Koncerncontroller

Sök bland 9 lediga jobb som Koncerncontroller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Koncerncontroller med hållbarhetsfokus

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommunkoncern tillsammans med oss? Strängnäs kommunkoncern omfattar nämnder och bolag. Bolagskoncernen består av helägda och delägda bolag som i huvudsak verkar inom verksamhetsområdena elnät och eldistribution, vatten och avlopp, återvinning, bostäder samt verksamhetsfastigheter och fjärrvärme. Bolagen samlas i moderbolaget Strängnäs kommunföretag AB som är ett holdingbolag utan anställda där kommundirektören är VD. Tjänsten som koncerncontroller utgår från ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun med uppdraget att vara ett effektivt stöd åt styrelsen för Strängnäs kommunföretag AB och kommunstyrelsen i ledning, styrning och uppföljning av bolagskoncernen. Som koncerncontroller ges du goda förutsättningar att påverka och utveckla arbetet. ARBETSUPPGIFTER I rollen som koncerncontroller med hållbarhetsfokus arbetar du koncernövergripande. Du ansvarar för och arbetar aktivt med införande av och rapportering enligt CSRD och administrerar och utvecklar klimatinitiativet Klimatfond Strängnäs som drivs tillsammans med Solör Bioenergi Strängnäs AB. Du kommer även delta i arbetet med att utveckla kommunkoncernen. Uppdragen är varierande, omfattar komplexa miljöer och många kontaktytor. Arbetet innefattar att planera, leda, samordna och följa upp uppdrag, utredningar och utvecklingsprojekt på uppdrag av styrelsen och ledningen. Perspektivet är ofta långsiktigt, strategiskt och framåtsyftande. I arbetet ingår också att bereda ärenden och rapportering till styrelsemöten. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunen och i bolagen. Du kommer att vara en naturlig länk mellan dotterbolag, moderbolag och kommunens verksamheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • universitets- eller högskoleexamen inom miljö, hållbarhet eller annat område som vi kan bedöma lämpligt • gedigen erfarenhet av hållbarhetsarbete och kvalificerat utredningsarbete eller annat som vi kan bedöma som lämpligt • erfarenhet av att självständigt driva och samordna komplexa processer och projekt med många intressenter • erfarenhet av att självständigt skriva och bereda beslutsunderlag • lätt för att kommunicera och uttrycker dig väl i såväl tal som skrift. • god vana av att använda IT- system som ett stöd i arbetet. Som person trivs du i en specialistroll där du får vara drivande inom komplexa frågor och ha många kontaktytor. Du ser möjligheter och tar initiativ samt planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är lösningsorienterad och ansvarstagande och din erfarenhet och kunskap gör dig trygg i din yrkesroll. För att lyckas i uppdraget måste du ha en mycket god analytisk förmåga och aktivt vilja vara med och bidra till att verksamheten drivs framåt. Vi kan komma att tillämpa löpande urval så du är varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

15 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Group Controller till Pulsen

