Gruppledare inom socialtjänst

Sök bland 12 lediga jobb som Gruppledare inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!

1:e Socialsekreterare med kvalitets- och utvecklingsansvar

Myndighetsenheten Myndighetssenheten är en del av Västerviks kommuns socialtjänst. Vi handlägger både barns behov av skydd och stöd och vuxna personers behov av skydd eller stöd enligt socialtjänstlagen och de tvångslagar som finns gällande barn och vuxna inom socialnämndens ansvarsområde. På enheten arbetar 40 personer. Enheten är organiserad i fem grupper, mottagningsgrupp, utredningsgrupp, placeringsgrupp, familjehemsgrupp och vuxengrupp. I ledningsfunktionen finns fem 1:e socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef. Vi söker nu ytterligare en 1:e socialsekreterare med särskilt fokus på kvalitets- och utvecklingsarbete. Dina arbetsuppgifter Som 1:e socialsekreterare med kvalitet- och utvecklingsansvar arbetar du huvudsakligen med systematiskt förbättringsarbete i vår verksamhet. Du förväntas självständigt leda arbetet med fokus på rättssäkra och effektiva processer. Utöver utvecklingsarbetet kommer du ha ansvarsområden av mer permanent karaktär. Du kommer bland annat att arbeta med revidering, framtagande och implementering av rutiner, egenkontroller och avvikelsehantering. Du kommer få en aktiv roll i vår verksamhetsutveckling såsom implementering av nya arbetssätt, genomförande av beslutade åtgärdsplaner och egna projekt. Du kommer skriva kvalitetsrapporter och utvärdera på enhetsnivå. Arbetet innebär att omvärldsbevaka och göra uppföljningar med koppling till verksamhetens ledningssystem. Du kommer också arbeta med kompetensförsörjning och introduktionsplanering av nya medarbetare. Du kommer ingå i den lokala ledningsgruppen och kan vid behov komma att täcka upp för kollegors arbetsuppgifter i ledningsgruppen. Din kompetens Vi söker dig med socionomexamen eller likvärdig, enligt föreskrift för arbete inom socialtjänstens barnavård. Du har flera års arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten med fördjupad kunskap inom myndighetsutövning. Du har erfarenhet av arbetsledning och förstår verksamhetens ramar och förutsättningar. Tjänsten kräver också att du har B-körkort för manuell växellåda Tidigare erfarenhet av arbete med organisations- och kvalitetsutveckling är meriterande. Som person har du har du en hög grad av personlig mognad och integritet. Du är analytisk och initiativrik med ett strukturerat arbetssätt. Du är en person som är målinriktad och driven med god förmåga att arbeta självständigt. En förutsättning för framgångsrikt utvecklingsarbete är att du har lätt för att samarbeta, är tydlig i din kommunikation i kombination med en god pedagogisk förmåga. Tjänsten kräver också att du har god digital kompetens för att kunna hantera våra digitala system och arbetsredskap. Övrigt Provanställning kan komma att bli aktuellt för denna tjänst. Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss (https://www.vastervik.se/jobba-hos-oss) Välkommen med din ansökan! Information Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

16 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Gruppledare till familjehemsenheten

Socialförvaltningen i Järfälla ansvarar för individ- och familjeomsorg samt för äldreomsorg och funktionsnedsättning. Familjehemsenheten är en av sju enheter som tillhör området barn- och unga inom avdelningens individ- och familjeomsorg. Enheten ansvarar för placerade barn och ungdomar i ålder 0-20 år samt ensamkommande och kontaktverksamhet. Enheten är uppdelad i två grupper, barnhandläggare/ensamkommande samt familjehemssekreterare/kontaktsekreterare. Varje grupp består av ca 8-9 handläggare och har varsin gruppledare. Enheten leds av enhetschef. Verksamheten är förlagd till lokaler i nära anslutning till Jakobsbergs station och centrum. ARBETSUPPGIFTER Som gruppledare för barnhandläggarna ansvarar du för det dagliga stödet till medarbetarna samt fördelning av arbetsuppgifter. Du har gedigen erfarenhet av området, handleder medarbetarna i svåra ärenden och agerar bollplank när det behövs. Du deltar aktivt i utvecklingsarbetet och arbetar nära enhetschef och övriga gruppledare inom barn- och unga. Vi tillämpar ett nära ledarskap som innefattar både sakkunskap och känslomässigt stöd vilket förutsätter hög närvaro och tillgänglighet. Gruppen barnhandläggare befinner sig i en återuppbyggnadsfas och kommer under året att genomgå en omfattande kompetenshöjande insats under ledning av vårt interna kompetensteam. Hög rättssäkerhet och barns delaktighet är frågor som särskilt ligger i fokus. Vi söker därför dig som gillar att arbeta med utveckling och förnyelse samt i förändring. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av utredningsarbete gällande barn- och unga inom socialtjänst och familjehemsvård. Det är meriterande ifall du har tidigare erfarenhet av arbetsledning. Du behöver ha god pedagogisk förmåga och kunna förmedla kunskap och uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är strukturerad, har god samarbetsförmåga och är tydlig och trygg i beslutsfattande situationer. Du behöver också ha förmåga att ta tillvara medarbetarnas olika förmågor och vilja driva verksamheten framåt. Liksom oss andra så gillar du också att ha roligt tillsammans! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan! Sökord: Gruppledare, Socialsekreterare, Socionom, Barnhandläggare, Familjehemssekreterare, Barn och unga, BoU , IFO, Järfälla Stockholm ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt! Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Eftersom Järfälla kommun är ett finskt förvaltningsområde är finka språket meriterande. Urval och intervjuer sker löpande under processens gång. Tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Provanställning kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

