Riskingenjör, risk management

Sök bland 5 lediga jobb som Riskingenjör, risk management och börja ditt nya yrkesliv idag!

Senior konsult inom riskhantering

Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Vill du arbeta med några av landets mest spännande aktörer inom försäkring, bank och finans? Vi fortsätter att växa och letar nu efter nya stjärnor! Om oss Periculo erbjuder konsulttjänster och rådgivning inom riskhantering, compliance, regelverk och verksamhetsstyrning. Våra konsulter arbetar operativt som experter såväl som projektledare med fullt ansvar för en lyckad leverans. Våra tre ledstjärnor är pålitlighet, engagemang och kompetens, vilka styr vårt förhållningssätt hos kund. Våra kunder är såväl stora som mindre aktörer inom bank, finans och försäkring. Om rollen För att möta marknadens ökade behov av riskhantering förstärker vi nu med ytterligare en medarbetare. Du kommer att vara placerad på vårt kontor i Stockholm och arbeta med kunder i Sverige. Du kommer arbeta i team med ansvar för att offerera och leverera kvalificerade riskhanteringstjänster samt andra relaterade uppdrag. Till dina arbetsuppgifter hör bland annat att: Ingå i våra kunders riskhanteringsfunktion Löpande genomföra och leverera riskkontrolluppdrag Utarbeta och föreslå granskningsplaner Utföra löpande granskningar av våra kunders riskhanteringssystem Sammanställa granskningsrapporter och presentera dessa vid styrelsemöten Genomföra mognadsanalyser och gap-analyser Vid behov bistå våra kunder med utbildning Vid behov vara kontaktperson mot Finansinspektionen Våra kunder finns inom bank-, finans- och försäkringsbranschen. Bland våra uppdragsgivare finns såväl mindre organisationer som några av de största och marknadsledande aktörerna. Behoven hos våra kunder varierar därför och vi arbetar med både förvaltnings- och projektuppdrag som med interimslösningar och rådgivning. Som konsult hos oss kommer du därför att få ett varierande och spännande jobb med stor frihet där du arbetar brett och med olika typer av uppdrag, både självständigt och tillsammans med dina kollegor. Om dig Vi söker dig som är utbildad jurist, ekonom eller civilingenjör, eller som har annan för tjänsten lämplig utbildning, och med minst fem års relevant arbetslivserfarenhet inom bank, finans, försäkring eller annan tillståndspliktig verksamhet. Har du tidigare arbetat som konsult är detta meriterande. Du kommer att arbeta brett men har sedan tidigare fördjupade kunskaper inom: Riskkontrollfunktion eller motsvarande Kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker Finansiell rapportering Intern styrning och kontroll Regelverk inom bank, finans eller försäkring Då tjänsten innebär såväl omfattande kundkontakt som att leverera tjänster med hög kvalité är det viktigt att du som person är social, lyhörd och besitter hög känsla för service likväl som att du är analytisk, resultatinriktad och har hög leveransförmåga. För att lyckas bra i dina uppdrag efterfrågas även att du är kommunikativ, pragmatisk och flexibel. Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta lösnings- och resultatinriktat i ett mindre team. Du arbetar och kommunicerar obehindrat på såväl svenska som engelska. Vad vi erbjuder Vi kan erbjuda en utvecklande roll med stor frihetsgrad i ett entreprenörsdrivet företag med möjlighet att delta i bolagets fortsatta utveckling. Vi kan även erbjuda en utvecklande miljö tillsammans med trevliga arbetskamrater och vi sitter i moderna lokaler centralt på Kungsgatan i Stockholm. Dina villkor är marknadsmässiga och du har stora möjligheter att påverka din ersättning beroende på ditt resultat. Frågor och ansökan Vid eventuella frågor kontakta Nils Ludvig Kulling: 0707348410 eller [email protected]. Vi intervjuar löpande så vänta inte för länge - varmt välkommen med din ansökan!