Om Pulsen:Pulsen Group utvecklar företag, människor och världen. Den familjeägda bolagskoncern Pulsen Group utvecklar företag baserat på insikterna från snart 60 år av eget, framgångsrikt, entreprenörskap. Flera av Pulsens bolag jobbar med IT. Några är verksamma i helt andra branscher men förenas allihop i Pulsens grundläggande syn på företagande och ledarskap. Vår kund tycker att goda affärer även måste bidra till en bättre värld och är övertygade om att hållbar affärsutveckling bara kan komma inifrån, från de människor som verkar i bolagen varje dag.Därför fokuserar Pulsen Group framförallt på att ge människor nycklarna till att lyckas själva. Både som ledare och individer. För vår kund vet att det är så man når långsiktig framgång och gör världen lite bättre. Att arbeta på Pulsen AB, som är moderbolaget i koncernen, innebär en fantastisk möjlighet att få insikt i ett flertal olika bolag samt att vara en viktig del i koncernens utveckling och tillväxt framåt.Pulsens grundvärderingar är att utmana, vara personliga, ta ansvar och att jobba långsiktigt. Om Tjänsten:Som Group Controller arbetar du både operativt och strategiskt med uppföljning, prognos och analysarbete gentemot koncernens dotterbolag. Dina analyser och prognoser kommer att utgöra underlag för strategiska beslut. I rollen ingår arbete med rapportering och konsolidering, både bolagsvis och för koncernen. Du kommer även att stötta dotterbolagen med controlling. Ett av dina viktigaste arbetsverktyg är Power BI där du bygger rapporter, utvecklar arbetssätt samt säkerställer användningen i dotterbolagen.Inom koncernen sker kontinuerligt arbete med förvärvs- och avyttringsprocesser och i dessa kommer du att bidra med din expertis och stöttning. Du kommer att stötta och avlasta CFO och du kommer också att arbeta med övrigt förekommande uppgifter på avdelningen. Tillsammans med ledning och kollegor driver du utvecklings- och förändringsarbete inom ekonomiområdet. Din bakgrund:Vår kund söker dig som har ett arbetssätt som är systematiskt och utvecklingsinriktat. Du har hög IT-kompetens och god förmåga att lära dig nya system. Du är vetgirig och håller dig uppdaterad inom din profession och ditt expertområde. Vår kund söker dig som är duktig på att prioritera samt är lösningsorienterad och snabbt hittar lösningar på problem. Du har också en hög analytisk förmåga som gör att du snabbt kan ta till dig information, dra slutsatser och förklara på ett pedagogiskt sätt. I rollen ingår många kontaktytor inom koncernen, så vår kundsöker en person som är relationsskapande och gillar att arbeta på ett serviceinriktat och ödmjukt sätt. Dessutom behöver du våga utmana befintliga arbetssätt för att vara delaktig i att driva utveckling. Pulsen söker dig som har minst 5 års erfarenhet av arbete i liknande roll samt en civilekonomexamen eller motsvarande. Har du en inriktning mot IT eller motsvarande erfarenhet är det meriterande. Du behöver ha god kunskap i Office-paketet som helhet och särskilt goda kunskaper i Excel samt Power BI. Det är meriterande om du har erfarenhet inom redovisning. Pulsen arbetar i Tagetik och Jeeves, har du kunskap inom dessa system är det en fördel. AI kommer självklart att vara en betydande del i arbetet framåt och vår kund önskar att du har förmåga samt intresse för att arbeta med ny teknik och förståelse för hur vår kund kan applicera det internt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska och engelska i såväl tal som skrift. Övrig info:Du behöver kunna vara på plats på kontoret i Borås minst 3 dagar/vecka. Slutkandidater i processen kommer att få genomföra tester avseende personlighet och förmåga och vår kund kommer även att begära ut en bakgrundskontroll. I denna rekrytering samarbetar Pulsenmed M.R Partner. Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Rekryteringsansvarig Marc Magnusson på 0707-972718 alt. [email protected]. Vi träffar kandidater löpande så tveka inte på att skicka in din ansökan så snart som möjligt.

6 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Controller/Ekonom med inriktning Barn och Utbildning

Vi söker nu en driven och analytisk controller/ekonom främst med inriktning barn och utbildning. Du kommer att vara anställd centralt på Kommunledningsförvaltningen, Ekonomienheten, med kommunens ekonomichef som närmaste chef. Du kommer jobba mycket nära och vara i huvudsak placerad hos barn- och utbildningsförvaltningen och dess förvaltningschef och ingå i förvaltningens ledningsgrupp.    Vi söker dig som vill jobba i ett nära samarbete med våra skolor, förskolor, gymnasium, rektorer och chefer på olika nivåer. Du arbetar konsultativt och ger kvalificerat stöd inom ekonomirelaterade frågor. Vilka är vi? I Falköpings kommun har vi fokus på hållbar utveckling, vi värnar om livskvalitetsfrågorna för att öka välbefinnandet och trivseln för de som bor och verkar i Falköping - nu och i framtiden.  Det Goda Livet är Falköpings kommuns vision om det hållbara samhället, ett samhälle i balans och harmoni, även för kommande generationer. Visionen bygger på allas lika värde och på samhällsaktiva invånare. Vi värnar om livskvalitet, välbefinnande och trivsel för våra kommuninvånare. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor. Falköpings kommun ska vara utvecklande och förnyande med en tillitbaserad styrning. Vad kan vi erbjuda dig? Vi i erbjuder dig en bred och varierad controller/ekonomroll med fokus inte bara på budget och uppföljning utan på analyser, och strategiska frågor för att skapa goda beslutsunderlag. Omvärlden och våra verksamheter är i ständig förändring och i din funktion har du ett viktigt uppdrag att utveckla, koordinera och driva mål- och ekonomistyrningsprocesserna. Du bidrar till att förbättra våra processer, samt att utveckla användandet av våra system kopplade till uppföljning och analys.  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Du arbetar med budget, rådgivning och stöd i ett nära samarbete med våra skolor, förskolor, gymnasium, dess rektorer och chefer. - Du genomför uppföljningar och prognoser kopplat till månadsuppföljningar, delårsbokslut och årsredovisning. - Du genomför, samordnar och presenterar utredningar, uppföljningar och analyser på ett pedagogiskt sätt. - Du har förmåga att initiera och leda processer för utveckling. Du arbetar både för det verksamhetsnära och det kommunövergripande uppdraget.   Vad söker vi hos dig? Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande, samt några års yrkeserfarenhet från offentlig sektor. Vi ser det som meriterande med erfarenhet av controllerinriktat ekonomiarbete och erfarenhet från politiskt styrd organisation. Du är en nyfiken, nytänkande, trygg och tydlig visionär med en uttalad god samarbetsförmåga. Du tycker om driva frågor framåt och känner engagemang för vår verksamhet. Du arbetar strukturerat, har en god analytisk och strategisk förmåga och kan arbeta på såväl helhets- som detaljnivå. Du är pedagogisk och har ett coachande förhållningssätt. Du är en tydlig lagspelare med god helhetssyn och förståelse för hur du samspelar med kommunens övergripande uppdrag. Vidare ser du möjligheten i att arbeta i en kommun med framåtanda och vilja att skapa Det Goda Livet för våra invånare. Rollen ger möjlighet till distansarbete när verksamheten tillåter. Falköpings kommun Falköpings kommun eftersträvar att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter de kvalitéer som mångfald tillför våra verksamheter för att skapa en hållbar utveckling. Vår gemensamma värdegrund utgår ifrån att vi som medarbetare är till för Falköpingsborna. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på https://www.livetiskaraborg.se/och upptäck alla Skaraborgs möjligheter! Övrigt För att hantera ansökningar använder vi Varbi. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Om du av något skäl inte kan söka via Varbi (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

