Föredragande/Beredningsjurist

Sök bland 7 lediga jobb som Föredragande/Beredningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stockholms tingsrätt söker en eller flera beredningsjurister

Vi söker nu en eller flera beredningsjurister till en av våra allmänna avdelningar. Arbetsuppgifter På Stockholms tingsrätt är beredningsjuristens roll väsentligen skild från tingsnotariens. På allmän avdelning och snabbspår består arbetsuppgifterna generellt i att självständigt bereda mål, göra rättsutredningar, skriva förslag till avgöranden och avgöra mål när förutsättningar finns. Arbetsuppgifterna avser främst dispositiva tvistemål och konkurser. Du kommer också att få leda muntliga förberedelser och ibland vara protokollförare vid sådana förhandlingar. Beredningsjuristen ska stå för kvalitet och kontinuitet i beredningsrutinerna på avdelningen. Beredningsjuristen fungerar också som ett bollplank för notarierna och domstolshandläggarna i det löpande beredningsarbetet. Kvalifikationer Du ska vara notariemeriterad från tingsrätt. Vi söker dig som har ett särskilt intresse för tvistemål. Du har en god problemlösningsförmåga eftersom du bl.a. ser till helheten och är duktig på att prioritera. Du arbetar resultatorienterat, lär dig snabbt och kan använda din kunskap flexibelt. Inom ramen för ditt arbete driver du ditt arbete självständigt, tar egna initiativ och har en hög anpassningsförmåga samt förhåller dig engagerad även i utmanande situationer. Du har en mycket god kommunikativ förmåga vilket gör att du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Beredningsarbetet i tingsrätten ställer höga krav på juridisk skicklighet, men vi lägger även stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högst ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Om tingsrätten Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för ”snabbspåret för tvistemål” och en enhet som handlägger vissa typer av brottmål och som kallas för ”snabbspåret för brottmål”. Stockholms tingsrätt är en modern och öppen arbetsplats med ansvarstagande medarbetare. Domstolen vill ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökan Sista ansökningsdag: 2024-06-02 Bifoga CV, personligt brev samt notariebetyg i din ansökan. Vi erbjuder dig Attraktiva förmåner, exempelvis 28–35 dagars semester, friskvårdsbidrag och möjlighet till en friskvårdstimme varje vecka. Tingsrätten har även tillgång till en motionslokal som alla medarbetare kan nyttja. Som beredningsjurist erbjuds du även ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med goda möjligheter till kompetensutveckling inom det juridiska området.

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolområdet och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Då en av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu en engagerad medarbetare som vill arbeta med detta stora och viktiga samhällsuppdrag. Är du den vi söker?  Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen. Kansliet är placerat vid huvudkontoret i Stockholm. Då en av våra medarbetare går på föräldraledighet söker vi nu en jurist. Tjänsten är ett vikariat med start maj 2024 t.om augusti 2025.  Arbetsuppgifter Arbetet som jurist på kansliet är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att kunna göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete, att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak, arbeta med beredning av inkommande ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår handläggning, att utarbeta beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller att föredra beslutsförslag inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår kontakt med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring. Tjänsten innebär att kunna ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut. Kvalifikationer Vi söker dig som har • juristexamen • avslutad notarietjänstgöring inom de senaste 3 åren Det är meriterande med   • aktuell juridisk arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndighet utöver din notarietjänstgöring • annan aktuell juridisk arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • att kunna tillträda tjänsten omgående Du har vidare • en god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad • förmåga att arbeta självständigt och med kollegor • en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning • förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo • förmåga att arbeta lösningsinriktat Som person • är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt • är du analytisk och noggrann • har du integritet och mycket goda samarbetande egenskaper • har du mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser • har du lätt att möta och kommunicera med andra människor Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten/Arbetsplatsen Tjänsten är ett föräldravikariat med tillträde omgående eller senast under september (ett snabbt tillträde ses med fördel). Föräldravikariatet sträcker sig till och med 31 augusti 2025. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 4 juni 2024. Ansökan har dnr 2024:3942. Frågor Kontaktpersoner • Frågor om tjänsten: kanslisamordnare Stina Engberg, tfn 08-586 085 00. • Frågor om rekryteringsprocessen: [email protected].   I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Chef till sektionen för verksjuridik: verkställighet, straffrätt mm.

