Civilingenjör, väg- och vattenbyggnad

Sök bland 15 lediga jobb som Civilingenjör, väg- och vattenbyggnad och börja ditt nya yrkesliv idag!

Är du VA-ingenjör och vill arbeta med långsiktig hållbarhet? Välkommen!

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll! Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare. Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration. Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, avdelningen för näringsliv och utveckling samt vår kultur- och fritidsavdelning. Vi har för närvarande ca 100 medarbetare i kommunstyrelseförvaltningen och kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda. VA-verksamheten i Lekeberg är placerad inom Teknik och serviceavdelningen och tillhör Kommunstyrelseförvaltningen. Inom Teknik- och service har vi en liten men ambitiös organisation med korta beslutsvägar och samarbeten över enhetsgränser mot gemensamma mål. I det dagliga uppdraget samarbetar vi mycket genom avtal med Örebro kommun och Laxå kommun samt lokala entreprenörer. Teknik- och serviceavdelningen består av enheterna Måltid, Intern service, Gata park som alla leds av varsin enhetschef, samt Teknisk planering. Avdelningen har ca 70 medarbetare sammanlagt. ARBETSUPPGIFTER Inom Teknisk planering finns idag en projektledare, två tekniska handläggare samt en VA-ingenjör och en VA-tekniker som samtliga rapporterar direkt till teknisk chef. Denna roll som VA-ingenjör är en ny tjänst och här har du chansen att vara med från början att forma uppdraget och bidra till Lekebergs fortsatta utveckling. Vi sitter centralt i Fjugesta i fräscha lokaler med aktivitetsbaserade kontor, med möjlighet att också arbeta delvis på distans. Lekebergs kommun har de senaste åren varit en av de snabbast växande kommunerna i landet. Här finns nya moderna bostadsområden blandat med äldre bebyggelse i natursköna omgivningar. Behovet av en modern VA-verksamhet och strukturerad utbyggnad har ökat och därför satsar vi nu på att utöka vår personalstyrka. Som VA-ingenjör arbetar du strategiskt med VA-frågor och planer, kollektivets långsiktiga hållbarhet och utveckling men får även delta i att utreda och åtgärda kortsiktiga behov tillsammans med dina kollegor. Rollen innebär till stor del att fungera som strategisk kompetens, utredare, beställare och i vissa fall projektledare. Du är med i hela processen från översiktsplan och styrdokument, genomförande samt driftsättning av utbyggda anläggningar. Arbetsuppgifterna innebär bland annat: • Bidra med kompetens om bl a hållbarhet för vatten- och avloppsfrågor i översiktsplan • Framtagande av kommunens Vattenplan • Utreda och planera nya verksamhetsområden • Ta fram en ny dagvattenstrategi • Delta i arbetet med ny VA-taxa • Delta som beställare och/eller sakkunnig i större åtgärder som ombyggnad av reningsverk, kapacitetsutredningar, åtgärder för klimat- och väderanpassningar • Arbeta tillsammans med andra med VASS, miljörapporter och Revaq • Upprätta och granska underlag och utredningar till översiktsplan, detaljplaner och större investerings- och underhållsplaner • Medverka i arbetet med VA-planering inkl. digitalisering samt annan teknisk handläggning som förekommer på avdelningen KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • är högskoleutbildad högskoleingenjör eller civilingenjör alternativt fyraårigt tekniskt gymnasium med dokumenterad erfarenhet och kunskap • har arbetat med VA-planering • har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet • har drivit större projekt • kan uttryck dig väl i tal och skrift på svenska • är van användare av digitala verktyg i ditt arbete • har B-körkort Vi ser det också som meriterande om du har kunskap och/eller erfarenhet av: • VA-taxa och abonnentfrågor • VA-planer, VA-strategier, • miljö- och hållbarhetsfrågor • kunskap om lagstiftningen inom VA-området • VA-banken, EDP, VA-projektering För att ha de bästa förutsättningarna för att klara rollen har du en mycket god förmåga att arbeta självständigt och samarbeta med alla de intressenter som kan finnas i övergripande och komplexa frågor. Ditt sätt att arbeta präglas av struktur men med en flexibilitet att prioritera om vid behov. Du har också förmågan att till att se helheten och det strategiska målet samt en förmåga att kommunicera detta på ett pedagogiskt sätt. Som person ser vi att du skapar och behåller goda relationer och uppskattar att samarbeta med andra samt driver dina processer framåt genom motivation och engagemang. Din roll kräver ett visst mått av kreativitet, att se lösningar som inte alltid är självklara och du har alltid fokus på kvalitet i dina lösningsförslag. Som VA-ingenjör kommer du ibland att föredra ärenden till politiken så du behöver känna dig bekväm med muntlig framställan inför små och större grupper. Rollen kräver också att du är lyhörd och håller dig uppdaterad i det som är relevant för ditt område. ÖVRIGT Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat. Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan. Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen. Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