15 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Gruppledare funktionsnedsättning

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss Enhetens övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i enhetens arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning, enhetliga bedömningar samt uppföljning av beslut och beviljade insatser. Enhetens uppdrag och mål är att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar. På enheten finns idag totalt 17 LSS-handläggare, tre SoL under 65-handläggare, en administratör, två enhetschefer samt stödfunktioner. En av våra tre gruppledare går nu vidare till nytt spännande uppdrag och vi söker därför en ersättare.  Ditt uppdrag Vi inrättar nu två enheter, 1:a- och 2:a linjen funktionsstöd, vilka kommer ha ett gemensamt uppdrag att utveckla det förebyggande arbetet, skapa en mottagningsgrupp och arbeta med individbaserad systematisk uppföljning samt säkra arbetssätten för att stävja välfärdsbrottslighet. Ditt uppdrag är ha det primära ansvaret för att leda det dagliga arbetet och att stötta handläggarna i frågor gällande myndighetsutövning enligt LSS och SoL. Du leder ärendedragningar, har avstämningar med varje handläggare och fungerar som ett stöd både till handläggare och till enhetschef. En del av arbetsuppgifterna kommer att bestå av uppgifter för att avlasta enhetschef och kan därmed variera över tid. Vid behov går du in som tillförordnad enhetschef. Du kommer att arbeta med samverkan både internt och externt och det är därför av största vikt att du är tydlig, kommunikativ och ger alla människor du möter ett gott bemötande. Det här söker vi hos dig - Socionomexamen - Teoretisk kunskap om lagstiftningarna LSS och SoL - Minst tre års dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning enligt LSS och SoL - Det är viktigt att du som söker har god kännedom om vad som händer inom funktionshinderområdet, och vilka utmaningar det kan komma att generera i framtiden - Du bör ha minst tre års erfarenhet av att handlägga ärenden inom socialtjänsten, och vana av att driva ditt arbete självständigt.  Meriterande - Det är meriterande om du har god erfarenhet av att arbeta enligt IBIC. - Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från liknande uppdrag inom myndighetsutövning i Socialtjänsten, gärna LSS. - Det är meriterande om du har erfarenhet av individbaserad systematisk uppföljning (ISU) Din kompetens - Som person är du självgående, resultatinriktad och har förmåga att fatta beslut. - Du tar egna initiativ för att se till att arbetet flyter på. - Du har en helhetssyn på arbetet och därmed möjlighet att strukturera och prioritera bland dina arbetsuppgifter, samtidigt som du kan hjälpa andra att prioritera. - Du har ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och ger alla du möter ett gott bemötande, oavsett situation. - Du är bra på att inspirera och motivera medarbetare och du har god samarbetsförmåga, både internt och externt. - Vidare är du en stabil person som kan behålla lugnet i svåra situationer.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från Stockholm City. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. I rollen ges du möjlighet till extern handledning och kontinuerlig kompetensutveckling utifrån behov. Gå gärna in på vår hemsida för att läsa mer om vår verksamhet och kommun: www.haninge.se Har du några frågor, kontakta: Jessica Lundmark Enhetschef 08-606 76 81 mail: jessica.lundmark@haninge Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

14 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Teamledare socialtjänsten barn och ungdom 3

