas bibliotek - att ansvara för organisation, personal, ekonomi och bidrag - att driva och utveckla samarbetet med kommunens föreningsliv och andra samarbetspartners - att genom ett distribuerat ledarskap tillsammans med personal och samordnare utveckla verksamheten Som chef leder och ansvarar du för hela verksamheten inom verksamhetsområdet. Du ingår i Utbildningsförvaltningens ledningsgrupp och rapporterar till förvaltningschef. Du ansvarar också för och bereder de ärenden som ska beslutas av utbildningsnämnden. Kvalifikationer Tjänsten ställer krav på att du har förmåga till omvärldsanalys och ett intresse av att leda utvecklingsprocesser. Du är skicklig på att leda och skapa förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Du är bekväm med att arbeta mot bestämda mål, både i ditt dagliga arbete och på en strategisk nivå. Att arbeta i en digital miljö är en självklarhet för dig och du är bekväm med att sätta dig in i nya system. Vi söker dig som vill ta dig an ett viktigt uppdrag och som drivs av utmaningar. Du leder med en hög grad av tillit, är kommunikativ och har förmåga att skapa delaktighet och engagemang, samtidigt som du är tydlig och beslutsmässig. Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot någon eller några av de områden som du kommer att ha ansvar för eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Meriterande är erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, förståelse för politikens villkor och mål och hur dessa omsätts till verksamhet samt tidigare ledarfarenhet. Körkort med B-behörighet är ett krav. OBS! Intervjuer planeras till 27/5 och 30/5 Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

18 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024