30 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
CFO sökes till NRG koncernen - Stockholm

Nordic Retail Groupär ett dynamiskt och växande företag inom retailtjänster med ambitionen att inte bara leda vår marknad utan också att omdefiniera den. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet med fler digitala innovationer för den europeiska och globala marknaden med kunden i fokusoch nu söker vi en affärsorienterad, driven och kunnig CFO som vill varamed på denna resa och forma vår framtid. Om rollen Som CFO på NRG koncern, brinner du för utveckling och ditt nästa steg är att nyttja din kunskap och erfarenhet, vidare axlar du ansvaret för redovisningen och det dagliga arbetet inom ekonomiavdelningen. Vi sitter i trevliga kontorslokaler på Linnégatan 9, Östermalm Stockholm. Vi har även kontor i Amsterdam, Göteborg, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. NRG koncernen ägs av Lighthouse Group som är ett nordiskt holding och investment bolag inom personal, retail & tech. Vi är närvarande på en lokalmarknad med globala intressen. Företaget startades 1997 och är privatägt av tre svenska entreprenörer. Merparten av arbetet inom koncernen kommer vara relaterat till NRG Nordic Retail Group AB och dess systerbolag. Som vår CFO kommer du att spela en central roll i företagets ledningsgrupp med ansvar för att leda och utveckla vår finansiella strategi. Du kommer att arbeta nära VD och övriga ledningsgruppen för att säkerställa att företagets finansiella resurser används på mest effektiva sätt för att stödja företagets tillväxt och strategiska mål. Huvudsakliga arbetsuppgifter Utveckla och implementera finansiella strategier i linje med företagets övergripande mål. Övervaka och analysera företagets finansiella prestation och rapportera till ledningsgruppen och styrelsen. Leda budgetprocessen och prognostiseringen med en affärsorienterad inställning. Hantera relationer med banker, investerare och andra finansiella institutioner. Säkerställa att företagets finansiella rapportering och compliance uppfyller alla lagkrav och standarder. Övergripande ansvar för redovisningsprocessen för koncernen bestående av 14 bolag. Leda arbetet med månads- och årsbokslut, årsredovisning för koncernens alla bolag samt koncernredovisning. Upprättande av koncernkonsolideringen. Bidra med finansiell expertis i strategiska projekt och beslut, inklusive M&A och expansionsinitiativ. Leda och utveckla ekonomiavdelningen (6 personer) för att säkerställa hög kompetens och effektivitet. Att stödja VD och ägare med underlag och rekommendationer för höjd effektivitet och målstyrning. Kvalifikationer Relevant akademisk utbildning, företrädesvis inom ekonomi eller finans. Minst 10 års erfarenhet från finansiella roller, varav minst 5 år i en ledande position. Stark affärsförståelse och förmåga att kombinera finansiell expertis med strategiskt tänkande. Stor erfarenhet och kunskap inom redovisning och verksamhetsstyrning Erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp och att kommunicera finansiella strategier till icke-finansiella kollegor. Utmärkta ledarskapsförmågor och förmåga att bygga och utveckla team. Erfarenhet av internationell verksamhet och finansiell rapportering är meriterande. Flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift. Tjänsten rapporterar till CEO Tjänsten utgår från Stockholmskontoret Personliga egenskaper För att trivas på NRG och för att vara framgångsrik i rollen som CFO är du prestigelös, med en god samarbetsförmåga, handlingskraft och en förmåga att skapa ett positivt arbetsklimat. Du är strukturerad och noggrann, en analytisk problemlösare med en god förmåga att kommunicera kring ekonomi med icke-ekonomer. Social kompetens är ett måste för att kunna få ut ditt budskap i organisationen. Verksamheten genomsyras av en entreprenörsanda med stor vilja till utveckling och din uppgift blir att ligga steget före och vara redo att komma med förslag till effektivisering, utveckling och förändring, på ekonomi- och systemsidan men likaväl i bolaget som helhet i din aktiva roll i ledningsgruppen. Vi erbjuder En möjlighet att vara en del av ett passionerat team med stora ambitioner. Du kommer att ha en central roll i företagets fortsatta tillväxt och utveckling. Vi erbjuder konkurrenskraftig lön, bonusprogram och möjligheter till personlig och professionell utveckling. Om Nordic Retail Group Nordic Retail Group är en fullservice retail byrå, som grundades 1997 och finns idag lokalt representerade i alla fyra nordiska länder och Benelux. Vi fokuserar på att hjälpa våra kunder att bygga sina varumärken och nå sina mål genom att erbjuda bemanning, rekrytering, creative studio, och andra innovativa uppfinningar för våra kunder. Vi har byggt ett starkt team och vi vet vad som krävs för ett varumärke att lyckas inom retail och hur man ökar försäljning både lokalt och globalt. Vi värdesätter högt att ha ett mångsidigt team med olika typer av erfarenheter och bakgrunder som ingår i gruppen. Det är viktigt för oss att alla känner sig värderade, uppskattade och som en viktig del av vårt team. Det viktigaste är att vi vill att vår personal ska älska att komma till jobbet. Som våra grundare alltid säger: “Du ska inte bara vissla på väg hem från jobbet – utan också på väg till jobbet”. Besök vår hemsida www.nordicretailgroup.com för mer information.

