Senior Business Controller till Sogeti

Nu söker vi på Sogeti en Business Controller till en av våra regioner. I rollen ingår bland annat att leda arbetet med prognos och budget för regionen samt att säkerställa utfallet. Som business Controller förväntas du vara proaktiv i arbetet med att styra verksamheten mot uppsatta mål. Du arbetar nära regionchef, säljare och övriga organisationen. Då Sogeti ingår i Capgemini-gruppen kommer du även att ha internationella kontaktytor. Sogeti finns på 21 orter i Sverige, så en del resande kan förekomma. Arbetet kan till viss del ske på distans men vissa resor kommer att förekomma. I rollen förväntas du arbeta fram och förbättra metoder kring rapportering av vår finansiella situation samt utbilda organisationen i ekonomi. Vår arbetsplats präglas av positiv attityd där vi hjälper varandra och har kul på jobbet. Lika viktigt är vår satsning på erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. Du ingår, tillsammans med sex kollegor i Sverige och tre i Indien, i controllergruppen och rapporterar till CFO för Sogeti. Du ingår även i en av våra regionala ledningsgrupper. Några vanligt förekommande arbetsuppgifter: - Leda budget och prognosarbetet i regionen - Analysera och följa upp resultatet - Ta fram finansiella KPIer - Stödja, utmana och agera bollplank till organisationen - Säkerställa att resultatet är korrekt och identifiera risker och agera på dem - Säkerställa att koncernens policies efterlevs och att vi är compliant med våra regelverk Kvalifikationer: - Tidigare erfarenhet som business controller. Meriterande om du arbetat inom IT-sektorn och/eller konsulttjänster - Proaktiv och utmanande av befintliga processer - God kommunikatör - Analytisk - Goda kunskaper i MS Office, särskilt Excel För att kunna vara framgångsrik i rollen så har du minst 5 års erfarenhet finans/ekonomi- och/ eller controllerarbete. För den här rollen krävs att du är svensk medborgare samt att du behärskar svenska i tal och skrift på en mycket god nivå. Människor utgör hjärtat och hjärnan i vår organisation. Våra grundläggande värderingar bygger på öppenhet, ärlighet, respekt och förtroende för individen. Vi tycker det är viktigt att uppmuntra, vidareutveckla och belöna våra medarbetare. Det är en förutsättning för att lyckas. För frågor och liknande ta kontakt med Talent Acquisition Partner Marcus Rosenblom. Här finns kontaktuppgifter; https://www.sogeti.se/jobba-ho... Passa även på att surfa runt lite så får du en bild av vilka vi är och hur det är att jobba på Sogeti. Vi hanterar ansökningar löpande, så skicka in din redan idag. -#LI-MRO Sogeti Sverige, en del av Capgemini-koncernen, med 21 kontor och 1300 medarbetare, skapar affärsvärde med teknologi för organisationer som behöver införa innovation snabbt och som vill ha en lokal partner med global skalbarhet. Med en hands-on-kultur och närhet till kunderna, implementerar Sogeti lösningar som hjälper organisationer att arbeta snabbare, bättre och smartare. Genom att kombinera agilitet och snabb implementation via en DevOps-ansats, levererar Sogeti innovativa lösningar inom test- och kvalitetssäkring, molnet och systemutveckling, förstärkta av AI, data och automation. Alla människor ska ha samma möjligheter. Inte minst i sitt arbete, därför är jämställdhet en självklarhet för oss och vi tar mängder av initiativ för att främja detta, bland annat genom #addher - ett av Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen.

26 april 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Business Controller

