Miljösamordnare/Miljökoordinator

Sök bland 22 lediga jobb som Miljösamordnare/Miljökoordinator och börja ditt nya yrkesliv idag!

Hållbarhetsansansvarig DB Schenker Sverige

För DB Schenker är medarbetaren den viktigaste framgångsfaktorn. Hos oss bidrar du, tillsammans med 76,000 kollegor världen över, till en samhällsviktig funktion. DB Schenker Nordic erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter samt konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker är en viktig hörnsten i samhället och säkerställer tillgången på medicin, mat och andra varor. Vi är ca 7000 medarbetare på ett 80-tal platser i Norden med ambitionen att erbjuda den bästa logistik- och transportservicen på marknaden. Kvalitet, effektivitet, enkelhet och miljöansvar skall genomsyra allt vi gör. Play fair with people & planet är en av DB Schenkers grundläggande värderingar. Som företag innebär det att vi tar ett socialt ansvar för att förbättra vår värld för våra människor, våra kunder och kommande generationer. Vi främjar en hälsosam arbetsplats där du får möjlighet att utvecklas, motiveras av bra ledare och bra kollegor samt bevara balansen mellan arbete och privatliv. Vi ser positivt på mångfald och har en stark teamkänsla och gemenskap. Vill du vara med i vårt fortsatta arbete - varmt välkommen att skicka in din ansökan! Som Hållbarhetsansansvarig DB Schenker Sverige kommer du att vara en viktig del av vårt nordiska hållbarhetsteam. Tillsammans utvecklar vi DB Schenkers hållbarhetsarbete i de nordiska länderna med fokus på affärsutveckling, kund- och intressentdialog, efterlevnad av lagstiftning och resultatuppföljning. Rollbeskrivning * Bidra till förverkligandet av DB Schenkers hållbarhetsstrategi. * Stärka DB Schenkers kunddialog genom att kommunicera DB Schenkers hållbarhetsarbete i möten, på konferenser, utbildningar och genom skriftlig kommunikation. * Stärka den interna dialogen kring hållbarhet och utbilda våra medarbetare i hållbarhetsfrågor. * Driva affärsutvecklingsprojekt med syfte att anpassa vår verksamhet till nya marknadsförhållanden. * Bygga nära samarbeten med våra affärsenheter. * Övervaka nationell lagstiftning och föra dialog med svenska myndigheter, NGO:s och andra intressenter. * Arbeta tillsammans med vårt kvalitetsteam för att säkerställa efterlevnad av ISO 14001. * Samla in och rapportera hållbarhetsdata. Vi söker dig med: Formell erfarenhet: * Universitetsutbildning inom Business Management eller liknande. * 5-10 års arbetslivserfarenhet. Kunskap: * Flytande engelska och svenska, finska är meriterande. * Erfarenhet av att arbeta strategiskt med hållbarhet. * Erfarenhet från transportsektorn är meriterande. Utöver ovan kvalifikationer tror vi också att du är en person med starka intrapersonella färdigheter, som brinner för hållbarhet. Du behöver vara uthållig, kreativ och tålmodig för att systematiskt kunna arbeta med problemlösning. Samtidigt är det också viktigt att du är en lagspelare, med förmåga att förstå och hantera olika perspektiv. Förmåner Friskvårdsbidrag, Personalförmåner via Benify Kollektivavtal och försäkringar enligt avtal Klämpermission - en individuell pott med timmar som kan tas ut som ledighet, primärt i samband med klämdagar Möjlighet att hyra semesterboenden på flera orter till ett förmånligt pris Karriärmöjligheter och kompetensutveckling Trevliga kollegor & ett gott arbetsklimat Mental Health and Well-being, Professional Development, Work-life Balance Information och ansökan Rollen är en heltidsanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är i Göteborg. Vid frågor är du välkommen att kontakta Hanna Melander, Head of Sustainability DB Schenker Nordics, via [email protected]. Ansökningar hanteras löpande, och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag (xx/xx - 2024), så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Rekryteringsprocessen består bland annat av urval, intervju och referenstagning. Som en del av rekryteringsprocessen genomförs en bakgrundskontroll på aktuella slutkandidater. Välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Utvecklingsledare för Miljösamverkan Jönköpings län