Är du en inspiratör och ambassadör för socialt arbete och har ett intresse för ledarskap? Hos oss får du en tillitsbaserad arbetsplats med ett starkt kollegialt stöd. Vi är stolta över att varje dag göra skillnad för barn och unga med en hög grad av rättssäkerhet. Barn och ungdom 3 består av en enhetschef, tre teamledare, en seniorhandläggare, ett tjugotal socialsekreterare och biträdande socialsekreterare. Vi är en stabil enhet där vi arbetar tätt tillsammans och har en stor bredd av kompetenser som vi gärna delar med varandra I vårt nybyggda Socialtjänstens hus precis vid stationsområdet sitter alla myndighetsutövande enheter i individ- och familjeförvaltningen vilket underlättar i samverkan för att våra klienter ska kunna få den bästa möjliga hjälpen. Läs mer om socialtjänsten här https://www.vasteras.se/naringsliv-och-arbete/jobb-och-karriar/vara-yrken/jobba-inom-socialtjansten.html ARBETSUPPGIFTER Vi vill hela tiden bli bättre på det vi gör och du är en viktig pusselbit i att fortsätta utveckla vår enhet och våra arbetssätt. En vanlig dag på jobbet innebär att leda och fördela arbetet för socialsekreterare. Du stöttar och vägleder i både planering och dokumentation och säkerställer att det finns en hög grad av rättssäkerhet i ärendenas handläggning samt god kvalité i bemötande. Samverkan sker dagligen, både internt och externt. Ibland företräder du också nämnden i domstolsförhandling. När vi får nya medarbetare till oss är du med och introducerar dem i jobbet. I rollen som teamledare ingår också att vara en del av verksamhetsutveckling på enheten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett intresse av att motivera, coacha och vägleda andra. Du har en socionomexamen och flera års erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning inom socialtjänst. Du är trygg i socialtjänstens lagstiftning och är van att arbeta med LVU. Har du dessutom erfarenhet av att jobba i en arbetsledande roll är det meriterande. Då resor förekommer i tjänsten behöver du ha B-körkort. Viktiga förmågor hos dig är att du är flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi tror att du är prestigelös och kan kommunicera tydligt både med medarbetare och chefer. Du har ett stort stöd i dina teamledarkollegor men kan också arbeta självgående och driva dina processer framåt. Du är trygg och stabil och har förmågan att behålla lugnet i pressade situationer. I den här rekryteringen kommer vi att be dig om ett utdrag ur belastningsregistret. Vi ser fram emot din ansökan!

13 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Gruppchef till Enheten för äldre och funktionsnedsättning

