Socionom

Sök bland 247 lediga jobb som Socionom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Gryning Sunnerö i Alingsås söker behandlingssekreterare

Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. Grynings HVB Sunnerö öppnade i Alingsås i november 2022. Verksamheten vänder sig till ensamplacerade barn 8 till och med 11 år som har behov av omsorg, behandling och kompletterande utredningar. Vi har verksamhet dygnet runt. Vi söker nu en behandlingssekreterare för en tillsvidareanställning på heltid. Arbetstiden är schemalagd och inkluderar kvälls- och helgarbete. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som behandlingssekreterare medverkar du i behandlingsplanering och utför kvalificerat utredning-och- behandlingsarbete. Du har samtal med familjemedlemmar, dokumenterar, har kontakt med uppdragsgivare och andra viktiga personer i barns nätverk. Då omvårdnad och tillsyn är en del av arbetet är det viktigt att kunna samarbeta, vara lyhörd och flexibel. Att vara ett stöd för barnen i deras dagliga rutiner är även det en väsentlig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen som till exempel socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan motsvarande utbildning. Erfarenhet av arbete med barn och familjer i utsatta livssituationer samt en god kännedom om lagstiftning inom området är meriterande. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och i team, är flexibel och strukturerad. Dokumentation är en viktig del i denna tjänst, goda kunskaper i svenska språket samt erfarenhet av tidigare dokumentationsarbete är därför meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav då resor ingår i arbetet. ÖVRIGT Vi erbjuder • En möjlighet att få vara en del i att tillsammans med andra forma och utveckla en relativt nystartad verksamhet • En kultur som präglas av kunskap, kvalitet och delaktighet • Handledning, kompetensutveckling och olika former av medarbetardialoger • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuer kommer att ske löpande så välkommen med din ansökan redan idag. Innan anställning hos oss görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

16 maj 2024
Sista ansökan:
12 juni 2024
Gryning Sunnerö i Alingsås söker behandlingssekreterare

Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. Grynings HVB Sunnerö öppnade i Alingsås i november 2022. Verksamheten vänder sig till ensamplacerade barn 8 till och med 11 år som har behov av omsorg, behandling och kompletterande utredningar. Vi har verksamhet dygnet runt. Vi söker nu en behandlingssekreterare för en tillsvidareanställning på heltid. Arbetstiden är schemalagd och inkluderar kvälls- och helgarbete. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som behandlingssekreterare medverkar du i behandlingsplanering och utför kvalificerat utredning-och- behandlingsarbete. Du har samtal med familjemedlemmar, dokumenterar, har kontakt med uppdragsgivare och andra viktiga personer i barns nätverk. Då omvårdnad och tillsyn är en del av arbetet är det viktigt att kunna samarbeta, vara lyhörd och flexibel. Att vara ett stöd för barnen i deras dagliga rutiner är även det en väsentlig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen som till exempel socionom, socialpedagog, beteendevetare eller annan motsvarande utbildning. Erfarenhet av arbete med barn och familjer i utsatta livssituationer samt en god kännedom om lagstiftning inom området är meriterande. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och i team, är flexibel och strukturerad. Dokumentation är en viktig del i denna tjänst, goda kunskaper i svenska språket samt erfarenhet av tidigare dokumentationsarbete är därför meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav då resor ingår i arbetet. ÖVRIGT Vi erbjuder • En möjlighet att få vara en del i att tillsammans med andra forma och utveckla en relativt nystartad verksamhet • En kultur som präglas av kunskap, kvalitet och delaktighet • Handledning, kompetensutveckling och olika former av medarbetardialoger • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuer kommer att ske löpande så välkommen med din ansökan redan idag. Innan anställning hos oss görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

16 maj 2024
Sista ansökan:
12 juni 2024
Almia söker socionom för kommande uppdrag i norra Sverige

