Civilingenjör, elkraft

Sök bland 42 lediga jobb som Civilingenjör, elkraft och börja ditt nya yrkesliv idag!

Elberedskapsspecialist med inriktning mot civilplikt

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Samhällets ökande behov av el, klimatförändringar och en ökad säkerhetspolitisk hotbild gör att elförsörjningen behöver öka sina ansträngningar att hantera allvarliga störningar och hot. Vi söker nu en Elberedskapsspecialist som kommer att bidra till att stärka elförsörjningens beredskap för extrema händelser som kan innebära svåra påfrestningar på samhället. Det kan vara stormar och bränder, dammhaverier, terrorhandlingar och ytterst krig. Om tjänsten Vår uppgift är att stärka Sveriges elberedskap. Vi erbjuder varierande arbetsuppgifter som till exempel samverkan med andra myndigheter och branschaktörer, utredningar, framtagande av regelverk och vägledningar. Bland uppgifterna finns även att vi vägleder aktörerna, genomför utbildningar och övningar, handlägger elberedskapsärenden samt genomför elberedskapsåtgärder för en ökad robusthet och god reparationsberedskap. Regeringen har beslutat om en återaktivering av civilplikten för elförsörjningen. Även detta är en uppgift vi ansvarar för. Vi behöver dig för att leda arbetet med återaktiveringen av civilplikten. Du kommer att tillhöra enheten Elberedskap och Dammsäkerhet som består av cirka 18 personer. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifter. I rollen kan resor förekomma. Dina arbetsuppgifter I rollen som Elberedskapsspecialist med inriktning mot civilplikt kommer du att: • Leda och fördela arbetet inom projekt eller utredningar och driva samt följa upp att de uppsatta leveransmålen nås inom ramen för avsatta resurser, i synnerhet leda och driva regeringsuppdraget om implementeringen av återinförandet av civilplikt inom elförsörjningen • Representera Svenska kraftnät i olika nätverk, särskilt för implementeringen av återinförandet av civilplikt inom elförsörjningen, för samverkan, samordning och ledning samt ansvara för myndighetskontakter och samverkan med andra aktörer inom elförsörjningen • Du bidrar med handläggning, utredningar, föredragningar och andra uppgifter kopplat till enhetens uppdrag, exempelvis framtagande av remissvar, beslut och stöd till beslutsfattare Arbetet innebär ett nära samarbete med kollegor inom enheten, på andra enheter inom avdelningen samt hela Svenska kraftnät. I rollen har du många kontakter inom olika områden med andra myndigheter och elförsörjningens aktörer.   Om dig Planerar och följer upp arbetet för implementeringen av civilplikten. Säkerställa att arbetet utförs inom de ramar som exempelvis regelverken anger. Skapar en struktur för deltagarna och för sig själv så att det finns goda förutsättningar att planera och genomföra uppgifterna. Tar initiativ till möten. Förankra resursbehov inom organisationen. Bedriver arbetet i nära samverkan med andra myndigheter och andra delar av organisationen. Lyhörd för andras förutsättningar. Sätter laget före jaget. Säkerställer framdrift i projektet. Har förståelse för att arbetet kräver många olika kompetenser och att deras behov/förutsättningar behöver beaktas. Löser uppgiften inom ramen för de ramar som regelverken anger. Använder bl.a. sin relationsskapande för att hitta lösningar på de problem som uppstår. Fastnar inte i problem utan har fokus på vad som behöver lösas ut för att nå målet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper Skallkrav: Vi söker dig som har en relevant universitets- eller högskoleutbildning och/eller relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vidare har du: • Minst 5 års erfarenhet inom beredskaps- eller totalförsvarsfrågor • god förmåga att leda uppdrag och/eller projekt • erfarenhet av att leda regeringsuppdrag • god erfarenhet av myndighetssamverkan • erfarenhet av analys och processkartläggning • god kunskap om och erfarenhet från arbete med regelverken för civilplikt • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska Det är meriterande om du har: • projektledarcertifiering • erfarenhet av att utbildning, övning eller personalförsörjningsfrågor • B-körkort. • Erfarenhet från regeringskansliet eller från myndighet Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % när verksamheten tillåter • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 2024-05-31, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning Kontakta gärna Elberedskapsspecialist Anette Engström, tel. 010-475 88 02 alternativt rekryterande Enhetschef Elberedskap och Dammsäkerhet Ann-Sofie Fahlgren, tel. 010-475 99 47 eller ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén, tel. 010-475 80 07.  Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].  Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

17 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Elkraftskonsult till AFRY Distribution