Är du en engagerad ledare som drivs av att stärka och motivera dina medarbetare? Tycker du om att arbeta för en rättssäker handläggning och att driva verksamheten framåt i en omvärld som är i ständig förändring? Vi söker nu en gruppchef som har en blick för helheten och individens behov och förutsättningar. Nynäshamn är en lagom stor plats för hela livet. Här jobbar vi tätt tillsammans för att ge invånarna professionell service, samtidigt som du själv också får möjlighet att påverka och utvecklas. När arbetsdagen är slut väntar en annan verklighet - med havet, skogarna och naturen in på knuten. Om arbetsplatsen Socialförvaltningen i Nynäshamns kommun består av fyra avdelningar: Beställaravdelningen, Individ- och familjeomsorgen, funktionsstöd och äldreomsorg. Beställaravdelningen arbetar utifrån en beställar-utförarmodell som innebär att ansvarsrollerna separeras mellan myndighet, tillika beställare och utförare. Beställaren fokuserar på prioritering, planering, finansiering samt beställning av de insatser som ska genomföras och ska på ett rättssäkert sätt aktivt arbeta för att medborgarnas behov av stöd och hjälp blir tillgodosett. Avdelningen ansvarar även för att följa upp kvaliteten i utförarverksamheterna, både interna och upphandlade verksamheter enligt LOV och LOU, och för att bevaka och planera för hur kommunen på bästa sätt ska möta upp medborgarnas framtida behov av stöd och hjälp. Som gruppchef på enheten förväntas du delta och bidra även i det övergripande arbetet inom beställaravdelningen. Enheten för äldre och funktionsnedsättning ansvarar för att handlägga ansökningar om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om bostadsanpassningsbidrag samt lag om riksfärdtjänst. Målgruppen är äldre och yngre personer som på grund av fysisk eller psykisk funktionsnedsättning har behov av stöd och hjälp. På enheten arbetar, förutom handläggare, även administratör, boendesamordnare, anhörigsamordnare och äldre- och funktionshinderlots. Enheten leds av enhetschef samt två gruppchefer för biståndshandläggare äldre och funktionsnedsättning samt LSS och socialpsykiatri. Arbetsuppgifter Som gruppchef arbetar du närmast biståndshandläggarna för äldre och funktionsnedsättning och stöttar dem direkt i det dagliga arbetet. Utifrån verksamhetens och medarbetarnas situation och behov leder och fördelar du arbetet. Som gruppchef håller du i ärendedragningar och är beslutsfattare enligt Socialnämndens delegationsordning. Du ansvarar för att ärendena hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och praxis, Nynäshamns kommuns värdegrund och styrdokument, övriga författningar och kvalitetskrav. Du deltar i de samverkansforum som är av vikt för uppdraget och har en bred överblick över områdets utveckling genom omvärldsbevakning. I ditt ansvarsområde ingår att utveckla kompetensen hos dina medarbetare så att myndighetsutövningen alltid sker med den enskildes behov i fokus och på ett rättssäkert sätt. Du rapporterar till enhetschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp. När din gruppchefskollega för LSS/socialpsykiatri är frånvarande kliver du in i dennes ställe - det är därför meriterande om du även har erfarenhet från myndighetsutövning inom LSS och/eller socialpsykiatri. Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du: • socionomexamen eller av arbetsgivaren bedömd likvärdig högskoleutbildning • flerårig erfarenhet av biståndshandläggning inom målgrupperna äldre och/eller funktionsnedsättning • goda kunskaper i svenska språket - både i tal och skrift Det är meriterande om du har: • chefserfarenhet inom myndighetsutövning • flerårig arbetslivserfarenhet av biståndshandläggning med aktuell målgrupp • kunskap om IBIC • kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare • erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS Som person är du flexibel, strukturerad, stabil och tydlig - detta gör att du kan stötta dina medarbetare i en organisation med högt arbetstempo och svåra beslut. Du agerar med gott omdöme och har förmåga att ha ett övergripande synsätt på frågor och händelser samt se deras långsiktiga betydelse och kan utifrån det formulera framgångsrika stategier. Du har god samarbetsförmåga, är utvecklingsorienterad och är van att driva verksamhetsnära förändringsarbete, både gentemot dina närmast underställda medarbetare men också övergripande gentemot myndighetens övriga samverkansaktörer.  Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: SON/2024/0288/023 Det här erbjuder vi dig! Välkommen till Nynäshamn! En unik del och plats i Stockholms län. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut – och nära till invånarna. Det bidrar till att arbetet både känns meningsfullt och berikande. Som anställd i Nynäshamn kommun erbjuder vi dig möjlighet till distansarbete, friskvårdsbidrag och fri tillgång till gym i kommunhuset. Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid under sommarmånaderna och vi har en aktiv personalförening. Här finns alltid naturen runt hörnet och andrum på gångavstånd. Välkommen hem till Nynäshamn!

7 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Gruppchef till mottagning och unga i riskzon till Barn- och ungdomsenheten

