Universitets- och högskoleadjunkt

Sök bland 78 lediga jobb som Universitets- och högskoleadjunkt och börja ditt nya yrkesliv idag!

Universitetsadjunkt i finansiering och externredovisning

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Dina arbetsuppgifter Avdelningen för Företagsekonomi är en stark miljö för såväl utbildning på grund- och avancerad nivå, forskning och forskarutbildning. Vi utbildar mycket eftertraktade ekonomer inom ramen för våra civilekonomprogram, våra fristående kurser, och vårt internationella mastersprogram. Vi är också en starkt internationell miljö, med ett omfattande kursutbud på engelska för inresande studenter, samt ett stort nätverk av partneruniversitet över hela världen dit våra studenter har möjlighet att åka på utlandsstudier. Avdelningen bedriver forskning inom en rad olika projekt som spänner över det komplexa och mångfasetterade ämnet Företagsekonomi. I en lärares arbetsuppgifter får ingå att ha hand om utbildning, forskning samt administrativt arbete. Till en lärares uppgifter hör också att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för arbetet. Innehavare av anställning som universitetsadjunkt ska medverka i undervisning inom utbildning på grund- och avancerad nivå. Som adjunkt består arbetsuppgifterna av att delta i och leda undervisning inom flera olika kurser inom främst de företagsekonomiska områdena finansiering och externredovisning. Arbetet består därvid huvudsakligen av undervisning, handledning och examination inom dessa områden. Innehavaren förväntas bedriva och utveckla grundutbildningen såväl didaktiskt som innehållsmässigt, inom finansiering och externredovisning. Vi vill speciellt stärka utbildningen genom att utveckla kurser och kursmoment med perspektiv från yrkeserfarenhet inom finanssektorn. Undervisningen inom ramen för anställningen sker på svenska och engelska. Du är flexibel och har förmåga att röra dig mellan olika typer av pedagogiska och vetenskapliga sammanhang. Du delar med dig av kunskap och bidrar till arbetsgruppens professionella utveckling, kollegiala arbetssätt och sociala gemenskap. Att du är närvarande och aktiv ser vi som självklart för att du ska kunna utföra dina uppgifter på bästa sätt och trivas i arbetsgemenskapen.  Dina kvalifikationer Vi söker dig som har avlagt magisterexamen eller har motsvarande kompetens, samt har visat pedagogisk skicklighet. För denna anställning kommer särskild vikt fästas vid den pedagogiska skickligheten. Gällande pedagogisk skicklighet kommer följande att bedömas: • Pedagogisk skicklighet gällande undervisning i finansiering och externredovisning är ett krav för anställningen. • Pedagogisk utbildning är ett krav för anställning. Övriga skickligheter som kommer att bedömas för denna anställning: • Yrkeserfarenhet som analytiker och förvaltare är särskilt meriterande för anställningen. • Grundläggande forskarutbildning (licentiat eller motsvarande) inom ämnesområdet finansiering och/eller externredovisning samt publicering i vetenskapliga tidskrifter är särskilt meriterande för anställningen. Då undervisning sker på svenska och engelska, så ska du kunna uppvisa förmåga att undervisa på både svenska och engelska. Din arbetsplats Läs mer om vår verksamhet här https://liu.se/organisation/liu/iei/fek Om anställningen Anställningen är på heltid och tidsbegränsad i ca 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse. För mer information om behörighetskrav, bedömningsgrunder och anställningsförfarande för lärare se Linköpings universitets anställningsordning. Säkerhetskontroll kan komma att genomföras innan beslut om anställning fattas. Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Välkommen att söka denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" nedan. Din kompletta ansökan inklusive bilagor ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 4 juni 2024. Ansökningar och/eller ansökningshandlingar som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Publikationer, i pdf- eller word-format, bifogas i ansökningsformuläret. Publikationer som du inte har i digital form skickas per post i tre exemplar till Linköpings universitet, Registrator, 581 83 Linköping. Publikationerna ska vara Linköpings universitet tillhanda senast sista ansökningsdag. Tryckta publikationer skickas inte tillbaka, då handlingar som inkommer till Linköpings universitet bevaras eller gallras enligt gällande gallringsregler. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

