Samhällsplanerare

Sök bland 18 lediga jobb som Samhällsplanerare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kulturmiljöhandläggare med inriktning mot fornlämningar och arkeologi

Vill du vara med och bevara, utveckla och tillgängliggöra länets kulturmiljöer? I denna roll får du i nära samarbete med kollegor möjlighet att bidra i det statliga kulturmiljöarbetet i länet. Att vara kulturmiljöhandläggare hos oss innebär kvalificerad handläggning med självständiga bedömningar. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Västmanland för nuvarande och kommande generationer.   Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att handlägga ärenden med inriktning på fornlämningar. Det innebär: - samråd och information - bedömning, upprättande av förfrågningsunderlag och beslut inför arkeologiska undersökningar - prövning av skogsbruksåtgärder, tillstånd för att använda metallsökare - vård och skötsel av fornlämningar Det interna samarbetet mellan olika sakområden inom Länsstyrelsen är omfattande. Vi på kulturmiljö deltar i ärenden från andra sakområden, till exempel samhällsbyggande som vägar och bostäder, restaurering av vattendrag och ledningsdragning. Arbetet innebär möten där kulturmiljövärden på ett pedagogiskt sätt ska förklaras och avvägas mot andra sakområden. Arbetet kan också innefatta planering och upphandling av [EÅ1] markvårdsåtgärder inom kulturreservatet Bråfors bergsmansby. Om arbetsplatsen Vår enhet arbetar bland annat med Länsstyrelsens uppdrag att med utgångspunkt i de nationella kulturmiljömålen utveckla det statliga kulturmiljöarbetet i länet. Arbetet ska bidra till ökad delaktighet för länets invånare och en ökad tillgänglighet till vårt gemensamma kulturarv. Vår enhet kännetecknas av ett stort engagemang kombinerat med ett strukturerat och effektivt arbetssätt som ger utrymme för utvecklingsarbete. Vi ställer upp för varandra, hjälps åt och skrattar tillsammans. Länsstyrelsens lokaler finns centralt placerade, nära tågstationen, i Västerås.   Vill du veta mer? Kontakta oss gärna så berättar vi mer. Eller vill du komma och besöka oss för att få en inblick i vårt arbete? Kontakta oss så ordnar vi det! Kvalifikationer - Akademisk examen inom kulturmiljöområdet med inriktning mot arkeologi. - Flerårig erfarenhet av arbete med uppdragsarkeologins samtliga moment som samråd, projektledning, upprättande av undersökningsplaner med kostnadsberäkningar och undersökningar. - B-körkort. Det är meriterande om du har: - utbildning och/eller erfarenhet av medeltids- och stadsarkeologi och kulturgeografi - erfarenhet av handläggning av ärenden enligt 2 kap kulturmiljölagen på länsstyrelse - erfarenhet av arbete som rör miljöbalken - erfarenhet av olika typer av upphandling - aktuell erfarenhet av Platina, ASK, Fornreg och GIS-verktyg - BE/B96-körkort.   Personliga egenskaper Du har förmågan att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är strukturerad, kan ta egna initiativ, har god förmåga att prioritera och analysera och kan ta dig an frågor ur ett helhetsperspektiv. Eftersom arbetet innebär många kontakter, såväl interna som externa, behöver du vara relationsskapande, trivas med att samarbeta med andra människor och kunna kommunicera på ett lättförståeligt sätt i både tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.   Om Länsstyrelsen i Västmanland Länsstyrelsen i Västmanlands län är en spännande, kompetent och trivsam arbetsplats. Få arbetsplatser har en så stor bredd i sin verksamhet. Vi är runt 200 medarbetare som tillsammans utvecklar och jobbar med frågor som är avgörande för samhället. Vi har en samordnande roll i länet och är därför en viktig länk till regering, riksdag och andra myndigheter. Vår vision är ett hållbart Västmanland för nuvarande och kommande generationer. https://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/om-oss/jobba-hos-oss.html   Övrigt För att arbeta hos oss måste du dela Länsstyrelsens värdering om alla människors lika värde. Hos oss på Länsstyrelsen är vissa befattningar placerade i säkerhetsklass. Det kan innebära att en säkerhetsprövning och registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan anställning. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Vid tillsvidareanställning blir du automatiskt krigsplacerad hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/4.1e9f682716e44cbf6f52214e.html https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd

16 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Planerare inom väginfrastruktur