I skrivande stund söker vi dig som är utbildad socionom för uppdrag framöver. Vi får löpande in uppdrag över hela Sverige. Kontakta gärna oss direkt på [email protected] så berättar vi mer om vad det innebär att arbeta som socionomkonsult. Kvalifikationer Minst 2 års erfarenhet av att arbeta som socionom.  Personliga egenskaper: Du är en engagerad och positiv kollega som bidrar till en bra arbetsmiljö. Du är flexibel, ansvarsfull och ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. För att lyckas i rollen ser vi också att du som person är ödmjuk, prestigelös, lyhörd och trygg i dig själv. Du är också en social person som har goda kunskaper i det svenska språket, tilltalas av utmaningar och nya utvecklingsmöjligheter.  Vi erbjuder dig: Din egen personliga konsultchef Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag Bra betalt och fördelaktiga förmånspaket Stort utrymme och frihet att styra över din tillvaro, bland annat flexibel schemaläggning Ett stort urval av uppdrag Är behjälplig med boende och resor vid uppdrag på annan ort Om Almia Vårdbemanning - Familjära, engagerade, professionella Almia är ett litet, personligt och familjärt bolag som förmedlar vårdjobb över hela Sverige, allt från enstaka arbetspass till uppdrag som sträcker sig över flera år framåt. Vi har ett starkt engagemang för våra anställda och vet att trivsel på arbetsplatsen är en nyckelfaktor för bra resultat. Därför bryr vi oss lite extra om hur du mår och trivs. Hos oss på Almia får du ta del av en kultur med högt i tak där kvalitet och långsiktighet är ledorden i alla våra åtaganden och där varje anställd är unik och får högsta prioritet från oss i form av engagemang, tillhörighet och tillgänglighet. Vi ger dig helt enkelt alla förutsättningar du behöver för att ta hand om andra.  Läs mer om Almia samt se ett urval av våra lediga tjänster på https://almia.se/

16 maj 2024
Sista ansökan:
27 juni 2024
Almia söker socionom för kommande uppdrag i Södra Sverige

I skrivande stund söker vi dig som är utbildad socionom för uppdrag framöver. Vi får löpande in uppdrag över hela Sverige. Kontakta gärna oss direkt på [email protected] så berättar vi mer om vad det innebär att arbeta som socionomkonsult. Kvalifikationer Minst 2 års erfarenhet av att arbeta som socionom.  Personliga egenskaper: Du är en engagerad och positiv kollega som bidrar till en bra arbetsmiljö. Du är flexibel, ansvarsfull och ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. För att lyckas i rollen ser vi också att du som person är ödmjuk, prestigelös, lyhörd och trygg i dig själv. Du är också en social person som har goda kunskaper i det svenska språket, tilltalas av utmaningar och nya utvecklingsmöjligheter.  Vi erbjuder dig: Din egen personliga konsultchef Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag Bra betalt och fördelaktiga förmånspaket Stort utrymme och frihet att styra över din tillvaro, bland annat flexibel schemaläggning Ett stort urval av uppdrag Är behjälplig med boende och resor vid uppdrag på annan ort Om Almia Vårdbemanning - Familjära, engagerade, professionella Almia är ett litet, personligt och familjärt bolag som förmedlar vårdjobb över hela Sverige, allt från enstaka arbetspass till uppdrag som sträcker sig över flera år framåt. Vi har ett starkt engagemang för våra anställda och vet att trivsel på arbetsplatsen är en nyckelfaktor för bra resultat. Därför bryr vi oss lite extra om hur du mår och trivs. Hos oss på Almia får du ta del av en kultur med högt i tak där kvalitet och långsiktighet är ledorden i alla våra åtaganden och där varje anställd är unik och får högsta prioritet från oss i form av engagemang, tillhörighet och tillgänglighet. Vi ger dig helt enkelt alla förutsättningar du behöver för att ta hand om andra.  Läs mer om Almia samt se ett urval av våra lediga tjänster på https://almia.se/

16 maj 2024
Sista ansökan:
27 juni 2024
Driven behandlingssekreterare sökes till SiS Bärby

