Bolagsjurist

Sök bland 27 lediga jobb som Bolagsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bolagsjurist till SYSTRA AB

Vill du arbeta med juridik på ett av världens största konsultbolag inom infrastruktur? Med en fortsatt tillväxt på den svenska marknaden söker vi nu en skicklig bolagsjurist för att förstärka vårt team ytterligare. Om jobbet Som bolagsjurist hos oss kommer du att agera som juridiskt stöd för företaget och ge rådgivning i olika juridiska frågor relaterade till våra projekt i Sverige. Du kommer att arbeta nära företagsledningen, våra medarbetare, samt vara en del av vårt globala juridiska team. Du rapporterar direkt till VD. Du kommer bland annat arbeta med: Kontrakt och avtal för svenska projekt. Rådgivning inom affärs-, avtals- och entreprenadjuridik. Efterlevnadspolicyer. Stöd vid förhandlingar och kontraktsskrivningar. Dokumenthantering för kontrakt och korrespondens. Hantering av potentiella tvister. Stödja och vägleda kollegor inom juridiken. Identifiering och hantering av juridiska risker. Kommunikation och samordning av koncerngemensamma riktlinjer och policys. Upprätthållande av relationer med interna och externa parter. Genomförande av interna utbildningar inom ditt expertområde. Vem är du? Vi söker dig med en juristexamen och minst 3 års erfarenhet av juridik inom byggbranschen eller liknande område. Du bör ha erfarenhet av att granska, förhandla och upprätta kontrakt och transaktionsdokument. Vidare behärskar du det svenska och engelska språket flytande i både tal och skrift, och har du kunskap i franska är det meriterande. Vi ser även med fördel på om du har erfarenhet av ABK/ABR-kontrakt och av en kundorienterad och teambaserad roll. Vi söker dig som trivs i en snabbrörlig miljö och har förmåga att navigera genom förändrade förutsättningar. Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga och är skicklig på att upprätthålla kommunikationen samt påverka interna och externa intressenter på olika nivåer. Vidare bör du ha ett gott omdöme, god analytisk förmåga samt vara organiserad och detaljorienterad i ditt arbetssätt. Vad kan vi erbjuda dig? Vi erbjuder en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Du kommer att arbeta från något av våra kontor i Stockholm eller Göteborg och ibland resa inom tjänsten. Under vår bolagsjurists föräldraledighet kommer du att tillfälligt axla det fulla ansvaret och därefter fortsätta arbeta i ett nära samarbete. SYSTRA erbjuder dig en omväxlande arbetsmiljö med stor möjlighet till utveckling. Vi är en arbetsplats som prioriterar balans mellan arbete och fritid och möjlighet till distansarbete finns några dagar i veckan. SYSTRA är en växande organisation där experter stöttar varandra över kompetens- och landsgränser. På SYSTRA deltar du i skapandet av ett hållbart samhälle genom att arbeta i en organisation som tar ansvar för miljön, projekten, medarbetarna och som skapar verklighet av sina visioner. Kontaktuppgifter Bruno Susak, VD [email protected]  Johanna Ekman, Rekryteringspartner SYSTRA [email protected]  Ansökan Som en del i vår urvalsprocess använder vi oss av arbetspsykologiska tester. Urval kan komma att ske löpande så varmt välkommen med din ansökan redan idag. Om SYSTRA Med våra 10’000 medarbetare är SYSTRA en av världens ledande aktörer inom infrastrukturlösningar. Hos oss arbetar engagerade ingenjörer och miljövetare inom till exempel väg & vatten, järnväg, höghastighetsjärnväg, tunnelbana, spårväg och bro. SYSTRA har bland annat designat cirka hälften av världens byggda och planerade höghastighetsjärnvägar och automatiserade tunnelbanor. Med närmare 800 medarbetare på SYSTRA AB, erbjuder vi ett brett spektrum av tjänster inom transport, samhällsbyggnad och infrastruktur. Självklart har vi kollektivavtal. Läs gärna mer om oss på vår webbplats www.systra.se SYSTRA – Confidence moves the world Inför rekryteringsarbetet har SYSTRA noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

16 maj 2024
Sista ansökan:
15 juni 2024
Corporate Counsel Privacy, AI and Data Compliance

