Familjerättssekreterare

Sök bland 12 lediga jobb som Familjerättssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Familjerättssekreterare till Socialkontoret

Vill du vara med och arbeta i vår arbetsgrupp? Välkommen med en ansökan till oss! Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. På enheten arbetar även placeringsgruppen som handlägger placerade barn samt mottagningsfunktionen. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enheten mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team. Du kommer erbjudas friskvårdsbidrag, extern handledning, hemarbete i viss mån och flexavtal. Vi söker nu en familjerättssekreterare till ett vikariat fram till och med 251231. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter omfattar allt som rör familjerättens område såsom vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, adoptionsutredningar, yttranden, utredning av fader och föräldraskap, samarbetssamtal, informationssamtal med mera. I övrigt ingår också att företräda nämnden i domstol och ansvara för rättssäker dokumentation, bland annat journalanteckningar. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga handläggare samt arbetsledning. I din roll som familjerättssekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom. • Goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning. • God förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska. • Grundläggande IT-kunskaper. • Giltigt körkort med B-behörighet. Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet av/inom familjerätt. • Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten. • Separat systemisk utbildning. • Arbetat i verksamhetssystemet Treserva. I rollen som familjerättssekreterare förväntas du kunna arbeta självständigt men också samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras. Du är flexibel och har förmågan att driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners är avgörande för att du ska lyckas i din roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag för att bli en del av vårt team! För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning. ÖVRIGT I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

16 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Familjerättssekreterare 100% tillsvidareanställning

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Beskrivning Familjerätten är en del av enheten Barn och Unga. Du kommer till en arbetsplats med positiva och engagerade medarbetare där vi arbetar nära varandra. Arbetet vid Familjerätten leds av 1:e socialsekreterare där du har regelbunden genomgång av tjänst och deltar i enhetens veckovisa metodhandledning samt vid APT. Vid enheten har vi en pooltjänst som täcker upp vid eventuella  vakanser och stöttar upp vid arbetstoppar. Tillsammans utvecklar ständigt verksamheten vilket vi gör tillsammans.  Det finns mycket erfarenhet och kunskap på enheten och introduktion är en viktig del hos oss. Välkommen! Vi erbjuder dig närhet till havet, handledning, kompetensutveckling och har generös flextid samt friskvårdsbidrag. Därtill möjlighet till semesterväxling och andra personalförmåner. Arbetsuppgifter Det familjerättsliga området är under ständig utveckling, vilket gör arbetet stimulerande.  Som Familjerättssekreterare arbetar du självständigt med stöd och arbetsledning av 1:e socialsekreterare. I det familjerättsliga arbetet möter vi ofta föräldrar i kris och konflikt, vilket gör möten och utredningar komplexa. För att möta detta sker arbetet vid behov tillsammans med kollega.  Vi arbetar utifrån ett barnperspektiv där barnets bästa sätts i fokus. Detta speglas i möten med barnen och ett ständigt förbättrande av barnfokus i våra utredningar. Vi har en väl utarbetad form för barnsamtal i både utredningar och samarbetssamtal. Vi ser nyttan av ett gott samarbete med andra och arbetar kontinuerligt med att utöka samarbetet både i och utanför organisationen. Lysekils kommun implementerar just nu det digitala verktyget SES (Samarbete Efter Skilsmässa). SES är ett interaktivt verktyg som erbjuds föräldrar för att få stöd och kunskap i barns reaktioner på en separation, vad som är viktigt att tänka på i samarbetet med den andre föräldern samt egna reaktioner och verktyg för att hantera krisreaktioner. SES är evidensbaserat, utarbetat och utvärderat av forskare vid Köpenhamns universitet. Som familjerättssekreterare arbetar du med rådgivning och samarbetssamtal till separerade föräldrar och på uppdrag av tingsrätten ansvarar du för vårdnad-, boende- och umgängesutredningar samt yttranden. Du ansvarar för informationssamtal samt handlägger umgängesstödsärenden och adoptionsutredningar. Vidare ingår så kallade MF-protokoll i tjänsten. Du arbetar nära barn och ungdomsgruppens utredare samt har kommunens familjebehandlarteam till din hjälp i ärenden där vi jobbar utifrån samförståndslösningar och vid övervakade umgängen. Då vi är en mindre kommun varierar inflödet till familjerätten varför det även kan vara aktuellt att arbeta med andra inom enheten aktuella uppgifter, säkerställt att det är möjligt utifrån uppdraget som familjerättssekreterare.  Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen, socialpedagog eller annan högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig. Du får gärna ha erfarenhet av familjerätt eller av utredningar avseende barn/unga inom socialtjänsten. Som familjerättssekreterare har du ett varierande arbete, bestående av både utredningsarbete och samtal. Arbetsuppgifterna kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du har ett intresse för utvecklingsarbete inom verksamhetsområdet. Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är bra på att samarbeta i såväl samtalssituationer som i utredningsarbete. Du har en problemlösande analysförmåga och tycker om att arbeta med komplexa frågor. Då arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. För att kunna arbeta med världens roligaste, men ibland väldigt svåra jobb, behöver du ha både personlig mognad men också en positiv grundsyn. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor Intervjuer kan komma att ske fortlöpande under annonseringen. Välkommen med din ansökan! Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Familjerättssekreterare sökes för konsultuppdrag i Uppsala län

Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som familjerättssekreterare. Tjänsten som familjerättssekreterare innebär att du utreder i vårdnads-, boende och umgängesfrågor samt adoptions- och faderskapsutredningar. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Familjerättssekreterare sökes för konsultuppdrag i Uppsala län

Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som familjerättssekreterare. Tjänsten som familjerättssekreterare innebär att du utreder i vårdnads-, boende och umgängesfrågor samt adoptions- och faderskapsutredningar. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Familjerättssekreterare

Svedala växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande, en stor portion öppenhet, engagemang och mod guidar oss i våra uppdrag. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Uppdrag Inom individ- och familjeomsorgen arbetar cirka 30 medarbetare med myndighetsutövning, behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar och deras familjer men även för vuxna. Som familjerättssekreterare gör du utredningar och kortare yttranden på uppdrag av domstol i vårdnads-, boende- och umgängesärenden. Vidare kommer du utreda och handleda familjehem samt kontaktpersoner. Du ansvarar även för att handlägga samarbetssamtal, ärenden om umgängesstöd, adoptions- och avtalsärenden samt faderskaps- och föräldraskapsutredningar. Utredningsarbetet sker enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen. Som familjerättssekreterare förväntas du arbeta med alla ärendetyper vilket ger en varierande och spännande vardag. Förutom flextid erbjuder vi extern handledning, nätverkande och individuellt anpassad kompetensutveckling. Kompetens Vi söker dig med socionomexamen. Har du tidigare erfarenhet av familjerättsligt arbete och familjehemshandläggning är det meriterande för tjänsten. Du har mod och en stor vana av att analysera utifrån risk- och skyddsforskning, då dina analyser är avgörande i de familjerättsliga processerna. Du har god förmåga att uttrycka dig kärnfullt och nyanserat i det svenska språket i såväl tal som skrift. Du har ett tydligt barnrättsperspektiv, du kan inta barnets position och företräda barnet i känslor och samtal samt har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Arbetet kräver god samarbetsförmåga såväl som förmåga till självständigt arbete. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. För att trivas hos oss tror vi därför att du är nyfiken och ödmjuk inför andra människors livssituation. Du ska också vara intresserad av att utveckla familjerättens arbetssätt för att kunna ge kommuninvånarna en så bra service som möjligt. B-körkort är ett krav. Inför anställning begär vi utdrag ur belastningsregistret. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen. Arbetstid/varaktighet Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas Varmt välkommen med din ansökan!

13 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Familjerättssekreterare till Danderyds kommun