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Rättsavdelningen vid huvudkontoret i Norrköping består av två enheter; enheten för klientjuridik och enheten för myndighetsjuridik. Enheten för myndighetsjuridik ansvarar för områdena verksjuridik och informationsförvaltning och i takt med att myndigheten växer har också rättsavdelningen utökat sin organisation. En ny organisation har skapats vid enheten för myndighetsjuridik där det verksjuridiska området har delats in i tre sektioner; rättsavdelningens planeringssektion, sektionen för verksjuridik dataskydd, sekretess mm och sektionen för verksjuridik verkställighet, straffrätt mm. Vid enheten finns även sektionen för informationsförvaltning. Vi söker nu en chef till sektionen för verksjuridik verkställighet, straffrätt mm som genom ett tillitsbaserat ledarskap vill vara med och utveckla det rättsliga området i en myndighet i förändring. Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i Norrköping. ARBETSUPPGIFTER Som chef vid sektionen för verksjuridik verkställighet, straffrätt mm har du en viktig roll i att vara med och skapa struktur och kvalitet i myndighetens rättsliga styrning och stöd. Sektionen ansvarar för att ge rättslig rådgivning och stöd vad gäller rättsliga frågor kring verkställighet av påföljder, straffrätt och andra relevanta rättsområden, samt att kontinuerligt utveckla formerna för detta. Sektionen ansvarar också för arbete med föreskrifter och allmänna råd (FARK) och med interna styrande dokument samt för framtagande av rättsliga analyser och hemställningar till regeringen inom rättsområdena. Vidare utarbetas på sektionen förslag på yttranden till Regeringskansliet, Justitieombudsmannen, JK m.fl. Sektionen företräder även Kriminalvården i rättsprocesser och handlägger vissa ärenden om skadestånd. Sektionens elva medarbetare är geografiskt placerade vid myndighetens huvudkontor samt vid tre av regionkontoren. Ditt ansvar som sektionschef innefattar ekonomiskt ansvar, personalansvar och verksamhetsansvar för sektionen. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för medarbetarna att agera med tillit i en komplex verksamhet utifrån beslutade strategier och inriktningar. Arbetet bedrivs i nära samarbete med rättschefen, enhetschefen för myndighetsjuridik och övriga chefer på rättsavdelningen samt andra avdelningar vid huvudkontoret. Du rapporterar till enhetschefen, ingår i enhetens och avdelningens ledningsgrupp och är delaktig i att vidareutveckla hela den rättsliga funktionen. Du ska tillsammans med dina kollegor på rättsavdelningen se till att den rättsliga styrningen och det rättsliga stödet når ut till hela myndigheten på ett tillfredsställande sätt. KVALIFIKATIONER Vem är du? I ditt chef- och ledarskap har du framträdande kompetenser inom förändringsledning, problemlösningsförmåga, planeringsförmåga och resultatorientering. Vi ser att du har god samarbetsförmåga och hög integritet. Därtill är du självständig och noggrann, samtidigt som du är flexibel och prestigelös. Som ledare skapar du sammanhang, engagerar och entusiasmerar medarbetarna och du är tydlig i din kommunikation. Självklart har du ett starkt samhällsengagemang och du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du förväntas med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att bli aktuell för uppdraget krävs att du har: • jur.kand. examen eller annan akademisk examen inom juridik • chefserfarenhet med budget- verksamhets- och personalansvar • notariemeritering från allmän domstol eller förvaltningsdomstol • flerårig erfarenhet av rättstillämpning och kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet eller domstol • god förmåga att analysera juridiska frågeställningar och identifiera förändringar i omvärlden som kan påverka Kriminalvårdens regelverk • goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift Det är meriterande med: • dokumenterad utbildning inom ledarskap • domarutbildning • erfarenhet av författningsarbete i Regeringskansliet, Kriminalvården eller inom annan myndighet • erfarenhet från överrätt som assessor eller fiskal • god kunskap om lagar och förordningar som är relevanta för aktuellt tjänsteområde • erfarenhet av att leda medarbetare med kvalificerade arbetsuppgifter inom arbetsområdet • erfarenhet av att leda medarbetare på distans • god kunskap om de övergripande förutsättningar (regelverk, budget, arbetsgivarpolitik m.m.) som gäller för offentlig verksamhet, gärna statlig. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal

9 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Jurist till VA

På Tjörn får medarbetarna ta plats! Inom Tjörns kommunkoncern står arbetsklimat och omsorg om varandra högt i kurs. Beslutsvägarna är korta, arbetsverktygen effektiva och kollegorna hjälpsamma. Du har stor frihet inom ditt yrkesfält och är med och påverkar utvecklingen. Det är enkelt att umgås och skapa kontakter med kollegor, chefer och politiker. Så börja jobba inom Tjörns kommunkoncern du också – här finns gott om plats att ta! Tjörn - möjligheternas ö hela året och för hela livet är Tjörns vision. ARBETSUPPGIFTER I rollen som jurist inom VA erbjuds du ett stimulerande arbete där du får möjlighet att utveckla dina kunskaper inom det VA-rättsliga området. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av bland annat juridisk rådgivning, upprättande och granskning av avtal, upprättande av kommunala föreskrifter, rättsutredningar samt som ombud i domstol och vid andra myndigheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har stort intresse för den offentliga sektorn och som önskar inrikta dig särskilt mot VA-verksamhet. Du ska ha juristexamen och det är meriterande med några års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet från juridiskt arbete inom offentlig sektor och då särskilt inom området vatten och avlopp. Arbetet ställer höga krav på flexibilitet och självständighet. Du kan snabbt strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt även för de som inte har juridiska kunskaper. I rollen krävs att du har ett konsultativt arbetssätt samt förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor inom ditt område. Du har också förmåga att snabbt sätta dig in i juridiska frågeställningar av skiftande karaktär. Tjänsten som jurist inom VA innebär arbete inom flera olika rättsområden såsom exempelvis kommunalrätt, entreprenadrätt, förvaltningsrätt, miljörätt, avtalsrätt och upphandlingsjuridik, offentlighet- och sekretess, GDPR samt regleringen om allmänna vattentjänster. ÖVRIGT Vi kommer att påbörja urvalet av sökande under annonseringstiden, så sök redan idag. Medarbetarna i kommunkoncernen ska ha en bra arbetsmiljö och arbete i balans med familj, vänner och fritid. Vi tillämpar en rökfri arbetstid och arbetsgivaren erbjuder bl a förmåner som friskvårdsbidrag. När du har varit anställd mer än tre månader blir du automatiskt medlem i vår fritidsförening, TKFF, som både anordnar och sponsrar olika aktiviteter. Du får ett årskort till Nordiska akvarellmuseet. Alla nya månadsanställda erbjuds en heldags kommunövergripande introduktionsdag. Är du tillsvidareanställd har du möjlighet att leasa en miljöbil som personalbil. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Vi har upphandlat med bemannings- och rekryteringsföretag. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem Visma Recruit/Offentliga jobb i enlighet med GDPR. Om du har problem med att ansöka via programmet Visma Recruit/Offentliga jobb vänligen ta kontakt med support via telefonnummer 0771-693 693.

8 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Kvalificerad jurist med kompetens inom förvaltningsrätt

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att bygga ett modernt civilt försvar samt förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Har du förmåga att, utifrån en helhetsbild, identifiera rättsliga frågor och i nära samarbete med andra professioner hitta den konstruktiva väg som leder till ett effektivt genomförande av uppdraget? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som jurist kommer du att arbeta med framförallt förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess men även med de rättsområden som Rättsenhet 1 i övrigt hanterar; upphandlings- och avtalsjuridik, säkerhetsskydd, informations- och cybersäkerhet, GDPR, konkurrensrätt, statsstödsfrågor och arbetsrätt. Uppgifterna präglas av myndighetens arbete med utvecklingen av det civila försvaret. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) - erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet eller domstol - god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska Det är meriterande om du har: - kunskap och erfarenhet av något eller några av de rättsområden som omfattas av MSB:s uppdrag - erfarenhet av arbete från annan myndighet inom totalförsvaret Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du tar ansvar för att skapa och bidra till dialog i syfte att utföra dina arbetsuppgifter och ytterst myndighetens uppdrag. Genom dialog medverkar du till att utveckla relationer och trivsel i arbetet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På Avdelningen för rättsligt stöd är vi 25 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Avdelningen är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.  Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Katarina Hellner. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Frida Billström (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2024.