This isn't a conventional car company. We're a new global brand that focuses on the need of the connected generation, sustainability, and a hassle-free customer experience. We are now looking for business controller to strengthen our team who will have a main focus on our aftersales, retail operations and general customer service across Europe. In short, together with the operation teams making sure that we have the best possible solutions and understanding in place to keep our cars on the roads. Business Controller You will be part of our European central controlling team and part of the management team of our COO department, with a wide range of stakeholders across the organization. To succeed in this role, we foresee a candidate with experience from the Automotive industry or similar. In controlling we do the full span of financial planning, from our business plan to our monthly performance report out with a strive for optimization. You’ll be driving these processes within your area and working for efficiency and financial gains. The role is based in Gothenburg. What you'll do Be the financial sounding board & business partner for dedicated departments Performance analysis, budgeting & forecasting Business cases, process development & tools for steering Oversee processes for transparent and reliable financial and operation data. Improve our operations together with stakeholders Ad hoc analyses and much more What you should have Good business understanding Previous experience in automotive & engineering subjects Analytical abilities with the capability to communicate (sometimes) complex information easily and understandably Structure and a meticulous way of working and a team player Open mindset & easy to adapt to change Fluency in English and Swedish will be seen beneficial for the role Working for Lynk & Co Want to learn more about working for Lynk & Co and what we offer? Read more via this link:Why Lynk & Co - Lynk & Co (lynkco.com) Our recruitment process We work with a competence based framework. You apply by submitting your LinkedIn-profile or CVwritten in English and answering a few questions. Our selection will primarily look at acquired competencies and skills. To help us place the right people in the right role, we believe in science-based and fair assessment methods. Therefore, as part of our recruitment process, we use psychometric assessments from Alva Labs to help us increase our hiring success by identifying the candidates that are most likely to thrive and be successful in the role. We look forward to receiving your application as soon as possible, but latest 13th May 2024. We will do ongoing selection of candidates during the application period, so don't hesitate to submit your application if you're interested. If you have any questions about the recruitment process, please reach out to [email protected] Tolearn more about us, checkoutourwebsiteand follow us onLinkedInandFacebook.

22 april 2024
Sista ansökan:
9 oktober 2024
Business Controller

At Viaplay Group, we entertain millions of people every day through our streaming services, radio networks, TV channels and production studios. We believe in the power of content not just as a way of telling stories and touching lives, but also expanding worlds. We’re looking for the best people to join us on our journey. Right now, we’re searching for a Business Controller in our Stockholm office –are you ready to hit play on an exciting career change? The role As a Business Controller for Viaplay Group Radio SE, the main responsibilities are monthly reporting and analysis, budget and forecasting, follow-up and control of financial performance, pro-actively provide financial business support and support in administrative processes to the organization and internal control issues. The position combines hands-on daily duties with more complex analytical tasks and project lead. In this position strong communication skills are important since you will be the point of contact to all central departments in Viaplay Group, and will independently communicate with both the Viaplay organization and with the Radio organization. Key Responsibilities and Accountabilities includes: Financial Analysis: Thorough and detailed follow up on revenue and cost and create bridges from estimates/forecasts/budgets vs actuals/estimates monthly/quarterly/yearly. Budgeting and Forecasting: Independently prepare and report forecast on PnL and BS. Variance Analysis: Proactively evaluating the business by preparing business cases initiated both from yourself and from the management. Daily Duties: Establish an independent, trustful and competent relationship with managers with budget responsibilities to secure high quality in financial estimates and maximize the quality in support from Finance to the Operations. Performance Metrics:Develop and track KPIs to measure business performance and identify areas for improvement. Cost Control:Monitor expenses, identify cost-saving opportunities, and implement efficient processes. Ad Hoc Projects:Contribute to special projects and initiatives as needed. What we’re looking for To thrive in this role, we believe that you have great skills in Excel and a strong ability to communicate financial figures and calculations in an understandable way. Furthermore, you are a “do-er” who enjoy a fast-paced environment, appreciate solving problems and possess an operational mindset. Ideal candidates also meet the following requirements: Bachelor’s degree in Finance, Accounting, or related field. 3 years of experience as a Business Controller/Auditor or similar role (Experience of working at a large global accounting firm is meritorious). Structured and self-motivated with the ability to develop and create new formats for analysis. Strong analytical skills and attention to detail. Enjoy working in a dynamic environment with many interfaces and relations on all levels in the organization. Strong Excel skills. Fluent in Swedish and English. Our offering We’vegot the basics covered (and then some)! 30 days of paid vacation every year and extra compensation on top of a parental pay lift. Your wellbeing matters.We have an attractive pension and insurance scheme with full health care coverage should you need it. Hit play today If this feels like your kind of challenge, make sure you apply by attaching your CV here –you may also want to add your LinkedIn profile. Please don’t send us your application via email because we won’t be able to accept it. We do, however, welcome any questions you may have about this particular position. Want to learn more about who we are and what we do?Check out our careers pageorfollow us on Instagram! We’re only ever a few clicks away.

