Miljöingenjör/Miljövårdsingenjör

Sök bland 33 lediga jobb som Miljöingenjör/Miljövårdsingenjör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Miljö- och hållbarhetsstrateg

Att arbeta i Hörby kommun Hörby kommun med nästan 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet. Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur. Här får man känslan av att befinna sig mitt i naturen och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta. Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om engagemang, skicklighet och att ge bästa service till våra medborgare. Vi arbetar med att vara en attraktiv arbetsgivare och erbjuder våra anställda bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter. Tjänsten är placerad inom verksamhetsområdet Planering och utveckling inom avdelningen Kommunservice. Planering & Utveckling är ett team som idag består av nio personer som arbetar inom ansvarsområdena samhällsplanering, markförvaltning, exploatering, energirådgivning och natur- och vattenvård. ARBETSUPPGIFTER I rollen som miljö- och hållbarhetsstrateg kommer du att arbeta med miljö-, klimat- och energifrågor internt inom kommunens organisation och externt mot medborgare och andra samarbetspartners. Det pågår ett arbete med att ta fram en ny energiplan för kommunen, du kommer ha en viktig roll i att säkerställa och följa upp genomförandet av åtgärder och aktiviteter med koppling till den, exempelvis energieffektivisering av kommunala fastigheter och lokaler. Därtill pågår utredning av Hörbyån där du också kan komma att bli involverad och som syftar till att framtidssäkra kommunen från översvämningar. Du är kommunens kontakt i frågor som rör ditt område och deltar i interkommunala och regionala samarbeten. Du svarar på remisser från myndigheter och andra kommuner, bevakar lagstiftning och förordningar relevanta för kommunorganisationen, samt är kommunens kontaktperson inom avfallsområdet. Du kommer sannolikt även att ingå i arbetsgrupper som rör utredningar med kopplingar till ditt område och den strategiska planeringen. Du kommer att vara föredragande för dina ärenden i kommunstyrelsen och eventuellt i andra nämnder. Du rapporterar till planerings- och exploateringschefen, vilken är din närmsta chef. Arbetet innebär kontakt med kommuninvånare och företag. Att ge god service och rådgivning är därför en viktig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker efter en engagerad, strukturerad och målmedveten miljö- och hållbarhetsstrateg med förmågan att se helheter och sammanhang. Du som söker har en högskole- eller universitetsexamen inom miljö- och klimatområdet eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av liknande arbete inom kommunal eller offentlig verksamhet är meriterande, likaså erfarenhet av arbete med energieffektiviseringar och klimatanpassningsplaner. Du bör även vara en driven projektledare med kommunikativ förmåga för att driva, leda, motivera och skapa förståelse för ditt arbete inom miljö- och klimatområdet. God datorvana och kunskap i Office-programmen är en förutsättning. Erfarenhet av Adobe-programmen Illustrator och InDesign är meriterande. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Du har ett flexibelt förhållningsätt och har lätt för att samarbeta och trivs i en organisation där förändring och utveckling tillhör vardagen. Det är avgörande att du är en person med förmågan att arbeta självständigt, ta initiativ samt leda processer. Du talar med skicklighet och trovärdighet inför andra och har lätt för att hålla presentationer. Du är en strategisk person som lyfter blicken och kan ta flera olika frågor och dess samband i beaktande, samt sätta dem i ett långsiktigt perspektiv. Du uppskattar aktiva dagar, är ansvarstagande, strukturerad och som person ser du möjligheter och är en god glädjespridare och inspiratör. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Tack på förhand!

