Speciallärare

Sök bland 153 lediga jobb som Speciallärare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Speciallärare högstadiet

Byängsskolan är en fristående F-9 grundskola, tre paralleller med ca 810 elever och över 100 anställda. Skolan är centralt belägen i Täby med goda kommunikationer till och från skolan. Vi har också naturen med park, skog och friluftsområde nära. Våra pedagoger är ambitiösa, skickliga och engagerade i sitt arbete med att skapa en lärorik och trygg skolmiljö för alla. Vi har höga förväntningar på oss själva och på våra elever. Innevarande läsår har vi satsat extra mycket på läsning och målet är att Byängsskolan ska vara en läsande skola, det vill säga att här läser vi alla extra mycket i alla ämnen. Vi arbetar förebyggande mot mobbning och kränkningar med hjälp av Olweusprogrammet, baserat på forskning. Byängsskolan erbjuder en spännande och utvecklande arbetsplats, vi är och ska fortsätta vara en arbetsplats där man trivs och stannar länge. Vi har en arbetsplats där vi på olika sätt månar om personalen, bland annat har vi ett generöst friskvårdsbidrag. Höga förväntningar, god studiero, trygghet och goda kunskaper är våra ledord. En bra miljö för lärande förutsätter att du har förmåga att skapa god studiero, goda relationer till dina elever och ett organiserat arbetssätt där du förmedlar kunskaper och inspirerar eleverna till att efter sina förutsättningar nå högsta resultat. Det är viktigt att du är intresserad av elevers lärande och systematiskt utvecklar din undervisning i ditt arbete mot mål som skolan tagit fram, läroplanens olika kapitel samt skolans författningar. Du kommer att ingå i flera arbetslag, både med andra ämneslärare och med skolans speciallärare, som tillsammans planerar, utför och följer upp arbetet med eleverna. Vi söker nu en speciallärare till vårt kompetenta och väl samarbetade högstadie- och speciallärarteam. Du kommer att arbeta som speciallärare i flera klasser, främst år 8 och 9, på högstadiet. Eventuellt kommer det att vara några givna lektioner som du ansvarar för, annars lägger du ditt schema utifrån elevernas behov och i samspråk med lärare och ledning. I tjänsten ingår också administrativa uppgifter till exempel att skriva och utvärdera åtgärdsprogram, hantera anteckningar i elevakten och överlämningar. Du kommer också att vara en viktig del i vårt EHT. Byängsskolans verksamhet är fördelad på 14 olika hus. Högstadiet finns fördelade i flera hus, men i ett av dem finns våra rum för speciallärarna där de också har en mer öppen verksamhet en dag i veckan. Tjänsten är ett vikariat för en lärare under läsåret 2024/2025, med möjlighet till förlängning för rätt person. Tjänsten är 80% i dagsläget, men det kan eventuellt bli mer över tid. Anställningen startar i augusti 2024. Vi ser fram emot din ansökan! Vi kommer att behandla ansökningarna löpande vartefter de kommer in.

16 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Speciallärare till Hällberga skola

