Arkivarie

Sök bland 13 lediga jobb som Arkivarie och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arkivarie till kriminalvårdens huvudkontor

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för Kriminalvårdens strategiska informationsförvaltning. I sektionen finns Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Kriminalvården har en stor mängd oförtecknade arkiv, både eget material men också från arkivbildare som föregick Kriminalvården. ARBETSUPPGIFTER Som arkivarie inom Kriminalvården så deltar du i framtagandet av styrande dokument för arkiv- och informationshanteringen samt tar fram och genomför utbildningar inom området. Arbetet består också av att ordna och förteckna arkiv, leverera arkiv och administrera inkommande och utgående arkivleveranser. Du kommer hantera såväl fysiskt som digitalt arkivmaterial. Du svarar på frågor och stöttar verksamheten i deras hantering av verksamhetsinformation. KVALIFIKATIONER Du tar ansvar för din uppgift förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Du arbetar bra med andra människor är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning i arkiv- och informationskunskap om lägst 60 hp (40p) • Aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie i statlig myndighet • Erfarenhet av ordnings- och förteckningsarbete • God administrativ förmåga samt vana av att använda administrativa IT-system. • Kunskap om lagar och regelverk inom arkivområdet för statliga myndigheter • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det meriterar om du har: • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av förteckningsarbete enligt allmänna arkivschemat • Erfarenhet av att genomföra utbildningar • Erfarenhet av att ta fram styrande dokument inom arkivområdet ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Provanställning kan komma att tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

16 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024
Vikariat som Arkivarie vid Stadsarkivet

Vill du arbeta med Borås Stads historia, samtid och framtid tillsammans med oss på Stadsarkivet? Välkommen till Stadsarkivet, en del av Stadsledningskansliet i Borås Stad. Här får du möjlighet att arbeta med både nya och gamla arkivhandlingar. Vi är ett engagerat team som värdesätter samarbete och kunskapsutbyte. Som arkivarie kommer du att ha tillgång till fräscha arbetslokaler och en inspirerande arbetsmiljö centralt belägen i BT-huset. Vikariat som Arkivarie vid Stadsarkivet Arbetsuppgifter I rollen som arkivarie kommer du att få jobba med att: · Ordna och förteckna arkivmaterial · Lämna ut allmän handling på begäran · Ta hand om digitala leveranser till vårt E-arkiv · Bemanna expeditionen för att ta hand om forskare till vår forskarsal · Samt utföra diverse andra arbetsuppgifter Övrig information I din tjänst kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information, vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras i samband med anställning. Välkommen till Stadsarkivet i Borås Stad - en plats där historia möter framtid! Kvalifikationer En relevant kandidatexamen inom historia, statsvetenskap, ekonomisk historia eller motsvarande, samt minst 60 högskolepoäng inom arkivvetenskap. Vi har krav på att du har god kännedom om offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen och andra relevanta lagar på området. Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. Det är meriterande om du arbetat som arkivarie förut. Vi söker en person med en positiv inställning, stor servicemedvetenhet och förmåga att arbeta självständigt, såväl som i grupp. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
IT-arkivarie

