HR-specialist

Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. Torsås kommun är en unik arbetsplats där samarbete, samverkan och arbetsglädje präglar vår vardag och vårt arbetssätt. För att lyckas i uppdraget att ge bästa möjliga service till våra kommunmedborgare behöver vi samarbeta och samverka både internt och med andra kommuner. För detta finns externa och interna nätverk som ger både in- och utblick i hur vi kan utveckla våra verksamheter tillsammans. Det händer viktiga saker för Torsås kommun inom den närmaste framtiden en kriminalvårdsanstalt med plats för 300 interner kommer att byggas nästgårds och E22:ans nya sträckning planeras att dras närmare Torsås centrum. Detta ger oss nya möjligheter och utmaningar att arbeta med, och vi vet att det inte är en tillfällighet att Torsås kommun lyckas attrahera både kompetenta, erfarna, välutbildade och kunniga medarbetare till det arbetet. HR-avdelningen består av fyra personer. Två HR-specialister och en Rehabsamordnare som rapporterar till HR-chefen. Vårt samarbete präglas av kommunikation, delaktighet och transparens. Vi stöttar varandra, lär av varandra och utvecklas tillsammans med målet att göra skillnad för andra i linje med övergripande mål och strategier. ARBETSUPPGIFTER Våra HR-specialister ingår i förvaltningarnas lednings- och samverkansgrupper. De interna kontaktytorna är främst kommunens chefer samt kollegor inom HR och ekonomi. Externa kontaktytor är till exempel länets HR-nätverk, arbetssökande, företagshälsovård, hälsocentraler, utbildningsleverantörer, konsulter och myndigheter. Som HR-specialist i Torsås kommun är ditt främsta uppdrag att ge stöd, service och utveckling inom hela HR-området till våra chefer. Du har en till två förvaltningar som du främst arbetar med samt ett antal kommunövergripande uppdrag som du deltar i/ansvarar för. Vårt arbetssätt bygger på delaktighet och samskapande flera kommunövergripande projekt drivs partsgemensamt. De processer HR ger stöd, service och utveckling inom är främst arbetsrätt, samverkan, kompetensförsörjning, kompetensutveckling, hälsa- och arbetsmiljö, lönesättning och organisation. Som HR-specialist representerar du kommunledningsförvaltningen i dessa processer och har befogenheter att initiera insatser där det bedöms att behov finns. Som HR-specialist arbetar du brett med HR-frågor samtidigt som du har möjlighet att fördjupa dig inom något utvecklingsområde. Du kan till exempel göra skillnad genom att förändra operativa HR-processer till att bli mer automatiserade och datadrivna då det är ett av organisationens fokusområden. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för uppdraget behöver du ha läst personalvetarprogrammet eller någon annan beteendevetenskaplig utbildning med arbetsrätt. Du har minst tre års erfarenhet av att ha arbetat inom HR och har god förmåga att driva, utveckla, prioritera och organisera de varierande uppdrag som HR-arbetet innehåller. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och du behöver ha förståelse och intresse för bredden i en kommuns olika uppdrag och verksamheter. Som person inger du förtroende genom att vara lyssnande, empatisk och prestigelös i ditt förhållningssätt. Ordning & reda och struktur präglar ditt sätt att arbeta, liksom hög grad av självständighet. Du drivs av utveckling och att göra skillnad för andra och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Varmt välkommen med din ansökan att bli vår nya kollega! ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!

30 maj 2024
Sista ansökan:
23 juni 2024
HR-partner inriktning arbetsrätt och förhandling