Vill du vara med och planera kommande satsningar på vägarna i västra Sverige? Som planerare inom väginfrastruktur på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Planerare inom väginfrastruktur Arbetsuppgifter Nu finns det möjlighet för dig som vill arbeta i en nyckelbefattning i gränssnittet mellan planering och investeringsverksamheterna. I rollen kommer fokus vara på att planera väginfrastruktur så att oskyddade trafikanter, resenärer och godstransporter kommer fram så säkert, effektivt och miljövänligt som möjligt. Utifrån ett medborgarperspektiv och de nationella och regionala planerna tar du tillsammans med dina kollegor fram underlag om behov och brister i transportsystemet och lämnar förslag på vad som ska utredas vidare. Det kan vara alltifrån gång- och cykelvägar till ny motorväg. Du prioriterar de mest effektiva åtgärderna och för en aktiv dialog med interna och externa parter i frågor som rör planering, prioritering och finansiering av åtgärder. Du följer projekten från planprocess till produktion och uppföljning och du deltar i viktiga beslut kopplat till investeringsverksamheten. Några av dina arbetsuppgifter blir bland annat att: identifiera brister och behov i vårt vägsystem för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet omsätta uppdrag i Trafikverkets nationella och regionala plan till genomförda åtgärder följa investeringsprojekt från idé till produktion ta fram medfinansieringsavtal och överenskommelser om samfinansiering med externa parter "Hos oss är det viktigt med en lärande kultur där vi delar med oss av vår kunskap och ser till helheten och verksamhetens samt omvärldens behov. Min viktigaste uppgift är att ge dig och dina kollegor möjlighet till utveckling samt ge förutsättningar för att utveckla verksamhet och arbetssätt tillsammans" säger Hanna Jonsson som blir din nya chef. Övrig information I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Tester kommer att skickas till de som uppfyller skallkraven under vecka 23. Digitala intervjuer är preliminärt planerade att genomföras via Skype under vecka 25. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid Kvalifikationer Eftersom du kommer att ha ett stort eget ansvar och driva egna projekt inom ditt område så krävs det att du har förmåga att självständigt se vad som behöver göras, tar initiativ och är duktig på att planera och driva ditt arbete framåt. Rollen innebär mycket kontakt och samarbete med många olika intressenter både internt och externt så du behöver vara en utåtriktad person som är kommunikativ och har lätt för att ta kontakt med nya människor. Du har mycket god samarbetsförmåga och är trygg och modig i mötet med andra parter. Viktigt för att lyckas i arbetet är också att du identifierar problem och ser lösningar ur ett helhetsperspektiv. Vi söker dig som har: universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p med inriktning samhällsbyggnad, samhällsplanering, väg- och vattenbyggnad eller annan relevant teknisk utbildning. Alternativt så har du annan utbildning i kombination med för tjänsten passande erfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig några års aktuell och för tjänsten relevant yrkeserfarenhet från arbete med planering eller produktion av väg god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift giltigt körkort för personbil Det är meriterande om du har: erfarenhet av förhandling gällande till exempel avtal yrkeserfarenhet av att samverka med externa parter såsom till exempel myndigheter, kommuner eller allmänhet erfarenhet från arbete som projektledare inom infrastruktur Varmt välkommen med din ansökan! Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