22 april 2024
Sista ansökan:
9 oktober 2024
Business Controller

At Viaplay Group, we entertain millions of people every day through our streaming services, radio networks, TV channels and production studios. We believe in the power of content not just as a way of telling stories and touching lives, but also expanding worlds. We’re looking for the best people to join us on our journey. Right now, we’re searching for a Business Controller in our Stockholm office –are you ready to hit play on an exciting career change? The role As a Business Controller for Viaplay Group Radio SE, the main responsibilities are monthly reporting and analysis, budget and forecasting, follow-up and control of financial performance, pro-actively provide financial business support and support in administrative processes to the organization and internal control issues. The position combines hands-on daily duties with more complex analytical tasks and project lead. In this position strong communication skills are important since you will be the point of contact to all central departments in Viaplay Group, and will independently communicate with both the Viaplay organization and with the Radio organization. Key Responsibilities and Accountabilities includes: Financial Analysis: Thorough and detailed follow up on revenue and cost and create bridges from estimates/forecasts/budgets vs actuals/estimates monthly/quarterly/yearly. Budgeting and Forecasting: Independently prepare and report forecast on PnL and BS. Variance Analysis: Proactively evaluating the business by preparing business cases initiated both from yourself and from the management. Daily Duties: Establish an independent, trustful and competent relationship with managers with budget responsibilities to secure high quality in financial estimates and maximize the quality in support from Finance to the Operations. Performance Metrics:Develop and track KPIs to measure business performance and identify areas for improvement. Cost Control:Monitor expenses, identify cost-saving opportunities, and implement efficient processes. Ad Hoc Projects:Contribute to special projects and initiatives as needed. What we’re looking for To thrive in this role, we believe that you have great skills in Excel and a strong ability to communicate financial figures and calculations in an understandable way. Furthermore, you are a “do-er” who enjoy a fast-paced environment, appreciate solving problems and possess an operational mindset. Ideal candidates also meet the following requirements: Bachelor’s degree in Finance, Accounting, or related field. 3 years of experience as a Business Controller/Auditor or similar role (Experience of working at a large global accounting firm is meritorious). Structured and self-motivated with the ability to develop and create new formats for analysis. Strong analytical skills and attention to detail. Enjoy working in a dynamic environment with many interfaces and relations on all levels in the organization. Strong Excel skills. Fluent in Swedish and English. Our offering We’vegot the basics covered (and then some)! 30 days of paid vacation every year and extra compensation on top of a parental pay lift. Your wellbeing matters.We have an attractive pension and insurance scheme with full health care coverage should you need it. Hit play today If this feels like your kind of challenge, make sure you apply by attaching your CV here –you may also want to add your LinkedIn profile. Please don’t send us your application via email because we won’t be able to accept it. We do, however, welcome any questions you may have about this particular position. Want to learn more about who we are and what we do?Check out our careers pageorfollow us on Instagram! We’re only ever a few clicks away.

19 april 2024
Sista ansökan:
4 september 2024
Business Controllers sökes till kommande uppdrag i Stockholm och Göteborg