15 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Byggprojektledare (vikariat)

Ref: 20241019 Arbetsuppgifter Malmö utvecklas i snabb takt, det är många som vill bo i, verka i och besöka vår stad. På Stadsfastigheter förvaltar och utvecklar vi Malmö Stads förskolor, skolor, stöd- och äldreboenden samt kultur- och fritidsanläggningar. Vi befinner oss in en intensiv utvecklingsfas med riktningen att skapa ett Malmö, en sammanhållen stad. Projektenheten bygger om och bygger nytt på uppdrag från våra lokalnyttjande förvaltningar. Projektenheten har uppdraget att driva byggprojekt, och vi är involverade från idéstadiet hela vägen fram till överlämning av den färdiga byggnaden till lokalnyttjaren och fastighetsförvaltaren. Projektenheten söker nu en ny byggprojektledare. Som byggprojektledare driver du ny-, om- och tillbyggnationer inom fastighetsbeståndet genom hela byggprocessen: från idé genom projektering, upphandling och produktion till slutbesiktning och överlämning. Du kommer att driva och styra stora/komplexa projekt. I rollen som byggprojektledare förutsätts du också vara delaktig i verksamhetsutveckling.  Kvalifikationer Vi söker dig som har utbildning som civili-/högskoleingenjör inom väg och vatten eller annan likvärdig utbildning. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha minst 5 års dokumenterad erfarenhet inom bygg- eller fastighetsbranschen. Du behöver också ha dokumenterad erfarenhet och kompetens inom entreprenadjuridik samt bygg- och fastighetsteknik. Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift är krav för tjänsten. Vi ser dessutom gärna att du har arbetslivserfarenhet av att driva projekt med fokus på hållbar utveckling samt kunskap om lagen om offentlig upphandling och arbetslivserfarenhet av upphandling av entreprenader. Du har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Det är en självklarhet för dig att leverera resultat med kvalitet på utsatt tid. I rollen ingår både interna och externa kontakter, därför behöver du ha en god förmåga att kommunicera och förhandla med andra. I arbetet ingår också att kunna finna lösningar på kundernas önskemål, till exempel när det gäller ny- om- och tillbyggnader vilket gör att det är viktigt att du analyserar situationen, ser lösningar och utvecklingsmöjligheter i olika situationer. Eftersom allt Malmö stad gör grundar sig i våra värdeord respekt, engagemang och kreativitet är det viktigt att dessa värden känns lika självklara för dig som de är för oss i vårt arbete.   Om arbetsplatsen Stadsfastigheters 190 anställda förvaltar Malmö stads fastigheter för skola, barnomsorg, äldreomsorg och kultur. Beståndet uppgår till över 1,8 miljoner kvadratmeter och omsätter årligen ca 2 miljarder kronor. Vår viktigaste uppgift är att tillgodose våra lokalnyttjares behov av väl fungerande lokaler. Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, vikariat 11 mån. Omfattning: Heltid Möjlighet till distansarbete: Ja utifrån verksamhetens behov Antal tjänster: 1 Tillträde: September 2024 eller enligt överenskommelse Övrigt På serviceförvaltningen erbjuder vi möjlighet till distansarbete, förutsatt att det fungerar för verksamheten och passar dina individuella förutsättningar. I denna tjänst finns det möjlighet till distansarbete på deltid efter dialog med din chef. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.   Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

13 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Abonnentsingenjör

Om arbetsplatsen Teknik & Samhällsbyggnadsförvaltningen söker abonnentsingenjör i Håbo kommun. Vår abonnentingenjör skall vara tjänstledig , därför söker vi nu en VA ingenjör på deltid som kan stötta befintlig organisation i på VA enheten. Tjänsten är en deltidstjänst om 20% fram till 31/12-2024 VA enheten på Håbo kommun sköter kommunens vatten- och avloppsreningsverk med tillhörande pump- och tryckstegringsstationer. Vår grundläggande uppgift är produktion av dricksvatten, rening av avloppsvatten och distribution av vatten och avlopp. Dina arbetsuppgifter I rollen som VA-ingenjör kommer du att stötta organisationen med frågor gällande VA-anslutningarna för fastigheter. Du deltar i projekt vid ny- eller ombyggnationer av fastigheter eller VA anläggningar. I dina arbetsuppgifter ingår: -        Beräkna och sammanställa debiteringsunderlag för anläggningsavgifter och brukningsavgifter. -        Granska handlingar och byggritningar samt upprätta remissvar avseende servis och vattenmätarfrågor. -        Vara sakkunnig vid frågor om anslutningar eller vattenmätare samt ansvara för vårt verksamhetssystem VA-banken. - Ytterligare arbetsuppgifter kan förekomma inom förvaltningen. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom VA. Du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska. Vi ser gärna att du har erfarenhet av ett projektinriktat arbetssätt och dokumenterad erfarenhet av infrastrukturprojekt. Du har kännedom om VA-process och vattentjänstlagen. Denna tjänst kräver att du har B-körkort. Vi söker dig som Som person är du kommunikativ, initiativrik och styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du är social och har ett serviceinriktat förhållningssätt och är strukturerad och noggrann.   Om Håbo kommun Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 23 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet. Vi är ca 1 700 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