26 april 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Koncerncontroller till börsnoterade investeringsföretaget Stockwik

Stockwik är en börsnoterad koncern bestående av svenska industri- och tjänsteföretag. En stor del av Stockwiks arbete är att växa organiskt och via förvärv. Visionen är att bli den mest välskötta industri- och tjänstekoncernen i Sverige. Koncernen består idag av 25 bolag med totalt cirka 450 anställda och 800 miljoner i omsättning. Stockwik har varit på en tillväxtresa och är nu inne i en konsolideringsfas för att skapa förutsättningar för en ytterligare tillväxtresa med många förvärv de kommande åren, vilket innebär att du kliver in i ett spännande skede. Om du är vass på koncernredovisning, tycker att det är intressant med förvärv och söker en dynamisk miljö ska du inte missa denna möjlighet, välkommen med din ansökan! Om tjänsten Som koncerncontroller kommer du att spela en central roll i företagets finansiella team och ansvara för att sammanställa och presentera koncernens resultat, finansiella ställning och kassaflöde på ett korrekt och överskådligt sätt. Ditt arbete kommer att vara avgörande för att säkerställa att företagets koncernredovisning är i enlighet med gällande regelverk och att investerare, ledningsgrupp och externa intressenter har förtroende för företagets finansiella information. I dina arbetsuppgifter ingår: Koncernredovisning: Ansvara för att sammanställa och granska koncernens externa finansiella rapporter enligt gällande regelverk, inklusive IFRS. Konsolidering: Genomföra konsolideringsprocessen för koncernens enheter och säkerställa att koncernresultatet, finansiell ställning och kassaflöde återspeglas korrekt i de finansiella rapporterna. Delårsrapport: Ansvara för koncernens process avseende delårsrapporter och säkerställa att dessa uppfyller lagkrav och företagets interna riktlinjer. Årsredovisning: Ansvara för koncernens process avseende årsredovisning och säkerställa att den följer lagkrav och företagets interna riktlinjer. Skattefrågor: Samarbeta med skattekonsulter och ekonomiteamet för att optimera skatteeffektiviteten inom koncernen och se till att koncernens skattedeklarationer är korrekta. Rapportering och analys: Utarbeta och analysera finansiella rapporter och nyckeltal för koncernens ledningsgrupp, styrelse och externa intressenter. Redovisning: Ansvara för moderbolagets och dess holdingbolags löpande redovisning och säkerställa att denna är i enlighet med lagkrav och företagets riktlinjer. Den löpande redovisningen sköts av extern part. Revision: Ansvara för revisionsprocesserna genom att bland annat sköta kontakt med revisorer och säkerställa att koncernens finansiella rapporter granskas och certifieras på ett professionellt sätt. Regelverksuppdateringar: Hålla dig uppdaterad om ändringar i redovisningsregler och säkerställa att koncernens redovisning är i linje med de senaste standarderna. Internkontroll: Utveckla och implementera interna kontroller för att minimera finansiell risk och förebygga felaktig redovisning. I rollen som koncerncontroller arbetar du tätt med koncernledningen och kommer att bli involverad i styrningsfrågor och förvärvsanalyser. Du är koncernens kontaktperson för redovisnings- och systemfrågor och utbildar kollegor inom koncernen i redovisning vid behov. Din arbetsplats är på huvudkontoret som ligger i Frösundavik, Solna. Vem är du? Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi med inriktning redovisning eller finansiering. Du har arbetat i flera år med koncernredovisning och konsolidering, alternativt kommer du från revision. Det är positivt med erfarenhet av börsnoterade bolag. Ditt redovisningsintresse är stort och du har goda kunskaper inom IFRS. Vi ser gärna att du har en förståelse för hur bland annat nedskrivningstest och förvärvsanalyser görs. Du är en van systemanvändare och är duktig på Excel. Det är ett plus om du har arbetat med något koncernrapporteringsverktyg. Stockwik använder systemet Tiego Group Accounting. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är proaktiv, ansvarstagande och driven. Du har god analytisk förmåga och trivs i en miljö med periodvis högt tempo. Intresserad? Denna rekrytering avser en tillsvidareanställning på heltid. I rekryteringsprocessen samarbetar Stockwik med ProXecutive och 360. Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande. Vid frågor är du välkommen att ringa rekryteringskonsult Ulrika Lewander 070-841 92 21. Om StockwikStockwiks vision är att bli den mest välskötta industri- och tjänstekoncernen i Sverige. Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en koncern välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom lönsamhet och kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt företag, rätt människor, rätt värderingar. Läs mer på stockwik.se.

18 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Ekonomiansvarig till MOTIKON

Nu söker vi dig som vill ta nästa steg i karriären och bli Ekonomiansvarig hos MOTIKON. Här kommer du få jobba med ett härligt och passionerat gäng, samt få möjlighet att vara med och driva och utveckla verksamheten. Har du jobbat i en bred ekonomiroll och är redo att lägga i nästa växel? Sök då tjänsten som Ekonomiansvarig till MOTIKON. Om MOTIKON Vi förenar kärlek till hantverket med passion för ikoniska bilar i en totalupplevelse. MOTIKON är ett unikt helhetskoncept i motorbranschen inom klassiska bilar och moderna klassiker. Vi bedriver försäljning och inköp, restaurering, underhåll, service, förvaring, transport och upplevelseresor. MOTIKON tar hand om allt under ett tak från bilköp till skötsel av ikoniska drömbilar. Hos MOTIKON utgår vi från hur vi själva skulle vilja äga vår klassiker, bli behandlade som kund, renovera och sköta om bilen. MOTIKON hjälper sina kunder att hitta rätt bil till varje unik kund, och tar hand om allt det praktiska, för att förverkliga ett bekymmersfritt klassikerägande. Om rollen Vi söker en driven person som vill och tycker om att jobba brett med ekonomiuppgifter och administration. Du kommer komma till en ny roll i bolaget och blir en viktig del av ett passionerat team med möjlighet att vara med och driva och utveckla MOTIKON tillsammans med ägare och ledning. Som Ekonomiansvarig kommer du jobba med varierande arbetsuppgifter och kommer få ta ett stort eget ansvar. Exempel på arbetsuppgifter och ansvar i rollen är: - Ansvara för att hantera ekonomin för MOTIKON (redovisning, bokföring, prognoser, budget, bokslutsprocessen, fakturering, betalningar, deklaration och skatter.) - Ansvara för att säkerställa att alla ekonomiska aktiviteter följer gällande lagar och regler - Ekonomistyrning, ekonomisk rapportering och nyckeltal - Ad-hoc uppföljning, analys och avtalshantering - Ha kontakt med revisorer, banker och andra externa kontakter - Hugga tag i diverse administrativa uppgifter - Stötta ledning med varierande uppgifter Du kommer att jobba från MOTIKONS huvudanläggning i Uppsala och ha möjlighet att arbeta från distans en dag i veckan. Övriga dagar jobbar man från kontoret i Uppsala. Om dig Precis som när MOTIKON matchar rätt bil med rätt kund värdesätter de rätt personlighet som ska matcha med MOTIKON. För att vara en bra match ser vi att du är handlingskraftig och drivs av att vara delaktig i verksamheten och bolagets aktiviteter med högt tempo, där du som en i gänget är redo att rycka in i verksamheten. Vi ser att du är prestigelös och trivs med att bli involverad i stort som smått. Du har ett strategiskt och affärsmässigt mindset samtidigt som du uppskattar att engagera dig i operativa uppgifter. Utöver dina personliga egenskaper ser vi gärna att du har: - En relevant utbildningsbakgrund - Minst 5 års erfarenhet från en ekonomiavdelning där du arbetat i en roll som Controller eller liknande, vilket gett dig en bred förståelse i ekonomirollen - Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska - B-körkort Välkommen med din ansökan Denna rekrytering kommer att hållas av Ed:Za group. Vi tar inte emot ansökningar via e-post, men om du har några frågor kan du kontakta [email protected]