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Junior Miljökonsult

Vill du vara med och forma en hållbar framtid? Hos Norconsult har du möjlighet att växa och utvecklas som junior miljökonsult och vara en del av vårt dedikerade team. Med fokus på samhällsbyggnad och miljöarbete har du chansen att göra verklig skillnad och bidra till spännande projekt. Låt oss tillsammans skapa en bättre värld för imorgon! Om Rollen I rollen som junior miljökonsult kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att innefatta att arbeta med miljökonsekvensbeskrivningar och tillståndsfrågor för vatten- och miljöverksamheter eller andra verksamheter. Detta inkluderar att ta fram detaljplaner och utföra analyser av miljökonsekvenser. Du kommer att ansvara för att dokumentera geotekniska förutsättningar och identifiera olika arter i miljöbeskrivningar. Dina arbetsuppgifter kommer även att innefatta att samverka med specialister för att samla in relevant information och att hantera kundkontakt och möten. Vi kommer lägga stor vikt på din personlighet men för att lyckas i rollen behöver du ha: •Kandidatexamen eller högre inom miljövetenskap, samhällsbyggnad, miljömanagement eller liknande område •Minst 1 års relevant arbetslivserfarenhet inom MKB, detaljplanering, tillståndsfrågor eller som handläggare •Mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift •Kunskap kring miljöbalken och miljörelaterade regelverk Det är meriterande om du har: •Erfarenhet av arbete med detaljplaner eller vattenrelaterade projekt. •Kunskap om ekosystemtjänster och miljöprövning för miljöfarlig verksamhet. •Erfarenhet av GIS •Erfarenhet av infrastruktur och fysisk planering Vem är du?I rollen som Junior miljökonsult hos Norconsult är det viktigt att du har ett hållbart förhållningssätt både internt och externt gentemot kunder. Du bör ha god samarbetsförmåga och trivas med att samverka med många olika personer. Att vara driven och nyfiken är också viktiga egenskaper, då det krävs att du vågar testa nya idéer och lösningar. Flexibilitet är också viktigt då våra projekt ofta förändras och anpassas. Dessutom är det viktigt att du är en effektiv kommunikatör och inte har några problem med att arbeta i olika sammanhang, både internt och externt. Att vara ödmjuk och prestigelös är också en fördel för att kunna hantera olika situationer på ett professionellt sätt Om Norconsult Vår kund har en helhetssyn och stort fokus på hållbarhetsfrågor, ur både ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv. Missionen är att skapa mervärde för samhället och har en inkluderande företagskultur som värdesätter samarbete. De erbjuder kvalificerade tjänster inom samhällsbyggnad. Du kommer att tillhöra avdelningen Miljö&Säkerhet som arbetar brett inom miljöfrågor. Om Framtiden AB Vi på Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering, vi vill göra skillnad i människors liv. Skillnad gör vi genom att hjälpa människor att hitta rätt jobb och rätt kollega. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. För denna tjänst kommer du under en inledande period vara anställd genom oss på Framtiden för att sedan ha möjlighet att gå över och bli anställd direkt hos Norconsult. Rekryteringsprocessen •CV-granskning utifrån skallkrav och meriterande. •Telefonavstämning med Framtiden. •Kompetensbaserad intervju med Framtiden. •Referenstagning. •Slutintervju med kundföretaget. Villkor Startdatum: Augusti 2024 Placeringsort: Stockholm Arbetstider: Kontorstider. Sommararbetstid (maj-augusti) Omfattning: Heltid Vi arbetar löpande med urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Vi ser fram emot din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
HSE Specialist at Kedali