13 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Senior konsult inom riskhantering

Meet a Student är en jobbplattform för juniora talanger. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Vill du arbeta med några av landets mest spännande aktörer inom försäkring, bank och finans? Vi fortsätter att växa och letar nu efter nya stjärnor! Om oss Periculo erbjuder konsulttjänster och rådgivning inom riskhantering, compliance, regelverk och verksamhetsstyrning. Våra konsulter arbetar operativt som experter såväl som projektledare med fullt ansvar för en lyckad leverans. Våra tre ledstjärnor är pålitlighet, engagemang och kompetens, vilka styr vårt förhållningssätt hos kund. Våra kunder är såväl stora som mindre aktörer inom bank, finans och försäkring. Om rollen För att möta marknadens ökade behov av riskhantering förstärker vi nu med ytterligare en medarbetare. Du kommer att vara placerad på vårt kontor i Stockholm och arbeta med kunder i Sverige. Du kommer arbeta i team med ansvar för att offerera och leverera kvalificerade riskhanteringstjänster samt andra relaterade uppdrag. Till dina arbetsuppgifter hör bland annat att: Ingå i våra kunders riskhanteringsfunktion Löpande genomföra och leverera riskkontrolluppdrag Utarbeta och föreslå granskningsplaner Utföra löpande granskningar av våra kunders riskhanteringssystem Sammanställa granskningsrapporter och presentera dessa vid styrelsemöten Genomföra mognadsanalyser och gap-analyser Vid behov bistå våra kunder med utbildning Vid behov vara kontaktperson mot Finansinspektionen Våra kunder finns inom bank-, finans- och försäkringsbranschen. Bland våra uppdragsgivare finns såväl mindre organisationer som några av de största och marknadsledande aktörerna. Behoven hos våra kunder varierar därför och vi arbetar med både förvaltnings- och projektuppdrag som med interimslösningar och rådgivning. Som konsult hos oss kommer du därför att få ett varierande och spännande jobb med stor frihet där du arbetar brett och med olika typer av uppdrag, både självständigt och tillsammans med dina kollegor. Om dig Vi söker dig som är utbildad jurist, ekonom eller civilingenjör, eller som har annan för tjänsten lämplig utbildning, och med minst fem års relevant arbetslivserfarenhet inom bank, finans, försäkring eller annan tillståndspliktig verksamhet. Har du tidigare arbetat som konsult är detta meriterande. Du kommer att arbeta brett men har sedan tidigare fördjupade kunskaper inom: Riskkontrollfunktion eller motsvarande Kreditrisker, marknadsrisker, operativa risker Finansiell rapportering Intern styrning och kontroll Regelverk inom bank, finans eller försäkring Då tjänsten innebär såväl omfattande kundkontakt som att leverera tjänster med hög kvalité är det viktigt att du som person är social, lyhörd och besitter hög känsla för service likväl som att du är analytisk, resultatinriktad och har hög leveransförmåga. För att lyckas bra i dina uppdrag efterfrågas även att du är kommunikativ, pragmatisk och flexibel. Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta lösnings- och resultatinriktat i ett mindre team. Du arbetar och kommunicerar obehindrat på såväl svenska som engelska. Vad vi erbjuder Vi kan erbjuda en utvecklande roll med stor frihetsgrad i ett entreprenörsdrivet företag med möjlighet att delta i bolagets fortsatta utveckling. Vi kan även erbjuda en utvecklande miljö tillsammans med trevliga arbetskamrater och vi sitter i moderna lokaler centralt på Kungsgatan i Stockholm. Dina villkor är marknadsmässiga och du har stora möjligheter att påverka din ersättning beroende på ditt resultat. Frågor och ansökan Vid eventuella frågor kontakta Nils Ludvig Kulling: 0707348410 eller [email protected]. Vi intervjuar löpande så vänta inte för länge - varmt välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Riskkoordinator