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.  Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya jobb Som IT-arkivarie kommer du ha en viktig roll i att säkerställa tillgängligheten till Arbetsmiljöverkets digitala information för verksamhet och framtida forskning. Arbetet innefattar att förvalta myndighetens E-arkiv, samt förbereda och genomföra leveranser till E-arkiv. Du är navet i arbetet med det digitala bevarandet. Du genomför bevarande- och gallringsutredningar av information och IT-system. Du kommer att förvalta styrdokument och ge stöd och råd i arkivfrågor. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor vid och utanför enheten. Några av dina blivande kollegor är bl a systemförvaltare för myndighetens diarieföringssystem, informationsstrateg och myndighetens dokumentcontrollers. På enheten arbetar vi horisontellt och tillsammans. Din bakgrund Rollen kräver att du har:  • Högskoleexamen om 180 hp varav minst 60 hp i arkivvetenskap eller motsvarande ämne. • Dokumenterad erfarenhet av arbete med digitalt bevarande. • Erfarenhet av bevarande- och gallringsutredningar av digital information/IT-system och/eller arbete med E-arkivsleveranser. • Mycket goda kunskaper i Riksarkivets föreskrifter kopplat till digitalt bevarande. • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.  Det är meriterande om du även har:  • Utbildning i digitalt bevarande/systemvetenskap. • Erfarenhet av att förvalta E-arkiv. • Erfarenhet av att utbilda och delta i utvecklingsprojekt kopplat till digitalt bevarande. • Erfarenhet av arbete med systemförvaltning. Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete för att uppnå uppsatta mål. Vidare har du en analytisk förmåga och hittar lösningar på problem. Du har lätt för att skapa samarbeten med personer på olika nivåer i organisationen och bidra till ett gott samarbetsklimat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar en förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov. Mer om oss och våra förmåner finner du på av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor. Så rekryterar vi Vi kommer att använda oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på några frågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Intervjuer sker från vecka 23. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?  Välkommen med din ansökan senast den 2024-06-02!

14 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Arkivarie vikariat

Vill du vara delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden? Nu finns chans att bli en av våra arkivarier! Om tjänsten Tjänsten som arkivarie är placerad på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service och enheten registratur. Enheten har det övergripande ansvaret för planering, styrning och hantering av myndighetens handlingar och informationstillgångar. Enheten består av registratorer, arkivarier, förvaltningsledare verksamhet samt informationssäkerhetsansvarig. Tillsammans med kollegor säkerställer du det dagliga och långsiktiga arbetet inom arkivfunktionens ansvarsområde. Du har god förståelse för informations- och ärendehantering inom offentlig sektor. I rollen som arkivarie arbetar du brett med både digital och analog informationshantering. Arbetet innebär sedvanliga arkivarieuppgifter, med fokus på återsökning, hantering av förfrågningar och utlämnanden. Det kan även förekomma andra uppgifter så som att delta med arkivariekompetens i olika projekt, ordna och förteckna samt utreda frågor kring bevarande och gallring.  Om dig För att passa i rollen behöver du ha initiativförmåga samt ett strukturerat, kommunikativt och lösningsfokuserat arbetssätt. Då arbetet innebär många interna och externa kontakter, behöver du ha god känsla för service. Vi ser också att du har lätt för att samarbeta med kollegorna i gruppen och övriga organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • Akademisk examen samt 1-års studier i arkivvetenskap • minst 6 månaders aktuell praktisk erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig sektor • erfarenhet av återsökning i ärendehanteringssystem • erfarenhet av arbete som registrator • erfarenhet av gallringsutredningar • erfarenhet av att tillämpa gällande regelverk Det är meriterande om du har • erfarenhet av olika ärendehanteringssystem • erfarenhet av förteckningssystemet Visual arkiv Bra att veta En anställning är ett vikariat på ca 1 år, med start så snart som möjligt. Din tjänstetitel är arkivarie med placering i Stockholm. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor rörande rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark [email protected] Facklig företrädare för ST/OFR nås på [email protected] Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 22 maj 2024.