We are looking for an ambitious and passionate HSE Specialist to join Kedali Sweden AB. Our HSE Specialist plays a crucial role in ensuring workplace safety for all employees by implementing health and safety standards and leading our systematic work environment work. About the Role As an HSE Specialist at Kedali, your main responsibilities will include conducting risk assessments and establishing work methods, creating necessary training documentation, and reporting key figures within HSE. You will also monitor and follow up on the workplace´s work and safety environment, and be responsible for updating the safety and health plan. You will represent the company in HSE matters, lead and coordinate "Safety rounds," and ensure "Secure Job Analysis" for critical tasks, as well as ensuring compliance with existing health, safety, and environmental requirements. Coordinating local fire protection work and controlling incidents such as fires, accidents, or other critical situations are also part of this role. Additionally, you will coordinate all chemical management from procurement to waste disposal. About You We are looking for someone with a university degree or professional qualification in HSE, or a high school diploma combined with relevant experience in the field. You should have at least three years of experience in a similar role, and experience in the construction or manufacturing industry is advantageous. Training in BAM and SAM is considered a merit. Fluent proficiency in both spoken and written Swedish is required. As the HSE Specialist will be the point of contact for stakeholders within and outside the organization regarding safety and environmental issues, strong communication skills are important. We also appreciate candidates who enjoy collaborating with others, can work in a structured manner, and are solution-oriented. About Kedali Kedali is one of the world´s largest manufacturers of casings for lithium-ion batteries and operates within various segments of the battery industry. The Chinese branch of Kedali was established in 1996. In recent years, the company has begun expanding into the European market to meet the growing demand for batteries for electronic vehicles. Kedali Sweden AB is a strategic partner of Northvolt here in Skellefteå. Together, we are working towards a greener future with our talented team. In this recruitment, Kedali is collaborating with Adecco. If you have any questions about the position or the application process, please feel free to contact the responsible recruiter, Johanna Forsell, at 073 684 71 65. We warmly welcome your application!

16 maj 2024
Sista ansökan:
17 juni 2024
HSE Specialist till Kedali

Vi letar efter en ambitiös och passionerad HSE-specialist att ansluta till Kedali Sweden AB. Vår HSE-specialist spelar en avgörande roll för att säkerställa säkerheten på arbetsplatsen för alla anställda genom att implementera hälso- och säkerhetsstandarder och leda vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Om tjänsten Som HSE specialist hos Kedali kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att göra riskbedömningar och upprätta arbetsmetoder, skapa nödvändig utbildningsdokumentation samt rapportera nyckeltal inom HSE. Du kommer även att följa upp arbets – och säkerhetsmiljön på arbetsplatsen och även ansvara för att uppdatera säkerhets och hälsoplanen. Du är den som representerar företaget i HSE frågor, som leder och samordnar "skyddsrundor" och ser till att vi säkerställer "säker jobbanalys" för kritiska arbetsuppgifter samt ser till att vi följer befintliga krav inom hälsa, säkerhet och miljö. Att samordna det lokala brandskyddsarbetet och kontrollera vid händelse av brand, olyckor eller andra kritiska situationer ingår också i denna roll. Vidare kommer du att koordinera all kemikaliehantering från inköp till avfallshantering. Om dig Vi söker dig som har en universitetsexamen eller yrkesexamen inom HSE alternativt en gymnasieutbildning kombinerat med relevant erfarenhet inom området. Du har arbetat minst tre år i en liknande roll och det är en fördel om du har erfarenhet från bygg eller tillverkningsbranschen. Har du utbildning inom BAM och SAM ser vi det som meriterande. Flytande svenska i tal och skrift är ett krav. Då HSE personen är den som underhåller kontakten med intressenter inom och utanför organisationen gällande säkerhet och miljöfrågor är det viktigt att du är kommunikativ. Vi ser också gärna att du uppskattar att samarbeta med andra, att du kan arbeta strukturerat samt är lösningsorienterad. Om Kedali Kedali är en av världens största tillverkare av höljen för litiumjonbatterier och verkar inom olika segment av batteriindustrin. Den kinesiska grenen av Kedali grundades 1996. Under de senaste åren har företaget börjat expandera in på den europeiska marknaden för att tillgodose den ökande efterfrågan på batterier för elektroniska fordon. Kedali Sweden AB är en strategisk partner till Northvolt här i Skellefteå. Tillsammans arbetar vi för en grönare framtid med vårt talangfulla team. I denna rekrytering samarbetar Kedali med Adecco så om du har frågor om tjänsten eller processen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Johanna Forsell på 073 684 71 65 Varmt välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
17 juni 2024
Junior miljökonsult inom förorenade områden