14 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Samhällsplanerare

I Lycksele kommun är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Lycksele kommun har en framtidstro, drivkraft och engagemang som för oss framåt. Vår värdegrund bygger på Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. OM JOBBET Vill du vara med och utveckla Lycksele? Lycksele kommun är inne i en expansiv fas som kräver långsiktig planering för en hållbar bostads- och kompetensförsörjning. På samhällsplaneringsenheten bidrar vi med kunskap till strategiska beslut och är möjliggörare för den vision och de mål som Lyckseles kommunfullmäktige beslutat om, med särskild tonvikt på fokusområde attraktivt samhälle. I tidiga skeden tar vi fram underlag och planer för ett mer hållbart, friskt och aktivt samhälle i stort och säkerställer en robust infrastruktur för kommande generationer. Vi är länken mellan nutid och det samhälle vi vill ha om 10-20 år. Vi söker nu en vikarierande samhällsplanerare, vars huvudsakliga uppgift är fysisk planering. I uppdraget ingår att vara delaktig i kommunens strategiska planarbete och delta eller leda framtagandeprocesser inom ramen för detta, samt arbeta med utvecklingsfrågor på regional nivå. Som medarbetare i samhällsplaneringsenheten får du möjlighet att arbeta med frågor som kommer att ha betydelse för många människor under lång tid. Strategisk och fysisk planering för det hållbara och trivsamma samhället är bara delar av de uppgifter som tjänsten innehåller och som del i en liten enhet får du goda möjligheter att sätta ett bestående avtryck.  Rollen som vikarierande samhällsplanerare innebär ett stort eget ansvar, med framtagande av detaljplaner, strategier och fördjupade översiktsplaner. Vi är en liten organisation vilket ställer krav på både operativ och strategisk förmåga. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning till 2025-02-05 med eventuell möjlighet till förlängning. DIN PROFIL Vi tror på rätt kompetens på rätt plats. Vi söker dig som är utbildad samhällsplanerare. Högskoleexamen och erfarenhet från motsvarande uppdrag är meriterande men inte avgörande. Det viktigaste är egenskapen att förstå såväl verksamhetens och medborgarens behov samt att kunna omsätta den förståelsen till tjänster, planer och strategier som blir användbara. Du ska vara förtrogen med plan- och bygglagen samt ha en förståelse för hur geografiska informationssystem är uppbyggda och fungerar. B-körkort och körvana är ett krav. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och du har en hög känsla för service. Ditt arbetssätt är öppet, förtroendeskapande och du är en effektiv person som ser sammanhang och helhet. Du har lätt för att knyta kontakter, kommunicera och dela med dig av dina kunskaper. Som person är du strukturerad och flexibel samt har god samarbetsförmåga, men måste också kunna arbeta självständig. Vi är en värderingsstyrd organisation och därför är det viktigt att ditt bemötande och dina handlingar samspelar med vår värdegrund – Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. Stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet. VI ERBJUDER DIG I Lycksele kommun är människor den främsta resursen. Det är personalresurserna som genererar värde, kvalitet och innehåll i våra verksamheter. Vi eftersträvar att vara en attraktiv arbetsgivare där varje medarbetares förmågor får komma till uttryck och utvecklas genom ett arbetsklimat som är baserat på öppenhet, tillit och dialog. Medarbetare i Lycksele kommun ska ha möjlighet till balans i arbetslivet, vara delaktig och få möjligheten att stärkas och utvecklas i sin yrkesroll. Som anställd i Lycksele kommun följer ett antal personalförmåner. För mer information om personalförmåner, se länk: www.lycksele.se/kommun/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/lycksele-kommun-som-arbetsgivare/vart-erbjudande/ För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se länk: www.lycksele.se/levailycksele OM ANSTÄLLNINGEN Varaktighet: Visstidsanställning till 2025-02-05, med eventuell möjlighet till förlängning. Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse. Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan. Är du intresserad av att veta löneintervall för tjänsten kan du ta kontakt med våra löneadministratörer på tel. 0950-162 00.  I Lycksele kommun arbetar alla tillsammans och den mångfald som kommunen representerar är en drivkraft i utvecklingen framåt. Vi arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför organisationen. Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall. I Lycksele kan du kombinera ditt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman-/kvinna. Kontakta räddningstjänsten, 0950-162 06, om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman. Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten. Känner du, utifrån vad du läst om oss – att du skulle passa in hos oss på samhällsplaneringsenheten? Varmt välkommen med din ansökan märkt med ref nr 933 senast 2024-05-26. Urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.

13 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Regionplanerare med inriktning kretslopp och vatten

På GR arbetar cirka 200 kollegor tillsammans för att skapa nytta och mervärde för 13 medlemskommuner. Vi driver utvecklingsprojekt, har myndighetsuppdrag, forskar, ordnar utbildningar och andra mötesplatser, bland mycket annat. I slutändan handlar det om att göra livet bättre för alla som lever och verkar i vår region. Som anställd på GR är du en viktig del i Göteborgsregionens fortsatta utveckling. Vi arbetar inom flera olika sakområden, vilket innebär att det finns en stor bredd av yrkesroller, verksamheter, erfarenheter och kunskap på GR. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med många engagerade och kunniga kollegor. Här finns stora möjligheter att påverka arbetet, utvecklas med organisationen och göra verklig skillnad. Läs våra mål- och strategidokument på vår webbplats https://goteborgsregionen.se/styrning ARBETSUPPGIFTER På avdelning Miljö och samhällsbyggnad arbetar cirka 30 personer med frågor som rör allt från infrastruktur, kollektivtrafik och energi till VA, avfall, och klimatanpassning. Genom bra planering kan Göteborgsregionen växa på ett sätt som gynnar även kommande generationer. Det regionala perspektivet genomsyrar allt vi gör. Vi arbetar i hög utsträckning genom våra nätverk som består av tjänstepersoner från våra 13 medlemskommuner. Hos oss är det alltid mycket på gång och för att trivas hos oss behöver du vara utvecklingsorienterad och tycka om att jobba strukturerat även när det inte finns så tydliga ramar. Vi arbetar alla med frågor som engagerar och har riktigt kul på jobbet. Vi söker nu dig som vill projektleda/medverka i uppdrag inom vatten, luft och kretsloppssamverkan. Du arbetar utåtriktat i projekt kopplade till den regionala avfallsplanen, lutfvårdsförbunden samt uppdrag att förbättra vattenstatusen inom regionens avrinningsområden. Som regionplanerare arbetar du i direkt kontakt med markägare, kommuner, länsstyrelse och andra aktörer. KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Biolog med limnologisk inriktning eller motsvarande erfarenhet/utbildning till exempel ingenjör med inriktning mot miljö och/eller vatten • Några års relevant arbetslivserfarenhet gärna inom ämnesområdet, med förståelse för lantbrukets villkor • Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • B Körkort Det är meriterande om du även har: • God kunskap om bland annat lantbruk, hydromorfologi och biologi • Kunskaper om samarbete med markägare och andra aktörer inom regionen • Erfarenhet av projektledning med ekonomiskt projektansvar • Erfarenhet av arbete inom kommunal och/eller regional samhällsplanering Viktiga personliga egenskaper: • Du är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga • Du kan strukturera upp ditt arbete, anpassa dig utifrån nya förutsättningar samt är initiativrik med en förmåga att tänka långsiktigt • Du kan arbeta både självständigt och i grupp, har god samarbetsförmåga och tycker om att driva och leda i olika utvecklingsprocesser GR strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Göteborgsregionen (GR) samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit Offentliga jobb. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. #LI-Hybrid Läs mer på Göteborgsregionens hemsida: https://goteborgsregionen.se