I Upplands-Bro kommun är vi cirka 2000 medarbetare som arbetar med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service och upplevelse av kommunen. Hos oss är du med och bygger en kommun där helhetssyn, engagemang och professionalitet genomsyrar organisationen och tillsammans arbetar vi med att utföra det gemensamma samhällsuppdraget. Barn- och ungdomsenheten har de senaste åren växt i takt med kommunen. Vi stärker nu upp med ytterligare en gruppchef och förstärker så vis den nära ledningsstrukturen för att uppnå en god arbetsmiljö samt ett hållbart och nära ledarskap i vardagen.  Som gruppchef ingår du i enhetens ledningsgrupp bestående av enhetschef och ytterligare två gruppchefer som tillsammans leder enheten.  Enheten är uppdelad i sex mindre grupper med socialsekreterare. Mottagningsgrupp, två utredningsgrupper 0-18 år, en grupp med fokus på ungdomar i riskzon för kriminalitet, en placeringshandläggargrupp och en familjehemssekreterar-grupp. Varje grupp har en gruppledare som leder och fördelar det dagliga arbetet.  Om rollen: Du kommer att vara gruppchef för mottagningsgruppen och gruppen som arbetar specifikt med unga i riskzon för kriminalitet. Den senare gruppen arbetar med både utredning och uppföljning av öppenvårdsinsatser. Gruppen arbetar också med att följa upp barn i målgruppen som är placerade inom både familjehems- och institutionsvård.  Som gruppchef är du närmsta chef för socialsekreterare samt gruppledare i dina grupper. Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar. Enhetschef har budgetansvar, men du bidrar i att arbeta målinriktat mot budget i balans.  Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:  - Personal och arbetsmiljöansvar  - Bidra till att arbeta mot budget i balans  - Upprätthålla goda arbetsrutiner och processer som finns inom enheten.  - Driva processer mot måluppfyllelse enligt nämndens uppsatta mål.  - Hålla verksamheten uppdaterad om lagstiftning gällande lagstiftning och aktuella riktlinjer inom området  - Ansvara för att handläggning sker med hög rättssäkerhet och att verksamheten utförs med god kvalitet i mötet med målgruppen.   - Att ha ett starkt barnrättsperspektiv i arbetet  Vi söker dig som har:  - Socionomexamen  - Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom mottagning och/eller unga i riskzon för kriminalitet  - Aktuell erfarenhet som chef/ledare inom socialtjänsten, där du haft personalansvar inkluderat medarbetar-och resultatsamtal   - Utbildning och erfarenhet av BBIC och Signs of safety  - Att du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift  Dessutom är det meriterande om du har:  - Drivit och lett verksamhetsutveckling över tid  - Erfarenhet av att driva systematiskt arbetsmiljöarbete  - Om du med goda resultat tidigare samverkat eller varit med och utvecklat nya samverkansformer  Vi tror att du kommer att passa på tjänsten om du gillar att arbeta i en verksamhet med mycket fart men samtidigt fokus på att hålla i metoder och utforska nya arbetssätt. Du har lätt för att samarbeta och du är duktig på att kommunicera både muntligt och skriftligt. Du behöver vara noggrann och strukturerad och ha god digital kompetens. Dessutom är du en person som är trygg i dig själv och som kan behålla ett helhetsperspektiv och stå stadigt även om det blåser.  Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kommunens ledarskapsfilosofi är laget framför jaget, ut med språket, var modig och få det gjort. Det här ska du kunna omsätta i din roll som gruppchef. Vilka är vi på Barn- och ungdomsenheten?  På Barn- och ungdomsenheten är vi drygt 40 personer. Det är en social, glad och energisk arbetsgrupp med hög grad av sammanhållning och trivsel. På enheten finns idag även en SSPF/SIG koordinator och ett barnskyddsteam.   Vad erbjuder vi?  Vi erbjuder handledning, metodhandledning i Sofs och friskvårdssubvention.  Arbetsplatsen är belägen centralt i Kungsängen, två minuters gångväg från pendeltåg, bussar, bilparkering och allmän service. Vi har flextid och möjlighet att byta ut semesterersättning mot fem extra semesterdagar årligen. Dessutom arbetar vi 38,75 timmar per vecka. Vi erbjuder även möjligheten att arbeta hemifrån.  Här finns den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.  Om rekryteringsprocessen:  Vi ser fram emot att ta emot din ansökan senast xx maj 2024. Du ansöker enkelt genom att bifoga ditt CV men utan personligt brev. Svara i stället på våra urvalsfrågor. De kandidater som bedöms uppfylla tjänstens skallkrav (dvs. utbildning, kunskap och erfarenhet) kommer att bjudas in till att genomföra ett arbetspsykologiskt test. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. Alla erbjudanden om annonsering och hjälp i rekryteringsprocessen undanbedes.  Varmt välkommen med din ansökan!    I Upplands-Bro strävar vi efter värdigt åldrande, där individens behov sätts främst. Äldreomsorgen handlar om att ge möjlighet till självständighet och valfrihet i boende och vård. Vi sätter höga krav på kvalitet och kontinuerlig uppföljning för att säkerställa en äldrevänlig och värdig miljö. Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

3 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Gruppchef till familjehemsvård till Barn- och ungdomsenheten