Har du ett brinnande intresse för miljöfrågor och förorenade områden? Är du en teamplayer som vill ingå i ett härligt och hjälpsamt team? Då borde du ta chansen att söka till denna tjänst som junior miljökonsult inom förorenade områden till vår kund i Gällivare! Om rollen som miljökonsultI rollen som miljökonsult inom förorenade områden kommer du att ha löpande kontakt med kunder och tillsynsmyndigheter. Du kommer att jobba inhouse men även ute hos kund beroende på säsong och uppdrag. Som huvudsakliga arbetsuppgifter kommer du planera och utföra miljötekniska markundersökningar, riskbedömningar och åtgärdsutredningar inom förorenade områden. I region Norrbotten återfinns de största kunderna inom gruvindustrin. Andra exempel på arbetsområden/uppgifter: •Genomföra fältarbeten både inom mark, vatten och byggnader •Hantera miljötillstånd och inventera byggnader •Delta vid miljökontroll av dammkonstruktioner •Agera miljöstöd åt kunder •Agera miljökontrollant i åtgärdsskeden •Delta i bygg- och projektmöten både internt och externt •Rapportskrivning •Framtagande av anmälningsärenden till tillsynsmyndighet Din profilFör att trivas i rollen som miljökonsult ser vi gärna att du är flexibel som person, eftersom förutsättningar kan ändras fort i projekten och man kan komma att behöva planera om relativt ofta. Du drivs av att göra ett bra och kvalitativt arbete mot kund och är inte rädd för att ta egna initiativ eller fråga om hjälp. Du är dessutom en teamplayer som trivs i samarbetet med andra och förstår vikten av god kommunikation. Vi kommer at lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekryteringsprocess. Vi ser gärna att du har: •Eftergymnasial avklarad utbildning inom miljö, gärna mot förorenade områden •Svenska och engelska i tal och skrift •B-körkort För rollen som miljökonsult är det dessutom meriterande om du har: •Erfarenhet inom industri- eller infrastruktursektorn •Erfarenhet av tillsynsfrågor mot förorenade områden från kommunal sektor •Erfarenhet av provtagning av jord samt grund- och ytvatten •Certifiering i någon av SGFs kurser Om vår kundVår samarbetspartner är ett av Sveriges största teknik-konsultbolag. Företaget har global räckvidd inom teknik, design och rådgivning med ett högt fokus på ett hållbart samhälle. Här finns 19 000 hängivna experter och medarbetare inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering. I den här rollen ingår du i ett team som accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer. Om oss på Framtiden ABVi på Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. I den här tjänsten kommer du under en inledande period att vara anställd av oss på Framtiden, för att senare bli anställd direkt av vår kund. RekryteringsprocessenVår rekryteringsprocess kommer att bestå utav följande steg: •CV-urval •Telefonavstämning •Kompetensbaserad intervju med Framtiden •Slutintervju med vår kund •Referenstagning VillkorStartdatum: Enligt överenskommelse Ort: Gällivare, resor förekommer i tjänsten Omfattning: Heltid Arbetstider: 8-17 (flexibelt), kan avvika vid fältarbete Vi kommer att gå igenom urval löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Vi ser fram emot din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
23 juni 2024
Hållbarhetssamordnare