Företagsbeskrivning AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle. Jobbeskrivning AFRY har i många år framgångsrikt stöttat energiproducenter och distributörer. Energimarknaden har just nu sin största tillväxt sedan Sverige blev elektrifierat och behovet av investeringar i distributions- och transmissionsnäten är enorma de kommande åren. På AFRY Distribution är vi i dagsläget cirka 50 konsulter som är med och bygger ut och utvecklar framtidens elnät och vi behöver bli fler! Våra uppdrag kan innefatta alltifrån förstudier, planering och projektering till färdiga anläggningsändringar. Projekten kan ske både i AFRYs regi samt som inhyrd resurs ute hos kund. Vi utför projekt av olika storleksgrad som sträcker sig från underhåll, ombyggnation, nyanslutningar eller reinvesteringar. Vi har med andra ord en bred kompetens som ger oss möjlighet att hjälpa både våra kunder och varandra att utvecklas! På AFRY får du möjlighet att utvecklas i rollen som Elkraftskonsult och du kommer ha ett nära samarbete med härliga och kompetenta kollegor och du kommer jobba tätt tillsammans med branschens viktigaste kunder. Du kommer bland annat ha möjlighet att jobba med projektering, beredning och konstruktion men även med elkvalitetsutredning, anslutning av vind och solcellsparker, projekt- och byggledning samt uppdragsledning. Är du intresserad av ledarskap så ser vi gärna att du axlar rollen som mentor för juniora kollegor. Möjliga stationeringsorter är Stockholm, Uppsala, Bollnäs, Östersund, Umeå, Skellefteå, Visby, Halmstad, Malmö, Göteborg, Trollhättan, Norrköping, Linköping, Oskarshamn, Kalmar, Växjö, Hässleholm, Karlskrona, Värnamo, Karlshamn. Kravspecifikation Personliga egenskaper är något som vi värderar högt, och för att du ska trivas i rollen - och på AFRY - ser vi att du känner igen dig i våra värdeord BRAVE, DEVOTED, TEAM PLAYERS. Som person är du flexibel, driven och engagerad. Du har förmågan att arbeta med flera projekt samtidigt och är både strukturerad och analytisk. Vidare är du en prestigelös lagspelare med ett genuint intresse av att bygga och bibehålla goda relationer internt så väl som externt, med ett kundorienterat mindset. För att lyckas i rollen: Har du relevant teknisk utbildning på gymnasie- eller högskolenivå med inriktning mot elkraft/el eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Har du minst 3 års kompetens och erfarenhet inom beredning, projektering och projektledning av elnätet. Har du erfarenhet av rollen som konsult. Talar och skriver du obehindrat på både svenska och engelska då båda språken frekvent används både inom AFRY och hos våra kunder. Om rekryteringsprocessen Om du går vidare i denna rekryteringsprocess kommer vi att använda oss av tester som ett steg i att identifiera din potential. Det vill säga hur väl du matchar de delar av kravprofilen som handlar om personliga egenskaper och problemlösningsförmåga. Testerna hjälper oss också att säkerställa en mer träffsäker och rättvis rekryteringsprocess. Eftersom tjänsten verkar inom säkerhetsklassade områden kommer du att genomgå drogtester och säkerhetsprövningar innan anställning kan påbörjas. Ytterligare information Vi ser det som naturligt och viktigt att våra medarbetare under hela sin karriär utvecklas och breddas i sin kompetens för att hela tiden stimuleras till att nå sin fulla potential. Vi vill vara din ideala arbetsgivare, oavsett fas i livet, och vi förstår vikten av en balans mellan privatliv och arbete. AFRY är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer och hos oss är du med och utvecklar innovativa och hållbara lösningar inom infrastruktur, energi och industri. Vi erbjuder en arbetsplats med framåtanda och trygghet genom kollektivavtal och personalförmåner som flextid och utfyllnad av lön vid föräldraledighet med mera för samtliga av våra medarbetare. Det våra anställda uppskattar mest bland våra förmåner är erbjudandet inom friskvård och personalföreningen Club AFRY. Genom Club AFRY erbjuder vi en stor variation av intressanta fritidsaktiviteter och möjligheten att ha roligt med kollegor även utanför jobbet inom exempelvis kultur- och sportevenemang, bokklubb, kör, stuguthyrning och sportaktiviteter. Har vi fångat ditt intresse? Hoppas det! Välkommen med din ansökan, sista ansökningsdag är 2024-07-07. Kontaktperson för frågor: Group Manager Johan Örjegård [email protected] Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen

17 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
Lead Electrical Engineer