15 mars 2024
Sista ansökan:
1 september 2024
Koncernredovisningsansvarig Danir AB

Koncernredovisningsansvarig Danir AB Om tjänsten På Danir AB blir du en del av en entreprenörsdriven koncern som äger och utvecklar företag. Du kommer att jobba med att konsolidera gruppens alla bolag men också agera stöd och support till organisationen. Tjänsten rapporterar till Group Finance Director och placering är på Danir AB:s huvudkontor på Dockplatsen 1 i Malmö. Huvudsakliga arbetsuppgifter I din roll som koncernredovisningsansvarig kommer du att arbeta med • konsolidering av koncernen • implementering av rutiner och rapporteringssystem hos nytillkomna bolag inom koncernen • ansvara för att hålla rapporteringsinstruktioner och manualer uppdaterade • delaktig i förvärv, sammanslagningar och avyttring av bolag • årsredovisning, delaktig i framtagande och säkerställande av information • underhåll och utveckling av Cognos rapporteringssystem • kontakt med revisorer Lämplig bakgrund Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi/redovisning. Vi ser gärna att du därefter har arbetat några år med såväl bolagsredovisning som kvalificerad koncernredovisning. Du behärskar helheten men har inte nödvändigtvis haft det formella ansvaret. Du har erfarenhet av att arbeta i en komplex, internationell IFRS-miljö. Det är meriterande om du har hanterat såväl helägda som delägda bolag, både svenska och utländska. Du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift. För att lyckas och trivas i rollen som koncernredovisningsansvarig är du en driven, analytisk och målmedveten person som har, och utstrålar, en trygghet i din kunskap och förmåga. Att du är en kommunikativ och hjälpsam person som trivs i dialogen med dotterbolagen ser vi som en självklarhet för att du ska passa in i Danirs kultur. Personliga egenskaper Som person är du nyfiken och vill förstå helheten i verksamheten och vill vara med på företagets utvecklingsresa. Du arbetar med ett stort driv samtidigt som du är ansvarstagande och har en hög problemlösningsförmåga. Du utmanar och ifrågasätter och har lätt för att kommunicera med övriga i teamet Du är trygg, prestigelös och tycker om att jobba nära dina kollegor. Vad erbjuder vi Här får du möjlighet att vara en del av en växande och entreprenöriell koncern där det alltid händer något. Vi värdesätter din potential och din vilja att utvecklas och belönar ditt engagemang. På Danir AB har vi en utpräglat decentraliserad kultur med hög delaktighet i förändring och utveckling. Om företaget Danir AB är ett entreprenörsdrivet företag ägt av familjen Dan Olofsson. Vår roll är att äga och utveckla våra bolag samtidigt som vi bidrar till ett bättre samhälle. Vi gör det genom entreprenörskap, långsiktighet och samhällsengagemang. Danirkoncernen har 11.000 anställda och verksamhet i 27 länder. Inom Danir finns det åtskilliga exempel på socialt engagemang där vi och våra koncernkollegor visar omsorg och tar ansvar för mer än bara de i den närmaste omgivningen. Vi uppmuntrar allt arbete som gör livet lättare och bättre för andra. Vi välkomnar alla som vill vara med och bidra i någon form till de samhällsprojekt som vi startat eller engagerat oss i under åren. Vårt engagemang i denna form växer i samma tempo som våra övriga verksamheter. Och det tycker vi är högst rimligt då vi anser att ju större vi blir desto större socialt ansvar vill och ska vi ta. Ansökan I denna rekrytering har Danir AB valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Annie Höjman på [email protected]. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt. Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan och vi ser fram emot att välkomna dig som en viktig del av vårt framgångsrika team!

