Förvaltningsekonom

Sök bland 22 lediga jobb som Förvaltningsekonom och börja ditt nya yrkesliv idag!

Ekonom

Borås Stad befinner sig i ett expansivt skede med flera spännande utvecklingsprojekt inom samhällsbyggnadsprocessen. Där har Samhällsbyggnadsförvaltningen en central roll. Förvaltningen består idag av cirka 105 medarbetare och bedriver verksamhet inom områdena bygglov, detaljplanering, mätning, kartproduktion, strategisk samhällsplanering, mark- och exploatering samt miljö- och klimatfrågor. På förvaltningen finns även två stödfunktioner, ekonomifunktionen och HR-funktionen. Med mer än 114 000 invånare är Borås landets trettonde största kommun och är stor nog för ett brett utbud av nöjen, kultur och service. Samtidigt finns allt inom bekvämt avstånd. Det goda läget och med högskolan i city gör staden attraktiv för såväl boende som näringsliv. Med väl utvecklad kollektivtrafik vävs Borås samman med Göteborg och Jönköping till en arbetsmarknadsregion. Mycket positivt har hänt i Borås och många stora utmaningar återstår. Samhällsbyggnadsförvaltningen har en viktig roll i denna utveckling. Som ekonom kommer du tillhöra förvaltningens ekonomifunktion som arbetar med övergripande budget, redovisning och uppföljning. Du kommer arbeta i nära samverkan med förvaltningens controller. Ekonomifunktionen arbetar även med andra stöd-och stabsfunktioner såsom nämndsekretariat, kvalitetsarbete, kommunikation och administration. Ekonom Arbetsuppgifter Uppdraget som ekonom innebär ett kvalificerat ekonomiarbete för delar av vår organisation. Du kommer stödja genomförandet av bokslut samt budget- och prognosarbete tillsammans med controller och chef för ekonomifunktionen. I arbetet ingår att analysera och ge förslag avseende ekonomi, resurser och verksamhet. Du kommer även att sköta förvaltningens löpande bokföring, vara momsansvarig, hantera kund-och leverantörsfakturor samt delta i bokslutsarbete. Du kommer stödja några utav förvaltningens chefer och projektledare i ekonomistyrning med målet att nyttja nämndens resurser på ett effektivt sätt. Du kommer följa upp och analysera ekonomin samtidigt som du förstår och kan förklara sambandet mellan ekonomi och verksamhet och ge råd och stöd i ekonomiska frågor. Du förväntas arbeta såväl självständigt som i samarbete med kollegor med att ta fram underlag för planering och uppföljning samt föreslå åtgärder för rutin- och verksamhetsutveckling inom ditt arbetsområde. Att medverka till att utveckla interna processer och arbetssätt ingår i arbetet. För dig är det en självklarhet att säkerställa att arbetet utförs i enlighet med interna och externa krav och regelverk samt att du ser ett värde i att utbilda chefer i ekonomifrågor. Vi tror att du vill hantera arbetsuppgifter av varierande komplexitet och innehåll då flera olika typer av administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Du rapporterar till chefen för ekonomifunktionen. Övrig information Kvalifikationer Du som söker till oss har högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi samt erfarenhet av redovisning, budget-, prognos och analysarbete. Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation, goda kunskaper i Officepaketet och Unit4 (Agresso) är meriterande. Du har en mycket god analytisk förmåga samt är van att jobba med och prioritera bland flera uppgifter samtidigt. Du tar stort ansvar för dina uppgifter, arbetar strukturerat och driver arbetet framåt. Du arbetar lyhört och utåtriktat i samverkan med berörda personer och du har därmed lätt för att samarbete med alla typer av personligheter. Arbetet kräver att du kan presentera information på ett pedagogiskt sätt samt att du kommunicerar obehindrat på svenska i såväl tal som skrift. Du har förmågan att se helheten, att tänka långsiktigt och strategiskt men också kunna gå ner på detaljnivå vid behov. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