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Bärby utanför Uppsala tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk och ungdomar med sexuell beteendeproblematik. Arbetsbeskrivning Vi erbjuder en intressant och trevlig arbetsplats med omväxlande och stimulerande arbetsuppgifter. Som behandlingssekreterare på Bärby ansvarar du för att ungdomarna får rätt insatser i enlighet med socialtjänstens uppdrag, upprättar behandlingsplaner och följer upp behandlingsinsatser. Du ansvarar även för att upprätta verkställighetsplaner för ungdomar som verkställer sluten ungdomsvård. Arbetet sker i samverkan med placerande kommuners socialtjänst och institutionens olika expertfunktioner som psykologer, lärare, specialpedagog, sjuksköterskor och behandlingspedagoger. Du kommer att vägleda behandlingspedagoger i deras vardagliga arbete och se till att dokumentation sker i enlighet med riktlinjer. I tjänsten ingår även att göra strukturerade risk- och behovsbedömningar, som utgör underlag för planerandet av insatser. Arbetet är varierande vilket ställer krav på flexibilitet och ansvarstagande. Det innebär i omfattande delar att du är strukturbärare, är noggrann och organiserad. Du förstår värdet och sammanhangen av samarbete, det är naturligt för dig att vägleda och stödja dina arbetskamrater. Du är initiativtagaren som förankrar och genomför efter beslut. Våra värdeord Respekt, Omtanke och Tydlighet genomsyrar vårt uppdrag vilket ställer krav på att ditt förhållningssätt och bemötande uppfyller våra grundläggande värderingar. Kvalifikationer Relevant akademisk utbildning som socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare krävs dokumenterad erfarenhet av självständigt planeringsarbete för att tillsammans med andra yrkesgrupper genomföra planerade insatser. B-körkort är ett krav. Meriterande Erfarenhet från arbete med ungdomar och/eller institutionsvård. Utbildning i MI, KBT, YLS/CMI eller andra risk- och behovsbedömningsinstrument. Möjlighet till utbildning i risk- och behovsbedömningar samt behandlingsprogram ges även inom tjänsten. Som person är du intresserad av att driva och utveckla vård för ungdomar, håller dig informerad om aktuell forskning och klarar komplexa uppdrag. Du skall även kunna hantera stressfyllda situationer, ha modet att sätta gränser och vara konsekvent. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet därför behöver du vara en empatisk person som drivs av en vilja att skapa vårdresultat utöver det vanliga. Att du är en kollega som delar kunskap och bidrar till vi-känslan på SiS är andra egenskaper som gör dig intressant. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tidsbegränsad anställning med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer planeras till v. 24 Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2024-06-06. Vänligen ange ref.nr; 2.9.1-4364-2024 i din ansökan. Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
MST terapeut