13 februari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Controller Waltero

Välkommen till Waltero, där innovation inom hållbarhet, energi och miljöteknik står i centrum. För oss är hållbarhet - eller "resource intelligence" - den vägledande principen bakom utvecklingen av våra moderna lösningar för digitalisering av analoga mätsituationer. Vår flaggskeppsprodukt, W-Sensorn, representerar en banbrytande AI Edge-teknologi med global uppkoppling. Innovation är kärnan i vår verksamhet, stödd av starka investerare och en stabil organisation som är förberedd för tillväxt. Våra kärnvärden - hållbarhet, passion, smidighet och intelligens - leder oss i vårt arbete att utveckla nya lösningar. Vi är alltid öppna för nya idéer och snabba på att utforska innovativa tillvägagångssätt som utmanar det etablerade. Som en del av vår pågående expansion söker vi nu en erfaren Controller som delar vår entusiasm för att använda teknologi för att bidra till en mer hållbar värld. Du kommer att ansluta till ett engagerat och dynamiskt team, redo att ta sig an utmaningar för att tillsammans skapa en smartare och grönare framtid. Vårt huvudkontor hittar du på Medicon Village i Lund, med ytterligare dotterbolag i Singapore samt produktionsanläggningar i Sverige och Malaysia. Läs mer om Waltero här (https://waltero.com). Huvudsakliga ansvarsområden: I rollen som Controller hos oss kommer du att ansvara för finansiell planering och analys, budgetering och kostnadskontroll, finansiell rapportering, riskhantering och skattehantering. Du kommer att fungera som en rådgivare och ge stöd och rekommendationer samt ansvara för rapportering om företagets finansiella status och prestation. Du blir också ansvarig för att compliance och att regelverk åtföljs. Din uppgift blir också att projektleda implementering av ERP-system. Du kommer att rapportera till VD. Exempel på arbetsuppgifter: - Planera och genomföra budgetprocessen - Vara delaktig i framtagning av prissättningsstrategier - Identifiera, implementera och förbättra processer och system - Analys av finansiella data och rapporter för att utvärdera prestation och identifiera trender - Förbereda och presentera finansiella rapporter till ledningen och externa intressenter - Hantera och övervaka företagets likviditet och kassaflöde - Hantera orderbekräftelser - Utveckla och implementera interna kontroller för att säkerställa korrekt hantering av företagets tillgångar - Säkerställa korrekt fakturering och betalning samt redovisnings- och skattedeklarationer - Hantera och rapportera på företagets investeringar och kapitalstruktur - Ge stöd och rådgivning till ledningen i finansiella beslutsprocesser och strategisk planering För att vara framgångsrik i rollen som Controller hos oss bör du ha: - En kandidat- eller masterexamen eller motsvarande inom ekonomi eller relaterat område - Minst 5 års erfarenhet av arbete som Controller eller liknande roll - Gedigen kunskap inom redovisning, finansiell rapportering och analys - Erfarenhet av att arbeta med budgetering och prognoser - Starka analytiska färdigheter och förmåga att omsätta data till meningsfulla insikter och rekommendationer - God kännedom om gällande ekonomiska lagar och regler - Erfarenhet av koncernredovisning - Utomordentlig förmåga att kommunicera och samarbeta med olika intressenter - Erfarenhet av prissättning Du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i start up/scale up. Personliga egenskaper: Som Controller hos oss är det viktigt att du har starka personliga egenskaper som kompletterar dina tekniska färdigheter. Vi söker någon som kan trivas och blomstra i en snabbrörlig och dynamisk arbetsmiljö. Vi värdesätter att du är noggrann med ett analytiskt tänkande. Du har en god förståelse för företagets verksamhet och ekonomiska mål. Vidare tror vi att du är driven och självgående samtidigt som du har du en god förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt. Du kan arbeta med flera uppgifter samtidigt där du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Slutligen är det viktigt att du är förtroendeingivande och har en stark etisk kompass. Genom att kombinera dina tekniska kompetenser med dessa personliga egenskaper kommer du att vara en värdefull tillgång som Controller hos oss. Vi ser fram emot att få möjlighet att lära känna dig och utforska hur du kan bidra till vårt team och vår framgång. Vi erbjuder dig en dynamisk och stimulerande arbetsmiljö där du får möjlighet att vara med och påverka företagets framgång. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med vårt dedikerade team och ha möjlighet att utvecklas både professionellt och personligt. Välkommen med din ansökan! I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Agardh Recruitment & Consulting. För frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta Pernilla Agardh på 072-249 94 80. Vi genomför en fördomsfri och löpande rekryteringsprocess där vi värdesätter din integritet! Vår strävan är att genomföra en rättvis och inkluderande rekrytering där kandidater bedöms utifrån kvalifikationer och potential, utan att påverkas av icke-relevanta faktorer såsom kön, ålder, etnisk bakgrund eller sexuell läggning. Vi behandlar alla ansökningar och personuppgifter konfidentiellt, i enlighet med gällande dataskyddslagar och föreskrifter. Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt eftersom vi genomför en löpande rekryteringsprocess. Vi granskar ansökningar kontinuerligt och kan komma att kontakta lämpliga kandidater innan sista ansökningsdatum.