Kommunal utveckling, Region Jönköpings län Vill du testa ett spännande uppdrag att tillsammans med länets kommuner och Länsstyrelsen i Jönköping samordna och utveckla miljö- och hälsoskyddstillsynen i Jönköpings län? Vår utvecklingsledare ska vara föräldraledig från och med hösten 2024 och vi söker därför någon som kan driva verksamheten under föräldraledigheten. Vad är Miljösamverkan Jönköpings län? Miljösamverkan Jönköpings län består av samtliga länets 12 miljö- och hälsoskyddsförvaltningar och Länsstyrelsen i Jönköpings län. Samverkan syftar till att effektivisera tillsynen inom miljö- och hälsoskyddsområdet genom att samutnyttja medverkande parters kompetens och resurser och säkra en likvärdig bedömningsgrund. Styrgruppen för Miljösamverkan består av cheferna för miljö- och hälsoskyddsförvaltningarna samt chefen för miljöskyddsenheten respektive enheten för förorenade områden på Länsstyrelsen. Övergripande information om Miljösamverkan Jönköping län hittar du på vår webbplats (https://kommunalutveckling.nu/miljosamverkan-jonkopings-lan/vart-uppdrag/). Rollen som utvecklingsledare för Miljösamverkan Jönköpings län Som utvecklingsledare för Miljösamverkan Jönköpings län arbetar du med att leda, planera, administrera och följa upp arbetet i de projekt och aktiviteter som finns med i Miljösamverkans verksamhetsplan. Verksamhetsplanen beslutas av styrgruppen. Exempel på arbetsuppgifter är att leda och genomföra gemensamma tillsynsprojekt, ta fram handläggarstöd och informationsmaterial och ordna utbildningar och kompetensinsatser för miljöinspektörer och chefer i länet. I det dagliga arbetet innebär detta att planera och hålla möten, hålla i seminarier och workshops, kommunicera arbetet genom muntliga och skriftliga presentationer och på samverkansytor/webbplatser, arbeta med det material och andra insatser som ska göras i projekten, följa upp genomförande av projekt och sammanställa resultat och utvärderingar. Du är också sammankallande och sekreterare i styrgruppen och beredningsgruppen. Vidare har du ett gott samarbete med projektledare från övriga miljösamverkansorganisationer i landet och centrala myndigheter på miljöbalksområdet. Mycket av arbetet med medverkande parter sker på distans via Zoom, Skype, mejl, webb- och samarbetsytor. För att lyckas i uppdraget behöver du kunna motivera andra samt skapa delaktighet och goda förutsättningar för de miljöinspektörer och chefer som deltar i projektgrupper och övrigt arbete inom samverkan. Organisationen som du kommer att arbeta inom Kommunal utveckling tillhör organisatoriskt Region Jönköpings län, men arbetar självständigt på uppdrag av de 13 kommunerna och styrs av ett politiskt samverkansorgan (PKS). Arbetet organiseras i olika partnerskap där kommunerna är finansiärer, aktiva ägare och även tillsätter egna personalresurser för kortare eller längre projekt. En stor del av samarbetet omfattar forskning och utveckling och kopplingen mellan vetenskap och praktik. Kommunal utvecklings vision är: ”Tillsammans skapar vi hållbara kommuner för ökad livskvalitet.” Här kan du läsa mer om Kommunal utveckling: Startsida - Kommunal utveckling Jönköpings län (https://kommunalutveckling.nu/) Din profil Du som söker har en högskoleutbildning med miljövetenskaplig inriktning eller motsvarande. Du har erfarenhet av arbete på en miljömyndighet med tillsyn eller har på annat sätt kunskap och god förståelse för kommunernas och länsstyrelsens tillsynsuppdrag inom miljöbalken. Meriterande är: • Erfarenhet av tillsynsarbete enligt miljöbalken som miljöinspektör eller chef. • Erfarenhet av att leda och genomföra projekt. • Erfarenhet av att arbeta med webb, samverkansytor och digitala plattformar för möten. Du har goda språkkunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift, samt god datorvana. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mångfald ser vi som en styrka varpå vi välkomnar sökande med olika bakgrund. Som person är du målinriktad, självgående och har ett eget driv för att få saker gjorda. Du tycker om, och är bra på, att samverka och samarbeta med andra. Du gillar att vara spindeln i nätet, är utåtriktad och har lätt för att knyta och underhålla kontakter. Du är strukturerad, flexibel och lyhörd samt uttrycker dig väl i tal och skrift. Du behöver snabbt kunna sätta dig in i olika sakområden samt ha förmåga att skapa engagemang och inkludera projektgruppsdeltagarna i arbetet. I rollen som utvecklingsledare har du flera projektgrupper och aktiviteter igång samtidigt. Det är då viktigt att du är strukturerad och bra på att organisera ditt arbete. Projektgrupperna arbetar på samarbetsytan Ping Pong så du behöver lära dig att hantera detta redskap. Vårt erbjudande till dig Tjänsten är ett vikariat med start september 2024 till och med januari 2026 under utvecklingsledarens föräldraledighet. Du kommer att vara anställd på Kommunal utveckling med placering i Jönköping. Vi erbjuder dig en arbetsplats med ett härligt och professionellt gäng som använder utveckling, utbildning och forskning för att utveckla och förbättra kommunernas verksamheter. Vi erbjuder möjlighet att arbeta på valfri plats när verksamheten tillåter. Vi håller till i nyrenoverade lokaler på Werket i centrala Jönköping. Som medarbetare hos oss inom Region Jönköpings län får du tillgång till våra anställningsförmåner. En del av dem ökar din grundtrygghet, andra sätter lite guldkant på vardagen. Läs mer om våra förmåner här: Förmåner (http://www.rjl.se/jobb-och-karriar/Jobba-hos-oss/Formaner/) Har du frågor om tjänsten? För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta utvecklingsledare Erica Björkebäck, 072-51 94 403 eller Ola Götesson, chef för Kommunal utveckling, 072-572 42 93. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vår rekryteringsprocess Sista ansökningsdag är den 31 maj 2024. Välkommen med din ansökan! Läs mer om Region Jönköpings läns rekryteringsprocess på vår hemsida: https://rjl.se/jobb-och-karriar/Lediga-jobb/Var-rekryteringsprocess/