13 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
Strateg inom VA med fokus på ledningsnätsfrågor till VA SYD

Har du ingenjörskunskap inom VA och stort intresse framförallt för ledningsnätsfrågor? Är du redo för ett uppdrag där du tillsammans med dina kollegor bidrar till en viktig del i samhällsbyggandet? Vi söker dig som vill vara med och leda utvecklingen för hög vattenkvalitet och ett hållbart VA-system med fokus på ledningsnätet. Din kommande roll   Som strateg inom VA, med fokus på ledningsnätet, blir du en del av VA SYDs samhällsbyggnadsavdelning som fungerar som ett stöd i strategiska vägval i samhällsbygget för både VA SYDs ledning och i kommunernas planeringsprocesser. I rollen ansvarar du bland annat för att: leda arbetet med att utveckla VA SYDs strategier för va-ledningsnätet driva utveckling av och påverka VA SYDs långsiktiga riktning inom framtidens vattentjänster bidra med VA-kompetens i långsiktiga stadsplanerings- och utvecklingsprojekt tillsammans med kollegorna inom VA SYDs medlemskommuner säkerställa VA-kompetens i samhällsbyggnadsprocessen ge stöd till övriga VA SYD i strategisk utredning och planering sprida kunskap och erfarenhet såväl internt som externt omvärldsbevaka och omvärldspåverka strategiska VA-frågor inom samhällsbyggnadsbranschen bidra med idéer och lyfta behov inom forskning, utveckling och innovation Samhällsbyggnad har i uppdrag att arbeta med VA SYDs strategier för hur olika typer av vatten ska hanteras och samarbeta med kommunerna kring VA i den långsiktiga, fysiska planeringen. Här samlas även arbetet med strategiska partnerskap, affärsutveckling, forskning och utveckling och digitalisering. Samhällsbyggnad består av två enheter; strategisk planering (som du kommer att tillhöra) samt strategiska partnerskap. Utöver erfarna VA-strateger består avdelningen av strateger inom affärsutveckling, PR, samhällsbyggnad, GIS och forskning och utveckling.  Vi erbjuder Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över våra mål och samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. På samhällsbyggnad drivs vi av att skapa förändring och utveckla VA SYDs roll i samhällsbyggnadsprocessen genom öppenhet och mod. Vi jobbar tillsammans - snabbfotat, iterativt och drar stor nytta av våra olika kompetenser och erfarenheter. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. Vem är du? D u har ett högt engagemang för VA-frågor och drivs av att vara med och utveckla och påverka framtidens vattentjänster i samarbete med andra. Du är en god kommunikatör och delar prestigelöst med dig av din kunskap till andra. Du har lätt för att samarbeta med olika människor på ett konstruktivt och förtroendeingivande sätt. Vi söker dig som står bakom vår miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet i en verksamhet som ständigt utvecklas. Rollen kräver god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift. Dina erfarenheter   Vi söker dig som har: flerårig erfarenhet av utredningar och analyser för VA-ledningsnätet kanske är du en erfaren generalist eller har du en tydlig expertkompetens inom ett eller flera av ledningsnätets olika frågeställningar tex förnyelse, kapacitet, bräddningar och tillskottsvatten? vana av att leda större utredningar eller projekt med strategiskt fokus en bakgrund som civilingenjör inom väg- och vatten, samhällsbyggnad eller motsvarande teoretisk utbildning Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan! Vilka är VA SYD? VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Inom branschen ska vi vara en av Europas modernaste och mest effektiva organisationer. Vår verksamhet är igång 24/7, har en halv miljon kunder och omsätter en miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.

13 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Kalkylator Mark anläggning