16 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Vikarierande universitetsadjunkt i civilrätt

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Juridiska institutionen ingår i fakulteten Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Handelshögskolan har, med sina drygt 3 700 helårsstudenter, 470 anställda, 16 internationella partneruniversitet, sina huvudämnen - ekonomi och juridik - och fyra institutioner en unik bredd. Vid Juridiska institutionen bedrivs spännande och ämnesöverskridande forskning och utbildning inom ämnet juridik. Vårt Juristprogram är en av landets mest sökta programutbildningar och vår forskning kännetecknas av både bredd och spetskompetens. Institutionen har expanderat kraftigt de senaste åren och utvecklat starka forskningsmiljöer. Institutionen har idag ca 100 medarbetare inom kategorierna lärare, forskare, doktorander och administrativ personal. Vi har ca 1 200 studenter inom utbildningen på grund- och avancerad nivå. Mer information om institutionen finns på vår hemsida www.law.gu.se Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består framför allt av undervisning och examination i civilrätt och handelsrätt. Arbetet bedrivs på Juristprogrammet och på institutionens utbildningsuppdrag på Handelshögskolans ekonomprogram. Det kan också vara aktuellt med undervisning och examination inom ramen för andra externa utbildningsuppdrag eller fristående kurs. Undervisning och examination bedrivs både självständigt och tillsammans med andra lärare. Undervisning bedrivs dels i sal, dels med digitala hjälpmedel på distans. Arbetet i civilrätt kräver intresse för civilrätt i stort. Du bör med kort varsel klara av arbetsuppgifter inom civilrättens centrala delar, såsom sakrätt, fordringsrätt, krediträtt, exekutionsrätt, obligationsrätt och avtalsrätt, etc.  Kvalifikationer Tjänsten innebär i formella termer en tidsbegränsad anställning som universitetsadjunkt. Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har juristexamen eller motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Vi fäster stor vikt vid att den som anställs har de personliga egenskaper som krävs för anställningen. God samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt gentemot studenter och kollegor är ett krav, liksom förmågan att agera självständigt och driva frågor på egen hand. Goda kunskaper i svenska språket är en förutsättning för anställningen. Universitetet kommer i denna rekrytering att göra en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, i syfte att kunna anställa den sökande som bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla arbetsuppgifterna. Behörighet  Behörighet för anställning som lärare regleras i Högskoleförordningen 4 Kap och Göteborgs universitets anställningsordning.  Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels genomgått högskoleutbildning på lägst avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.    Anställning  Anställningen är en tidsbegränsad anställning 11 månader (vikariat), 100% vid Juridiska institutionen, Göteborgs universitet. Tillträde enligt överenskommelse   Kontaktuppgifter för anställningen  Information om anställningen lämnas av prefekt Mikael Baaz, [email protected]. Information om rekryteringsprocessen lämnas av personalhandläggare Mattias Fogelberg, [email protected]. Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.   Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-06-07 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

16 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Universitetsadjunkt i pedagogik med inriktning mot skolutveckling