15 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Koordinator

Vi tillhör miljö- och stadsbyggnadskontoret som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 50 medarbetare med bland annat stadsplanering, bygglov, kartframställning, miljöfrågor, hälsoskydd, livsmedelskontroll och bostadsanpassning. Här samlas stor kompetens och många yrkeskategorier vilket ger en arbetsmiljö med mycket utbyte och lärande. I syfte att på bra sätt stödja hela kontoret med kontorsövergripande administrativa frågor, verksamhetsutveckling och processer finns en stab på miljö- och stadsbyggnadskontoret. Du har nu en chans att få vara med och vidareutveckla arbetet i staben genom att bland annat att driva processarbetet för hela kontoret. I staben ingår nämndsekreterare, koordinatorer och verksamhetsutvecklare, sammanlagt sex personer. Varje koordinator har ett huvudsakligt specialområde men vi hjälps generellt åt och täcker upp för varandra vid behov. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en koordinator med driv och intresse för förbättringsarbete inom huvudsakligt specialområde bygglov. Du kommer att ingå i vår stab och behöver vara bekväm med att arbeta både i team och självständigt. Du kommer att vara systemförvaltare för det ärendehanteringssystem som finns för byggrelaterade ärenden (i detta nu ByggR) samt vårt digitala bygglovarkiv. I rollen ingår att stötta kontorets användare, göra inställningar i systemen, ta fram och analysera statistik, vara kontaktperson mot systemleverantörer samt vidareutveckla processer och automationer i systemen. Du har därför ett stort intresse och engagemang för området digitalisering och systemhantering som visar sig i arbetet och sprider sig till andra. Som koordinator är din uppgift att hantera information från ax till limpa, dvs diarieföring, debitering, expediering, arkivering och utlämnande av handlingar. Du utgör stöd till våra handläggare i alla typer av frågor kring hantering av allmänna handlingar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskoleexamen, gärna inom exempelvis administration, juridik, förvaltningsrätt eller samhällsorienterade ämnen. Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet av liknande tjänst men vi välkomnar även dig som är nyexaminerad. För tjänsten behöver du ha goda IT-kunskaper och en god förmåga att utrycka dig i skrift på svenska. Vidare är du väl bekant med lagstiftning inom förvaltningsrätten såsom förvaltningslag, kommunallag offentlighet- och sekretess och arkivlagstiftning. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem samt tidigare erfarenhet från roll som registrator och/eller systemförvaltare. För tjänsten behöver du vara stabil och kunna hantera situationer som uppkommer på ett konstruktivt sätt. Du arbetar lösningsfokuserat och kan snabbt finna kreativa lösningar. Vidare är du strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete väl. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och arbetar utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss att du bidrar med ett stort engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

14 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Sustainability Manager – OR Solutions