"Founded in 1927, the Volvo Group is committed to driving prosperity and shaping the future landscape through sustainable transport, mobility, and infrastructure solutions. By offering trucks, buses, construction equipment, power solutions for marine and industrial applications, financing and services that increase our customers’ uptime and productivity. Electromobility is changing the automotive world, and we are now looking for you who want to be part of this change happening in our industry! The Electromobility organization is responsible for the complete development lifecycle of our electric powertrains – from advanced engineering through product development into the maintenance phase. Together we drive the transition from conventional powertrains to electromobility based on cutting-edge engineering, state-of-the-art research, and well-proven technology within the Volvo Group.  About the role: As a Lead Electrical Engineer, you will play a key role in developing electrical hardware and electric motor drive systems. Collaborating in a dynamic environment, you'll work with skilled engineers and engage with internal and external partners. Bring your visionary thinking, enthusiasm, strong knowledge, effective communication skills to this role, and contributing to the development of different generation technologies in a team environment. Your major responsibilities are the following: •    Supporting product owner within different projects in technical and process tasks. •    Providing Volvo Group with support and expertise within the competence area. •    Contributing to development work with suppliers and technology partners. •    Leading process planning with a strategic approach. •    Participating and providing process and technical results in product development projects. •    Evaluating technical solution and preparing technical requirement and documents. •    Collaborating and conducting test plan, time plan and supporting engineers within the team. •    Work cross functional with both internal and external suppliers. •    Coordinating cross-functional team to accomplish technical and process tasks. To succeed in this role, it is essential to possess the following qualifications: •    Master's degree (M.Sc.) or higher in Power Electronics Engineering, Electrical Engineering, Mechatronics Engineering, Automotive Engineering. •    A minimum of 8 years of experience in automotive product development. •    Proficiency in electric product development and design, particularly in electric motor drives and inverters. •    Knowledge of power electronics, electric drive system and Inverter. •    Proven expertise in developing technical requirements in collaboration with suppliers. •    Familiarity with automotive standards, requirements management tools, and process tools. •    Strong collaboration skills, with a willingness to engage in task development with colleagues. •    Familiarity with simulation tools. •    Fluency in spoken and written English. The position title can be customized based on the candidate’s personal competences.  More information You will be working within Electric Motor Drive team (in Electromobility Department) which is managed by Emad Samadaei, Group Manager Electric Motor Drive. Kindly note that due to GDPR, we will not accept applications via mail. Please use our career site! We are looking forward your application, no later than May 13th, 2024. Applying to this job offers you the opportunity to join Volvo Group. Every day, across the globe, our trucks, buses, engines, construction equipment, financial services, and solutions make modern life possible. We are almost 100,000 people empowered to shape the future landscape of efficient, safe and sustainable transport solutions. Fulfilling our mission creates countless career opportunities for talents with sharp minds and passion across the group’s leading brands and entities.  Group Trucks Technology are seeking talents to help design sustainable transportation solutions for the future. As part of our team, you’ll help us by engineering exciting next-gen technologies and contribute to projects that determine new, sustainable solutions. Bring your love of developing systems, working collaboratively, and your advanced skills to a place where you can make an impact. Join our design shift that leaves society in good shape for the next generation.

16 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Lead Engineer AC- stationer

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Lead engineer AC-stationer erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige. Om tjänsten Enheten Lead Engineer Stationer är nybildad och kommer att ansvara för att leda, följa upp och prioritera tekniska frågor som berör AC-stationsprojekt.  Det kommer att finnas möjlighet att få vara med och utveckla den nya enheten och dess arbetssätt från grunden och få jobba med våra mest komplexa projekt. I rollen som Lead engineer AC-stationer ansvarar du för att leda, följa upp och prioritera tekniska frågor som berör AC-stationsprojekt. Lead engineer bevakar leverantörens totala tekniska åtagande och framdrift enligt kontrakt.  Vidare ska Lead engineer säkerställa att leverantören följer Svenska kraftnäts standardkonstruktion och därigenom tillse att produktkvaliteten upprätthålls i respektive projekt.  Detta görs tillsammans med berörda teknikspecialister som deltar i projekten. Lead engineer kommer även bidra med mentorskap och vägledning i tekniska frågor till projektteam och enskilda individer. Lead Engineer bidrar till att det sker en uppdatering av standardkonstruktion baserat på de eventuella fel och brister som upptäcks och rapporteras i vårt system för erfarenhetsåterföring. Uppdatering av standarskonstruktionen görs av den enhet som äger standardkonstruktionen tillsammans med respektive leverantör. För att åstadkomma ovanstående krävs en mycket god teknisk kompetens för hur en AC-station byggs upp, ledaregenskaper samt god känsla för tekniskt beslutsfattande/ avvägningar och dess kommersiella konsekvenser. Du kommer att ha en viktig roll i interaktionen med olika intressenter såsom entreprenörer, projektledare samt Svenska kraftnäts teknikspecialister. Arbetet utförs självständigt men i nära samarbete med andra, där du bär ett stort ansvar för att hantera ledande tekniska aspekter i alla dina projekt. Du tillhör enheten Lead Engineer Stationer som ingår i avdelningen Stationsteknik. Målet är att enheten kommer att bestå av sex medarbetare i slutet av 2024. Som anställd på enheten kommer man att ha ett mycket brett kontaktnät såväl inom som utanför Svenska kraftnät. Samarbete med projektledare, inköp, teknikspecialister, entreprenörer och leverantörer. Om dig Du är samarbetsorienterad med god vana av att samverka med aktörer både internt och externt inom branschen. Du har en stark förmåga att skapa goda relationer och att bygga effektiva team samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt, hänsynsfullt och tydligt sätt. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningar är tydliga för berörda parter. Vi söker en resultatorienterad och stabil ledare som har mod att driva igenom förändringar då avdelningen står inför ett fortsatt viktigt utvecklingsarbete.  Vi söker dig som är lösningsorienterad med förmågan att kunna ta ett övergripande ansvar och vara trygg i att fatta välgrundade beslut.  Besluten ska ta hänsyn till både kvalitet samt kommersiella avvägningar och dess konsekvenser. Vidare har du god förmåga att leda och coacha andra tekniska resurser samt värdesätter att arbeta mot tydliga mål för att skapa ett gott resultat.   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig med civil- eller högskoleingenjörsexamen inom relevant område, som till exempel elkraft eller energisystem. Alternativt har motsvarande kompetens förvärvats genom annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.   Vidare har du: • Mycket god teknisk kompetens för hur en AC-station (70-400kV) byggs upp • God förståelse för kommersiella avvägningar och dess konsekvenser • Minst åtta års erfarenhet från att ha arbetat med AC-stationsprojekt för spänningsnivån 70-400 kV, alternativt HVDC-/FACTS-projekt. Du ska ha jobbat som teknikresurs inom ett specifikt område som till exempel primär- eller sekundäranläggning, alternativt som teknisk projektledare inom samma teknikområden eller motsvarande. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Din ansökan ska skrivas på svenska. • B-körkort.   Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av tidigare chefsroll • Erfarenhet av projektledarroll • God kunskap om Svenska kraftnäts tekniska riktlinjer   Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Sollefteå eller Västerås • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor inrikes och utrikes förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 30 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan • Tjänsten är en tillsvidareanställning   Kontakta gärna rekryterande chef Michael Jarl, tel. nr. 010- 475 8376 alternativt ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel. nr. 010-489 2055. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].   Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Beredare till NEKTAB!