2 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Kvalificerad jurist inom kommersiell rätt och- eller upphandlingsjuridik

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld. Det är vi som stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till ett land där människor är beredda: Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Vill du tillsammans med oss stärka samhället i att bygga ett modernt civilt försvar samt förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig? Har du förmåga att, utifrån en helhetsbild, identifiera rättsliga frågor och i nära samarbete med andra professioner hitta den konstruktiva väg som leder till ett effektivt genomförande av uppdraget? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som jurist kommer du att arbeta med framförallt upphandlings- och avtalsjuridik men även de rättsområden som Rättsenhet 1 i övrigt hanterar; förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, säkerhetsskydd, informations- och cybersäkerhet, GDPR, konkurrensrätt, statsstödsfrågor och arbetsrätt. Uppgifterna präglas av myndighetens arbete med utvecklingen av det civila försvaret. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - juristexamen (180 poäng/270 högskolepoäng) - erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på statlig myndighet, domstol, advokatbyrå eller från annan relevant privat verksamhet - god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska Det är meriterande om du har: - kunskap och erfarenhet av något eller några av de rättsområden som omfattas av MSB:s uppdrag - erfarenhet av arbete från annan myndighet inom totalförsvaret Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Du tar ansvar för att skapa och bidra till dialog i syfte att utföra dina arbetsuppgifter och ytterst myndighetens uppdrag. Genom dialog medverkar du till att utveckla relationer och trivsel i arbetet. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På Avdelningen för rättsligt stöd är vi 25 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm. Avdelningen är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet. Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.  Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Katarina Hellner. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Frida Billström (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2024.

2 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Jurist till Barn- och elevombudet i Stockholm

Barn- och elevombudet arbetar med att tillvarata barns och elevers rättigheter och har som uppgift att se till att lagstiftningen mot kränkande behandling i skolorna följs. Barn- och elevombudet handlägger uppgifter om kränkande behandling, informerar om lagstiftningen och driver även skadeståndsprocesser mot skolhuvudmän för barns och elevers räkning. Barn- och elevombudet är en särskild funktion vid Skolinspektionen och finns placerad vid huvudkontoret i Stockholm. Arbetsuppgifter I rollen som jurist på Barn- och elevombudet arbetar du i huvudsak med att utreda ärenden. I arbetsuppgifterna ingår att du, såväl skriftligt som muntligt, utreder uppgifter om kränkande behandling som inkommer till Barn- och elevombudet samt upprätta förslag till beslut. I ärenden där skadeståndskrav framställs ska du bevaka huvudmannens inställning samt i förekommande fall förbereda ärendet inför kommande process. I arbetsuppgifterna kan även ingå att hålla föreläsningar samt utforma och skriva remissvar. Du ska även besvara allmänna frågor om lagstiftningen från enskilda och skolhuvudmän. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med andra delar i Skolinspektionen. Kvalifikationer Vi söker dig som har juristexamen. Du ska även vara notariemeriterad, eller ha motsvarande erfarenhet från domstol, som avslutats under de senaste tre åren. Vidare har du • välutvecklad kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift samt förmåga att kommunicera med olika målgrupper där skolhuvudmän, vårdnadshavare, barn och elever är viktiga målgrupper • mycket god samarbetsförmåga • integritet och är självständig • god analytisk förmåga och är noggrann Det är meriterande med • erfarenhet av svensk diskriminerings- och/eller skadeståndslagstiftning och dess tillämpning samt av lagstiftning inom skolområdet • erfarenhet av barnrätt • erfarenhet av att samtala med barn i utsatta situationer Tjänsten Tjänsterna är tillsvidareanställningar. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Omfattningen är heltid. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är den 20 maj, 2024. Ansökan har dnr 2024:3601. Vi ser fram emot din ansökan! Frågor Kontaktpersoner Kanslichef Malin Norell, tfn 08 586 080 42 Rekryterare Kristin Annerstedt tfn 08- 586 08 279 Fackliga företrädare Birger Österberg (Saco-S), tfn: 08 586 080 28 Samuel Sjöberg OFR/S tfn: 08-586 085 16   I denna rekrytering har Skolinspektionen och Barn- och elevombudet redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024