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och uppdragsutbildning inom pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. Vid EDU finns också flera masterprogram. EDU har drygt 270 anställda varav runt 185 lärare/forskare, 55 doktorander och 30 administratörer. Mer information om institutionens verksamhet hittar du på www.edu.uu.se. Arbetsuppgifter Undervisning, examination, administration och handledning. Anställningen avser främst undervisning inom uppdragsutbildning och handledarutbildningar med inriktning på processledarskap och skolutveckling. Undervisning på andra program och kurser inom institutionens verksamhetsområden kan också förekomma. Till undervisning räknas även kursansvar, kursadministration och kursutveckling. Vidare ingår kursledningsuppdrag som bl.a. innefattar informations-, kursplane-, utrednings- och utvärderingsarbete. Arbetsuppgifter i övrigt enligt lokalt kollektivavtal. Kvalifikationskrav Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som avlagt examen med ämnesfördjupning från högskoleutbildning samt visat pedagogisk skicklighet. Krav för denna tjänst är avlagd lärarexamen och genomförd rektorsutbildning. Den sökande ska kunna undervisa på svenska och engelska. Önskvärt och/eller meriterande i övrigt Särskilt meriterande för denna tjänst är flerårig erfarenhet av arbete med uppdragsutbildning på universitet. Meriterande är även flerårig erfarenhet av arbete som rektor i förskola, fritidshem, lägre åldrar, grundskola, vuxenutbildning samt erfarenhet av ledningsarbete gällande elevhälsa. Även dokumenterad erfarenhet av skolutveckling med goda resultat kommer att beaktas. Samtliga meriter ska vara dokumenterade, så att både kvalitet och omfattning kan bedömas. Den sökande ska ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl. Sådana personliga egenskaper är här flexibilitet, ledaregenskaper, god samarbetsförmåga och ansvarstagande. Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Om anställningen Anställningen är tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas. Omfattningen är heltid. Tillträde 2024‑10‑01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av: prefekt Jonas Almqvist, e-post [email protected] eller studierektor Gunilla Rensmo, e-post [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2024, UFV-PA 2024/834. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

15 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Universitetsadjunkt musikalisk gestaltning trombon

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Högskolan för scen och musik finns i centrala Göteborg och ingår i den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Institutionen utbildar musiker i flera genrer, komponister, lärare i musik, dans och teater, musikal- och performanceartister, operasångare och skådespelare och har drygt 600 studenter. Högskolan för scen och musik bedriver även utvecklingsarbete, forskarutbildning och forskning samt har en omfattande utåtriktad verksamhet. Institutionen har närmare 200 anställda. Tillsammans med vår systerinstitution, HDK-Valand, är vi Skandinaviens bredaste konstnärliga fakultet. Arbetsuppgifter  Huvudsakliga arbetsuppgifter utgörs främst av enskild undervisning och masterclasses på huvudinstrumentet trombon samt ensembleundervisning, såsom: sektionsrepetitioner, brassensemble och kammarmusik. Det ingår dessutom workshops, undervisning i grupp och att vara instrumentalhandledare på orkestermasterprogrammet. I anställningen ingår även att vara pedagogiskt och konstnärligt delaktig inom ämnesutvecklingen. Det förekommer administrativa arbetsuppgifter som till exempel genomförande av antagningsprov och arbete med kursplaner.    För att läsa annonsen i sin helhet samt för att göra en ansökan. Se länk:   https://web103.reachmee.com/ext/I005/1035/job?site=6&lang=SE&validator=3038fcf1516ea1184a6da70a891f87da&job_id=31822     Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

15 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Universitetsadjunkt i svenska som andraspråk