15 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Ekonom

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Värnamo är en kommun med strategiskt läge och stor tillväxtpotential. Ett framgångsrikt näringsliv, hög sysselsättning, goda kommunikationer gör att Vår vision lyder: ”Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen! Medborgarförvaltningen är en av kommunens åtta förvaltningar och söker nu Ekonom. Vi söker dig som vill bidra till att bygga framtidens socialtjänst i Värnamo kommun. Medborgarförvaltningen befinner sig i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser. I vår strävan mot ständiga förbättringar får du som Ekonom en central roll i organisationen. Du blir förvaltningen och nämndens resurs för ekonomisk ledning, styrning och uppföljning. Du rapporterar till förvaltningschef. Arbetsuppgifter Ditt arbete kommer att vara både strategiskt och operativt. Du kommer att ta fram, bearbeta, analysera och presentera beslutsunderlag till ledningen och fungera som stöd gentemot organisationens chefer. Som ekonom kommer du att ha ett nära samarbete med kommunens centrala ekonomifunktion och ingå i ett nätverk med övriga ekonomer inom kommunen. Tjänsten innebär löpande skriftliga och muntliga rapporteringar till både tjänstemän och förtroendevalda politiker. Tjänsten innebär ansvar för: - månadsuppföljningar - mål och prestationsuppföljningar - budget och verksamhetsplanering - personalbudget - redovisningsfrågor - bokslutsarbete - statistik - lokalfrågor - utredningar och rapporter Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk utbildning som civilekonom alternativt annan högskoleutbildning som kan bedömas likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet från en liknande befattning. Du behöver datavana och gedigna kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel. Erfarenhet av att arbeta i ekonomi- och utdatasystem. Du har en väl utvecklad pedagogisk och kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är bra på att lättfattligt, inspirerande och tydligt presentera komplex information. Som person är du analytisk, drivande och målinriktad. Du är också en strukturerad, god organisatör som både kan leda och delta i projekt. Du är självständig och ansvarstagande och du samarbetar med andra och har lätt att skapa förtroendefulla relationer. Du är lösningsfokuserad, van att arbeta under tidspress och arbetar utifrån ett konsultativt förhållningssätt med service och resultat i fokus. Du har lätt för att analysera en komplex verksamhet utifrån ett ekonomiskt perspektiv Erfarenhet från att ha arbetat i en politisk styrd organisation. Villkor Anställningsform: Tjänsten är tillsvidare, provanställning kan komma att föregå en tillsvidaretjänst. Tillträdesdag: Enligt överenskommelse. Urval sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!  Sysselsättningsgrad: Heltid  Lön: Individuell lönesättning tillämpas Upplysningar: Förvaltningschef: Fredrik Wallström 0370-37 78 20, [email protected] Ekonomichef: Johanna Svensson [email protected] 0370-37 80 94 Redovisningschef: Peter Karlsson [email protected] 0370-37 81 22 Fackliga företrädare når du via kommunens kontaktcenter: 0370- 37 00 00 Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning Ansökan: Sista ansökningsdag 2024-06-10 Du söker tjänsten på kommunens hemsida www.varnamo.se/ledigajobb Vi vill att du bifogar personligt brev och CV. I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

15 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Ekonom

Rollen som ekonom hos oss Som ekonom hos oss ingår du i Vård & omsorgs ekonomifunktion bestående av sex personer. Tillsammans arbetar vi med och ansvarar för ekonomiprocesserna hos de olika verksamheterna som tillhör förvaltningen. En stor och viktig del av ditt arbete innebär att vara ett rådgivande stöd och partner till förvaltningens chefer gällande ekonomiska frågor och beslut. Du kommer att vara ett kvalificerat ekonomistöd där du ansvarar för att driva och stödja i planerings- och budgetarbetet, uppföljning, analyser och prognoser. I rollen ingår att aktivt arbeta med analys och förbättringsarbeten samt arbeta med utveckling av ekonomiprocesserna i förvaltningen. Vidare arbetar du kontinuerligt proaktivt för att skapa förutsättningar och underlag till förbättringar inom verksamheterna. Vårt ekonomiteam har ett gott samarbete, en öppen dialog, är prestigelösa och har nära till skratt. Din profil För att lyckas och trivas i den här rollen är det viktigt att du kan kommunicera på ett tydligt sätt och att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi ser egenskaper som samarbetsförmåga och kvalitetsmedvetenhet som viktiga. Du är självgående och är duktig på att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som: - har en slutförd högskoleutbildning i ekonomi på minst kandidatnivå - har mycket goda kunskaper i Excel Det är meriterade om du har: - via erfarenhet fått goda kunskaper inom ekonomistyrning och/eller redovisning - erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete från en större organisation - erfarenhet av större affärs- eller ekonomisystem - erfarenhet från offentlig förvaltning - har erfarenhet av att arbeta med personalekonomi Vårt erbjudande och övrig information Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Observera att utdrag från belastningsregister kommer att behöva uppvisas i samband med anställning. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss Intresserad? Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 28 maj. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning. #LI-KUNGSBACKA Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Ekonom till Skolstödsenheten

