Biträdande jurist

Sök bland 14 lediga jobb som Biträdande jurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Jurist till Ackordscentralen Väst

Om Bravura: Vi på Bravura jobbar med bemanning och rekrytering. Hos oss finns möjligheter för dig som vill ta nästa steg i karriären. Välkommen att hitta ditt drömjobb genom oss – som konsult eller rekryterad. Om tjänsten: Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Ackordscentralen. Om företaget: Ackordscentralen grundades av landets köpmannaföreningar för 150 år sedan och är idag en av Sveriges äldsta näringslivsorganisationer. Sedan starten 1857 har deras uppgift varit att hjälpa företag, stora som små, med betalnings- eller lönsamhetsproblem att utveckla, förbättra eller rekonstruera verksamheten. Ackordscentralen är idag en rikstäckande organisation som arbetar snabbt och effektivt med skräddarsydda team, sammansatta av de erfarna jurister och specialister som krävs för att ge konstruktiv hjälp med allt ifrån rekonstruktion och konkurshantering till allmän rådgivning. Nationellt är det cirka 50 personer anställda på Ackordscentralen, i väst ingår du i ett team om 15 personer och kontoret är beläget i centrala Göteborg. Arbetsuppgifter: I rollen som jurist har du en central och viktig funktion i företaget. Du arbetar brett med och ansvarar för juridisk rådgivning och ärendehantering inom rekonstruktioner och bolag med betalningssvårigheter. Du har nära samarbete med konkursförvaltare, rekonstruktörer och likvidatorer samt tingsrätten. Du kommer ofta arbeta tillsammans med andra jurister och personalgrupper med mål om att tillsammans upprätta förslag på handlingar i konkurser såsom konkursbouppteckningar och förvaltarberättelser. Ackordscentralen är en väl etablerad organisation för konkursförvaltning och företagskonstruktioner och det är många företag med betalningssvårigheter som med biträde av Ackordscentralens rekonstruktörer kunnat rekonstrueras och därigenom undvika konkurs. Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper: • Juristexamen • Några års erfarenhet av liknande roll, meriterande om du arbetat inom obestånd / rekonstruktion / konkurs • Meriterande om du arbetat i tingsrätt och/eller fodringsrelaterade mål i domstol • Goda kunskaper inom Officepaketet, specifikt Excel • Flytande i engelska och svenska, tal och skrift För att lyckas i rollen tror vi att du är nyfiken och motiveras av att sätta i gång och driva ditt eget arbete framåt. Du bidrar med idéer och nya perspektiv och har ett intresse för att lära dig nya saker och testa på nya tillvägagångssätt som utvecklar, inte bara dig, men organisationen. Då skriftlig kommunikation är en stor del av din roll är det viktigt att du har lätt för dig att utrycka dig väl. Du är även duktig på att muntligen uttrycka dig tydligt och välformulerat anpassat till de omkring dig. Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och kan enkelt strukturera och prioritera. Du kan arbeta mot tidsramar och är mån om att arbetets resultat blir uppnått. Övrig information: Start: Efter sommaren, enligt överenskommelse Plats: Göteborg, Västra Hamngatan 12 Lön: Enligt överenskommelse Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, [email protected] eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Processjurist till MundeAhlberg Advokatbyrå