Husqvarna Group is looking for a corporate counsel with experience and interest in the legal tech field. The role has a clear focus on privacy and data protection but will also include providing advice and supporting the business in other digital compliance matters, mainly relating to data generated from the use of connected devices as well as legal questions relating to the development and use of artificial intelligence. About the role You will be part of the Privacy, AI and Data Compliance team, which provides expert guidance and support to the organization in the dynamic area of data protection and privacy laws, as well as on digital compliance in a wider perspective, such as in relation to the coming Data Act and Artificial Intelligence Act in the European Union. Profound knowledge in the European privacy and data protection framework is required, and a good understanding of other major or evolving privacy legislations worldwide is essential. Coordinating privacy matters in other jurisdictions will be part of the role and you will work globally across the organization. The Corporate Counsel Privacy, AI and Data Compliance will have an important role in increasing awareness, providing legal advice and creating guidance on existing and coming digital legislation. A genuine interest and a basic understanding of the legal tech field in general and the legal implications related to connected devices and artificial intelligence in particular is therefore required. With the position comes an excellent opportunity to develop an expertise within the field. The position will be based in Stockholm at the group headquarters. In this role you will report to the head of Privacy, AI and Data Compliance, who is also based in Stockholm. Privacy, AI and Data Compliance is a group function, part of Legal Affairs, and you will work with all three business divisions of the Husqvarna Group. The Legal Affairs team is a global organization and there is significant opportunity to work with colleagues across the globe. Essential duties • Provide legal advice and support the business in privacy and data protection matters, such as drafting and negotiating data processing agreements, mapping data processing activities and ensuring mapped activities are kept up to date, conducting transfer and data protection impact assessments, assessing and ensuring privacy compliance of new services, and providing support in relation to data subject rights requests. • Be part of the data breach response team in order to respond effectively to data breaches. • Monitor and advise on legal developments within defined areas of the digital compliance field, e.g. in relation to the EU Data Act and Artificial Intelligence Act. • Take part in creating, implementing and coordinating digital compliance policies and supporting documentation. • Develop and maintain legal guidance material for digital compliance. • Develop, deliver and measure privacy, AI and data compliance training to all relevant staff. • Maintain existing data privacy policies and procedures. • Assist with oversight and management of the Group Record Retention and Management Policy. • Secretary for the Group Data Privacy Network. • Point of contact for country champions in privacy and data protection queries. • Manage recurrent meetings of the team. • Promote privacy program awareness and take part in communication efforts. • Oversee the group data privacy management system, including managing the Record of Processing Activities. Who you are In order to be successful, we believe that you have the following background and skills: • Law School Degree from a reputable university; • Approximately 2-3 years of experience in an international environment, ideally law firm and/or multi-national company, working with privacy matters; • Experience in giving fast and efficient business-minded legal support; • Service minded and attentive to client needs; • A team player with a strong sense of responsibility for your tasks; • Ability to collaborate efficiently with all functions, build partnerships and have a flexible mindset to changes; • Strong commitment to excellence together with loyalty, honesty, respect and business ethics; • Very good knowledge of business English. Knowledge of Swedish and other languages is a plus; • International experience and other merits such as mentorship programs, voluntary work, and side engagements, are a plus. Husqvarna Group is a global company with world-wide operations. Accordingly, we seek the broadest possible range of candidates, and specifically encourage candidates from diverse backgrounds to apply. We believe that diverse backgrounds bring with them a diverse way of thinking that helps drive better ideas, innovation and execution. Contact and Application In this recruitment process, Husqvarna is supported by Jurek Rekrytering & Bemanning. Interviews will be carried out as applications are received so please apply as soon as possible via www.jurek.se. Please note that we do not accept applications by mail. For any questions, please contact recruitment consultant Helena Woodcock by phone 0733 – 109585, or by email at [email protected] About Husqvarna Group Founded in 1689, Husqvarna Group has evolved into a global leader in manufacturing innovative products and solutions for managing forests, parks, and gardens. Our diverse product range includes robotic lawnmowers, chainsaws, trimmers, riding lawnmowers, and watering solutions. Husqvarna Group is also a leader in equipment and diamond tools for the light construction industry and diamond tools for the natural stone industry. Operating mainly under the global brands of Husqvarna and Gardena, our products and solutions reach consumers and professional users through direct sales, dealers and retailers across more than 100 countries. Net sales in 2023 amounted to SEK 53.3 billion and the Group has approximately 13 800 employees in 40 countries. The headquarters is in Stockholm, Sweden and the company is listed on Nasdaq Stockholm.