13 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Strategisk samhällsplanerare

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Mark- och exploateringsenheten är organisatoriskt placerad på kommunledningskontoret. Omorganisation pågår och enheten kommer tillsammans med hållbarhetsenheten och biosfär/naturum ligga under avdelningen Samhällsutveckling. På enheten kommer du ha ca 15 duktiga och drivna kollegor som bland annat jobbar med köp, försäljning och förvaltning av mark, utbyggnad av skyddsvallar, beställare av detaljplaner och utformare av detaljplaner tillsammans med planavdelningen, strategiska och regionala frågor kopplat till samhällsbyggande och trafikinfrastruktur och framöver även översiktlig och strategisk samhällsplanering och mycket annat spännande. Denna nyinrättade tjänst syftar till att utöka och förstärka befintlig kompetens på mark- och exploateringsenheten. Vi sitter i öppet kontorslandskap i vårt vackra Rådhus ca 50 m från järnvägsstationen. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Du kommer få en nyckelroll i att driva och leda arbetet med ett av kommunens viktigaste strategiska dokument, översiktsplanen. Du kommer tillsammans med andra driva eller medverka i projekt och processer som bidrar till att stärka och utveckla den strategiska planeringen i Kristianstad kommun. I varje medarbetares uppdrag ingår att företräda kommunen på ett positivt sätt i dialogen med våra medborgare och andra externa parter. Kristianstad kommun jobbar med digitalisering för att öka effektiviteten i vår verksamhet och därmed nyttan för våra medborgare. Framtagandet av ÖP ska ske enligt den så kallade ÖP-modellen vilket genererar en digital version. Arbetet med en kommunövergripande översiktsplan för Kristianstad kommun har påbörjats. Planeringsstrategin är beslutad och det finns en projektplan att arbeta utifrån men som vid behov kan komma att revideras. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk examen i fysisk planering, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt flerårig erfarenhet av översiktlig planering i kommunal verksamhet. Du har kunskaper om långsiktigt hållbar utveckling i ett samhällsplaneringsperspektiv. Tjänsten förutsätter en förståelse och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi vill att du har förmåga och erfarenhet av att både leda och aktivt delta i projekt av olika former och sammansättningar liksom av att samarbeta med en stor variation av aktörer och individer. För arbetet behöver du ha goda kunskaper inom digitala programvaror som Office 365 och gärna erfarenhet av att arbeta i exempelvis Geosecma for ArcGIS och Adobe-programmen. Har du erfarenhet av att arbeta enligt Boverkets ÖP-modell är det meriterande liksom kunskap om miljöbalken och erfarenhet av projektledning för andra projekt än samhällsbyggnadsprojekt. Då du i din yrkesutövning kommer i kontakt med kommuninvånare, förtroendevalda och framtagande av underlag, behöver du ha god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig på svenska, både muntligt och skriftligt. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi söker dig som har goda självledaregensakper, är resultatinriktad med god initiativförmåga och som självständigt och strukturerat kan driva dina egna processer. Du är flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter. Vidare är du lyhörd, öppen, serviceinriktad och har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika typer av människor. Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning. ÖVRIGT Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

10 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Regionplanerare med huvudsaklig inriktning klimat