White Arkitekter är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 700 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika. Välkommen till White! Vi är ett medarbetarägt företag som har legat i framkant av den hållbara samhällsutvecklingen i 70 år. Våra uppdrag med skolor, parker, bostäder, kontor, stadsplaner och allt däremellan sträcker sig över hela Skandinavien såväl som internationellt. Samverkan, mellan våra olika kompetensområden inom företaget och tillsammans med våra samarbetspartners och kunder, är både en framgångsfaktor i våra uppdrag och en kultur som stimulerar oss som medarbetare att utvecklas. Vi drivs av en stor vilja och nyfikenhet för att i varje projekt nå längre för att skapa hållbar arkitektur. Vi har alltid en spännvidd av intressanta projekt i gång, några exempel från de senaste åren är Sara Kulturhus i Skellefteå, Morefields Eye Hospital i London samt göteborgsprojekten Våghuset och Brick Studios, kontorshuset Nodi och ny utformning av Brunnsparken.  Nu vill vi förstärka oss och söker ännu en hållbarhetsstrateg till vårt kontor i Göteborg! Erbjudande: HÅLLBARHETSSTRATEG med specialistkompetens inom klimatpåverkan. Rollen innebär att vara samordnare och driva hållbarhetsfrågor från vision till konkreta lösningar genom hela byggprocessen. Rollen innebär också att vara specialist med fokus på klimatpåverkan, cirkularitet och certifieringssystem. Du arbetar dels integrerat i kontorets projekt från tidiga skeden för att utveckla arkitektur, tekniska lösningar och funktion utifrån projektets hållbarhetsutmaningar tillsammans med bland annat arkitekter och byggnadsingenjörer. Du arbetar även direkt åt byggherren, där du driver hållbarhetsarbetet i byggprojekt genom att formulera relevanta mål, samordna projektgruppen och vara rådgivare genom hela processen. På så sätt säkerställer du att hållbarhetsmålen implementeras och förverkligas. Genom din specialistkompetens bidrar du i projekten med cirkulära lösningar och återbruk, klimatstyrning och klimatberäkningar, energi- och inneklimatfrågor samt certifieringssystem (BREEAM, LEED, Miljöbyggnad, WELL, NollCO2 eller CITYLAB). Vi är övertygade om att ingen klarar av att driva förändring på egen hand, därför jobbar vi i nära samarbete med kunder, kollegor och samarbetspartner för att driva utvecklingen för en mer hållbar framtid. Du kommer att arbeta tillsammans med många av Whites olika kompetenser, och ingå i kontorets hållbarhetsteam bestående av mycket erfarna specialister inom hållbarhetssamordning, certifieringar, dagsljus, cirkulära materialflöden, klimatstyrning, klimatanpassning, ekosystemtjänster med mera. Hos oss får du stort stöd i våra erfarna kollegor, så att du fortsätter utvecklas och växa! Din profil: Vi söker dig som är utbildad arkitekt, civil- eller högskoleingenjör. Du har minst fem års arbetslivserfarenhet av hållbarhetsarbete i byggprojekt. Du har erfarenhet av att arbeta med certifieringssystem och att göra klimatberäkningar. Du har goda i kunskaper i Officepaketet och InDesign, vana att arbeta med och tolka 3d-modeller i till exempel Revit eller Rhino. Du är en god kommunikatör och trivs med att leda workshops, hålla föredrag och tala inför publik. Du har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift.   Som person är du strategisk, kreativ och vågar utmana projekten, men även noggrann och fokuserad. Du tar ansvar för att driva ditt arbete framåt, planera och prioritera och nå resultat. Övrigt Utöver ett brett utbud av förmåner så erbjuds alla medarbetare möjlighet att köpa aktier för att bli delägare.   Mer information Välkommen med din ansökan bestående av CV och personligt brev senast 9 juni. Vi har ingen möjlighet att hantera ansökningar via e-post.

13 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Sustainability Officer to Samsung