Join us and make a difference Do you want a career that impacts millions of people for the good? At Mölnlycke, you’ll be helping to equip medical professionals with solutions to improve outcomes for patients. And you’ll develop your career in a growing organisation with an inspirational culture – where you’ll be recognised for the results you’ve achieved. In ORS at Mölnlycke, we aim for frictionless flow in the operating room, with solutions designed for safety. Mölnlycke is now looking for a Sustainability Manager – OR Solutions to join us. This position can be based anywhere across Europe either remotely or close to one of our hubs, with a preference to our global HQ in Gothenburg, Sweden. In this position within the OR Solutions business area, you’ll spearhead Mölnlycke’s sustainability strategy, WeCare”, specifically within this BA. Your responsibilities will include driving the implementation of WeCare, with a focus on product portfolio, commercialization, and operations. You’ll work collaboratively across the organization to strengthen our commitment to sustainability, ensuring alignment with Mölnlycke’s core values. As the champion of this initiative, you’ll play a pivotal role in advancing our sustainability efforts. Your main tasks include: Decide on and own the ORS Sustainability Roadmap and targets in alignment with the Corporate WeCare roadmap. Building insights and knowledge on customer needs and market development regarding sustainability for strategic planning. Create alignment and interaction with corporate sustainability function and act as the ORS representative in relevant forums.​ Chair, lead, and manage the cross-functional ORS Sustainability Steering Committee to develop ORS roadmap, ambitions, and targets.​ Chair, lead, and manage OR Solutions sustainability forums for local markets, supporting them with roadmaps, training, and global material development.​ Ensuring follow-up on set KPIs and report to LT/corporate functions, as well as tracking and follow up on actions to reach targets like SBTI and SPPA development.​ Provide input to corporate initiatives from ORS. Be accountable for evidence and HE strategy needed for sustainable market leadership.​ Drive cross-functional BA-specific initiatives around sustainability, identifying scope for improvement in alignment with Corporate Sustainability Central function across WeCare’s sustainability roadmap (Responsible Partnership, Ethical Business, and Green Mindset pillars). Represent the business area in relevant external and internal sustainability networks or interactions.​ What you’ll get Wellness benefits Flexible working hours Great colleagues in a global company An open, friendly and fair working atmosphere Competitive compensation package including company pension plan, bonus, company health care What you’ll need Possess a deep understanding of how sustainability intersects with various business aspects, including marketing, commercial, operations, and R&D.​ Demonstrate the ability to engage and align the interests of a wide range of stakeholders, both internal and external.​ Have experience with Environmental Management Systems (ISO 14001), ISCC, FSC, and SBTi. Demonstrate experience working in international multi-cultural organizations with a matrix structure. ​ Showcase excellent presentation skills, both verbal and written, to drive the sustainability agenda for internal and external stakeholders.​ Exhibit leadership with authority and credibility, ensuring accountability for actions and outcomes.​ Possess informal leadership skills, enabling effective collaboration in a cross-functional environment.​ Demonstrate strong business acumen to localize sustainability initiatives and commercialize them effectively.​ Proficient in English, both written and spoken.​ Hold a relevant Master's degree, MBA, or equivalent working experience.​ Our approach to diversity and inclusion At Mölnlycke diversity is not just a vision, but our strength. We are dedicated to fostering an inclusive workplace that values and celebrates the power of diversity. At the heart of our commitment is the belief that diversity fuels innovation, creativity, and problem-solving. We invite you to be a part of a team where authenticity is embraced, and every employee, regardless of background or any other traits, experiences a true sense of belonging. Your attitude, drive, enthusiasm, and eagerness to learn are just as important to us as the requirements for the role. Please submit your application at earliest convenience as we are continuously reviewing applications. About Mölnlycke Mölnlycke is a world-leading medical products and solutions company that equips healthcare professionals to achieve the best patient, clinical and economic outcomes. Our business is organised in the four business areas Wound Care, Operating Room Solutions, Gloves and Antiseptics, where customer centricity, sustainability and digitalisation are at the heart of everything we do. Mölnlycke employs around 8,700 people. The company headquarters are in Gothenburg, Sweden and we operate in more than 100 countries worldwide. Mölnlycke is a founding partner of GoCo Health Innovation City, a world-class innovation cluster for health, and in early 2025 our headquarters will move there. Since 2007, the company has been part of Investor AB, an engaged owner of high-quality, global companies which was founded by the Wallenberg family in 1916. For more information, please visit www.molnlycke.com and www.molnlycke.com/careers

14 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
Miljöstrateg – välkommen till ett ekologiskt hållbart jobb

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Samhälle och serviceförvaltningen arbetar efter ett tillitsbaserat ledarskap där styrning, kultur och arbetssätt fokuserar på en tilltro till de anställdas kunskap, omdöme och vilja att utföra ett bra arbete och möta medborgarnas behov. På förvaltningen arbetar vi aktivt med att stärka lagandan, skapa god arbetsmiljö och förbättra våra arbetssätt. Alla medarbetare deltar i detta förbättringsarbete med målsättning att vara ett effektivt och sammansvetsat team som har roligt och utvecklas på jobbet. Miljöstrategerna är placerad på Enheten för ekologisk hållbarhet inom Samhälle och Serviceförvaltningen. På enheten är vi totalt åtta medarbetare som gemensamt arbetar för ett hållbart Karlskoga, tillsammans med enheterna Social hållbarhet och Plan & Geodata. Enheten för ekologisk hållbarhet jobbar för att kommunen och medborgarna ska få kunskap, metodstöd och förutsättningar för beteendeomställningen mot ett ekologiskt hållbart samhälle ARBETSUPPGIFTER För att främja det hållbara Karlskoga söker vi nu en vikarierande miljöstrateg då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig. I uppdraget som miljöstrateg kommer du både att arbeta under eget ansvar och tillsammans med andra. Du kommer att samarbeta både med miljöstrateger och med andra funktioner inom kommunen samt med andra myndigheter och organisationer. I Karlskoga finns ett omfattande miljöprogram 2021-2030 och mycket av arbetet på enheten handlar om att skapa förutsättningar för att miljöprogrammet ska uppfyllas. Pågående uppdrag rör bland annat mobilitet och cykelfrämjande åtgärder, avfall, återbruk och cirkulär ekonomi, nedskräpning, vattenkvalitet och dagvatten och mycket mer. Fokus i ditt arbete kommer att ligga på samordning av avfallsfrågor både inom Karlskoga kommun och med samverkansorganisationen Avfallssamverkan Östra Wermland. I uppdraget som miljöstrateg ingår även att svara på remisser, handlägga motioner och medborgarförslag samt att vara kommunens resurs i löpande frågor kopplade till miljöområdet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant utbildning på högskolenivå inom miljöområdet eller annan utbildning som kommunen bedömer likvärdig. Du har genom utbildning och/eller andra erfarenheter en bred kunskap inom miljö- och hållbarhetsfrågor som du vill tillämpa för att trygga en hållbar utveckling i Karlskoga. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda projekt, erfarenhet av arbete med avfallsfrågor är meriterande. Uppdraget innebär att resultat nås genom att initiera och upprätthålla förändrade beteenden hos andra. För att lyckas är det av betydelse att du har god förmåga att skapa goda relationer och kan förstå och sätta dig in i kommunens olika verksamheter. Vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet där dessa egenskaper värderas högt: • du är kommunikativ och kan inspirera människor till förändring • du trivs med att skapa nätverk och goda relationer • du har god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständigt • du kan lätt växla mellan olika arbetsuppgifter och omprioritera vid behov • du har en positiv inställning där allt är möjligt och inte rädd för att hugga i där det behövs. ÖVRIGT Vi har löpande urval och intervjuer i denna rekrytering. Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du frågor om hur du ansöker - kontakta supporten på tel: 0771-693 693. Har du frågor om tjänstens innehåll - kontakta namngiven person i annonsen.