Var med och gör Sveriges bästa kommun ännu bättre. Danderyds kommun erbjuder gemenskap, utveckling och delaktighet på jobbet. Vi gör skillnad och skapar värde i vardagen i dialog med alla som lever, bor och verkar här. Genom närhet och korta beslutsvägar får du möjlighet att ta ansvar och jobba med både delar och helhet i ditt yrke. Här växer vi tillsammans med engagerade invånare, företag och kompetenta kollegor i trädgårdsstadens vackra miljö. Ta steget till ett utvecklande och hållbart arbetsliv i en lagom stor kommun nära allt. Familjeavdelningen är en del av Socialförvaltningen, vår viktigaste uppgift är att se till att våra invånare får den hjälp och stöd som de behöver. Om familjeavdelningen var en person skulle vi beskriva dennes personlighet som talangfull, generös, lyhörd och framför allt en lagspelare! Att samarbeta är ett starkt drag i personligheten både att prata och lyssna. Vi håller hus i Mörby Centrum, 14 min med tunnelbana från T-centralen. Vårt kontor har fräscha lokaler med bra teknologi. Här finns även många små rum för att prata ihop oss med varandra eller ta emot besökare. Vi arbetar också hemma i den mån det passar arbetet. Vi värderar högt att ha roligt med varandra samt ordning och reda i vårt arbete. Varje månad genomför vi en temperaturmätning hos medarbetarna. Det uppskattas av alla att vi kontinuerligt arbetar med arbetsmiljön, arbetsmängd och värdesätter allas trivsel. Vi ser också till att utbilda oss, introducera nya metoder och förändra organisationen när behoven förändras. Tillsammans är vi en härlig blandning av kompetenser, alla olika sorter som du kan hitta i en godispåse. Nu letar vi efter dig som också vill bli en del av oss. Är familjerätt något som intresserar dig, och vill du göra en positiv skillnad för andra? Vi letar nu efter två familjerättssekreterare som vill vara en del av en ny, kommungemensam satsning inom området. Välkommen in i vår gemenskap! ARBETSUPPGIFTER Från maj 2024 är Danderyds kommun värdkommun för en nystartad kommungemensam familjerätt mellan Danderyd, Täby, Lidingö och Vaxholm. Den nya verksamheten består av 11 tjänster och leds av en enhetschef. Verksamheten kommer även fortsättningsvis vara en del av familjeavdelningen där all socialtjänstverksamhet rörande barn genomförs. Det finns en mycket god och nära samverkan mellan alla familjeavdelningens arbetsgrupper. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Utföra utredningar och skriva yttranden till domstol i vårdnads-, boende- och umgängesärenden. • Hantera komplicerade faderskapsärenden och genomföra adoptionsutredningar. • Ansvara för att verkställa domstolsbeslut gällande umgängesstöd. • Genomföra informationssamtal med berörda parter för att förklara processer och rättigheter. En stor del av arbetet består även av att erbjuda telefonrådgivning samt att hålla frivilliga samarbetssamtal. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Erfarenhet av myndighetsutövning inom familjerättsligt arbete. • God förmåga att uttrycka dig i svenska både muntligt och i skrift. Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av att hålla samarbetssamtal. • Erfarenhet av att genomföra gruppverksamhet Skilda världar. • Erfarenhet av samtalsserien Hela barn. • Erfarenhet av handläggning av utredningar barn och unga. • B-körkort. I din roll är du duktig på att hanterar stress på ett konstruktivt sätt du bibehåller ett gott humör vid press och motgångar. I de uppgifter du ställs inför är du säker i osäkra sammanhang, står upp för egna åsikter, har mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person. Som person är du strukturerad och föredrar att arbeta enligt en tydlig process. Du organiserar och planerar ditt arbete noggrant, slutför det du påbörjar och håller dig alltid till deadlines. Dessutom är du trygg i din profession, tydlig i din kommunikation och har ett respektfullt bemötande, såväl mot klienter som kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer sker löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdagen, tveka därför inte med att skicka in din ansökan redan nu. ÖVRIGT Danderyds kommun strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med många trevliga och kunniga medarbetare. Besök gärna vår jobbportal https://www.danderyd.se/ovriga-verksamheter/jobb/ om du vill veta vad våra chefer säger om kommunens uppdrag och utvecklingen framåt. Här kan du också samla information, bland annat om våra förmåner. Mer information om vår verksamhet hittar du på www.danderyd.se. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Danderyds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande önskar vi att du skickar in din ansökan digitalt enligt ovan. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

8 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Familjehemssekreterare

Svedala växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande, en stor portion öppenhet, engagemang och mod guidar oss i våra uppdrag. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Uppdrag Inom individ- och familjeomsorgen arbetar cirka 30 medarbetare med myndighetsutövning, behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar och deras familjer och även för vuxna. Vi söker en kollega till uppdraget som familjehemssekreterare. Vi erbjuder extern handledning, och individuellt anpassad kompetensutveckling. Vi tillämpar flexibel arbetstid och erbjuder friskvårdspeng. Som familjehemssekreterare utreder du och handleder familjehem och kontaktpersoner, följer upp placeringar, upprättar avtal avseende ersättningar mm samt handlägger dessa. Vårt mål är att de familjehem vi anlitar ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. Du samverkar nära med socialsekreterare som handlägger ärenden för barn och unga. Kompetens För tjänsten som familjehemssekreterare välkomnar vi dig som har socionomexamen. Har du tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning, utbildning inom Kälvestensmetoden, Socialstyrelsens utbildning ”Ett hem att växa i” samt handledarutbildning är det meriterande. För att lyckas i rollen bör du vara flexibel utifrån ditt uppdrag, lösningsorienterad samt skicklig på att skapa hållbara relationer. Du behöver även besitta en förmåga att hålla ett tydligt fokus utifrån uppdraget och kunna stötta samt handleda familjehem och kontaktpersoner som i vissa fall präglas av konfliktfyllda situationer. För att trivas hos oss behöver du vara nyfiken och ödmjuk inför andra människors livssituation. Du ska också vara intresserad av att utveckla enhetens arbetssätt och metoder för att ge kommuninvånarna en så bra service som möjligt. Vidare har du en god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. B-körkort är krav för tjänsten.  Inför anställning begär vi utdrag ur belastningsregistret. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen. Arbetstid/varaktighet Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas. Övrigt Hos oss har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser, t ex förmånlig pension och försäkring, extra semesterdagar och föräldrapenningtillägg. Dessutom har du som medarbetare i Svedala kommun tillgång till 2000 kr i friskvårdsersättning, förmånscykel, semesterväxling och löneväxling till pension. Vi tillämpar flextid och distansarbete vilket innebär att du med hänsyn till verksamhetens behov kan växla mellan att arbeta på kontoret, i verksamheten eller hemifrån. Förmåner som erbjuds kan du läsa om här. Varmt välkommen med din ansökan!