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Institutionen för språkstudier vid Umeå universitets Humanistiska fakultet bedriver utbildning och forskning i språk, litteratur och språkdidaktik inom svenska, engelska, finska, franska, italienska, lingvistik, meänkieli, ryska, samiska, spanska och tyska. https://www.umu.se/sprakstudier/ Vi söker nu en universitetsadjunkt i svenska som andraspråk tillsvidare med tillträde 2024-08-12 eller enligt överenskommelse.  Beskrivning av arbetsuppgifter I anställningen ingår undervisning i språkfärdighetsutvecklande kurser i svenska upp till nivå C.1 enligt den gemensamma europeiska referensramen (GERS) för olika målgrupper, exempelvis utbytesstudenter, personal vid Umeå universitet och studerande på professionsinriktade utbildningar. Undervisningen äger rum på campus i Umeå och på nätbaserade kurser. I anställningen ingår även pedagogiskt utvecklingsarbete. Förutom undervisning ingår undervisningsrelaterad administration samt personal-, ämnes- och planeringsmöten. I anställningen ingår 80 % undervisning/administration och 20 % kompetensutveckling. Kompetensutvecklingstiden används vanligen för forskning.  Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har ämneslärarexamen i svenska som andraspråk alternativt magisterexamen med minst 120 hp svenska som andraspråk eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. För behörighet till aktuell anställning krävs mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska samt god förmåga att undervisa på dessa språk. Bedömningsgrunder Bedömningsgrunder för urvalet är: - erfarenhet av undervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning och/eller skolan - erfarenhet av undervisning på universitet eller högskola - erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete av relevans för anställningen Till övriga bedömningsgrunder hör god samarbetsförmåga, administrativ skicklighet samt övrig lämplighet som anses utgöra förutsättning för fullgott genomförande av arbetsuppgifterna. Behörighets- och bedömningsgrunderna återfinns i Umeå universitets anställningsordning: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning--for-larare-vid-umea-universitet2.pdf Avvägning Särskild vikt ska tillmätas erfarenhet av undervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning och/eller skolan. Särskild vikt ska även tillmätas erfarenhet av undervisning på universitet eller högskola. Stor vikt ska tillmätas erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete av relevans för anställningen. Därutöver ska vikt fästas vid övriga bedömningsgrunder. Ansökan Ansökan ska innehålla följande dokument:  - försättsblad - personligt brev - meritförteckning med bilagor - relevanta betyg och intyg - kontaktuppgifter till två referenspersoner Ansökan ska göras i universitets e-rekryteringssystem Varbi och vara inkommen senast 2024-06-05.  Övrigt Anställningen är tillsvidare med tillträde 2024-08-12 eller enligt överenskommelse. Tjänstgöringsort är Umeå och hög närvaro vid institutionen är ett krav. Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Universitetsadjunkt i psykologi

Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden. Change starts here! Fakulteten för hälso- och livsvetenskaps (FHL) vision är att förstå, förklara och förbättra världen och samhället vi lever i utifrån ett hälso- och livsvetenskapligt perspektiv. Arbetet inom fakulteten utgår från Linnéuniversitets fyra värdeord: nytänkande, nyfikenhet, närhet och nytta. Som en av fem partnerinstitutioner inom FHL ingår institutionen för psykologi. Inom institutionen är vi drygt 35 medarbetare som erbjuder en bred palett av kurser och utbildningsprogram på grund, avancerad- och forskarnivå. Till vår institution behöver vi nu förstärkning av en engagerad kollega   Ämnesområde för befattningen: Psykologi, klinisk Placeringsort tillsvidare: Växjö.  Uppdrag på både campus Växjö och campus Kalmar förekommer Anställningens omfattning: 100%   Arbetsbeskrivning: Anställningen innebär kurs- och programutveckling, undervisning och handledning, samt undervisningsrelaterad administration på grund- och avancerad nivå inom framför allt psykologprogrammet. Psykologprogrammet vid Linnéuniversitetet är en klinisk yrkesutbildning där vissa delar är teoretiska och andra mer kliniskt praktiska. Det två främsta ämnesområdena för anställningen är psykologisk behandling med inriktning psykodynamisk psykoterapi samt psykiatriska tillstånd. Undervisning inom andra områden kan förekomma. Önskvärt är att innehavaren i sin profession som psykolog har erfarenhet att arbeta inom psykiatrin med psykologisk behandling med psykodynamisk inriktning. Fördjupad kunskap och kompetens inom området hbtqi+ (homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera och intersexpersoner) är önskvärd, då tjänsten innebär att ansvara för detta kunskapsområde. Vidareutbildning till psykoterapeut med psykodynamisk inriktning är nödvändigt, och specialist i klinisk psykologi med inriktning psykologisk behandling är meriterande för tjänsten. Fristående kurser, uppdrag inom masterprogrammet, uppdragsutbildning samt samverkan med det omgivande samhället kan ingå i arbetsuppgifterna.  Resor mellan universitetets två campus förekommer då institutionen har verksamhet i både Växjö och Kalmar. Innehavaren förutsätts fungera i arbetslag och studentgrupper där samarbetsförmåga och flexibilitet är av stor betydelse.     Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetsadjunkt vid Linnéuniversitetet (Anställningsordning Dnr: LNU 2012/359) är den som har avlagt magisterexamen eller har motsvarande kompetens, samt visat pedagogisk skicklighet. Med motsvarande kompetens avses i regel examen från utländskt universitet med i huvudsak samma nivå̊ och kvalitet som svensk magisterexamen. Behörighetskrav • Legitimerad psykolog • Legitimerad psykoterapeut med psykodynamisk inriktning • Dokumenterad erfarenhet av högre utbildning med relevans för anställningens arbetsområde • Dokumenterad pedagogisk skicklighet som ska ha visats genom undervisning och avser såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som examination • Dokumenterat god samarbetsförmåga • Genomgången högskolepedagogisk utbildning alternativt att innehavaren genomgår högskolepedagogisk utbildning vid anställning. • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift     Övriga bedömningsgrunder: Andra bedömningsgrunder • Aktuell kunskap och kompetens inom hbtqi+ området. • Aktuell erfarenhet av arbete med psykodynamisk psykoterapi/psykologisk behandling. • Specialist i klinisk psykologi med inriktning psykologisk behandling • Nyligen genomgången eller pågående forskarutbildning   Välkommen med din ansökan senast den 5 juni!   Kontaktpersoner Prefekt Lena Swalander, 0480 446765, [email protected]     HR-partner: Madeleine Sjöstedt, [email protected] +46480446078 Fackliga företrädare nås via universitetets växel 0772-28 80 00