14 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Samordnare Miljö och kvalitet till Norrtälje Vatten och Avfall

Norrtälje Vatten och Avfall levererar dagligen tjänster och produkter inom vatten, avlopp, avfall och återvinning. Vi skapar även förutsättningar för att lokalsamhället ska kunna växa och utvecklas på ett hållbart sätt. Vi finns till för våra kunder och medarbetarna är vår viktigaste resurs. Om tjänsten Till vår enhet Miljö och Kvalitet söker vi nu en miljösamordnare. Du kommer att arbeta med fokus på våra avfalls- och VA-anläggningar. I rollen ingår du i en enhet som idag består av två andra miljösamordnare samt en enhetschef. Enheten ingår i avdelningen Planering och Utveckling. I rollen kommer du även att arbeta i nära samarbete med avdelningen för Drift och underhåll. I din roll som miljösamordnare är du en kugge i Norrtälje Vatten och Avfalls systematiska förbättrings- och miljöarbete. Bolaget befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Vårt mål är att höja kunskapen internt för att möta kommande utmaningar och här kommer din tjänst att ha en mycket viktig roll.   Arbetsbeskrivning Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att bestå i löpande rapportering till tillsynsmyndigheter och andra instanser för Norrtälje kommuns avfallsanläggningar, avloppsreningsverk och vattenverk. I rollen ingår att tillsammans med övriga medarbetare på enheten: • Rapportera driftstörningar och planerade åtgärder till tillsynsmyndigheter • Genomföra miljörapportering och annan rapportering till tillsynsmyndigheter • Hantera tillståndsansökningar och anmälningsärenden • Besvara förelägganden och andra frågor från myndigheter • Planera och delta i möten och tillsynsbesök med tillsynsmyndigheter • Uppdatera egenkontrollprogram och provtagningsprogram • Sammanställa och följa upp provresultat • Sammanställa statistik för internt bruk samt rapportera till branschorganisationer och andra externa instanser • Arbeta med riskanalyser för dricksvattenproduktion • Stötta andra avdelningar med kunskap och underlag   Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning eller annan utbildning på eftergymnasial nivå inom relevant område alternativt yrkeserfarenhet från miljösamordning eller liknande, gärna inom avfall och/eller VA • Ett stort intresse för miljö- och kvalitetsfrågor och gärna en bred erfarenhet inom området • God kunskap om miljölagstiftningen • Goda kunskaper i Microsoft Word och Excel • Erfarenhet av administrativt arbete • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har arbetat med tillsyn enligt miljöbalken samt att du har erfarenhet av avfalls- och/eller VA-branschen sedan tidigare. Du är en engagerad, flexibel och strukturerad person som tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Vidare har du lätt för att kommunicera med kollegor och externa parter. Du kan snabbt ställa om utifrån förändrade omständigheter och navigera mellan detaljfrågor och helhetsperspektiv. Rollen innebär mycket samarbete inom och utanför organisationen och därför är samarbetsförmåga en viktig egenskap. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   Anställningsform Heltid, tillsvidare Tillträdesdatum: enligt överenskommelse Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Norrtälje Vatten och Avfall är ett aktiebolag som ägs av Norrtälje kommun. Den 1 mars 2021 tog bolaget över verksamheterna från VA-avdelningen och renhållningsavdelningen på kommunen. Norrtälje Vatten och Avfall har ungefär 140 anställda. Surfa in på vår webbplats www.nvaa.se. Där kan du läsa mer om verksamheten, vad vi står för och hur du kommer i kontakt med oss. Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