8 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Familjerättssekreterare

Välkommen till enheten för barn och unga i Tierps kommun. Vår familjerätt söker en familjerättssekreterare för en tillsvidareanställning. Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och klienter. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen. Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans. Hos oss erbjuds du bland annat ett tillgängligt ledarskap, regelbunden handledning av leg. psykoterapeut, friskvårdsersättning, semesterväxling och löpande utbildningar. Våra medarbetare har möjligheten att vid behov arbeta vid vårt filialkontor i centrala Uppsala eller hemifrån. I Tierps kommun har vi flextidsavtal. Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är otvungen och avspänd med mycket skratt, vilket är en god jordmån för nya idéer och infall. Vi tror att engagemang föds genom uppmuntran och tillit. Därför eftersträvar vi ett kreativt arbetsklimat med stimulerade medarbetare som bidrar till såväl dynamik som utveckling. För oss är det viktigt med den kollegiala tillhörigheten och det kollegiala stödet där du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som familjerättssekreterare är mångfasetterat och stimulerande. Familjerätten genomför på uppdrag av tingsrätten vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, snabbupplysningar samt verkställer umgänge med umgängesstöd efter beslut i domstol. Arbetet innebär också att utreda och fastställa komplexa faderskap/föräldraskap samt att genomför medgivandeutredningar och adoptionsutredningar. I arbetsuppgifterna ingår också att genomföra utredningar när barnet behöver ny vårdnadshavare så som särskild förordnad vårdnadshavare och vårdnadsöverflyttar. Familjerätten har daglig telefonrådgivning för råd och stöd i olika familjerättsliga frågor. Vi erbjuder och genomför samarbetssamtal med föräldrar som behöver stöd i att komma överens gällande frågor kring vårdnad, boende och/eller umgänge för sina barn. Familjerätten genomför utredningar gällande upprättande av juridiskt bindande avtal i fråga om vårdnad, boende och umgänge. Inför stämning i domstol håller vi även i informationssamtal. Vi lägger stor vikt vid att utveckla och prioritera det förebyggande arbetet med samarbetssamtal, såväl frivilliga som på uppdrag av tingsrätten. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av gruppledare, dina kollegor från övriga grupper samt chef. KVALIFIKATIONER - Socionomexamen eller utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens familjerätt eller inom barn- och unga. Meriterande om erfarenhet finns inom båda områdena. - Goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom aktuella områden. - God förmåga av att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. - God förmåga att kunna ta initiativ, reflektera, organisera och genomföra arbetet självständigt. Utifrån att arbetsuppgifterna inom familjerätten innebär en stor variation behöver du ha en god förmåga att anpassa dig till nya situationer och kunna strukturera och planera ditt arbete väl. Du stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten och är bra på att hantera människor i kris och konflikt. Du känner stort ansvar för arbetet, är noggrann och arbetar rättssäkert. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet ÖVRIGT Vi rekryterar löpande under ansökningstiden! Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

8 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Familjerättssekreterare vikariat, Solna stad