Är du Business Controller och bor i Stockholm eller Göteborg? Just nu söker vi efter Business Controllers för att utöka vårt nätverk för kommande uppdrag. Vi söker ständigt duktiga och engagerade ekonomer som är intresserade av konsultuppdrag. Uppdragen kan variera i längd, alltifrån några månader upp till ett par år. Du kan även vara egenföretagare och gå in som underkonsult via oss. Våra kunder finns i hela Sverige men framför allt i Stockholm och Göteborg, uppdragen är oftast på heltid men vi har även deltidsuppdrag. Ditt uppdrag I rollen som Business Controller är din huvuduppgift att analysera och tolka företagets ekonomiska siffror och med detta som underlag agera stöd till ledningen vad gäller verksamhetsstyrningen och medverka till åtgärder som ökar organisationens interna effektivitet. I rollen har du möjligheten att få ta del av en varierande mängd uppdrag och har oftast flera arbetsuppgifter som exempelvis: Sammanställa den ekonomiska information som ledningen behöver. Ge råd och stöd till ledningen. Analysera och följa upp resultat, lönsamhet och affärsplaner. Klarlägga ekonomiska händelser, orsaker och konsekvenser. Ta fram och presentera strukturerade analyser. Agera stöd till linjechefer och medarbetare i att genomföra förändring. Delta i arbetet med företagets långsiktiga affärsplaner och prognoser. Bedöma de ekonomiska konsekvenserna av olika planer. Undersöka om och hur en produkt eller tjänst är lönsam. Undersöka om försäljning skiljer sig mellan olika geografiska områden och olika kundgrupper. Se till att det finns välfungerande ekonomiska informationssystem i verksamheten. Vem är du? Du har en relevant utbildning civilekonom- eller högskoleutbildning inom ekonomi. Du har några års erfarenhet som controller och har vana av att jobba nära verksamheten. Det är meriterande om du har arbetat med redovisning och varit med i bokslutsarbetet, budget och prognosarbete gärna både på byråsidan och på ett bolag med olika typer av ekonomiroller. Stor vana av att arbeta i Excel och behärskar även andra ekonomisystem och rapporteringsverktyg. Du behärskar svenska och engelska, både i skrift och tal. Du är professionell och tycker om att dela med dig av din kompetens och erfarenhet för att hjälpa våra kunder, du vågar utmana dig själv för att utvecklas. Du är positiv, tillmötesgående och har ett prestigelöst sätt. Du är kommunikativ och ansvarstagande. Du har ett noggrant och analytiskt arbetssätt, samtidigt som du är utåtriktad och relationsskapande. Du har förmågan att snabbt sätta dig in i nya strukturer, roller och arbetsuppgifter och du trivs bra i att arbeta självständigt. Du är proaktiv och lösningsfokuserad och det faller naturligt att planera och organiserar ditt arbete. Om Nutshell Nutshell Consulting fokuserar på heltäckande tjänster inom ekonomi. Hos oss står människan i centrum oavsett om vem du är – anställd, partner eller kund. Vi är ständigt på jakt efter nya talanger som vill skapa verklig förändring. På Nutshell erbjuds du en konkurrenskraftig lön och en dynamisk arbetsmiljö där du får utmana dig själv. Vi optimerar våra kunders ekonomifunktion med vårt heltäckande utbud av tjänster för finans. Vi finns här för att stödja och förbättra våra kunders verksamheter. Detta är en allmän annons inför kommande uppdrag. Vi går igenom ansökningarna löpande och gör ett urval mot våra befintliga uppdrag och om vi ser att du har en passande profil kommer vi att höra av oss. Vi ser fram emot att höra från dig!

19 april 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Business Controller

Aimpoint AB är det företag som skapade och utvecklade rödpunktsiktet, vilket vi idag är världsledande leverantör av. Aimpoints sikten används på den civila jakt- och skyttemarknaden samt av polis och militär. Företaget har över 410 anställda och omsätter ca: 1,6 MDKR. Försäljningen i USA sker via vårt amerikanska dotterbolag, Aimpoint Inc. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och alla våra produkter är tillverkade i Sverige. Våra produktionsenheter finns i Malmö och Gällivare. Aimpoint är ett företag inom Sandberg Development-koncernen. För mer information om företaget, besök gärna www.aimpoint.se Business Controller Nu behöver vi utöka med ytterligare en Business Controller, som skall ansvara för vår Operations och R&D – verksamhet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: Vanligt förekommande arbetsuppgifter som Controller i ett producerande bolag, såsom uppföljning, analys och rapportering. Utveckling av Controllerfunktionen, som främjar företagets utveckling och produktivitet, i nära samarbete med Operations/R&D. Din Bakgrund Civilekonom alt. teknisk bakgrund med påbyggnad eller jämförbar utbildning. Minst 3-5 års erfarenhet av Controlling inom Operations och/eller Supply Chain God förståelse för produktion och materialförsörjning Goda kunskaper i Excel och erfarenhet från mellanstort eller stort ERP system Flytande i engelska och svenska både i tal och skrift. Om du har erfarenhet inom tillverkande industri med inslag av automation ser vi det som en merit och kommer att lyfta din profil. Har du erfarenhet av QlikSense som BI verktyg är det en fördel. Vem är du? För att lyckas i rollen tror vi att du som söker har erfarenhet från en liknande roll där du har fått goda kunskaper av att arbeta med analyser och effektivisering. Du har ett noggrant, analytiskt och strukturerat arbetssätt som gör att du skapar goda förutsättningar för att hålla tidsplaner, resultat och målbilder. Du kommer att arbeta självständigt och i nära samarbete med dina kollegor, både i teamet och på Aimpoint. Erfarenhet och intresse av nära samarbete med en produktionsorganisation är en stor fördel. Motiveras du av att leverera bra och hållbar service? Bra! Det är nämligen också vår ambition. Vi söker dig som vill vara med oss på resan och för att lyckas i rollen ser vi att du är noggrann, ansvarstagande samt trivs i en snabbrörlig och samarbetsorienterad miljö. För att trivas i rollen har du ett affärsmässigt förhållningssätt där du strukturerar och driver dina processer framåt. Är du dessutom dynamisk, pragmatisk, är en god kommunikatör som kan ifrågasätta på ett bra sätt men även ge tips och goda råd till Operations/R&D, då kan du vara den vi söker! Vi drivs av våra värderingar Performance, Innovation och Commitment! – Det tror vi att du också gör! Precis som vi, gillar du att ha roligt på jobbet och ser mötet med andra människor som både utmanande och stimulerande där samarbetet med kollegor och kunder är en naturlig del av arbetet. Har du frågor eller är intresserad av att veta mer är du välkommen att kontakta: HR Senior Recruiting Specialist - Joacim Larsson [email protected] Vill du veta hur vi hanterar dina personuppgifter? Läs mer på vår hemsida. Du söker tjänsten via vår karriärhemsida. Var med på vår resa - Aimpoint AB Då vi arbetar med löpande urval önskar vi ha din ansökan så snart som möjligt.