14 maj 2024
Sista ansökan:
12 juni 2024
Hållbarhetsansvarig

Hållbarhetsansvarig till Partillebo Har du erfarenhet av att arbeta med miljö-, energi- och hållbarhetsfrågor? Har du ett starkt intresse för hållbarhetsarbete och lockas av möjligheten att bidra till Partillebos utveckling inom hållbarhet? Då kan du vara den vi söker för rollen som Hållbarhetsansvarig till Partillebo. Om rollen  Som Hållbarhetsansvarig arbetar du både strategiskt och operativt med ansvar för att initiera, driva och utveckla Partillebos och Partille Energis hållbarhetsarbete. För att uppnå initiativ och uppsatta mål inom området, blir din roll tvärfunktionell och innebär nära samarbete och samverkan med olika avdelningar inom bolagen samt Partille kommun. En del av ditt arbete kommer att drivas i projektform, där du är initiativtagare och projektledare. Rollen innebär också ansvar för analys och rapportering av företagets hållbarhetsuppföljning gentemot ledning och andra intressenter. Det är genom din kompetens och i samverkan, såväl internt som externt, som förutsättningar skapas för våra medarbetare och våra bolag att utvecklas på ett hållbart sätt.     Rollen innefattar även ansvarsområden som: Öka medvetenheten inom organisationen och säkerställa att kopplingen mellan hållbarhet och långsiktig lönsamhet är tydlig och självklar för alla medarbetare Utveckla, medverka och agera talesperson i relevanta externa forum inom branschen samt ha nära samarbete med Partille kommun Driva bolagens hållbarhetsagenda, både strategiskt och operativt Rapportering och omvärldsbevakning Kravställning gentemot leverantörer Utveckla strategier och handlingsplaner avseende hållbarhet Hållbarhetsbokslut Som Hållbarhetsansvarig rapporterar du till VD och utgår från Partillebos huvudkontor i centrala Partille. Vem du är  Relevant utbildning inom hållbarhet, miljövetenskap, företagsekonomi och/eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom området Flerårig erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor Erfarenhet att leda och genomföra hållbarhetsinitiativ nära sammankopplad med affären God kunskap i svenska, såväl i tal som i skrift Har du erfarenhet av hållbarhetsarbete inom fastighetsbranschen eller offentlig sektor är det meriterande. Har du tidigare arbetat med projektledning är det också en fördel. Personliga egenskaper Eftersom du är en viktig stödfunktion inom organisationen med många kontaktytor ser vi att du är en kommunikativ, lyhörd och relationsskapande person som uppskattar mötet med människor och värdesätter samverkan och långsiktighet. Arbetet innefattar att tillsammans hitta lösningar och nya möjligheter för att ständigt utveckla Partillebos hållbarhetsarbete. Du har därför en god förståelse för de affärsmässiga aspekterna av hållbarhet samtidigt som du är analytisk, lösningsorienterad och har en god förmåga att förstå olika perspektiv och behov. Då bolaget har höga hållbarhetsmål inspireras du av att ta dig an utmaningar och arbetar strukturerat och resultatinriktat både på kort och lång sikt. Du driver frågor inom ditt ansvarsområde och har en god förmåga att engagera och påverka olika intressenter. Vidare har du ett starkt engagemang och ett intresse för hållbarhet som gör att du håller dig uppdaterad inom området och du har en genuin nyfikenhet för kundens behov samt en god insikt i hur din roll kan bidra till vår affär. Rollen som hållbarhetsansvarig innebär även flera olika arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det är därför betydelsefullt att du trivs i en sådan roll och har en prestigelös inställning till den variation av arbetsuppgifter du kommer att utföra. Vad Partillebo har att erbjuda På Partillebo blir du en del av en platt organisation med korta beslutsvägar och en företagskultur som präglas av en familjär och trivsam stämning. Du erbjuds en positiv och välkomnande arbetsplats där engagemanget är avgörande. Tjänsten är en tillsvidareanställning hos Partillebo på heltid. Arbetstiderna är kontorstid och tilltänkt start är i början av september 2024. Partillebo har kollektivavtal med avtalspension, försäkringar, utbildningar och andra förmåner såsom sjukförsäkring och friskvårdsbidrag. Företaget sitter i trivsamma lokaler på Kyrktorget 51 i centrala Partille. Läs mer om Partillebo och deras arbete på www.partillebo.se.  Välkommen med din ansökan!   I denna rekrytering samarbetar Partillebo med Fasticon. Du söker tjänsten via annonsen. För att säkerställa att dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR tar Fasticon inte emot ansökningar via e-post.  Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att vi arbetar med fokus på att rekrytera rätt kompetens i förhållande till verksamhetens behov.  Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart du kan!   Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Annie Knipplén på [email protected]. Om Fasticon   Fasticon är marknadsledande specialister på kompetensförsörjning inom fastighetsrelaterade kompetenser. Vi kombinerar skarp expertis med en djup förståelse för ledarskapsutmaningar, engagerade i att rekrytera och hyra ut yrkesverksamma som bidrar till din organisations långsiktiga framgång. Läs mer på www.fasticon.se och sök lediga jobb på www.fasticon.se/lediga-jobb.

14 maj 2024
Sista ansökan:
24 juni 2024
BKMA och HR-samordnare till byggföretag i Linköping!