Lerums kommun har cirka 3400 medarbetare och ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 43 000 invånare. I kommunen pågår flera spännande utvecklingsarbeten med fokus på styrning, ledarskap och digitalisering. Verksamhetsområde HR är en del i Sektor kommunledning och verksamhetsstöd, där bemanningsenheten, löneenheten och HR-enheten tillsammans med HR-stab styr, stödjer, samordnar samt att vi ger service och utvecklar HR-frågorna. HR-stabens uppdrag är att styra, stödja och samordna samt utveckla kommunens HR-processer. Tillsammans arbetar hela HR för att stärka vår organisation genom ett aktivt förändrings- och uppföljningsarbete för att nå våra mål. I HR-staben jobbar två HR-partners med övergripande frågor och processer inom arbetsrätt, förhandling, löneöversyn, arbetsmiljö. Arbetet sker tillsammans med HR-chef där vi i vardagen jobbar nära och tillsammans med HR-enheten. Vi söker nu en HR-partner med inriktning arbetsrätt och förhandling, som vill arbeta med frågor inom avtal och arbetsrätt såväl som lönebildning och löneöversyn. ARBETSUPPGIFTER Som HR-partner i staben kommer du, i nära samarbete med dina kollegor på HR-enheten och HR-chef, att arbeta inom området arbetsrätt, avtal och lönebildning samt kunna arbeta inom hela bredden av HR-området utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv. Du omvärldsbevakar genom bland annat nätverk och kontakter med Sveriges kommuner och regioner (SKR). Du fungerar som ett operativt stöd för HR-enheten i frågor rörande arbetsrätt och avtal. Du samverkar med fackliga organisationer och är arbetsgivarens representant i tvisteförhandlingar, där du tillsammans med HR-chef stärker kommunens roll som arbetsgivare. Inom lönebildningsområdet arbetar du nära HR-chef med att utveckla Lerums kommuns lönebildningsprocess och lönepolitiska frågor kommande år. Du kommer att delta i löneöversyn, gemensamma utvecklingsarbeten och utbildningar avseende bland annat lönebildningsfrågor samt utveckling av styrningen av lönepolitiken. Du arbetar som ett konsultativt stöd på ledningsgruppsnivå i frågor som är kopplade till chefernas arbete med arbetsrättsliga frågor, ett arbete som du också är med och utvecklar på kommunövergripande nivå. Du är med i HR-chefens ledningsgrupp och rapporterar till HR-chef. Du kommer att få arbeta både operativt och strategiskt tillsammans med hela HR där det finns engagerade medarbetare med stort intresse för HR och ser fram emot en ny kollega som delar vårt intresse! KVALIFIKATIONER Du har kandidatexamen inom HR/personal som inkluderar arbetsrätt eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet från HR-arbete inom offentlig sektor som inkluderar arbetsrätt, förhandling, lönebildning och samverkan. Det är meriterande med erfarenhet från liknande arbete inom kommunal verksamhet. Du har god arbetsrättslig specialistkunskap med förmåga att hantera komplexa personalärenden och övertalighetssituationer. Du har ett coachande förhållningssätt när du möter dem som vi är till för och har god förmåga att stötta HR-kollegor i ärenden. Du trivs med variation inom HR, att samarbeta med och möta olika människor, liksom att uppskatta arbete med komplexa frågeställningar. Du har god förmåga att prioritera dina uppgifter. Vidare är du strukturerad, ansvarsfull och kan självständigt driva ditt arbete framåt samt har en hög integritet och personlig mognad. Du har vana att tala inför grupp och att genomföra utbildningsinsatser. Du har förmåga att analysera underlag och göra självständiga bedömningar. Du gillar att arbeta i grupp men kan också arbeta självständigt. I rollen krävs mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Liksom att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Givetvis har du god och bred datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 400 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