13 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Arkivarie

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Arkivarie Vill du vara med i teamet som arbetar med universitetets övergång till en digital informationshantering? Har du förutsättningar att arbeta både med digital och analog arkivhantering? Tycker du att detta låter spännande - då hoppas vi att du söker denna anställning hos oss! Enheten för juridik och informationsförvaltning ansvarar bland annat för förvaltningsjuridiska frågor, arkivfrågor och diarieföring, och driver utvecklingsfrågor inom området. Exempel på utvecklingsfrågor är e-arkiv, e-signering och fortsatt utveckling av vårt Samarbetsverktyg för att underlätta universitetets dokumenthantering. Ett kommande fokusområde för sektionen är att fortsätta utveckla arbetet med universitetets informationsförvaltning tillsammans med andra expertisområden inom den gemensamma förvaltningen. Ditt team och arbetsplats: Som arkivarie vid Sektionen för arkiv och registratur arbetar du i en central funktion inom universitetet. Universitetet har en decentraliserad arkivorganisation och ett decentraliserat arkivansvar, och sektionen har en normerande och stödjande roll inom ramen för universitetets arkivorganisation. Du kommer att ingå i sektionens arkivfunktion, som består av fyra arkivarier och en utvecklingsledare. Sektionen har sin arbetsplats centralt i Göteborg. Arbetsuppgifter  Arbetet som arkivarie är omväxlande och arbetsuppgifterna varierar utifrån behov och aktuella frågeställningar. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att: • genomföra bevarande- och gallringsutredningar • ta fram och revidera styrdokument • utveckla universitetets informationshantering • stödja och utbilda universitetets arkivsamordnare, chefer och övriga anställda i arkivfrågor • bevaka arkivfunktionens funktionsbrevlåda • lämna ut allmänna handlingar på begäran • ordna och förteckna universitetets handlingar På arkivsidan pågår omställningen till digitalt bevarande av handlingar för fullt, och anställningen innebär att du är en del i detta arbete. Ett projekt pågår just nu för att införa ett e-arkiv, som hela arkivfunktionen är delaktiga i. Ett annat stort och spännande arbetsområde är arkivering av forskningsinformation. Kontakter och samarbete med alla universitetets delar och givetvis övriga delar av Gemensamma förvaltningen är en naturlig och viktig del av arbetet. Bredden på arbetsuppgifter är stor och din roll kan komma att förändras beroende på verksamhetens utveckling. Andra administrativa uppgifter som förekommer på enheten kan ingå i tjänsten. Kvalifikationer  Vi söker dig som har • Högskoleutbildning med minst 60 hp arkivvetenskap • Arbetslivserfarenhet som arkivarie Det är meriterande om du har • Arbetslivserfarenhet från högskolesektorn Som person är du ansvarstagande och har en god förmåga att utveckla och bibehålla förtroendefulla relationer på olika nivåer i organisationen. Vi söker dig som är nyfiken och vill bidra till att utveckla Göteborgs universitet inom digital informationshantering. Hos oss kommer du att arbeta i en händelserik arbetsmiljö vilket också ställer krav på flexibilitet och en förmåga att tänka om och ändra sin planering när det krävs. Du har förmåga att ta dig an komplexa frågeställningar och hitta lösningar på problem, i nära samarbete med andra, och trivs med att växla mellan strategiskt och praktiskt arbete. Du måste behärska verksamhetens arbetsspråk, svenska och engelska, i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ditt intresse för tjänsten, motivera därför väl i ditt personliga brev varför du söker just denna tjänst. Anställning  Anställningen är ett vikariat från 1 september 2024 till 31 maj 2025, med möjlighet till förlängning. Anställningen är placerad vid Sektionen för arkiv och registratur med en omfattning på 100% Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta: Sektionschef Maria Elmlund 031-786 6549, [email protected] Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.  Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-05-31   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

10 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Arkivarie med ansvar för E-arkiv