16 april 2024
Sista ansökan:
3 oktober 2024
Interim Business Controller

Om uppdraget och dig vi söker Till vår kund i centrala Stockholm söker vi nu enBusiness Controller för ett längre konsultuppdrag med start i augusti/septemberpå 100 %. Uppdraget pågår i ca 12 månader med chans till förlängning. Du kommer att ingå i ett financeteam på koncernnivå bestående av 3 personer och rapporterar direkt till CFO. Ta tillfället i akt och bygg vidare på din kompetens i denna växande koncern med tydlig entreprenörsådra. Dina ansvarsområden: Vara delaktig i arbetet med att kvalitetssäkra månads-och årsbokslut samt kvartalsrapporter Driva budget-prognos och forecast-processen Månatliga analyser och sammanställning av månadsrapportering från koncernens dotterbolag Ansvar för kvalitetssäkring av koncernens hållbarhetsrapportering Ansvara för sammanställning av Bolagsgruppens DMTs månadsrapport samt budgetprocess Medverka i processer och rutiner kopplade till compliance och grupp-gemensamma styrdokument Ansvara för projekt inom koncernbolaget Delta i integreringsprojekt av nya bolag vid förvärv Löpande agera bollplank till såväl ledning som koncernbolagens VDar och CFOer analyser till VD och CFO Vi ser gärna att du har: 3-7 års erfarenhet som Business Controller Starka kunskaper i Excel Erfarenhet av att ha arbetat i Aaro och Stratsys (meriterande) Erfarenhet av att agera bollplank till CFO/VD Erfarenhet från att ha jobbat med ekonomi på koncernnivå (meriterande) För att lyckas väl i uppdraget har du 3-7 års erfarenhet av en liknande roll som Business Controller. Du är trygg i din kompetens och har lätt för att orientera dig i system. Du arbetar obehindrat i Excel och har stött på olika affärssystem tidigare. Det är starkt meriterande om du tidigare har arbetat i Aaro och Stratsys. Vi söker en trygg, ansvarstagande och självgående person som också är en stark teamplayer. Du trivs i en utvecklande och entreprenörsrik miljö. Vi startar urvalet omgående så sök gärna redan idag! Om att vara konsult hos People Experience Högt som lågt och ibland tvära kast tillhör vardagen som konsult – men ruskigt roligt, varierande och lärorikt är det. Som konsult via People Experience välkomnas du med öppna armar in i vår PX-familj med konsultfrukostar, check-ins och bollplank för att du ska känna samhörighet och utbyte, men alltid med fin balans – för att inte göra anspråk på för stor del av din tid. Formen för ditt konsultuppdrag (dvs om du blir underkonsult eller anställd hos PX för det specifika uppdraget) bestämmer du själv! Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med nya potentiella People, Payroll & FinanceConsultants och utökar dagligen vårt nätverk med förtroendeingivande, prestigelösa och flexibla Professionals med både integritet, ödmjukhet och ett starkt ledarskap. I vårt nätverk finns expertis inom hela området och på alla nivåer. Generalister som specialister, seniora som juniora - och det är precis det som gör det hela så givande. På People Experience kommer vi alltid göra det lilla extra för att se till att du får en positiv upplevelse i mötet med oss – oavsett om du är kund, konsult, medarbetare eller kandidat. Välkommen att skapa denna upplevelse tillsammans med oss! Om din ansökan Vi behandlar alla kandidater lika, var vänlig ansök via annonsen om du är intresserad - all kontakt sker genom vårt rekryteringssystem! Detta för att skapa en fin kandidatupplevelse för samtliga kandidater, samtidigt som vi säkrar en rättvis process för alla! Vi vill bidra till att alla känner sig likvärdiga på arbetsmarknaden. Vi vill uppmuntra alla, oavsett bakgrund att ansöka! Vi behandlar din personliga information i enlighet med GDPR. Om du önskar att vi raderar din information gör du det enklast genom att begära det via vår karriärsida "Connect". Har du frågor, kontakta vår systemansvariga Lina Roxenback på [email protected]. People Experience är en personlig, innovativ och högst engagerad boutiquebyrå med enorm passion för att hjälpa kunder, konsulter och kandidater att nå tillväxt och framgång genom rätt matchning inom det område där vår erfarenhet och passion är som störst: People, Payroll & Finance.Med visionen att bli Sveriges ledande boutiqebyrå för People, Payroll & FinanceProfessionals, är vi 100 % specialiserade på målgruppen i vår rekrytering och konsulttillsättning.