30 maj 2024
Sista ansökan:
13 juni 2024
People Operations Specialist

About Brite Brite Payments is a leading provider of Open Banking-powered Account to Account (A2A) payments, offering Instant Payments and Instant Payouts. We deliver a seamless transaction experience for consumers while reducing risk for merchants. Founded in Stockholm in 2019, Brite is dedicated to providing the best possible payment solutions for everyone involved in a transaction. Our team, with experience from launching the first generation of fintech companies, understands the market landscape, technologies, opportunities, and challenges. We leverage this expertise to develop innovative solutions that benefit both merchants and end-users. As part of our exciting growth journey, we now have over 140 employees across several European countries, including our HQ in Stockholm, Sweden.Want to join us on our journey? The future is Brite! What you will do Brite is looking for a dynamic People Operations Specialist to join our growing People team, which currently includes two TA, a People Business Partner, and a People Director. In this role, you will drive People Operations across multiple countries. You will be the primary point of contact for employee inquiries andpayroll providers. You willmanageHR administration,payroll-related queries and ensure timely salary payments. Additionally, you will be the superuser of our HR system, Hailey HR. Beyond daily operations, you'll have the opportunity to shape and enhance our HR processes, contributing to a seamless employee experience. Working closely with cross-functional teams, you'll support our fast-paced growth and international expansion. If you're passionate about HR operations and excited about making a significant impact in a dynamic environment, join us at Brite and be part of our journey to revolutionize the payments industry. Key Responsibilities HR Administration/HRIS: Maintain and update ourHR system (Hailey) as superuser, HR administration, people analytics,assist with pension and insurance administration, and support employees and payroll consultants with HR and payroll queries. Compliance: Ensure compliance with payroll and tax regulations in each country, monitor changes in labor laws, update contracts accordingly, and stay informed on best practices and legal requirements. Payroll Outsourcing andCoordination:Manage, establish and coordinatepayroll suppliers and processesin different countries, supplier agreements, employee registrations, and monthly changes, ensuring timely and accurate payroll and pay slips. Who you are To thrive in this role, you are a service-oriented professional with attention to detail and strong problem-solving skills. You love to learn new things and to utilize your earned knowledge to solve new tasks.Your analytical and meticulous nature makes you perfect for navigating data and systems. A bachelor's degree in Human Resources or labor law. Knowledge of payroll and tax regulations, preferable in a global company withoutsourced payroll in multiple countries with a Swedish HQ Experience with HR, payroll and time-reporting software and systems - we use Fortnox and Hailey HR (to name a few) Tech savvy, loving automation, data insights, interested in working with generative AI to free time to work on the matters that create great value Fluent in English What we offer An optimistic, caring, and inclusive culture where we want you to be yourself A dynamic, fast-paced, and innovative environment where you will have the possibility to make an impact from your first day onwards A flat organization, friendly colleagues, and fast decision-making An environment where we start small and learn fast to do big things A team that cares about sharing, collaborative work, and prestigelessness ... and you will be part of a growing team of fun and skilled people Do you want to learn more about our recruitment process? Here you can read about the hiring flow and find answers to the most frequently asked questions.

29 maj 2024
Sista ansökan:
15 november 2024
HR-Generalist

Ett av arméstabens fokusområden är att bygga den nya armén. En armé som har fokus på arméns förmåga i fält och i detta bygga nya såväl som omstrukturera befintliga förband. Parallellt leder arméstaben förband såväl nationellt som internationellt. Arméstaben utvecklar och produktionsleder i armén ingående krigsförband samt underställda organisationsenheter som utgörs av förband och skolor. Ovanstående kombinerat med att fortsatt etablera arméstaben som en sammanhållen och sammanhållande kraft gör att arbetsuppgifterna är mycket omväxlande, utvecklande och dynamiska. Vi är alla lösningsfokuserade och tar våra uppgifter och ansvar med stort engagemang där ALLT för armén är vår drivkraft. Om sektionen Arméstaben utvecklas kontinuerligt och så även HR-sektionen, så nu söker vi en ny kollega. HR-sektionen tillhör Stabsavdelningen vars främsta uppgift är att underlätta och stötta Arméstabens fyra avdelningar. Stabsavdelningen består av HR, kommunikation, internationella relationer, expedition, chefsstöd och en säkerhetssektion. HR-sektionen är numerärt sett fem befattningar i form av en HR-chef, tre HR-generalister och en HR-Administratör. Denna befattning är tänkt att arbeta ca 50 % med varierande HR och personalfrågor samt ca 50 % med arbetsmiljöfrågor. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som HR-generalist är du ett konsultativt stöd till chefer inom HR och arbetsmiljöområdet. Du arbetar brett över hela HR-spektrat, mestadels operativt med bl.a. avtal, beslut och utredningar men även till viss del strategiskt i form av framtagande av processer vars syfte är att utveckla verksamheten. Du kommer t ex bereda ärenden till samverkansmöten, stödja chefer i deras rekryteringar, rehab processer samt uppkomna arbetsuppgifter avseende Sveriges Natointräde. För rätt person finns möjlighet att vidareutvecklas inom: • Förbandets systematiska arbetsmiljöarbete • Skapa processer och verktyg för att stödja chefer på alla nivåer inom arbetsmiljöområdet • Delta i utredningar av arbetsmiljörisker, tillbud och olyckor, föreslå åtgärder samt följa upp handlingsplaner • Planera och genomföra arbetsmiljöutbildning för anställd personal Kvalifikationskrav • Relevant akademisk examen inom företrädesvis HR eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av arbete inom HR eller personalfrågor. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • B-körkort. Meriterande/önskvärt • Erfarenhet från arbetsmiljöarbete inom Försvarsmakten eller annan offentlig myndighet. • Erfarenhet av SAP/PRIO. • God kunskap om aktuell lagstiftning och riktlinjer inom arbetsmiljö och arbetsrättsliga frågor. • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på engelska. Personliga egenskaper För att trivas i rollen som HR-generalist är du lyhörd och har lätt för att skapa förtroende. Som person är du tydlig, driven och prestigelös. Du visar god förståelse för verksamhetens behov och kan leverera resultat med hög kvalitet. Vidare är du van vid ett självständigt arbetssätt och trivs med att vara ett stöd och bollplank till chefer. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet för befattningen. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Information om tjänsten lämnas av HR-Chef Marie Levin, mobil 070-281 99 02 Information om rekryteringsprocessen HR Generalist Therese Pettersson, mobil 072-165 82 38 HR Generalist Linda Olsson, mobil 070-149 59 72 Fackliga företrädare (nås via FM växel 0171-157 000) AST OF: Tobias Brandt OFR/S: Claus Dehlin Saco-S: Karin Gällmo SEKO: Benny Augustsson Övrig information Befattningsnivå: Civil Lön: Individuell lönesättning enligt kollektivavtal Anställningsform: Tillsvidare, inleds med sex månaders provanställning om du inte redan är anställd inom Försvarsmakten Arbetsort: Enköping Tillträde: Enligt överenskommelse Urval förmåner: 3h/vecka fysisk träning på arbetstid, stor variation av utbildning, generös flextidshantering. Oregelbunden arbetstid kan förekomma. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev (max 1 sida) där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. I denna rekrytering tillämpas löpande urval vilket innebär att intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Välkommen med din ansökan senast 2024-06-24 Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