Bli en del av vårt dynamiska team och forma din framtid som Processjurist. Just nu söker vi en passionerad processjurist med erfarenhet av tvistemål.   Vi erbjuder I fräscha lokaler i centrala Göteborg erbjuder vi en inspirerande arbetsmiljö där du har möjlighet att växa och utvecklas i din karriär. Med goda förmåner och möjligheter till personlig utveckling strävar vi efter att ge dig en meningsfull och givande arbetsupplevelse. Om du tycker om utmaningar, varierande arbetsuppgifter, och högt tempo med härliga kollegor kommer du att trivas hos MundeAhlberg!   Om MundeAhlbergh Advokatbyrå MundeAhlberg är en advokatbyrå som är inriktad på domstolsprocesser som tvistemål, brottmål, mål i förvaltningsrätt, arbetsrätt samt ärenden i hyres- och arrendenämnd. Våra klienter är såväl privatpersoner som svenska och utländska företag. Vi arbetar inom en rad olika områden och branscher. Våra advokater besitter en djup kompetens och erfarenhet. Beroende på ärendets storlek och komplexitet samverkar en eller flera av advokatbyråns jurister för att kunna bistå med adekvat rådgivning utifrån varje specifik klients behov. Om tjänsten I rollen som processjurist kommer du att spela en central roll i hanteringen och drivandet av rättsliga processer för våra klienter. Dina ansvarsområden kommer inkludera att: Analysera och utvärdera omständigheterna för att utforma bästa strategi Hantera och driva processer Upprätta olika dokument såsom kravbrev, stämningar, svaromål och yttranden Representera klienter i och utom domstol Delta i utomrättsliga förhandlingar och förlikningsprocesser Om dig För tjänsten som processjurist söker vi dig med följande kvalifikationer: Juristexamen med utmärkta resultat Tingsmeritering och/eller erfarenhet som processjurist på advokatbyrå Mycket goda vitsord Erfarenhet av att vara ombud i domstol Vidare söker vi dig som har en exceptionell analytisk förmåga och snabbt kan greppa komplexa rättsliga frågor. Du bör även ha utmärkta kommunikationsfärdigheter, både i skrift och tal. Att kunna arbeta självständigt och hantera flera uppgifter samtidigt är också viktigt för oss. Struktur och noggrannhet är egenskaper vi värdesätter högt, särskilt med förmågan att prestera under tidspress. Ta chansen att bli en del av vårt engagerade team och forma din framtid som jurist hos MundeAhlberg! Bra att veta Tillträde: enligt överenskommelse, Stad: Göteborg Omfattning: Heltid Vad händer när du har sökt tjänsten? I denna rekrytering samarbetar MundeAhlberg Advokatbyrå med OnePartnerGroup och du visar intresse för tjänsten via onepartnergroup.se. För frågor och liknande är du välkommen att ta kontakt med Tania Benitez 0707125604 alternativt [email protected]. Observera att ansökan ska göras via OnePartnerGroups hemsida. Ansökningar inkomna via e-post kan pga GDPR inte hanteras. Vi tillämpar löpande urval så varmt välkommen med din ansökan redan nu!

6 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Patent Paralegal - RightHub

At RightHub, we want to create the best and most modern platform in the world for connecting stakeholders in the global IP market. We are currently 80 employees in the group with offices in Sweden, Denmark, England, and the USA. Do you want to be part of our continued journey? Our clients are companies as well as technology and law firms that work with innovation and brand creation. In addition to our service team that helps our customers with their ongoing cases, we have a large group of IT developers who continuously develop our IT platform. Our goal is to become the industry's best workplace with the most satisfied customers, and we hope that you want to contribute to this goal. We are now looking for a patent paralegal to strengthen our team. About the role As a patent paralegal at RightHub, you get to join our journey to become the world's best in outsourcing qualified IP services. The demand for our services is greater than ever, which creates opportunities for development and to be involved in shaping your role with us. In this position, you will have contact with customers from various industries and will support them with qualified IP administration. It can be about everything from docketing and general deadline management, to advanced paralegal work where you are responsible for all the various action points connected to IP matters. You will also take an active role in the development of our services and how they are connected to our different software platforms. This role is within RightHub Services with a base in Hagfors, Sweden. We are positive about you residing in any location and offer the opportunity to work from home to a large extent. About you In the role as a patent paralegal, we see that you are structured, ensure customer satisfaction and contribute to creating the best workplace. You are expected to nurture customer relations by, among other things, communicating with customers and authorities both in Sweden and abroad. We also value that you are driven and have the desire to develop yourself as well as the company. We see that you have an education or experience in qualified IP administration and that you express yourself well in English in speech and writing. If you have knowledge in other languages it is an advantage. What do we offer? We offer you a job in a growing company with big ambitions. With us, you get to work in an innovative company that want to make a real difference in the IP industry. We strive to have the most satisfied employees and the most satisfied customers. You get the opportunity to shape an employment that works for you. Other information Selection and interviews are ongoing Deadline for applications: May 31 Location: Flexible Scope: Full-time Start: According to agreement Selection is ongoing, you are more than welcome to submit your application. If you have any questions about the position, please contact Emma Carlsten on +46 70 209 70 06 or [email protected]