16 maj 2024
Sista ansökan:
15 juni 2024
Legal Counsel (Interim)

At Nexus, part of French IN Groupe, we secure the new society that emerges in the ever-expanding world of digitaltransformation. By challenging ourselves to go further and do better, we’re developing technology for high-demand global clients. Nexus’ Smart ID solutions and IoT platforms are changing how we perceive trusted identities. Do you want to be a part of our journey? We are looking for an engaged Legal Counsel. This is an interim parental leave coverfor up to 12 months (contract). Start: September 2nd, 2024 What we offer you Take charge of all legal activities within a dynamic and fast-paced sales organization. Support Nexus and IN Groupe by reviewing and negotiating different types of commercial contracts as well as handling corporate governance tasks. Want to know more? Check out our value proposition: To work with us! What you’ll do at Nexus As a Legal Counsel, you will spearhead all legal activities within Nexus while providing vital support to teams in Sweden, Germany, and India. Your main focus will revolve around IT law, encompassing software, hardware, and SaaS, as well as expertise in commercial contract law. As part of IN Groupe, you'll also extend your legal acumen to support IN Groupe's strategic business unit "Digital Services". Responsibilities include but are not limited to: Deliver training sessions on a range of legal topics to the organization. Review and draft contracts as necessary. Ensure compliance with legislation, particularly focusing on the “Digital Decade Package”. Manage corporate governance for all Nexus legal entities. Take ownership of all legal activities within a dynamic and fast-paced sales environment. Some of our Tools: Microsoft Office, Legisway About you You are meticulous and detail-oriented, ensuring precision and accuracy in your work. You possess critical thinking skills, enabling effective analysis of complex issues. You have a solution-oriented mindset, proactively tackling challenges as they arise. You excel in teamwork, collaborating seamlessly with colleagues to achieve common objectives. Your communication skills are excellent, allowing for clear and concise interaction with team members and stakeholders. Qualifications You possess a Swedish law degree (jur. Kand,juristexamen or Master of Laws). You are experienced working in a law firm or as an in-house counsel for at least 5 years, preferably more. You have excellent written and verbal communication skills in Swedish and English. Not sure you meet 100% of the qualifications? At Nexus, we understand that experience comes in many forms. We’re dedicated to adding new perspectives to the team - so if your experience is this close to what we’re looking for, please consider applying. Please upload your CV in English or Swedish. Transparency, security, and trust are the core of our company; therefore, the final candidate will be subjected to a background check before training. Nexus is an equal opportunity employer. We truly believe in being ONE Nexus. You are welcomed at Nexus for who you are, no matter where you come from or what you look like. Our technology is for everyone, and so is our workplace. So, bring us your personal experience, your perspectives, and your background to thrive, collaborate, and be forward-thinking! It’s in our differences that we will find the power to keep innovating the way we secure the world.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 oktober 2024
Rexel söker bolagsjurist med fokus på compliance

Rexel är en världsomspännande expert på professionell distribution av produkter och tjänster inom elektrifieringsområdet. Både branschen och bolaget befinner sig i en spännande utvecklingsfas där Rexels erbjudanden i allt större utsträckning innehåller nya produkter och tjänster inom områden som sol, ladd, belysning och energilagring.   Vi söker nu en bolagsjurist med fokus på compliance men med kompetens och intresse för att även arbeta med den löpande juridiken inom bolaget. Arbetsbeskrivning I rollen kommer du att arbeta brett med bolagets legala frågor men med ett fokus på bolagets compliance. Det innefattar bland annat att implementera regelverk och riktlinjer från koncernen, ta fram och förbättra processer, utbilda organisationen och genomföra self-assessments och kontroller. I arbetet ingår även hantering av frågor relaterade till GDPR, anti-korruption och konkurrensrätt. Vidare kommer du även att arbeta med löpande affärsjuridisk rådgivning i verksamheten såsom t.ex. att upprätta, granska och förhandla avtal samt hantera bolagsrättsliga frågor, tvister och fordringar. I rollen rapporterar du till chefsjuristen. Vem är du? Vi söker dig med juristexamen och som har minst 3 års erfarenhet inom relevanta områden från bolag eller advokatbyrå. Du har erfarenhet från och intresse av att arbeta med compliance men trivs med och har förmåga att arbeta även med juridisk rådgivning inom andra områden som uppkommer i verksamheten. För att lyckas i rollen behöver du vara självgående, ansvarstagande och proaktiv. Du trivs med många kontaktytor inom både den svenska verksamheten och koncernen och har god samarbetsförmåga. Du kan förklara juridiken på ett pedagogiskt sätt och kan anpassa ditt budskap till olika mottagare med skilda kompetenser. Du har ett strukturerat och processinriktat arbetssätt och arbetar lösningsorienterat och situationsanpassat. I rollen behöver du behärska svenska och engelska flytande i både tal och skrift. Vad erbjuds du? Vill du vara en del av förändringen och bidra till en bättre värld med fokus på hållbarhet? Bli en del av vårt team – här kan du göra skillnad! Du kommer vara en nyckelperson i bolaget eftersom du är med och driver förändringsarbetet och får påverka och skapa värde i en bransch där utvecklingen snabbt går framåt. Du kommer även att vara en del av koncernens stora internationella nätverk av jurister. Om Rexel Rexel är en av världens största energiteknikleverantörer med verksamhet i mer än 20 länder. Vi tror på att bidra med vår positiva energi i allt vi gör och varje dag guidar vi våra kunder genom utmaningarna i deras arbete för att göra installationer, infrastrukturer och fastigheter mer bekväma, säkra och energieffektiva. Vi kopplar samman och distribuerar morgondagens hållbara elektriska värld. Rexel´s purpose: Electrifying solutions that make a sustainable future possible. Ansökan I denna rekryteringsprocess samarbetar Rexel med Jurek Rekrytering & Bemanning. Urval sker löpande så välkommen att inkomma med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ida Odelius på telefonnummer 076 002 69 19 alternativt [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan!