15 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Universitetsadjunkt i juridik

Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism har verksamhet på Campus Sundsvall och Campus Östersund. Verksamheten inkluderar forskning och utbildning inom ämnena: företagsekonomi, juridik, nationalekonomi, statistik, geografi och turismvetenskap. Arbetsuppgifter Ämnet juridik bedriver utbildning huvudsakligen inom Förvaltningsjuridiska programmet, vilket är ett treårigt kandidatprogram som ges på campus i Östersund tillsammans med statsvetenskap. Profilämnen är förvaltningsprocessrätt, socialrätt och offentlig upphandling. I övrigt har ämnet ett brett utbildningsutbud som innefattar fristående kurser på distans (exempelvis Juridisk översiktskurs), kurser i juridik på andra utbildningsprogram (exempelvis samhällsvetarprogrammet) och uppdragsutbildningar. Arbetet består i huvudsak av undervisning i juridik på grundnivå och i uppdragsutbildningar. Utöver undervisning ingår handledning av studenter, kursutveckling, kursansvar och att delta i utvecklandet av utbildningsprogram. Den sökande förväntas även delta i ämnets pedagogiska utvecklingsarbete inom ramen för anställningen. Undervisningen och övriga arbetsuppgifter är huvudsakligen förlagda till Östersund. Kompetensutveckling och administration sker inom ramen för anställningen enligt gällande arbetstidsavtal och lokala riktlinjer. Arbetet kräver vissa resor mellan campusorterna Östersund och Sundsvall. Undervisning sker huvudsakligen på campus. I viss utsträckning kommer undervisning ske på distanskurser, vilket innebär webbaserad undervisning och inspelning av föreläsningar. I arbetet ingår att vara seminarieledare och träna studenter att förbättra sin juridiska metod, såväl genom skriftliga övningar som seminarier. Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning. Behörig för anställningen som universitetsadjunkt i juridik är den som har avlagt kandidatexamen med juridik som huvudämne, eller har motsvarande kompetens inom det ämnesområde anställningen avser. Övriga krav Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska ha visat pedagogisk skicklighet. Utmärkta kunskaper i svenska språket i tal och skrift är ett krav för anställningen. Du har god förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Andra egenskaper som vi lägger vikt vid är att du har god samarbetsförmåga, att du är drivande i utvecklingsfrågor och att du är resultatinriktad.   Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Akademisk skicklighet bedöms baserat på utbildningsnivå med inriktning juridik utöver behörighetskravet, betyg gällande den behörighetsgrundande utbildningen samt betyg och kvalitet på examensarbetet. Pedagogisk skicklighet bedöms i första hand genom framgångsrik undervisning i juridik på svenska. Detta kan avse undervisning i såväl akademisk miljö på högskola eller universitet som undervisning i professionsmiljö, t.ex. internutbildningar eller andra undervisningsuppdrag, eller undervisning på gymnasienivå. Dokumenterad förmåga att framgångsrikt planera och genomföra undervisning på svenska inom det offentligrättsliga området, exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd och kommunalrätt är meriterande. Erfarenhet av olika undervisningsformer, exempelvis campus- och distansundervisning, uppsatshandledning, olika examinationsformer, kursadministration, pedagogisk utveckling och engagemang i lärandefrågor är meriterande. Även erfarenhet av undervisning i utbildningsinsatser riktade mot medarbetare på andra privata eller offentliga arbetsplatser är meriterande.   Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/anstallningsordning. Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på heltid från och med 2024-08-01 eller enligt överenskommelse/ dock längst till och med 2025-06-30. Anställningsort: Sundsvall eller Östersund    Information Närmare upplysningar lämnas av prefekt Daniel Laven, (mailto:[email protected], 010-142 86 20) eller av ämnesföreträdare Mikael Lundholm (mailto:[email protected], 010-142 86 91). Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas styrkt meritförteckning inklusive betyg gällande den behörighetsgrundande utbildningen och kopia av examensarbetet, intyg över pedagogisk erfarenhet, pedagogisk skicklighet, referenser och en redogörelse av tidigare verksamhet och pedagogiskt arbete som är av betydelse för anställningen samt personligt brev. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-06-07. https://miun.varbi.com/se/what:job/jobID:728198/ Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