Vi söker nu en erfaren slipad kalkylator inom mark anläggning för fast anställning till ett av våra mest populära kunder i Stockholm inom Mark anläggning. Vill du utvecklas i din roll i ett välrenommerat företag inom mark anläggning? Vår kund har en flexibel organisation med snabba beslutsvägar där du som kalkylator arbetar nära dina kollegor och kund för att gemensamt leverera den bästa lösningen i varje enskilt projekt. Om företaget Vi befinner sig nu i en fortsatt expansiv fas och söker nu en kalkylator till vårt Hk i Stockholm. Vi tillhör en av dem mest ledandende aktören inom mark anläggning skötsel och finplanering av utemiljöer i Stockholm. Sedan starten år 1973 har vi drivits av att tillgodose behovet av kvalificerade markarbeten. Vi är ca 50 egna anställda och har vårt huvudkontor i Solna. Vi erbjuder ett omväxlande arbete med spännande utmaningar och varierande arbetsuppgifter där trivsel, glädje och medarbetare är i fokus. Vi erbjuder en framtidsinriktad miljö och en organisation med utvecklingsmöjligheter och spännande projekt. Här får du ett modernt arbetssätt med korta beslutsvägar, där du som medarbetare har stora möjligheter att påverka ditt arbete och de projekt du arbetar med. Om tjänsten Som kalkylator stödjer du projektgruppen och produktionen med till exempel Kalkyl, Anbud och Planering. Konkreta arbetsuppgifter: Utföra administrativt arbete. Ta fram anbuds kalkyler och förbereda anbudsunderlag. Ta fram sidoanbud och Alternativ kalkyler. Utföra och förbereda kontraktsunderlag. Ta fram underlag och ge förslag på tidplaner. Göra offertförfrågningar. Utvärdera offerter. Ansvara för system hantering. Kvalifikationer Minst Eftergymnasial byggteknisk utbildningsbakgrund (eller motsvarande) Entreprenad juridik Anbuds vana Tidplaner Äta hantering Inköp Flera års erfarenhet av att ha arbetat som kalkylator inom anläggning tidigare. Önskvärt tidigare erfarenhet från anläggningsbranschen. Du har önskvärt goda kunskaper Bluebeam, Map och Excel. Du ska ha kunskap om bygg kalkylprogram. Goda kunskaper i Svenska och Engelska i tal och skrift. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av större affärssystem och tidplaneringsprogram. Personliga egenskaper Du ska vara duktig på att strukturera och organisera ditt arbete samt ha förmåga att arbeta med god framförhållning. Vi arbetar med hög fokus på säkerhet, skydd, kvalité och attityd och det är viktigt att du delar dessa värderingar. Det är viktigt att du har ett eget driv och en vilja att utvecklas och se möjligheter. Varmt välkommen med din ansökan!Den här rekryteringen görs i samarbete med Bemanning Sverige som besvarar dina frågor och behandlar din ansökan. Om Bemanning SverigeBemanning Sverige Byrå AB har 20 års erfarenhet av specialist rekryteringar inom Bygg infrastruktur och arbetar rikstäckande från Hk Stockholm Globen business Tower. Vi erbjuder mindre till större företag en ökad kompetens och produktion genom kostnadseffektiva rekryterings lösningar och professionella processer. Ledord för Bemanning SverigeByrå AB är: "MÄNNISKAN FRAMFÖR ALLT"

10 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
VA-strateg till Norrtälje Vatten och Avfall