Är du familjerättssekreterare och vill arbeta på en arbetsplats med ett stort engagemang och med ständigt fokus på förbättring? Om arbetsplatsen Hos oss på familjerätten är vi tio familjerättssekreterare och en sektionschef och tillhör organisatoriskt barn- och ungdomsenheten i Solna stads socialförvaltning. På barn- och ungdomsenheten ansvarar vi för myndighetsutövning och insatser riktade till barn och ungdomar 0–20 år och deras familjer. På vår enhet finns förutom familjerätten även utredningsgrupper, mottagningsgrupp, placeringsgrupp och öppenvård. Sedan 2014 är Solna värdkommun för den gemensamma familjerätten Solna-Sundbyberg-Ekerö. Vad innebär arbetet? Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av sedvanliga arbetsuppgifter på en familjerätt såsom exempelvis informationssamtal, yttranden/utredningar på uppdrag av tingsrätten samt faderskapsärenden. På enheten arbetar vi med BIFF-grupper (Barn i Föräldrars Fokus) samt med metoden Signs of Safety och är just nu i fas att implementera metoden Hela Barn. Vem söker vi? Kvalifikationer: - socionomexamen - tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt gärna familjerätt - du har kunskaper om lagstiftningen inom det familjerättsliga området - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Som person är du självgående, strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är tydlig i din kommunikation och har ett stort intresse av att samarbeta med både klienter, kollegor och andra aktörer. Du är lyhörd i samtal med kollegor och delar gärna med dig av egna erfarenheter. Vårt erbjudande - ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med en engagerad, driven och omtänksam arbetsgrupp - metodstödjare och vi håller löpande utbildningar, både grund och fördjupning inom MI, nätverksarbete och Signs of Safety - fina lokaler centralt i Solna Business Park med goda kommunikationsvägar, träningsmöjligheter och ett varierat utbud av lunchrestauranger - friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och möjlighet till semesterväxling. Mer information och ansökan Anställningen är ett föräldravikariat på heltid i ungefär ett år, med tillträde 10 juni eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan innehållandes endast CV senast 19 maj. I samband med din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor som ligger till grund för det första urvalet i rekryteringsprocessen. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anneli Malmborg på [email protected]. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Familjerättssekreterare, Solna stad

Är du familjerättssekreterare och vill arbeta på en arbetsplats med ett stort engagemang och med ständigt fokus på förbättring? Om arbetsplatsen Hos oss på familjerätten är vi tio familjerättssekreterare och en sektionschef och tillhör organisatoriskt barn- och ungdomsenheten i Solna stads socialförvaltning. På barn- och ungdomsenheten ansvarar vi för myndighetsutövning och insatser riktade till barn och ungdomar 0–20 år och deras familjer. På vår enhet finns förutom familjerätten även utredningsgrupper, mottagningsgrupp, placeringsgrupp och öppenvård. Sedan 2014 är Solna värdkommun för den gemensamma familjerätten Solna-Sundbyberg-Ekerö.  En av våra kollegor går i pension och vi söker därför nu efter en ny kollega till vårt team! Vad innebär arbetet? Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av sedvanliga arbetsuppgifter på en familjerätt såsom exempelvis informationssamtal, vårdnad-, boende- och umgängesutredningar på uppdrag av tingsrätten, rådgivning och samarbetssamtal till separerade föräldrar och eventuellt medgivandeutredningar för adoption. På enheten arbetar vi med BIFF-grupper (Barn i Föräldrars Fokus) samt med metoden Signs of Safety och är just nu i fas att implementera metoden Hela Barn. Vem söker vi? Kvalifikationer: - socionomexamen - tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt familjerätt - erfarenhet av vårdnadsutredningar, rådgivning till separerade föräldrar, samarbetssamtal - du har goda kunskaper om lagstiftningen inom det familjerättsliga området - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Tidigare erfarenhet av Signs of Safety ser vi som meriterande, likaså utbildning och/eller erfarenhet av att arbeta med Hela Barn. Som person är du självgående, strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är tydlig i din kommunikation och har ett stort intresse av att samarbeta med både klienter, kollegor och andra aktörer. Du lyssnar lika gärna in kollegor som att dela med dig av egen erfarenhet. Du är trygg i dig själv, stimuleras av att vara med och utveckla och förbättra verksamheten och är bra på att hantera människor i kris och konflikt. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet och vilken ytterligare kompetens vår grupp behöver. Vårt erbjudande - ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med en engagerad, driven och omtänksam arbetsgrupp - metodstödjare och vi håller löpande utbildningar, både grund och fördjupning inom MI, nätverksarbete och Signs of Safety - fina lokaler centralt i Solna Business Park med goda kommunikationsvägar, träningsmöjligheter och ett varierat utbud av lunchrestauranger - friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och möjlighet till semesterväxling. Mer information om ansökan Anställningen är på heltid, tillsvidare, med tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan innehållandes endast CV senast 19 maj. I samband med din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor som ligger till grund för det första urvalet i rekryteringsprocessen. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anneli Malmborg på [email protected]. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer, till personer med funktionsnedsättning eller missbruk samt för stöd till brottsoffer och personer i behov av ekonomiskt stöd. Vi ger råd, stöd och handlägger frågor som rör barn- och ungdom, familjerättsfrågor, psykisk funktionsnedsättning och missbruk, samt frågor som rör brottsoffer och försörjningsstöd. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024