14 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Universitetsadjunkt i juridik

Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism har verksamhet på Campus Sundsvall och Campus Östersund. Verksamheten inkluderar forskning och utbildning inom ämnena: företagsekonomi, juridik, nationalekonomi, statistik, geografi och turismvetenskap. Arbetsuppgifter Ämnet juridik bedriver utbildning huvudsakligen inom Förvaltningsjuridiska programmet, vilket är ett treårigt kandidatprogram som ges på campus i Östersund tillsammans med statsvetenskap. Profilämnen är förvaltningsprocessrätt, socialrätt och offentlig upphandling. I övrigt har ämnet ett brett utbildningsutbud som innefattar fristående kurser på distans (exempelvis Juridisk översiktskurs), kurser i juridik på andra utbildningsprogram (exempelvis samhällsvetarprogrammet) och uppdragsutbildningar. Arbetet består i huvudsak av undervisning i juridik på grundnivå och i uppdragsutbildningar. Utöver undervisning ingår handledning av studenter, kursutveckling, kursansvar och att delta i utvecklandet av utbildningsprogram. Den sökande förväntas även delta i ämnets pedagogiska utvecklingsarbete inom ramen för anställningen. Undervisningen och övriga arbetsuppgifter är huvudsakligen förlagda till Östersund. Kompetensutveckling och administration sker inom ramen för anställningen enligt gällande arbetstidsavtal och lokala riktlinjer. Arbetet kräver vissa resor mellan campusorterna Östersund och Sundsvall. Undervisning sker huvudsakligen på campus. I viss utsträckning kommer undervisning ske på distanskurser, vilket innebär webbaserad undervisning och inspelning av föreläsningar. I arbetet ingår att vara seminarieledare och träna studenter att förbättra sin juridiska metod, såväl genom skriftliga övningar som seminarier. Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/anstallningsordning. Behörig för anställningen som universitetsadjunkt i juridik är den som har avlagt kandidatexamen med juridik som huvudämne, eller har motsvarande kompetens inom det ämnesområde anställningen avser. Övriga krav Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska ha visat pedagogisk skicklighet. Utmärkta kunskaper i svenska språket i tal och skrift är ett krav för anställningen. Du har god förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Andra egenskaper som vi lägger vikt vid är att du har god samarbetsförmåga, att du är drivande i utvecklingsfrågor och att du är resultatinriktad.   Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Akademisk skicklighet bedöms baserat på utbildningsnivå med inriktning juridik utöver behörighetskravet, betyg gällande den behörighetsgrundande utbildningen samt betyg och kvalitet på examensarbetet. Pedagogisk skicklighet bedöms i första hand genom framgångsrik undervisning i juridik på svenska. Detta kan avse undervisning i såväl akademisk miljö på högskola eller universitet som undervisning i professionsmiljö, t.ex. internutbildningar eller andra undervisningsuppdrag, eller undervisning på gymnasienivå. Dokumenterad förmåga att framgångsrikt planera och genomföra undervisning på svenska inom det offentligrättsliga området, exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd och kommunalrätt är meriterande. Erfarenhet av olika undervisningsformer, exempelvis campus- och distansundervisning, uppsatshandledning, olika examinationsformer, kursadministration, pedagogisk utveckling och engagemang i lärandefrågor är meriterande. Även erfarenhet av undervisning i utbildningsinsatser riktade mot medarbetare på andra privata eller offentliga arbetsplatser är meriterande.   Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/anstallningsordning. Anställning och tillträde Anställningen är ett vikariat på heltid från och med 2024-08-01 eller enligt överenskommelse/ dock längst till och med 2025-06-30. Anställningsort: Sundsvall eller Östersund    Information Närmare upplysningar lämnas av prefekt Daniel Laven, (mailto:[email protected], 010-142 86 20) eller av ämnesföreträdare Mikael Lundholm (mailto:[email protected], 010-142 86 91). Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas styrkt meritförteckning inklusive betyg gällande den behörighetsgrundande utbildningen och kopia av examensarbetet, intyg över pedagogisk erfarenhet, pedagogisk skicklighet, referenser och en redogörelse av tidigare verksamhet och pedagogiskt arbete som är av betydelse för anställningen samt personligt brev. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-06-07. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

14 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Universitetsadjunkt i radiografi