Vill du vara med och utveckla vårt särskilda stöd? Har du förmågan att engagera, skapa förtroende och främja lärande? Eftersom vår nuvarande speciallärare ska gå i pension, söker vi dig som är intresserad av detta uppdrag. Rektorsområdet Ärla/Hällberga består av Ärla skola F-6 och Hällberga skola F-6 som ligger på landsbygden sydost om Eskilstuna. Hällberga skola har cirka 140 elever och 20 medarbetare. På skolan utgår vi från elevernas egna intressen och behov. Vi vill erbjuda en miljö som ger trygga, glada och nyfikna elever där både barn och personal trivs. Tillsammans med elever och föräldrar främjar vi elevernas kunskapsutveckling och uppmuntrar till en livslång lust att lära. Våra pedagoger arbetar aktivt med att undervisningen ska väcka engagemang och möta alla elevers olika behov samt ge en trygg, strukturerad skoldag. För att skapa trygghet på skolan arbetar vi återkommande med värdegrund i våra klasser. ARBETSUPPGIFTER I rollen som speciallärare arbetar du med elever med behov av stöd. Du stöttar våra elever med verktyg och resurser för att kunna lyckas med sina studier. Undervisningen har du både enskilt och i mindre grupper, beroende på elevernas behov. Du bidrar med dina kompetenser inom det specialpedagogiska området. Det sker genom exempelvis bedömningsstöd, kartläggningar och åtgärdsplaner. Du är en viktig del i elevhälsoteamet som jobbar främjande och förebyggande för att skapa en tillgänglig lärmiljö och hjälpa elever i behov av stöd. Elevhälsoteamet består av speciallärare, specialpedagog, kurator, skolsköterska och rektor. Eftersom Hällberga skola samarbetar med Ärla skola, så finns även kollegor på den andra skolan att få stöd av och bolla idéer med. Till exempel finns ytterligare en speciallärare på Ärla skola. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med en lärarexamen och lärarlegitimation. Du behöver också ha en speciallärarexamen, eller en pågående utbildning. Erfarenhet av att arbeta enligt aktuell läroplan är en annan förutsättning för tjänsten. Du behöver också ha goda kunskaper i svenska och grundläggande IT-kunskaper. Det viktigaste hos oss är bemötandet. Du måste kunna skapa förtroende och tillit hos eleverna. Lyhörd, respektfull och empatisk är viktiga egenskaper samtidigt som du har ett tydligt pedagogiskt ledarskap. Ledarskapet är en styrka i din roll som pedagog och du lyssnar till andra samtidigt som du förmår fatta beslut utifrån ett elevfokus. Välkommen med din ansökan! Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT Varje dag tar vi emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 3 500 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och växa till goda lärande individer i våra förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, särskolor, interkulturell enhet och på våra familjecentraler.  Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer. Alla medarbetare inom barn- och utbildningsförvaltningen behöver visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Förstelärare Speciallärare