Brinner du för arbetsmiljöfrågor och vill kombinera detta med HR-arbete? Då är detta rollen för dig! Som BKMA och HR-samordnare kommer du att spela en central roll i att främja säkerhet, kvalitet och trivsel på arbetsplatsen hos ett byggföretag i Linköping. Välkommen in med din ansökan redan idag! OM TJÄNSTEN Academic Work söker nu för kunds räkning en BKMA och HR-samordnare. Som BKMA och HR-samordnare kommer du att ha en central roll i att säkerställa att kundens projekt lever upp till standarder inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Du kommer att vara ansvarig för att implementera och övervaka BKMA-systemet samt att driva HR-relaterade initiativ och processer. I rollen som BKMA och HR-samordnare kommer du att ha en varierad arbetsdag som kombinerar fältarbete på olika arbetsplatser med administrativa uppgifter. Du kommer att vara ute på våra projekt för att övervaka och säkerställa efterlevnaden av BKMA-standarder samt för att stödja och samarbeta med personalen på plats. Samtidigt kommer en del av din tid att spenderas på kontoret med att hantera administrativa uppgifter relaterade till BKMA-processer, HR-frågor och dokumentation. För att trivas och lyckas i rollen som BKMA och HR-samordnare, är det viktigt att du är en mångsidig och ansvarsfull person. Du bör vara välorganiserad och kunna arbeta på ett systematiskt sätt eftersom du kommer att ha ansvar för att hantera både BKMA-processer och HR-frågor. Kommunikation är också en nyckelkompetens då du behöver kunna kommunicera effektivt med olika intressenter, både internt och externt. Att vara flexibel är avgörande eftersom byggbranschen ofta innebär snabba förändringar och nya utmaningar. Du bör vara beredd att anpassa dig till olika situationer och möta dem med en positiv inställning. För att passa in i teamet förväntas du också vara en bra lagspelare och kunna samarbeta med olika avdelningar och kollegor inom företaget. Du erbjuds - Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Utveckling, implementering och uppföljning av BKMA-procedurer och riktlinjer * Ansvara för att säkerställa att företaget efterlever relevanta lagar och regler inom byggbranschen * Hantering av rekryteringsprocesser, personalutveckling och arbetsmiljöfrågor * Samordning och kommunikation med olika intressenter, inklusive projektledare, underleverantörer och myndigheter VI SÖKER DIG SOM - Har en relevant eftergymnasial utbildning inom arbetsmiljö, HR eller en utbildning som bedöms som likvärdig - Har tidigare erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor, företrädesvis inom bygg-eller fastighetsbranschen - Har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift då det krävs i det dagliga arbetet med kollegor och i dokumentationen kopplat till arbetet - Har B-körkort, då det förekommer resor i tjänsten För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Kvalitetsmedveten - Strukturerad - Samarbetsinriktad Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

13 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
Product Compliance Specialist Battery Products

Welcome to one of the world’s oldest start-ups! With our passion for innovation, we create new solutions to enhance urban and green spaces, used and loved by many. As a company we are in for a change – from petrol to battery driven products and a more green fleet of products. But none of these products will ever make the market if they are not compliant with regulatory requirements and safe to use and that’s where you come in the picture. We are now looking for a Product Compliance Specialist for Handheld Battery Products who can support this important change for Husqvarna. We want to make our products more sustainable and are aiming for a greener planet and future. Do you want to be a part of it? In this role, you would join a team of dedicated Product Compliance Specialists from different backgrounds. Each specialist in compliance but as well awesome networkers who know their way through technical projects in an international environment and can collaborate with stakeholders. The team works in close collaboration with colleagues within other departments, but also in close alignment with our strategic initiatives, enabling change for Husqvarna through their work. You will be joining us during a large change journey, where your input might affect the direction of change. Your role You will be part of the Handheld & Accessories team of the Product Compliance department within the Husqvarna Forest & Garden division. Our main task is to ensure that all products are safe to use and that all regulatory requirements in different markets are met. This position is dedicated to Handheld Battery Products. On a day to day basis, this is what this part is all about: Identify and monitor worldwide regulatory development within different areas. Assure that relevant stakeholders (R&D, product management, sourcing and manufacturing) are proactively informed about related legislative and standard changes Be part of our compliance network and take an active role in relevant national and international standard committees Be Product Compliance representative in new product development projects to secure that product compliance is achieved. This includes specifying requirements, reviews, certification support and approval. Act in Group compliance network lobbying activities to influence proposed legislative and standard changes, that risk to adversely affect the business. Support implementation projects About you Here, we would usually fill in what we are looking for, but we believe that you who get that smile on your face reading the above are an engineer with a some kind of background in engineering. We do think it is necessary that you can bring years of experience to the table, for example from a job within compliance – electrical products, a job within product development, or equal experience. As we work in a global and high paced environment which require integrity and flexibility, we believe that you are a social, diplomatic and driving person who enjoys working individually as well as in a team. Further, you have a passion for compliance and quality and have a good insight in the consequences when there is lack of it. For us, it would be a bonus if you have: Knowledge in the fields of EMC/EMI Knowledge of batteries Experience from electrical consumer products Knowledge about general product safety standards and product certification is beneficial Experience of working with standards and regulations Proficiency in English is required. Your application Does this sound like an interesting role that you would like to know more about? Welcome with your application or contact us for more information. Tobias Lövkvist: [email protected] – Manager, Product Compliance, Handheld/Accessories Kristin Sundlo: [email protected] – Talent Acquisition Partner What happens after you apply? In this process, we continuously evaluate applications. If we believe you are a potential candidate for the role, you will be invited for an initial interview. If you are not selected to proceed further, you will be informed of this at the latest when the position has been filled. About Husqvarna Group Husqvarna Group is the world’s largest producer of outdoor power products including robotic lawn mowers, garden tractors, chainsaws and trimmers. The Group is also the European leader in consumer watering products and one of the world leaders in cutting equipment and diamond tools for the construction and stone industries. The Group’s products and solutions are sold via dealers and retailers to both consumers and professional users in more than 100 countries. The head office is located in Stockholm, Sweden, and the share is listed on NASDAQ OMX Stockholm Exchange.    #LI-CAREERATHUSQVARNASWEDEN Last date to apply: 31 May 2024