Besitter du ett genuint intresse för teknik och söker en arbetsplats där kollegornas välmående är i fokus? Då har du hittat rätt! Vi söker just nu erfarna beredare till Nektab! Har du tidigare erfarenheter antingen från studier eller från tidigare arbetsplatser, ges nu möjligheten för dig att utvecklas ytterligare! Information om tjänsten Professionals Nord söker för NEKTABs räkning beredare till Trollhättan, Skövde och Mariestad. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning, vilket innebär att du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos NEKTAB. NEKTAB är ett företag i tillväxt. De söker ständigt efter nya talanger som vill vara med och driva utvecklingen av ett hållbart samhälle där de ser nyttan att utveckla sina anställda. Under ditt konsultuppdrag kommer du att samarbeta tätt med kollegor och chefer på NEKTAB. Detta för att du ska få bästa möjliga förutsättning i rollen där din kompetens värdesätts högt ute på ditt uppdrag! Du erbjuds • En utvecklande roll, där du bidrar till fortsatt framgång och utveckling inom elkraftssektorn • En plats på ett bolag där kompetensutveckling ligger varmt om hjärtat • Möjlighet till ett avstamp i karriären eller ett skifte Arbetsuppgifter Som beredare kommer du snabbt kliva in och ta ansvar i dina projekt samt driva dem framåt. Dagligen för du kontakt med dina beredar- och projektledarkollegor och ser till att dina delar av projektet ligger i fas där du följer upp det du åtar dig.  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innefatta: • Ta fram materialsammanställningar, arbetsinstruktioner, konstruktioner och tillståndsansökningar • Ansvara över kontakten med markägare och myndigheter • Hantera markvärderingar samt utföra nätberäkningar • Ta fram kostnadskalkyler, materiallistor och bygghandlingar Vi söker dig som: Har några års erfarenhet av att jobba med liknande arbetsuppgifter eller i rollen som beredare. Du har god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga i både svenska och engelska. Det är viktigt att du tar för vana i det dagliga arbetet att våga fatta beslut, agera effektivt och med kvalité. Detta i kombination med god samarbetsförmåga samt planerings- och struktureringsförmåga.  Dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos NEKTAB. Du har ett genuint tekniskt intresse där du gärna ser dig själv utvecklas ytterligare inom elkraft och hållbarhet. I dina arbetssätt är du prestigelös, nyfiken och handelskraftig. Du ges hos Nektab en möjlighet där du får både bidra med din befintliga kompetens samt utvecklas ytterligare!  START: Enligt överenskommelse OMFATTNING: Heltid STAD: Trollhättan, Skövde och Mariestad URVAL: Sker löpande KONTAKT: Sofie Jonsson Sök tjänsten nedan genom att fylla i din information samt bifoga relevanta dokument så som certifikat, kursintyg med mera. Logga gärna vidare in på "Mina sidor" efter att du bekräftat ditt konto, här kan du skapa din kandidatprofil vilket utökar din chans till drömjobbet! Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med andra kandidater innan annonsen stängs ned. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail med har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Beredare till NEKTAB!