29 maj 2024
Sista ansökan:
24 juni 2024
HR-expert med utvecklingsuppdrag inom arbetsmiljö

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. HR-avdelningen är en nationell avdelning vid Kriminalvårdens huvudkontor med främsta uppgift att medverka till att Kriminalvården har goda förutsättningar att vidareutveckla sin förmåga att nå sina mål, genom att vara en attraktiv arbetsgivare, arbetsplats, utbildningsanordnare och en samarbetspart som gör skillnad i samhället. Våra HR-medarbetare arbetar med mål och resultat i fokus och med människor och verksamhet i centrum. HR-avdelningen består fyra enheter med ca 350 medarbetare, fördelat på enheterna för planering och arbetsgivarutveckling, utbildning, verksamhetsnära HR-stöd samt ledar- och medarbetarskap. Enheten för arbetsgivarutveckling är stöd till HR-ledningen och myndighetsledningen och bidrar till att centrala frågor inom hanteras ur ett helhetsperspektiv inom avdelningen och myndigheten. Enheten ansvarar för avdelningsövergripande stöd och samordning, arbetar med strategiska HR-frågor, intern planering, styrning och uppföljning. Enheten har en ny organisation från 20240601 där två sektioner skapats: sektionen för kompetensförsörjning och arbetsmiljöutveckling samt sektionen för anställningsvillkor och arbetsrätt. Till sektionen för kompetensförsörjning och arbetsmiljöutveckling söker vi nu två HR-experter med utvecklingsuppdrag inom arbetsmiljö. ARBETSUPPGIFTER Som HR-expert inom arbetsmiljö kommer du i huvudsak att arbeta med myndighetsövergripande utvecklingsarbete inom arbetsmiljöområdet. Arbetet innebär att förbättra, vidareutveckla och implementera arbetsprocesser och aktiviteter, metoder och stöd samt ansvara för uppföljning och effektiviseringar. Uppdraget innebär att bidra till att säkerställa att myndigheten har ett systematiskt arbetssätt utifrån gällande regelverk inom arbetsmiljöområdet. I uppdraget ingår att omvärldsbevaka arbetsmiljöområdet. Du kommer att fungera som kunskapsstöd till verksamhetsnära experter inom arbetsmiljöområdet och samarbeta nära med dessa. Du kommer tillsammans med kollegor på sektionen samverka med skyddsorganisationerna och samordna och delta i forum för partssamverkan och andra nationella arbetsmiljöforum. En mycket viktig del i uppdraget vara att utveckla och metoder och stöd som bidrar till att säkra en god arbetsmiljö för medarbetare i Kriminalvårdens snabba kapacitetstillväxt och de särskilda utmaningar som detta innebär. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och som har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du har förmågan att tänka strategiskt och kommer ofta med idéer samt har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Vidare är du en person som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning inom HR eller beteendevetenskap alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Flerårig erfarenhet av strategiskt/ kvalificerat arbete med arbetsmiljöfrågor i offentlig organisation, företrädesvis inom en organisation som bedriver verksamhet dygnet runt • Erfarenhet av att utveckla former för intern och extern samverkan • Goda kunskaper om regelverk och metoder kopplat till arbetsmiljö • God kunskap och förmåga att arbeta fram rapporter/beslutsunderlag inom ansvarsområdet • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Kompletterande utbildningar inom arbetsmiljöområdet • Erfarenhet av att leda utvecklingsuppdrag inom arbetsmiljöområdet • Erfarenhet av strategiskt och operativt arbete rörande samverkan med skyddsorganisationen • Goda kunskaper om övergripande förutsättningar (styrning, uppföljning, regelverk, m.m.) som gäller för offentlig verksamhet ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Provanställning kan komma att tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