I Upplands-Bro kommun är vi cirka 2000 medarbetare som arbetar med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service och upplevelse av kommunen. Hos oss är du med och bygger en kommun där helhetssyn, engagemang och professionalitet genomsyrar organisationen och tillsammans arbetar vi med att utföra det gemensamma samhällsuppdraget. Barn- och ungdomsenheten har de senaste åren växt i takt med kommunen. Vi stärker nu upp med ytterligare en gruppchef och förstärker så vis den nära ledningsstrukturen för att uppnå en god arbetsmiljö samt ett hållbart och nära ledarskap i vardagen.  Som gruppchef ingår du i enhetens ledningsgrupp bestående av enhetschef och ytterligare två gruppchefer som tillsammans leder enheten.  Enheten är uppdelad i sex mindre grupper med socialsekreterare. Mottagningsgrupp, två utredningsgrupper 0-18 år, en grupp med fokus på ungdomar i riskzon för kriminalitet, en placeringshandläggargrupp och en familjehemssekreterar-grupp. Varje grupp har en gruppledare som leder och fördelar det dagliga arbetet.  Om rollen:  Du kommer att vara gruppchef för gruppen med placeringshandläggare och familjehemssekreterargruppen. Placeringshandläggare arbetar med att följa upp barn med beslut om stadigvarande placering. Familjehemssekreterare och placeringshandläggare arbetar i team för att stödja både barn, biologiska föräldrar och familjehem. Familjehemssekreterarna rekryterar, utreder, utbildar och följer upp familjehem.  Som gruppchef är du närmsta chef för socialsekreterare samt gruppledare i dina grupper. Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar. Enhetschef har budgetansvar, men du bidrar i att arbeta målinriktat mot budget i balans. Som gruppchef för familjehemsvården har du ett ansvar att följa upp utbetalningar till kommunens egna uppdragstagare.  Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:  - Personal och arbetsmiljöansvar - Bidra till att arbeta mot budget i balans - Upprätthålla de goda arbetsrutiner och processer som finns inom enheten - Driva processer mot måluppfyllelse enligt nämndens uppsatta mål  - Hålla verksamheten uppdaterad gällande lagstiftning och aktuella riktlinjer inom området.  - Ansvara för att handläggning sker med hög rättssäkerhet och att verksamheten utförs med god kvalitet i mötet med målgruppen.  - Att ha ett starkt barnrättsperspektiv i arbetet  Vi söker dig som har:  - Socionomexamen - Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom familjehemsvården - Aktuell erfarenhet som chef/ledare inom socialtjänsten, där du haft personalansvar inkluderat medarbetar-och resultatsamtal  - Utbildning och erfarenhet av BBIC och Signs of safety - Att du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift  Dessutom är det meriterande om du har:  - Drivit och lett verksamhetsutveckling över tid - Erfarenhet av att driva systematiskt arbetsmiljöarbete - Om du med goda resultat tidigare samverkat eller varit med och utvecklat nya samverkansformer  Vi tror att du kommer att passa på tjänsten om du gillar att arbeta i en verksamhet med mycket fart men samtidigt fokus på att hålla i metoder och utforska nya arbetssätt. Du har lätt för att samarbeta och du är duktig på att kommunicera både muntligt och skriftligt. Du behöver vara noggrann och strukturerad och ha god digital kompetens. Dessutom är du en person som är trygg i dig själv och som kan behålla ett helhetsperspektiv och stå stadigt även om det blåser.  Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kommunens ledarskapsfilosofi är laget framför jaget, ut med språket, var modig och få det gjort. Det här ska du kunna omsätta i din roll som gruppchef.  Vilka är vi på Barn- och ungdomsenheten?  På Barn- och ungdomsenheten är vi drygt 40 personer. Det är en social, glad och energisk arbetsgrupp med hög grad av sammanhållning och trivsel. På enheten finns idag även en SSPF/SIG koordinator och ett barnskyddsteam.   Vad erbjuder vi?  Vi erbjuder handledning, metodhandledning i Sofs och friskvårdssubvention.  Arbetsplatsen är belägen centralt i Kungsängen, två minuters gångväg från pendeltåg, bussar, bilparkering och allmän service. Vi har flextid och möjlighet att byta ut semesterersättning mot fem extra semesterdagar årligen. Dessutom arbetar vi 38,75 timmar per vecka. Vi erbjuder även möjligheten att arbeta hemifrån.  Här finns den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.  Om rekryteringsprocessen:  Vi ser fram emot att ta emot din ansökan senast xx maj 2024. Du ansöker enkelt genom att bifoga ditt CV men utan personligt brev. Svara i stället på våra urvalsfrågor. De kandidater som bedöms uppfylla tjänstens skallkrav (dvs. utbildning, kunskap och erfarenhet) kommer att bjudas in till att genomföra ett arbetspsykologiskt test.  Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. Alla erbjudanden om annonsering och hjälp i rekryteringsprocessen undanbedes.  Varmt välkommen med din ansökan! I Upplands-Bro strävar vi efter värdigt åldrande, där individens behov sätts främst. Äldreomsorgen handlar om att ge möjlighet till självständighet och valfrihet i boende och vård. Vi sätter höga krav på kvalitet och kontinuerlig uppföljning för att säkerställa en äldrevänlig och värdig miljö. Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Gruppledare Individ- och Familjeomsorgskontoret, Värmdö kommun