Besitter du ett genuint intresse för teknik och söker en arbetsplats där kollegornas välmående är i fokus? Då har du hittat rätt! Vi söker just nu erfarna beredare till Nektab! Har du tidigare erfarenheter antingen från studier eller från tidigare arbetsplatser, ges nu möjligheten för dig att utvecklas ytterligare! Information om tjänsten Professionals Nord söker för NEKTABs räkning beredare till Trollhättan, Skövde och Mariestad. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning, vilket innebär att du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos NEKTAB. NEKTAB är ett företag i tillväxt. De söker ständigt efter nya talanger som vill vara med och driva utvecklingen av ett hållbart samhälle där de ser nyttan att utveckla sina anställda. Under ditt konsultuppdrag kommer du att samarbeta tätt med kollegor och chefer på NEKTAB. Detta för att du ska få bästa möjliga förutsättning i rollen där din kompetens värdesätts högt ute på ditt uppdrag! Du erbjuds • En utvecklande roll, där du bidrar till fortsatt framgång och utveckling inom elkraftssektorn • En plats på ett bolag där kompetensutveckling ligger varmt om hjärtat • Möjlighet till ett avstamp i karriären eller ett skifte Arbetsuppgifter Som beredare kommer du snabbt kliva in och ta ansvar i dina projekt samt driva dem framåt. Dagligen för du kontakt med dina beredar- och projektledarkollegor och ser till att dina delar av projektet ligger i fas där du följer upp det du åtar dig.  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innefatta: • Ta fram materialsammanställningar, arbetsinstruktioner, konstruktioner och tillståndsansökningar • Ansvara över kontakten med markägare och myndigheter • Hantera markvärderingar samt utföra nätberäkningar • Ta fram kostnadskalkyler, materiallistor och bygghandlingar Vi söker dig som: Har några års erfarenhet av att jobba med liknande arbetsuppgifter eller i rollen som beredare. Du har god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga i både svenska och engelska. Det är viktigt att du tar för vana i det dagliga arbetet att våga fatta beslut, agera effektivt och med kvalité. Detta i kombination med god samarbetsförmåga samt planerings- och struktureringsförmåga.  Dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos NEKTAB. Du har ett genuint tekniskt intresse där du gärna ser dig själv utvecklas ytterligare inom elkraft och hållbarhet. I dina arbetssätt är du prestigelös, nyfiken och handelskraftig. Du ges hos Nektab en möjlighet där du får både bidra med din befintliga kompetens samt utvecklas ytterligare!  START: Enligt överenskommelse OMFATTNING: Heltid STAD: Trollhättan, Skövde och Mariestad URVAL: Sker löpande KONTAKT: Sofie Jonsson Sök tjänsten nedan genom att fylla i din information samt bifoga relevanta dokument så som certifikat, kursintyg med mera. Logga gärna vidare in på "Mina sidor" efter att du bekräftat ditt konto, här kan du skapa din kandidatprofil vilket utökar din chans till drömjobbet! Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med andra kandidater innan annonsen stängs ned. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail med har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

16 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Cable harness design engineer in e-Mobility