16 maj 2024
Sista ansökan:
15 juni 2024
Senior Legal Counsel

Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: About Brite Brite Payments is a leading Open Banking-powered Account to Account (A2A) payment provider of Instant Payments and Instant Payouts. We provide a convenient transaction experience for consumers and reduce the risk in the payment process for merchants. Founded in Stockholm in 2019, Brite is committed to providing the best possible payment solution for everyone involved in a transaction. The team behind Brite has worked with launching the first-generation of fintech companies before founding Brite. We know the market landscape, technologies, opportunities, and challenges. Now we channel all those experiences into developing modern solutions that will benefit both merchants and end-users. Want to join us on our journey? The future is brite! What you will do Brite is growing rapidly, and so is Brite's legal team. In this role, you will be a crucial part of the legal team with your focus on complex commercial relationships and regulatory investigations. Most of your time will be dedicated to interacting with Brite’s sales and product departments as well as being in close contact with external law firms and advisors ensuring an efficient collaboration between the legal department and other stakeholders. You will provide support across the whole business on a range of legal issues relevant to a high-growth, innovative, scale-up business within payments. You will however focus on: Negotiate, draft and advise on a variety of commercial agreements, including customer, supplier and partner agreements. Provide legal expertise in supporting the product development process, particularly related to payment services. Advice the organization in legal questions around information security, data and GDPR. Stay updated on relevant regulations and legal changes affecting our company and customers, advising different departments on potential risks and opportunities. Offer general corporate and commercial legal support, as needed. Are you a brite mind? We want you to be diligent and mindful of details, but bold enough to take on new legal areas. It would be great if you are an individual who asks yourself “Can we do this in another way?”, “What’s best for Brite?“, and “Can I express myself in another way to get my message through?”. Required skills: European law degree A qualified lawyer with at least 7 years of post-qualification experience in a well-regarded law firm and/or in-house In-depth understanding of commercial law and corporate law A basic understanding of data protection, regulated activities in the financial space, anti-money laundering and consumer protection Strong skills in verbal and written English Ability to work independently and deliver in a fast-paced environment Excellent organizational skills with an ability to manage multiple projects at once, to meet deadlines What we offer An optimistic, caring, and inclusive culture where we want you to be yourself A dynamic, fast-paced, and innovative environment where you will have the possibility to make an impact from your first day onwards A flat organization, friendly colleagues, and fast decision-making An environment where we start small and learn fast to do big things A team that cares about sharing, collaborative work, and prestigelessness ... and you will be part of a growing team of fun and skilled people ✨ Do you want to learn more about our recruitment process? Here you can read about the hiring flow and find answers to the most frequently asked questions.