Vi tror att framsteg och möjligheter skapas bäst tillsammans. Välkommen till en plats där samarbete gör skillnad. Din roll Som riskkoordinator på BU Submarines kommer du spela en nyckelroll i affärsenhetens riskhanteringsarbete. Du kommer ansvara för att identifiera, bedöma och prioritera risker samt utveckla strategier för att minimera, övervaka och kontrollera sannolikheten eller påverkan av oväntade händelser. Du kommer arbeta tvärfunktionellt för att säkerställa att risker hanteras effektivt och i enlighet med företagets riktlinjer. Du kommer även arbeta med de möjligheter som identifieras och att dessa tillvaratas på bästa sätt. Huvudsakliga arbetsuppgifter: *Ansvar för affärsenhetens kontinuitetshantering *Ansvar för riskhantering för Saab Kockums site i Malmö. *Stödja platschefen i Malmö i riskhanteringsfrågor *Upprätta och uppföljning av riskhanteringsplaner för produkter och projekt *Utbilda och sprida kunskap om effektivt risk- och möjlighetsarbete. *Delta i metod och processutvecklingsarbete Din profil Du är analytisk, strukturerad och strategisk i ditt sätt att agera och tänka. Vår verksamhet är teknisk avancerad och du behöver snabbt kunna sätta dig in i nya områden och sätta detaljer i större sammanhang. Du behärskar principer och riktlinjer enligt SS-ISO 31000:2009. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet och kunskaper inom kvalitetssäkring och feleffekts- och kriticitetsanalys. Vidare ser vi en stor fördel om du har tidigare erfarenhet av marina produkter eller utveckling av komplexa produkter. För att vara framgångsrik i denna roll tror vi att du: * Har en eftergymnasial utbildning inom Teknik, ekonomi eller juridik, alternativt likvärdig erfarenhet * Har minst 1 års arbetslivserfarenhet inom risk och möjlighetsområdet. * Uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. * Har erfarenhet av att framgångsrikt leda tvärfunktionella arbets-/projektgrupper. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. Befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vad du blir en del av Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Risk Analyst

Volvo The Global Headquarters for Volvo Financial Services is seeking a Risk Analyst to join the Credit & Risk team. The scope of the role extends geographically through the support of nearly 45 countries.   What you will do At Volvo Financial Services you will contribute to the transformation of our company, the transport industry and society at large. As a Risk Analyst, you will support risk and credit development by collaborating with the risk team in using analytics to support the activities, monitor performance of existing credit scorecards and automated decision engines and conduct reviews with regional and local management. Your starting point will be to, together with your colleagues at VFS and in the broad cross-functional network at the Volvo Group, take responsibilities in the following areas: * Develop new credit scorecards and automated credit decision engines within SAS Viya. * Transition existing credit scorecard data and business rules to SAS Viya. * Support transition of credit grading methodology for VFS.  * Develop and maintain ad hoc portfolio analytics as necessary in downturn management. * Enhance portfolio review presentations with advanced portfolio analytics. * Develop and maintain early warning indicators of business cycle downturns. * Support training needs of regions and local markets in automated credit scoring. * Support the development of scoring models for new products.  Travel requirement: up to 20% travel may be required based on project demands. Your future team You will report directly to the Global Risk Director and be a part of the Global Credit and Risk Function lead by the SVP, Credit and Risk.  In VFS, we demonstrate a clear vision to continue Transforming Together, a global mindset and a proven track record of successfully developing people, teams, culture, and leadership.  In many of our markets, VFS has won the Great Place To Work award, where Great Work is done. By interacting with each other as an on-site business, we build relationships, which allow us to work together more efficiently and form stronger bonds with our colleagues and customers. This position is located in Gothenburg, Sweden. Who are you? Do you dream big? We do too, and we are excited to grow together. In this role, we believe it is the right mindset that will make a difference at VFS. If you, besides your genuine interest in working with people in Transforming Together, also have a positive, service-oriented, and collaborative mindset, and take a proactive approach to handling all responsibilities, idea generation, and recommendations for productivity and efficiency – then we would welcome you to apply for this role. We believe the successful candidate possesses in-depth knowledge of credit and underwriting processes as well as experience with the development and monitoring of automated credit decision engines. You also have an effective level of ambition and ability to understand team and corporate objectives, demonstrate outstanding verbal, written and interpersonal communication skills as well as work with a high level of integrity and ethics. Qualifications likely required to be successful in this role include: * BS/BA in Finance, Economics, Analytics, Information Systems, Engineering, Statistics, or related field is required.  * 3+ years’ experience in Credit/Risk/Portfolio Management * Experience using statistical analysis and modeling tools * Experience in SQL, Python, R, or SAS a plus * Experience with innovative problem solving and strong analytical and quantitative abilities – especially in the fields of finance, statistics, and/or mathematical modeling. * Familiarity with the financial services industry is a plus. * Proven organizational ability with the capacity to prioritize and work effectively on multiple tasks in a fast-paced, team-oriented environment. * Demonstrated ability to achieve goals with minimum supervision. * Proficient with MS Office with advanced knowledge in Excel and PowerPoint.  Fluency in reading, writing, and speaking English; additional languages a plus. What’s in it for you? We offer a solid and competitive package of compensation and benefits, plus you will enjoy a diverse working environment with a culture of care and inclusion. As an investment, we support your personal development and growth to achieve your career aspirations. Volvo Financial Services is an on-site business and we understand that you might need occasional or temporary flexibility, which your leader is equipped to manage and fits well to our culture, as being together enables us to build upon our innovative and collaborative culture, as well as develop you for continued success. Ready for the next move? If you want to make a real impact in your career, Volvo Financial Services is where you want to be. We look forward to meeting you.  Last Application Date: 05-17-2024 We value your data privacy and therefore do not accept applications via mail.