8 april 2024
Sista ansökan:
25 september 2024
Business Controller till konsultuppdrag

Arbetsbeskrivning: Som Business Controller kommer du att spela en central roll i företagets ekonomistyrning och affärsanalys. Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer att inkludera: Att ansvara för budgetering, prognostisering och ekonomisk planering. Att genomföra lönsamhetsanalyser och identifiera förbättringsmöjligheter. Att utveckla och implementera effektiva rapporteringsverktyg och processer. Att samarbeta med andra avdelningar för att säkerställa korrekt rapportering och uppföljning av ekonomiska nyckeltal. Att delta i strategiska beslut och affärsutvecklingsprojekt genom att tillhandahålla finansiell analys och rådgivning. Kvalifikationer: Vi letar efter en kandidat med följande kvalifikationer: Relevant högskoleutbildning inom ekonomi, finans eller liknande område. Minst 5 års arbetslivserfarenhet som controller God förståelse för ekonomistyrning, redovisning och finansiell analys. Erfarenhet av att arbeta med affärssystem och BI-verktyg, exempelvis SAP, Oracle eller liknande. Starka analytiska och problemlösningsförmågor samt förmåga att dra slutsatser och ge rekommendationer baserade på data. Utmärkta kommunikationsförmågor och förmåga att samarbeta med olika intressenter. Personliga Egenskaper: För att lyckas i rollen som Business Controller hos oss bör du vara självgående, noggrann och ha en stark affärsförståelse. Du är en lagspelare med förmåga att arbeta både självständigt och i grupp. Du har även en proaktiv inställning och är redo att ta initiativ för att driva förändring och förbättring. Vi Erbjuder:Vi erbjuder en spännande möjlighet att vara en del av ett framgångsrikt och innovativt företag i en dynamisk bransch. Du kommer att få möjlighet att utveckla dina kunskaper och färdigheter inom ekonomistyrning och affärsanalys samtidigt som du bidrar till företagets tillväxt och framgång. Vi erbjuder även konkurrenskraftig ersättning och förmåner. Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och tror att du har vad som krävs för att bli en del av vårt team, så ser vi fram emot din ansökan!

4 april 2024
Sista ansökan:
21 september 2024
Group Business Controller med inriktning ESG