Är du vår nya Speciallärare med försteläraruppdrag? För att säkra en god undervisning för eleverna söker vi nu speciallärare till Östra skolan i Falu Kommun som vill vara med och bidra till skolutveckling på vår arbetsplats. Vi på Östra skolan strävar hela tiden efter att utveckla nya tankar kring pedagogiska arbetssätt. Det sker bland annat genom att våra pedagoger synliggör forskning i det dagliga arbetet med eleverna, samt genom att vi är en NOD skola (Tidigare benämnd Partnerskola) till Högskolan Dalarna och erbjuder lärarstudenter verksamhetsförlagd utbildning. Vidare tycker vi att det är viktigt med ett inkluderande förhållningssätt med varierande arbetsformer för att alla elever, utifrån sina förutsättningar, ska kunna nå så långt som möjligt i kunskapsutvecklingen. Genom att systematiskt undersöka, analysera och utvärdera verksamheten skapar vi en lärande organisation. Östra skolan är Falu kommuns mest centrala F-6 skola och väntar ca 300 elever inför läsåret 24/25. Östra skolan kommer även att vara registrerad som en F-9 skola under 24/25. Tillsammans arbetar vi för ett gott arbetsklimat vilket leder till en trygg skolgång för de elever som kommer hit och vi värdesätter en god dialog med vårdnadshavare. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter I rollen som förstelärare förväntas du fortsätta planera och undervisa eleverna (både enskilt och i grupp) samtidigt som du ska vara delaktig i att utveckla undervisningen och ämneskunskaperna bland kollegor. Som förstelärare förväntas du driva de processer som lyfts i ledningsdeklarationen och som forskning lyfter som framgångsrika arbetsformer för att utveckla undervisningen och därmed sträva mot skolans mål.Exempel på arbetsuppgifter förutom din undervisning kan vara att leda öppna seminarier om undervisningen, initiera och leda pedagogiska samtal och projekt, stödja/coacha andra lärare samt vara delaktig i introduktion av nyanställda lärare. Du kommer också att vara huvudansvarig för ett ämne eller fokusområde och därmed bevaka och föra vidare relevant forskning inom ämnet/området, de gånger som förvaltningen initierar nätverksträffar kommer du att ingå i dessa tillsammans med andra förstelärare och bland annat systematisera lärdomar från detta arbete och kommunicera utvecklingsbehov med skolledningen samt ett elevnära arbete för att utveckla undervisningen och öka måluppfyllelsen. Som förstelärare kommer du också att bedriva samverkan med klasslärare/mentorer samt även med Östra skolans Fritidspedagoger. Kvalifikationer För rollen krävs: - Lärarlegitimation och relevant utbildning för att undervisa i grundskolan eller gymnasieskolan - Flerårigt arbete med undervisning inom skolväsendet - Tidigare erfarenhet och god förmåga av att ha arbetat med att förbättra elevers studieresultat och utveckling av undervisning Personliga egenskaper Vi tror att du är en positiv och stabil person som har erfarenhet av att arbeta med undervisning och att leda kollegialt lärande. Du har förmågan att ligga steget före både elever och kollegor och är flexibel och lösningsfokuserad. Eftersom tjänsten innebär täta kontakter med lärare, vårdnadshavare, elever och ledning läggs också hög vikt vid god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har en anpassningsförmåga för att möta de skiftande behoven hos eleverna och gruppen/flexenheten som helhet. Meriterande kvalifikationer - Tidigare arbete som Förstelärare eller likvärdigt uppdrag - Tidigare arbete som speciallärare - Erfarenhet av att ha arbeta med elever med särskilda behov eller i en inkluderande undervisningsmiljö - Erfarenhet och förmåga av att ha en differentierad undervisning och anpassat den efter individuella behov och lärandestilar Vi erbjuder Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid samt semesteranställning. Förstelärartjänsterna är tidsbegränsade till 3 år. Du erbjuds i och med detta en tillsvidaretjänst som speciallärare. Försteläraruppdraget tillkommer sedan till ditt grunduppdrag som speciallärare. Tillträde: 2024-08-12 eller efter överenskommelse.  Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. I det personliga brevet ska du på max 800 ord strukturera din text utifrån följande frågor: - Hur du har arbetat för att förbättra elevernas måluppfyllelse.  - Hur du har utvecklat undervisningen, den egna undervisningen och/eller undervisningen på skolan eller i verksamheten, ge exempel.  - Varför du är intresserad av att jobba mot en särskild undervisningsgrupp. - Varför du är intresserad av en tjänst som förstelärare samt en beskrivning av hur du kommer att bidra till att vi arbetar med värdegrundsuppdraget tillsammans med kunskapsuppdraget genom arbete mot följande målsättning: Mål 1; Utifrån värdegrundsuppdraget: Alla elever ska känna sig trygga på Östra skolan. Mål 2; Utifrån kunskapsuppdraget: Full måluppfyllelse i alla ämnen när eleven avslutar årskurs 6 på Östra skolan. I rekryteringsprocessen kan tester/självskattningsanalyser förekomma.  Kontaktuppgifter Rektor, Ingrid Stenvall, tel. 023-826 10 Biträdande rektor, Johanna Frej, tel. 023 - 871 77 Fackliga företrädare Sveriges lärare, exp, tel. 023- 864 96 Arbetsplatsombud Helena Thunström,  tel. 070-330 50 41 Övrigt   Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Ingrid Stenvall, Rektor Arbetsplats  Falun

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Autismgrupp Speciallärare, grundskollärare

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden ”Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn” som värdegrund i allt vårt arbete. Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta. Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser. Välkommen att bli en av oss! Här har du som tycker om att utveckla och driva utveckling en chans att vara med från start! Du får vara med och starta och utforma en undervisningsgrupp för elever med autism. Vi planerar att starta en liten grupp höstterminen 2024. Trolig placering på Sörgärdets skola. Arbetet sker i nära samverkan med Elevhälsan. Utbildningsförvaltningen i Älvkarleby kommun består av fyra grundskolor, särskola, nio förskolor, vuxenutbildning och kulturskola. Elevhälsan i Älvkarleby kommun är centralt organiserad med verksamhet som både arbetar lokalt på skolorna och centralt. Det finns en naturlig närhet inom Utbildningsförvaltningens verksamheter vilket skapar en ökad känsla av sammanhang och trivsel. Tillsammans arbetar vi för att våra barn och elever ska utvecklas och nå en ökad måluppfyllelse. Inom elevhälsans organisation finns specialpedagoger, kuratorer, psykolog, logoped, skolsköterskor och skolläkare. Specialpedagoger, kuratorer och skolsköterskor är oftast placerade på av Älvkarlebys grundskolor med syfte att skapa kontinuitet för elever och personal. ARBETSUPPGIFTER I samarbete med Elevhälsan och tillsammans med elevassistent bygger du upp verksamheten, utvecklar arbetssätt samt undervisar elever. Nära och kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare är en viktig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Du har examen som speciallärare, specialpedagog eller grundskollärare. Goda kunskaper om autism och erfarenhet av att arbeta med elever med autism är mycket viktigt. Personliga egenskaper och lämplighet för uppdraget är av stor vikt. Du har ett gott bemötande samt lätt för att skapa förtroende och relationer med andra människor samt har ett starkt engagemang för målgruppen. Du är duktig på att skapa motivation, delaktighet och förståelse hos både elever, vårdnadshavare och medarbetare. Du har god förmåga att samarbeta och kommunicera. Du har en god förmåga att arbeta målinriktat på ett systematiskt och strukturerat sätt. ÖVRIGT Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi: • flexibel arbetstid • semesterväxling • föräldrapenningtillägg • avtalsförsäkringar • löneväxling Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Speciallärare - språk-, skriv- och läsutveckling eller matematik