Scania is undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. Autonomous vehicles, connectivity and electromotive challenge Scania's Research and Development organisation in a new way and therefore we are facing an exciting transformation towards a flow driven, scaled agile, process as well as new technical challenges. About us Are you looking for a job where you can work with complex problems and future-proof a more than 125 year old company? Your search is over! Our department In this role, you'll be part of Scania's e-Mobility team. We're a rapidly growing organization where you'll have excellent opportunities to grow both personally and professionally. You'll also have the chance to make a significant impact on how we work in the new agile landscape and be part of Scania's electrification journey. Our team We are a design group working with cable harness for e-Mobility, divided into two agile teams. We take great pride in what we do and always strive to deliver the best possible quality. Even though we are in two teams, all of us are co-located and enjoy working and hanging out together, we have high team spirit and a cheerful attitude! Collaboration is key in this role, as we work cross-functionally with various groups such as system and component owners, purchasers, manufacturing engineers, adjacent installation design teams, suppliers and project managers. Me as a manager: I want to empower the teams I work with so they can perform at the best possible level. I want to have technical discussions in the working team in order to find the best solution, and to achieve that it’s important to build trust between all group members. I believe that a team that comes together and enjoys each other's company can create great value at work, and this shapes how I lead the team in the daily work. Your assignment In this role, you will contribute to the development of our future trucks, improve our existing products, and fulfill customer requests for enhancements. You will be involved in all stages of product development, from concept to implementation and product management. Working on multiple projects simultaneously, you will oversee the lifecycle of your systems or design areas. Utilizing the Saber tool, you will actively participate in daily work planning and seek opportunities for improvement to deliver high-quality work efficiently. You will be part of an agile team working with the 24V systems required for e-mobility. The agile team consists of one product owner, one scrum master, four 3D designers and three schematic designers (2D). Together, we aim to provide innovative solutions and the highest quality products to our customers. Who are you? We believe that you have: A university degree in electrical engineering or mechanical engineering Knowledge of electrical design and schematics Experience with cable harness design Understanding of product development process and product documentation A sense of ownership of your work and autonomy when planning your tasks and tackling challenges Experience of working with problems on both long term (strategic) and short term (tactical) Proficiency in electrical circuit diagram design programs, especially Saber or Capital Strong collaboration and teamwork skills are essential. As the automotive industry evolves, we value a creative mindset and a passion for innovation. If you don't meet 100% of the criteria but are still interested, don't hesitate to reach out or apply anyway! Examples of tasks: Take charge of electrical design, establishing requirements and ensuring quality assurance for 24V cable harness solutions in fully electric trucks within your assigned electrical systems Communicate technical information clearly and effectively to internal and external customers Continuously enhance work methods, processes, and procedures for cable harness designers through improvement initiatives We offer In addition to career and development opportunities, we can offer you other benefits such as free training at Scania's own health center Gröndal, or a wellness allowance. You will also be offered performance bonuses, an occupational pension, flexible working hours, the opportunity to lease a car through the company, and much more. Scania also organizes several events throughout the year where family and friends are always welcome. If you live in Stockholm, we also offer a direct bus service between Stockholm and Södertälje with Scania Jobexpress or to sit in your modern officespace near Sergels torg in Stockholm City. At Scania we aso allow working from inside the European Union for a period every year so you dont need to be in the office every work hours! If you would like to learn more about the position or group, please don't hesitate to contact: Mårten Kreiss Amberg, Group Manager EVECB, [email protected]. Your application should include a CV, personal letter and education certificate. Ongoing selection and competency-based interviews will take place during the application period, the position may therefore be filled before the end of the application period. We use logic and personality tests in our selection process and a background check may be conducted for this position. We are looking forward to reading your application! Scania is a world-leading supplier of transport solutions. Together with our partners and customers, we drive the change towards a sustainable transport system. Scania was founded in 1891 and is now active in more than 100 countries and has approximately 57,000 employees. Research and development is primarily concentrated in Sweden. Production takes place in Europe and Latin America with regional product centers in Africa, Asia and Eurasia. Scania is part of the TRATON GROUP. For more information visit: www.scania.com

15 maj 2024
Sista ansökan:
28 juni 2024
Junior elkraftsingenjör till AFRYs talangprogram!