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten. Arbeta i den naturnära och pulserande Värmdö kommun! Drömmer du om att kombinera småstadens lugn med storstadens energi? Då är Värmdö kommun den perfekta platsen för dig! Bara en kort resa från Stockholm tar dig till vårt vackra skärgårdssamhälle där naturen möter urbanitet på ett fantastiskt sätt. Om oss:  Vi på Värmdö kommun expanderar och söker en fjärde gruppledare till vår barn- och ungdomsenhet. Du kommer att ha enhetschef som närmaste chef och är gruppledare för cirka tio socialsekreterare.  Som gruppledare kommer du att ansvara för att leda och fördela det dagliga arbetet inom myndighetsutövning för vårt team av socialsekreterare. Med din socionomexamen och erfarenhet inom socialt arbete kommer du att spela en nyckelroll i att säkerställa en rättssäker handläggning utifrån relevant lagstiftning. Du kommer även att vara delaktig i att forma och utveckla framtida teamstrukturer, inklusive samarbete med andra professioner som familjebehandlare och förebyggande aktörer. På Värmdö socialtjänst är vårt mål att arbeta med en sammanhållen socialtjänst där socialsekreterare från vuxen och barn tillsammans möter familjer. Därför söker vi dig som har erfarenhet av både barn och ungdom samt vuxenprocesser. Vi söker en strukturerad ledare som trivs med att arbeta under förändring. Du har erfarenhet av att leda och coacha team och är van vid att hantera olika områden inom socialt arbete. Meriterande är kunskap om Signs Of Safety och säkerhetsplanering. Men framförallt vill vi att du delar vår vision om att erbjuda våra invånare en hög grad av tillgänglighet, professionellt bemötande och delaktighet i deras ärenden. Vi söker dig som har socionomexamen och som har minst 4 års erfarenhet av att leda socialsekreterare inom socialtjänsten och myndighetsutövningen på barn och ungdom samt erfarenhet att arbeta med målgruppen vuxen beroende och våld i nära relation. Du ska vara van att leda i förändringsprocesser tillsammans med andra där du uppnått goda resultat. Vi värdesätter högt personlig lämplighet. För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du: - kan säkerställa en rättssäker handläggning utifrån relevant lagstiftning - har erfarenhet att leda och fördela processer inom det dagliga myndighetsarbetet - kan stärka och coacha socialsekreterarna i deras yrkesutövning som gruppledare i barn- och ungdomsärenden - har god kännedom om BBiC och Signs of safety   - kan driva utveckling och ständiga förbättringar inom ramen för uppdraget Vi erbjuder en arbetsplats med delaktighet och involvering, friskvårdsbidrag, fortlöpande kompetensutveckling, semesterväxling till extra lediga dagar, och en modern kontorsmiljö med välkomnande besöksytor och mycket gott arbetsklimat. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen Omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med tillsättning efter ök. Ansökan Om du vill vara med och forma framtiden för Värmdö kommun och dess invånare, skicka din ansökan snarast möjligt. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och tillsammans skapa en ännu bättre livskvalitet för våra medborgare! Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Johan Arnold Enhetschef, 08-570 481 50.  Arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

3 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
1:e biståndshandläggare

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare. I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt. Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun! Nu utökas gruppen för biståndshandläggning med en 1:e biståndshandläggare som kommer ha ett mer övergripande uppdrag i gruppen. Du kommer du få jobba tillsammans med ett härligt gäng där tillit och omsorg om varandra är viktigt för att må bra på jobbet. Gruppen består av tre biståndshandläggare som ansvarar för att handlägga ärenden enligt SoL (äldreomsorg) och två handläggare som ansvarar för att handlägga ärenden enligt LSS och SoL (socialpsykiatri). Efter en omorganisation kommer biståndsgruppen dela enhetschef med vuxengruppen och som 1:e biståndshandläggare kommer du ingå i arbetsplatsens ledningsgrupp ihop med enhetschef och 1:e för vuxengruppen samt 1:e och enhetschef för barn och familj. Vi har gruppmöten varje vecka och juridisk handledning gemensamt med andra kommuner i länet.  Vill du ha lite mer tid till fritidsaktiviteter så finns möjligheten, för dig som är anställd ett kalenderår eller längre, att växla semesterdagstillägg till fler semesterdagar. Vi har 39 timmars arbetsvecka och flextid. Det finns möjlighet till överenskommelse om delvis distansarbete där du kan få viss digital utrustning. Arbetsuppgifter I din roll som 1:e biståndshandläggare är du en förebild som bidrar till en god arbetsmiljö och arbetsglädje på arbetsplatsen. En del av dina arbetsuppgifter är att arbetsleda och coacha handläggarna i det dagliga arbetet. En annan del är att handlägga ärenden. I rollen som 1:e biståndshandläggare kommer du ge feedback på utredningar, representera enheten i nämnd eller liknande. Arbetet innebär att ge stöd gällande prioriteringar, krav, motstridiga intressen och att göra etiska överväganden samt säkerställa att arbetet är av god kvalitet utifrån lagar och förordningar.  Som 1:e biståndshandläggare har du en viktig roll i samverkan med andra aktörer både internt och externt. Du ansvarar även för att planera introduktion av nyanställda och planera för att ta emot VFU-studenter.  Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetat med och har kunskap om myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du ska även ha tidigare erfarenhet från arbetsledande position eller av att handleda andra. Eftersom du som 1:e biståndshandläggare förväntas arbetsleda andra, handlägga ärenden samt ibland föredra ärenden för nämnd krävs goda kunskaper gällande lagar och förordningar inom området samt att du har förmågan att anpassa din kommunikation beroende på vem som är mottagare. Du ska ha erfarenhet av handläggning enligt IBIC och det är önskvärt om du har grundutbildning i IBIC.    Du har lätt att bygga relationer med människor samt har ett professionellt bemötande. Eftersom ditt arbete ofta innebär att möta människor i kris och utsatta situationer är det viktigt att ditt bemötande är inkännande och förtroendeingivande. Arbetet kan vara varierande och det kan göra att du ibland måste planera om din dag vilket innebär att du behöver gilla oförutsägbarhet, klara av att behålla lugnet i pressade situationer och kunna göra sunda ställningstaganden i stunden. Du har dessutom förmåga att planera och strukturera ditt arbete så att tidsramar, lagkrav, kvalitet och rutiner efterlevs samt att du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. Villkor Tjänsten är 100% och tillsvidare, provanställning kan förekomma vid särskilda omständigheter. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.  Övrigt Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.  Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade  personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Samordnare med fokus på ungdomar med normbrytande beteenden