2 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Jurist till VA SYD

Har du ett stort intresse för att ta dig an och driva juridiska frågeställningar i en offentlig organisation? Vill du arbeta för att utveckla och stärka vår förmåga att leverera enligt vårt uppdrag och våra mål? Då ska du läsa vidare om vår tjänst som jurist på VA SYD! Det här handlar jobbet om Rollen spänner över många rättsområden, men med fokus på entreprenadrätt, offentlig upphandling, skadeståndsrätt och avtalsrätt och därutöver övriga rättsliga frågor kopplade till VA SYDs uppdrag. Du verkar för att stärka VA SYDs förmåga och kultur inom dina rättsområden, med utgångspunkt i de grundläggande värderingar som styr den kommunala verksamheten. Dina arbetsuppgifter omfattar ärendehandläggning, processföring, stöd och rådgivning, utbildningsinsatser och omfattar såväl självständigt arbete som arbete i samverkan med kollegor. Arbetet innebär i huvudsak att: Lösa juridiska frågor kopplade till entreprenadrätt, offentlig upphandling, skadeståndsrätt och avtalsrätt och i övriga rättsliga frågor kopplade till VA SYDs uppdrag Handlägga och besluta i ärenden kopplade till ovan nämnda rättsområden Ge rådgivning till kollegor inom ovan nämnda rättsområden Driva processer vid myndighet, allmän domstol och förvaltningsdomstol Hålla internutbildningar i ovan nämnda rättsområden Miljö- och Juridik består av 13 medarbetare varav två jurister, 10 miljöingenjörer och en enhetschef som har som övergripande mål att stärka VA SYDs förmåga att leverera enligt organisationens uppdrag och mål genom ansvarsområdena miljö och juridik. Vi erbjuder Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolt mottagare av utmärkelsen ”Bäst i branschen” för Attraktiv Arbetsgivarindex hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.  Vem är du? Vi söker dig som har förståelse för den offentliga verksamhetens roll och uppdrag. Du är förtroendeskapande och har lätt för att knyta kontakter på alla nivåer samt en god pedagogisk förmåga så att du kan förklara svåra frågor på ett enkelt sätt. Du är analytisk och noggrann och har en vilja att bidra till verksamhetens utveckling inom dina rättsområden och att ta ansvar för helheten med verksamhetens uppdrag i fokus. Du står bakom våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet. Du hanterar mycket god svenska i både tal och skrift. Dina erfarenheter VA SYD söker dig som har: Juristexamen Minst 3 års arbetslivserfarenhet som jurist Mycket goda kunskaper inom entreprenadrätt, offentlig upphandling, och avtalsrätt Övergripande kunskaper inom skadeståndsrätt Processvana vid allmän domstol och förvaltningsdomstol Meriterande är även att du har: Erfarenhet av domstolsarbete Erfarenhet av rättsområdena vid offentligägd organisation Erfarenhet från VA-organisation Fler års arbetslivserfarenhet som jurist Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan! Vilka är VA SYD? VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.  Övrig information  På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.