15 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
PostNord söker bolagsjurist med inriktning bolagsrätt och M&A

År 1624 grundade Christian IV den danska posten och 1636 grundade Axel Oxenstierna den svenska posten. PostNord är idag en av Nordens ledande aktörer inom kommunikations- och logistiklösningar och hanterar årligen 245 miljoner paket och 1.1 miljarder brev och annan post. Koncernen omsätter ca 40 miljarder kronor och har ca 26 000 anställda över hela Norden.   Vi söker nu en bolagsjurist med inriktning mot bolagsrätt, aktiemarknadsrätt och M&A till vårt Legal Affairs-team på huvudkontoret i Solna. Det här är rollen för dig som vill arbeta nära affären i en koncern som befinner sig på en spännande förändringsresa! Arbetsbeskrivning Legal Affairs tillhandahåller juridiska tjänster till hela PostNord-koncernen. I rollen som bolagsjurist kommer du arbeta med ett särskilt fokus och ansvar för bolagsrätt, aktiemarknadsrätt och M&A innebärande bland annat: • Att upprätta, granska och förhandla komplexa avtal samt vara drivande i olika projekt relaterade till ovan angivna områden. • Administrativ förvaltning av koncernens bolag och säkerställande av regelefterlevnad. • Bolagsrättsligt löpande stöd och färdigställande av bolagsrättslig dokumentation. Du kommer även stötta verksamheten med andra affärsjuridiska frågor som är en del av den dynamiska vardag som det innebär att vara bolagsjurist på PostNord. Du rapporterar till PostNords chefsjurist. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad juristexamen har arbetat som jurist i flera år på advokatbyrå och/eller bolag. Du har en bred erfarenhet av bolagsrätt, aktiemarknadsrätt, M&A samt andra affärsjuridiska frågor och avtalsområden. Du är van vid att självständigt upprätta och förhandla kommersiella avtal och vara en drivande och självklar del av ett team. För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara serviceinriktad och pragmatisk samt ha ett gott affärssinne. Du är en engagerad person som arbetar proaktivt och tar initiativ som du driver ända in i mål. Eftersom du i denna roll kommer att hantera många olika avtal behöver du vara en duktig förhandlare. Arbetet kommer att kräva täta externa och interna kontakter, både med personer på koncernnivå och på varierande nivåer inom koncernens olika dotterbolag. Det är därmed nödvändigt att du är en öppen och social person med förmåga att skickligt kommunicera med andra i tal och skrift både på svenska och engelska. Tjänsten ställer krav på flexibilitet och prestigelöshet samt förmåga att ta stort eget ansvar. Du erbjuds: Vi erbjuder dig en självständig och bred roll på ett bolag som gör en spännande förändringsresa. Tillväxten inom e-handeln, att kunderna vill kunna ta emot leveranser på många olika sätt samt att detta måste ske med metoder som är hållbart för planeten, skapar många intressanta utmaningar som kräver nytänkande. I september 2023 blev vi först i Norden att kunna erbjuda svanenmärkta e-handelstransporter. Du kommer till ett erfaret och trevligt team och får arbeta affärsnära med omväxlande juridiska frågeställningar. Vi har fina nyrenoverade kontorslokaler och vi har en hybrid arbetsplats där det ges möjlighet att arbeta hemifrån ett par dagar i veckan. Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar PostNord med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Caroline Lönnbark på telefonnummer 076-0026921 alternativt [email protected]. Om verksamheten PostNord är ledande inom logistik och kommunikation till, från och inom Norden. Vi gör vardagen enklare med våra paket- och logistiktjänster i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Som del av samhällsuppdraget delar vi ut post till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Utöver det erbjuder PostNord Strålfors kommunikationslösningar som ger företag helt nya möjligheter att skapa starkare och personligare kundrelationer. PostNord bildades genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB 2009 och ägs till 40 procent av den danska staten och till 60 procent av den svenska staten. Rösterna är fördelade 50/50. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna.

15 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Bolagsjurist till Columbus Stockholm