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan. ARBETSUPPGIFTER MST är placerat i Barn-och ungdomsavdelningens, Behandlingsenhet Ungdom. MST-teamet i Halmstad består i dagsläget av fyra terapeuter och en teamledare, nu söker vi en ny terapeut då vår kollega skall gå vidare till ett annat MST team. MST har funnits i Halmstad sedan 2003. Teamet är ett av flera MST-team i Sverige och har regelbunden kontakt med MST-nätverket i Sverige. Vi söker en flexibel person med god samarbetsförmåga till vårt team. Detta arbete är för dig som lockas av att jobba familjebehandlande och som ser en utmaning och glädje i att samordna familjer, deras nätverk och övriga samarbetspartners för att hjälpa ungdomen till att fortsatt kunna leva med sin familj i hemmet. Multisystemisk Terapi (MST) är en evidensbaserad öppenvårdsinsats som vänder sig till familjer med barn och ungdomar mellan 12 och 17 år som riskerar att placeras utanför hemmet till följd av allvarliga beteendeproblem som exempelvis kriminalitet, missbruk, skolproblematik och aggressivitet. Som MST-terapeut arbetar du utifrån en systematisk förståelse av de beteenden som den unga personen remitteras för. Vi arbetar med vårdnadshavarna som huvudsakliga samarbetspartners, för att få till förändringar i ungdomens liv, tillsammans med ungdomen. Vi arbetar med hela nätverket och stöttar ungdomen till en positiv förändring på hemmaplan. Utöver familjen är skola, fritidsverksamheter och polis viktiga samarbetspartners i förändringsarbetet. Tillsammans med teamledare och MST-konsulent ansvarar du för att arbetet i familjen sker strukturerat och målinriktat. Du kommer att få en grundutbildning, veckovis handledning och konsultation samt fortlöpande vidareutbildning i Multisystemisk terapi. Som terapeut kommer du att arbeta med ca tre till fem familjer åt gången och får följa dem i deras förändringsarbete. Arbetet är fritt, flexibelt och dynamiskt. Modellen utgör tillsammans med kvalitetssäkring, teamledare och kollegor ett starkt stöd för terapeuten. Arbetet sker till största del i familjernas hem och på tider som passar dem, vilket medför flexibla arbetstider ibland utanför kontorstid. Varje MST-terapeut har beredskap var femte vecka, då är man tillgänglig för rådgivning via telefon till familjerna dygnet runt. Varje vecka följs behandlingen upp och det fortsatta arbetet planeras genom en skriftlig rapport. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller motsvarande. Goda kunskaper i svenska och engelska, både verbalt och i skrift är ett krav, då utbildningen och till viss del handledning ges av den amerikanska MST-organisationen. Som terapeut behöver du kunna arbeta strukturerat och självständigt. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Erfarenhet av familjearbete, kriminalitet och missbruk, multisystemiskt nätverksarbete samt arbete med barn och ungdomar är meriterande. Körkort är ett krav. ÖVRIGT Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

16 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Socialsekreterare - barn och familj vikariat

Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. Vi söker dig, som tillsammans med oss andra inom verksamhetsområde IFO, öppenvården, arbetslivscentrum och boendestöd vill förebygga, möta och tillgodose kommuninvånarnas bedömda behov tidigt. Detta gör vi genom; att alltid tänka individen i fokus; fördela aktuell information och kunskap mellan oss; samordna våra resurser; ta vara på varandras perspektiv och ha ett kritiskt förhållningssätt i syfte att söka hållbara möjligheter. Vi erbjuder en arbetsplats med erfarna och skickliga arbetskamrater och 1:e socialsekreterare, en bra psykosocial arbetsmiljö med gott stöd. Du får en introduktion i våra arbetssätt och de program vi använder men vi förväntar oss att du har tillräcklig erfarenhet för att komma igång i arbete direkt därefter. Rättssäkerhet, lärande och kvalitet är viktiga begrepp hos oss. Den kollegiala andan är hög och alla bidrar med klokskap och ett lösningsfokuserat synsätt. Det här är en arbetsplats där du kommer att trivas om du gillar att arbeta kvalitetsförbättrande, stundtals i högt tempo och med stor variation i arbetsuppgifter. Du får hjälp och stöd att fatta beslut i ditt arbete av dina kollegor och arbetsledare. Torsås kommun ingår i ett samarbete med social jour "Sydostjouren" under obekväma tider och helger. Vi arbetar processorienterat där vi också samverkar med andra professioner. Att arbeta som socialsekreterare inom barn och familj i Torsås kommun är betydelsefullt och mångfacetterat, vi jobbar utifrån den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och strävar efter lösningarna för varje individ i dialog med den enskilde och dennes anhöriga. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter i samhället och deras trygga och goda levnadsvillkor ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som redan har så mycket kunskap och erfarenhet så att du klarar att arbeta självständigt med förhandsbedömning, utreda, bedöma och besluta om barn och ungas och deras föräldrars behov av hjälp, stöd och insatser och att följa upp beslutade insatser. Även hembesök, skyddsbedömningar och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter förekommer. En viktig del i arbetet är samverkan med det nätverk som finns runt barnet/ungdomen men också samverkan med kollegor och andra intressenter internt och externt. Arbetet kräver att du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra samt att du kan strukturera upp ditt arbete genom att planera, organisera och prioritera väl. KVALIFIKATIONER Du är utbildad socionom och har erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning som socialsekreterare inom barn och familj. Det är meriterande om du har tillgodosett dig med kunskap och erfarenhet inom minst några av följande områden i närtid: BBIC, våld i nära relationer/våldsutsatta barn, LVU, familjerätt, systematiskt kvalitetsarbete eller att utreda familjehem/kontaktpersoner/familjer samt att dokumentera i Lifecares IFO-modul. För att nå fram och för att motivera till en förändring är det viktigt att du som person har lätt för att skapa förtroende och har förmåga att skapa goda relationer. Du är trygg i dig själv och i uppdraget, vilket gör att du också kan förhålla dig professionell även i mer utmanande situationer. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Erfarenhet av myndighetshandläggning är önskvärt. B-körkort krävs Vi kommer att påbörja intervjuer under ansökningstiden. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Socialsekreterare, barn och unga till en kommun i Norrbottens län!