Nygårdskolan är en mångkulturell F-6-skola i Borlänge med fokus på inkludering, goda lärmiljöer samt trygghet och studiero för att gagna elevernas kunskapsutveckling och måluppfyllelse. Skolan är tvåparallellig och vi har idag runt 300 elever och vi är ca 40 personer i personalgruppen. Skolan ligger vackert med närhet till naturen. Nygårdskolans vision är att vara en skola med fokus på arbetsro och kunskap där alla elever når sina mål och kan välja sin egen framtid. Det är viktigt för oss att våra elever varje dag mötas av personal som visar tilltro till deras förmåga att kunna nå så långt det bara är möjligt, både kunskapsmässigt och socialt. Vår vision går hand i hand med Borlänges värdegrund; jag finns här för Borlängebon, jag gillar utmaningar samt jag möter varje människa med öppenhet. Skolans ledningsgrupp består av rektor och biträdande rektorer. Personalen är fördelade i team, ett för varje årskurs. I teamen finns ett nära samarbete mellan lärare och resurser/fritidspersonal där vi tillsammans har våra elever och deras rätt till utbildning i fokus. På Nygårdskolan har vi också ett tvärprofessionellt Elevhälsoteam. I Elevhälsoteamet på skolan finns kurator, specialpedagog, socialpedagog, skolsköterska och speciallärare. Centralt arbetar vi även tillsammans med skolpsykolog, logoped och skolläkare. Nygårdskolan är just nu inne i en spännande utvecklingsfas där du som speciallärare har möjlighet att påverka hur vi ska arbeta för att säkerställa undervisningens kvalitet inom Ledning och Stimulans. Det är viktigt för oss att utveckla arbetssätt och att det finns former och förutsättningar för förebyggande informationsutbyte och dialog mellan undervisande lärare och elevhälsan, innan svårigheter för en elev uppstår. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Som speciallärare på Nygårdskolan kommer du att bidra med betydelsefull kompetens och viktiga arbetsuppgifter i vårt Elevhälsoteam. Tillsammans med teamet och skolans lärare och övrig personal kommer du att planera, genomföra, följa upp, utvärdera och analysera skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete inom Ledning och stimulans. Du kommer även att vara delaktig i arbetet enligt våra rutiner vid behov av åtgärdande insatser tillsammans med Elevhälsoteamet. Det är viktigt för oss att du vill vara delaktig i den dagliga driften tillsammans med Elevhälsan, lärare och övrig personal på både grupp- och individnivå samt att du är delaktig i det systematiska kvalitetsarbetet med uppföljning, analys och planering för att säkerställa att utveckling sker och inget faller mellan stolarna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad speciallärare (specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling eller matematik). Du behöver förstå och kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska obehindrat. Är du i grunden utbildad låg- eller mellanstadielärare och har utbildning inom SVA är det meriterande. Har du även erfarenhet av att ha arbetat med både elever och kollegor med mångkulturell bakgrund så är även det meriterande. Personliga egenskaper som vi söker är att du kan samarbeta både självständigt och i team. Det är viktigt att du kan ta initiativ, kommunicera väl och skapa goda relationer. Du behöver ha god förmåga att följa upp och analysera, samt planera och vara delaktig i genomförande. Du behöver både kunna handleda lärare i hur de kan utveckla undervisningen på gruppnivå för att kunna möta alla elever i den ordinarie undervisningen samt också självständigt kunna arbeta med elever individuellt och/eller i den ordinarie lärmiljön. Det är viktigt att du har en kompetens vad gäller olika arbetssätt samt kunskap om elevers olika sätt att tillgodogöra sig undervisning i olika lärmiljöer. Det kommer även naturligt för dig att driva hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete i nära dialog med all personal på skolan. ÖVRIGT För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT! Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Speciallärare med utvecklingsläraruppdrag till von Bahrs skola