10 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Miljö- och klimatsamordnare

Med en ny strategi som utgångspunkt är Uppsala stift inne i ett förändringsarbete. En ny kansliorganisation med justerad inriktning skapar förutsättningar att möta de kommande årens utmaningar. Stiftskansliets uppgift är att arbeta tillsammans med församlingar och pastorat för att stärka hållbara gemenskaper där tro och liv kan växa. Vi som arbetar på stiftskansliet har verksamheten i fokus, tänker långsiktigt, tar ansvar för ekonomi och låter oss inspireras av våra vänkyrkor. Välkommen att söka tjänst och bidra till liv och utveckling i Uppsala stift. Vill du vara med på Svenska kyrkans resa mot klimatneutralitet?  Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna. Vi ska lyfta andliga och existentiella aspekter samt uppnå klimatneutralitet för den egna verksamheten senast år 2030.  Om tjänsten  Inom enheten Servicebyrå Utveckling arbetar vi med stiftsorganisationens olika uppdrag som bidrar till god förvaltning och utveckling av stiftets församlingar och pastorat genom avgiftsbelagt stöd. I rollen som miljö- och klimatsamordnare bidrar du till och utvecklar hela Uppsala stifts arbete med miljö- och klimatfrågor samt att du håller i miljödiplomeringsarbetet. Rollen innebär både att arbeta med avgiftsbelagt och avgiftsfritt stöd till församlingar och pastorat inom Uppsala stift. Då fokus i denna roll är att stödja och främja församlingar och pastorats arbete inom hela Uppsala stift innebär tjänsten en del resor.  Huvudsakliga arbetsuppgifter som miljö- och klimatsamordnare: - Genom avgiftsbelagt stöd främja och coacha församlingar och pastorats miljö- och klimatarbete för att uppnå Svenska kyrkans färdplan för klimatet och dess delmål. - Hålla föreläsningar/presentationer. - Arbeta med kyrkans miljödiplomering och hålla i arbetet för församlingar.  - Projektledning eller att vara med som sakkunnig i olika projekt. - Då fokus i denna roll är arbete inom hela Uppsala stift innebär tjänsten en del resor. Du kommer ingå i en enhet som är under utveckling där vi arbetar med att främja Uppsala stifts församlingar och pastorats arbete genom avgiftsbelagt stöd. Du kommer även ingå i nationella nätverk där vi tillsammans hjälper varandra.  Vem är du? För att lyckas i den här rollen behöver du ha förmåga att både se till helheten och det större perspektivet. Du tänker strategiskt och hållbart samt har ett brett perspektiv på miljö- och klimatfrågor. Som miljö- och klimatsamordnare behöver du vara självgående, vara van att styra din egen tid och driva ditt arbete framåt. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och leder dem i mål samt har god erfarenhet av dokumentation. Du är tydlig i din kommunikation i kombination med en pedagogisk insikt och ett coachande ledarskap där du anpassar ditt budskap efter mottagaren. Du är duktig på att engagera och inspirera så att de personer du samarbetar med får förståelse för hållbarhetsarbetet. Kontaktytorna är många och för att bli framgångsrik i rollen behöver du ha en god förmåga att etablera och bibehålla goda relationer. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.  Vi söker dig med: - Dokumenterad eftergymnasial utbildning inom klimat-, miljö-, fastighetsområdet eller annan likvärdig erfarenhet. Krav: - Projektledarerfarenhet - Flytande tal och skrift i Svenska. - God vana att arbeta i Office-programmen.   Meriterande: - Tidigare arbete med Svenska kyrkans miljödiplomering, eller likartad certifiering, är starkt meriterande. - Energikunskap, energiexpert eller likvärdigt - Kunskap om biologisk mångfald - Projektledarerfarenhet inom sakområdet - God kunskap om, eller erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkan Vi erbjuder  Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner. Ansök Ansök med ett personligt brev och CV genom ansökningsknappen senast den 26 maj 2024.  Vi intervjuar löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Varmt välkommen med din ansökan!  Övrig information Varaktighet:    Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas Vill du veta mer?  För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:  Daniel Boström, enhetschef Telefonnummer: 018-680 731 Mailadress: [email protected] Claes Hedström, stiftsadjunkt  Telefonnummer: 018-680 768 Mailadress: [email protected] Om Uppsala Stift Uppsala stifts grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet, samt förvaltande uppgifter. Övergripande vision för Uppsala stift uttrycks i orden ’’Hållbar gemenskap där tro och liv kan växa’’. Alla medarbetare har en viktig roll att stödja vårt uppdrag och visionsarbete. Stiftet omfattar 52 församlingar och pastorat med flera tusen anställda, förtroendevalda och många ideellt engagerade. Uppsala stift sträcker sig från Kungsängen i söder till Gnarp i norr och har sitt kansli i Uppsala.

10 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024