Till stadskansliet i Södertälje kommun söker vi nu en arkivarie att arbeta med vårt e-arkiv. Arbetet sker tillsammans med stadsarkivarien och vår övriga arkivpersonal. Du kommer även att samarbeta med en rad specialistroller i kommunen. Stadsarkivet tillhör organisatoriskt stadskansliet som i sin tur är en del av kommunstyrelsens kontor.    Dina arbetsuppgifter I rollen som arkivarie ingår att vara systemförvaltare för kommunens e-arkiv och utifrån ett utvecklingsstrategiskt perspektiv vara med och styra digitala informationsflöden. I den här rollen kommer du att ha en viktig roll i den fortsatta resan mot digitalisering och nya arbetssätt. I ditt arbete kommer du att ha såväl strategiska som operativa uppgifter och du kommer bland annat att ansvara för: - stöd och samordning inom digital arkiv- och informationshantering - bevaka strategiska informationshanteringsfrågor i kommunens verksamheter - fånga utvecklingsbehov i nära dialog med användarna och de olika verksamheterna - leda leveransprojekt till e-arkivet i samverkan med levererande verksamheter och e-arkivets leverantör - utforma vägledningar och annan dokumentation och hantera systeminställningar i e-arkivet - kravdialog med externa systemleverantörer och interna leverantörer så som IT och annan backoffice   Vem är du? Vi söker dig som har arbetat några år som arkivarie och har erfarenhet av att arbeta med e-arkiv och digital informationshantering, gärna i offentlig verksamhet. Som person tar du initiativ, är flexibel och lösningsorienterad. Du är positivt inställd till de möjligheter som finns med digitala arbetssätt och vill vara med och utveckla detta i kommunens verksamheter. I tjänsten förekommer både ensamarbete och arbete inom ramen för projekt, med arbetsuppgifter som kan vara repetitiva såväl som syfta till utveckling av verksamheten. Denna omväxlande typ av arbete där du planerar och organiserar dina uppgifter ensam såväl som tillsammans med andra är något du är bekväm med. Krav: - Utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig varav minst 60 hp arkivvetenskap - Några års arbetslivserfarenhet som arkivarie eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta med e-arkiv och/eller digital informationshantering samt långsiktigt digitalt bevarand - Mycket goda kunskaper i svenska, både i skrift och tal Meriterande: - Kunskap om de regelverk som styr arkiv- och informationshantering samt ha arbetat med klassificeringsstrukturer - Utbildning i systemvetenskap - Erfarenhet från arbete med e-arkiv i offentlig verksamhet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Stadskansliet har sina lokaler både i Södertälje kommuns stadshus och i våra arkivlokaler under Mariekällskolan samt Heijkensköldska gården. Beroende på vilken typ av arbetsuppgift du jobbar med kan din arbetsplats variera. Anställningen är en tillsvidareanställning.  Välkommen till oss!   Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

7 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Arkivarie (vikariat)