På GR arbetar cirka 200 kollegor tillsammans för att skapa nytta och mervärde för 13 medlemskommuner. Vi driver utvecklingsprojekt, har myndighetsuppdrag, forskar, ordnar utbildningar och andra mötesplatser, bland mycket annat. I slutändan handlar det om att göra livet bättre för alla som lever och verkar i vår region. Som anställd på GR är du en viktig del i Göteborgsregionens fortsatta utveckling. Vi arbetar inom flera olika sakområden, vilket innebär att det finns en stor bredd av yrkesroller, verksamheter, erfarenheter och kunskap på GR. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med många engagerade och kunniga kollegor. Här finns stora möjligheter att påverka arbetet, utvecklas med organisationen och göra verklig skillnad. Läs våra mål- och strategidokument på vår webbplats https://goteborgsregionen.se/styrning Om avdelningen På avdelning Miljö och samhällsbyggnad arbetar cirka 30 personer med med frågor som rör allt från infrastruktur, kollektivtrafik och energi till VA, avfall, och klimatanpassning. Genom bra planering kan Göteborgsregionen växa på ett sätt som gynnar även kommande generationer. Det regionala perspektivet genomsyrar allt vi gör. Vi arbetar i hög utsträckning genom våra nätverk som består av tjänstepersoner från våra 13 medlemskommuner. Hos oss är det alltid mycket på gång och för att trivas hos oss behöver du vara utvecklingsorienterad och tycka om att jobba strukturerat även när det inte finns så tydliga ramar. Vi arbetar alla med frågor som engagerar och har riktigt kul på jobbet. ARBETSUPPGIFTER Klimatfrågorna är högt prioriterade i GR:s uppdrag och verksamhet. Klimatfrågan finns med i alla aspekter av fysisk planering och är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och i vår interna kultur. Vilka satsningar vi gör på infrastruktur eller hur vi planerar och bygger våra samhällen ger stort avtryck på klimatet. En stor del av arbetet sker därför av eller tillsammans med andra. Projekt du kan komma att vara involverad i kan spänna allt från hållbarhetsaspekter i upphandling till governancefrågor kopplat till klimatarbete och hållbart resande. Din roll är ofta att lyfta klimatperspektiv i olika frågor och lyfta fram det arbete som kollegor på avdelningen gör. För att trivas är det därför viktigt att du har ett nyfiket sinne och inte tvekar att driva på frågor även när du inte själv besitter detaljkunskap. Regionala planeringsfrågor är emellertid en bas i allt vårt arbete. Som regionplanerare arbetar du främst strategiskt, i nära samarbete med de 13 medlemskommunerna, Västra Götalandsregionen och övriga kommunalförbund. Du samarbetar även mycket med akademin. Du tar din utgångspunkt i det regionala perspektivet och arbetar för en hållbar regional tillväxt. Vi arbetar även på den internationella nivån och jobbar bland annat med klimatfrågan genom ett nätverk med andra europeiska storstadsregioner och inom ramen för Urban Futures som är ett forskningscentrum för hållbar stadsutveckling. Lyhördhet, handlingskraft och utveckling genomgående ledord. GR är en medlemsorganisation som finns till för att kommunerna vill att vi ska finnas. Vi behöver därför alltid lyssna in och ta initiativ för att hålla oss relevanta. I din roll som regionplanerare kommer du bland annat: • Omvärldsbevaka område klimat samt initiera, utveckla och driva projekt och avdelningens arbete inom och kopplat till området • Stödja medlemskommunernas arbete med kommunernas klimatlöften • Vara kommunalförbundets kontaktperson gentemot Klimat 2030 • Samordna kommunalförbundets projekt som genomförs med delregionala utvecklingsmedel med inriktning klimat och i förekommande fall driva projekt • Arbeta för att föra in klimatperspektivet i avdelningens arbete En betydande del av utvecklingsarbetet sker i projektform tillsammans med såväl medlemskommuner som andra relevanta aktörer. Projekten är ofta extern- eller samfinansierade och i din roll som regionplanerare såväl initierar du som söker finansiering och driver projekt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant högskoleutbildning • Minst fem års erfarenhet av att driva utvecklingsarbete kopplat till komplexa frågor • Erfarenhet av att söka och driva externfinansierade projekt med ekonomiskt projektansvar • Erfarenhet av att jobba i offentlig organisation Meriterande: • Erfarenhet av att arbeta med klimatfrågor utifrån ett sektorsövergripande perspektiv och som del av en hållbar samhällsplanering • Kunskap om samhällsplanering och förståelse för regional fysisk planering Som person ser vi att du: • Trivs i rollen att leda och driva utvecklingsprocesser • Har lätt för att strukturera upp ditt arbete och kan anpassa dig efter olika situationer • Har stor grad av självledarskap och förmåga att prioritera vid arbetstoppar • Har god samarbetsförmåga och gillar att arbeta både självständigt och i grupp • Är initiativrik med god förmåga att tänka långsiktigt • Är lyhörd, utvecklingsorienterad och nyfiken • Har förmåga till helhetsperspektiv GR strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Urval kommer att ske löpande. Vänta därför inte med din ansökan. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Göteborgsregionen (GR) samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit Offentliga jobb. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. #LI-Hybrid Läs mer på Göteborgsregionens hemsida: https://goteborgsregionen.se

8 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Praktikant sökes till ungdomserksamhet

Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) är Sveriges ledande studieförbund. Vi erbjuder studiecirklar, kurser, föreläsningar samt kulturarrangemang i alla landets kommuner. ABF kämpar för att utjämna klasskillnaderna, och för att ge alla samma möjligheter, oberoende av kulturell bakgrund, bostadsort eller ekonomisk situation. Övertygelsen om att demokratin ständigt måste återerövras är alltjämt en av grundtankarna inom organisationen. Avdelningen ABF Sydvästra Götaland finns i kommunerna Ale, Kungälv, Lerum, Mölndal, Orust, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö. Om ditt uppdrag Under hösten 2024 söker ABF Sydvästra Götaland en samhällsintresserad praktikant till området ungdomsverksamhet. Syftet med praktikplatsen är att stärka vårt arbete med folkbildning riktat till målgruppen unga. Som praktikant på Sveriges ledande studieförbund gör du skillnad på riktigt genom att möjliggöra så att fler människor kan ta del av bildning och kultur. Du bidrar också med nya perspektiv samtidigt som att du får träna på att tillämpa dina kunskaper under praktikperioden. Praktiken kan med fördel kombineras med existerande arbete, studier och/eller examensarbete, så länge det knyter an till ditt huvudsakliga uppdrag. Det kommer också finnas möjlighet att bidra till våra övriga projektverksamheter inom integration, folkhälsa och inkludering. Under din praktikperiod så kommer du bland annat: Kartlägga hur många fritidsgårdar som finns i alla våra nio kommuner ta reda på vilken typ av aktiviteter som erbjuds till ungdomar stärka våra befintliga nätverk med lokala organisationer och kommunala verksamheter kontinuerligt dokumentera dina resultat sammanfatta dina slutsatser i en rapport Vi tillämpar målstyrd arbetstid vilket innebär att dina arbetstider anpassas utifrån verksamhetens behov. Då många fritidsgårdar är tillgängliga under eftermiddagen och kvällen så får du därför vara beredd på att det kan förekomma mycket arbete under kvällstid. Du utgår från vårt huvudkontor i Mölndal men för att kunna täcka upp alla våra nio kommuner så kommer du också behöva vara beredd på att det kommer förekomma mycket resande under praktikperioden. Det kommer finnas möjlighet att delvis arbeta på distans, men då stora delar av tjänsten går ut på nätverkande så prioriterar vi att du är tillgänglig på plats. Du kommer kunna gå bredvid din handledare under början av din praktikperiod men vi ser gärna att du därefter har möjlighet att arbeta självständigt. Det finns möjlighet till arvodering under praktikperioden. Vid arvodering tillämpas kollektivavtal. Vad vi söker För att lyckas i din roll som praktikant så ser vi att du helst är en högskole- eller universitetsstudent inom områdena samhällsvetenskap eller pedagogik. Alternativt studerar du till fritidsledare eller annan tjänst som innebär att erbjuda fritidsaktiviteter till unga. Du brinner särskilt för ungdomspolitiska frågor och barns rätt till en meningsfull fritid och vill vara med och bidra till ett samhälle som bättre tar vara på ungas behov och intressen. Som person tycker du om att analysera din omvärld där du kan beskriva helheten på ett sätt som alla kan förstå. Du har lätt för att skapa nya kontakter och trivs i att arbeta över stora kontaktytor. Då rollen kan innebära mycket självständigt arbete så passar praktikplatsen också bäst för dig som är väldigt driven och tycker om att ta egna initiativ. För att vara aktuell som praktikant på ABF Sydvästra Götaland förutsätter vi att du står bakom vår värdegrund. Ansök senast den 31 maj 2024. Kontaktinformation För mer information och ansökan, kontakta Verksamhetsutvecklare, Samuel Fridh på e-mail: [email protected]. Vi går igenom ansökningarna löpande så rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Vi ser fram emot att höra från dig!

8 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Infrastrukturstrateg till kommunledningsförvaltningen