29 maj 2024
Sista ansökan:
19 juni 2024
HR-generalist/personalledare

Vi söker dig som har ett intresse för människor och utveckling! Är du en person som drivs av utveckling och ständig förbättring? Har du tidigare erfarenhet av HR-arbete och vill arbeta i en bred HR-roll nära verksamheten? Då är detta en tjänst för dig! Du kommer varaen aktiv del av organisationen och arbeta operativt nära arbetsledare ochmedarbetare. Arbetsuppgifterna är varierande, både smått och stort. Du deltar i att utveckla HR-arbetet inom djursjukvården och i att skapa såväl långsiktiga processer som att hantera dagliga HR-ärenden. Vår HR-avdelning har ett brett ansvar för HR-frågor, allt från rekrytering, introduktion till planering, rehab, till arbetsmiljö, arbetsrätt och lön. Vi arbetarständigt med attutveckla våra processer och rutiner för att ge våra chefer ett modernt, professionellt och bra stöd i HR-relaterade frågor. Vi erbjuder dig: En bred operativ roll som HR Generalist/personalledare i ett delat ledarskap tillsammans med våra arbetsledare. Du kommer att arbeta iorganisationen med alla typer avHR-frågor En dag på jobbetkan innebära att arbeta med allt från schemagranskning, intervjuer, introduktion, frågor som rör medarbetarnas anställning, arbetsrätt, arbetsmiljö och rehab till mer långsiktiga frågor med medarbetarundersökningar och utvecklande av processer. En utvecklande roll med stora möjligheter att göra skillnad i HR-arbetet helt enkelt! Vi tror att du… Har examen från personalvetarprogrammet eller motsvarande Har minst 3 års erfarenhet av kvalificerat och självständigt arbete inom HR-området Har god kommunikationsförmåga i tal och skrift Vi tror att du är kreativ och har möjlighet att tänka brett och ibland lite annorlunda. Du gillar när det händer mycket och ingen dag är den andra lik. Att få arbeta med olika typer av människor tycker du sätter en guldkant på arbetsvardagen. Du gillar att vi här arbetar med både utveckling och administration och du tar dig an uppgiften på ett strukturerat och prestigelöst sätt. Tjänsten är en heltidstjänst, dagtid. Tjänsten är 100% på plats. Låter det spännande? Tveka inte att skicka in din ansökan, urval sker löpande. Har du frågor om tjänsten, kontakta personalchef Christina [email protected] , 0739-88 37 88 Varmt välkommen med din ansökan!