Vi söker dig som vill bidra till allas rätt att läsa på sina villkor, genom hela livet. Du utgår från läsarens behov och ser till helheten. Du är samarbetsinriktad, generös med din kunskap, prestigelös och nyfiken på nya utmaningar. För dig är ett positivt och inkluderande arbetsklimat viktigt. Med hänsyn till en föränderlig omvärld och läsarnas behov är det även viktigt att du välkomnar utveckling och förändring och ett flexibelt förhållningssätt. MTM:s vision är ett samhälle där all läsning är tillgänglig. Vi är ett nationellt kunskapscentrum för tillgängliga medier och arbetar för att alla ska ha tillgång till nyheter, litteratur och samhällsinformation. Detta utifrån var och ens förutsättningar, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning. Vill du vara en del av vårt viktiga, demokratiska uppdrag? Om befattningen Vi söker nu dig som under 12 månader vill arbeta som arkivarie hos oss på enheten Lednings- och verksamhetsstöd. Vi stöttar hela myndigheten och jobbar dagligen för att förverkliga MTM:s mål genom att erbjuda hög kvalité i vårt stöd och säkerställa effektivitet genom ordning och reda i myndighetens interna processer. Enhetens ansvarsområde är HR, internkommunikation, ekonomi och lön, ledningsstöd, verksamhetsplanering och uppföljning, arkiv och registratur, juridik, upphandling och kontorsservice. MTM är mitt uppe i ett intensivt och högprioriterat arbete att utveckla sin informationshantering och uppdaterar inom ramen för detta vår klassificeringsstruktur, informationshanteringsplan och våra arbetssätt. Du kommer att vara ha en central roll i detta arbete där det ytterst handlar om att skapa förutsättningar för, och utforma, en god informationskultur i organisationen. I rollen arbetar du proaktivt med arkivfrågor inom myndigheten, bidrar med arkivariekompetens när den behövs i olika sammanhang och arbetar operativt med sedvanliga arkivarieuppgifter.   Dina arbetsuppgifter mer konkret kan exempelvis vara att: • Utveckla arbetssätt och regelverk som säkerställer en god informationshantering på myndigheten • Uppdatera myndighetens informationshanteringsplan och klassificeringsstruktur • Se över myndighetens gallringsbeslut och uppdatera dem • Samverka med andra centrala roller inom informationshantering, såsom processutveckling, informationssäkerhet och dataskydd • Arbeta nära informationscontroller och stötta i arbetet med bland annat myndighetens diarium och e-signering • Utbilda kollegor på myndigheten i informationshantering • Ge råd och stöd till verksamheten • Andra arbetsuppgifter kopplade till myndighetens arkiv- och informationshantering Om dig Vi söker dig som har • universitets- eller högskoleexamen inom arkiv- och informationsvetenskap (alternativt annan utbildning tillsammans med aktuell erfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig), • erfarenhet från arbete med informationshantering inom offentlig sektor, • god kunskap om de lagar och föreskrifter som styr informationshantering i offentlig sektor, • goda IT-kunskaper, • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.  Det är meriterande om har • IT-kunskaper specifikt kopplat till informationshantering, • erfarenhet av processbaserad arkivredovisning. Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du är bra på att samarbeta och kan lätt förstå hur andra kan bidra. Du har förmågan att skapa struktur och ordning och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete självständigt på ett effektivt sätt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Om arbetsgivaren MTM erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Som arbetstagare vid MTM och i staten arbetar du på medborgarnas uppdrag – ett viktigt och ansvarsfullt åtagande. Som anställd på MTM känner du till och följer de lagar och regler som gäller i verksamheten, agerar sakligt och opartiskt, respekterar öppenhet och yttrandefrihet, behandlar alla lika och med respekt samt förenar service med effektivitet. Som medarbetare på MTM förväntas att du är öppen för nya idéer och välkomnar samverkan med andra. Vi eftersträvar en god arbetsmiljö och värnar varje medarbetares möjlighet att kombinera arbete och privatliv. Tjänsten är placerad vid kontoret i centrala Malmö men arbetet kan till stor del utföras på distans om så önskas. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på 100 % i 12 månader. Tillträde 1 september 2024. MTM tillämpar individuell lönesättning. Kontaktpersoner Rekryterande chef, Charlotta Svärd, 040-653 27 40, [email protected] Fackliga representanter;  Maria O'Donnell, Saco-S, [email protected] Erik Johansson, ST, [email protected] Ansökan Du är välkommen att registrera din ansökan senast 2024-05-24. Ange diarienummer MTM 2024/203 i din ansökan. Vi planerar att genomföra intervjuer vecka 24, den 10 respektive 13 juni. Vid behov av resa till Malmö utgår reseersättning. Besök gärna www.mtm.se för mer information om myndighetens verksamhet.

6 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Arkivarie till Riksantikvarieämbetets arkiv