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel. Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb. Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Skolstödsenheten som finns inom verksamhetsområde Specialskola omfattar för närvarande ca 65 medarbetare. Skolstödsenheten ger bland annat stöd inom områdena ekonomistyrning och ekonomiadministration, personaladministration, elevadministration, teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård och lokaler. Din placeringsort är flexibel till något av våra kontor i Stockholm eller Örebro. ARBETSUPPGIFTER Du kommer som ekonom hos oss att ha ett nära samarbete med verksamhetens rektorer och enhetschefer. Du arbetar med budgetering, prognosarbete, uppföljning och analys samt med vissa ekonomiska utredningar. Du arbetar rådgivande och ger kvalificerat stöd till cheferna i ekonomiska frågor och beslut. Även andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet kan förekomma. Som ekonom utvecklar du arbetet inom ekonomiområdet tillsammans med dina kollegor. Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: - Har en högskoleutbildning inom ekonomi eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömmer likvärdig. - Har minst tre års aktuell erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. - Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift på svenska. - Goda IT-kunskaper, särskilt Officepaketet. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet från att arbeta med ekonomi inom skolversamhet - Goda kunskaper inom statlig redovisning - Kunskap i svenskt teckenspråk - Erfarenhet av ekonomisystemet UBW (Unit4). - Erfarenhet av Stratsys Som person är du serviceinriktad, flexibel och lyhörd. Du är kvalitetsmedveten och har en analytisk förmåga. Du är självgående och tar egna intiativ och du har en förmåga att skapa goda samarbetsrelationer. Du har en hög kommunikativ förmåga och kan förklara ekonomiska samband och utfall på ett pedagogiskt och enkelt sätt för dem du stödjer. För att vara kvalificerad för tjänsten ska du dela vår värdegrund allas lika värde. Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Ekonom till Skolstödsenheten

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver specialskolor. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi fördelar också statsbidrag och utvecklar läromedel. Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Just nu fokuserar vi på att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden på myndigheten. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår webbplats https://www.spsm.se/jobb. Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Skolstödsenheten som finns inom verksamhetsområde Specialskola omfattar för närvarande ca 65 medarbetare. Skolstödsenheten ger bland annat stöd inom områdena ekonomistyrning och ekonomiadministration, personaladministration, elevadministration, teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård och lokaler. Din placeringsort är flexibel till något av våra kontor i Stockholm eller Örebro. ARBETSUPPGIFTER Du kommer som ekonom hos oss att ha ett nära samarbete med verksamhetens rektorer och enhetschefer. Du arbetar med budgetering, prognosarbete, uppföljning och analys samt med vissa ekonomiska utredningar. Du arbetar rådgivande och ger kvalificerat stöd till cheferna i ekonomiska frågor och beslut. Även andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet kan förekomma. Som ekonom utvecklar du arbetet inom ekonomiområdet tillsammans med dina kollegor. Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: - Har en högskoleutbildning inom ekonomi eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömmer likvärdig. - Har minst tre års aktuell erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. - Uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift på svenska. - Goda IT-kunskaper, särskilt Officepaketet. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet från att arbeta med ekonomi inom skolversamhet - Goda kunskaper inom statlig redovisning - Kunskap i svenskt teckenspråk - Erfarenhet av ekonomisystemet UBW (Unit4). - Erfarenhet av Stratsys Som person är du serviceinriktad, flexibel och lyhörd. Du är kvalitetsmedveten och har en analytisk förmåga. Du är självgående och tar egna intiativ och du har en förmåga att skapa goda samarbetsrelationer. Du har en hög kommunikativ förmåga och kan förklara ekonomiska samband och utfall på ett pedagogiskt och enkelt sätt för dem du stödjer. För att vara kvalificerad för tjänsten ska du dela vår värdegrund allas lika värde. Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Förvaltningsekonom