Columbus is a global IT services and consulting company and we are experts in designing, developing, implementing, upgrading, and maintaining digital business applications. Our mission is to help our customers get ready for the future and succeed in digital transformation. Any change is daunting but we will be there, every step of the way. Our key to success is a comprehensive solution portfolio, deep industry knowledge, extensive technical expertise, and profound customer insight. And of course, our entrepreneurial environment, passion to develop ourselves, and strong team spirit. This has worked very well for us for over 30 years. Please find more information on www.columbusglobal.com/sv/ Arbetsbeskrivning Som bolagsjurist på Columbus arbetar du nära verksamheten. Du är placerad på kontoret i centrala Stockholm och kommer att arbeta främst mot den svenska och norska delen av den nordiska marknaden. Du arbetar nära säljorganisationen och ledningen. Du rapporterar till chefsjuristen som är placerad i Danmark, men du ansvarar för den dagliga juridiska verksamheten i Sverige, som är Columbus största marknad. Ditt arbete kommer huvudsakligen gå ut på att granska och utforma avtal, medverka vid interna och externa kundmöten, forhandlinger, ansvara för interna utbildningar i säljorganisationen, ta fram nya mallar, samt ha ansvar för varierande juridiska frågeställningar inom områden som bland annat avtalsrätt, bolagsrätt, GDPR, viss arbetsrätt och immaterialrätt. Du kommer således att fungera som juridisk rådgivare inom bolagets diverse verksamhetsområden. Du kommer att ha ett nära samarbete med bolagets sälj och leveransorganisation. Vidare arbetar du med omvärldsbevakning och säkerställer regelefterlevnaden i bolaget. Tjänsten innebär även arbete med internationell compliance och andra internationella projekt. Koncernspråket är engelska. Vem är du Du har en svensk juristexamen. Vidare har du minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, från bolag eller advokatbyrå, gärna med inriktning på IT rätt och avtalsskrivning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med compliancefrågor. Erfarenhet av att självständigt driva olika bolagsärenden, gärna i en internationell miljö är meriterande. Du är van att hålla utbildningar anpassade till organisationens behov. Du är flytande i det svenska språket och har mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har ytterligare nordiska språkkunskaper. Som person är du van att arbeta i en resultatorienterad organisation. För att lyckas i rollen är du initiativtagande, ambitiös och affärsmässig. Du uppskattar att ta stort eget ansvar och samtidigt vara en del av ett team. Vidare är du lösningsorienterad, förtroendeingivande och har lätt för att knyta kontakter och skapa relationer. Du är positiv och prestigelös i samarbetet med kollegor och kunder. Rollen innebär arbete inom olika rättsområden som du ser som en utmaning. Att du klarar av att hantera många kvalificerade frågor och följa dem i mål ser du som självklarhet. Resor i tjänsten kan förekomma. Du erbjuds Du erbjuds en intressant och utvecklande tjänst i en internationell organisation i framkant. Intervjuer sker löpande. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Jurek Law, Ulriikka Järnefelt, telefon: 0766 33 14 40. Varmt välkommen med din ansökan, på engelska, snarast via www.jurek.se

12 maj 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Chefsjurist till Humanakoncernen

Vill du jobba på ett företag där du varje dag bidrar till att ge andra människor ett bra liv? Söker du efter ett jobb med frihet under ansvar i en välkomnade och hjärtlig kultur med högt i tak och goda utvecklingsmöjligheter? Då ska du söka jobb hos Humana. Nu söker vi en chefsjurist som leda den centrala juristfunktionen på koncernnivå. Om tjänsten I rollen som chefsjurist kommer du att stötta och ge råd till koncerngemensamma funktioner, koncernens landsområden samt till koncernledningen. Du kommer att arbeta brett med fokus på att stötta inom avtals- och affärsjuridisk rådgivning, både i specifika projekt och med proaktivt arbete och utbildning. En spännande roll där du ges möjlighet att påverka och styra arbetet mot uppsatta mål. I rollen kommer du att rapportera till koncernens Head of Group Quality and Compliance som är placerad i Göteborg. Tanken är att chefsjuristen ska vara placerad i Stockholm. Den centrala juristfunktionen består för närvarande av fem jurister som är utspridda över landet.  I arbetsuppgifterna kommer det bland annat att ingå att: - Ansvar för att leda och driva koncernens legala arbete inom ramen för funktionen Group Quality and Compliance.  - Utveckla den centrala juristfunktionen och arbetet med implementering av central compliancefunktion genom bland annat framtagande av rutiner, riktlinjer och stödjande dokument samt med utbildning och implementation.  - Agera bollplank till främst vd och koncernledning men även centrala koncernfunktioner och landschefer. - Löpande arbeta med frågor som rör informationsgivning, insiderfrågor och därtill kopplade frågor.  - Löpande hantera bolagsrättsliga frågor och stötta i börsbolagets årsstämmoarbete. - Stötta koncernen i avtalsjuridiska frågor, infattande att granska och förhandla leverantörsavtal och andra kommersiella avtal.  - Bistå vid olika typer av kontakter och ärenden vid myndigheter.  - Stötta vid M&A-transaktioner och integration av nya dotterbolag.  Vem är du? Kvalifikationer  - Jur. kand /juristexamen med minst 8 års erfarenhet av kvalificerat affärsjuridiskt arbete från advokatbyrå eller bolag. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt. Meriterande  - Erfarenhet av bolagsrättsliga frågeställningar, förvärv och/eller tidigare arbete på börsnoterat bolag. - Erfarenhet av compliancearbete. - Tingstjänstgöring Vi söker dig som gillar att arbeta ”nära frågorna” och som har förståelse och förmåga att analysera och presentera juridik på ett lättförståeligt sätt. Du är prestigelös, affärsmässig och noggrann samt har god samarbetsförmåga. Du är också öppen, pragmatisk och lösningsorienterad. Vid tillsättning av denna tjänst kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper. Att jobba på Humana Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv” och drivs varje dag av viljan att ge våra kunder ökad livskvalitet och en bra vardag. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Humanas ledord Engagemang, Ansvar och Glädje genomsyrar allt vi gör. Hos Humana erbjuds du ett meningsfullt jobb med goda anställningsvillkor. Vi har en prestigelös arbetsmiljö där vi uppmuntrar varandra till delaktighet och att sprida glädje på jobbet. På Humana är vi ansvarstagande och vi arbetar ständigt för att förbättra kvaliteten i vår verksamhet. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på Humana https://www.humana.se/jobb Vad händer nu? Sista ansökningsdag är 14 juni 2024. Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag.  Vid frågor om tjänsten kontakta Amanda Bergerståhl, avgående chefsjurist på, [email protected] eller 070-245 09 37 eller Damir Bandic, Head of Quality and Compliance på [email protected] Varmt välkommen med din ansökan! Vi har gjort vårt val kring annonseringsalternativ för rekryteringsprocessen och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