26 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Växande juristfirma söker biträdande jurist

Vi söker dig som har en svensk kandidat/juristexamen med ett brinnande intresse för familj-och migrationsrätt. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och spanska i både tal och skrift eftersom du kommer att arbeta på båda språken. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom ovannämnda områdena samt om du tidigare har förordnats och/eller handlagt egna mål. Det är även meriterande om du har goda språkkunskaper utöver svenska och spanska. I ditt arbete ingår att ha kontakt med många olika personer varje dag. Både personer som bor i Sverige samt personer från utomlands som vänder sig till oss med diverse olika frågeställningar. Ett trevligt, vänligt och korrekt bemötande från din sida är därför en självklarhet. RättFlex AB är en liten juristbyrå som växer och utvecklas ständig. Vi fokuserar på våra klienter och på att erbjuda juridiska tjänster av högsta kvalitet. Välkommen med din ansökan!

24 april 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Vi söker Jurister med fokus på Migrations-, Familje- eller Affärsrätt

Vi letar efter en kandidat/jurist med svensk juristexamen som har ett brinnande intresse för migrationsrätt, familjerätt eller affärsrätt. Erfarenhet av att ha arbetat inom något av byråns verksamhetsområdena är ett krav. Du bör kunna uttrycka dig flytande på både svenska och engelska, både i skrift och tal. Du bör vara noggrann, ambitiös och ha hög integritet. Meriterande Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete på domstol eller myndighet, samt om du har handlagt egna mål/förordnanden. Goda språkkunskaper utöver svenska och engelska är också en fördel. Arbetsuppgifter: I rollen ingår att ha daglig kontakt med både företag och privatpersoner, samt individer från både Sverige och utomlands som vänder sig till dig med olika juridiska frågor. En vänlig, trevlig och korrekt attityd gentemot klienter är av yttersta vikt. Urval sker löpande och tillträde sker snarast eller efter överenskommelse.

23 april 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Sommarjobb för juridikstuderande

Budget Boostr är en aktör inom digital innovation och här strävar vi efter att skapa digitala lösningar inom marknadsföring och implementering av onlinebaserade AI-verktyg. Vi är övertygade om att kreativitet är nyckeln till att uppnå våra mål och för att kunna erbjuda effektiva lösningar till alla våra klienter. Om jobbet: Vi söker dig som är en entusiastisk och ambitiös juridikstuderande som vill vara en del av vårt dynamiska team under sommaren. I den här rollen kommer du att arbeta med att förbättra tillgången till juridiska tjänster genom att översätta och skapa juridiska dokument och material på flera språk. Huvudsakliga ansvarsområden: - Översätta juridiska dokument och material till olika språk för att säkerställa tillgänglighet för en mångkulturell klientbas. - Delta i utvecklingen och förbättringen av juridiska dokument och rutiner. Kvalifikationer: - Pågående studier inom juridik eller relaterat område. - Språkkunskaper och en god känsla för språk är meriterande (Tyska, spanska, franska, engelska tex) - Analytiskt förhållningssätt och problemlösningsförmåga - Förmåga att arbeta effektivt både självständigt och i grupp. - Intresse för innovation inom juridik. Fördelar: - Möjlighet att få praktisk erfarenhet av juridiskt förbättringsarbete. - Få arbeta i en dynamisk arbetsmiljö. - Flexibla arbetstider och möjlighet till delvis distansarbete. - Meriterande erfarenhet inför framtida arbeten som jurist. Ansökan: Är du intresserad av att vara en del av vårt team och bidra till att skapa innovativa juridiska tjänster? Skicka då in ditt CV och personliga brev där du beskriver varför just du är lämplig för rollen. Vi ser fram emot att välkomna en mångsidig och engagerad juridikstuderande till vårt team för en givande sommar full av juridisk innovation och förbättringar.