Riksantikvarieämbetet är den nationella kulturarvsmyndigheten. Vi gör kulturarvet till en del av samhällsutvecklingen genom att ge förutsättningar till att kulturarvet bevaras, används och utvecklas. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Riksantikvarieämbetets arkiv är ett forskningsarkiv med omfattande och unika samlingar från 1600-talet och framåt. Arkivet delar expedition och forskarsal med myndighetens bibliotek. Förutom myndighetens arkiv finns även donerade enskilda arkiv från verksamhetsområdet och omfattande bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra myndighetens arkivsamlingar. Vi söker nu en arkivarie som ska delta i ett forsknings- och digitaliseringsprojekt med fokus på Riksantikvarieämbetets och Kungliga Vitterhetsakademiens äldsta historia, från 1600-talets början till sent 1800-tal. Inom projektet ska arkivhandlingar som finns i Kungliga bibliotekets och Riksantikvarieämbetets respektive arkiv digitiseras. Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta i en projektgrupp tillsammans med bildtekniker, arkivarier och forskare på Riksantikvarieämbetet. Dina arbetsuppgifter är att stödja digitaliseringsprocessen med framtagning och återställning av material, registrera filer, ta emot och kontrollera externt digitiserade filer och leverera in i e-arkiv. Tillsammans med konservator och bildtekniker kommer du även att vara med och bedöma materialets skick samt arbeta med enklare bevarandeåtgärder. Projektet är ett samarbete mellan Kungliga biblioteket och Riksantikvarieämbetet och kommer att genomföras under en 2-årsperiod med start hösten 2024. Det finansieras av Vitterhetsakademien med viss delfinansiering av Riksantikvarieämbetet och Kungliga biblioteket. Din kompetens Vi söker dig som har: - Akademisk examen med inriktning mot arkivvetenskap (60 hp) i kombination med andra relevanta ämnen som arkeologi, kulturgeografi, etnologi eller konstvetenskap - Erfarenhet av att hantera äldre arkivhandlingar med fokus på 1600- och 1700-talshandlingar - Erfarenhet av att ha arbetat med registrering - Goda datorkunskaper Meriterande är om du har: - Kunskaper om Riksantikvarieämbetets äldre samlingar - Erfarenhet av att läsa äldre handskrifter För att lyckas i tjänsten ska du kunna ta egna initiativ och ta stort eget ansvar för ditt arbete men också arbeta bra tillsammans med andra. Du behöver vara flexibel och på ett effektivt sätt växla mellan arbetsuppgifter. Det är även viktigt att du är strukturerad och noggrann. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och att din kompetens kompletterar den befintliga inom projektgruppen. Övrigt Tjänsten är en statlig visstidsanställning (STAVA) på 13 månader heltid med tillträde den 1 november 2024. Placeringsort är Stockholm. Välkommen med din ansökan senast 2024-05-30. Märk din ansökan med diarienummer RAÄ-2024-1505.

6 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Arkivarie

Arbetsbeskrivning Oavsett om du är en erfaren arkivarie eller ny inom området, har vi den perfekta platsen för dig! Som en del av vårt team kommer du att få möjlighet att växa och utvecklas i din roll, samtidigt som du bidrar till att bevara och organisera viktig information för framtiden. Gör din nästa karriärsteg hos oss och låt oss tillsammans skapa en meningsfull inverkan. Som konsult hos Randstad omfattas du självklart av kollektivavtal och har förmåner som friskvårdsbidrag, försäkringar och rabatt på träningskort och mycket mer. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får utveckla din kompetens och får ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.  Detta är en proaktiv annons för kommande konsultuppdrag då vi löpande får in förfrågningar inom området. Därför kommer vi att bearbeta ansökningar i mån av tid. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald Ansvarsområden Dina arbetsuppgifter kan komma att skilja sig mellan olika uppdrag, men de vanligaste är: Ta fram texter, bilder och datafiler enligt förfrågningar om allmänna handlingar. Framtagning och utlämnande av information från fysiska arkiv, historiska samlingar eller databaser. Organisering och förteckning av arkivmaterial. Upprättande av arkivredovisning. Bedömningar av innehållet i handlingar för bevarande eller gallring samt bestämning av förvaringsmetoder. Medverkan i utformningen av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet. Kvalifikationer Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning och/eller minst ett års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet. Kunskaper i MS Office eller likvärdigt. Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3, Platina, Lipax One Visual Arkiv m.fl.) Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar. Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift. Kunskap i standarder som OAIS, METS, PREMIS, PAIMAS. Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