Nu söker vi en förvaltningsekonom till Kommunledningsförvaltningen. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. I Östersunds kommun är varje medarbetare viktig på riktigt. Varje individ gör stor skillnad för många människor, genom hela livet. Det gör det lätt att bli engagerad och hitta mening. Vår ledstjärna är ett bättre Östersund. Därför rör vi oss ständigt framåt, och gör det med hjärtat. Vi är 5 600 medarbetare inom 400 olika yrken som ger varandra styrka och inspiration. Vi erbjuder stora möjligheter att utvecklas både professionellt och som person. Roligt för dig och bra för Östersund! Läs gärna mer om vår kommun som arbetsgivare genom att följa länken nedan: Så här jobbar vi - Östersund.se (ostersund.se) Kommunledningsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Kommunledningsförvaltningen arbetar på uppdrag av Kommunstyrelsen med frågor som rör hela kommunens utveckling och ekonomiska ställning. Inom förvaltningen bereds ärenden som beslutas av Kommunstyrelsen, Finans- och fastighetsutskottet, Utvecklingsutskottet, två länsgemensamma nämnder samt några mindre nämnder. Vi arbetar även med den långsiktiga planeringen i kommunen, exempelvis planering av hur många bostäder och skolor som behövs och mycket annat av övergripande karaktär. Därtill ger förvaltningen stöd till andra förvaltningar avseende juridik och säkerhet, IT, kommunikation, mål- och styrprocessen samt personal- och arbetsmiljö. Arbetsuppgifter Du har det övergripande ansvaret för Kommunledningsförvaltningens ekonomiplanering och uppföljning och du är ett stöd till förvaltningsledningen genom att planera, analysera, utbilda chefer och medarbetare utifrån ett ekonomiskt perspektiv för att skapa långsiktig ekonomisk stabilitet. Du är länken mellan förvaltningen och kommunövergripande ekonomifunktioner. Du representerar förvaltningen i olika kommungemensamma arbetsgrupper och samarbetar med kommunens övriga förvaltningsekonomer och den centrala ekonomi- och controllerverksamheten. I tjänsten ingår bland annat följande arbetsuppgifter: - Stöd till förvaltningens chefer i ekonomi- och utvecklingsarbete - Budgetarbete - Ekonomiska uppföljningar, prognoser och analyser - Års- och delårsbokslut - Kvalitetssäkring av verksamhetsplaner - Nyckeltalsarbete - Omvärldsbevakning - Föredragande i nämnd - Ekonomiska utredningar - Projektuppföljning - ev personal/arbetsmiljöansvar för en mindre personalgrupp Kvalifikationer Vi söker dig som har ekonomexamen från högskola/universitet gärna med inriktning mot ekonomistyrning eller motsvarande. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med ekonomifrågor och verksamhetsutveckling och ett intresse och erfarenhet att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi ser det som meriterande om du jobbat med Visma och Stratsys. Rollen innebär många interna kontakter vilket ställer höga krav på att du är kommunikativ, både i tal och skrift. Vi vill att du är noggrann och strukturerad med en förmåga att se ekonomin i ett helhetsperspektiv. Du ser kopplingen mellan ekonomi, resultat, verksamhet samt måluppfyllelse och bidrar med din pedagogiska förmåga till att skapa en god förståelse för de ekonomiska termerna på ett enkelt och tydligt sätt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och upprättar och håller tidsramar. Personlig lämplighet för tjänsten av viktigt för arbetsgivaren. Du kommer vara direkt underställd stabschef och ingå i förvaltningens ledningsgrupp. Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju. Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare. Välkommen med din ansökan till oss.