Vi söker Nu efter en erfaren socialsekreterare inom området barn och unga till ett konsultuppdrag i en kommun i Norrbottens län! Uppdraget är i en relativt närliggande kommun till Gällivare. Uppdraget startar så snart som möjligt och pågår under hösten. Heltidsuppdrag. Vi söker dig som har en socionomexamen och som har minst 5 års erfarenhet som socialsekreterare på barn och ungdom. Du ska kunna självständigt handlägga enligt SoL och LVU och vid behov kunna driva ärenden i förvaltningsrätt. Du är flexibel och har möjlighet att resa i tjänsten. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen i så stor utsträckning som möjligt. B-körkort är ett krav i tjänsten.  Är du inom området, tillgänglig omgående och har möjlighet att arbeta under hela perioden? Ansök uppdraget redan idag! Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för en socialsekreterare inom kompetensområdet barn och unga, vilket primärt rör utredningar och beslut om insatser, samt uppföljningar. Du kommer även vid behov att driva ärenden i förvaltningsrätt. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse.

16 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Samordnare/behandlare till Magelungens verksamhet i Solna

Magelungen Utveckling är ett medarbetarägt aktiebolag som erbjuder kvalificerat behandlings- och förändringsarbete för barn, ungdomar, unga vuxna och deras familjer. Magelungen bedriver behandling samt resursskolor på grundskole- och gymnasienivå. Målsättningen är att i verksamheterna skapa ett sammanhang som är hanterbart, meningsfullt och begripligt. I alla verksamheter är forskning och utvärdering en integrerad del.Om Magelungens verksamhet i Solna På Magelungens verksamhet i Solna erbjuder vi strukturerad öppenvård i kombination med skola (Heldag), hemmasittarprogram (HSP) och resursskola. De ungdomar vi möter har ofta sociala, psykosociala eller neuropsykiatriska svårigheter och många gånger har de en lång tid av skolfrånvaro bakom sig. För att hjälpa dessa ungdomar till en fungerande skolgång arbetar vi med småskalighet, hög personaltäthet, förstärkt socialt stöd och individuellt utformade upplägg, utifrån varje ungdoms förutsättningar och behov. Vår resursskola vänder sig till ungdomar i åk 7–9 som är i behov av omfattande särskilt stöd.  Vi har en systemisk och salutogen grundsyn där fokus är att arbeta med helhet och bygga på det som fungerar. Vårt mål är att erbjuda ett sammanhang där alla ungdomar kan få en chans att lyckas utifrån sina förutsättningar.  Om tjänsten  Som behandlare/samordnare hos oss är du en del av både vår resursskola och vår behandlingsverksamhet. Verksamheten genomsyras av ett prestigelöst samarbete mellan olika professioner.  Vi erbjuder ett mindre sammanhang med anpassad undervisning. En viktig del i vårt dagliga arbete är att stärka ungdomarna genom att fokusera på deras resurser och kompetens, för att tillsammans jobba mot ungdomarnas egna mål. I tjänsten ingår både att vara socionom i resursskolan vilket bland annat innebär att stödja/jobba med eleverna enskilt eller i klassrummet under hela skoldagen samt att planera och genomföra behandlingsinsatser med ungdomar och deras familjer och samordna insatser med våra uppdragsgivare.  