2 maj 2024
Sista ansökan:
31 juli 2024
Arkivarie med inriktning e-arkiv och digitalt bevarande

vid Stockholms universitetsbibliotek. (Sista ansökningsdag: 2024-03-27) Förlängd ansökningstid t.o.m.: 2024-05-26. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet. Universitetet präglas av öppenhet och en nyskapande, gränsöverskridande verksamhet. Rankat som ett av världens 200 främsta lärosäten är Stockholms universitet ledande inom forskning och utbildning inom humanvetenskap och naturvetenskap. Nu söker vi en arkivarie till universitetets centrala arkiv- och registraturfunktion. Centrala arkiv- och registraturfunktionen har ett övergripande ansvar för universitetets arkiv och registratur. Funktionen ansvarar för de övergripande rutinerna, processerna och styrdokumenten för myndighetens hela arkiv- och registraturverksamhet. Funk­tionen vägleder och stödjer institutionerna och deras arkivvårdare. Funktionen ansvarar också för universitetets centrala arkivlokaler och e-arkiv. På arkiv- och registraturfunktionen arbetar cirka 10 medarbetare. I universitetets organisation ligger arkiv- och registraturfunktionen placerad inom Stockholms universitetsbibliotek. Myndigheten har nyligen implementerat ett e-arkiv och nu behöver vi se till att det fylls på rätt sätt. Samtidigt finns det många andra processer inom digitalt bevarande som ska hanteras, och IT-system som behöver utvecklas, samtidigt som det kommer in frågor från organisationen som behöver hanteras löpande. Detta blir en komplex men rolig arbetsutmaning! Där kommer du att arbeta i samarbete med andra arkivarier och andra delar av universitetet. Arbetsuppgifter Du kommer att vara delaktig myndighetens arbete runt digitalt bevarande och där myndighetens e-arkiv är en viktigt del. Du kommer att arbeta med processen för att system och information kan levereras till e-arkivet, där du kommer att ha ett stort ansvar och arbeta både självständigt och i grupp. Du kommer att arbeta aktivt med att få in material i e-arkivet. I anställningen ingår att vara produktområdesansvarig (POA) för arkiv och registraturs system och IT-behov, både lokalt inom universitetsbibliotekets organisation och centrala IT-avdelningen. Det innebär systemansvar för system och bevaka arkiv- och registraturfunktionens IT-behov. Det är viktigt att du har en god kunskap om arkivverksamhet och inte är rädd för att kunna ta beslut i verksamheten. Arbetet hos oss utgår från principen att besluten i möjligaste mån ska tas direkt i verksamheten av de som har god kunskap om sitt arbetsområde och alltid med användarens behov i fokus. Det finns goda möjligheter till varierade och intressanta arbetsuppgifter. Kvalifikationer För anställningen är det nödvändigt att du har: • akademisk utbildning där minst två terminer arkivvetenskap ingår eller liknande utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren • erfarenhet av arbete inom högskole- och universitetssektorn eller annan större offentlig verksamhet • några års erfarenhet av arkivarbete • erfarenhet av arbete med e-arkiv och digitalt bevarande • stort teknikintresse och mycket goda IT-kunskaper • god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • kunskap om XML • kunskap om OAIS och metadatastandard • erfarenhet av att driva projekt eller liknande uppdrag • erfarenhet av att vara systemansvarig för något IT-system • erfarenhet av olika system, t.ex. Visual Arkiv och W3D3 • erfarenhet av Ciceron e-arkiv • erfarenhet av arbete med implementering av system såsom e-arkiv eller dokument- och ärendehanteringssystem • erfarenhet av systemutveckling, programmering och databashantering • genomfört bevarande och gallringsutredningar. Som person är du självgående, lyhörd och serviceinriktad samt har en god förmåga att se helheter och samband. Du har lätt för att samarbeta, kan dela med dig av dina kunskaper och har god social kompetens. Du kommer behöva våga leda projekt och andra medarbetare. Du är även lösningsorienterad, intresserad av utvecklingsarbete och att effektivisera arbetssätt. Du behöver kunna hantera att arbeta med flera uppdrag parallellt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Skriv i ansökningsbrevet varför du söker denna anställning och vad du tror att du kan bidra till i vår verksamhetsutveckling. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.  Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av sektionschef Eva Dahlbäck, tfn 08-16 27 06, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

2 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024