We are currently looking for a Sustainability Officer to an exciting opportunity with our client Samsung! This is a consultancy opportunity, a one year contract starting 2024-05-01 until 2025-04-30 (with the possibility to extend). About the company: Help Us Create What Can´t Be Done! Everything we do at Samsung is driven by an unyielding passion for excellence—and an unfaltering commitment to develop the best products and services on the market. In today´s fast-paced global economy, change is constant, and innovation is critical to a company´s survival. As we have done for over 80 years, we set our sights on the future, anticipating market needs and demands so we can steer our company toward long-term success. As Sustainability Officer, you will have an integral part in ensuring we stay on top of the market and continue to enrich and simplify the consumers´ lives. About the role: Why join our team? / A message from our team! In this role, you will work in the Sustainability and Corporate affairs team, within the Legal department at Samsung Electronics Nordic AB ("SENA"). Our team´s aim and purpose are to improve and develop Samsung Electronics´ (Nordic) sustainability and corporate affairs work, by supporting SENA teams in all product divisions. In addition to the sustainability officer, our team consists of a manager heading the team, an Environmental officer responsible for environmental reporting, and the team is supported by external public affairs consultants. What will this role achieve? The sustainability officer´s main missions are to lead on sales support in the team and support various other sustainability projects and initiatives, and to manage all marketing and company brand-related activities within sustainability. As SENA is in scope for the CSRD, the sustainability officer is also involved and responsible of many parts of SENA´s CSRD preparatory work and reporting. What will be your job scope and key deliverables? • Lead on cross-divisional sales support: provide sustainability expertise and documentation for tenders, customer requests, contract processes, RFI, and more. • Provide sustainability expertise to manage company branding and marketing activities. Provide sustainability communication expertise to manage communication activities from e.g. media, customers and internal messaging. • Sustainability reporting: project managing the creation of SENA´s Sustainability report (GHG emissions, waste & recycling, social sustainability, compliance, etc.); and environmental reporting to Nordic authorities (chemical tax, copy fee, WEEE, etc.). • Also, CSRD preparatory work and reporting, including contact with external agency, mapping of relevant documentation and processes, point of contact for internal stakeholders (various SENA teams), and more. • Ensure compliance with relevant legislation and regulations. To some extent also legislation monitoring and understanding of upcoming Nordic and EU legislation that affects SENA´s business. • Creating and presentation of sustainability trainings. About you: What do we need for this role? • Education: Higher academic qualification in environmental engineering/sustainability and/or marketing and communications. • Experience: At least 3 years from working with sustainability, including for instance environmental reporting, sales/marketing support. • Skills: Proven track-record of leading projects successfully in a global company; excellent communication skills; excellent PowerPoint skills; experience with presenting. • Personal attributes: Quality focused with eye for detail, excellent communication skills in Swedish and English, self-confident, flexible, service-minded, prestige less. Samsung is a dynamic company in a fast-moving industry, there are many opportunities to grow and develop! In order to enjoy working with us you must be a person who appreciates tempo, change and to take own initiatives. Interested: If you are up for the challenge and reckon that this position fits your profile, we would like to hear from you. Apply today, as we are reviewing applications ongoingly and the position might be filled before the application deadline.

13 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Avfall & Återvinning Skaraborg söker Miljöingenjör

ARBETSUPPGIFTER Avfallsbranschen är under en lång tid varit en bransch i förändring och behovet av utveckling kommer vara stort även en lång tid framöver. Kommunalförbundet Avfall & Återvinning Skaraborg (A&ÅS) söker en nu en miljöingenjör som kommer att utgöra en viktig del i förbundets bidrag till en alltmer hållbar och cirkulär framtid. Som miljöingenjör kommer du ha särskilt ansvar för att bevaka och föreslå förbättringar som minskar miljöpåverkan/ökar miljönyttan med A&ÅS verksamhet. Du kommer, bland annat, självständigt och i samarbete i huvudsak med ÅVC-verksamheten säkra miljöövervakningen av vår verksamhet. Du kommer i dialog med tillsynsmyndigheten och medarbetade i vår verksamhet, arbeta med tillstånds- och anmälningsärenden, riskanalyser, miljörapporter, verksamhetens egenkontroll och systematiska arbete inom miljö-, arbetsmiljö- och brandskyddsarbete där ditt fokus kommer att vara miljödelen. Det systematiska arbetet avses utföras i ett för kommunalförbundet nytt stödsystem och du kommer vara en viktig del i samband med att kontrollpunkter etc läggs upp. Du kommer ha en viktig funktion i att förlöpande föra ut kunskap om miljöfrågor och miljölagstiftning inom verksamheten samt kommer utöver att vara stöd till verksamheten även bidra med kontroll och dokumentation av den verksamhet som bedrivs. Du kommer att arbeta på vårt kontor i Skövde. KVALIFIKATIONER Du har sannolikt en ingenjörsutbildning med miljöteknisk inriktning eller erhållit motsvarande kunskap på annat sätt. Arbetslivserfarenhet inom miljö- eller avfallsområdet är meriterande men inte nödvändigt. Vi lägger stor vikt på dina personella egenskaper och söker dig har ett intresse för miljöfrågor och vill vara med och utveckla vår verksamhet. Du är van att ta tag och driva olika arbetsuppgifter. Du är du praktiskt lagd, självgående och kan prioritera ditt arbete. Du är även serviceinriktad och har lätt för att kommunicera både i tal och i skrift. Du är en positiv och flexibel per-son som har lätt för att samarbeta samt bidrar till en god stämning i arbetsgruppen. ÖVRIGT A&ÅS eftersträvar mångfald och välkomnar alla kvalificerade sökanden. Välkommen med din ansökan snarast möjligt, dock senast 2022-05-24.