10 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Bolagsjurist till Billo

Billo är en digital brevlåda med tillstånd av Myndigheten för digital förvaltning och samtidigt ett betalningsinstitut med tillstånd av Finansinspektionen. Billo erbjuder kunder möjligheten att ta emot all post i mobilen: både myndighetspost och post från företag, men också den fysiska post som tidigare landat i användarens brevlåda i hemmet. Genom att ge användaren all post på samma ställe samt möjligheten att betala sina fakturor direkt i mobilen förenklar Billo vardagen för privatpersoner. Läs gärna mera på www.billo.life Billo erbjuder som start-up ett öppet och prestigelöst arbetsklimat med högt i tak samt stark gemenskap och sammanhållning. Vill du vara med och bidra till Billos utveckling? Arbetsbeskrivning Du kommer att arbeta som Bolagsjurist, vilket innebär att du arbetar nära verksamheten. I din roll som bolagsjurist arbetar du främst med affärsrelaterad juridik, bolagsformalia, tolkning och rådgivning samt olika typer av avtal. Du ger juridiskt stöd, deltar i förhandlingar, produktutveckling och avtalsskrivningar. Du arbetar även med tolkning av kraven under diverse regelverk såsom GDPR med mera. Vidare är du kontaktperson till olika relevanta myndigheter såsom Finansinspektionen och advokatbyråer som bolaget anlitar. Du rapporterar direkt till bolagets vice VD. Vem är du Vi söker dig som har juristexamen och mellan fem och tio års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från advokatbyrå, bank- eller finansieringsverksamhet. För att lyckas i rollen är du lyhörd och en god kommunikatör samt har erfarenhet av kommersiella avtal, konsumenträtt och regulatoriska frågor. Det är ett krav att du kan uttrycka dig mycket väl på svenska och engelska, både i tal och skrift. Som person trivs du med att arbeta serviceinriktat i en entreprenöriell organisation under tillväxt. Du är nyfiken, social och trivs med att ha många kontaktytor både internt såväl som externt. Du trivs med att arbeta självständigt, som en del av ett större sammanhang och du har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter. Du är lösningsorienterad, en affärsmässig lagspelare, har god samarbetsförmåga och är kommunikativ. Vidare är du ansvarsfull, ambitiös och trivs i en organisation där det är en öppen och prestigelös atmosfär. Du erbjuds Du erbjuds en rolig, ny utmaning på ett start-up bolag under stark tillväxt. Kontoret är centralt beläget i Stockholm. I denna rekrytering samarbetar Billo med Jurek Law. Då urvalsprocessen sker löpande så ser vi gärna att du skickar din ansökan så snart som möjligt. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Ulriikka Järnefelt telefon 0766 33 14 40. Du är varmt välkommen att ansöka till denna tjänst via vår hemsida www.jurek.se Varmt välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Chefsjurist till MKB