Von Bahrs skola Har du flera års erfarenhet av undervisning i grundskolan och har lärarlegitimation och speciallärarexamen? Då kan det här uppdraget vara något för dig! Vi söker en speciallärare med ett utökat uppdrag som utvecklingslärare till oss på von Bahrs skola. Hos oss får du kompetenta kollegor där du får göra skillnad för våra elever genom att driva utvecklingen på skolan. Varmt välkommen till oss! Von Bahrs skola är en F-9 skola med i nuläget drygt 600 elever. Skolan är omgiven av stora härliga grönytor och ligger i Lötenområdet med cykelavstånd till city, Fyrishov och Gränby centrum. Skolan erbjuder fina och ändamålsenliga lokaler med hög andel behöriga lärare och kompetent personal. Skolan har ett komplett elevhälsoteam och två skolvärdar. I dagsläget har skolan drygt 90 medarbetare inom olika kategorier. Hos oss får du bland annat möta en kulturell mångfald där vi ser olikheter som en tillgång. Här kan du läsa mer om von Bahrs skola (https://vonbahrsskola.uppsala.se/). Ditt uppdrag I arbetet ingår att vara med och utveckla och förfina skolans arbete med att göra undervisningen tillgänglig för alla elever tillsammans med kunniga och erfarna medarbetare. Du kommer arbeta aktivt med elever i behov av särskilt stöd samt utföra kartläggningar och ge handledning genom att vara en kunnig och lyhörd rådgivare i pedagogiska frågor. Det ingår även att ge förslag på lämpliga strategier, metoder, material och verktyg i dialog med andra samt planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen utifrån styrdokument och verksamhetens mål. I din roll som utvecklingslärare kommer du tillsammans med sju andra utvecklingslärare leda och driva skolutveckling på skolan. I ditt uppdrag ingår även att leda möten med speciallärarna och utveckla ert gemensamma arbete. Du kommer få en tillsvidareanställning som speciallärare, med tidsbegränsat uppdrag som utvecklingslärare i 2 år. Din bakgrund Vi söker dig som har svensk lärarlegitimation och speciallärarexamen. Du behöver ha flera års erfarenhet av undervisning på grundskolenivå och god kännedom om Skolverkets styrdokument och läroplan. Det är också viktigt att du har erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd och kunskaper inom goda lärmiljöer. Har du erfarenhet av handledning av pedagoger är det meriterande. Arbetet kräver goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och vi ser gärna att du har kunskaper i system som Prorenata, E-barn och Unikum. Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för elevers olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom samarbetar du bra med andra och relaterar till de på ett lyhört och smidigt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Annika Elenström, biträdande rektor, 018-727 49 02. Facklig företrädare: Sveriges lärare, Sofia Stenfelt, 018-727 38 33. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

16 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Speciallärare/ Förstelärare med koordinatoruppdrag till Vallastadens skola