Vi söker en universitetsadjunkt i radiografi för tillsvidareanställning vid Institutionen för hälsovetenskaper. Ämnesområde Ämnesområdet för anställningen är: Medicin Bakgrund Vid Institutionen för hälsovetenskaper finns Röntgensjuksköterskeprogrammet, som är såväl ett professionsprogram liksom ett forskningsförberedande program, där en nära koppling till kliniskt arbete och forskning är mycket viktig. Vi söker nu en legitimerad röntgensjuksköterska för anställning som universitetsadjunkt. I anställningen kommer det, förutom undervisning, ingå klinisk verksamhet vid Region Örebro Län. Det finns sedan många år en nära samverkan gällande utbildning och forskning mellan institutionen och Region Örebro län. Denna anställning är tänkt att säkerställa att undervisningsuppdraget utgår från de mest aktuella metoderna och tillämpningarna inom radiografi, samt att det finns en samsyn mellan lärosätet och den kliniska verksamhet där nyutexaminerade legitimerade röntgensjuksköterskor kommer att vara verksamma. Med en anställning som universitetsadjunkt i kombination med klinisk verksamhet kan också ytterligare kompetens tillföras den kliniska verksamheten. Vi söker en engagerad medarbetare som vill delta i utvecklingen av Röntgensjuksköterskeprogrammet både pedagogiskt och kliniskt. Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt ägnar du dig huvudsakligen åt undervisning, teoretisk och laborativ, inom utbildning på främst grundnivå, samt därtill hörande samverkan. Undervisningen omfattar kursutveckling, planering, examinationer, handledning och utvärdering. I arbetsuppgifterna ingår även utvecklingsarbete, administration, kompetensutveckling, klinisk verksamhet samt att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet. Behörighet Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som visat pedagogisk skicklighet och avlagt examen på lägst magisternivå (eller motsvarande) inom relevant område. Annan teoretisk kompetens i kombination med relevant erfarenhet från ämnesområdet kan prövas motsvara magisterexamen. Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomförd högskolepedagogisk utbildning motsvarande minst 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande. En lärare som vid anställningstillfället saknar högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens ska senast inom två år efter att anställningen tillträtts ha genomfört utbildningen. Bedömningsgrunder Vid Örebro universitet grundas lärandet i vetenskap och beprövad erfarenhet och utgår från universitetspedagogisk och didaktisk forskning och reflektion. Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Nationell och internationell erfarenhet och mobilitet ska beaktas. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, förmåga att kunna samarbeta med övrig personal och förmåga att bidra till utveckling av verksamheten. Pedagogisk skicklighet Vid Örebro universitet sammanfattas pedagogisk skicklighet i kategorierna pedagogiskt förhållningssätt, förverkligandet av pedagogiskt förhållningssätt samt professionell utveckling som lärare. Den sökandes pedagogiska meriter dokumenteras enligt Örebro universitets mall för pedagogisk portfölj och relaterar tydligt till Örebro universitets pedagogiska grundsyn. Den pedagogiska skickligheten ska visas genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Du som sökande ska även kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen. Vid tillsättning av denna tjänst kommer stor vikt läggas vid att den sökande har erfarenhet av kursutveckling, planering och genomförande av undervisning samt examinationer. Övriga bedömningsgrunder Det är ett krav att ha god kunskap om olika radiografiska metoder, särskilt inom magnetisk resonanstomografi (MR). Det är även ett krav att vara legitimerad röntgensjuksköterska. Information Anställningen är 100%, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Jessica Montero, 019-30 39 19, e-post: [email protected]. Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt. Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument: • Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling • CV med relevant beskrivning av samlad kompetens • Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer) • Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas. Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/ Sista ansökningsdag är 2024-05-28. Välkommen med din ansökan! Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Universitetsadjunkt i informationssystem, vikariat

Universitetsadjunkt, vikarierande Institutionen för informatik och media har en bred forskningsprofil med basen i aktuella forskningsområden inriktade på informationssystem, interaktionsdesign och media och kommunikation. Institutionen för informatik och media har undervisningsuppdrag på programutbildningar och fristående kurser inom den samhällsvetenskapliga fakulteten. Arbetsuppgifter Anställningen avser kursutveckling, kursansvar, undervisning och examination på kursen 2IS085 Design för digital innovation. Kursen är ny men material, uppgifter och examination från tidigare kurser med liknande moment finns. Annan undervisning, handledning, examination och administration utöver denna kurs kan tillkomma. För aktivt deltagande i institutionens arbete krävs närvaro på arbetsplatsen. Kvalifikationskrav Behörig är den som har avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning och har förmåga att undervisa på engelska. Sökande väljs efter en kvalitativ helhetsbedömning av deras förutsättningar att genomföra aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Prövningen av den pedagogiska skickligheten avser såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Arbetet ställer stora krav på samarbetsförmåga samt att självständigt kunna driva och slutföra sina arbetsuppgifter inom givna tidsramar, även under tillfälliga arbetstoppar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, förmågan att kunna ta egna initiativ och lösa problem på ett för verksamheten konstruktivt sätt. Ansökningsförfarande Fullständig ansökan ska inges via Uppsala universitets rekryteringssystem och omfatta: - Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning - Curriculum Vitae Lista med referenspersoner  Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad , 6 månader. Omfattningen är heltid. Tillträde 2024-09-01 eller enligt överenskommelse med individuell lönesättning. Placeringsort: Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av: Thomas Ejnefjäll, [email protected], tel +46(0)18 471 8275. Välkommen med din ansökan senast den 20 maj 2024, UFV-PA 2024/1510. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

14 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024