29 maj 2024
Sista ansökan:
15 november 2024
HR-specialist

Är du utbildad HR-specialist med viss erfarenhet och som vill utvecklas vidare inom området och specifikt inom offentlig förvaltning så kan detta vara rätt tillfälle för dig. Vår kollega kommer vara föräldraledig och därför söker vi nu dig som vill ersätta henne under den tiden. Vi erbjuder ett kreativt, självständigt och utvecklande arbete. Grundskoleförvaltningen arbetar med utbildning inom grundskolan, anpassad grundskola samt med fritidsverksamhet och elevhälsa. Inom organisationen finns även ansvar för kost, lokalvård och vaktmästeri. I Borås finns det 39 kommunala grundskolor och två grundsärskolor med 12 400 elever och ca 2800 medarbetare. Grundskoleförvaltningens HR-organisation består av HR-chef, fem HR-specialister och en HR-administratör. Till HR enheten hör även Bemanningsenheten pedagogik där alla är en viktig del för att fortsätta utveckla stadens skolor och skolresultat.  HR-specialist Arbetsuppgifter Uppdraget innebär att arbeta proaktivt, konsultativt och coachande i olika personalfrågor och processer såsom arbetsrätt, rehabilitering, arbetsmiljö och lönebildning. I rollen är du knuten till våra rektorer/enhetschefer och verksamhetschefer. Ditt uppdrag är att ge råd och stöd inom hela HR-området. Utöver det dagliga, operativa arbetet deltar du även i verksamhetsledningar, förhandlingar och samverkansgrupper samt arbetar strategiskt med olika HR-frågor. Som HR-specialist på Grundskoleförvaltningen har du förmånen att fördjupa dig och även arbeta strategiskt med något av områdena inom HR, till exempel inom lönebildning, arbetsrätt eller arbetsmiljö. Du ingår i kommunens nätverk för HR-specialister och samarbetar med centrala funktioner när det gäller personalfrågor. Därutöver får du fortlöpande kompetensutveckling tillsammans med andra HR-specialister inom det pedagogiska klustret. Övrig information Läs mer om Borås Stad som arbetsgivare Kvalifikationer Vi söker dig med universitets- eller högskoleutbildning inom PA/HR-området. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet och kunskap inom arbetsrätt, rehabilitering och arbetsmiljöfrågor. Du har lätt för att skapa goda relationer, är engagerad, noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Som person är du också nytänkande och kreativ. Du har förmåga att driva egna processer framåt och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du trivs med att vara ett stöd för andra och har ett konsultativt och professionellt förhållningssätt. I rollen som HR-specialist hos oss krävs det att du är en analytisk, trygg och prestigelös lagspelare som tycker att arbetet skall vara roligt. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta rekryterande chef.

29 maj 2024
Sista ansökan:
12 juni 2024
HR-partner, vikariat

Svedala kommun ligger mitt i Öresundsregionen med både Malmö, Lund och Köpenhamn inom nära räckhåll och med tågstationen ett stenkast från kommunhuset. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant verkar kommunen för visionen - en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Vi söker nu en HR-partner som kommer vikariera för vår kollega som kommer att vara föräldraledig. Uppdrag HR-enhetens uppdrag är att med hög kvalitet och professionellt bemötande driva och utveckla de övergripande HR- och lönepolitiska frågorna i Svedala kommun. HR-enheten ansvarar för en personal- och lönepolitik som bidrar till en god service till kommunens 23 500 kommuninvånare och ett hållbart arbetsliv för 1650 medarbetande. HR-enheten består av elva engagerade medarbetare som stödjer ca 85 chefer såväl operativt som strategiskt via gemensamma, tydliga och transparanta HR- och löneprocesser. Vi har förmånen att arbeta med alla kommunens spännande verksamheter, såväl brett som djupt inom hela HR-fältet. Hos oss möts du av hög professionalitet, stort engagemang och kollegor som alltid finns för varandra och hjälps åt där det behövs. Vi är ett prestigelöst team som har nära till skratt och som gillar att ha kul på jobbet. Vi erbjuder dig ett uppdrag som i första hand handlar om att ge cheferna i våra verksamheter praktiskt och operativt stöd i deras rekryteringsärenden. Utifrån din kompetens och erfarenhet samt verksamhetens behov kommer du att ges möjlighet att ta ansvar även för andra uppgifter inom HR-området. Hos oss kommer du ha betydelsefull roll inom ett av kommunens allra viktigaste strategiska områden - att försörja kommunens verksamheter med rätt kompetens. Kompetens Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot HR (personal- och arbetslivsfrågor) eller motsvarande. Har du erfarenhet av arbete inom HR, och i synnerhet inom rekrytering, är det en fördel. För att lyckas i uppdraget är du intresserad av att arbeta i olika IT-system och genom social media.  Du är strukturerad, kommunikativ och bra på att skapa relationer med chefer, kollegor och andra du möter. Din förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift är av stor vikt. Vidare är ditt mod och intresse att av att utvecklas i HR-rollen viktiga delar.  Här är ett vikariat för dig som är serviceinriktad, prestigelös och lyhörd. Trivs du när det händer mycket och är en engagerad lagspelare är detta ett uppdrag för dig.  Arbetstid/varaktighet Vikariat på heltid under 6 månader med goda möjligheter till förlängning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas. Övrigt  Vi tillämpar löpande urval.  Varmt välkommen med din ansökan!