I Karlskrona är våra ambitioner höga och vi brinner för att utveckla den moderna staden i havet. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad. Välkommen till Blekinges största arbetsgivare, där dina möjligheter att utvecklas är goda. Vill du vara en del av och bidra till Karlskrona kommuns samhällsutveckling? Infrastrukturfrågorna är en viktig hörnsten i ett modernt samhällsbygge och som intrastrukturstrateg hos oss har du en viktig roll att fylla.    Som infrastrukturstrateg kommer du att arbeta med varierande uppdrag inom infrastrukturområdet. Du kommer att driva långsiktiga processer vilka kräver både uthållighet och snabba anpassningar till förändringar i omvärlden. Du behöver ha ett lösningsorienterat arbetssätt och kunna ta dig an uppdrag som inte är så väldefinierade. Det kräver att du kan planera och utveckla arbetet beroende på uppgift. Vi arbetar ofta tillsammans med aktörer utanför kommunens organisation. Det kan vara andra kommuner, regioner, myndigheter på olika nivåer samt internationella sammanhang.   Arbetet sker i en utvecklingsinriktad miljö med stora möjligheter till lärande och utveckling av kontaktnät. Tjänsten innebär resor både nationellt och internationellt.   Du kommer till exempel att:  Medverka i arbetet kring den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Karlskrona kommun, som till exempel med analyser, underlag och nationella och internationella samarbetsnätverk. Arbetet sker integrerat med andra områden inom kollektivtrafik, transport/logistik, IT-infrastruktur, samhällsplanering, näringsliv och i nära samarbete med andra aktörer.    Medverka i arbetet med framtagandet av infrastrukturplaner för Karlskrona kommun. Det är en återkommande process som innehåller dialog, analysarbete och framtagande av underlag för politiska prioriteringar.   Ta fram underlag till den politiska organisationen och handlägga remisser.    Medverka i och leda lokala, regionala och interregionala och internationella utvecklingsprojekt och utredningar.    Delta i arbetet med tillväxt- och samhällsutvecklande frågor lokalt, regionalt och internationellt.    Omvärldsbevaka, särskilt av utveckling inom infrastruktur-, kollektivtrafik- och transport/logistikområdet.    Kvalifikationer Du som söker har högskole- eller universitetsutbildning inom samhällsplanering eller annan utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom samhällsplanering/infrastruktur och processledning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.   Det är meriterande är om du har erfarenhet från projektarbete, även projekt inom EU:s olika programområden, samt utvecklings- och planeringsarbete inom infrastruktur, trafik eller fysisk planering och kunskap om planerings- och analysverktyg.   Du förväntas ha lätt för att utrycka dig i både tal och i skrift på svenska och engelska. Du har vana att både arbeta självständigt och i grupp. Då du regelbundet ingår i projekt med människor från olika organisationer och länder är det av stor vikt att du har god samarbetsförmåga och har lätt för att nätverka. För att lyckas i rollen krävs att du är drivande, ansvarstagande och har lätt att skapa goda kontakter. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Körkort är ett krav.   Anställningen Heltid, tillsvidare.  Tillträde enligt överenskommelse.  Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2024.  Kontaktperson  Anette Gladher, bitr kommundirektör, 0455-30 42 60 [email protected] Facklig företrädare  Vision, Marielle Rannebjer, tfn: 0455-30 30 79 Akavia, Mariette Kirkebaek, tfn: 0455-32 14 48 Ledarna, Per Nordensson, tfn: 0455- 30 52 98 Förmåner I Karlskrona kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av de förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag, möjligheten att gratis simma i någon av kommunens simhallar och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal. Du kan läsa mer om våra förmåner här.

8 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Utredare med nationalekonomisk inriktning till Trafikverket i Gävle

Det sker en ökad efterfrågan på utrymme i järnvägsnätet, vilket leder till ökat behov av att använda järnvägen på ett smart sätt och ha arbetssätt och system som underlättar och effektiviserar hanteringen av tågtrafiken. Projekt MPK har till uppgift att utveckla nya arbetssätt och system för kapacitetsplaneringen på järnväg. Trafikverket har nu behov av att bemanna rollen som utredare för nyttorealisering och därför söker vi dig som vill kickstarta din karriär till hösten! Varmt välkommen med din ansökan redan idag då urval sker löpande. OM TJÄNSTEN Till Trafikverkets projekt MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet) söker vi nu dig som vill arbeta som utredare med inriktning nationalekonomi med placering i Gävle eller Solna. MPK är ett verksamhetsutvecklingsprojekt som tillsammans med branschen utvecklar nya digitala lösningar för enklare, snabbare och mer transparent planering av kapacitet på järnvägen. Projektet fortsätter med verksamhetsutvecklingen av MPK-lösningen. Trafikverket har nu behov av att bemanna rollen som utredare för nyttorealisering och därför söker vi dig som vill kickstarta din karriär till hösten och arbeta som konsult genom oss på Academic Work hos Trafikverket. För att ge dig de bästa förutsättningarna att lyckas i din nya roll kommer vi erbjuda dig ett skräddarsytt utbildningsprogram kopplat till tjänsten. Programmet har tagits fram i samråd med Trafikverket och du kommer bland annat ta del av kunskap inom planläggningsprocessen, service och bemötande i offentlig sektor, utredningsmetodik och självledarskap. Förutom utbildningen kommer du även få löpande coaching för att ge dig bästa stöd att utvecklas såväl professionellt som personligt. Du erbjuds - En perfekt instegsroll där du får en god branschkunskap hos en rikstäckande organisation med goda utvecklingsmöjligheter - En anställning som varvas med teori och praktik löpande för att uppnå den optimala kombinationen för dig som junior i branschen - En dedikerad konsultchef som under hela din anställning kommer stötta dig i din utveckling ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Uppdatera, utveckla och kommunicera nyttor av MPK-lösningen baserat på business case * Syftet med arbetet är att visa effekten av lösningen såväl internt som externt * Du kommer ingå i projektarbetet som del av projektkontoret och tillsammans med andra medarbetare leverera enligt projektets tid- och leveransplan VI SÖKER DIG SOM - ​Har en universitets- eller högskoleexamen (minst 180 hp) inom samhällsplanering med fördjupning inom nationalekonomi alternativt en utbildning inom nationalekonomi, samhällsekonomi eller miljöekonomi - ​Har ett stort intresse för att jobba med samhällsutveckling - ​Har stort driv och viljan att snabbt axla eget ansvar med en orädd attityd gentemot nya arbetsuppgifter - ​Har mycket god datorvana och kunskaper i Office-paketet - ​Har goda kunskaper i både engelska och svenska, då kommunikation kommer att ske på båda språken Vi ser det som meriterande om du har: * Erfarenhet av arbete med nyttovärderingar av verksamhetsutvecklingsprojekt inom transportområdet. ​Som person är du initiativtagande och självständigt ser vad som behöver göras och agerar därefter. Du har en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete, har ett helhetstänk och utifrån detta skapar genomförbara planer på kort och lång sikt samt delar med dig av den information som behövs för att nå önskade resultat. Vidare för att lyckas i den här rollen krävs god samarbetsförmåga, där du arbetar för att hitta lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt samt är en god relationsbyggare som bygger nya nätverk och vårdar befintliga. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: * ​Anpassningsbar * ​Resultatinriktad * ​Samarbetsinriktad Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET ​Resor och transporter är en stor del av Trafikverkets vardag. Myndigheten arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. De bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Trafikverket utvecklar och förvaltar smart infrastruktur i samverkan med andra aktörer för att underlätta livet i hela Sverige. Trafikverket erbjuder en modern arbetsplats med spännande utmaningar där du gör nytta för hela samhället