22 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Biträdande jurist

Byrån är väletablerad inom migrationsrätt, familjerätt och brottmål. Lokalen ligger central vid Odenplan i Stockholm. Besök gärna vår hemsida; www.nimarostami.com Vi söker en biträdande jurist med tingsmeritering, anställningserfarenhet i statliga myndigheter eller motsvarande. Du som är nyutexaminerad är kommer att få examen snart också välkommen att söka tjänsten. Du ska ha ett stort engagemang och rättspatos samt ska vara kreativ och ha sikte att bli advokat och åta dig uppdrag som ombud. Anställningsformen avgörs av olika parmetrar. Relevant erfarenhet, betyg, engagemang och förmåga att attrahera nya klienter är egenskaper som vi har stor nytta av. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde omgående. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

21 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Liman & Partners söker biträdande jurist

Advokaterna Liman & Partners är en affärsjuridisk advokatbyrå grundad 1989 med fokus på små och medelstora klientbolag. Med ett fullserviceerbjudande kombinerar vi entreprenöriell drivkraft och engagemang med solid juridisk kunskap, lyhördhet och en sund företagskultur. Vi sitter idag i ljusa härliga lokaler nära Östermalms torg och är idag ca 15 medarbetare och erbjuder en stimulerande och öppen arbetsmiljö där vi gemensamt utvecklas. Vi söker nu en biträdande jurist. Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande jobb där du kommer att arbeta nära våra seniora jurister. Vi söker dig som är engagerad, driven och vill tillhandahålla bästa tänkbara rådgivning till våra klienter. Det är en fördel om du är notariemeriterad eller har liknande erfarenheter från advokatbyrå. Egenskaper som passar våra jurister är att du är ansvarstagande, positiv, affärsinriktad och driven. Du bör även kunna arbeta obehindrat i tal och skrift på både svenska och engelska. Låter det intressant – kontakta oss redan idag! Bifoga personligt brev, CV och relevanta betyg i din ansökan. Har du frågor kring tjänsten eller vår rekryteringsprocess kontakta Emelie Ivarsson, [email protected] Urval sker löpande så skicka in din ansökan redan idag! Välkommen med din ansökan!

19 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Redaktör och skribent till juridiska informationstjänster

Är du jurist och gillar att skriva? Då skulle du trivas i rollen som redaktör hos oss! Vi rekryterar nu redaktörer till våra juridiska informationstjänster. En av redaktörstjänsterna är en tillsvidareanställning där du arbetar mest med säkerhetsjuridik och moms. Vi arbetar också med bland annat socialrätt, arbetsrätt, skoljuridik, migrationsrätt och offentlig upphandling och på ett eller flera av dessa områden kan vi behöva viss förstärkning. Om tjänsten Du ingår i ett team med redaktörer och är ansvarig ämnesredaktör för juridiska informations- och nyhetstjänster riktade till praktiserande jurister och andra som behöver juridisk information och juridiskt stöd i sitt arbete. Du väljer ut, analyserar, förklarar, sammanfattar och publicerar information på webben och i nyhetsbrev. Du har också löpande kontakter med ett antal externa experter inom ditt område. I det dagliga arbetet ingår omvärldsbevakning, domshantering, referatskrivning och korrekturläsning. Vi söker dig som Har juristexamen och vill utvecklas som jurist inom några specifika områden. Är en skicklig skribent och kan analysera och hantera stora mängder juridisk information. Kan snabbt sätta sig in i komplexa juridiska frågeställningar. Vill arbeta behovsdrivet med kunden i fokus. Det här är vi JP Infonet är ett svenskägt informations- och kunskapsföretag med kontor i Gamla stan i Stockholm, Karlstad och Helsingborg. Tillsammans är vi cirka 100 anställda, varav ungefär hälften är jurister. Vi erbjuder digitala informationstjänster, utbildning, rådgivning och stöd till dem som behöver juridiken i sitt arbete. Våra tjänster har i över tjugo år varit ett värdefullt stöd för bland annat myndigheter, kommuner, domstolar och företag. Vi ligger i framkant inom den tekniska utvecklingen och när det kommer till att informera om juridiken med omvärldsbevakning, analyser, lagkommentarer och mycket mer.

17 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024