Norrtälje Vatten och Avfall levererar dagligen tjänster och produkter inom vatten, avlopp, avfall och återvinning. Vi skapar även förutsättningar för att lokalsamhället ska kunna växa och utvecklas på ett hållbart sätt. Vi finns till för våra kunder och medarbetarna är vår viktigaste resurs. Om tjänsten Nu söker vi en VA-strateg till avdelningen för Planering & utveckling. Med din kompetens säkerställer du att kommunens tillväxt sker med hänsyn till människors hälsa och miljö samt med de bästa tekniska lösningarna för en långsiktigt hållbar VA-försörjning där VA-kollektivets resurser används på ett ansvarsfullt sätt. Norrtälje kommun är i en expansiv fas och samtidigt finns ett betydande behov av förnyelse och utbyggnad av VA-anläggningen. I kommunen finns i dag 10 vattenverk, 16 avloppsreningsverk, 3 vattentorn, samt totalt 100 mil ledningar och 100 pumpstationer inom hela kommunen. Inom de närmaste åren ligger fokus bland annat på att arbeta aktivt och målinriktat med åtgärder inom den regionala vattenförsörjningsplanen och att säkra vattenförsörjningen inom de norra kommundelarna samt kommunens reservvattenförsörjning. Lindholmens reningsverk ska byggas ut och stå färdigt 2028. Vi arbetar aktivt med att utveckla och på sikt bygga ut flera av våra övriga avloppsreningsverk. Samtidigt är ledningsnätet i Norrtälje underdimensionerat med hänsyn till kommande exploateringar och behöver byggas ut. Även Rimbo och flera andra orter växer och kustområdena fortsätter att få en ökad befolkning sommartid.  Vår vision är att arbeta med smarta kretslopp för kommande generationer och innovativa lösningar är något som eftersträvas. I framtiden ser vi ökade krav på minskade utsläpp och ett osäkert omvärldsläge som ställer högre krav på mer avancerad teknik och robusthet för våra anläggningar.    Arbetsbeskrivning VA-strategen ska arbeta med strategiska frågor och planeringsfrågor för VA-verksamheten mot en målbild som beskriver hur VA-anläggningen ska utvecklas på systemnivå över tid. Då behoven är stora är det nödvändigt att göra prioriteringar och ett önskemål är att strategen kan visa vägen i prioriteringsarbetet, planera för åtgärder på kort och lång sikt och ta fram vissa riktlinjer och rutiner för framtiden. Det strategiska arbetet behöver kopplas till de ekonomiska förutsättningarna och innefattar kostnadsbedömningar vid prioritering samt budget och prognos. Arbetet innebär även att stötta eller leda arbetet med vägvalsutredningar, hålla i arbetsgrupper, utbyggnadsplanering, remisshantering och representera NVAA i kommunövergripande planering, regionala samarbeten och i projekt. Som exempel kan nämnas översiktsplaner, VA-plan, policys och strategier samt att stötta i frågor kopplat till VA-juridik, VA-ekonomi m.m.  Arbetet sker i nära samarbete med avdelningschef samt övriga ingenjörer, utredare och projektledare inom avdelningen och tillsammans med våra övriga avdelningar inom drift, projekt och ekonomi. Rollen och arbetsuppgifterna har en stor bredd och kommer att anpassas efter dina tidigare erfarenheter och kompetens.    Kvalifikationer I rollen behöver du kunna arbeta strukturerat, ha helikopterperspektiv och hantera många olika beroenden. Vi ser gärna att du har haft en ledande roll inom en VA-organisation och/eller arbetat som konsult som uppdragsledare inom VA-planering och vägvalsutredningar. Du behöver uppskatta samarbete och vara initiativtagande, analytisk samt lösnings- och resultatorienterad. Rollen förutsätter också att du är samhällsintresserad, nyfiken och duktig på omvärldsbevakning samt har ett genuint intresse och engagemang för att utveckla VA-verksamheten i enlighet med kommunen och bolagets vision och mål. Vi ser även att du har följande kvalifikationer: • Högskoleutbildning inom väg/miljö och vatten, samhällsbyggnad eller motsvarande utbildning med relevant inriktning • Cirka 10 års erfarenhet från en VA-organisation eller som strategisk konsult inom VA-planering eller motsvarande • Kunskap om relevant lagstiftning, främst LAV men även gärna PBL, MB • Mycket hög kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • B-körkort Följande är meriterande: • Erfarenhet av en politiskt styrd organisation och gärna ledarerfarenhet • Erfarenhet från arbete med översiktlig planering t.ex. ÖP, FÖP och detaljplaner • GIS och/eller CAD erfarenhet Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du delar vår gemensamma värdegrund; Vi är professionella, innovativa, lagspelare och ansvarstagande.   Om arbetsplatsen Inom avdelningen finns en bred kompetens inom dagvatten, dricksvatten, spillvatten, ledningsnät, projektering, VA-planering, kapacitetsutredningar och modellering m.m. Vi är idag 12 medarbetare som arbetar inom VA-verksamheten och vi arbetar nära våra kollegor inom avfall och miljö. Arbetsklimatet är välkomnande och lustfyllt och atmosfären speglas av en känsla av högt i tak, bra samarbete och att vi utvecklas tillsammans. Vi har förmånen att jobba deltid på distans.   Anställningsform Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid, möjlighet till deltid finns Tillträde enligt överenskommelse Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Norrtälje Vatten och Avfall är ett aktiebolag som ägs av Norrtälje kommun. Den 1 mars 2021 tog bolaget över verksamheterna från VA-avdelningen och renhållningsavdelningen på kommunen. Norrtälje Vatten och Avfall har ungefär 140 anställda. Surfa in på vår webbplats www.nvaa.se. Där kan du läsa mer om verksamheten, vad vi står för och hur du kommer i kontakt med oss. Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

7 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Teknisk samordnare/teknisk förvaltare