Om rollen Maten är hjärtat i allt vi gör och vår vision är att göra grön och hälsosam mat till en rättighet. Greenfoods strävan är att hållbarhet ska genomsyra allt vi gör och det börjar med maten, samtidigt som vi är medvetna om att det inte finns någon enkel lösning. Greenfood söker nu en erfaren Business/ESG-controller till det centrala koncern (hållbarhets)teamet för att leda och driva utvecklingen av vår operativa rapportering och hållbarhetsrapportering. Tjänstens fokus ligger på koncernövergripande operativ rapportering och planering och hållbarhetsuppföljning. Du ansvarar för hållbarhetsrapporteringsprocessen samt att följa upp bolagets hållbarhetsmål och initiativ. Vidare är du en nyckelperson för framtagande av beslutsstöd och är bollplank till verksamhet och ledning i operativa frågor. En viktig del av rollen är att hålla sig uppdaterad kring regelverk och implementera dessa så som Taxonomi och CSRD regelverk och säkerställa tillämpning och efterlevnad. Rollen är både strategisk och operativ med många interna och externa kontaktytor med målet att implementera och integrera ESG i verksamhetsprocesser och strategier. Vi ser gärna att du har kunskaper inom CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och vill vara drivande i anpassningen till de nya direktiven hos oss. I tjänsten kommer du att spela en central roll i vår satsning på att förbättra och förstärka vårt ESG-arbete och bidra till att skapa nya insikter inom ett område som ligger i kärnan av Greenfoods affärsstrategi. Du har en stor möjlighet att sätta din prägel på såväl din roll som på koncernens veksamhetsuppföljning och hållbarhetsredovisningsarbete framåt! I rollen som Group business Controller med ESG inriktning ansvarar du för hållbarhetsrapporteringen och därför ingår det i rollen att ha ett mycket tätt samarbete med det centrala hållbarhetsteamet och Head of Sustainability som sitter i Göteborg men du rapporterar till koncernredovisningsansvarig som är placerad i Helsingborg. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Helsingborg alternativt Göteborg och innefattar ca 3 resdagar i månaden. Dina arbetsuppgifter inkluderar; - Ansvar för att följa upp operativa KPI:er samt både finansiell och hållbarhetsdata - Ansvar för den finansiella planeringsprocessen - införa och säkerställa efterlevnad av CSRD-riktlinjer och rapportering - Ansvar för hållbarhetsrevisionen - Hantering av ESG-data och KPI:er (strukturering, uppföljning och utveckling) & löpande ta fram underlag och informera beslutsfattare och investerare om det fortlöpande ESG-arbetet - Bevaka nya regelverk/lagstiftning samt dess implikationer på verksamheten inom ramen för rollen samt implementering av dessa. - Arbeta gränsöverskridande inom koncernen över funktioner/bolag/ länder/externa partners för att säkerställa enhetlig och korrekt hållbarhetsrapportering - Utveckla, implementera och verkställa vår rapporteringsprocess av hållbarhet för koncernen i linje med vår strategi och regelverk. - Utarbeta och implementera organisatoriska styrdokument och rutiner för att säkerställa en effektiv och fungerande process. - Analysera och utvärdera data för att mäta hållbarhetsprestanda och identifiera områden för förbättring Din profil: Vi söker dig som har minst 7 års erfarenhet som Business Controller. Vi ser gärna att du har arbetat med hållbarhetsrapportering tidigare och har ett starkt intresse att utveckla och driva organisationen i ett förändringsarbete. Den vi söker behöver vara noggrann, analytisk, självständig och ha ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor i sin helhet. Du har god kännedom om de regelverk som styr hållbarhetsområdet och du har erfarenhet av att driva ett förändringsarbete samt förmågan att leda verksamheten framåt i rapporteringsprocessen. För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du är en person med en förmåga att driva dig själv och ditt arbete framåt och trivs i en roll som ställer höga krav på struktur, analys och kvalitet. Du trivs i en roll som har en kombination av strategiskt och operativt arbete, där du får utlopp för din analytiska förmåga. Du motiveras av att få vara med och påverka och kavlar upp ärmarna när det behövs. Vidare, är du en prestigelös person som är övertygad om att lagarbete är vägen framåt, både i framgång och motgång. Framgångsfaktorer: - Akademisk examen inom relevant områden som ekonomi/redovisning samt erfarenhet av finansiell rapportering, redovisning i en controllerroll - Tidigare erfarenhet av ESG-rapportering och djupgående förståelse för CSRD samt andra relevanta regelverk för hållbarhetsrapportering - God förståelse för finansiella och operationella processer - Stark analytisk förmåga och god förmåga att utföra kvantitativa och kvalitativa analyser - Kommunikativ och vana att presentera analys och resultat - Van att arbeta både operativt såväl som att ha ett strategiskt tänkande med ett pragmatiskt och kommersiellt förhållningssätt till problemlösning. - God förmåga av att arbetat i komplexa projekt och parallella processer - Goda Excel och PPT-kunskaper och vana att arbeta med Power BI - Du har en god skriv-, presentations- och kommunikationsförmåga på engelska och svenska. Ansökan Du är varmt välkommen med din ansökan via annonsen på recruitpartner.se snarast, då vi gör ett löpande urval, dock senast 23 april 2024. Vid eventuella frågor kontakta ansvarig rekryterare Martina Nordberg på tel. 073-624 77 24 eller [email protected]. Om Greenfood Det är passionen för hälsosam mat som driver oss på Greenfood. Att göra den godare. Enklare. Hållbarare. Mer prisvärd. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat. Vi är stora nog för att påverka och bidra, men samtidigt en organisation där snabba beslut kan tas och genomföras direkt. Vår dröm och stora fokus är att fortsätta växa och erbjuda ännu fler människor möjligheten att uppleva våra erbjudanden och produkter. Green convenience today, for a greener tomorrow är vår vägledande princip. Det ligger i vårt namn: Green food. Allt vi står för och allt vi gör är beroende av en frisk planet, och en frisk planet är helt beroende av oss. Våra beslut ska leda till ett mer hållbart samhälle - inte för att vi tvingas till det av regler och förväntningar, utan för att vi tycker det är viktigt att bidra till en bättre värld. Vi har under de senaste åren tagit stora steg i vårt hållbarhetsarbete, bland annat genom...