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter Denna tjänst är en kombination av rollerna speciallärare och förstelärare. Som speciallärare har du ansvar för det specialpedagogiska arbetet och arbetet kring elever i behov av särskilt stöd. I ditt arbete förväntas du bidra till att upptäcka och kartlägga elevens stödbehov samt säkerställa att arbetsmetoden som används är forskningsbaserad och utvärderingsbar i så stor utsträckning som möjligt. Din uppgift är att säkerställa en god kvalitet på utredande kartläggning och aktuellt stöd samt upprättande av åtgärdsprogram kring detta. Du kommer att samarbeta med klasslärare runt enskilda elevers behov av anpassningar. Som speciallärare har du en viktig uppgift i att stödja arbetet med elever som riskerar att inte nå de nationellt uppställda målen. Du arbetar med detta både genom klassrumsundervisning och i enskild undervisning. I rollen som speciallärare tillkommer även förordnande som förstelärare. Uppdraget som förstelärare i skolan innebär att arbeta för att utveckla specialundervisning i svenska för att öka måluppfyllelsen. Förutom uppdraget som lärare gäller följande uppdrag för försteläraren • Arbeta med att förbättra elevernas studieresultat och på ett systematiskt och professionellt sätt arbeta för att utveckla undervisningen • Handleda och coacha andra lärare och föra pedagogiska samtal • Leda processer som utvecklar kollegialt lärande • Hålla sig underrättad om aktuell forskning och verka för att denna används i undervisningen • Verka för att utveckla undervisningen så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Din arbetsplats Vallastadens skola startade hösten 2017 och inryms i moderna och stimulerande lärmiljöer såväl inne som ute. Det ligger naturskönt och utomhusmiljön erbjuder stora ytor med bollplan, skog, grillplats och olika lekinstallationer. Grundskolan består av ca 350 elever. Skolan är tvåparallellig i årskurs F-6 och har ett fritidshem med två avdelningar. Vi har ett härligt personalgäng och god stämning. Hos oss är kommunikation och samspel hörnstenar. Dessa hörnstenar grundas i det utvecklings- och kvalitetsarbete med höga målsättningar som vi bygger verksamheten på. För oss är det viktigt att alltid bemöta eleverna på ett positivt sätt och med ett lågaffektivt bemötande. Som en del i vårt arbete för att skapa en god arbetsmiljö och start på arbetsplatsen, tilldelas nyanställda en mentor som kan finnas som stöd i de frågor som kan förekomma vid en påbörjad anställning. Vi arbetar i årskursteam.  Du som söker Vi söker dig som har lärarlegitimation och speciallärarexamen med inriktning Språk-, skriv- och läsutveckling. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av det pedagogiska arbete som läraruppdraget innebär. Som förstelärare i skolan har du flerårig och välrekommenderad tidigare erfarenhet av rollen som lärare i motsvarande årskurser. Du har även en särskilt god förmåga att förbättra elevernas resultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete, till exempel leda arbetslag eller ämnesarbete. I din roll som lärare har du goda kunskaper om skolans uppdrag och är väl bekant med läroplanen (Lgr22) och övriga styrdokument. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lgr22) ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling samt ansvara för att varje elev kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt. Som lärare i grundskolan är du en god förebild. Du har förmågan att anpassa din undervisning till eleverna och låter dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. På ett kvalitetsmedvetet sätt skapar du goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande, samt dokumentationen av densamma. Du är relationsskapande och samarbetar väl med de kontakter som förekommer i din yrkesroll anpassat till situationen. Du som har en utfärdad speciallärarexamen och lärarexamen samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg. Är du under utbildning till lärare eller speciallärare, bifoga studieintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet. Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: 2024-08-01 eller enligt överenskommelse Anställningsform: Visstidsförordnande med tillsvidareanställning som speciallärare. Förordnandet som förstelärare är 3 år. Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 12809 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

16 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Speciallärare till Norregårdskolan