Regionområde Västfastigheter bygg och förvaltning har kundansvar, är representant för fastighetsägaren i frågor som rör regionens fastighetsbestånd och försörjer regionens verksamheter med lokaler. Område regionala fastigheter ansvarar även för regionens behov av extern inhyrning, tekniska säkerhetsanläggningar i dessa, parkering, tillgänglighetsfrågor och för regionens fastigheter för resecentrum, buss och tågdepåer. Arbetsbeskrivning Som teknisk samordnare/teknisk förvaltare kommer du ansvara för att säkerställa att de olika disciplinerna inom teknisk förvaltning arbetar tillsammans och åt samma håll, samt med att initiera, planera och prioritera bland föreslagna underhålls- och reinvesteringsidéer. Ditt samordningsansvar gäller för Mölndals sjukhus, Högsbo sjukhus, Rågården rättspsyk samt Nordhemskliniken. Uppskattningsvis är 30–50% av tjänstens innehåll inom teknisk samordning, och resterande del består av att ansvara för den tekniska förvaltningen inom byggdisciplinen för ovan nämnda fastigheter. Du leder arbetet med enhetens funktions- och anläggningsansvar för tekniska system och byggnader vilket bland annat innefattar underhålls- och reinvesteringsplanering samt med kravställning/sakkunnig i projekt. Du arbetar med allt från långsiktigt strategisk planering med t ex tekniska försörjningsplaner till dagliga driftsrelaterade frågeställningar kring byggnaderna. Du kommer att arbeta tillsammans med övriga tekniska förvaltare och fastighetsförvaltare och vara en del av fastighetsteamet som leder det operativa arbetet kring förvaltning, projekt och drift av sjukhusen. Du kommer även att arbeta i nära samarbete med våra kunder och flera av våra andra funktionsområden för att kunna leverera enligt kundens önskemål och den nivå av kvalitet som krävs på ett sjukhus.  Placering är på Regionens hus i Göteborg i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men utgår även från våra projektkontor placerade på sjukhustomterna. Resor ingår i tjänsten, där det är möjligt använder vi gärna kollektivtrafiken vid resor.  Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad högskole- eller civilingenjör inom teknik, alternativt har annan utbildning som tillsammans med erfarenhet bedöms som likvärdig. Du har en bakgrund inom byggteknik, gärna med erfarenhet av fastighets- och byggbranschen, vårdfastigheter och/eller fastigheter med stort teknikinnehåll.  Som person är du prestigelös och trivs i att arbeta i ett nära samarbete med andra. Du har god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer med såväl kollegor som kunder. Vidare ser vi att du är noggrann, analytisk och har en god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift.  Varmt välkommen med din ansökan senast den 17 maj.   Vårt erbjudande Som en av Sveriges största fastighetsförvaltare kan vi erbjuda dig goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt arbete för samhället och bidra till hållbara miljöer. Tillsammans med kompetenta och inspirerande kollegor är du en del av en verksamhet som ständigt utvecklas. Hos oss har du som medarbetare inflytande över din arbetssituation, känner trygghet och delaktighet. Fastighet, stöd och service är Västra Götalandsregionens egen serviceorganisation och fastighetsförvaltare som ser till att saker fungerar som de ska. Vi tar bland annat hand om fastigheters drift, ser till att alla anställda får lön, att lokaler städas och att uppdrag inom regionen bemannas med specialistkompetens. Vi vill arbeta nära dem vi stödjer för vi tror att tillsammans kan vi göra skillnad. Med öppenhet och fokus på utveckling och samarbete verkar vi för ett gott liv i Västra Götalandsregionen. Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt. Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate. VGR krigsplacerar alla tillsvidareanställda medarbetare Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

3 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Teknikansvarig VA-ingenjör till Roslagsvatten

Tjänstebeskrivning & erbjudande Roslagsvatten befinner sig i mitten av en spännande förändringsresa – en resa som vi kallar Roslagsvatten 2.0. Våra kommuner växer och utvecklas i hög takt och för att möta morgondagens behov behöver vi ställa om och utveckla vår verksamhet med lösningar som är hållbara över tid. Här spelar planering och projektering en avgörande roll eftersom det är i de tidiga skedena möjligheterna att påverka är som störst, och det vi bygger idag kommer kanske att vara i drift under 100 år framöver. Roslagsvatten är, till skillnad från många andra kommunala verksamheter, inte bara en beställarorganisation. Genom att vi bygger upp en intern projekteringsorganisation minskar vi konsultberoendet och blir därför mindre sårbara. Projekteringskostnaderna minskar och på sikt tror vi att vi även kan minska både entreprenadkostnader och drift- och underhållskostnader genom att snabbt kunna leverera reviderade bygghandlingar och ha ett närmare samarbete med vår driftpersonal än vad en konsult kan. Ytterligare en aspekt är att vi kan erbjuda mer ansvarfulla och utvecklande roller vilket gör oss till en attraktiv arbetsgivare. Konsulter kan vara toppen, men vi vill nyttja dem för att vi ska bli vassare på det vi gör och inte tvärtom! Vi är också stolta över att meddela att vi har flera stora projekt på gång, som kommer att utveckla vårt vatten- och avloppssystem. Samtidigt prioriterar vi reinvesteringsprojekt som är av avgörande betydelse i en tid där den svenska VA-strukturen är eftersatt. Genom vårt engagemang och vår dedikation är vi redo att leda vägen mot en mer hållbar och effektiv VA-försörjning i våra medlemskommuner. Som Teknikansvarig VA Ingenjör kommer du att arbeta nära vår driftorganisation och vårt interna projektkontor, där våra byggledare och projektledare arbetar med att genomföra våra bygg- och anläggningsprojekt på ett effektivt sätt. Tillsammans skapar vi en stark och innovativ arbetsmiljö där varje individ spelar en viktig roll. Om rollen Som Teknikansvarig VA-ingenjör kommer du att ansvara för leveransen av projekteringshandlingar såsom för- och detaljprojekteringar, mängdförteckningar och tekniska beskrivningar i de projekt du tilldelats. Du kommer att ha en eller flera projektörer under dig som producerar handlingar och ditt jobb är att leda projekteringen och tillsammans med utsedda interna och/eller externa granskare, kvalitetssäkra handlingarna inför upphandling. Du kommer att: • Ansvara för den interna leveransen av projekteringshandlingar inklusive ritningar, modeller, tekniska beskrivningar och mängdförteckningar samt arbetsmiljöplan för överlämning till BAS-U • Kravställa, följa upp och granska konsulters projekteringshandlingar • Kravställa, följa upp och granska externa parters, såsom exploatörers, projekteringshandlingar • Agera tekniskt stöd i utförandeskedet • Agera mentor åt juniora projektörer Personprofil Du har en teknisk utbildning från universitet/högskola eller yrkesutbildning. Vidare har du en gedigen erfarenhet av VA-projektering. Du har • Goda kunskaper i CAD program • Goda kunskaper i AMA anläggning • Erfarenhet av att ta fram entreprenadhandlingar för VA • Erfarenhet av Teknikansvar för VA • Erfarenhet av BAS-P-ansvar • B-körkort Som person är du duktig på att samarbeta och koordinera då du kommer ha en roll där du kommer att leda både konsulter och våra mer juniora projektörer. Du behöver vara detaljorienterad och ha en analytisk höjd i ditt arbete. Övrigt Roslagsvatten AB är ett kommunalt bolag med cirka 200 medarbetare och arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av ett stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Bolaget omsätter ca 500 mkr. Start: Omgående, enligt överenskommelse Omfattning: Heltid och tillsvidare Arbetstid: Kontorstider, flextid Arbetsplats: Åkersberga, Stockholm PerformIQ är vår samarbetspartner och vi hänvisar eventuella frågor om tjänsten till Rekryteringskonsult Mattias Söderberg på [email protected]. Skicka in din ansökan redan idag då intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan Kontaktuppgifter till fackliga företrädare: Saco: Carina Asp, telefonnummer 08-540 835 07, e-post: [email protected] Vision: Emil Sjöberg, telefonnummer 08-598 428 79, e-post: [email protected]