7 maj 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Strateg samhällsplanering

Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.   Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.  Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.   Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!  Om arbetsplatsen Strategisk samhällsplanering är en enhet inom samhällsbyggnadsförvaltningens avdelning samhällsutveckling. Enhetens uppdrag är att utreda, analysera och bereda professionella beslutsunderlag av strategisk karaktär till våra beslutsfattare. Samarbetet mellan strategisk och operativ samhällsplanering är avgörande för att du i din roll kan leverera resurseffektivt och kvalitetssäkert. Enhetens utgångspunkt är att samarbeta smart tillsammans och med andra för att agera för kommunens bästa i ett helhetsperspektiv. På enheten finns andra strategiska roller som översiktsplanerare, mark- och etableringsansvarig, strateg bostad och lokalförsörjning, samt även kommunekolog. Rekrytering pågår till roll med ansvar för VA/dagvatten och även stadsarkitekt kommer att rekryteras under året. Arbetsuppgifter I rollen strateg samhällsplanering för kollektivtrafik, infrastruktur och transportinfrastruktur, ansvarar du för att planeringen inom ansvarsområdet ska ske utifrån kommunens utvecklingsbehov och ska ange riktning för övriga nämnder och verksamheter. För en hållbar samhällsplanering ska viktiga samband beaktas tidigt i planeringsskeden. I rollen är du kommunens expert och samordnare inom kollektivtrafik, infrastruktur och lokal och regional transportinfrastruktur. Du företräder kommunen och följer upp överenskommelser med Trafikverket och leverantören av stadstrafiken, Västtrafik. Du medverkar i nätverk såsom bland annat stadstrafikforum och Fyrbodal kommunalförbund. Du agerar beställarstöd av trafikanalyser, analyserar och drar slutsatser av statens åtgärdsvalsstudier och dess påverkan på Uddevalla. Andra lokala viktiga frågor handlar om att säkra Uddevallabornas behov av en tillgänglig och funktionell kollektivtrafik. Du medverkar vid utformning av fysisk planering på både översiktlig nivå liksom vid utformning av olika detaljplaner. Då rollen innebär att samspela med människor, vill vi att du känner dig bekväm med att presentera och föra dialog samt i att ge råd och stöd till beslutsfattare liksom till kollegor även i frågor av mer operativa karaktär. Vem söker vi För att vara både framgångsrik och trivas i rollen behöver du vara strategisk och kommunikativ, ha stor personlig mognad och ett stort engagemang för strategiskt arbete och processer inom infrastruktur, kollektivtrafik och transportinfrastruktur. Du har problemlösande analysförmåga och ställer rätt frågor för att få en övergripande förståelse för komplexa situationer. Du klarar att hantera flera processer samtidigt och prioritera motstridiga intressen mot ett gemensamt mål. Du har ett strukturerat arbetssätt, vågar ta initiativ och trivs med att driva processer framåt i samarbete med andra berörda funktioner på strategisk och operativ nivå för att nå i mål med uppdraget. Du följer fattade beslut, håller tidplaner och gillar att sätta dig in i nya områden och problemställningar. Du ser ofta möjligheter och lösningar när andra ser hinder. Tillsammans arbetar vi för att skickliggöra varandra och för att göra vår kommun bättre. Kvalifikationer - Högskoleexamen inom samhällsplanering med inriktning mot transport och kollektivtrafikförsörjning . Eller annan dokumenterad kompetens och erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig, som gör att du har bred och gedigen förståelse och kunskap inom kollektivtrafik, infrastruktur och transportinfrastruktur - Behärskar svenska mycket väl i tal och skrift - B-körkort Meriterande är om du har minst 5 års erfarenhet av att projektleda på strategisk nivå. Vana att hantera processer med flera olika intressenter (budbärare). Tidigare arbetat i politisk styrd organisation, samt även arbetat med trafikutredning. Övrigt Urval kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.  För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

3 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024