14 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Ekonom

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Trollhättans stad, Serviceförvaltningen, söker nu en ekonom, då vår nuvarande ekonom går vidare mot nya spännande uppdrag. Du kommer att ingå i förvaltningens ekonomistab tillsammans med två ekonomkollegor.   Serviceförvaltningen består av två verksamheter, Produktion och Service samt Måltid och Lokalvård med cirka 400 medarbetare. Uppdraget för Måltid och Lokalvårdsverksamheten är att tillgodose kärnverksamheternas behov av måltider och lokalvård till barn, elever, brukare och anställda i stadens lokaler. Kontoret Produktion och Service uppdrag är att tillhandahålla tjänster så som fastighetsförvaltning, entreprenad, nyanläggning, snöröjning, underhåll av vägar och parker med mera till Trollhättans Stads förvaltningar och kommunalt ägda bolag. Vi arbetar proaktivt och serviceinriktat gentemot kollegor, kunder och invånare i Trollhättan. Vi jobbar ständigt för att förbättra kvalitén och effektiviteten i våra egna och stadens verksamheter, för att kunna möta dagens och framtidens krav.   Arbetsuppgifter I uppdraget som ekonom ansvarar du för redovisning och att göra löpande uppföljningar, prognoser och analyser. Du agerar stöd till förvaltningens chefer i ekonomiska frågor. Du arbetar med frågor rörande intern kontroll, statistik och ekonomiska underlag samt budget. Som ekonom i förvaltningens ekonomistab arbetar du utifrån en helhetssyn på Serviceförvaltningens uppdrag med fokus på Mål- och resursplan och budget. I rollen som ekonom kommer du även vara en del av Trollhättans Stads ekonomistyrgrupp. Du kommer att vara en del i det utvecklingsarbete som pågår inom förvaltningen.   Kvalifikationer Du har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, gärna mot offentlig ekonomi eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet från likartade arbetsuppgifter samt intresse av att delta i förvaltningens förändrings- och utvecklingsarbete inom ekonomiområdet. Vi ser att du är en person som har förmåga att tänka övergripande och som ser kopplingen mellan mål, ekonomi och genomförande. Du har förmåga att se ekonomiska konsekvenser av olika beslut och projekt. Du har god analytisk förmåga samt kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är kommunikativ, har en god pedagogisk förmåga samt en förmåga att skapa goda relationer. Ekonomiarbetet är ofta starkt tidsstyrt och ställer därför stora krav på din förmåga att snabbt sätta dig in i frågeställningar, prioritera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, se sammanhang och hantera tidspress. Du skall kunna kommunicera obehindrat på det svenska språket i både tal och skrift. Övriga språkkunskaper och erfarenhet ifrån arbete i en politiskt styrd/offentlig organisation är meriterande. Du har goda IT-kunskaper och det är meriterande om du har erfarenhet av och kan arbeta i Unit4, ekonomisystem och Stratsys. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

13 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Ekonom

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer. Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av stadens utveckling och arbeta i ett team som präglas utav serviceanda, samarbete och utveckling? På ekonomiavdelningen är vi totalt 26 medarbetare varav redovisningsenheten består av 11 medarbetare. Du kommer att arbeta i en stimulerande miljö med många kontakter både inom och utanför organisationen. Vi söker nu en ekonom som samordnar och vidareutvecklar förvaltningens leverantörsfakturaprocess. Som ansvarig för vårt leverantörsfakturasystem arbetar du med hela processen och ser till att flödet av leverantörsfakturor hanteras korrekt och så smidigt som möjligt. I arbetet ingår att se till att rutiner för fakturahanteringen efterlevs genom påminnelser, stickprov och kontroller. Du säkerställer och lägger upp fakturor på abonnemang samt vidareutvecklar rutiner inom området. Du utbildar kollegor och användare i verksamheten. Du ansvarar även för de balanskonton som är kopplade till leverantörsreskontran vilket innebär avstämningar, kontroller samt uppföljning. Du förväntas aktivt driva utvecklingsfrågor kopplat till leverantörsreskontran. Du samordnar och är ett stöd till verksamheten och kollegor. Du kan också komma att arbeta med övrigt förekommande arbetsuppgifter på ekonomiavdelningen. Vi arbetar i systemen Proceedo, UBW Unit4 (Agresso) samt Hypergene. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Vi ser gärna att du flera års erfarenhet av arbete med redovisning och med fördel leverantörsreskontra. Vi ser gärna att du har goda erfarenheter av arbete och systemvård i leverantörsfakturasystem såsom Proceedo eller liknande. Det är meriterande om du arbetat inom stat, kommun eller större organisation med högt flöde av leverantörsfakturor. Du är pedagogisk och tycker om att ha mycket kontaktytor i arbetet. Då vi samarbetar mycket inom avdelningen och förvaltningen ser vi att det är av stort vikt att du har ett helhetstänk och lätt kan ta till dig ny information, samt att du är driven, ansvarsfull och prestigelös. Ditt arbetssätt är systematiskt och utvecklingsinriktat. Du har god IT-kompetens och har goda kunskaper i Excel. Du ser möjligheter och drivs av att bidra till utveckling. Du har förmåga att sätta dig in i lagar och regler som styr redovisningen. Du har ett konsultativt och pedagogiskt arbetssätt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser fram emot att få träffa dig, så tveka inte med din ansökan! ÖVRIGT De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster. Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Ekonomer till ekonomienheten socialtjänsten

Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.   Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.  Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.   Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!  Välkommen som ekonom till socialtjänstens nyinrättade ekonomienhet inom avdelningen för administration Vi söker två ekonomer till vår enhet. Vill Du vara med och komplettera vårt team? Ekonomienheten för socialtjänsten kommer att bestå av fyra ekonomer, tre ekonomiadministratörer (varav en även är inköpssamordnare) två avgiftshandläggare och en enhetschef. I en föränderlig tid med utmaningar kring bland annat digitalisering, automatisering, demografisk utveckling och kompetensförsörjning så behöver vi dig som ser framemot att göra denna resa tillsammans med oss. Om arbetsplatsen Socialtjänsten har nio avdelningar som samarbetar med målet att bedriva en kvalitativ verksamhet samt tillgodose och ta tillvara på verksamheternas behov på bästa sätt. Ekonomienheten socialtjänsten finns inom avdelningen för administration i Uddevalla kommun. Avdelningen är en stöd- och servicefunktion men har också ett ansvar att initiera och driva utveckling inom avdelningens olika områden och kvalitetssäkra dessa. Tjänsterna inom den nyinrättade ekonomienheten har funnits sedan tidigare, men har organisatoriskt varit placerade direkt under avdelningen för administration. Genom att skapa en ekonomienhet ges möjlighet till att hitta former för att mer samordnat driva utvecklingsarbeten. Arbetsuppgifter Som ekonom förväntas du arbeta med verksamhetsområdenas och förvaltningens uppdrag i nära samarbete med chefer på olika nivåer och andra funktioner, både inom socialtjänsten samt med andra förvaltningar och i vissa fall med andra kommuner. Du som ekonom arbetar nära dina avdelningschefer och enhetschefer med budget, uppföljning, prognos, analyser och årsbokslut med tillhörande verksamhetsberättelse. Som ekonom är du ansvarig för de verksamhetsområden du arbetar med både avseende löpande arbetsuppgifter och visst utvecklingsarbete. Du ska aktivt och kontinuerligt ge rådgivning i ekonomifrågor. Enligt planeringen så kommer en av ekonomerna som vi söker att arbeta med verksamhetsinriktningen individ och familjeomsorg för barn och unga. Resterande indelning av verksamheterna och fördelning av övriga arbetsuppgifter sker utifrån erfarenheter och vad som kommer att passa teamet som helhet, när det är klart vilka vi kommer att erbjuda tjänsterna. Kvalifikationer - Vi söker dig som har relevant utbildning på högskolenivå inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Du har goda kunskaper och förståelser för redovisning. - Du skall kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. - Du har goda datorkunskaper och vi vill att du har kunskap i något ekonomisystem samt vana vid att hantera Officepaketet (Microsoft 365).   Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter och från socialtjänstens verksamhetsområden. Det är en fördel om du har B-körkort då vi i vissa fall behöver kunna ta oss till våra verksamheter och andra kontor som är utspridda inom kommunen. Personliga egenskaper Förutom din kompetens så lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du förväntas: - ha en drivkraft att självständigt arbeta med olika uppdrag, stora som små - att ha en positiv människosyn och en god social kompetens - vara serviceinriktad och pedagogisk samt har lätt för att samarbeta - ta ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter och har ett flexibelt arbetssätt - ha förmåga att lägga ner tid, energi och engagemang på ditt arbete - att som person vara analytisk och ha ett effektivt arbetssätt Ansökan Vi vill ha din ansökan senast 28:e maj 2024 och den ska innehålla ett personligt brev samt CV.         Intervjuer kommer att ske på förmiddagarna måndag till onsdag (3-5:e juni) under vecka 23. Om du är intresserad, tveka inte att skicka in din ansökan och vi önskar att du besvarar följande frågor: - Varför söker du jobbet? - Vad kan du bidra med för ekonomienheten socialtjänsten? Välkommen till oss! Övrigt Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.  För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