8 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Miljö- och kvalitetsingenjör

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att säkerställa att kommunens invånare har en god boende- och livsmiljö i ett långsiktigt hållbart samhälle. Vi lämnar råd och upplysningar till allmänhet och företag, men är också tillsynsmyndighet inom våra verksamhetsområden. VA-drift ingår i verksamhet Teknik i samhällsbyggnadsförvaltningen. Inom verksamhet Teknik finns förutom VA-drift även Renhållning, Gata-Park och Infrastrukturenheten. Ale kommun söker en miljö- och kvalitetsingenjör till samhällsbyggnadsförvaltningen. Tjänsten är placerad på VA-driftenheten inom den tekniska verksamheten. VA-drift ansvarar för driften av vårt reningsverk i Älvängen, underhåll av ledningsnätet för dricksvatten, spillvatten och dagvatten samt planering och genomförande av nödvändiga reinvesteringar. På enheten arbetar idag sexton personer, vilket gör att vi har ett nära samarbete i de flesta frågor. Arbetsuppgifter Tjänsten innebär att du ansvarar för utveckling och upprätthållande av VA-verksamhetens miljö- och kvalitetssystem, uppströmsarbete, utbildningsplanering, riskbedömning och krishantering. Du ansvarar även för efterlevnad av myndighetskrav avseende egenkontroll, rapportering och besiktningar av våra anläggningar. Remisshantering och rapportering till myndigheter och Gryaab. Du är ansvarig för handläggning av skadestånd och försäkringsärenden. En del av arbetet är att tillsammans med VA-tekniker ansvara för provtagning både på reningsverk och dricksvattennätet. Du kommer att vara länken mellan VA-verksamheten och allmänheten genom uppdatering på hemsida med mera. Då vi är en liten kommun kommer du att få vara delaktig i många spännande projekt. Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom miljö, teknik, naturvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du drivande, strukturerad, tydlig och ifrågasättande. Rollen kräver att du är initiativtagande och självgående samtidigt som du är samarbetsinriktad och har en hög kommunikativ förmåga. Arbetet omfattar många interna och externa kontakter vilket innebär att du måste ha förmåga att förstå andras synpunkter och behov och kan omsätta dessa i praktiken. Ansvarstagande, engagemang och intresse för VA-frågor är egenskaper som vi värdesätter högt. Kunskap och erfarenhet av VA- och miljölagstiftning är meriterande. B-körkort är ett krav. Övrigt Beredskap kan komma att ingå i tjänsten. Intervjuer sker löpande. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

8 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Avfallsexpert till SRV Återvinning!