6 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Governance Officer – Regulatory specialist

Get an idea of the role If you join us at Resurs, you will join a Nordic organization characterized by fast pace, change and brave decisions. An important part of the role is to develop, implement, and continuously improve the Nordic process of regulatory outlook by preventively monitoring relevant new regulations for the Bank. In the role you will also analyze and write memos on relevant sanctions, provide advisory service, represent the Bank in branch specific organizations and support implementation of new regulations. The role reports to CGO (Chief Governance Officer) who is part of Group Management. Under the leadership of the CGO, the role is part of the Governance function, operationally strive for a well-functioning: - Overall structure and methodology for the Bank’s governance work - Risk Management - first line - Compliance Management - first line Which includes internal controls, process management, steering documents as well as monitoring and ensuring that the Bank is compliant towards external and internal regulations. Furthermore, be cohesive and supportive toward the rest of the business, strive for synergies between the departments and develop effective working methods based on best practice. On a personal level You probably thrive in a role where you get to take on a lot of responsibility and where you drive your innovative work forward, where experience of working with GRC systems is a big advantage. In all our offices, we work activity-based with a great opportunity to control your own everyday life. Our offices are the "visible" evidence of our constant movement, our journey of transformation. It also shows through our ambition to always develop, rather than manage. We are looking for you who have: - Degree as Jur Kand (Master of Law) or similar - At least 5 years of experience in similar work within financial operations - You can write and speak fluently Swedish and English. We believe that you are working or have worked at a payment institution, in a bank, at an agency, law firm or similar. For us, you are particularly interesting if you have experience from project lead within law implementation or have experience from work with ServiceNow. More than a job The Resurs spirit is about transformation, our culture and the people in our society. It’s about how we define ourselves, how we greet the world and handle our business. We are here to make a difference in people’s lives and to help them to make things happen. It shouldn’t be hard to deal with a bank - we want to give the feeling of freedom and possibilities. We are here to make things happen; do you want to join? Apply today! Don’t wait to send in your application - selection and interviews take place on an ongoing basis and the position may therefore be filled before the last advertising date. We look forward to hearing from you!   For questions, please reach out to [email protected] or [email protected] In this recruitment process, the supplier is solely responsible for the personal data they collect and process. Resurs is solely responsible for the personal data processed by us in the recruitment process. Important information On final candidates, we carry out a detailed background check via an external company LI-LN1

19 februari 2024
Sista ansökan:
7 augusti 2024