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun! ARBETSUPPGIFTER Välkommen till utbildningsförvaltningen! Hos oss har du möjlighet att göra skillnad för våra barn och elever. Vi ansvarar för cirka 18 000 barn och elever och jobbar varje dag för att de ska utvecklas och nå en ökad måluppfyllelse. Vi vill att barn kommer in i vår verksamhet som nyfikna kreativa ettåringar och lämnar oss som engagerade, kunniga och självständiga 19-20-åringar. Norregårdskolan är en högstadieskola med 550 elever. På Norregårdskolan värnar vi om elevernas utbildning, trygghet och värdegrund. Vi tror att miljön, vår kompetenta personal och våra olika kreativa satsningar tillsammans är nyckeln till att våra elever år efter år trivs och presterar bra resultatmässigt. På Norregårdskolan bedrivs idag ett tydligt utvecklingsarbete där lärarna tillsammans arbetar för att utveckla undervisningen. Vi prioriterar mötet mellan elev och lärare och anser att lärarens personliga kontakt med eleven är viktig. Alla pedagoger är indelade i fem arbetslag och till varje arbetslag finns en speciallärare knuten. Som medarbetare hos oss är du viktig! Oavsett vilken roll du har i vår förvaltning kommer du, tillsammans med oss, arbeta för att bidra till en positiv utveckling för våra barn och elever. Vi söker nu dig som är speciallärare eller specialpedagog och som tillsammans med våra speciallärare och specialpedagoger vill ta ett extra ansvar för våra elever i behov av särskilt stöd. Arbetet som speciallärare innebär bland annat att kartlägga elevers särskilda behov, att undervisa och handleda elever, att göra pedagogiska bedömningar samt att handleda pedagoger i arbetslaget. Tjänsten kan komma att kombineras med annat ämne/ämnen. KVALIFIKATIONER Vi söker i första hand dig som är utbildad speciallärare eller utbildad specialpedagog. Du har goda kunskaper i att möta barns olika behov, har god organisationsförmåga och är förtrogen med digitala läromedel/kompensatoriska hjälpmedel. Du arbetar med ett positivt förhållningssätt och har förmåga att skapa ett gott arbetsklimat. Andra viktiga förmågor är att tycka om utmaningar och vara lyhörd för förändringar. Vi söker dig som har starkt engagemang och intresse för att tillsammans med pedagogerna skapa de bästa förutsättningarna för våra elever. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Rekrytering kommer att ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan! ÖVRIGT Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation. Det kan bli aktuellt med löpande intervjuer så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se). Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju. För att bli aktuell för anställning behöver du visa två utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ och du ska använda dels det som heter Arbete inom skola eller förskola (442.5) samt Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret (442.3). För interna kandidater kan det bli aktuellt med annat tillträdesdatum. För mer information se Beslut gällande tidpunkt för byte av enhet vid rekrytering av intern kandidat inom utbildningsförvaltningen på intranätet. Till bemannings- och rekryteringsföretag eller till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

16 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Speciallärare till anpassad skola i Lindesberg

Anpassad skola i Lindesberg är uppdelad i två enheter; Lindbacka anpassad grundskola och Lindeskolan anpassad gymnasieskola. Vi arbetar för att ge våra elever en trygg lärandemiljö med struktur, värme och utmaningar som ger eleverna goda förutsättningar att möta framtiden. Vår vision är; Jag kan, jag vill, jag vågar - utveckling och lärande för livet! Vi lägger stor vikt vid kommunikation och samspel där varje individ har rätt till kommunikation och att utvecklas i det sociala samspelet. Vi arbetar för att våra elever ska vara så självständiga som möjligt, i så många situationer som möjligt, för ett aktivt liv under skoltiden och efter skolans slut. ARBETSUPPGIFTER Du arbetar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande för alla elever, oavsett förutsättningar och behov. Du arbetar förebyggande och främjande med fokus på ett inkluderande förhållningssätt. Som lärare i verksamheten leder du och utvecklar det pedagogiska arbetet och skapar bästa möjliga förutsättningar för varje elev. Du utmanar och stödjer eleverna till att nå så långt som möjligt. I arbetsuppgifterna ingår mentorskap och klassansvar samt ansvar för kartläggning, planering, genomförande och utvärdering av lektioner. Du vill vara med och göra skillnad för våra elever genom att tro på deras förmåga samt uppmuntra till kreativitet och nyfikenhet. Du kommer att visa och göra det tydligt för varje elev att de kan lyckas i stort som i smått under hela dagen. Du är strukturerad och organiserad och förstår vikten av dokumentation. Du är väl insatt i de nationella styrdokumenten och skollagen. Du är en god och tydlig handledare och har god samarbetsförmåga. Arbetet utförs i samarbete med andra pedagoger, pedagogassistenter, elevhälsa, vårdnadshavare samt med andra aktörer utanför skolan. KVALIFIKATIONER Legitimerad lärare med en speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning, eller specialisering intellektuell funktionsnedsättning. ÖVRIGT Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Speciallärare/ Förstelärare med koordinatoruppdrag till Vallastadens skola