30 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Teknikansvarig VA-ingenjör till Roslagsvatten

Tjänstebeskrivning & erbjudande Roslagsvatten befinner sig i mitten av en spännande förändringsresa – en resa som vi kallar Roslagsvatten 2.0. Våra kommuner växer och utvecklas i hög takt och för att möta morgondagens behov behöver vi ställa om och utveckla vår verksamhet med lösningar som är hållbara över tid. Här spelar planering och projektering en avgörande roll eftersom det är i de tidiga skedena möjligheterna att påverka är som störst, och det vi bygger idag kommer kanske att vara i drift under 100 år framöver. Roslagsvatten är, till skillnad från många andra kommunala verksamheter, inte bara en beställarorganisation. Genom att vi bygger upp en intern projekteringsorganisation minskar vi konsultberoendet och blir därför mindre sårbara. Projekteringskostnaderna minskar och på sikt tror vi att vi även kan minska både entreprenadkostnader och drift- och underhållskostnader genom att snabbt kunna leverera reviderade bygghandlingar och ha ett närmare samarbete med vår driftpersonal än vad en konsult kan. Ytterligare en aspekt är att vi kan erbjuda mer ansvarfulla och utvecklande roller vilket gör oss till en attraktiv arbetsgivare. Konsulter kan vara toppen, men vi vill nyttja dem för att vi ska bli vassare på det vi gör och inte tvärtom! Vi är också stolta över att meddela att vi har flera stora projekt på gång, som kommer att utveckla vårt vatten- och avloppssystem. Samtidigt prioriterar vi reinvesteringsprojekt som är av avgörande betydelse i en tid där den svenska VA-strukturen är eftersatt. Genom vårt engagemang och vår dedikation är vi redo att leda vägen mot en mer hållbar och effektiv VA-försörjning i våra medlemskommuner. Som Teknikansvarig VA Ingenjör kommer du att arbeta nära vår driftorganisation och vårt interna projektkontor, där våra byggledare och projektledare arbetar med att genomföra våra bygg- och anläggningsprojekt på ett effektivt sätt. Tillsammans skapar vi en stark och innovativ arbetsmiljö där varje individ spelar en viktig roll. Om rollen Som Teknikansvarig VA-ingenjör kommer du att ansvara för leveransen av projekteringshandlingar såsom för- och detaljprojekteringar, mängdförteckningar och tekniska beskrivningar i de projekt du tilldelats. Du kommer att ha en eller flera projektörer under dig som producerar handlingar och ditt jobb är att leda projekteringen och tillsammans med utsedda interna och/eller externa granskare, kvalitetssäkra handlingarna inför upphandling. Du kommer att: • Ansvara för den interna leveransen av projekteringshandlingar inklusive ritningar, modeller, tekniska beskrivningar och mängdförteckningar samt arbetsmiljöplan för överlämning till BAS-U • Kravställa, följa upp och granska konsulters projekteringshandlingar • Kravställa, följa upp och granska externa parters, såsom exploatörers, projekteringshandlingar • Agera tekniskt stöd i utförandeskedet • Agera mentor åt juniora projektörer Personprofil Du har en teknisk utbildning från universitet/högskola eller yrkesutbildning. Vidare har du en gedigen erfarenhet av VA-projektering. Du har • Goda kunskaper i CAD program • Goda kunskaper i AMA anläggning • Erfarenhet av att ta fram entreprenadhandlingar för VA • Erfarenhet av Teknikansvar för VA • Erfarenhet av BAS-P-ansvar • B-körkort Som person är du duktig på att samarbeta och koordinera då du kommer ha en roll där du kommer att leda både konsulter och våra mer juniora projektörer. Du behöver vara detaljorienterad och ha en analytisk höjd i ditt arbete. Övrigt Roslagsvatten AB är ett kommunalt bolag med cirka 200 medarbetare och arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av ett stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Bolaget omsätter ca 500 mkr. Start: Omgående, enligt överenskommelse Omfattning: Heltid och tillsvidare Arbetstid: Kontorstider, flextid Arbetsplats: Åkersberga, Stockholm PerformIQ är vår samarbetspartner och vi hänvisar eventuella frågor om tjänsten till Rekryteringskonsult Mattias Söderberg på [email protected]. Skicka in din ansökan redan idag då intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan Kontaktuppgifter till fackliga företrädare: Saco: Carina Asp, telefonnummer 08-540 835 07, e-post: [email protected] Vision: Emil Sjöberg, telefonnummer 08-598 428 79, e-post: [email protected]