Vi erbjuder MKB är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi har drygt 26.000 lägenheter och cirka 60 000 Malmöbor har sitt hem hos oss. Vi arbetar enligt sex strategier: Miljömässig hållbarhet, Attraktiv hyresvärd, Nyproduktion med rimliga hyror, Flexibilitet i arbetstid och arbetsställe samt Karriärutveckling och mångfald bland medarbetarna. Varje strategi har dels kortsiktiga mål för varje år, dels långsiktiga mål för 2030. Vi lägger stor vikt vid att tillsammans skapa kundnytta, affärsnytta och samhällsnytta och har tre kärnvärden: modiga, enkla, tillsammans som ligger till grund för vårt arbete i vardagen. Vi arbetar aktivt med jämställdhets- och mångfaldsfrågor och är stolta över att vara det första HBTQ-certifierade fastighetsbolaget, numera HBTQI. Vill du vara med och hjälpa MKB att bidra till Malmös utveckling? Som chef för en ny juridisk enhet har du goda möjligheter att bidra till en rättssäker utveckling av våra affärsrelationer med både kunder och leverantörer och därigenom bidra till att Malmö blir en bra stad att leva och verka i. Som chefsjurist på MKB Som chefsjurist i ett av Sveriges största bostadsföretag har du central roll att bidra till att på ett effektivt sätt skapa hem till 60 000 Malmöbor. Detta innebär spännande och omväxlande utmaningar inom ett brett spektrum av rättsområden med stort egeninflytande och ansvar. Du leder den juridiska avdelningen som innehåller två bolagsjurister (en med inriktning på hyresjuridik, vållande- och försäkringsskador och en med inriktning på upphandlings- och entreprenadrätt) och två arkivarier. Den juridiska enheten ingår i bolagets stab tillsammans med ledningsstöd, intern kontroll, och kommunikation. Du rapporterar till stabschef som sitter i företagsledningen. Vem söker vi? En av dina viktigaste uppgifter är att skapa goda förutsättningar för en välfungerande verksamhet där arbetsglädje, förtroende och utveckling står i fokus. Ditt ledarskap präglas av tillit, delaktighet och tydlighet. I rollen ingår personal- och budgetansvar samt att utveckla metoder och arbetssätt för att kunna möta nya krav och förväntningar avseende fastighetsrelaterad juridik och arkivhantering. Du är tillsammans med bolagsjuristerna kontaktperson till myndigheter, branschorganisationer och tar in expertis vid behov i juridiska frågeställningar. Du frontar frågor i olika situationer, både internt och externt. Du har förmåga att ta ett helhetsperspektiv och förstår hur olika beslut och aktiviteter påverkar verksamheten. Du gilla när det händer mycket och kan samtidigt hålla god struktur, vara noggrann och kunna prioritera effektivt. Du är en teamspelare som vill vara med och göra skillnad och som både bidrar proaktivt och tar ansvar för egna leveranser. Du är nyfiken, och besitter ett genuint intresse för att sätta dig in i andras roller. Dina primära arbetsuppgifter blir: * Bidra till en rättssäker och effektiv verksamhet * Coachar kollegor runt om i bolaget med både konsultativt och operativt juridiskt stöd i vardagen. * Bistå verksamheten i kontakter med externa advokatbyråer * Bistå ledningsgruppen med juridiska möjligheter/konsekvenser i samband med beslutprocesser. Din bakgrund Vi ser att du har: * Juristexamen med minst 7 års arbetserfarenhet inom yrket. * Fastighetsrelaterad juridik, gärna både i rollen som advokat eller som bolagsjurist på ett fastighetsbolag. * Gärna erfarenhet av arbetsledning * Förmåga att förstå rollen som ett allmännyttigt bostadsföretag har. Kontakt och ansökan I den här rekryteringen samarbetar MKB med Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup, med lång erfarenhet av rekrytering av chefer och specialister. Tjänsten söker du via ansökningslänken. Urval sker löpande, så skicka in din ansökan snarast, dock senast 4 juni. Om du vill ha ytterligare information, är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Angela Ekelöf, på [email protected] Vi ser fram emot Din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024