25 mars 2024
Sista ansökan:
11 september 2024
Business Controller

At Viaplay Group, we entertain millions of people every day through our streaming services, radio networks, TV channels and production studios. We believe in the power of content not just as a way of telling stories and touching lives, but also expanding worlds.   We’re looking for the best people to join us on our journey. Right now, we’re searching for a Business Controller in our Stockholm office - are you ready to hit play on an exciting career change?  The role  As a Business Controller for Viaplay Group Radio SE, the main responsibilities are monthly reporting and analysis, budget and forecasting, follow-up and control of financial performance, pro-actively provide financial business support and support in administrative processes to the organization and internal control issues. The position combines hands-on daily duties with more complex analytical tasks and project lead. In this position strong communication skills are important since you will be the point of contact to all central departments in Viaplay Group, and will independently communicate with both the Viaplay organization and with the Radio organization. Key Responsibilities and Accountabilities includes: - Financial Analysis: Thorough and detailed follow up on revenue and cost and create bridges from estimates/forecasts/budgets vs actuals/estimates monthly/quarterly/yearly. - Budgeting and Forecasting: Independently prepare and report forecast on PnL and BS. - Variance Analysis: Proactively evaluating the business by preparing business cases initiated both from yourself and from the management. - Daily Duties: Establish an independent, trustful and competent relationship with managers with budget responsibilities to secure high quality in financial estimates and maximize the quality in support from Finance to the Operations. - Performance Metrics: Develop and track KPIs to measure business performance and identify areas for improvement. - Cost Control: Monitor expenses, identify cost-saving opportunities, and implement efficient processes. - Ad Hoc Projects: Contribute to special projects and initiatives as needed. What we’re looking for To thrive in this role, we believe that you have great skills in Excel and a strong ability to communicate financial figures and calculations in an understandable way. Furthermore, you are a “do-er” who enjoy a fast-paced environment, appreciate solving problems and possess an operational mindset. Ideal candidates also meet the following requirements: - Bachelor’s degree in Finance, Accounting, or related field. - 3 years of experience as a Business Controller/Auditor or similar role (Experience of working at a large global accounting firm is meritorious). - Structured and self-motivated with the ability to develop and create new formats for analysis. - Strong analytical skills and attention to detail. - Enjoy working in a dynamic environment with many interfaces and relations on all levels in the organization. - Strong Excel skills. - Fluent in Swedish and English. Our offering  - We’ve got the basics covered (and then some)! 30 days of paid vacation every year and extra compensation on top of a parental pay lift.   - Your wellbeing matters. We have an attractive pension and insurance scheme with full health care coverage should you need it.  Hit play today If this feels like your kind of challenge, make sure you apply by attaching your CV here - you may also want to add your LinkedIn profile. Please don’t send us your application via email because we won’t be able to accept it. We do, however, welcome any questions you may have about this particular position.  Want to learn more about who we are and what we do?  Check out our careers page (https://careers.viaplaygroup.com/) or  follow us on Instagram (https://www.instagram.com/lifeatviaplaygroup/)! We’re only ever a few clicks away.

18 mars 2024
Sista ansökan:
4 september 2024