30 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
VA-Projektör

Är du en erfaren VA-ingenjör som brinner för att skapa vackra och hållbara utomhusmiljöer? Vill du utmana dig själv, ha en meningsfull inverkan på samhället och arbeta i nära samarbete med entusiastiska kollegor? Då är detta den perfekta möjligheten för dig! Som VA-ingenjör hos Funkia har du en nyckelroll på ett arkitektkontor med fokus på innovativa lösningar och hållbar utveckling! Låter detta som något för dig? Ansök här! I rollen som VA-ingenjör hos Funkia kommer du att, tillsammans med ett team av engagerade och kreativa landskapsarkitekter och dagvatten-/VA-ingenjörer, skapa långsiktiga helhetslösningar som håller hög kvalitet. Du kommer att arbeta med varierande projekt, från utveckling och planering av skolor, bostadsmiljöer och vårdmiljöer till analys och gestaltning av gemensamma stadsrum och infrastruktur. Funkia uppmuntrar till kreativitet och nytänkande, därför ser vi fram emot att lära av din erfarenhet och expertis. På Funkias kontor i Hammarby sjöstad hittar du en positiv och energifylld arbetsmiljö där välmående och personlig utveckling är av högsta prioritet. För att lyckas i rollen: Ca 5 år av dokumenterad erfarenhet av projektering inom VA-sektorn Högskoleutbildning eller motsvarande inom VA Teknik Erfarenhet av att använda Civil 3D eller motsvarande programvara för VA-projektering och modellering Det är även meriterande om du har erfarenhet från rollen som ledningssamordnare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser därför att du som person är kreativ och nytänkande med god förmåga att identifiera och implementera både nya som väl beprövade lösningar inom VA-teknik. Du trivs med att arbeta i team och samarbeta med olika intressenter. Du besitter goda kommunikationsfärdigheter och trivs med att utrycka idéer i tal och skrift. Funkia erbjuder dig: En stimulerande och dynamisk arbetsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter Spännande och varierande projekt som utmanar din kreativitet och kompetens. Möjlighet att arbeta nära kollegor inom arkitektur, förvaltning och dagvatten för att skapa holistiska lösningar. En rolig och positiv arbetsplats som värdesätter laganda och trivseln. I denna rekrytering samarbetar Funkia med rekryteringsföretaget Jobway. Eventuella frågor besvaras av Emelie Danielsson, [email protected]. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdag. Din ansökan behandlas konfidentiellt. Om Funkia Funkia bildades 2005 och samlar idag ett trettiotal unika medarbetare med praktisk och teoretisk erfarenhet inom stadsbyggnad och landskapsarkitektur. Hos Funkia arbetar landskapsarkitekter, landskapsingenjörer, dagvatteningenjörer och trädgårdsmästare som tillsammans väver samman komplexiteten för långsiktig utveckling av landskapsrum i urbana miljöer. Genom analys, form, funktion och kommunikation hjälper Funkia sina beställare under omvandlingsprocessen - hela vägen från ritbord till jord. Funkia utvecklar hållbara livsmiljöer för framtiden genom att möta samhällets utmaningar med god arkitektur och kvalificerade tjänster. Tillsammans utvecklar de stadens parker, torg och andra offentliga rum för att möta behoven och skapa naturliga mötesplatser för människor, djur och växter.

29 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024