8 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Ekonomichef

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Ekonomihögskolan vid Lunds universitet är en internationellt framstående handelshögskola som har s k trippel kvalitetsackreditering. Vi arbetar i en internationell miljö och har eftertraktade utbildningar på både grund- och mastersnivå. Ekonomihögskolan har ett nära samarbete med företag och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Vi månar om en god, stimulerande arbetsmiljö och arbetar kontinuerligt med att utvecklas som en attraktiv arbetsgivare. Arbetsuppgifter I nära dialog med fakultetsledningen arbetar du med att ta fram fakultetens årliga verksamhetsplan och resursfördelning. Vidare samordnar och leder du arbetet med budget, bokslut och prognoser. Du engageras i komplexa frågor som kan gälla utvärdering och utveckling av modeller för fördelning av anslag, större investeringar och ombyggnationer, och är fakultetens sakkunnige i ekonomifrågor. Du verkställer och följer upp fakultetens ekonomiska beslut och sköter även viss löpande redovisning. Du kommer även i samband med våra ackrediteringar att arbeta med att ta fram statistik gällande studenter, personal och publikationer. Som ekonomichef är ditt arbetet både operativt och strategiskt. Du samarbetar med fakultetsledning, institutionsledningar och ekonomer på institutionsnivå. I arbetet ingår att leda fakultetens nätverk för ekonomer. I rollen har du nära samarbete med två ekonomer på kansliet. Du är även en viktig samverkanspart mellan institution, fakultet och Sektionen Ekonomi. På universitetsnivå ingår du i ett nätverk tillsammans med fakulteternas ekonomichefer. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Friskvårdsersättning och betald friskvårdstimme är självklarheter, liksom flexibel arbetstid och lediga klämdagar. Vårt flextidsavtal skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid och vi tillämpar även Lunds universitets avtal om distansarbete, vilket ger möjlighet att till viss del arbeta hemifrån. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss.  Arbetsplatsen är förlagd till våra kontor på Holger Crafoords Ekonomicentrum i Lund. Hit finns goda förbindelser med buss från Malmö och Lund C. Ekonomihögskolans fakultetskansli är en spännande, allsidig och allt mer internationell arbetsplats. Kansliet står för en samlad expertis i frågor som rör utbildning, karriär, alumnirelationer, ekonomi, internationalisering, kommunikation, ledningsstöd, bibliotek, HR med mera. Kansliet arbetar aktivt som en brygga mellan fakultetsledning, institutioner och övriga universitetet för att Ekonomihögskolan ska nå fastställda strategiska mål. Kansliet strävar efter att vara en professionell och attraktiv arbetsplats, med en god arbetsmiljö i fokus.  Kvalifikationer Vi söker en medarbetare med ett genuint engagemang för uppdraget, god förståelse av verksamheten och intresse för omvärldsbevakning. Du identifierar av egen kraft behov i verksamheten och stimuleras av att hitta vägar för att möta dessa. Du har god förmåga att bearbeta, analysera och pedagogiskt presentera ekonomiska analyser och information samt förmåga att skriva beslutsunderlag och rapporter. Du har: • Relevant akademisk utbildning med ekonomisk inriktning. • Flerårig erfarenhet av kvalificerat ekonomi- och controllerarbete. • Erfarenhet och kunskap om ekonomi- och finansieringsmodeller inom offentlig sektor. • God kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. • Mycket goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel. • God samarbetsförmåga. Meriterande: • Erfarenhet av kvalificerat ekonomi- och controllerarbete inom universitets- och högskolesektorn. • Kunskap om LADOK och publiceringsdata. • Erfarenhet av att arbeta med internationell kvalitetssäkring. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Prestigelöshet och förmåga att navigera i dialogen med omgivningen är egenskaper vi håller högt. Vi ser också du har en positiv och lösningsinriktad grundsyn med en vilja till samarbete. Du har en god samarbetsförmåga och tycker att det är en självklarhet att ge bra service.    Övrigt: Provanställning kan komma att bli aktuellt vid anställning.       Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024