Tjänsten är placerad inom Utbildningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi arbetar för att erbjuda en utbildning med hög kvalitet, från förskola till vuxenutbildning, som ger Linköpingsborna de bästa förutsättningarna att växa, utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter Denna tjänst är en kombination av rollerna som speciallärare, förstelärare samt koordinator för specialpedagogiskt stöd (SENCO).  Som speciallärare har du ansvar för det specialpedagogiska arbetet och arbetet kring elever i behov av särskilt stöd. I ditt arbete förväntas du bidra till att upptäcka och kartlägga elevens stödbehov samt säkerställa att arbetsmetoden som används är forskningsbaserad och utvärderingsbar i så stor utsträckning som möjligt. Din uppgift är att säkerställa en god kvalitet på utredande kartläggning och aktuellt stöd samt upprättande av åtgärdsprogram kring detta. Du kommer att samarbeta med klasslärare runt enskilda elevers behov av anpassningar. Som speciallärare har du en viktig uppgift i att stödja arbetet med elever som riskerar att inte nå de nationellt uppställda målen. Du arbetar med detta både genom klassrumsundervisning och i enskild undervisning. I rollen som speciallärare tillkommer även förordnande som förstelärare. Uppdraget som förstelärare i skolan innebär att arbeta för att utveckla specialundervisning i svenska för att öka måluppfyllelsen. Förutom uppdraget som lärare gäller följande uppdrag för försteläraren • Arbeta med att förbättra elevernas studieresultat och på ett systematiskt och professionellt sätt arbeta för att utveckla undervisningen • Handleda och coacha andra lärare och föra pedagogiska samtal • Leda processer som utvecklar kollegialt lärande • Hålla sig underrättad om aktuell forskning och verka för att denna används i undervisningen • Verka för att utveckla undervisningen så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Din arbetsplats Vallastadens skola startade hösten 2017 och inryms i moderna och stimulerande lärmiljöer såväl inne som ute. Det ligger naturskönt och utomhusmiljön erbjuder stora ytor med bollplan, skog, grillplats och olika lekinstallationer. Grundskolan består av ca 350 elever. Skolan är tvåparallellig i årskurs F-6 och har ett fritidshem med två avdelningar. Vi har ett härligt personalgäng och god stämning. Hos oss är kommunikation och samspel hörnstenar. Dessa hörnstenar grundas i det utvecklings- och kvalitetsarbete med höga målsättningar som vi bygger verksamheten på. För oss är det viktigt att alltid bemöta eleverna på ett positivt sätt och med ett lågaffektivt bemötande. Som en del i vårt arbete för att skapa en god arbetsmiljö och start på arbetsplatsen, tilldelas nyanställda en mentor som kan finnas som stöd i de frågor som kan förekomma vid en påbörjad anställning. Vi arbetar i årskursteam.  Du som söker Vi söker dig som har lärarlegitimation och speciallärarexamen med inriktning Språk-, skriv- och läsutveckling. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av det pedagogiska arbete som läraruppdraget innebär. Som förstelärare i skolan har du flerårig och välrekommenderad tidigare erfarenhet av rollen som lärare i motsvarande årskurser. Du har även en särskilt god förmåga att förbättra elevernas resultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete, till exempel leda arbetslag eller ämnesarbete. I din roll som lärare har du goda kunskaper om skolans uppdrag och är väl bekant med läroplanen (Lgr22) och övriga styrdokument. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (Lgr22) ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling samt ansvara för att varje elev kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt. Som lärare i grundskolan är du en god förebild. Du har förmågan att anpassa din undervisning till eleverna och låter dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. På ett kvalitetsmedvetet sätt skapar du goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande, samt dokumentationen av densamma. Du är relationsskapande och samarbetar väl med de kontakter som förekommer i din yrkesroll anpassat till situationen. Du som har en utfärdad speciallärarexamen och lärarexamen samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg. Är du under utbildning till lärare eller speciallärare, bifoga studieintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet. Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: 2024-08-01 eller enligt överenskommelse Anställningsform: Visstidsförordnande med tillsvidareanställning som speciallärare. Förordnandet som förstelärare är 3 år. Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 12809 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

15 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024