29 maj 2024
Sista ansökan:
12 juni 2024
HR-partner

Svedala kommun ligger mitt i Öresundsregionen med både Malmö, Lund och Köpenhamn inom nära räckhåll och med tågstationen ett stenkast från kommunhuset. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant verkar kommunen för visionen - en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Svedala är en omtyckt familjekommun dit många vill flytta. Vi verkar för attraktiva och hälsofrämjande arbetsplatser i syfte att erbjuda verksamheter av högsta kvalitet. Vi söker nu en HR-partnerkollega som vill vara med och stärka kommunen som attraktiv arbetsgivare. Uppdrag HR-enheten ansvarar för en personal- och lönepolitik som bidrar till en god service till kommunens 23 500 kommuninvånare och ett hållbart arbetsliv för 1650 medarbetande. HR-enheten består av elva engagerade medarbetare som stödjer ca 85 chefer såväl operativt som strategiskt via gemensamma, tydliga och transparanta HR- och löneprocesser. Hos oss möts du av hög professionalitet, stort engagemang och kollegor som alltid finns för varandra och hjälps åt där det behövs. Vi är ett prestigelöst team som har nära till skratt och som gillar att ha kul på jobbet. Som HR-partner har du dubbla uppdrag. Dels arbetar du nära och operativt i förhållande till kommunens chefer och deras specifika verksamhet, dels har du ett kommunövergripapande ansvar och är kommunens expert inom ett eller flera HR-områden. I rollen som verksamhetsnära HR-partner arbetar du sida vid sida med de chefer som du har ett ansvar för att supporta. Du stöttar, coachar och utmanar dem i deras vardag och bidrar på så sätt till att utveckla både ledar- och medarbetarskapet i kommunen. Uppdraget innebär en proaktiv roll med regelbunden dialog med respektive chef där ni gemensamt identifierar behov av HR-relaterade insatser som leder till att verksamheten når sina mål. Du stödjer chefer att agera och fatta beslut inom ramen för lagar, avtal och kommunens personalpolitik, alltid med fokus på vad som är bäst för våra medborgare och de som verkar i kommunen.  I det kommunövergripande uppdraget som expert i ett eller flera HR-områden ansvarar du självständigt för att initiera, samordna, genomföra och kommunicera både specifika utvecklingsinsatser och årligen återkommande insatser. Du håller processer uppdaterade och kvalitetssäkrade utifrån verksamhetens behov och med hänsyn till det som sker i omvärlden. Vid större utvecklingsinsatser agerar du som projekt- eller processledare. För att lyfta kommunens samlade kompetens inom området informerar och utbildar du chefer, medarbetare, kollegor, fackliga representanter och förtroendevalda. I denna tjänsten har du ett övergripande ansvar för arbetsmiljö och hälsa tillsammans med en kollega. Kompetens Vi söker dig som har ett starkt engagemang och några års erfarenhet av brett arbete inom hela HR-området där du har supportat chefer i deras vardag. Akademisk examen med inriktning HR (personal- och arbetslivsfrågor) eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig är ett krav för tjänsten. Du gillar att arbeta i team samtidigt som du kan ta ett självständigt ansvar för din verksamhet och ditt expertområde.  Du har modet att pröva nya arbetssätt för verksamhetens bästa och hanterar utmaningar genom att vara flexibel och lösningsorienterad. I ditt arbete värderar du goda relationer högt och har ett prestigelöst förhållningssätt.   Hos oss är det av vikt att vara kommunikativ, välformulerad och tydlig både muntligt och i skrift.  Har du utbildning och erfarenhet av process- och projektledning är det en fördel. Intresse och erfarenhet av effektivisering och kvalitetssäkring genom digitalisering och utveckling av IT-stöd är meriterande. Vi erbjuder dig en bred och omväxlande roll där ditt arbete gör verklig skillnad.  Arbetstid/varaktighet Tillsvidare på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas. Övrigt  Vi tillämpar löpande urval.  Hos oss har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser, t ex förmånlig pension och försäkring, extra semesterdagar och föräldrapenningtillägg. Dessutom har du som medarbetare i Svedala kommun tillgång till 2000 kr i friskvårdsersättning, förmånscykel, semesterväxling och löneväxling till pension. Vi tillämpar flextid och distansarbete vilket innebär att du med hänsyn till verksamhetens behov kan växla mellan att arbeta på kontoret, i verksamheten eller hemifrån. Förmåner som erbjuds kan du läsa om här: www.svedala.se/formaner Varmt välkommen med din ansökan!