Kvalifikationer  Hos Magelungen finns goda möjligheter att utvecklas, att vara med och utveckla samt att arbeta i en stimulerande miljö. Du ska vara lösningsorienterad och ha erfarenhet av att arbeta med behandling. Du ska uppskatta att arbeta med både ungdomar, familjer och professionella och ser betydelsen av att ha ett nära samarbete med föräldrar och ungdomens nätverk. Du ska ha en god förståelse mellan teori och praktik och ha förmåga till självständigt arbete. Vi vill att du delar våra tankar om ett systemiskt och salutogent förhållningssätt där ett respektfullt bemötande, stärkande av resurser och kompetens hos dem vi möter är huvudfokus. Då vi möter familjer med en komplex problematik ställer det också krav på att du som person har god självkännedom och har ett öppet, utforskande och nyfiket förhållningssätt. Behandlingsinsatsen sker i samverkan med många olika aktörer varför du också bör ha en god förmåga till samarbete. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som är utbildad socionom, beteendevetare eller likvärdig utbildning med erfarenhet av behandling. Vidareutbildning inom eller erfarenheter av systemteori, KBT eller annan liknande utbildning är meriterande.   Anställningsform  Tjänsten är ett vikariat på heltid under 1 år. Start i augusti Ansökan  För mer information om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta behandlingschef Hasse Lindblom. Utdrag ur belastningsregistret (misstanke och brott) kommer att efterfrågas - blankett. Ansök i god tid, Handläggningstiden kan vara upp till två veckor från det att Polismyndigheten har tagit emot en fullständig ansökan tills utdraget skickas. Handläggningstiden kan variera beroende på hur många som begär utdrag.    Urval och intervjuer kommer att ske löpande, vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.  Varmt välkommen med din ansökan!    Vi undanbeder oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och tjänster.

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Socialsekreterare till beroende unga vuxna

Beroende unga vuxna På beroende unga vuxna blir du en del av en erfaren arbetsgrupp som arbetar tätt tillsammans. Vi trivs med varandra och vårt arbete. Vi har ett utarbetat arbetssätt som präglar vår handläggning och vi har regelbundet metodstöd i syfte att se över och utveckla verksamheten. Låter det intressant? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten redan idag! Beroende unga vuxna är en arbetsgrupp inom avdelning vuxen som är organiserad tillsammans med beroendeenhet 2 och avhopparenheten och delar chef med dom. Här arbetar vi med målgruppen unga med beroende i åldersgruppen 18-25 år. Arbetsgruppen består av sex socialsekreterare och en teamledare. Vi arbetar enligt SoL (socialtjänstlag), LVM (lag om vård av missbrukare i vissa fall) och LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). Ditt uppdrag Myndighetsutövning med målgruppen unga med beroende. Vi utreder med stöd av ASI (Addiction Severity Index) och använder även ASI till att följa upp och utvärdera våra insatser. Här arbetar vi med hela kedjan från att utreda enskilda individers behov av insatser utifrån gällande lagstiftning till att motivera, bedöma, besluta om samt följa upp insatser. Vi samverkar med exempelvis polis, region och kriminalvård, samt med andra aktörer inom kommunen. MI-anda och vuxenperspektiv präglar vårt arbetssätt. Din bakgrund Vi söker dig som har socionomutbildning och erfarenhet av myndighetsutövning med målgruppen unga med beroende. Vi ser gärna att du har utbildning och kunskaper inom ASI, MI (motiverande samtal) och ÅP (återfallsprevention). Har du erfarenhet av arbete med unga med beroende ses det som meriterande. Du behöver ha god svenska i både tal och skrift. Arbetet kräver att du har B-körkort. Som person är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Jobbet passar dig som samarbetar och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Lisa Viksten, enhetschef, 018-727 15 56. Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

16 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024