8 februari 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024
Interim Group Controller

Om företaget Vi på Asta Agency söker nu en Interim Group Controller till vår kund i Solna för att täcka upp för en föräldraledighet. Vår kund är en ledande aktör inom träförädling i Sverige. Företaget fokuserar på att producera högkvalitativa byggmaterial och bioprodukter med råmaterial från välhanterade skogar. Vår kund är en del av en större koncern och driver flera dotterbolag inom träindustrin och har ett betydande antal anställda. En stor del av deras verksamhet är export till internationella marknader, vilket gör dem till en stor spelare på den globala scenen. Om rollen: I rollen som Group Controller kommer du leda och driva arbetet kring koncernens redovisning och rapportering, både externt och internt. Det innebär att du ansvarar för framtagandet av årsredovisning och säkerställer att aktuella redovisningsprinciper (IFRS) tillämpas. Dessutom kommer du att delta i arbetet med budget och prognos samt genomföra regelbunden analys och uppföljning av ekonomiska nyckeltal. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Leda och driva arbetet kring koncernens redovisning och rapportering, både externt och internt. - Ansvara för framtagandet av årsredovisning och säkerställa att aktuella redovisningsprinciper (IFRS) tillämpas. - Delaktig i arbetet med budget och prognos samt regelbunden analys och uppföljning. - Upprätta kvartalsvisa konkurrensanalyser. - Ansvar för transferpricing. - Delaktig i cash management och finansieringsfrågor. - Kontaktperson för företagets dotterbolag i andra länder. I denna roll rapporterar du direkt till CFO. Rollen innefattar samarbeten med flera interna och externa aktörer inklusive revisorer, dotterbolag i andra länder och finansiella revisorer. Du kommer vara del av ett socialt och kommunikativt team på 15 personer. Kvalifikationer och egenskaper I rollen som Group Controller söker vi dig som är erfaren och proaktiv. Vi ser att du trivs i en bred roll där du kommer att vara en nyckelspelare i en koncern med många kontaktytor. Rollen innebär att ha kunskaper inom koncernredovisning och rapportering samt att arbeta med andra ekonomifrågor som budgetarbete och analys. För att lyckas i rollen krävs det att du har en hög personlig integritet och en stark vilja att utmana och ifrågasätta befintliga rutiner för att effektivisera arbetsflödena. En positiv attityd och hög energinivå är också viktiga egenskaper för att kunna göra skillnad i teamet. Kommunikationsförmågan är avgörande eftersom rollen innebär regelbundna internationella kontakter och samarbete med olika avdelningar. Vi ser även att du har: - Akademisk utbildning inom ekonomi eller relaterat område. - Flerårig erfarenhet från antingen redovisning/financial controll eller revision. - God kunskap om koncernredovisning och IFRS. - Erfarenhet av internationell rapportering och kommunikation. - Stark analytisk förmåga och förmåga att dra slutsatser av komplex information. - Tidigare erfarenhet av att arbeta med processförbättring och effektivisering. - Flytande kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. - Förmåga att arbeta självständigt såväl som i team. Övrig information - Start: Augusti 2024 - Plats: Solna - Omfattning: Visstidsanställning på heltid Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt! Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till [email protected]. Om Asta Agency Asta Agency (https://astaagency.se)är ett bemannings- och rekryteringsföretag där du som jobbsökare står i fokus. Vi jobbar med attraktiva arbetsgivare i hela tjänstemannasektorn i storstäderna. Hos Asta Agency (https://astaagency.se) har du möjlighet att antingen jobba som konsult eller att bli rekryterad direkt till våra kunder. Vi är din partner på vägen mot en framgångsrik karriär. Om detta inte skulle vara rollen för dig just nu uppmanar vi dig att connecta med oss eller söka efter fler jobbmöjligheter på vår hemsida.

7 februari 2024
Sista ansökan:
26 juli 2024