29 maj 2024
Sista ansökan:
16 juni 2024
HR Business Partner till Systemair Sverige

Systemair är en världsledande koncern inom ventilation med verksamhet i 54 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 10 procent. Företaget tillverkar och marknadsför energieffektiva och hållbara produkter som bidrar till ett förbättrat inomhusklimat och minskade koldioxidutsläpp. Vi ser till att det finns ren luft som gör att vi människor kan leva och verka tillsammans.Bakgrund Systemair Sverige AB befinner sig fortsatt på en spännande utvecklingsresa och för rätt person kommer rollen erbjuda stora möjligheter till att ta nästa steg i den egna yrkeskarriären, men också att på ett betydande sätt bidra till företagets och HR-funktionens vidare utveckling. HR har en nyckelroll för bolagets framtida utveckling och vi vill att du som vår nya medarbetare ser dig själv som en lika given som aktiv kraft för detta. Företaget ser HRBP-rollen som en viktig tvärfunktionell ledarroll och ingår i Ledningsgruppen för de funktioner som stöttas. För det krävs, vid sidan om ett intresse för människor, en tillit till din egen kompetens samt ett starkt affärs- och verksamhetsintresse. Du kommer att ingå i ett HR-team som består av sju medarbetare som bistår koncernens svenska dotterbolag i HR-, organisations- och ledningsfrågor. Du kommer att stötta en verksamhet som finns geografiskt placerad över landet, varpå resor inom Sverige kommer att förekomma. Din placering är är delvis flexibel men med utgångspunkt från Skinnskatteberg. Företaget har, vid sidan av regionala säljkontor även kontor i Västerås och Kista varifrån flexibelt arbete kan förläggas. Du rapporterar till Head of HR som du tillsammans med övriga funktionen har ett nära samarbete med. Uppdraget Systemairs svenska dotterbolag bedriver produktion men har även sälj- och marknadsansvar för Sverige samt för export av egenproducerade produkter. I din roll som HR Business Partner i det svenska bolaget kommer du att utgöra det primära stödet till en eller fler affärsfunktioner där Du är ett operativt och strategiskt stöd samt är en del av Funktionens ledningsgrupp. Utöver detta kommer att också arbeta med verksamhetsstöd mot övriga affärsfunktioner inom samtliga HR-områden. Du kommer också ta ansvar för ett eller flera strategiska sakområden där du förväntas att aktivt leda utveckling för hela företagets räkning, vilket kommer ge dig stor insyn i bolagets olika verksamheter. Vem är du? För att lyckas i denna roll krävs det att du trivs i rollen att supportera verksamheten samtidigt som du har drivkraften och självförtroende att driva utveckling. Vi ser att du har en för uppdraget relevant utbildnings- och yrkesbakgrund där vi ser att olika utbildnings- och yrkesbanor kan passa. Önskvärt är att du har dokumenterad ledarerfarenhet eller ledaregenskaper samt erfarenhet av arbete i ledningsgrupp. Som person behöver du ha energi, drivkraft och gilla lagarbete. Du är också genuint intresserad av affären och hur vår omvärld påverkar vårt företag samt hur vi säkrar att vi även fortsatt är ett attraktiv och lönsamt företag. Vi ser fram emot din ansöka så snart som möjligt, dock senast den 13 juni. Vi kommer att utvärdera ansökningar löpande varpå rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vid frågor om rollen kan du kontakta Henrik Rosander, Head of HR ([email protected]) eller Patrik Söder, HRBP ([email protected]).

29 maj 2024
Sista ansökan:
27 juni 2024