Har eller tar du examen juni 2024 inom elkraft och vill kickstarta din karriär hos en av Sveriges bästa arbetsgivare? Nu har du chansen att jobba med spännande projekt kombinerat med att vara en del av vårt talangprogram framtaget för din personliga utveckling! Sök tjänsten som elkraftsingenjör till AFRY redan idag! Om AFRY AFRY är ett internationellt teknikkonsultbolag och är rankat som en av Sveriges mest populära arbetsgivare bland ingenjörer. AFRY har över 19 000 medarbetare och kontor i 50 länder. De är experter inom områdena infrastruktur, industri och energi. De arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer där de har en uttalad strategi inom just hållbarhet och grön omställning. Att vara en lagspelare, visa nyfikenhet och våga vara modig representerar bolagets anställda. Här trivs du som vill vara med och skapa, bidra och bygga ett smartare samhälle. Här är det en självklarhet att du från och med din första arbetsdag kommer att bli omhändertagen och stöttad på din resa mot att bli ditt bästa jag. Det som krävs av dig är driv och engagemang! Om rollen som elkraftsingenjör Som junior elkraftsingenjör kommer du att vara en del i AFRYs specialistgrupp inom elkraft som jobbar med projekt mot tung industri. Det kan exempelvis vara inom nätbolag, sjukhus eller dylikt. Tillsammans med erfarna kollegor kommer du få varierande arbetsuppgifter för att matcha dina intressen, kunskaper och kompetenser. Det kan exempelvis vara projektering, rapportskrivning, beräkningar, konstruktion, utredningar samt andra uppgifter inom generella krafttjänster som avdelningen erbjuder ut mot sina kunder. Arbetet sker till största del på kontoret men är även en del ute hos slutkund för att säkerställa god kvalitet på arbetet. Inledningsvis får du en gedigen introduktion av arbetsuppgifter samt en mentor nära till hands som finns där för dig. Detta är ett perfekt tillfälle för dig som vill utvecklas inom elkraft och som på sikt vill växa in i rollen för att utvecklas till en självgående elkraftsingenjör. Vår kunds projektportfölj innehåller en stor bredd inom både generella elkraftstjänster samt mer komplexa specialistlösningar, vilket innebär att det finns många olika vägar för dig att gå beroende på intresse och behov. Du som söker ska ha För att axla rollen som elkraftsingenjör kommer du in som nyexaminerad med en ödmjukhet och nyfikenhet till att lära dig nytt samt ta dig an nya utmaningar. Skallkrav •Har en högskole- eller civilingenjörsexamen inom elkraft. Alternativt YH-utbildning specifikt mot elkraft. •Har kunskap inom CAD. •Flytande svenska och engelska, tal och skrift. •Kunskap om nätberäkningar. •B-körkort. Meriterande •Har kunskap inom CAD-programmen elMaster eller elproCad. Talangprogrammet Framtidens talangprogram med AFRY Advanced Automation söker dig som har intresse för teknik, automation, el, elkraft och hållbarhet! Här får du både kompetensutveckling och gemenskap. Programmet är designat för att du som helt eller relativt nyutexaminerad skall ges goda förutsättningar att växa och trivas i starten av din konsultkarriär hos AFRY. I talangprogrammet kombinerar du ditt spännande arbete hos AFRY med utbildning. Dessutom går du programmet tillsammans med personer från Göteborg, Trollhättan, Halmstad, Jönköping och Linköping, en fantastisk möjlighet att bygga ett internt nätverk med personer i samma fas. Du utvecklar både hard skills (exempelvis teknisk kunskap) och soft skills (som självledarskap). Det ingår även gemensamma aktiviteter och digitala fikastunder med de andra deltagarna, samt tillfälle att utbyta erfarenheter med seniora kollegor inom företaget. Om Framtiden AB Vi på Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering, vi vill göra skillnad i människors liv. Skillnad gör vi genom att hjälpa människor att hitta rätt jobb och rätt kollega. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. För denna tjänst kommer du under en inledande period vara anställd genom oss på Framtiden för att sedan ha möjlighet att gå över och bli anställd direkt hos AFRY. Rekryteringsprocess Låter tjänsten intressant? För att söka tjänsten skickar du in CV och personligt brev via länken. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterare Rebecca Anderson via e-post: [email protected] eller telefonnummer: 076-170 90 76. Rekryteringsproce ssen för det här jobbet består för dig som kandidat av följande steg: telefonintervju, intervju, referenstagning och intervju på plats hos AFRY. Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta uppdraget så fort vi hittat rätt person. Skicka därför in din ansökan så snart som möjligt! Vi ser fram emot din ansökan! Villkor Start: Aug/september. Omfattning: Heltid, tillsv. Arbetstid: Kontorstider (8-17), flextid. Ort: Trollhättan. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

14 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Chef Operativ drift

Ellevio AB äger driver och utvecklar region- och lokalnät i sju län; Halland, Värmland, Örebro, Västra Götaland, Dalarna, Gävleborg och Stockholm. Vi har därmed ansvar för att föra över el till kunder i dessa områden. För att kunderna ska ha el dygnet runt, året om krävs säkra och väl rustade nät som också möter framtidens nya förutsättningar på elmarknaden. Om rollen som Chef till Operativ drift Driften är hjärtat i vår verksamhet och det som dygnet runt förutsätter att elen kan strömma in till våra 950 000 kunders hem varje dag. Som Chef till Operativ drift kommer du leda, följa, kvalitetssäkra och utveckla den operativa driftledningen av Ellevios nät. Till din hjälp har du ett starkt team bestående av ett 15-tal engagerade och kunniga medarbetare, i huvudsak driftledare. Du coachar och leder dina medarbetare mot de gemensamma målen och följer kontinuerligt upp insatser och åtgärder. Du kommer planera och fördela arbetet inom gruppen. Du kommer ha ett strategiskt ansvar och ingå i ledningsgruppen för Network Operations. Vid större händelser i nätet kommer du också vara en del i Ellevios storstörningsorganisation.  Den här rollen är för dig som vill vara med på resan av Sveriges stora energiomställning. Du ges i denna roll möjlighet att leda ett team som utgör en viktig del i kedjan av vårt stora arbete framåt – att forma framtidens hållbara energisamhälle. Om dig Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper vid denna rekrytering. Till rollen som Driftchef söker vi dig som är trygg i dig själv och i rollen som ledare. Vi ser därför att du har några års erfarenhet av en tidigare chefsroll. Du har ett tydligt, inspirerande och modernt ledarskap och en god förmåga att planera och följa upp ditt eget och dina medarbetares arbete.  Vidare ser vi att du har arbetat på företag som verkar inom teknik, infrastruktur, industri eller liknande områden och att du har ett tekniskt intresse. Kanske har du erfarenhet av elnätsverksamhet eller en teknisk- eller ingenjörsutbildning i grunden, men det är inte ett krav. För denna roll krävs att du behärskar svenska i både tal och skrift. Ellevio som arbetsgivare Det är viktigt för oss att medarbetare trivs, känner engagemang och drivs av viljan att kontinuerligt lära nytt och utvecklas. Endast då kan vi tillsammans nå vår vision om en ljus och hållbar framtid. Hos oss får du stora möjligheter att både påverka företaget i stort och din egen karriär. Ett fint bevis på det är att vi mottagit utmärkelsen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och även blivit utnämnda till årets Karriärföretag 2021, 2022, 2023 och 2024. Vi arbetar ständigt för ett hållbart och utvecklande arbetsklimat där jämställdhet, mångfald och inkludering är en självklarhet. Till exempel finns ELLE-nätet, Ellevios interna kvinnliga nätverk, för att skapa förutsättningar för ökad samverkan och trivsel. Ta reda på mer! • Möt några av dina blivande kollegor • Läs mer om vårt erbjudande till anställda • Läs mer om vår rekryteringsprocess Bra för dig att veta! Gillar du det du har läst hittills och vill vara med på vår resa framåt – skicka in ditt CV eller Linkedinprofil senast den 29 Maj. Vi avser dock att tillsätta tjänsten så snart vi hittar en bra match.  Vid frågor gällande tjänsten kontakta rekryterande chef Christian Skoglund på [email protected] eller på tel. 0709 16 43 74. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Ellevios rekryterare Alva Ejdsell på [email protected]. Då vi är en samhällsviktig verksamhet genomför vi alltid bakgrundskontroller på samtliga slutkandidater. Kontakta vår rekryterare om du vill ha mer information om våra bakgrundskontroller. Eftersom den aktuella tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass genomför vi, i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585,) en säkerhetsprövning med registerkontroll innan anställning.  Om du söker en tjänst hos oss som kan komma att krigsplaceras får du information om det i samband med din anställning.