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation, försörjningsstöd och familjerätt. Sigtuna kommun satsar på arbetet med unga i riskzon och inom socialförvaltningen har en helt ny operativ enhet startat där Trygghetsteamet ingår. ARBETSUPPGIFTER Trygghetsteamet hanterar ärenden där målgruppen är normbrytande ungdomar och ungdomar i olika utsatta livssituationer som riskerar att behöva placeras eller som är placerade och ska vidare i annan vårdform. Teamet är specialiserade i trygghetsplaneringar och intensiva insatser med ungdomar och deras familjer. Socialsekreterare och behandlare arbetar tätt tillsammans i ett team runt familjen utifrån en systemisk grundsyn. På enheten finns också Valstagruppen som arbetar förebyggande och behandlande mot samma målgrupp. Båda grupperna består av både myndighetsutövande socialsekreterare och behandlare med gemensamt mål att stötta ungdomar att bryta destruktiva beteenden. Då arbetet i teamen både handlar om myndighetsutövning och behandling är uppdraget varierande och spännande. Som samordnare leder och planerar du det dagliga arbetet för båda grupperna. I uppdraget ingår att arbetsleda socialsekreterare avseende utredning enligt SoL och LVU, uppföljning av olika insatser samt vård för placerade barn. Det ingår även att arbetsleda behandlare och att arbeta med metodutveckling utifrån målgruppen. Arbetet är under utveckling och som samordnare kommer du att kunna påverka arbetet och vara del av både planering, utförande och implementering. En stor del av arbetet handlar om samverkan, både inom socialtjänsten och med andra samarbetspartners. Som samordnare ingår du i olika forum med andra samordnare samt i enhetens ledningsgrupp. KVALIFIKATIONER Du är socionom och har ett genuint intresse för målgruppen ungdomar med normbrytande beteenden samt stor kunskap om kriminalitet och missbruk. Du behöver ha erfarenhet av myndighetsutövning och vara väl förtrogen med lagstiftning och socialtjänstens uppdrag. Arbetet bygger på en systemteoretisk grund och vi ser gärna att du har erfarenhet av behandlingsarbete och vana att arbeta med trygghets- och säkerhetsplanering, t.ex. Signs of safety. Meriterade är tidigare erfarenhet av arbetsledning och att bygga upp och leda team. Du har ett strukturerat arbetssätt och är van att organisera och planera ditt arbete väl, slutför det som har påbörjats och är mån om att hålla deadlines. Du arbetar bra tillsammans med andra och har fokus på det gemensamma målet. Dessutom är du trygg i dig själv och i din yrkesroll, kan skilja på sak och person och har mod att stå upp för egna åsikter eller säga ifrån när det behövs. Du är nyfiken och vill hela tiden utveckla verksamheten för att på bästa möjliga sätt möta de barn och ungdomar som behöver socialtjänstens stöd. Vi vill att du, precis som vi, brinner för socialt förändringsarbete med ungdomar i utsatta livssituationer och deras nätverk. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Tester kommer att förekomma i rekryteringsprocessen. För slutkandidat genomförs även bakgrundskontroll. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024