Brinner du för miljön och ser dig själv som en tydlig ledare som är organiserad och driven? Tror du på teamwork och att tillsammans kommer vi längst och vill vara med i arbetet mot en hållbar miljö? Då är den här rollen som Avfallsexpert hos SRV Återvinning något för dig! Den här tjänsten är en fantastisk möjlighet för dig som vill medverka i SRV:s utvecklingsresa. De jobbar på ett professionellt sätt, förenklar för varandra och uppnår gemensamma mål tillsammans därav värdegrunden Professionell – Enkel – Tillsammans för miljön som genomsyrar hela organisationen. Sök tjänsten redan idag – urval sker löpande! OM TJÄNSTEN På SRV genomför man just nu sin största förändringsarbete någonsin, där målet är att skapa ett modernt företag inom återvinningsbranschen. Just nu söker de dig som vill bli en del av SRV och jobba som expert inom avfallshantering och skapa nöjdhet för deras kunder och göra skillnad för miljön. Den här tjänsten är en fantastisk möjlighet för dig som vill medverka till förflyttningen från ett traditionellt återvinningsbolag till ett modernt serviceföretag. Du kommer att tillhöra ett team med 2 specialister, 6 avfallstekniker och din teamleader. Som avfallsexpert bidrar du med din expertis till att det avfall som inkommer till SRV behandlas korrekt med syfte att fasa ut giftiga ämnen ur kretsloppet. Du tillsammans med avfallspecialister och avfallstekniker kommer att säkra framdrift för sektionen avfallshantering genom att: - Delta i utvecklingsuppdrag på sektionen. - Jobba med systematiskt kvalitetsarbete och ständiga förbättring som bidrar till utveckling av sektionen. - Att stötta och guida med sakfrågor inom området avfall/farligt avfall i organisationen. - Att skapa riktlinjer/rutiner och förslag till prioriteringar. - Att ansvara för övergripande uppföljning av SRV:s kemiska avfall. - Utifrån verksamhetens aktuella och framtida behov identifiera och ta fram förslag på åtgärder som är värdeskapande för verksamheten. SRV värnar vi om en sund arbetsmiljö. Som medarbetare på SRV har du tillgång till friskvårdsbidrag, subventionerad massage, hälsoundersökningar, försäkringar, tjänstepension och subventionerad lunch. Det finns även möjlighet till hybridarbete på de tjänster som har förutsättningar för det. "Som ledare är jag tydlig, organiserad och driven. Jag inspireras av människor som är engagerade, inkluderande och vill vara med i arbetet mot en hållbar miljö. Jag tror på teamwork och att tillsammans kommer vi längst. Min roll är att skapa förutsättningar, stötta dig och din utveckling. Vi hoppas du vill bli en del av oss! /Atefeh Julaei - din blivande chef" VI SÖKER DIG SOM - Är högskoleexaminerad miljöingenjör/ miljövetare/ kemiingenjör. - Har minst två års arbetslivserfarenhet från klassning av farligt avfall så du har kännedom kring det. - Har dokumenterad erfarenhet inom både farligt avfall och icke-farligt avfall genom arbetslivserfarenhet. - Har mycket goda kunskaper i hantering av processteknik inom området farligt avfall. - Har en god vana att hantera datasystem och en teknisk förståelse. - Talar och skriver flytande på svenska och engelska. - Har B-körkort och egen bil så du kan ta dig lätt och smidigt till arbetsplatsen. Det finns inte någon kommunalförbindelse. Vi kommer i denna rekrytering att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen ser vi att du som person: kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt, är strukturerad, systematisk och noggrann. Du har mycket god samarbetsförmåga och trivs att jobba med andra. Du har en flexibel inställning och anpassar dig efter nya situationer och omständigheter. Du är engagerad och driven och jobbar mot resultat genom att följa upp processen. Du har vidare god självinsikt och förmåga att kunna ge och ta emot konstruktiv feedback. Du är självgående och aktiv problemlösare som är villig att ta på dig utmaningar men också firar framgångar med dina kollegor. Vår rekryteringsprocess Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och SRV Återvinnings önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. Tjänsten är en direktrekrytering till SRV Återvinning! INFORMATION OM FÖRETAGET SRV Återvinning AB är ett expansivt processorienterat tjänsteföretag som erbjuder kundanpassad, konkurrenskraftig och miljöriktig avfallshantering. SRV Återvinning är ett aktiebolag ägt av fem kommuner på Södertörn: Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn. Kommunerna har gett SRV i uppdrag att sköta insamling och hantering av hushållssopor. De är idag cirka 270 anställda och tar emot mer än 200 000 ton avfall varje år. SRV hämtar sopor från cirka 152 000 hushåll i ägarkommunerna. Företaget har också 3 000 företags- och verksamhetskunder – allt från små och stora företag till bostadsrättsföreningar, förskolor och organisationer.

7 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024