13 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Kraftsystemanalytiker som är i början av karriären

Har du master inom elkraft eller kanske tar du examen till sommaren? Det här är en möjlighet för dig som har ett intresse för kraftsystem och vill växa in i rollen och på sikt bli en av våra specialister. Tillsammans stärker vi Sveriges infrastruktur! Trafikverket har ett av de största kraftsystemen i landet och är samtidigt en av de största elkunderna så vi har stor påverkan på marknaden, produktutveckling, standardisering mm. Vi har avancerad teknik i vårt kraftsystem som hanterar flera olika spänningsnivåer och frekvenser för att kraftförsörja järnvägen. Kraftsystemanalytiker som är i början av karriären Arbetsuppgifter Tillsammans med våra specialister kommer du jobba nationellt med kraftsystemsutredningar där du bland annat stöttar specialisterna i beräkningar och simulering av kraftsystemet. Tjänsten ger dig en unik start på karriären och möjlighet att utvecklas till en nyckelperson i en rikstäckande organisation där du på sikt har möjligheten att växa in i en roll som elkraftspecialist. Du tillhör ett team på ca 10 st som sitter på olika orter runt om i landet. Även om mycket kommunikation sker digitalt, har vi ett fint samarbete. Vad vi erbjuder dig: att vara med och påverka samt arbeta med Sveriges infrastruktur unik teknik inom kraftsystem järnväg en gedigen introduktion - där du förutom utbildning, lär genom att vara tillsammans elkraftspecialister som gärna delar med sig av sina kunskaper för att du ska växa in rollen bra möjligheter att utvecklas genom ökat ansvar i dina arbetsuppgifter förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Exempel på arbetsuppgifter: utforma kraftsystemsmodeller av elnät översätta anläggningsinformation till kraftsystemmodeller simulering och beräkning i kraftsystemprogramvara av elkraftsanläggningar dimensionera kraftsystemet och t.ex. beräkna avbrott. ju mer du växer in i rollen, desto mer komplexa arbetsuppgifter. På sikt får du t.ex. arbeta med analysarbete och simuleringar av olika scenarion i kraftsystemen för att se vad vi har för kapacitet, exempelvis trafikprognoser och vad det skulle innebära för kraftsystemet. Övrig information Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. Kvalifikationer Vem är du? För att lyckas i rollen har du har en god analytisk förmåga och är noggrann i ditt arbete. Du har viljan att lära dig nya saker och har förmågan att driva frågor framåt även fast dina kollegor sitter på distans. Du har lätt för att samarbeta och att ta kontakt med dina kollegor, oavsett om de sitter på samma kontor eller på distans. Vi söker dig som har en civilingenjörsutbildning eller master inom elkraft eller tar examen till sommaren Läst kurser inom kraftsystemsanalys eller motsvarande kunskaper har goda kunskaper i svenska och engelska Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Vi vill att du bifogar ditt CV och studieintyg. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad! På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. #LI-Hybrid

13 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024